Népszabadság, 1989. december (47. évfolyam, 285-308. szám)

1989-12-01 / 285. szám

1989. december 1., péntek NÉPSZABADSÁG - KÜLKAPCSOLATOK - ÁLLÁSPONT Magyarország a fejlődő államok listáján Budapest és Varsó tízmillió márka segélyt kap ( BONNI TUDÓSÍTÓNKTÓL ) Lényeges, a magyar gazdaság pillanatnyi állapotát jól tükröző újításra szánta el magát az NSZK kormánya, illetve törvény­­hozása. Magyarországot és Len­gyelországot felvette azoknak a fejlődő világbeli államoknak a listájára, amelyek különlegesen kedvező feltételű pénzügyi tá­mogatást kapnak meghatározott fejlesztési programokra. A bonni kormánypártok ja­vaslatára a gazdasági együtt­működés minisztériuma pót­lólag kibővítette jövő évi költ­ségvetési tervezetét Magyar­­ország és Lengyelország meg­segítésével. A bonni kabine­ten belül ez a minisztérium foglalkozik a fejlődő országok intézményes támogatásával. A Bundestag elé terjesztett és viita nélkül jóváhagyott elő­irányzat szerint Magyarország és Lengyelország jövőre tíz­millió márka segélyt kap eb­ből a keretből. 1993-ig bezá­rólag pedig összesen 45 millió márkás segélynyújtásra ka­pott felhatalmazást a minisz­térium a törvényhozástól. Hogy miként oszlanak meg az említett összegek Magyaror­szág és Lengyelország között, erről pillanatnyilag még nincs döntés. Miint a minisztérium képvi­selői elmondták a Népszabad­ság tudósítójának, az ő égi­szük alatt nyújtott segítség mindenekelőtt a személyes együttműködést, a szakmai képzést és a széles értelemben vett tanácsadást szolgálja anyagilag. Alapvető célkitű­zés, hogy hozzájáruljanak a magyar gazdaság és közigaz­gatás teljesítőképességének, társadalmi sokszínűségének erősítéséhez. Az ennek során nyújtott támogatás úgyneve­zett technikai segítségnek mi­nősül, s mint ilyen nem visz­­szafizetendő anyagi juttatás. A minisztérium gyakorlata alapján a legszegényebb fej­lődő országok részesülnek eb­ben a támogatási formában. Függetlenül a jó szándékú nyugatnémet segíteni akarás­tól, Magyarország státusának eme megváltozása — a két­ségtelen előnyök ellenére — sem örömteli. A közeljövőben várhatóan több más nyugat­­európai ország is követni fog­ja majd a bonni példát. A dolog egyébként Olaszország kezdeményezésére nyúlik visz­­sza. Olaszország budapesti nagykövetsége vetette fel e hónap elején, hogy hazánk nem kívánja-e a felkerülést az OECD-ibe tömörült fejlett ipari államok fejlesztési se­­gélybizottságának, az úgyne­vezett DAC-nak a listájára. A pozitív magyar válasz nyomán már a szervezet decemberi párizsi ülése dönthet az ügy­ben. Az ezt mintegy előkészítő mostani bonni döntést Warn­­ke miniszter, a gazdasági együttműködésért felelős tár­ca vezetője a Bundestag vi­tájában azzal indokolta: Ma­gyarországnak és Lengyelor­szágnak segítséget kell kapnia az államszocializmus pusztító következményeinek felszámo­lásához. A közvetett lélektani hátrányokra utalva emlékez­tetett rá, hogy a Közös Piac olyan tagállamai, mint Görög­ország, Spanyolország és Por­tugália, éveken át nagyará­nyú, intézményes támogatás­ban részesültek a szabad gaz­dasági rend és a demokrácia kiépítése felé vezető úton. Győri Sándor A Közös Piac nem emel mennyiségi korlátokat • Magyar—EGK vegyes bizottsági ülés Brüsszelben Jövőre az EGK és Magyaror­szág közötti megállapodásban szereplő egyetlen cikk exportját sem fékezik mennyiségi korláto­zások, csak a textilipari és acél­ipari áruk (és a juhok) forgal­mában vállalt önkorlátozások