Népszabadság, 1991. március (49. évfolyam, 51-75. szám)

1991-03-12 / 60. szám

6 NÉPSZABADSÁG - GAZDASÁG 1991. március 12., kedd Egyesült európai mezőgazdaság Egyre több európai ország ismeri föl, mekkora kár éri, ha kimarad az Európai Közös­ség által létrehozni kívánt sza­badpiacból. Portugália és Spa­nyolország fél évtizede ezért csatlakozott a Közösséghez, Ausztria és Norvégia is ezért kacsingat Brüsszel felé. A nyár közepére kidolgozzák azt a megállapodást, amelyet az EK és az Európai Szabadke­reskedelmi Társulás (EFTA) tagországainak kellene aláír­niuk, létrehozva ezzel szinte Európa egészén egy egységes szabadkereskedelmi területet. Lengyelország, Csehszlovákia és hazánk külön-külön tár­gyalnak az EFTA-val a csat­lakozás módozatairól. A há­rom volt KGST-tagország kö­zelebbről még nem körvona­lazott, de előremutatónak ígér­kező együttműködésében álla­podott meg egy hónapja Vi­­segrádon. Világosan kivehető­vé válik az európai egyesülési folyamat iránya, amely még mindig csak része a nagyobb egésznek. Észak-Amerikában és az ázsiai térségben is sza­badkereskedelmi megállapo­dásokat készítenek elő. Az Általános Tarifa- és Kereskedelmi Egyezmény, a GATT megalapítása óta az im­már nyolcadik kereskedelem­politikai tárgyalássorozat, az 1986-ban kezdődött úgyneve­zett uruguayi forduló azonban nem is annyira botrányos, mint inkább aggodalomra okot adó módon szakadt meg ta­valy decemberben. A mező­­gazdasági szubvenciókon túl számos más vitás kérdés is akadályozta a megegyezést, így a szellemi termékek védel­me, a szolgáltatások, a textil­­termékek kérdésköre is. Az azonban mind a 107 részt ve­vő ország képviselője számára világos volt, hogy az agrár­kérdések rendezése szerencsés kimenetelhez vezette volna a tárgyalásokat, öt évvel ezelőtt, az uruguayi GATT-forduló előestéjén, 1986 augusztusában összefogtak azok az országok, amelyek gazdasága számára a mezőgazdasági termékek kivi­tele életfontosságú. Az auszt­ráliai Cairns városáról, a megállapodás színhelyéről el­nevezett csoport tagjai: Auszt­rália, Kanada, Új-Zéland, Ar­gentína, Brazília, Kolumbia, Uruguay, Chile, Thaiföld, a Fülöp-szigetek, Indonézia, Ma­laysia, a Fidzsi-szigetek és ha­zánk is. Az úgynevezett Cairns-csoport és az Egyesült Államok fontos javaslattal álltak elő. Az EK azonban hallani sem akart a beviteli mennyiségi korlátozások fel­számolására és a támogatások 70 százalékos csökkentésére vonatkozó javaslatról. Legfel­jebb egyharmados csökkentés­ről hajlandó tárgyalni, ezért a tárgyalások megszakadtak. A brüsszeli fiaskó óta eltelt há­rom hónapban a GATT appa­rátusa és a szakértői delegá­ciók keményen dolgoznak azon, hogy sikerüljön össze­varrni az EK, illetve az Egye­sült Államok és a Cairns-cso­­port közötti szakadást. Nem túl nagy a remény , aminek elsődleges oka az EK egészének ellenérdekeltsége, és magán az EK-n belüli érdek­­ellentétek. Miközben ugyanis az EK tagországaiban a me­zőgazdasági termelés átlagosan 2 százalékkal nőtt az elmúlt ti­zenöt évben, addig a fogyasz­tás növekedése alig érte el a fél százalékot. Elképesztő fe­leslegek képződtek, melyeknek csak a zárolása az idén az adó­fizetőknek 31,5 milliárd ECU- jába kerül. Mindeközben a tagállamokban fogy a mező­­gazdasági népesség, és e réte­gen belül csökken az egy főre jutó jövedelem is. Akkor hát hová folyik el a tetemes közösségi támogatás? A leggazdagabbakhoz: a me­zőgazdaságban dolgozók egy­ötöde élvezi a támogatások 80 százalékát. Mindez pedig an­nak