Népszabadság, 1993. november (51. évfolyam, 254-279. szám)
1993-11-01 / 254. szám
18 NÉPSZABADSÁG PIAC -GAZDASÁG 1993. november 1. hétfő az MBC/DISCOUNT tagsági körhöz újonnan csatlakozott cégek jegyzéke XVIII. PÉTER SZABÓ ZOLTÁN FÉNYKÉPÉSZ 7300 Komló, Kossuth Lajos u. 34. SOLAR ÉPÍTŐIPARI TERVEZŐ, KIVITELEZŐ ÉS SZOLGÁLTATÓ KFT.. 9700 Szombathely, Apáczai Cs. J. sétány 4.1/3. HOTEL KAMILLA - SZIGETVÁRI VÁROSGAZDÁLKODÁSI KFT. 7900 Szigetvár, Olay Lajos u. 6. VÁROSGAZDÁLKODÁSI KFT. 7900 Szigetvár, Olay Lajos u. 6. LLG AUTÓALKATRÉSZ KERESKEDELMI KKT. 8248 Nemesvámos, Malom út 1. BŐTE ÉS BRANDT KERESKEDELMI BT.HÁZTARTÁSI BOLT 7100 Szekszárd, Mikes u. 24. SANITER ÉS FŰTÉS SYSTEM BT. 1142 Budapest, Rákospatak u. 50. AMIGÓ ÉTTEREM - DISCO BÁR 6100 Kiskunfélegyháza, Gorkij u. 4. JÉGH JÁNOSNÉ - LÁTSZERÉSZ 6100 Kiskunfélegyháza, Mártírok u. 1. ÓNIX-DISCOUNT MÉTERÁRU NAGYKER. 1132 Budapest, Kresz Géza u. 18. EKA RT. ELEKTROMOS KÉSZÜLÉKEK ÉS ANYAGOK GYÁRA 1102 Budapest, Füzér u. 37-39. LUMEN VILÁGÍTÁSTECHNIKAI SZOLGÁLTATÓ GM 1163 Budapest, Veres Péter út 26. PENTOLA KERESKEDELMI KFT. 1088 Budapest, Kőris u. 19. BAU-KERÁMIA-SZANITER KFT. 7630 Pécs, Közraktár u. 10/A. LYRA BÚTORGYÁR KFT. MINTABOLTJA 7100 Szekszárd, Epreskert u. 5. LUGOFORRÁS KFT. 2. SZ. BOLT 6500 Baja, Mártonszállási út SUGOFORRÁS KFT. 1.SZ. BOLT 6500 Baja, Vöröskereszt tér DÍSZNÖVÉNY KERTÉSZET 5008 Szolnok (Szandaszőlős), Gorove u. (Vörösmező u.) 196. THEMPERAL BT. 1141 Budapest, Komócsi u. 27. NYOMDABER KFT. 1054 Budapest, Bajcsy-Zs. út 34. GITA KERESKEDELMI ÉS SZOLGÁLGATÓ KFT. 2030 Érd, Sárd u. 32. GESZTENYÉS VENDÉGLŐ ÉS PANZIÓ 7720 Pécsvárad, Erzsébet u. 7. IDEA STELLA - IPARMŰVÉSZETI BOLT 1052 Budapest, Haris köz 6. MOZAIK II. ÉPÍTŐANYAGKERESKEDÉS 9400 Sopron, Záványi u. 13. SERVIND BUDAPEST KFT. 1107 Budapest, Szállás u. 7. HUBER FERENCGÉPJÁRMŰVILLAMOSSÁGI MŰSZERÉSZ 7100 Szekszárd, Tartsay u. 27. KÁBELVILLVILLAMOSSÁGI SZAKÜZLET 1106 Budapest, Keresztúri út 86. CSÁRDÁS ÉTTEREM 6500 Baja, Kölcsey u. 39. KAKAS CSÁRDA 1184 Budapest, József u. 55. SHOE-MEN KFT. - CIPŐ KIS- ÉS NAGYKERESKEDÉS 7400 Kaposvár, Rákóczi tér 9-11. KOVÁCS ANTAL - FESTÉK- HÁZTARTÁSIVEGYIÁRU ÉS IPARCIKKBOLT 7900 Szigetvár, Kossuth tér 14. VÁVISZ VÁROSI VAGYONVÉDELMI IPARI ÉS SZOLGÁLTATÓ KFT. 8401 Ajka, Szabadság tér (Városháza) 12. ÉLELMISZERKERESKEDÉS - BÁRDOS JÁNOSNÉ 6500 Baja, Tóth K. u. 58. MOLNÁRAUTÓ KFT. 6500 Baja, Dózsa Gy. u. 64. BEST BÚTORÜZLET-G-BEST KERESKEDELMI BT. 5000 Szolnok, Verseghy u. 16. BÚTORÁRUHÁZ-G-BEST KERESKEDELMI BT. 1126 Budapest, Csörsz u. 