Népszabadság, 1987. július (45. évfolyam, 153-179. szám)

1987-07-14 / 164. szám

TUDOMÁNY ! Szépítik a tájat, vezetik, pihentetik az utast ÚT MENTI FÁK Hazánk úthálózata kereken harmincezer kilométer országos út (a KM kezelésében, elsősorban a távolsági forgalom lebonyolítására) és körülbelül kilencvenezer kilométer út a tanácsok gondozásában (főként a helyi forgalom szolgálatában). Úthálózatunk fejlesztése, korszerűsíté­se sürgető, de hosszú ideig tartó és­ igen költséges feladat. A közúti közlekedésben a gyorsaság, a biztonság, a kényelem a fő követel­mény, s ennek az az alapvető feltétele, hogy az évek során minden te­lepülést bekapcsoljanak a közúti úthálózatba, sűrűbben közlekedjenek a menetrendszerű autóbuszjáratok, és a sokasodó személygépkocsik mindenhova eljussanak. A gépjárműforgalom rohamos növekedése nemcsak az utak ki­­szélesítését, új utak létesítését, hanem azok korszerű fásítását is meg­követeli. A továbbiak szempontjából fontos tisztáznunk, hogy a f­á­s­í­­­t­á­s kifejezésen a szaknyelv — a köznyelvi használattól eltérően — nemcsak a facsoport, fasor, erdősáv stb. telepítésének műveletét, ha­nem annak eredményét, magát a fát, facsoportot stb. is érti. A harmónia helyreállítása Bármennyire szakszerűen épí­tik is meg az utakat, ezzel óhatatlanul meg­zavarják a táj harmóniáját. Az útépítés leginkább a be­vágási és töltési rézsűkkel, to­vábbá anyag­nyerő helyekkel és depóniákkal rombolja eszté­tikailag a tájat. Ezt a diszhar­móniát úgy le­het csökkenteni, ha a rézsűk felü­letét szabályta­lan foltokban el­helyezett lomb- és tűlevelű cser­jékkel ültetik be, a szabadon maradó része­ket pedig gye­pesítik. Útjaink men­tén régóta ültet­nek fasorokat. Ez helyes, azon­ban sok h­i­­­b­á­t is elkövettek a múltban, sőt napjainkban is, s nemcsak a helytelen nyeséssel, hanem a szakszerűtlen telepítéssel is. Pél­dául azzal, hogy a fasort a pad­kákra vagy az árokba, az árok rézsűjére ültetik, amivel balese­tet idézhetnek elő, illetve akadá­lyozzák a víz elfolyását, rongál­ják az út állagát. Hiba az is, hogy a fasorok egyforma tőtávolságra ültetett, azonos fajú fái sokszor nagyon hosszan követik egy­mást. Ezzel még erősebben ki­hangsúlyozzák az út egyébként is gyakran merev vonalát. Az ilyen útszakaszok egyhangúsá­gukkal elálmosítják a vezetőt. A szabályos fasorok miatt az ol­dalról vagy szemből sütő nap fé­nye — a rácshatás következté­ben —sok esetben vibrál, vakít­ja a vezetőt, rontja a látását, s bi­zonytalanná teheti a közleke­dést. Jól fel lehet használni fásítás­ra a felhagyott útszakaszokat is, amelyeket az útkorrekció során áthidalnak. Ezen a téren különö­sen sok a tennivalónk. A fő útvo­nalak korszerűsítésekor, a veszé­lyes kanyarok átvágása alkalmá­val, lakott helyek kiiktatásakor alig gondolnak kellemes, fás pi­henőhelyek kialakítására. Pedig a helyben levő gépek segítségé­vel ezt viszonylag kis költséggel meg lehetne oldani. Az út menti fásítás akkor jó, ha — a helyi körülményektől függően — ligetes fásítással, fa­csoportokkal, változatos fasorok­kal, erdősávokkal vagy élősövé­nyekkel hajtják végre. A legjobb eljárás a laza,, szabálytalan facso­portok és szoliterek ültetése; a fa- és cserjecsoportokat, egyes fákat, szoliter cserjéket szükség szerint fasorokkal, hó- és szélfo­gó sávokkal kombinálják, illetve az egyes elemek között 20-30 vagy 50 méter hosszú üres, fü­ves sávokat