Népszabadság, 1991. október (49. évfolyam, 230-255. szám)

1991-10-28 / 252. szám

1991. október 28., hétfő NÉPSZABADSÁG - HAZAI KÖRKÉP Modernizálni vagy bezárni? F­olyik a vita a bányák és a magyar szén legnagyobb vásárlója, a Magyar Villamos Művek között. A vita vérre megy: ha ugyanis az erőmű­veknek kevesebb szén kell, a bányákban olyan mértékű ter­meléscsökkenésre kell számíta­ni, amit az amúgy is ezer seb­ből vérző vállalatok már nem tudnak elviselni. Az egyik nap­ról a másikra csődbe kerülő bányák bezárása viszont em­berek ezreinek az utcára kerü­lésével járna. Aligha csodálha­tó hát, ha a bányászok minden lehetséges eszközzel megpró­bálnak küzdeni a szénvásárlá­sok csökkentése ellen. Már csak azért is, mert a mai helyzet igencsak váratla­nul érte a bányavállalatokat. Az elmúlt időben a kormány energiapolitikai koncepciója fogódzót adott a szénbányászat szerkezetátalakításához: azzal számolt ugyanis, hogy a mint­egy 2000 megawattnyi szénerő­­művi kapacitást az MVMT-nél érdemes kihasználni, ehhez kell tehát igazítani a szénter­melést. Ez a szakmai közmeg­egyezésként elfogadott elv azonban a jelek szerint immár nem érvényes: az áramfogyasz­tás jelentős csökkenése az MVMT-t arra ösztönzi, hogy olcsóbb energiaforrást választ­va csökkentse a szénerőművek áramtermelését. A tröszt ezért aligha marasztalható el, hiszen mint minden nyereségérdekelt intézménynek, neki sem lehet más célja, mint a legolcsóbb termelési lehetőség megválasz­tása. Más kérdés, hogy mi lesz en­nek a hatása. A szénfelhaszná­lás csökkenésének ugyanis az lesz a következménye, hogy a szigorú gazdaságossági köve­telmények egyik napról a má­sikra rászabadulnak a bányá­szatra, s emiatt megtörténik az, amivel már megannyi kor­mányhatározat „fenyegette” hiába az ágazatot: a gazdaság­talanul termelő bányákat be­zárják. Amit tehát mind ez idáig nem tett meg a kormány — pontosabban nem tettek meg a kormányok a nyolcva­nas évek közepe óta —, azt most megteszi a piaci köve­telmények egyértelmű alkal­mazásával a Magyar Villamos Művek. A kérdés csak az — s ezt a kérdést mostanában sok he­lyen sztrájkfelhívásokkal n­yo­­matékosítják a bányászok —, hogy szabad-e szigorú piaci szempontok alapján dönteni egy olyan stratégiai ágazatban, mint az energetika? Szabad-e állami beavatkozás nélkül egy­szerűen sorsára hagyni egy nagy hagyományú, több tízezer embert foglalkoztató ágazatot? Félreértés ne essék, mindez nem azt jelenti, hogy mentsük meg a ráfizetéses bányákat. Azokat jobb bezárni, még ak­kor is, ha tudjuk: sok helyen kelt elégedetlenséget, tiltako­zást, esetenként akár sztrájkot is a bányászok körében a mun­kahely elvesztése. De mert itt mégsem egy-egy vállalatról, hanem egy egész szakma sor­sáról van szó, a gazdaságtalan termelés visszaszorítását alig­ha célszerű kizárólag a piacra bízni. A piac megteszi, ami tő­le elvárható — s amit a kor­mányoktól az elmúlt években hiába vártunk —, meghúzza azokat a határokat, ameddig a széntermelést még gazdasá­gosnak tartja. Ehhez a „cövek­­hez” igazítva most már újra lehet gondolni a szénbányászat szerkezetátalakítását és költ­ségvetési, foglalkoztatáspoliti­kai és egyéb szempontoktól függően gyorsítani vagy némi­képpen