következménye, hogy a jelenlegi agrárrendtartás az intenzív földművelést szorgal­mazza. Éppen ezért az EK szakértői most azon dolgoz­nak, miként lehetne megvál­toztatni a támogatások rend­szerét, nagyobb súlyt helyez­ve például arra, hogy a nö­vényvédő szerek felhasználása csökkenjen, nőjön viszont a művelés alá vont terület nagy­sága. Csökkenteni kívánják a garantált minimális felvásár­lási árakat, és a gazdákat nemcsak a megtermelt élelmi­szerekért kívánják támoga­tásban részesíteni, de a táji környezet megőrzéséért is. Szóba kerül a kipusztult erdők visszatelepítése, a külterjes le­geltetés ösztönzése, a „csirke- és sertésgyárak” felszámolása, a mezőgazdasági hulladékok nem élelmiszer formában tör­ténő — energetikai, kémiai stb. — hasznosítása is. Amíg csupán pletykák formájában szivárognak ki az elképzelé­sek, a jelenlegi agrárrendtar­tás haszonélvezői még csak fenntartásaikat hangoztatták. Amint azonban operatív dön­tések tervezetei is napvilágra kerültek, az érintett országok heves tiltakozásba fogtak. A küzdelem tehát nem ért vé­get, még semmi nem dőlt el. Ahhoz, hogy hazánk a nem­zetközi tárgyalásokon szüksé­ges hitelét megőrizze, világo­san kell látni: a gazdasági dip­lomácia nem érvelhet Génf­ben (a GATT székhelyén) a mezőgazdasági támogatások leépítése és a kereskedelem szabadsága mellett, miközben Budapesten egyesek mezőgaz­dasági termelői és exporttá­mogató központi intézkedése­ket szorgalmaznak. Igaz, a képlet nem ilyen egyszerű, hi­szen jelenlegi kínálatunkkal aligha lehet exporttámogatás nélkül megmaradni az euró­pai piacokon. Elemi érdekünk a támogatási rendszerek euró­pai és világméretű leépítése, ám eközben nem árt észreven­ni: ha van is hely — csekély­ke — a magyar mezőgazdasá­gi és élelmiszer-ipari termé­kek számára a hozzánk közeli piacokon, azért nem a mi ol­csó (?) termékeinket lesik a nyugat-európaiak tömegei. Ép­penséggel eladó is akad raj­tunk kívül szép számmal , és egy kicsit nagyobb feldol­gozókultúrával. Azon az apró tényen sem szabadna átsikla­ni, hogy a táguló világkeres­kedelem több mint fele ipari áruk cseréje. A sorrendben a különféle szolgáltatások kö­vetkeznek, lekötve a forgalom mintegy egynegyedét, s mind­össze egytized rész jut a me­zőgazdasági termékek forgal­mára. Merényi Miklós Francia termelők spanyol zöldséget és gyümölcsöt égetnek. A PÉNZEMBER TANÁCSAI „Mesékben nem hiszünk” 1990 őszén Harry Mortimore, egy kanadai kockázati tőkebe­fektetési alap menedzsere nyolc pontban foglalta össze, hogy milyen magatartást javasol azoknak, akik tőkebefektetési kérelemmel fordulnak cégéhez. Mondandójából kitűnik, hogy nem vagyunk évekkel lema­­rad­va a Művelt Nyugat mö­gött. A kanadainál sokkal mos­tohább hazai gazdasági környe­zet ellenére nagyon is hasonló tanácsokat adhatunk a kocká­zati tőkét igénylő hazai vállal­kozóknak. 1. Ne legyen türelmetlen. Teljesen természetes, hogy az ön számára a saját cége finan­szírozási problémáinak megol­dása mindennél előbbre való, ám nekünk, a befektető cégnek ön mégiscsak egyik ügyfelünk a sok közül. Igyekszünk mi­előbb meghozni a döntést, de nem várhatja el tőlünk — és nem is tehetnénk meg többi ügyfelünkkel —, hogy mindent félretéve soron kívül foglal­kozunk az ön ügyével. 2. Ne riasszák el óvatos vá­laszaink, hangsúlyozottan fel­tételes ígéreteink. A rossznak mutatkozó ügyeket gyorsan ki­szűrjük és elutasítjuk. 