hagynak ki. Érdemes megemlíteni, hogy több európai országban az autó­­utakat övező erdőket az útko­ronától számított 40 méterig véderdőként kezelik. Kívánatos volna a mi törvényes természetvédelmünket is kiter­jeszteni ilyen irányban. A közlekedési szempont Az útfásítás fontos célja az, hogy vezesse az utast, idejében figyelmeztesse a köze­ledő­ kanyarokra, fordulókra, út­kereszteződésekre, amellett vál­tozatosságával csökkentse a ve­zetés okozta fáradtságot is, éb­ren tartsa a figyelmet, s nem utolsósorban újabb és újabb esz­tétikai élményt nyújtson. Első­sorban azért fásítanak, hogy a járművek vezetői könnyen el tudjanak igazodni, és nagy se­besség esetén is helyesen, gyor­san legyenek képesek cseleked­ni. • Az utas vezetését főként a fa- és cserjecsoportok, a fasorok, az élősövények, az erdőszegélyek és a bevágások segítik. Egyenes szakaszon laza, egymástól távo­labb álló facsoportokkal vagy fa­sorokkal oldják meg az optikai irányítást. Kanyarokban — a rendelkezésre álló területtől füg­gően — a külső ívet kísérő faso­rok, facsoportok vagy zártabb li­getek jól lezárják a teret. Völgy­katlanban, jó látási viszonyok között hosszú útszakaszt át lehet tekinteni, de borús időben mégis szükség van az optikai irányítás­ra. A fásítás azonban itt akkor helyes, ha lazább, hézagosabb, mint az átláthatatlan terepen. Hegygerinc felé haladva az út to­vábbi haladását nem lehet látni, a szép fasor azonban az út irá­nyát az ormon túl is jelzi. Az optikai irányítás végett a fásítást végzők arra törekszenek, hogy útkereszteződéseknél, útle­­ágazásoknál, útbekötéseknél a kereszteződő úttengelyek met­széspontjából — a kiépítési se­bességtől függően — 50—100 méterig minden irányban sza­bad legyen a belátás. Legjobban a világos törzsű fák vezetnek. Havas éjszakákon és ködben viszont a sötét törzsű fáknak van nagyobb vezetőké­pességük. Ezért is kell szaka­szonként váltogatni a világosabb és sötétebb törzsű fákat. Az átmeneti fásítások, fényzá­­ró fásítások és a baleset-elhárító fásítások is a közlekedésbizton­ságot szolgálják. Az átmeneti fásításokat a bevágásokhoz, a felüljárókhoz, az erdőkhöz és nagyobb zárt li­getekhez való, helyes csatlako­zás érdekében telepítik. A so­kat utazók jól tudják, hogy erős oldalszélben, főleg a be­vágások és sűrű erdők utáni útszakaszon milyen kellemet­len, veszélyes a szél hatása, s télen a hófúvás milyen gondot okoz, megbénítva a közleke­dést. A fényzáró fásításokat fő­képpen az autósztrádák osztó­­sávjain, útbetorkollásoknál, a körforgalmak középső térségein stb. ültetik. Az elválasztó közép­­sávokon a fa- és cserjecsoporto­kat gyakran nem egybefüggően telepítik, mert akkor hosszirány­ból nézve — még nagyobb tér­közök esetén is — összefolynak. Egyes szakaszokon egészen 70 méterig terjedhetnek a megsza­kítások, mert a szembejövő jár­művek reflektorfényei még ilyen távolság esetén sem zavarnak. A kanyarokban viszont közelebb kell hozni a facsoportokat. Külföldön baleset­elhárító fásításokat is létre­hoznak rugalmas cserjékből, magas töltésrézsűkön, hogy az úttestről esetleg leforduló jármű­veket felfogják. Hó- és zajvédelem Nálunk a KM a töltésekbe egyáltalán nem enged fát ültet­ni, pedig a völgy felőli lejtőkön telepített fa- és cserjecsoportok pszichológiailag is védelmet nyújtanak. Ilyenekre van szük­ség sok esetben az aluljárók ré­zsűinek felső felén is. Az útfásítás céljai