maradnak fenn, míg az iparcik­kek forgalmában 56 millió dol­láros vámelőnyt jelentenek a magyar exportőröknek - közölte az EGK-magyar vegyes bizott­ság szerdai munkájáról Szabó Sándor, a Kereskedelmi Minisz­térium meghatalmazott főosz­tályvezetője. A vegyes bizottság ülésén lehetőség nyílt azoknak a Ma­gyarországra vonatkozó ked­vezményeknek a pontos szám­bavételére, amelyeket az Európai Közösség miniszteri tanácsa idén ősszel tartott ülésein — legutóbb november 27-én — fogadott el. Az EGK- val kötött szerződésben a Ma­gyarországgal, mint „állami kereskedelmű” országgal szemben még évekre fenntar­tott mennyiségi korlátozásokat az e listán szereplő mind az 1700 cikkre vonatkozólag ja­nuár 1-jétől eltörölték — ezek között a gyufától a front­­üvegig, a csempétől a vadász­töltényig és különböző vegy­ipari termékekig a legváltoza­tosabb áruk szerepelnek. Más (nemcsak a szocialista orszá­gokra érvényes) mennyiségi korlátozásokat egy évre füg­gesztették fel, de ez meghosz­­szabbítható. A textilipari cik­keik forgalmában vállalt ön­­korlátozás megmarad, de a forgalom keretét 16 százalék­kal, 50 millió ECU-val növel­hetik újabb tárgyalások nyo­mán. Az Európai Közösség a ko­rábban jelzett magyar igé­nyeknek megfelelően kiter­jesztette és átalakította az eredetileg a fejlődő országok­nak szóló általános kedvezmé­nyek rendszerét is. Az ipar­cikkek forgalmában ez­ össze­sen 56 millió — ezen belül a textilkereskedelemben 12 mil­lió — dollárnak megfelelő vámelőnyt jelent, amelyet a magyar exportőrök kétféle módon használhatnak ki — azaz árbevételüket, illetve pia­ci részesedésüket növelhetik. Ennek a lehetőségnek a ki­használása persze mindenütt a vállalati árpolitikán múlik. A mezőgazdasági cikkek te­kintetében is jelentős a nyúj­tott előny, például csak a téli­szalámi esetében több mint négymillió dollár különbséget jelent, hogy 4000 tonnás ha­tárig felére csökkentik a „lefölözést” — a közösségi bel­ső piaci ár és az alacsonyabb importár különbségének meg­felelő kötelező befizetést. Más cikkekre — például fagyasztott málna, almalé, meggybefőtt stb. — vonatkozóan csökken­tik, a libamáj és más cikkek esetében eltörlik a vámot. Bár a tavaly óta folytatott mező­­gazdasági tárgyalásokon elő­terjesztett legtöbb magyar igényt kielégítették, további tárgyalások lesznek szüksége­sek olyan cikkekről, mint a marhahús, a sajt, a bor. (MTI) Befejeződött a VSZ miniszteri értekezlete November 27. és 29. között Budapesten ülést tartott a Var­sói Szerződés tagállamainak honvédelmi miniszteri bizottsága. Az ülésen, amelyen Kárpáti Ferenc vezérezredes, a Ma­gyar Köztársaság honvédelmi minisztere elnökölt, vélemény­­cserét folytattak az Európában kialakult katonapolitikai hely­zetről. Megvizsgálták a Var­sói Szerződés tagállamai egye­sített fegyveres erői további tökéletesítésének távlatait. A fegyveres erőik egyoldalú csökkentése, védelmi jellegük erősítése, valamint a fegyver­zetgyártás és a katonai kiadá­sok csökkentése érdekében a tagállamok intézkedéseit a bi­zottság úgy tekinti, mint je­lentős, konstruktív hozzájáru­lást a fegyverzetkorlátozás fejlődése és az európai kato­nai szembenállás szintjének csökkentése érdekében szük­séges előfeltételek megterem­téséhez. Megelégedéssel nyugtázták a szovjet—amerikai csúcsta­lálkozó megtartásáról szüle­tett megállapodást. Kedvezően értékelték a Bécsben folyó haderő- és fegyverzetcsök­kentési tárgyalások eddigi eredményeit