Népszabadság, 1991. május (49. évfolyam, 101-126. szám)

1991-05-29 / 124. szám

1991. május 29., szerda NÉPSZABADSÁG - MAGYAR TÜKÖR SZÁZÖTVEN ÉV UTÁN IS Otthontalan fotótörténet Egy múzeum keserves krónikája Magyar fotóművész szájából először az 1860-as évek köze­pén hangzott el, hogy az ér­tékes fotókat, dokumentumo­kat, a fényképészettel kapcso­latos tárgyakat múzeumban kellene összegyűjteni. Siáierer dokumentum Másfél évszázad sokat ígérő kísérletei ellenére a magyar fotográfiai múzeum létreho­zása csak vágyálom maradt. Közben a megőrzésre szánt anyag egyre gyűlt, és ma már több mint százezer értékes tárgy található a Magyar Fo­tóművészek Szövetségének tör­téneti gyűjteményében. 1958 óta mostoha körülmények kö­zött, szakszerűtlenül és létü­ket veszélyeztetve tárolták a képeket, amelyek közül a mű­gyűjtők nem is egyért több ezer dollárt fizetnének nyugati árveréseken. Tavalyelőtt a szövetség ak­kori vezetői — a gondolat megszületése óta immár so­­kadízben — újra nekigyürkőz­­tek, hogy a 152 éves magyar fényképészet emlékeit és ér­tékeit méltó körülmények kö­zött helyezzék el. E történeti anyagot a szövetség irodahá­zában megnyugtató módon tovább tárolni már nem lehe­tett. Ezért legelőször a célnak megfelelő helyiséget kellett találni, de pénzszűke miatt nem jártak sikerrel. Ekkor azonban váratlanul felcsillant a remény. Történt, hogy a Bács-Kiskun Megyei Tanács illetékesei felfigyeltek a Stú­dió '89 tévéműsor egyik adá­sára, amelyben a magyar fényképészeti gyűjtemény há­nyatott sorsát ecsetelte a szö­vetség vezetője. Pár nappal később delegáció érkezett Kecskemétről, és felajánlották a szövetségnek, hogy a város­ban levő romos ortodox zsina­gógát felújított állapotban, díj­mentesen a Fotóművészek Szö­vetsége rendelkezésére bocsát­ják, egy feltétellel: az épületet kizárólag a fotómúzeum cél­jaira használhatják. A leendő múzeum üzemeltetési és fenn­tartási költségeinek előterem­tésére a szövetség létrehozta a Magyar Fotográfiai Alapít­ványt. A renoválás megkezdődött Az alapítványi törzstő­ke kamatai adják a fenntar­táshoz szükséges évi kétmillió forintot. A zsinagóga felújítá­sához 16—17 millió forinttal járult hozzá a Bács-Kiskun Megyei Tanács, tízmilliót adott az illetékes minisztérium és négymilliót az Országos Mű­emléki Felügyelőség, mivel az épület műemlék jellegű. Az így összejött 32 millió forint­ból tavalyelőtt megkezdődött a zsinagóga renoválása, és a kivitelezők ígéretei szerint az idén június 30-ig el is készül­nek vele. Igen ám, de '89-hez képest nagyot változott Magyarország. A rendszerváltás tulajdonvál­tozással is együtt jár, ami a múzeum szempontjából újabb, talán az eddigieknél is nehe­zebb kérdéseket vet fel. 1989- ben az ortodox zsinagóga jog szerint a megyei tanács keze­lésében levő állami tulajdon­nak számított. Ennek megfele­lően a megyei tanács illetéke­sei tavalyelőtt megállapodtak a Zsidó Ortodox Egyházközös­séggel arról, hogy a Kecske­mét városában élő hét ortodox zsidó származású hívő nem tart igényt a zsinagógára, ha szertartásaikhoz alkalmanként más helyiséget kapnak. (A történethez hozzátartozik, hogy a kecskeméti zsidóság 90 százalékát elhurcolták és meg­gyilkolták a második világhá­borúban. Az épület szertar­tások gyakorlására a háború után már nem volt alkalmas, ezért eleinte üzlet­ek, raktár­­helyiségek voltak benne, amíg veszélyessé