Népszabadság, 1989. augusztus (47. évfolyam, 179-205. szám)

1989-08-05 / 183. szám

8 A SZENTESI KÍSÉRLET Megszólal a tsz-elnök Liska Tibor vállalkozói szo­cializmusának egy szövetkeze­ten belül, az adott viszonyok között megvalósítható alkal­mazására Szentesen 1981- ben Siklaky István segítségével elkezdtünk egy kísérletet. A kezdeményezés politikai, hiva­tali ellenérzések miatt megre­kedt az előkísérletnél; szűk kö­rénél fogva megbízhatóan nem bizonyít semmit, de nem is cá­fol. Most, amikor a tulajdonvi­szonyok változtatásának a szükségessége mind nyilvánva­lóbb, és az útkeresés kritikus fázisához érkeztünk, talán nem haszontalan e hét évvel ezelőtti szentesi kísérlet körül­ményeit, tanulságait vissza­­ idézni. 1981 első felében, miután több nyilvános vitán részt vet­tem, olvastam, vitatkoztam Liska Tibor nézeteiről, mind­inkább meggyőződésemmé vált a szocialista vállalkozói rend­szer racionalitása, megvalósít­hatósága. Szövetkezetünkben is voltak nyilvános viták Liska Tibor részvételével, ahol érdeklődés mutatkozott, és sokak fantá­ziája kezdett felébredni, hogy mi mindent csinálna máskép­pen tulajdonosi érdekeltségű vállalkozóként. Nagyon jól visszaemlékszem arra, hogy nekem is és azt hi­szem másoknak is az okozta kezdetben a legnagyobb nehéz­séget, hogy a kialakult alá-, fölérendeltségi viszonyoktól, a hagyományos „közgazdasági” gondolkodásmódtól némileg megszabaduljunk, és egy ter­mészetesebb, logikusabb, a szu­verenitáson nyugvó, az érdekek által motivált emberi maga­tartást, cselekvést tartunk ma­gától értetődőnek. Vagyis, a fe­je tetejéről a talpára állítsuk a világot. Ebben az időben sokak szá­mára már eléggé nyilvánvaló volt, kialakult gazdasági mo­dellünk zsákutcája, de még elég erős volt a régi szocializ­musképünkhöz való ragaszko­dás. Ilyen körülmények között az óvatos útkeresések jegyé­ben lehetett néhány esetben felmentést kapni az érvényes jogszabályok alól — külön megállapodás keretében — új szervezési, érdekeltségi mód­szerek kipróbálására. A kísérleti megoldások közül mi — érthetően — meglehető­sen kilógtunk a sorból, ezért a kezdeti ígéretek után lénye­gesen nehezebb volt az enge­délyezési folyamat. Végül egy szűkkörű — 15 fő vállalkozóig terjedő — úgynevezett előkí­sérlet megkezdéséhez kaptunk szóbeli ígéretet egy esetleg be­lépő nagyobb progresszív adó elengedésének erejéig. A kísérlet kibővítését a Pénz­ügyminisztérium az ágazati minisztérium és az érdekkép­viseleti szervünk támogatásá­hoz kötötte. Közben folyt a párt-, az állami és érdekképvi­seleti szervek minden szintjé­nek a tájékoztatása, meggyő­zése, illetve szándékaink meg­értetése. Néha talán nem meg­felelő sorrendben, mint ahogy ez némely esetekben a kinyil­vánított sértődésekből is kitűnt. Persze mindenki által elfogad­ható sorrend nem is létezett. Az előkísérlet 5 tehergépko­csival, 3 traktorral és 4 fóliás csirkeházzal 1981 októberében megkezdődött. Az úgynevezett „Szentesi modell” szabályzatát úgy kel­lett elkészítenünk, hogy egy­részt a termelőszövetkezeten belül működjenek a modell mechanizmusai, másrészt a tsz kifelé továbbra is úgy jelenjék meg, mint a többi „hagyomá­nyosan” működő tsz. Kivétel ez alól a sajátos adózás és bér­­szabályozás volt. Négymillióig vállalkozni A vállalkozásba adás for­mailag árverés volt, ahol a li­citálás a kikiáltott tőkeérték növelésére irányult. Az induló tőkeérték megállapítása