és további kilátá­sait. A bizottság hangsúlyozta, hogy nagyon fontos a Varsói Szerződés és az Észak-atlanti Szövetség közötti kapcsolatok konfrontációmentes mederbe terelődése, s hogy megszervez­zék köztük a konstruktív pár­beszédet katonai vonalon is. Az Amerikai Egyesült Álla­mok és más NATO-országok katonai költségvetése és táv­lati haderő-fejlesztési prog­ramjai a mai napig is arra irányulnak, hogy katonai erői­ket — külpolitikai törekvé­seik fő eszközeként — tovább­ra is megőrizzék. Mindenkép­pen aggodalomra ad okot a NATO azon törekvése, hogy változatlanul a nukleáris el­rettentés stratégiáját követi, s hogy a haditengerészeti erő­ket kivonja a haderő- és a fegyverzetcsökkentésről folyó tárgyalások kereteiből. Hangsúlyozták: az európai helyzet sürgetően megkövete­li, hogy tárgyalásokat kezdje­nek a harcászati atomfegyve­rek csökkentéséről, majd fel­számolásáról. A bizottság megjelölte az egyesített fegyveres erők to­vábbi tökéletesítésének irá­nyait: a fejlesztés során a to­vábbiakban figyelembe kell venni a megbízhatóan elegen­dő védelem szükségességét. Olyan hadra fogható egyesített fegyveres erőkkel kell rendel­kezni, amelyek szavatolni ké­pesek a Varsói Szerződés tag­államainak védelmét. A megvitatott kérdésekben egyeztetett határozatokat hoz­tak. (MTI) LEMP: Egységes szocialista pártot tervezünk (Folytatás az 1. oldalról.) — A Szolidariás-kormány pró­bálkozásainak sikere nagyban be­folyásolhatja — előremozdíthatja, avagy hátráltathatja — a kelet­európai reformokat. Sikerrel jár­hat-e Mazowiecki Lengyelország talpra állításában? — Ha a gazdaságot nézzük, a Szolidaritásnak vannak esé­lyei, hogy kivezesse az orszá­got a válságból. Ebben nekünk is segítenünk kell a jelenlegi vezetést. A pártérdekeket az össztársadalmi érdekek mögé kell helyezni. Alapos értéke­lést egyelőre korai lenne adni a kabinet tevékenységéről, hi­szen alig néhány hónapja van kormányon. Nem titkolom ugyanakkor: ellene lennék, ha a fejlődés kapitalista útja felé venné az irányt. Ezzel együtt nem tartom magam Mazo­wiecki éles kritikusának. Tu­dom, miyen bonyolult körül­mények között kell megméret­tetnie. A gazdaság megjavítá­sát célzó törekvéseivel egyet tudok érteni. Bár mögöttem állt volna ekkora társadalmi támogatás miniszterelnöksé­gem idején. — Az egykori ellenzék egyre több fontos intézményt szerez meg magának. Legújabban a rádió és a televízió irányítása került a je­lenlegi kormány kezébe. Hadd emlékeztessem: a LEMP vezetői nem is oly régen még kijelentet­ték, a sajtót nem adják.­­ Négy miniszteri tárca megállapodások alapján a miénk. A belügy, a honvédel­mi, a külkereskedelmi és a közlekedési. Ezen felül kap­tuk meg ideiglenesen a rádió és a tévé felügyeletét. Azon­ban jogos a kormány igénye, hogy magáénak tekintse eze­ket az intézményeket, s átve­gye ellenőrzésüket. Mint tud­juk, már meg is tette az első lépéseket. Nincs mit tenni, az események ily módon alakul­nak. A LEMP ugyan négy fon­tos minisztérium irányítását tartja a kezében, ám nem ezek az intézmények határozzák meg a kormány mindenkori irányvonalát, hanem a mi­niszterelnök és munkatársai. Ők pedig most Lengyelország­ban az ellentáborból kerül­nek ki.