elnyújtani az ágazat modernizálását, átalakítását. Ez azonban már kormányzati feladat, nem pedig két válla­lat megállapodásának tárgya. Kozma Judit SZABÓ BARNABÁS FELVÉTELE a ma '84 Ki kicsoda volt a forradalomban? Átböngészgettem, figyelmesen, az ötvenhatos kitün­tetettek lajstromát. Egyik-másik régi barátom nevét ke­restem. Emberekét, akikre fölnéztem, akikkel vitatkoz­tam, akiktől tanultam. Találomra mondom: például az Ádám Györgyét, a Tánczos Gáborét. Lehet, hogy­­kivonatos, rossz közleményt olvastam? Végigbújtam egyszer, kétszer, ötször. Az első közleményben semmiképp sem találkoztam a nevükkel. Aztán elkezdtem érdeklődni, kíváncsiskodni. A posztumusz kitüntetettek között voltak ők is — csak talán nem az első menetben fordultak elő. Csak éppen nemigen került nyilvánosságra a nevük. Hej, de tapintatlanok tudunk mi lenni. Kerestem a Donáth Ferenc, a Mérei Ferenc, a Radó György nevét é­s rábukkantam a Kupa Mihályéra, az Andrásfalvy Bertalanéra. Minden tiszteletem az övék, de hát eleddig nem tudtam ötvenhatos érdemeikről. Ez nyil­ván az én hibám, az én tájékozatlanságom. (Dr. Boross Péter kitüntetését értem, róla már korábbról tudtam: őt valóban internálták, meghurcolták.) Most már azt is tudom: Donáth is, Mérei is, Radó is ott szerepel a tisztelettel és főhajtással elismertek lajstro­mában, csak éppen nem láthattam nevüket a sorban. Lé­vén, hogy összesen tán mintegy ötezren részesültek elis­merésben. No de hát nem mindegy, hogy a nagy nyilvánosság az egykori első-, másod- és harmadrendű vádlottak és hősök közül kiknek a nevét ismeri meg ez alkalomból, és mikor. Boldog voltam, hogy az emigrációs magyar sajtó ki­emelkedő alakja, Borbándi Gyula állami kitüntetést­­ka­pott. Most töprenghetek: vajon Tollas Tibor, Heltai György, Kende Péter, Méray Tibor kapott-e? Nem hiszem, hogy bárki is, visszamenőleg, át kíván­ná szabni ötvenhat szereplőinek név- és rangsorát, össze­tételét, ki tudja, minő szempontból. Meggyőződésem, hogy az illetékesek, amennyire csak lehet, igazságosságra, mél­tányosságra törekedtek, legfönnebb itt-ott meg-megcsusz­­szantak a névsorok, időrendek. Talán ki kellene adni az ötezer lélek lexikonét. Ki kicsoda volt a forradalomban? á­r Orcsik, a tejesember A napokban felavatták He­vesen az ország első magán­­vállalkozású tejfeldolgozó üze­mét Orcsik János portáján. A történet ez év elején kez­dődött, amikor Orcsik János­­né férje bejelentette nagy elhatározását: hátat fordít 28 éves tornatanári múltjának, és vállalkozásba kezd. Orcsikné akkor rémült meg igazán, ami­kor a részletekről kezdte fag­gatni az árát. Kiderült, hogy az üzemre rámehet mindenük. A bankok a kölcsönökre 150 százalékos fedezetet kérnek, és egy nyilatkozatot arra az eset­re, ha csődbe menne a vállal­kozás. Orcsik János az anyagiakról nem szívesen beszél. Azért csak elmondja: összesen 8 mil­lió 900 ezer forint kölcsönt vett föl. Ebből 6 millió a kedvez­ményes, 23,8 százalékos kama­tozású világbanki hitel; 1,4 milliót azért kaphatott, mert munkahelyteremtő beruházás­ba kezdett, 1,5 milliót pedig a Kereskedelmi Bank folyósított. Megered viszont a nyelve, amint körülvezet az üzemen: a valamikori garázs falát hal­ványkék csempe