nem nyilvánítot­ták.) Kit illet az épület? Az egyik tárgyalásra, me­lyen a kivitelező, a beruházó, most már az önkormányzat és a szövetség képviselői vettek részt, meghívták a Magyar Zsidók Kulturális Egyesületé­nek jogi képviselőjét is. Ő be­jelentette: az egyesület jogot formál a zsinagóga használa­tára. Igaz, hogy a múzeum ak­kor már megbízott igazgatóját, Kincses Károlyt jogászok, il­letve a város vezetői megnyug­tatták: ez az igény jogalap nélküli, hisz az épület tulaj­donosa nem az egyesület, ha­nem a Zsidó Ortodox Egyház­­község volt, amellyel már meg­állapodtak. Csakhogy az ön­­kormányzati törvény az eddigi tárgyalások eredményeit bi­zonytalanná tette, és ki tudja, milyen változásokat hoz még az egyházi kárpótlásról szóló javaslat, ha törvényerőre emelkedik. Kincses Károly ma keserű és csalódott. Ők a lehető leg­kedvezőtlenebb körülmények között úgy hoztak létre egy múzeumot, hogy kikerülve az állami mecenatúrát, alapít­ványból finanszíroznák a fenn­tartását. — Ez ma Magyaror­szágon modellértékűnek szá­mít — mondja az igazgató. — De mit érdekli a politikát, hogy mi szereztünk pénzt a zsinagóga felújítására, mi ta­láltunk funkciót az évek óta üresen álló épületnek, amelyet a nemzeti vagyon részeként működtetnénk? Megeshet, hogy a politika kiszámíthatat­lansága miatt a cél elérése előtt válik általunk befolyásol­­hatatlanná a Magyar Fotográ­fiai Múzeum sorsa. Zsoldos Attila 1 Professional Cuality V­I másneslemezek a | Típus Doboz: 10 db ára*: | 5,25" DS/DD, 360 kbájt karton 660 Ft | 5,25 DS/DD, 360 kbájt műanyag 860 Ft 5,25 DS/HD, 1,2 Mbájt, karton 1100 Ft | 5,25" DS/HD, 1,2 Mbájt műanyag 1300 Ft | 3,5" MF/2DD, 720 kbájt karton 1200 Ft 3,5" MF/2DD, 720 kbájt műanyag 1400 Ft ____ | 3,5" MF/2HD, 1,44 Mbájt karton 2200 Ft fi | | 3,5" MF/2HD, 1,44 Mbájt műanyag 2400 Ft » Po|prrj|­"| 1 ‘Áraink áfa nélkül értendők. £ OUAllfi PROFESSIONNEilE­­ ** Polaroid | Budapest V., Váci utca 84 Telefon/fax: 118-2651 _" |Ej^|||| | A mágneslemezek beszerezhetők még —--------­­ a Polaroid számítástechnikai termékek jogosított viszonteladóinál is. (Országos listájukat­­ az Alaplapban havonta megjelenő Polaroid-hirdetések rendszeresen köztik ­ mérleg nyelve 'l­isztelt Németh István! Őszintén feltárt vívódása és még in­kább a tények tetteti hitelessé előttem azt, hogy ön a lemondást is latolgatni kényszerül­ten nehéz helyzetbe került. Túrkevén első rá­nézésre ugyanis a két frakcióra szakadt vá­rosi önkormányzatban valóban a párton kí­vüli polgármester, vagyis ön vált a mérleg nyelvévé, az egyensúly fenntartójává. Ezt én még azok után is elfogadtam, hogy már az első találkozásunk alkalmával — mikor azt kutattam, miért „ütötték ki" olyan puccs­szerűen a szocialista párti alpolgármestert — tapasztalhattam, hogy többen vélik úgy a városban: ön pártonkívüliként is foglya an­nak a kisgazdapárti frakciónak, amelynek voltaképpen a polgármesteri széket köszön­heti. Ezt természetesen a szocialista fra­kció tagjai gondolták elsősorban így, miután úgy értesültek, hogy ön már az alpolgármester esetében az összeférhetetlenséget kimondó önkormányzati ülés­ előtt három nappal tu­domást szerzett a kisgazdafrakció „készülődé­­séről”. Erről azonban nem szólt a baloldali frakciónak, s ezzel a mérleg nyelve eleve jobbra billent. Mindezek ellenére én elfogadtam a magya­rázatot, miszerint a megtámadott