­­ A hatalom elvesztése után a LEMP megosztottnak látszik. A párton belül különböző irányzatok csapnak össze. Milyen pártként kerül ki a LEMP a januári kong­resszus vitáiból? — Túlságosa­n leegyszerűsí­tenénk a kérdést, ha a pártban fellelhető irányzatokat csupán a reformerek és a konzervatí­vok harcára korlátoznánk. Nem felel meg a valóságnak, hogy csak a „Július 8.” moz­galom a reformer, a többi plat­form pedig mind az­­egy hely­ben topogás híve. Egyébként a híresztelések ellenére azt vallom, hogy az említett moz­galomnak a többi hasonllóan reformer elveket valló plat­formmal együtt helye van a jövő pártjában. Jómagam el­lenzem, hogy bármely szerve­zetet kategorikusan reforme­rekre és konzervatívokra osz­­szanak fel. Az ilyen­ bélyeg még a sztálinista gondolkodás­módból maradt ránk. Szerin­tem a konzervativizmus ön­magában még nem büntetendő dolog, mert az ember termé­szeténél­ fogva konzervatív. Vannak olyan emberek, aki­ket csupán azért tartanak ré­gimódinak, mert ragaszkodnak a hagyományokhoz. Nem ér­tem, miért kellene bárkit így megbélyegezni, hiszen az em­lített jelzőket általában nega­tív értelemben használják mi­felénk. A hagyományőrzés örök érték, akár a családról, akár a társadalomról legyen szó. Én úgy vélem, a LEMP tagjai túlnyomó többségükben támo­gatják a mélyreható reformo­kat. Az utóbbi nyolc esztendő­iben, ugyanis a párttagok is sa­ját bőrükön érezték az esemé­nyeket, s rájöttek, hogy a­­régi politikával -egyszer s minden­korra fel kell hagyni. — A párt radikális köreiből so­kan azt mondják: Rakowski a re­formok egykori támogatója és elő­készítője most a konzervatívok oldalára állt . .. — Nevetségesnek­­tartom az effajta állításokat. Csak azért, mert úton-útfélen hangoztatja, még senki sem reformer. Azok, akik ma hangosa­n a gyökeres megújulás híveinek adják ki magukat,­­még óvodába jártak, amikor én már kiálltam a mély társadalmi és gazdasági refor­mokért. Olyan idők járnak, amikor mindenkire rá lehet sütni valamit. De engem sem­mi sem akadályoz meg abban, hogy­­egy új típusú párt létre­hozásáért dolgozzak. Egyéb­ként a párton belül igyekszem egyik platformot sem jobban támogatni a másiknál. Az én hitvallásom egyértelmű, még akkor is, ha tudom, hogy az a kommunista formáció, amely­hez tartozom, nem ment át az érettségi vizsgán. Visszatérve a januári, kongresszusra: el sze­retnénk kerülni azt, ami Ma­gyarországon a pártkongresz­­szuson történt. Mi is egy szo­cialista típusú pártot szeret­nénk létrehozni, de hangsúlyo­zom: egy pártot. — Kohl kancellár varsói látoga­tásakor nem találkozott önnel, a LEMP KB első titkárával. Miért? — Elvben­­technikai jellegű, ám ennél távolabbra mutató kérdések miatt. Az elfogadott nemzetközi­­­normák szerint mi­niszterelnökök vagy pártveze­tők — mert Kohl ez utóbbi is — keresik fel a vendéglátó or­szág pártvezetői­t, s nem for­dítva­. Mi tehát javasoltuk, hogy a kancellár jöjjön el a találkozóra a központi bizott­ság épületébe. Ezt visszautasí­totta­. Abba sem ment bele, hogy valamelyik varsói szállo­dában találkozzunk. Kohl nyil­ván azt akarta érzékeltetni, hogy számára már nem én, mint a LEMP KB első titkára vagyok a partner. Ez szomorú. Már csak azért is, mert mint politikus az elmúlt harminc esztendőben mindig a lengyel —NSZK kapcsolatok javítá­sáért dolgoztam. Szerepet ját­szottam az 1970-es szerződés előkészítésében is. Ez ,n­em­­ti­tok Bonnban. Lebecsültek, s ez mint lengyelnek is sajnálatos nekem. S én nem fogok térden állva­­könyörögni az illő láto­gatásért. Ritecz Miklós Lelőtt jég? Lehet, hogy azoknak van igazuk, akik szerint 1939 óta 1989 a legfontosabb év Európa történetében? 