borítja, a rozsdamentes tartályok és cső­vezetékek csillognak a neon­fényben. — A legkorszerűbb nyugat­európai gépek — mutat körbe, s részletesen elmagyarázza, hogy a dán AVP pasztőrözőgép automatikája miként biztosítja a tej minden cseppjének csí­ramentességét. Ismerteti a mű­szaki megoldásokat, amelyek­nek köszönhetően kényelmesen elférnek a nem túl nagy terü­leten a napi ötezer liter tej fel­dolgozására alkalmas berende­zések. Egyelőre azonban közepes terheléssel indul az üzem: na­pi 1500—2000 literrel. Azért ennyivel, mert Orcsik János a város adottságaira méretezte az induló kapacitást. Ám feb­ruár óta — ekkor szánta rá magát a vállalkozásra — nem kevés jószágot kivágtak, és le­csökkent a tejfogyasztás is. — Ma már ott tartunk, hogy a 30 gazda 1300—1500 liter te­jet fej naponta, és erre a szint­re eshet vissza a fogyasztás is — mondja, majd hozzáteszi, hogy azért alakult ez így, mert drága a tej, elsősorban a szál­lítás teszi azzá. Hevesből a 40 kilométerre fekvő Gyöngyösre viszik a nyers tejet, s onnan utaztatják vissza feldolgozva. — Ennek a felesleges kerülő­­útnak a költségeit akarom megspórolni — tér vissza a ta­valyi tejháború napjaiban ke­letkezett ötletéhez. Eredetileg a helyi Hangya Szövetkezet égisze alatt szerette volna lét­rehozni az üzemet, de annak nem volt vagyona, így fedeze­te sem a hitelre. Társakat sem talált a vállalkozáshoz, egysze­rűen kinevették. Még a bank is le akarta beszélni. De végül úgy döntött, hogy mégis bele­vág — egyedül, így kalkulált: — A tejtermelő gazdák hó­napokig várják a pénzüket a tejipartól, én két héten belül fizetek, a zsírtartalom függvé­nyében. Így nyilván szívesen hozzák majd nekem a tejet. Az értékesítéssel kapcsolatban ar­ra gondoltam: a jó és olcsó árut az emberek szívesen ve­szik. A tejipar a 2,8 százalékos zsírtartalmú zacskós tejet 21 forintért adja, nekem a 3,6-ost is megéri 20 forintért árulni. Ráadásul gusztusos, csavaros tetejű üvegben. Két deci tejföl ára 21 forint a boltban — ná­lam 15. Úgy vélem, napi 1300 —1500 liter tej feldolgozása, értékesítése mellett három és fél év alatt megtérül a beru­házás. — Segít a család? — Négy gyermekem van. A legnagyobb nemsokára érettsé­gizik, a kicsi nyolcadikos. A mai világban egy ilyen vállal­kozás biztonságot adhat az egész családnak. Persze akkor, ha az üzlet beindul... Kovács Lajos Bútorcsődben a 3S (Munkatársunktól.) Váratlanul csődbe jutott a 3S nevű svéd—magyar bútor­vállalkozás. A céget 1990-ben alapították, s 95 százalékban svéd, 5 százalékban magyar tu­lajdonba került. Vámszabadte­rületen működött Érden, a kül­földiek a teljes gyárat, techno­lógiát és a vevőket i­s maguk­kal hozták. A cég ebben a hó­napban csődbe jutott, s a tu­lajdonos fölszámolja a vállal­kozást, miután véleménye sze­rint a magyar finanszírozási gyakorlat és az infrastruktúra elmaradottsága okozta a vál­lalkozás vesztét. ­ A forradalmi ünnepségek miatt kiürült parlamenti szék­sorok a múlt héten arra kész­tették Soós Károly Attilát, hogy elhalassza véleménynyilvání­tását a költségvetés tervezeté­ről. Arra kértük a szabadde­mokrata képviselőt, az Ország­­gyűlés költségvetési bizottsá­gának elnökét, hogy fejtse ki: véleménye szerint