elmé­letileg a jövőben várható be­vételi többletek jelen időszak­ra diszkontálásával történt, 20 százalékos kamatláb alkalma­zásával. A megállapítás gya­korlata pedig az volt, hogy megnéztük a reálisan várható éves jövedelem milyen nagy­ságú tőkének a 20 százaléka. Alapkövetelménynek tekintet­tük, hogy a várható jövedelem legalább 10 százalékkal halad­ja meg az eddig elért jövedel­met. Személyi feltétel az erkölcsi bizonyítvány, szövetkezeti tag­sági viszony, vagy alkalmazot­ti viszony, illetve a munkavi­szony létesítésére vonatkozó nyilatkozat, gazdasági feltétel az induló tőkeérték 1­ 3 száza­lékának megfelelő vagyoni biz­tosíték volt, a tagok, több mint egyéves alkalmazotti viszony­nyal rendelkezők kivételével. Egy személy által vállalható vagyon tőkeértéke maximum 4 millió forint lehetett. A vál­lalkozásra tetszés szerint lehe­tett társulni, egyetemleges fe­lelősség vállalása mellett. Várakozásunkat felülmúlta az érdeklődés, és a verseny. A kikiáltási árat, a szövetkezet által elvárt hatékonysági köve­telményt — amely már több­szöröse volt a könyv szerinti értéknek és magasabb volt a beszerzési árnál is — 50 szá­zalékkal túllicitálták... Az árverésen nyertes vállal­kozó által vállalt tőkeérték és az induló tőkeérték különbsé­gét (úgynevezett erkölcsi tőke­ként) „licit a licitálóé” elv alapján a vállalkozó nevére ír­tuk. Ez a tőkerész a vállalkozó javára kamatozott, de a kama­tok egy zárolt számlára kerül­tek — a termelőszövetkezet hasznosítása mellett — a vál­lalás teljesítéséig. A vállalkozási árverésen dőlt el az is, hogy a gazdasági egy­ségek külön-külön, vagy mi­lyen társításban alkotják a „szocialista vállalkozás gazda­sági alapját”. A vállalkozók versenye döntött abban, hogy egy vagy több csirkehizlaló ház vagy az egész telep legyen egy vállalkozás. A vállalkozásba adást köve­tő egy évig nem lehetett visz­­szalicitálással csökkenteni a vállalt tőkeértéket, csak emel­ni, vagy tartani. Egy év után visszalicitálásról tetszés szerint dönthetett a vállalkozó, a ráli­­citálási veszély figyelembevé­telével. Óvatosságból törlesztési mi­nimumot is előírtunk, amely az induló tőkeérték becsült csökkenését fejezte ki. Minden vállalkozásra megál­lapítottunk egy hitelkeretet, amelyet a kamatokon felüli befizetések növeltek, a ki­adások és az esedékes kama­tok csökkentettek. A hitelke­ret kimerülése a bukást jelen­tette. Fejlesztéssel, a vállalkozás jövedelemhozó képessége nö­velésével, vagy a törlesztésnél kisebb értékcsökkenéssel a vállalkozó marginálisan tulaj­donossá vált. Ez a marginális tulajdonhányad akkor is az övé maradt, ha a vállalkozás más vállalkozóhoz került (az ő javára kamatozott). A tulaj­doncsökkenés elsődlegesen a vállalkozói tulajdonhányadban következhetett be, de a vállal­kozó azon túl is viselte az anyagi felelősséget. A tulajdon értékelése a vállalkozó önérté­kelése mellett, a vállalkozás piaci értékítéletén alapult. Az „előkísérlet” vállalkozás­ba adási árveréséről országos lapok is írtak. Ennek nyomán felélénkült a vita, némely po­litikai szinteken riadalom tá­madt, a szocializmus kiárusí­tását emlegették, megkérdője­lezve még őszinte jószándé­kainkat is. Győzött a bizalmatlanság A kialakuló bizalmatlansági hangulatnak nyilvánvalóan egy idő után gazdasági hatásai is vannak. Olyan vállalkozó, aki határozatlan időre vállalkozás­ba vesz egy vagyonegységet, olyan feltétellel, hogy