3. Ne tekintse minden továb­bi nélkül lesújtó üzleti kriti­kának a tőlünk kapott elutasí­tást. Az nem feltétlenül jelenti azt, hogy az ön által kínált üzlet rossz. A kockázati tőke­­befektetésre vonatkozó döntés meghozatalánál olyan szempon­tok is közrejátszanak, ame­lyeknek esetleg semmi közük az ön vállalkozásához, annál inkább a magunkéhoz. Az ön számára negatív döntésünk oka akár az is lehet, hogy egyelőre minden erőnket leköti meglevő ügyeink vitele. 4. Alaposan felkészülten jöj­jön hozzánk. A megértést bízza ránk — ön mindenekelőtt té­nyekre és elemzésekre alapo­zott üzleti tervet tárjon elénk. Üzleti terve legyen alapos, de tömör. A terjengős dossziék valahogy mindig visszakerül­nek a sor végére, mesékben pe­dig már rég nem hiszünk. 5. Először a finanszírozandó vállalkozás üzleti tervét juttas­sa el hozzánk, csak utána kér­jen személyes megbeszélést. Engedje meg, hogy először az üzleti tervéből ismerjük meg önt és vállalkozását, s hogy magunk is felkészülhessünk a tárgyalásra. 6. Pénzt csak annak adunk, akin érezzük és akinek tervei­ből és elemzéseiből látjuk, hogy pontosan tudja, mit kezd vele, hogyan teheti nyereségessé vál­lalkozását, vagyis végső soron hogyan termeli meg a mi pro­fitunkat is. 7. Ésszerű elvárásokkal jöj­jön hozzánk. Feltételeink nagy részén ha akarnánk sem tud­nánk változtatni, azokat a gaz­dasági élet realitásai és kény­szerei diktálják. Nem adha­tunk pénzt olcsóbban, mint amennyibe magunknak is ke­rül, és emellett számolnunk kell a befektetés kockázatával is. Lássa be, hogy a sikeres ügyletek profitjából kell fe­deznünk a kudarcok vesztesé­geit is, különben önnek sem lenne miből tőkét adnunk. 8. Legyen hozzánk őszinte és egyenes. Reálisan mutassa be vállalkozását, ne igyekezzék el­titkolni annak gyengéit sem, ne várja meg, amíg magunk jö­vünk rá. Ha látjuk, hogy nem bízhatunk önben, nem kötünk üzletet, ha pedig könnyen rá­­szedhetőek lennénk, akkor már rég nem lennénk itt. Ha vál­lalkozása jó, úgy annak gyen­ge pontjai nem rettentenek el bennünket, hiszen ha minden tökéletes lenne benne, akkor önnek nem kellene hozzánk fordulnia. Osman Péter Innofinance Mikor tilt a törvény? „Csak a közös érdek lehet az alap..." A hústermelők immár ár­­csökkentéssel próbálják fel­duzzadt készleteiket apaszta­ni. Ármérséklő törekvéseik azonban — mondják — el­akadnak a kereskedelemben. Igaz, ma már esetenként a kiskereskedelemben is előfor­dul az árcsökkenés, de mind­ez eléggé egyedi és időleges. Többen arra hivatkoznak, hogy az árengedmény „továb­bítását”­­jogszabály akadályoz­za. Emögött több minden meghúzódhat. Jóindulatú fel­­tételezéseink szerint a jogsza­bályok hiányos ismeretéről le­het szó. A tisztességtelen piaci ma­gatartás tilalmáról szóló tör­vény tiltja a továbbadási árak megkötését. A törvény azon­ban nem abszolút tiltást fo­galmaz meg, csak akkor tilt, ha az ármegkötés korlátozza vagy kizárja a versenyt. A jogszabály kivételeket is meg­fogalmaz, és meghatározott feltételek esetén mentesít a ti­lalom alól. A versenykorlátozás úgy je­lentkezik, hogy az eladó a kereskedőnek megtiltja (vagy vele megállapodik), hogy egy meghatározott árnál alacso­nyabban értékesítse a termé­ket. A termelő és a kereskedő köthet olyan megállapodást is, amely szerint a kereskedő nem adja (nem adhatja) meg­határozott összegnél drágáb­ban a terméket. Mindkét típu­sú ármegkötés lehet egyedi. Ilyenkor a piacon még meg­marad a lehetőség a megálla­podásban szereplő vagy a ki­kötött árnál olcsóbb vételre. Ekkor a versenykorlátozás nem áll fenn. A továbbadási árak megkötése lehet kizáró­lagos is, akkor