milyen gaz­dasági környezetre épült az 1991-es költségvetés. — Nagyon kényes helyzetben van a magyar gazdaság. A két évvel ezelőtt megkezdett szi­gorú pénzpolitika meghozta eredményeit. Különösen a fi­zetési mérleg alakul kedvező­en, ami az ország megítélésén is pozitív irányban változta­tott. Emellett vannak olyan je­lek is, amelyek az infláció las­sulására utalnak — bár ezek távolról sem olyan bizonyosak, mint ahogyan azt sokan állít­ják. Ugyanakkor a háború óta példátlan recesszió is sújtja a magyar gazdaságot. És bár a korlátozó politika fellazítása mindenképpen veszélyeket hordoz magában, de kritikát­­lan fenntartása is veszélyes le­het. Éppen ezért a privatizá­ciót kellene felgyorsítani és a vállalkozásokat ösztönözni. A kettő együtt a növekedés felé terelné a gazdaság szereplőit, s egyben a munkanélküliség további terjedésének is gátat vetne. Ezeken a területeken azonban a kormány a létre­jötte óta még semmi említésre méltót nem tett. Persze ezek sokkal nehezebb feladatok, mint a Németh-kormány által elindított restrikció fenntartá­sa.­­ A költségvetési számokból ki­­olvasható-e valamiféle irányvál­tás? — Nem, nincs erre utaló jel. Legfeljebb annyi, hogy a költ­ségvetésben nem jelentéktelen privatizációs bevétel is szere­pel. Ez azt kellene hogy je­lentse: felgyorsul a privatizá­ció ... — A választási kampányban minden párt a központi újraelosz­tás arányának jelentős csökkenté­sét szorgalmazta. Kirajzolódik-e ennek szándéka a költségvetésből? — Nem. Még mindig túlsá­gosan nagy az újraelosztás. Ebből pedig igen tetemes költ­ségvetési hiány fakad, ami vég­ső soron vállalkozásellenes. Mert amilyen mértékben a költségvetés hiányát hitellel kell fedezni, olyan mértékben szorulnak ki más, potenciális hitelfelvevők. A gazdaság töb­bi szereplője számára csökken a hitelkínálat és növekszenek a kamatok.­­ A költségvetés egésze azon­ban nem növekedett az infláció­val párhuzamosan, tehát reálér­tékben némileg csökkent. Ennek nincsenek pozitív elemei? — Az a gond vele, hogy a reálérték csökkenése egyenle­tesen húzódik végig a költség­­vetés tételein. Nem figyelhető meg például az adminisztrációs költségek lefaragása. Inkább az erős kormány és erős admi­nisztráció felé kacsingat a koa­líció. Ha ez a hatékonyság nö­vekedése irányában hatna, nem is lenne baj, és aligha le­hetne kevesebb pénzből meg­valósítani. De sajnos minőségi javulásról szó sincs — viszont növekszik a hivatalok és az alkalmazottak száma. — Hol lát módot megtakarításra? — Az állami bürokrácián kí­vül a védelmi kiadásoknál, il­letve a titkosszolgálati költsé­geknél is jelentős összegeket lehetne megspórolni. Az inflá­ciótól elmaradó költségvetési növekedés ugyanis nem egy­forma súlyú problémákat okoz. Az iskolaügyet, a kórházi ellá­tást szinte ellehetetleníti, hogy a dologi kiadások mindössze öt százalékkal növekednek. — Változtak-e a költségvetésen belüli arányok? Nem. Elég komikus, hogy most már második éve a régi költségvetési arányok fenntar­tását javasolja a kormányzat. — Nyilvánvalóan azért, mert ne­héz az államháztartás reformjába belevágni. Lát-e ezen a téren elő­relépést? — Azt hiszem, hogy nem nagyon foglalkozott ezzel a Pénzügyminisztérium, noha