1989 őszén évtizedes struktúrák­­roppantak össze, és megkérdőj­elező­dik az a békerend, amelyet még a­­győztes hatalmak ala­kítottak ki. A­­letűnt idők krónikása fogja­­majd összeszám­­lálnii, hányan és­­hányszor szóltak ezeken az égtájakon ar­ról, hogy „a népek kezükbe veszik sorsukat”. Közben a politika, sajnos, a­­tömegek kizárásával folyt, és ez a „kul­tusznak” nevezett struktúrában meg­jelenített politikai rendszerekre éppúgy jellemző volt, mint a törvények ön­kényes kezelése, sőt semmibevétele. És most Európa azon államaiban, amelyekben a­ sztálinizmust ezen a­z év végén írják le nullára, valóban­­megjelentek a néptöm­egek, és nincs olyan politikai elit, amely ezt — hosszú­­távon — büntetlenül ügyeimen kívül hagyhatná. A lényegre lemeztelenítve: ez a németkérdés újbóli napirendre kerülésének háttere­­is. A tömegek elemi erejű elégedetlensége (emlékezzünk, hogy szavaztak a „lábuk­kal”, amikor először Hegyeshalomnál l­y­uk nyílt a berlini falon) kényszerítette ki a változást. Az NDK új vezetése messzemenően kész a politika újragondolására, az NSZK pedig, amely az európai enyhülési­­folyamat egyik lendítő­ereje, konstruktív formában kíván alkalmazkodni a ki­alakult helyzethez. Ugyanakkor az egyes diplomáciai lé­péseket és kezdeményezéseket csak akkor lehet megérte­ni, ha ismerjük a probléma­ súlyát, és az adott javaslat születésének körülményeit. Ami a letagadhatatlanul„német kérdésként” napirend­­e került problémát illeti, ez Euró­pában a kulcskérdés,­­mind a történelem tanulságai, mind pedig a jelen oldaláról. Az­ egyes hatalmak kezdeményezé­sei és indítványai szükségképpen a rögtönző reagálás né­mely jegyeit is magukon viselik, ami nem­ leszóló minősítés, hanem­­ténymegállapítás. Ez vonatkozik arra a konföderációs indítványra is, amelyet Helmut Kohl szö­vetségi­ kancellár t­ett, akinek szemmel láthatóan­­több ér­deket kellett egyeztetnie, támogatnia a német—német közeledést, erősíteni saját­­politikai bázisát, egyeztetni az NSZK szempontjait más hatalmak prioritálásaival. Az effajta érdekegyeztetés soha nem lehet tökéletes — ez ugyanis a realitásokon múlik, az érdekek és érdekf­ellfo­­gások különbözőségén. Az NDK-ban közéleti személyisé­gek egy csoportja a „bekebelezés” ellen és a bal­oldali-an­­tifasiszta-szocialista alternatívára, az adott állam identi­tásának megóvására szólított fel anélkül, hogy a konfö­derációt elutasították volna; olyanok vannak köztük, akik­nek erkölcsi integritását a Honecker-­rendszerrel való szembenállásuk is hitelesíti. Nyugat-Európában, minde­nekelőtt Franciaországban, a Kohl-tervvel­ való szemben­állás burkoltan és közvetve, vagy esetenként nyíltabban jelentkezett. (Franciaországban ma különösen gyakran idézik Mauriacot: Annyira szeretem Németországot, hogy örülök, kettő van- -belőle.) A szembenállás­­érvrendszere úgy sommázható, hogy a németkérdés kivételes jelentő­ségénél fogva nem lehet kizárólag csak a németek ügye, ez Európára s szélesebb értelemben a nemzetek közösségére tartozó ügy. Jogi vetületében­ a kérdés olyan megoldása, amely a status quót érinti, csak a második világháborúban győztes hatalmak egyeztetésével jöhet­­törvényesen létre. Ez az argumentáció fellelhető a hivatalos szovjet válasz­adásban­­­is, amely meglepően éles hangú. Eszerint Bonn nacionalista mederbe kívánja terelni az NDK-beli megúju­lási folyamatot, és megkísérli meghatározni az NDK-ban zajló reformok irányát. A felhívás óv a stabilitás kialakult intézményeinek hirtelen