Népszabadság, 1989. június (47. évfolyam, 127-152. szám)

1989-06-17 / 141. szám

4 NÉPSZABADSÁG - HAZAI KÖRKÉP 1989. június 17., szombat Gyászszertartás a Hősök terén és a 301-es parcellában (Folytatás a 3. oldalról.) harcostársai, az ismeretlen fel­kelők, harcosok, áldozatok ez­rei, kiknek történelmi szerepé­re egy jelképes koporsó emlé­keztet. Előttük és az 1956. no­vember 4. utáni megtorlás minden áldozata előtt fejezzük most ki egy nemzet tiszteletét és háláját. Kegyeleti szertartásra gyűl­tünk össze — hangoztatta. — Nem hivatalos aktusra, hanem a hozzátartozók, a barátok, a család utolsó búcsújára. És íme, most itt gyászol a család: százezrek ezen a téren és mil­liók szerte az országban. Az egész ország. Magyarország. Minden magyar itt a hazában, túl a határokon és szétszórva a világban. E nagy család tag­jai egymásra találnak a vég­tisztesség felemelő óráiban. Ne engedjük el többé egymás ke­zét! Mert óriási feladat áll előttünk. Nagy Imre üzenete ma idő­szerűbb, mint valaha volt. Csak a különbözőképpen gon­dolkodók és cselekvők kölcsö­nös türelme és engedékenysé­­ge, az előlegezett bizalom szel­lemében ragadhatjuk meg a ki­vételes, biztató lehetőséget, csak így valósíthatjuk meg a történelmi feladatot, csak így biztosíthatjuk a békés átmene­tet egy európai, korszerű, sza­bad és demokratikus társada­lomba. A múlt tanít és kötelez. Ne maradjunk a szavaknál. Ne ígérgessünk, ne fogadkozzunk! Hisz 33 esztendeje éppen erről a térről indultunk el Nagy Im­rével a szószegés és árulás ál­dozataiként kálváriájuk utolsó stációjára, miután alig néhány héttel korábban a Rajk-teme­­tésen ünnepélyes fogadalom hangzott el, hogy ilyen ször­nyűség soha többé nem for­dulhat elő. A gyász és a visszaemléke­zés szívszorító perceiben a tár­sadalom kész a megbékélésre, mert így kívánja az ország ér­deke, és mert ezzel fejezi ki tiszteletét Nagy Imre és már­tírtársai iránt. De a békés ma­gyar nem felejt, és türelmetlen meg nyugtalan is. Tettekre vár, gyors, határozott cselekvést kíván. Szabad hazát, jogálla­mot, tisztességes megélhetést. Olyan demokratikus, szociális, igazságos és törvényes társa­dalmat, amilyet a felkelt nép 1956 októberében megálmodott, és amely valóban az intézmé­nyes rend és a béke országa lesz. Ismét sorsfordulóhoz érkez­tünk. A hősi halál évforduló­ján támasszuk fel a mártírok szellemi hagyatékát. S így zár­junk le végleg egy keserves korszakot, hogy új fejezet nyíl­jék nemzetünk történelmében — fejezte be szavait. Vadalmat tettek. Megfogadjuk Nagy Imre, Gimes Miklós, Lo­­sonczy Géza, Maléter Pál, Szi­lágyi József, Angyal István, Bárány János, Békési Béla, Brusznyai Árpád, Kósa Pál, Mecséri János, Nagy József, Péch Géza, Rajki Márton, Sza­bó Lajos, Szirmai Ottó és több száz kivégzett, elpusztított tár­sunk emlékére, hogy népünk szabadságát okosan, összefog­va, szívós kitartással kivívjuk, azt elvenni többet nem enged­jük! Az ő szellemükben meg­valósítjuk a forradalom örök­ségét! Esküszünk, hogy rabok többé nem leszünk! Rácz Sándor Ezután Rácz Sándor, a Nagy­budapesti Munkástanács egy­kori elnöke emlékezett elhunyt társaira. Elöljáróban arról szólt, hogy az 1956-os magyar forradalom bebizonyította a vi­lágnak: csak egy tisztességes politika létezik, az, amit vál­lal a nép, majd hozzátette, hogy