alpolgár­mesternek a törvény biztosította 30 nap több­szörösét adták önök ahhoz, hogy a szocialista párt városi elnöke tisztéről lemondva az ösz­­szeférhetetlenséget megszüntesse. A törvény tisztelete, megtartása attól függetlenül köte­lessége minden állampolgárnak, hogy tartal­mával egyetért, avagy sem — nyomatékosítot­ta ön, hozzátéve, hogy ennek még inkább így kell lennie annak esetében, aki a választók bizalmából képviselő lett. Vagyis a vissza­hívott alpolgármester számára nincs ment­ség. Az ügyben tájékozódva ebben önnek adtam igazat. Zavarónak csak azt tartottam, hogy az ösz­­szeférhetetlenséget kimondó ülésen ön együtt szavazott a kisgazdákkal, holott azt megelő­zően elfogadta, sőt a köztársasági megbízott­nak meg is írta: megszűnt az a bizonyos ösz­­szeférhetetlenség, mert a szocialista párti al­­­­polgármester bejelentette, hogy felfüggesz­tette a pártelnöki tisztség gyakorlását. Ezután jött csak a kisgazdaindítvány az összeférhe­tetlenség azonnali kimondására, amikor ön a szavazatával saját korábbi állásfoglalásával ellentétesen cselekedett. Úgy fogalmazott: az alpolgármester voltaképpen már tavaly „ösz­­szeférhetetlen" volt, és első a törvényesség. Ebben egyetértünk. Nehéz megmagyarázni, hogy miután a köz­­társasági megbízott arra kér­te a túrkevei ön­­kormányzatot, semmisítse meg az összefér­hetetlenséget megállapító határozatot, ön a megbízott indítványáról döntő szavazáskor, annak 9:9-es eredményét látva úgy határo­zott, hogy a polgármester „erősebb’­ szava­zatát érvényesítve a kisgazdákkal tart, és el­utasítja a köztársasági megbízottat. Aki pe­dig egyértelműen bizonyította, hogy önök nem tartották meg azt az előírást, amelyet a saját szervezeti és működési szabályza­tukban e kérdésre vonatkozóan lefektettek, ezért az összeférhetetlenségről érvénytelen határozatot hoztak. Amikor a túrkevei frakciónarcot bemuta­tó áprilisi riportom után újból találkoztunk, ön arra kért, hogy legközelebbi cikkemben ne csak a városban hallható véleményeket ismertessem, hanem tegyem melléjük a ma­gam következtetéseit is. Nos, akkor most hadd fogalmazzam meg: azon a napon, amelyen ön és a kisgazdafrakció minden tagja mint egy szavazógép elutasították a köztársasági megbízott kérését, már a megelőző napirend tárgyalásakor is ízelítőt adtak abból, mit te­het a mérleg nyelve egy végsőkig kiélezed frakcióharcban. Önök — csupán azért, mert immár nem az a fontos testületükben, hogy mi egy-egy ja­vaslat lényege, hanem az, hogy ki állt vele elő, melyik frakció tagja — oda jutottak, hogy hónapokon át nem voltak képesek megolda­­­­ni saját erőből a város tejellátását — a túl­termelés ellenére sem Alapvetően azért nem, mert az erre vonatkozó megoldási javaslat a szocialistáktól érkezett. Csaknem kivitelez­­hetetlenné végeredményben ugyancsak már nevetségszámba menően örökösen megismét­lődő 9:9-es szavazatarányt eldöntő erősebb polgármesteri voks tette azt. Kétségtelen, hogy a szocialisták által kez­deményezett Kevitel Kft. tervezete kidolgo­zatlan volt, s hibájául róható fel az is, hogy az eredeti elgondolás szerint szinte monopol­­helyzetből lépne föl a vállalkozáshoz nem társuló tejtermelőkkel szemben. Ám mégis olyan, megfelelő tervezéssel továbbfejleszthe­tő kezdeményezésről van szó, amelynek fon­tosságát az önkormányzati testület még a frakciók megalakulását és a szembenállás el­mérgesedését megelőzően egyetlen ellensza­vazattal el is ismerte, és a kft.