a legtöbb (vagy minden) termelő és a legtöbb (vagy minden) kereskedő együttesen érvényesíti a meg­állapodást. Ebben az esetben nem vitás, hogy összehangolt piaci magatartásról van szó, ami nagy valószínűséggel ver­senykorlátozással is jár. A tör­vényi szabályozás szerint ez az összehangolt piaci maga­tartás indokolt is lehet, ha olyan kedvező következmé­nyei vannak, amelyek a ver­senykorlátozó megállapodást a tilalom alól felmentésre érde­messé teszik. A törvény az előnyök között a többi között felsorolja „az árak kedvező alakulását, az áru minőségé­nek javulását, a beszerzés, ér­tékesítés szervezetének éssze­rűbb kialakítását stb.” Vagyis a hús vagy a tej példájánál: ha a termelői árcsökkentést a fogyasztói árig egységesen megvalósítják, akkor annak nincs törvényes akadálya. Még abban az esetben sem, ha ezt versenykorlátozó megállapo­dással teszik. A törvény értel­mében e megállapodás mente­sülhet a tilalom alól. Természetesen azt a kérdést is fel kell tennünk: mit tehet a termelő, esetleg a kormány­zat, ha a kereskedelem az ilyen megállapodás ellen van? Előfordulhat, a kormányzat a kérdést olyan jelentősnek íté­li, hogy kormányzati akarattal kíván a termelői árcsökkenés fogyasztói árban történő meg­jelenésének érvényt szerezni. Ilyenkor a parlamentnél kez­deményezni kell, hogy az adott termékeket sorolják hatósági árformába, és az illetékes kor­mányszerv — a törvény egyéb rendelkezéseinek betartásával — eszerint állapíthatja meg az árat. Ha azonban az adott ter­mékből bőséges a kínálat, a kérdés megoldását az érdekel­tekre, a termelőkre és a ke­reskedőkre kell bízni. Az ár­viták során hallani olyan vé­leményeket is, amelyek sze­rint a mai kormányzat gyen­geségének jele, hogy nem uta­sítja a kereskedőket a terme­lők által kezdeményezett ár­engedmény továbbadására. Ép­pen a kormány erősségének tartjuk, hogy nem utasítások­kal és parancsokkal kívánja helyettesíteni a piaci érdeke­ket, különösen a többletter­meléssel küzdő területeken. Más kérdés, hogy effajta pa­rancs kiadására a kormánynak pillanatnyilag jogköre sincs, ahhoz a parlamenttől kellene felhatalmazást kérnie. Bodócsi András A bolond lány Amikor enged a rög, a parasztember gumicsizmát húz, és megnézi, mit pusz­tított el a határban a tél. Hiszen közelegnek a tava­szi munkák. Ez afféle sok ezer éves, ősi ösztön, a gé­nekben hordozott szenve­délyféle, a folyamatossá­gért, a természet segítette alkotásért. Ez történt ed­dig minden rügyfakadás­­kor. Lehet, hogy most is így történik. De lehet, hogy a piac­­gazdaság gyógyszerével csak-csak sikerül e szenve­délybetegségből kigyógyíta­ni a földműves atyafit. Bár azt még nem tudni, hogy milyen lesz a mellékhatás. Mert a gazda most inkább, esze szerint, a fal felé for­dulna, s próbálná nem ész­revenni a tavasz üde le­heletét. Néhány hónappal ezelőtt még csak nevettünk rajta, hogy a vállalkozói Magyar­­országon hirtelen olyan jó­lét lesz, amelyben a pa­rasztembernek dolgoznia sem kell. Annyira elképzel­hetetlennek tartottuk, hogy rövidesen olcsó importhús­sal pótolják a versenyben elpazarolt kalóriákat. Ma pedig már ott tartunk, hogy valóban nem érdemes ha­jolgatni a moslékosdézsák­kal. Tej sem kell ennyi. Ha a tehenet levágja, még vagy tízezer forintot is kap a rá váró mihaszna tétlen­ségért. A csirkét sem le­het jó áron eladni, sem kül-, sem belföldön. De hát akkor takarmány sem kell. Minek szántani, vetni? Egy fél évszázadot megért, „le­vetett” osztrák tráktorma­­tuzsálemért bő