kö­zé kell sorolnunk a hóvédelmet (főképp dombvidéken, bevágá­sokban), az út árnyékolását, pi­henők, kilátóhelyek szélvédel­mét és árnyékolását, a zajtompí­­tást, az ólomszennyezés elleni védelmet, az esztétikai hatást és a gazdasági hasznot. A hófogó erdősávok létesítésé­nek kiterjedt szakirodalma van. A hófúvások leküzdésének elvei azonosak a mezővédő erdősávok és az út menti hófogó sávok ese­tével. A korszerű tájrendezés eleve kizárja az állandó hófogó építményeket, beton- és deszka­­palánkokat, de az ideiglenes, hordozható sövények széles kö­rű alkalmazása sem helyeselhe­tő. A jövőben a hófogó erdősá­voknak és sövényeknek mind nagyobb teret kell kapniuk. A zaj leküzdésével kapcsolato­san megemlítjük, hogy a kísérle­tek szerint például egy 30 méter széles, sűrű, fenyő- és lombfák­ból álló erdősáv a zajt 80 dB-ről 60 dB-re tompította le. Az út za­ját elsősorban a hosszan futó, tö­mör erdősávok mérsékelik nagy­mértékben. Ma még nem vesszük eléggé komolyan, hogy a környezetet védeni kell az útról származó ólomszennyeződéstől is, pedig nagyobb forgalmú útjaink men­tén az úthoz közeli területen a növényzeten tízszer annyi ólom­szennyeződést mértek, mint az úttól 150 méterre. Az útkísérő fásítással szem­ben támasztott esztétikai köve­telmény akkor teljesül, ha a fásí­tás feloldja az út merev vonalát, az utat beleolvasztja a természe­tes tájba. Ezt a feladatot megne­hezíti az a körülmény, hogy csak korlátozott terület, többnyire egy-egy keskeny sáv áll rendel­kezésre, nem úgy, mint a termé­szetes tájban egységes tömegük­kel ható erdők telepítésekor. Az esztétikai hatás is a közlekedés biztonságát, vagyis a forgalmat szolgálja, mert a vezető ébersé­gének fenntartását segíti. Esztétikai kérdések A fásítás során az esztéti­kai hatást változatossággal, helyes térhatással, szép formák­kal és­ festői színhatással érik el. Változatos a fásítás akkor, ha a kérdéses termőhelynek megfele­lő, minél több fafajt alkalmaz­nak, s őket csoportosan vagy egyenként váltakoztatják, cserjé­ket ültetnek önállóan vagy facso­portokkal, változatos habitusú egyes fákkal, a tőtávolságot is változtatják a különböző fafajok igényeinek megfelelően és a fa­sorokat azokon a helyeken meg­szakítják, ahonnan szép kilátás nyílik a kísérő tájra, az útkísérő fásításokat összekapcsolják át­meneti fásításokkal. Ha az út meglevő erdőn vág keresztül vagy az úttal párhuza­mosan hófogó vagy mezővédő erdősáv húzódik, mind vízszin­tes, mind függőleges vetületben a homorú formák kialakítá­sára kell törekedni. A merev vo­nalakat pótlólag odatelepített kisebb-nagyobb facsoportokkal, cserjesorokkal oldják fel. Az útkísérő fásítások fái távol­ról össztérhatásukban érvénye­sülnek, közelebbről azonban vo­nalszerű elhelyezésük következ­tében egyedileg is. Minden fafaj­ra elsősorban formája, habitusa, külső megjelenése jellemző. Az ízlésesen váltogatott, különböző koronaformájú, törzsalakú, kér­­gű, levélalakú fák nagymérték­ben hozzájárulnak az esztétikai hatás létrehozásához. Méretük alapján úgy helyezik el helyesen az egyes fafajokat, hogy az előtérbe az alacsony nö­vésű, kisebb terjedelmű egyedek kerülnek, míg távolabbra, a hát­térbe a legnagyobb méretű fafa­jok. A kellemes színhatás elérésé­hez különösen jól kell ismerni fa- és cserjefajaink vegetációs időszak alatti lombszínét, tónu­sát, őszi elszíneződését, virágza­tának és termésének