ez lett volna a fő feladata. Amit pedig e témában beterjesztett a parlament elé, annak vajmi kevés köze van az államház­tartás — ide értve a nagy el­osztási rendszereket is — re­formjához. Ilyen körülmények között előtérbe kerül a túl­adóztatás problémája. Az adó­rendszeren igazán akkor len­ne érdemes módosítani, ha az átlagos adóterhet csökkenteni lehetne. Ez azonban vissza­vezet bennünket a kiadások lefaragásához és a nagy elosz­tási rendszerek reformjához. — A szükséges döntések megho­zatalában milyen szerepet játszik az Országgyűlés? — A­­ pénzügyminiszter azt ígérte, hogy még egy olyan költségvetést nem hoz a par­lament elé, mint a tavalyi volt, ám ezt nem teljesítette. A változtatási szándékokról — akármilyen csekély jelentősé­gűek is — a parlamentnek leg­alább elvi szinten állást kel­lett volna foglalnia. De sem a­z úgynevezett államháztartá­si törvény, sem az adókoncep­ció, sem pediig a most tárgyalt költségvetési tervezet már nem ad módot koncepcionális vál­toztatásra. Félreértés ne es­sék: nemcsak az ellenzéket fosztja meg a beleszólás lehe­tőségétől, de a kormánykoalí­ció képviselőit is. Sajnos, kezd általánossá válni az a gyakor­lat, hogy a dolgokat olyan so­káig vitatják a kormány ber­kein belül, az adminisztráció legszűkebb köreiben, hogy a parlamentnek már nem ma­rad ideje érdemi befolyáso­lásra. — Mit kifogásol leginkább a Szabad Demokraták Szövetsége a költségvetésben? — Elsősorban az önkor­mányzatok anyagi helyzetét, amely egyre inkább kísérteti­esen emlékeztet a tanácsrend­szer támogatási formáira. Ez sérti az önkormányzatok ön­állóságát és nehezíti gazdál­kodásukat. Nem tartjuk sze­rencsésnek a gépjárműsúly­adó bevezetését sem — úgy tűnik, a behajtási költségek nagyon magasak lennének. Ilyen új adófajták bevezetése helyett törekedni kellene a gazdálkodó szervezetek adó- és TB-ta­rtozásainak jobb be­hajtására. — Hogyan szavaz majd a legna­gyobb ellenzéki párt a költségve­tésről? — Mint tavaly, idén is az adminisztratív, a védelmi és a titkosszolgálati kiadások csökkentése mellett kívánunk érvelni. Szeretnénk elérni az adóterhek csökkentését, az önkormányzati támogatások növelését. Tavaly is jól alátá­masztottuk javaslatainkat, idén igyekszünk még szaksze­rűbbek lenni. Készek vagyunk a költségvetés mellett voksol­ni. Persze, ha a kormányzati többség továbbra is ellenáll az említett kiadások lefaragásá­nak, az adócsökkentésnek, ak­kor kénytelenek leszünk nem­mel szavazni. Merényi Miklós PÉLDÁTLAN RECESSZIÓ Új költségvetés, régi szellemben Beszélgetés Soós Károly Attilával Csak most! ( Tg. Telefon: 132-7751 LEPORELLÓVÁSÁR,____________ amíg a készlet tart 221/2 pld vegypapír 2000 gar./doboz 2800 Ft 240/1 pld 1700 lap/doboz 1380 Ft 240/2 pld vegypapír 750 gar /doboz 2400 Ft 240/3 pld NSZK-vegypapír 600 gar /doboz 2600 Ft 240/4 pld vegypapír 500 gar./doboz 2980 Ft 382/1 pld zebracsíkos 1500 lap/doboz 1000 Ft 382/2 pld NSZK-vegypapír 1000 gar./doboz 2800 Ft 412/1 pld. NSZK-gyártmány 2000 lap/doboz 2000 Ft 442/1 pld zebracsíkos 1500 lap/doboz 1200 Ft + 25% áfa Értékesítés: a PC-PRINT LEPORELLÓ-RAKTÁRHÁZBAN is. Cím: Budapest VII., Péterfy Sándor u. 34. Telefon: 153-3811 / Nagymező utca 64. 1

Next