a világszerte megszólaló harangok a gyász mellett arról is szólnak, hogy a magyar nép újra feltámad. Annak azonban, hogy ez ki­teljesedjék, Rácz Sándor sze­rint három jelentős akadálya van, amelyek közül a szónok első helyre sorolta a szovjet csapatok magyarországi jelen­létét. Ezért kérte a világ va­lamennyi becsületes emberét, hogy közösen segítsék hozzá a Szovjetuniót: minél hamarabb kivonhassa csapatait Magyar­­országról. A Nagy-budapesti Munkás­­tanács egykori elnöke aka­dálynak minősítette azt is, hogy a kommunista párt ra­gaszkodik a hatalmához, de éppúgy azt is, hogy szétforgá­­csolódnak a társadalom erői, holott a magyar sorskérdést csak összefogással lehet meg­oldani. Ennek kapcsán hívta fel minden magyar figyelmét: első kötelességünk, hogy fog­junk össze, és ne millió párt­ba osszuk el a nemzet erejét. A szónok hangot adott an­nak is, hogy bízik az egyete­mes magyarságban, hogy ké­pes lesz felülemelkedni az ap­ró érdekeken, és összefog a magyar haza érdekében. Erre szólította fel a kommunistá­kat is: Álljanak közénk, és küzdjünk ezért a szent célért együtt, hogy megvalósuljon ezeknek a halottaknak a pa­rancsa, ezért haltak meg, az ő utolsó kívánságuk a szabad, demokratikus Magyarország volt. — Öt perc nagyon kevés idő ahhoz, hogy egy ezeréves ma­gyar nép történetét, fájdalmát el lehessen mondani — tette hozzá Rácz Sándor, s arra kér­te a háromnegyed 1-kor már hozzávetőlegesen negyedmil­liósra gyarapodott tömeget, hogy együtt énekeljék el a Boldogasszony Anyánk című magyar egyházi éneket. Annak elhangzása után Rácz Sándor arról beszélt, hogy napjainkban a világ politikai közvéleménye szimpatizál a magyar törekvésekkel. Véle­ménye szerint azonban — mert ezekben a nézetekben némi fals is van — oda kell hatnia a külföldön élő magyar honfi­társaknak, hogy a magyar nép számára megfelelő politikai igényeket támogassa a kultúr­­világ. Rácz Sándor befejezésül ar­ra szólított fel, hogy soha egyetlen nap ne múljék anél­kül, hogy ne emlékezzünk Nagy Imrére, mártírtársaira, a 301-es parcella névtelen hősei­re, a pesti srácokra, akik nél­kül nincs forradalom és sza­badság. Mécs Imre Mécs Imre a vele együtt ha­lálra ítéltek nevében szólt: — ... Az üres koporsó 90—100 olyan társamnak az emlékét őrzi, akit személyesen ismer­tem, akivel a poklok tornácán együtt ültünk. Ezt követően arról beszélt, hogy miniszterelnöktől mun­kásig, katonáktól civilekig, ateistáktól keresztényekig sok­féle rendű és rangú ember te­metésének napja ez, köztük kommunistáké is, forradalmá­roké, akik sokfelől jöttek, majd harcukban és sorsukban egy­­gyé váltak. „Szent suhancok” — így nevezte a szónok azo­kat a fiatalokat, akik novem­ber 4-e hajnalán szembeszáll­tak a világ legnagyobb hadse­regével. Beszélt arról is, hogy bár nemzeti gyász a mai, nemcsak magyarok gyászolnak, hanem lengyel barátaink, a lengyel Szolidaritás, cseh és szlovák barátaink, a Charta ’77, román barátaink, tehát az erdélyi magyarok mellett román ajkú­ak is, s lehet bízni abban is, hogy sok orosz, ukrán, észt és a Szovjetunió népei közül mások úgyszintén gyászolnak. Mécs Imre úgy vélte, hogy a Szovjetunió akkori vezetői nem csupán bűnt, hanem óriá­si történelmi hibát is elkövet­tek azzal, hogy megakadályoz­ták: a magyar nép saját útját járhassa. Meggyőződése