ő a va­gyon gyarapításában érdekelt alapvetően, de akinek az erre irányuló jogát, szerződése egy­oldalú felbonthatatlanságát megkérdőjelezik, egy idő után nem tulajdonosként, hanem inkább bérlőként érdekei rö­vid távú érvényesítésére tö­rekszik. Miközben dúlt körülöttünk a vita, mi nem feladva céljain­kat, kitartóan gyártottuk az igazoló, bizonyító, jogrendünk­be beilleszkedést megoldó, igazunkat alátámasztó iromá­nyokat, eleget téve miniszté­riumunk újabb és újabb kéré­sének. Valószínű, hogy az el­utasító döntés nem a velünk folytatott vita alapján szüle­tett. Az érdekképviseletünk ak­kori helyzetére, helyesebben politikai viszonyaink egészére jellemző volt, hogy támogatást kérő levelünkre majdnem fél évvel később, a MÉM elutasí­tását megvárva válaszoltak a TOT-ból, ugyancsak megtagad­va a támogatást. Miután a PM az általa igé­nyelt támogató javaslatokat nem kapta meg, így a kísérlet tényleges, az egész szövetke­zetre alkalmazható lehetőségé­nek megadásától elzárkózott. Féléves késéssel kaptunk egy progresszíven adóztató határo­zatot a „szocialista vállalko­zóknak” nevezett személyek adóztatására. Utólag úgy érzem, hogy az akkori elutasító döntés re­ményteljes útkereséstől fosz­totta meg társadalmunkat, hi­szen mostanáig talán már nem­csak egy gazdaságilag haté­kony megoldás rajzolódott vol­na ki előttünk, hanem esetleg új értékek és követésre érde­mes társadalmi viszonyok megfogalmazásához is közelebb kerülhettünk volna. Persze ha időközben széles körűvé terebé­lyesedik, társadalmi gyakor­lattá válik a kísérlet. Az „előkísérlet” jellegét te­kintve két részre osztható. Az első szakasz az indulástól szá­mítva mintegy fél évig, a má­sodik szakasz ezt követően négy évig tartott. (Bár tud­juk, hogy társadalmi, gazdasá­gi kérdések megbízható meg­válaszolásához ilyen szűkkörű kísérlet nem elégséges, mégis volt alkalmunk tanulságos megfigyelésekre.) Az első — féléves — idő­szakban a vállalkozók úgy dol­goztak, olyan magatartást ta­núsítottak, hogy hosszú távon érjenek el minél nagyobb si­kereket. Jellemző volt a meg­bízhatóságra, a piacszerzésre, a gondos karbantartásra, fel­újításra, az üzemeltetés biz­tonságára való törekvés. A tel­jesítmények ugrásszerűen nőt­tek. Volt olyan eset az egyik közeli szövetkezetben, ahol a mi vállalkozónk több mint kétszeres teljesítményt ért el, mint a saját, hagyományos ér­dekeltségű, bár azonos típusú géppel dolgozó emberünk — nem kis bonyodalmat okozva azzal, hogy a laza teljesítményt nyilvánvalóvá tette. A fuvaro­zást végzők minden külső se­gítség nélkül jól megszervez­ték saját munkájukat, ha a megrendelő igénye úgy kíván­ta, összefogtak, hogy a Volán vállalattal szemben a nagy vo­lumenű munkát elnyerjék. Ra­kodógéppel, CB-rádióval és diszpécserközponttal, éjszakai, hét végi munkavégzéssel és más módon alkalmazkodtak a sokféle igény kielégítéséhez.­ ­ Mit adok, mennyit kapok A szövetkezetben való mun­kavégzést — egy eset kivételé­vel — szerződésben nem kötöt­tük ki. Mint bebizonyosodott, arra nem is volt szükség, hi­szen a részvevők árenged­ményt ajánlva vállalták, illet­ve teljesítették a különböző idényszerűen jelentkező mun­kákat. Eközben saját érdekük­től vezérelve olyan fuvarkap­csolásokat szerveztek, melyek­re régebben a szövetkezet ille­tékes vezetői vagy nem gon­doltak, vagy nem vették hoz­zá a fáradságot. Mindezt tet­ték a vállalkozók olyan