megváltoztatásától is, és­­ezzel jó kulcs ahhoz a széfhez, amely a máltai szovjet tárgyalási pozíciókat rejti... A szovjet­­megnyilatkozás kemény hang­vételét­ valószínűleg nem ok nélkül hozzák kapcsolatba a kritikus belpolitikai­­helyzettel, emellett a Szovjetunió szö­vetségeseinek stratégiai értékrendjében az NDK mindig is kiemelt helyet foglalt el: 400 000 főnyi az ott állomásozó szovjet hadseregcsoport. Mivel a­z amerikai álláspont hű­vösen tartózkodó a Kohl-javaslattal szemben (moha egyen­súlyozó távolságtartásra törekszik Bonn és Párizs között) elképzelhető, hogy igaza lesz Augsteinnek, a neves nyu­gatnémet publicistának. Ez a német kérdés lesz az, ami rákényszeríti­ az összetartásra a négy szövetséges hatalmat. Már a megfogalmazás is­­újra szövetséges­­hatalmak­nak minősítenek különböző szövetségek élén álló szuper­hatalmakat) mutatja a történelmi események sodrásának erejét. (Peter Schneider berlini író mondotta a minap a „német játszma” némely részvevőinek helyzetéről: a nő, akinek 40 éve örök hűséget esküdtek, most váratlanul ott áll az ajtóban, vagy feleségül.) Soha ennyire nem volt­­igaz az, amit évtizedekig nem voltunk hajlandóak elis­merni : a dolgok nem feketék és fehérek. Van­­német nép, és éppúgy joga­ van sorsával­­rendelkezni, mint minden népnek. Csak egyenlő népek vannak, nem lehetek olya­nok, amelyek „egyenlőbbek”. Ám van történelem is (az európai egyensúly megőrzéséhez már Bismarck birodalma is túl erős volt), van história, amely­­két államot produkált, és ennek könyvéből nem lehet lapokat­­kitépni! Van to­vábbá aggodalom Európa­ különböző részeiben egy új po­litikai és gazdasági szuperhatalomtól, és 80 millió több mint 60 millió. Lehet,­­hogy korai az aggodalom egy terv után, amely kísérleti léggömbnek is minősíthető? Könnyen lehet, ám a léggömbre adott sortűz is mutatja, hogy az Európa Ház hívei többségükben inkább valamivel lassab­ban építkeznének, de reng­ésbiztos alapokat akarnak. Vajda Péter 3 NYERS REZSŐ ÉS RAKOWSKI EGYETÉRTETT: El kell vetni a III. Internacionálé irányvonalát Mieczyslaw Rakowski, a Lengyel Egyesült Munkáspárt Központi Bizottságának első titkára, aki Nyers Rezsőnek, a Magyar Szocialista Párt elnö­kének meghívására szerda es­te érkezett hazánkba­­ dél­előtt megbeszélést folytatott a magyar pártelnökkel. A­­magyarországi belpolitikai helyzetről Nyers Rezső kifej­tette, hogy a népszavazás után egy új politikai forgatókönyv kidolgozására, a referendum eredményeinek további értéke­lésére van szükség. Hangsú­lyozta: nem egyértelmű­­to­vábbra sem, hogy a vasárnapi népszavazáson ki nyert, s ki a vesztes, ugyani­s a 19 megyé­ből 15 -a „nem” mai-lett voksolt a köztársasági elnök választá­sával kapcsolatos kérdésre. A tapasztalatok szer­in­t a polgári ellenzék erősebb volt, mint a népi-nemzeti. A­­belpolitikai folyamatok fő irányáról úgy vélekedett, hogy ténylegesen rendszerváltás zajlik az or­szágban. A­­találkozón egyetértettek abban, hogy pártjaiknak el kell vetni a III. Intern­aci­onálé poli­tikai - tör­ténelmi­­irány­vona­­­lát. Nyers Rezső szerint az MSZP nem kommunista, ha­nem szocialista típusú párt. Ez kifejeződik abban is,­­hogy nem a világforradalom lenini érte­lemben vett győzelmét vallja, hanem a reformok sorozatát tűzi célul. Mieczyslaw Rakowski a­ nap folyamán -ezenkívül -találkozott Grósz Károllyal, a Magyar Szocialista Munkáspárt Kong­resszusi Előkészítő Bizottságá­nak vezetőjével. (MTI)

Next