szerint eljött az ideje, hogy a Szov­jetunió magára találjon, népei is elítéljék az akkori beavat­kozást. — A megemlékezés napja van ma — folytatta a szónok, hangsúlyozva, hogy az elhuny­tak most már örökké azok ma­radnak, akik voltak, és akik egybeforrtak a forradalommal, amikor a már-már halottnak hitt nemzet előbukkant és is­mét létezett. A megemlékezés mellett a lelkiismeret vizsgá­latáé is ez a nap, folytatta Mécs Imre. Most mindenkinek önvizsgálatot kell tartania — vélekedett —, hogy ki-ki meg­tudja, hogyan élt 33 éven át, s mennyit mulasztott ez a nép. A szónok a továbbiakban kifejtette, hogy június 16-a egy korszakváltás határköve is, de másé is: a reményé. Ezzel kap­csolatban Mécs Imre így fo­galmazott: „Ha összefogunk, megteremthetjük azt, ami őseink vágya volt, amit kivég­zett, temetetlen társaink ve­lünk együtt akartak, és amiért életüket áldozták — a függet­len, szabad, demokratikus Ma­gyarországot!” Majd hozzátet­te: „Megbocsátásról beszélünk és kéznyújtásról, de kezet majd a szabad választások után, a szabad parlamentben fogunk nyújtani. Addig össze kell fognunk, és akkor a pok­lok erői sem fognak ki raj­tunk!” A szónok kérésére ezután a gyászszertartás részvevői — mint 1956. október 23-án a fel­vonulók — kéz a kézben fog Zimányi Tibor Zimányi Tibor az internál­tak, a recski rabok és a kite­lepítettek nevében szólalt fel, hangoztatva: mindig remélték, hogy eljön ez a nap. „Nincs olyan rejtett dolog, amely le ne lepleződnék és olyan titok, amely ki ne tudódnék. Ne fél­jetek azoktól, akik megölik a testet, hiszen a lelket nem tud­ják megölni. A lélek az igazi­­eleven erő. Ez az erő, a meg­­ölhetetlen lélek hozott itt ösz­­sze bennünket.” Beszéde to­vábbi részében emlékeztetett a recski kényszermunkatáborra, a kitelepítésekre, hangoztatva: „A családokat szétzúzták. Akit nem semmisítettek meg, azt hamis vádakkal börtönbe csukták, akikre még az úgy­nevezett igazságszolgáltatást sem pazarolták, azokat inter­nálótáborokba küldték.” Majd méltatta azt a tényt, hogy 1953-ban Nagy Imre első in­tézkedéseként megnyitotta a recski tábort, megszüntette a kitelepítettek száműzését. Majd így folytatta: „De ha csak ezt tetted volna, akkor nem állhatnánk most itt az ötödik-hatodik koporsó előtt. Mert te és küzdőtársaid ennél sokkal többet tettek. Ez a ha­todik koporsó a legnagyobb. Jelképezi a kivégzett száza­kat, a sortüzek áldozatait, a megtorlóközpontok által eljá­rás nélkül megölteket, de még azokat az orosz kiskatonákat is, akik azért vesztették életü­ket, mert átálltak a forrada­lom, a forradalmunk oldalá­ra.” Felidézte a szónok Nagy Imre életét, hangoztatva, óriási utat tett meg, amíg moszkovitából a magyar nemzet függetlensé­gének harcosa lett. Szólott Zi­mányi Tibor a nemzeti meg­békélésről is, hangoztatva, „ezt szívből kívánjuk”. Beszédében rámutatott arra a tényre, hogy ma már hiva­talos nyilatkozatok is elisme­rik, hogy külső hatalmi ér­dekből politikai gyilkosság tör­tént. Majd így folytatta: „De ahol gyilkosság van, ott gyil­kos is van! A három évtizedes félelem után akkor szabadu­lunk fel, ha ez kimondhatóvá válik. De éppen a nemzeti megbékélés jegyében nem aka­runk semmi bosszút, semmi kérdőre vonást; a gyilkosok büntetése csupán egy legyen, megneveztetésük!” Beszéde vé­gén emlékeztetett