áron, amelyről a tonnakilométer­költségben és más éves — glo­bális — mutatókban gondolko­dók meg voltak győződve, hogy az csak ráfizetéses lehet. A nekem mibe kerül és mit ka­pok érte alapon viszont egé­szen más eredmény mutatko­zott. Még a kísérlet bővíthetősé­gét vélelmező időszakban fi­gyelhettük meg a vállalkozásra való önszerveződés szép példá­ját is. Úgy szerveződött meg egy csoport (valószínűleg volt hozzá egy ,,vezér”-egyéniség), amelynek során megegyeztek minden fontos kérdésben, egyebek között abban, hogy kik lesznek a kockázatot egye­temlegesen viselő felelős vál­lalkozók, mások — a szerepvá­lasztásuk szerint — alkalma­zottak. Megegyeztek az elosztá­si viszonyokban oly módon, hogy a vállalkozói marginális tulajdon, a kockázat ellentéte­leként a vállalkozóké, a vál­lalkozás nyereségén viszont egyenlően osztoztak volna va­lamennyien. Más kérdésekben is részletesen megállapodtak. Ez a szerződés és az „előkísér­let” is felszínre hozta több sze­mély jó vezetőkészségét, aki később a hagyományos szerve­zetben is sikeres vezetőként kiválóan megállta a helyét. Nyilvánvaló, ma már több mindent másként csinálnánk, és ha mások kísérletezhettek volna ilyen személyes társa­dalmi tulajdonra alapozva, bi­zonyára szintén másként csi­nálnák, de ki tudja, hogyan és milyen eredménnyel? A „Szentesi modell” lényeges vonásainak megtartásán kívül én a többletérdekeltséget meg­hagyó állami levonási formát, a garancia, a kockázati fedezet biztosítását tartom fontosnak. Az hiszem, alapos végiggon­dolás nélkül nem elegendő a Liska Tibor által javasolt tár­sadalmi örökség intézménye. Annak bevezetésével a kezdő vállalkozók úgynevezett vállal­kozóképességét ehhez igazítva — vagyis őket csak olyan kis vállalkozásokra engedve vál­lalkozni, melynek bukási koc­kázatát fedezi társadalmi örök­ségünk „startgaranciaként” felhasználható része — a prob­léma megoldott. Ugyanis a „milliónyi” kezdő vállalkozó közül elegendő számúak lenné­nek, akik tüneményes gyorsa­sággal növelnék tartalékaikat, tudásukat (embertőkéjüket), és bizonyítanák képességüket mind nagyobb és nagyobb vál­lalkozások vezetésére. Az állandó vállalkozói ver­seny kemény munkára késztet­ne azon túl, hogy erre az ér­dekmotiváltság is minden ed­diginél nagyobb mértékben ösztönözne. A vállalkozói siker, mint emberi érték bizonyára előbb­re kerülne a kialakuló új tár­sadalmi miliő értékskáláján, s az erre való törekvés minden bizonnyal mérsékelné a pazar­ló fogyasztást, és robbanássze­rű gazdasági sikerekhez vezet­ne. A feltételezések vagy hitek persze csak a társadalmi gya­korlatban cáfolhatók vagy bi­zonyíthatók. Szarvas Pál Felszabadulás Mgtsz Megkezdődött a jegyárusítás a Forma-1 GT-IPV jegyirodájában (Bp. V., Vigadó tér 2.), az IBUSZ, a Magyar Autóklub, a Cooptourist, a Volánteru irodáiban és a Tourinformnál (Bp. V., Sütő u. 2.). Az év legnagyobb sporteseménye a Forma-1 1989. augusztus 11-12-13. Helyárak Starttribün, 1-3 vasárnap 3000 szombat 1500 pentek 800 Starttribün, 4-6. vasarnap 3600 szombat 1800 péntek 1200 Oldaltribün, l­ll. bérlet 1800 vasarnap 1300 szombat 800 pentek 500 Oldaltribün, III. bérlet 2300 vasárnap 1500 szombat 1000 pentek 500 Állóhely bérlet 900 vasárnap 600 szombat 400 péntek 200 Diákoknak, katonáknak bérlet 500 vasárnap 300 Gyermekeknek vasárnap 100 NÉPSZABADSÁG - GAZDASÁG 1989. augusztus 5., szombat BÉR ÉS FOGYASZTÁS Segít-e a korlát? Az 1979-es évtől elindított restriktív gazdaságpolitika esz­közeihez tartozik a lakossági felhasználás növekedésének mérséklése, sőt egyes területe­ken és években a csökkentése. A korlátozás egyaránt érinti mind az elkölthető bérek ki­áramlását, mind a lakossághoz kikerült pénzmennyiség vásár­lóértékét. 