félmilliót kérnek. Most lehetne a kedvezményes tsz-üdüléssel az időt agyoncsapni, de már az sincs. Sőt hamaro­san talán tsz sem lesz, csak részvénytársaság, az meg nem üdültet. Ezek után úgy érezheti magát a pa­rasztember, mint a falu­ban a bolond lány, akivel — visszaélve együgyűségé­­vel — mindenki büntetle­nül szórakozhat. Egymásnak ugrasztják a falu népét, a kisgazdát, a „tsz-bérencet”. A saját földjét ígérik neki, majd kiábrándítják, hogy egyelő­re semmit sem kap. Vállal­kozásra buzdítják, megint a földtulajdonnal csalogat­ják, dolgozzon, hitelt ve­gyen fel hozzá, s amikor ingét, gatyáját már ráfizet­te, közük vele, hogy vissza az egész, túltermelés van. A legjobb lenne, ha ez az idei tavasz elmaradna. Szirmai L. Péter Devizaárfolyamok Érvényben: 1991. március 12-én Valutaárfolyamok A BUDAPESTI ÉRTÉKTŐZSDÉN TEGNAP JEGYZETT ÁRFOLYAMOK A napi állag a kibocsátáskori árhoz viszonyítva, százalékban. Az adatok tájékoztató jellegűek. Érvényben: 1991. március 12-től 18-ig Devizanem Vital) Közép árfolyam 100 egységre. Eladási forintban Angol font 13400,47 13413,88 13427,29 Ausztrál dollár 5519,35 5524,87 5530,39 Belga frank 222,58 222,80 223,02 Dán korona 1183,07 1184,25 1185,43 Finn márka 1905,99 1907,90 1909,81 Francia frank 1346,00 1347,35 1348,70 Holland forint 4065,22 4069,29 4073,36 Ír font 12185,33 12197,53 12209,73 Japán jen (1000) 523,08 523,60 524,12 Kanadai dollár 6210,33 6216,55 6222,77 Kuvaiti dinár Az árfolyamjegyzés szünetel Német márka 4578,99 4583,57 4588,15 Norvég korona 1173,47 1174,64 1175,81 Olasz líra (1000) 61,43 61,49 61,55 Osztrák schilling 651,39 652,04 652,69 Portugál escudo 52,69 52,74 52,79 Spanyol peseta 73,67 73,74 73,81 Svájci frank 5253,65 5258,91 5264,17 Svéd korona 1240,25 1241,49 1242,73 Tr. és cl. rubel 2747,25 2750,00 2752,75 USA-dollár 7202,75 7209,96 7217,17 ECU (Közös Piac) 9425,22 9434,65 9444,08­ Pénznem Vitali Eladási árfolyam 100 egység, Ft-ban Angol font 13011,46 13816,30 Ausztrál dollár 5359,12 5690,62 Belga frank 216,12 229,48 Dán korona 1148,72 1219,78 Finn márka 1850,66 1965,14 Francia frank 1306,93 1387,77 Görög drachma* 41,34 43,90 Holland forint 3947,21 4191,37 Ír font 11831,60 12563,46 Japán jen (1000) 507,89 539,31 Kanadai dollár 6030,05 6403,05 Kuvaiti dinár Az árfolyamjegyzés szünetel. Német márka 4446,06 4721,08 Norvég korona 1139,40 1209,88 Olasz líra (1000) 59,65 63,33 Osztrák schilling 632,48 671,60 Portugál escudo 51,16 54,32 Spanyol peseta 71,53 75,95 Svájci frank 5101,14 5416,68 Svéd korona 1204,25 1278,73 USA-dollár 6993,66 7426,26 ECU (Közös Piac) 9151,61 9717,69 * Bankközi és vállalati elszámolásoknál alkalmaz­ható árfolyam: Görög drachma 42,58 42,66 ÜZLETKÖTÉSEK AJÁNLATOK Részvény neve Átlag Mini­mum Árak Záró Kib.­­hoz. visz. u/p Vét Darab e 1 i Ar/db Elad Darab á s i Ar/db Utolsó forgalom Ar/db Időpont Dunaholding Rt. 22 185 22 150 22 200 22 150 22 200 58,38 22 179 1991. 03. 08. Fotex Rt. 248 245 251 250 251 124,62 254 1991. 03. 08. IBUSZ Rt. 5 728 5 650 5 775 5 650 5 765 116,90 5 650 1991. 03. 08. Konzum Ker. Ip. Rt. 53 500 53 500 53 500 53 500 53 500 59,44 52 500 1991. 03. 08. Müszi Rt. 14 830 14 000 14 800 14 000 14 000 77,78 14 007 1991. 03. 08. Nitroil Rt.2 16 5512 17 500 16 400 1991. 02. 22. Skála-Coop Rt. 19 29 500 10 31 000 31 073 1991. 03. 08. Szövetkezeti Sörgyár Rt. 2 224 2 210 2 230 2 210 2 230 87,22 2 217 1991. 03. 08. Sztráda Skála Keresk. Rt. 23 591 23 250 24 000 23 250 24 000 161,58 22 530 1991. 03. 08.

Next