arra, hogy a mártírok áldozathozatala, hulló vére nem volt értelmetlen, pél­dájuk beleplántálódik minden magyar szívébe. Majd meges­kette a sokaságot: „Mondjátok velem, példátokat követjük, Isten engem úgy segéljen!” Király Béla Király Béla, az 1956-os nem­zetőrség­ parancsnoka a sza­badságharcosok nevében mon­dott beszédében emlékeztetett Kéthly Annára, mondván, ha élne, bizonyára ő is itt lenne. Átadta Varga Béla apostoli protonotárius, a parlament volt elnöke és Kővágó József, Bu­dapest volt polgármestere üze­netét és óhaját: „A nemzet hálája kísérje Nagy Imrét és­­vértanú társait.” Majd felidézte a mártír miniszterelnök emlékét, han­goztatva: Nagy Imre kinyit­tatta az internálótáborokat és megkezdte a politikai elítél­tek rehabilitálását, megen­gedte a földműveseknek, hogy visszatérjenek a magángazdál­kodáshoz. Kijelentette: „Nagy Imrét egy világ választja el a sztálinistáktól. A sztálinisták bilincset kovácsoltak az ideo­lógiából és azzal verték vasra nemzetünket. Számukra az ideológia volt az első és az ember a másodlagos.” Majd szólott arról, hogy Nagy Imre úgy kívánta, hogy a legtöbb magyarnak a legtöbb jót jut­tathassa, utilitariánus szel­lemben alkalmazva a doktrí­nát. ,­Ha kellett, alakította, revidiálta a marxista ideát, hogy az az életben hasznossá válhas­sé­k.” A Nemzetőrség egykori fő­parancsnoka, emlékeztetett rá: egyesek azt állítják, hogy 1956-­ban az „utca” sodorta Nagy Imrét olyan „szélsősé­gekbe”, amelyekbe egyébként soha nem lett volna hajlandó belemenni. Igaz, hogy reformá­tor és nem elsősorban forra­dalmár volt 1956 miniszter­elnöke. Igaz, hogy békésen, vérontás nélkül­­kívánta ra­dikális reformjait megvalósí­tani. De is­merjük meg végre az igazi Nagy Imrét, és jegyez­zük meg, hogy azok a refor­mok, amelyeknek a forradalom alatt az élére állt, ugyanazok voltak, amelyekért ő már 1947 és 1956 között síkraszállt, be­leértve az egyén szabadságát, a demokráciát, a többpárt­rendszert és a semlegességet is. Tanuljuk meg Nagy Imré­től, hogy 1956 nem vaktában elkövetett tévedések sora, ha­nem a magyar nemzet őszinte akaratmegnyilvánulása volt! Idézte a mártír miniszterel­nök 1956 júniusában mondott szavait: „Egyet nem vállalok: meggyőződésem elvtelen fel­adását.” Ehhez az álláspontjá­hoz még a katasztrófa árnyé­kában is ragaszkodott. Nem árulta el a nemzetet, a vérta­núságot vállalta. Nagy Imre a szabadság eszméjének rettent­hetetlen hőse. Tanuljuk meg Nagy Imrétől az elveinkért való helytállást! Beszéde további részében rámutatott: „Mennél jobban megismerjük azonban Nagy Imre humanitását, annál vilá­gosabb lesz, hogy emlékének megszentségtelenítése lenne, ha innen, koporsója mellől ujjal mutatnánk gyilkosaira. Fel kell tárni bűneiket, annak minden részletét, hogy a jövő generá­ciók ebből tanulhassanak. A felszabadult magyar társada­lom azonban törölje el örök időkre a halálos ítéletet, hogy ne kelljen újra és újra temet­ni ártatlan vértanúinkat. Kí­nozza őket lelkiismeretük — ha van ilyen —, és ítéljen fe­lettük a történelem. Tanuljunk Nagy Imrétől, de tudjunk fe­lejteni is, mert aki nem tanul a történelemből és felejteni sem tud, az megismétli a múlt hibáit és bűneit!” Szólt arról is, hogy az ifjú­ság érdekében azért, hogy föl ne cseréljék, hogy mit kell fe­lejteni és mit