-be való belé­pés mellett döntött. Csak hónapokkal ezután, a helyi háború kitörése után visszakozott a testületnek az ön döntő szavazatával erősebb fele az egész alapötlet megvalósítását is majd­nem lehetetlenné tévő mértékben arra hivat­kozva, hogy megelőzően nem gondolták át eléggé!!), mibe lépnek be! Megértem a szocialista frakció vezetőjét, hogy neki­ ennyi viszály után, és­ a baloldal tehetetlenségbe szorítottságát látva, betelt a pohár. Nemcsak a frakció vezetéséről, de a képviselői mandátumáról is lemondott. S megértem azt a másik szocialista párti kép­viselőt is, aki kétségbe vonva a polgármesteri tevékenység eredményességét, önt lemondás­ra szólította fel. De megértem önt is, hogy ez mélyen érintette, olyannyira, hogy azonnal lemondott. Sőt még azt is értem, hogy még ezen a napon, a kisgazdapártiak győzködése mellett — mint mondják — vissza is vonta lemondását. Ennyi megértés után, viszont én is kérem önt, értse meg, ha most befejezésül azt mon­dom: készséggel elfogadom, hogy ön mind­azonáltal független mindkét frakciótól. Csak azt ne gondolja, hogy mindaz, ami a túrke­vei önkormányzatban történt az elmúlt fél év alatt, független mindattól, amit ön polgár­­mesterként tett. Maradok tisztelettel: Kőváry E. Péter ­ LEZÁRULT EGY KORSZAK AJKÁN A munkanélküliek városa Ajka sokáig a városfejlesz­tés mintapéldájának számított A barnaszénre alapozott ne­hézipar a KGST-országokban évtizedeken át kitűnő piacot talált, s a bevételekből nem­csak a termelési beruházások­ra futotta, hanem az itt dolgo­zók lakáshoz jutására is. A vállalati pénzek segítségével kialakított, impozáns város­­központtal még az Ybl-díjat is kiérdemelte az egykori bá­nyászfalu. Ennek a korszaknak vége. Egy-két kivételtől eltekintve a túlélés a tét az ajkai gyárak számára. A Videoton itteni üzemében korábban kétezer ember gyártotta a hadiipari termékeket, ám most hónapok óta tartanak az elbocsátások; 400-500 dolgozó további fog­lalkoztatására van remény. A szénbánya jövőjéről a városi lapnak egy héten belül két, egymásnak ellentmondó nyi­latkozatot adott a két első ve­zető. A timföldgyárat és alu­míniumkohót fojtogatja a ma­gas energiaár meg a világpiac. A kisebb üzemek havi hetven­nyolcvan embert tesznek az utcára. Május közepén a 35 ezer lakosú Ajkán több mint ezren voltak állás nélkül. Jo­gos a félelem, hogy a település rövidesen a munkanélküliek városa lesz. — Számunkra egyelőre meg­oldást jelent a szovjet piac — mondja Baksa Györgyi, a tim­földgyár és alumíniumkohó vezérigazgatója. — A tröszt privatizációs programja azzal számol, hogy Ajkán még leg­alább tíz évig lesz timföld­­gyártás. A kohászatot azonban ezzel az energiaárral lehetet­len nyereségessé tenni, kény­telenek vagyunk a leállítására gondolni. — Ezzel hány ember munka­helye szűnik meg? — Körülbelül négyszázé, többségüket a vállalaton belül el lehetne helyezni. Ehhez azonban gyors központi döntés kellene. Ha biztosak lehetnénk abban, hogy mondjuk 1994— 1995-ben leállunk az alumíni­umkohászattal, akkor Magyar­országon talán elsőként tud­nánk egy tervszerű s viszony­lag fájdalommentes felszámo­lást végrehajtani. A dolgozók jó részét átképeznénk más fel­adatokra. Kár, hogy a közpon­ti szabályozás ellenünk dolgo­zik: eddig az eltávozottak bé­rét szabadon