1988-tól az új adóin­tézkedések az addig gyorsan növekvő kiegészítő jövedel­meket is megnyirbálták. A propaganda hatására úgy tűnhet, hogy minden gazdasági bajunk fő oka a fogyasztó mo­hósága. A megoldást pedig úgymond az hozná, ha a töme­gek lemondanának szükségle­teik egy részének kielégítésé­ről, és radikálisan csökkente­nék a fogyasztást. A lakosság részben hajlik a szóra, illetve reagál a dinami­kus áremelésekre. Például so­k fogyasztással más a hely­et. A lakosság 1987-ben 16,9%­­kal fogyasztott többet, mint 1978-ban. A növekedési ütem ugyan lassult a korábbi idő­szak 40,5%-os emelkedéséhez képest, de az elért fogyasztási színvonal fenntartása, sőt job­bítására való törekvések szinte minden akadályt leküzdöttek. Az utóbbi három évtizedben 1988 volt az első olyan év, ami­kor a lakosság belföldi vásár­lásai abszolút mértékben is csökkentek. Az ausztriai bevá­sárlónak azonban arra enged­nek következtetni, hogy az­mberek fáradhatatlanok, ha új lehetőséget látnak a fogyasztá­sok javítására. Kérdéses, hogy a külföldi vásárlásokat is be­leszámítva ténylegesen csök­kent-e a lakossági végső fo­gyasztás? Az adatok azt mutatják, hogy a reálbér visszaeshet a hetvenes évek szintjére, a fo­gyasztás azonban ellenállóbb­­nak bizonyul. Egészében véve a fogyasztás jelenleg magasabb szinten van, mint tíz évvel ez­előtt, jóllehet a lakosság több­ségében olyan képzetek élnek — bizonyára a nagyobb mun­kabefektetés, a növekvő kü­lönbségek, a romló minőség hatására —, hogy a fogyasztás abszolút mértékben is vissza­esett. Egyre nyilvánvalóbb tény, hogy a pótlólagos erőfe­szítéseknek csökkenő a hoza­muk, és ez önmagában véve is az életszínvonal viszonylagos rosszabbodásának érzetét kelti. A lakosságnak a reálbérek csökkentésekor is vannak esz­közei a fogyasztási színvonal fenntartására, sőt javítására. Például többletmunkát vállal — lehetőleg olyat, amit kivon­hat az adóztatás hatóköréből. Eladja vagyontárgyait — aki­nek van —, feléli megtakarítá­sait, igénybe veszi a külföldi rokon segítségét, és még sorol­hatnánk a példákat. Vagyis a tömeges cselekvések nyomán a központi szándékokkal ellen­tétben álló folyamat bontako­ik ki. A fogyasztás saját, auto­nóm mozgástörvényei szerint alakul, függetlenül attól, hogy a gazdaságpolitikában és a gazdaságirányításban milyen kényszerpályát jelölnek ki szá­mára. Fogyasztás kontra beruházás? A fogyasztás mozgásterét ugyanakkor korlátozzák is más népgazdasági folyamatok, így bizonyos fokig maga a terme­lés, a beruházások, az export és egyéb tényezők. Ezek azon­ban nem abszolút korlátok, hi­szen az említett makroszintű folyamatoknak is megvannak a saját mozgástörvényeik, pél­dául az exportot a világpiac irányzatai, a beruházásokat pe­dig a korábbi döntések erőseb­ben meghatározzák, mint egy másik területtel, jelen esetben a lakossági fogyasztással való kölcsönhatásuk. A fogyasztás, a beruházás, sőt az export rövid és közép­távú változása között nincs­lyamatosan csökkenti ruházko­dási kiadásait, így alakult ki az a helyzet, hogy a ruházati kereskedelemben a második vi­lágháború óta