tanulni, állítsák helyre az 1959-ben Brüsszel­ben létrehozott Nagy Imre In­tézetet, amely megmutathatja a forradalom elő- és utóéleté­nek valamennyi írott forrását, megszólaltathatja a még élő szemtanúkat. Hangoztatta: „Vallomásukból építsünk hidat az itthon élő magyarok és az emigrációban élő magyarok között.” Majd így folytatta: — — Ez a nap fordulópontot kell hogy jelentsen. Most már az 1956-os forradalom és az azt követő megtorlások minden áldozatának, élőnek és halott­nak, különösen a névtelen sza­badságharcosoknak meg kell adni azt, amit áldozatukkal ki­érdemeltek. Ahogy a közel­i szónokok sorában utoljá­ra Orbán Viktor (Fidesz) mon­dott beszédet, hangot adva ama véleményének, hogy — szó­­használatával élve — az orosz megszállás és a kommunista diktatúra bevezetése óta a ma­gyar nemzet egyszer volt ké­pes rá, hogy megkísérelje ki­vívni 1848-as céljait: a nem­zeti függetlenséget és a politi­kai szabadságot. Ennek kap­csán e szavakkal rokonította a két történelmi dátumot: — Céljaink máig nem változtak, ma sem engedünk ’48-ból, így nem engedhetünk ’56-ból sem. Azzal kapcsolatban, hogy mindazok a fiatalok, akik az európai polgári demokrácia megteremtéséért küzdenek Ma­gyarországon, miért hajtanak fejet a kommunista Nagy Imre és társai előtt, Orbán Viktor így érvelt: „Mi azokat az ál­lamférfiakat tiszteljük bennük, akik azonosultak a magyar tár­sadalom akaratával, akik, hogy ezt megtehessék, képesek vol­tak leszámolni szent, kommu­nista tabuikkal, azaz az orosz birodalom feltétlen szolgálatá­val és a párt diktatúrájával.” A szónok ezt követően be­szédében felelőssé tette a Ma­gyar Szocialista Munkáspártot a kialakult helyzetért. Egyút­tal értetlenségének adott han­got, amiért az általa is kom­munistának tartott Nagy Imre reformpolitikájának ma olya­nok is folytatóinak vallják ma­gukat, akik nemrég még tel­jesen más véleményen voltak. „Mi úgy véljük — folytatta Orbán Viktor —, nem tarto­zunk hálával azért, hogy 31 év után eltemethetjük halot­­tainkat. Nem jár senkinek kö­szönet azért, mert ma már működhetnek politikai szer­vezeteink.” A szónok szavai szerint — noha a magyar kormány maga is elítélte a múltkori pekingi tömegmészárlást — a magyar politikai vezetésnek nem tud­ható be érdeméül, hogy „bár fegyverei súlyánál fogva ezt megtehetné”, nem lép fel a de­mokráciát és szabad választá­sokat követelőkkel szemben, a Li-pengéhez, Pol Potéhoz, Ja­­ruzelskiéhez vagy Rákosiéhoz hasonló módszerekkel. Ezt követően annak a remé­nyének adott hangot, hogy megvan az esély békés úton elérni mindazt, amit ha még­oly rövid időre is, az ’56-os for­radalmárok megszereztek a nemzet számára. Beszédében kitért arra is, hogy olyan kor­mányra van szükség, amely azonnali tárgyalásokat kezd — így fogalmazott a szónok: „az orosz csapatok kivonásának haladéktalan megkezdéséről.” A továbbiakban felidézte, hogy 1956. október 6-án, Rajk László temetése napján a Sza­bad Nép — amelynek egyéb­ként több ’56-os halálraítélt is a munkatársa volt — öles be­tűkkel azt hirdette, hogy: So­ha többé! A folytatás közis­mert. Ehhez kapcsolódva Or­bán Viktor leszögezte: „Ne­künk azt kell elérnünk, hogy az uralkodó párt, ha akar, se tudjon erőszakot alkalmazni ellenünk. Nincs más mód, hogy elkerüljük az újabb koporsó­kat, a maihoz hasonló megké­sett