felhasználhattuk, most kemény féket építettek be, ami nehezíti a helyzetün­ket. A szénbánya azzal okozott meglepetést környezetében, hogy hirtelen bejelentette: 200- 250 föld alatti dolgozóra lenne szüksége. Igaz, akadnak, akik úgy vélik, hogy két-három év múlva ez a bánya is padlóra kerül. Most mindenesetre foly­­­nak a tárgyalások arról, hogy kétszáz szovjet és lengyel bá­nyászt hoznak ide. — Az itteni emberek nagy része nem vállal föld alatti munkát — mondja Aparácz László, a városi munkaügyi hivatal munkatársa.­­ Az el­lentmondás ott kezdődik, hogy a legnagyobb elbocsátó, a Vi­deoton­ elsősorban nőket küld el, s ők a bányánál eleve nem jöhetnek szóba. Másokat is visszatart a munka nehézsége, de az is, hogy nem tudni, mennyire biztos ez a foglal­koztatás. Együtt nézegetjük azt a lis­tát, amely az üres álláshelye­ket tartalmazza. A nagyüze­mek közül a bánya mellett az üveggyár még vár dolgozókat, s akad néhány magánvállalko­zó, aki konyhalányt, varrónőt, szakácsot keres. — Elsősorban az idősebbek vannak nehéz helyzetben — folytatja Aparácz László. — Őket a nagyobb bérigény mi­att nem szívesen alkalmazzák. A munkaadók nagy része vá­logat: cigányt, beteget, alko­holszagú jelentkezőt nem vesz fel. Még azt is megnézik, ho­gyan öltözik az illető. Akad olyan munkanélküli, aki ele­ve rockernek öltözve érdeklő­dik, hogy ne vegyék fel, s jo­gosult legyen a munkanélküli­­segélyre. A polgármesteri hivatalban dr. Orosz Istvánná jegyzővel beszélgetünk. A város vezeté­sének elemi érdeke, hogy eny­hüljön a munkanélküliség okozta feszültség. S nemcsak azért, hogy kevesebb segélyt kelljen folyósítaniuk. Az ön­­kormányzatra zúdul azoknak a terhe is, akik nem tudják fi­zetni az OTP-törlesztéseket. — Komoly erőfeszítéseket teszünk azért, hogy új munka­helyeket teremtsünk, s erre a célra egy vállalkozási irodát is létrehoztunk — mondja Orosz Istvánné. — Minden remény megvolt arra, hogy egy német céggel elektronikai alkatrésze­ket gyártó vállalatot hozzunk létre, 200-300 dolgozóval. Saj­­­nos, a német fél visszalépett, így a százmilliót érő, már meg­épített üzemcsarnokot közösen próbáljuk értékesíteni. Indulás előtt áll egy vegyes vállalat: a tsz libatelepe helyén — egy olasz partnerrel közösen — még az idén megindítjuk a cipőgyártást: itt 100-150 nő ta­lálhat munkát. Döntöttünk ar­ról, hogy területtel, infrastruk­túrával támogatjuk azokat a vállalkozókat, akik munkahe­lyeket teremtenek a városban élőknek. — Van erre pénze az önkor­mányzatnak? — Bevezettük az iparűzési adót, ami számításaink szerint évi 60 millió forint körüli be­vételt hozhat. A határozat sze­rint ezt csak a vállalkozások támogatására, a foglalkoztatás segítésére szabad fordítani. — Mit szólnak az iparosok az adó bevezetéséhez? — kér­deztük Kovács Lajostól, az aj­kai ipartestület elnökétől. — A jelenlegi konstrukció ellen nem tiltakozunk, de az a kikötésünk, hogy a befolyó pénzt elkülönített számlán ke­zeljék, s garantáltan forgassák vissza a vállalkozói szférába. Ha így könnyebben jutunk a te­rülethez, kedvezményes köl­csönhöz, akkor az nekünk is megéri. De úgy érzékeljük, hogy központi intézkedések el­kerülhetetlenek, végre egyér­telmű törvények szabályozza­nak, s ne olyan jogszabályok, amelyeket bármikor visszame­nőleg meg lehet változtatni. Czingráber János Bányakép Ajka-Padragkúton. KORBELY BARNA-B'4­3 felvétele

Next