nem voltak ilyen magasak a készletek. Az egy főre jutó zöldség-gyümölcs fogyasztás is évről évre csök­ken, és ma már nem éri el a 150 kg-ot. Ez azonban csupán néhány terület, a fogyasztás egészében véve közép- és hosz­­szú távon nem csökkent. Negatív eredmény A restrikció a bérek reálér­tékének alakulásában statiszti­kailag is kimutatható „ered­ménnyel” járt. 1987-ben a munkások és alkalmazottak reálbére 5,9%-kal volt kisebb, mint 1978-ban. Az expanzió éveiben, az 1971-től 1978-ig ter­jedő időszakban a reálbér 26,2%-kal lett magasabb, közvetlen oksági kapcsolat. Vagyis a beruházások csökke­néséért és az exportálás nehéz­ségeiért nem a növekvő fo­gyasztás okolható, hanem első­sorban és közvetlenül maguk a beruházási döntések és a világ­­gazdasági folyamatok. A fo­gyasztás nem azért nőtt a rest­rikció időszakában évről évre, mert a beruházás drasztikusan visszaesett, hanem azért, mert a fogyasztásalakulás belső sa­játossága, hogy évenkénti vál­tozása jóval kisebb mértékű, mint a beruházások ingado­zása. GDP-torta A bruttó hazai termék fel­osztása — a „GDP-torta felsze­letelése” — csupán regisztrál­ja a más-más okokra visszave­zethető fogyasztási és beruhá­zási folyamatok alakulását. A fogyasztás 1988. évi csökkené­sétől tehát nem várható a be­ruházás emelkedése, és fordít­va: az élénkülő beruházási te­vékenység sem korlátozza a la­kossági fogyasztás bővülését. A fogyasztás autonómiája egyben viszonylagos is. Szín­vonala végső fokon függ a bruttó hazai termék és ezen belül a bruttó felhalmozás hosszú távú alakulásától. A bruttó hazai termék nagysága és összetétele behatárolja a lakossági felhasználást. A be­ruházások pedig a termelői ka­pacitásokat pótolják és bőví­tik, de a mostani döntések ha­tása csak a jövőben érezhető. Egy adott évben a meglevő ka­pacitások nagysága és összeté­tele az a tényező, ami a lakos­sági szükségletek kielégítését döntően meghatározza. Ameny­­nyiben egy adott időszakban elegendő, sőt felesleges kapa­citások vannak a gazdaságban a fogyasztási cikkek előállítá­sára, akkor a fogyasztás mind a bruttó hazai terméknél, mind a bruttó felhalmozásnál gyor­sabb ütemben növekedhet. El­lenkező esetben, amikor nem állnak rendelkezésre felesleges kapacitások, akkor a fogyasz­tás mérséklése indokolt. A fo­gyasztás alakulását rövid tá­von a meglevő kapacitások és azok kihasználtsága döntően és közvetlenül meghatározza. Ez a hatás jóval jelentősebb an­nál, mint amit az adott évi be­ruházások gyakorolnak az ille­tő év fogyasztására. Gazdaságunkban számotte­vőek a kihasználatlan kapaci­tások a fogyasztási cikkeket gyártó iparágakban is. Elegen­dő csak az alacsony műszak­számra utalni. A meglevő kapacitások ki­használása kedvezőbb haté­konyságot, élénkebb belső pia­cot, és ezzel egyidejűleg ex­portreferenciákat is eredmé­nyezne. Szükségképpen foko­zódna a bérkiáramlás is. Köz­gazdaságilag viszont kielégí­tően nem indokolható, hogy a fogyasztásnak a hazai terme­lésből fedezhető bővítését egy tízéves periódus után továbbra is korlátozni próbálják. Forgács Katalin A BÉKÉK, VALAMINT A FOGYASZTÁS ALAKULÁSA AZ EXPANZIÓ ÉS A RESTRIKCIÓ IDŐSZAKÁBAN 1971—C?S 1978—1987 Munkás-alkalmazotti reálbér 26,2 — 5,9 Lakossági végső fogyasztás 10,5 16,9 Forrás: Statisztikai Évkönyv, 19*0. KSH Budapest, 19*1. 89., 355 oldalak. Főbb népgazdasági folyamatok 1978—19*7. KSH Budapest, 1988. 100., 120. oldalak.

Next