temetéseket.” A szónok ezt követően azzal zárta beszédét, hogy a magyar fiatalok meghajtják fejüket mindazok előtt, akik a magyar függetlenségért és szabadsá­gért áldozták életüket. (Folytatás az 5. oldalon.) Orbán Viktor N­yilatkozatok Németh Miklós, a Minisz­tertanács elnöke: — Az oly sok megpróbál­tatást, fájdalmat okozó tör­ténelmi eseményt helyére kell tenni, közös megegye­zéssel mielőbb le kell zár­ni, hogy az erőt és a figyel­met a néppel együtt és a nép javára, a jelenre és még inkább a jövőre fordíthas­suk. Június 16-a ezt szimbo­lizálja, és ezt kell jelentse mindnyájunknak, akik fele­lősen gondolkodunk Ma­gyarország jövőjéről. Szólt arról is, hogy ha sok is a hasonlóság a Nagy Im­­re-kormány szándékai és a mai törekvések között, mint például a pluralizmus, a többpártrendszer, azonban nem lehet eltekinteni a 30— 40 évvel ezelőtti és a mos­tani Magyarország belső és külső körülményei közötti különbségektől. A hasonló­ságok, az azonos törekvések mögött egy evolúciós fejlő­dést kell látni, egy megvál­tozott világot és új feltétel­­rendszert. Németh Miklós, mint mondta, hisz abban, hogy a mai vezetés a nép­pel összefogva, a politikai és a gazdasági reformok út­ján haladva egy szebb és boldogabb Magyarország jö­vőjét alapozza meg. Pozsgay Imre állammi­niszter: — Kézfogás ez a mai nap, lényege a nemzeti megbé­kélés és a tempós, új lendü­letű munka megkezdése jú­nius 17-től. Ez a nagyszerű esemény arra is alkalmas, hogy személyes elkötelezett­ségemet újra megerősítsem, s örülök, hogy a mai kor­mány osztja az 1956-tal kapcsolatos nézeteimet. Ma jobbak a feltételek, és biz­tatóbbak a körülmények, mint ’56-ban a pluralista társadalom megvalósításá­hoz, ami akkor tragédiába, mondhatnám katasztrófába fulladt. Megvan az esély ar­ra, hogy a diktatórikus szo­cializmusról demokratikus társadalmi rendszerre tér­hessen át békés úton az or­szág. Ha eddig erre másutt nem volt példa, akkor en­nek nálunk kell először megtörténnie. Bettino Craxi, az Olasz Szocialista Párt főtitkára: — Nagyon örülök, hogy részt vehetek az eseményen, nagy barátsággal gondolok a magyar népre, tudom, hogy a mai nap rendkívül fontos az önök számára. Paskai László bíboros, prímás-érsek: — Ugyanazzal az érzéssel jöttem el, mint az egész magyar nép. Imádságos lel­­külettel, őszinte együttér­zéssel, a megholtakkal, a megbékélésnek, a megbo­csátásnak, és a jövő építésé­nek a reményében. Schőner Alfréd főrabbi: — Megrendülve s egyben reménykedve érkeztem. Megrendülve, mert a forra­dalom bukása után lassan másfél emberöltőnyi idő telt el, hogy a mártírok, azok az emberek, akik isten adomá­nyát, életüket adták egy nép függetlenségéért és sza­badságáért, a megérdemelt piedesztálra kerülhettek. Reménykedve, mert nagy lehetőséget érzek az újra­kezdéshez, a hívő ember hi­tével bízom a valódi kibon­takozásban, abban, hogy e nagy történelmi lehetőséget nem hagyjuk ki. múltban Spanyolországban to­talitárius rendszerből, Uru­­guayban pedig véres katonai diktatúrából békésen valósítot­ták meg a demokratikus társa­dalmat, éppen úgy hazánknak is vér és erőszak nélkül, béké­sen kell ismét a szabadság or­szágává lennie. Ezt követeli vértanúink emléke! Egykori bajtársait szólítva, valamennyi áldozat előtt tisz­telegve fejezte be szavait Ki­rály Béla.

Next