színét. A fa kérgének a színe is lehetőséget ad a változatosság fokozására. Nagyobb felületek telepítésekor úgy érnek el előnyös színhatást, ha az előtérbe világos tónusú csoportok kerülnek, a hátteret pedig sötétebb tónusúak alkot­ják. Újabban bátrabban alkal­mazzák a fenyőket is. Számottevő hasznot hoz az útkísérő fásítások faanya­ga és madárvédelmi hatása. Ha minden utunk mellé fákat ültet­nénk, sok ezer hektár erdőnek megfelelő mennyiségű faanya­got nyerhetnénk. A juhar- és hársfasor negyvenéves korában hétméteres tőtávolság esetén ki­lométerenként 100—150 köbmé­ter fatömeg, a húszéves nyárfa­sor pedig hatméteres tőtávolság esetén legalább 150—250 köb­méter fatömeg. Az útfásítások során azonban a fatermelés­ ér­dekeit mindenkor alá kell vetni a közlekedés érdekeinek. Az utakat szegélyező táj válto­zatos terep, állandóan mó­dosuló fásítási formát igényel. A legfontosabb be­folyásoló tényezők: a közlekedé­si követelmények, a táji jelleg, az út menti termelési ágazatok igé­nyei stb. Hazánkban a korszerű útfásításnak szép példáit látjuk a Sopron—Balatonederics közti 84-es, a Nyíregyháza—Beregsu­­rány közti 47-es, a 8-as műút egyes szakaszai, továbbá a Nyír­egyháza—Nyírbátor 473-as út­vonal mentén. Fasorok számára elsősorban a ezek nagy kort érnek meg, és megfelelő termőhelyen hazánk bármely tájcsoportjában telepít­hetők. A platán főleg városok­ban, ipartelepek közelében ajánlható. A nemesnyárfát, rez­gőnyárfát, kőrist, égert, füzeket, a nyírt — mint gyorsan növő fa­fajokat — a számukra megfelelő termőhelyen mindenütt alkal­mazzák. Jó, hogy alkalmas tala­jokon a madárberkenyét és a barkócaberkenyét is ültetik. Gyümölcsfákból ma már nem te­lepítenek út menti fasort, és ez helyes. A vadgesztenyét nagy­mértékű lomb- és terméshullása miatt mellőzik a közlekedési utak mentén. * Egyesek­ szerint az út menti fák és cserjék csupán romanti­kus közlekedési akadályok, az utak teljesítőképességének foko­zásához semmi közük nincs, hozzájárulnak a közúti balese­tek szaporodásához, súlyosbo­dásához. Ezt a statisztika meg­cáfolta. Az előzőekben leírtak­kal bizonyítani kívántuk, hogy a korszerű, szakszerű útfásítás segíti a közlekedés biztonságát, és jól­­ szolgálja a környezetvé­delmet. Az útfásítást korszerűen csak a tájrendezés keretében lehet megoldani, a fásítás ugyanis az út tartozéka s egyúttal a kör­nyező tájjal való összekapcsolás eszköze. Dr. Tompa Károly Erdészeti és Faipari Egyetem Sopron Optikai vezetés vázlata. A jegenye alakú nyárfajták előnyei: gyorsan adnak értékes fa- hegyi juhar, a korai juhar, a anyagot, és útkorrekciókor könnyebben feláldozzuk őket. (Ezek nagy levelű hárs, kis levelű hárs, a fásítások „felvonulási épületei”.) ezüsthárs, vöröstölgy felel meg. Példa a ligetes útfásításra (és — sajnos — az ápolatlan útsávra is), a szerző felvételei © A^F°gmr-bB,éP*: belépő a szerencséhez is!­­ A világ egyik legnagyobb autóversenye a Hun­­garoringen, augusztus 7-8-9-én. Jegyek kap­hatók: az Ibusz, a Cooptourist, a Magyar Autó­klub, a Volánteru, az Állami Biztosító és a Hungarocamion irodáiban, valamint a Tourin­­formnál. Őrizze meg a jegyét, mert az azon szereplő sorszám alapján, az augusztus 9-i ver­seny után, elektronikus számítógép több száz­ezer forint értékben nyereményeket sorsol ki a belépőjegyek tulajdonosai között. A nyereményjegyzéket a Népszava augusztus 13-i száma közli., .

Next