14. SZIGMA MERKANT KFT. - DISZKONTÁRUHÁZA 6000 Kecskemét, Izsáki út 3. KERESZTESNÉ MÁRTON ERZSÉBET-FODRÁSZAT ÉS FODRÁSZKELLÉKEK 4400 Nyíregyháza, Dózsa Gy. út 9. SZOLMIXKER KFT. 4401 Nyíregyháza, Tokaji út 3. KENTECH EC. EXPORT-IMPORT 1163 Budapest, Sárgarózsa u. 6. HOLLÓSY GALÉRIA 1134 Budapest, Váci út 19. DEÁK JUDIT MAGÁNRENDELÉSE 1092 Budapest, Ráday u. 32. IV/4. RENAULT-YAMAHA MÁRKAKERESKEDÉS - BEMUTATÓTEREM 6500 Baja, Déryszny, Városkapu 4. PATAKI LÁSZLÓ - RENAULT-YAMAHA MÁRKAKERESKEDÉS, SZERVIZ 6500 Baja, Szabadság u. 103/B. KERESKEDŐ BOLTOCSKA 3529 Miskolc, Balogh Á. u. 18. ÚJ OTTHON SZOLGÁLTATÓ ÉS KERESKEDELMI BT. 4025 Debrecen, Vásáry I. u.7. ALKONY TEMETKEZÉSI BT. 2230 Gyömrő, Táncsics M. u. 117. TERRAX KFT. 3527 Miskolc, Vitéz u. 2. ENTER KFT. 1072 Budapest, Dob u. 56-58. BACSA ÉS TÁRSA KFT. 6722 Szeged, Mikszáth K. u. 17. KOCSIS GYÖRGY 8660 Tab, Vasútállomás SAROK-SHOP 4033 Debrecen, Sámsoni u. 80. MINI-TÜZÉP 4033 Debrecen, Sámsoni u. 80. DOGÉP AUTÓ DOMBÓVÁRI 3529 Miskolc, Farkas Jenő u. 10. BARNA PÉTER ÚT- ÉS MÉLYÉPÍTÉSI VÁLLALKOZÓ 4014 Debrecen-Pallag Mezőgazdász u. 56. DELTA ÜZLETHÁZ 8500 Pápa, Ady sétány 4/A A lista folytatása a december hatodikai számunkban lesz olvasható 57204NP GYÖNGYSZEM RÖVIDÁRU - KLÁRI KERESKEDELMI KFT. 7090 Tamási, Szabadság u. 17. GICA CIPŐVÁGI RÓBERT, CIPÉSZ 8400 Ajka, Batthyány tér 3. NÓGRÁD MEGYEI ÖNKORMÁNYZAT SZERVEZÉSI ÉS SZÁMÍTÁSTECHN. INT. 3100 Salgótarján, Pf. 95 FÉNYÚJSÁG SZOLGÁLTATÓ, GYÁRTÓ ÉS FORGALMAZÓ KFT. 3100 Salgótarján, Fő tér 5. JUHÁSZ LÁSZLÓAUTÓFÉNYEZŐ 3300 Eger, Rákóczi u. 45. UNI-GUMI KERESKEDELMI ÉS SZERVEZÉSI KFT. 1116 Budapest, Fegyvernek u. 54. SCORPIO HUNGARY KFT. 1151 Budapest, Szántóföld u. 6. SCANDER NYOMDAIPARI, SZÁMÍTÁSTECHNIKAI KER. SZOLG. KFT. 1146 Budapest, Thököly út 61. PROTOPRINT NYOMDA 7623 Pécs, Rákóczi u. 34. fszt. 15. AUTÓKAROSSZÉRIA-JAVÍTÓ ÉS -FÉNYEZŐ 8400 Ajka, Kinizsi u. 11. TIGÁZ ÉPÍTŐ ÉS TERVEZŐ KFT. 4200 Hajdúszoboszló, Rákóczi u. 184. STEFÁN KERESKEDELMI KFT. 7100 Szekszárd, Kossuth L. u. 32. SZARVAS KERESKEDELMI BT. 7090 Tamási, Erkel u. 1. ELEKTROTECHNIKAI HÍRADÁSTECHNIKAI DISZKONT 6500 Baja, Rókus u. 15. KÖVIRÓZSA-JÁTÉK, AJÁNDÉK, LAKÁSFELSZERELÉS, VEGYTISZTÍTÁS 2112 Veresegyház, Mól kút épületében J. JOKER MANAGER NAGYKERESKEDELMI KFT. 7100 Szekszárd, Augusztl, út 9-11. T.P.K. HÁZTARTÁSI BOLT 6100 Kiskunfélegyháza, Mártírok u. 2. SEMPER GMK 2120 Dunakeszi, Szent István u. 1. HOTEL FARAH 1.MOZART GOLD SHOP TR-34420 Istambul Genturk CD. Cukurcesme SK. No. 30. KALOCSAI ÉS TÁRSA VAGYONVÉDELMI, KERESKEDELMI ÉS SZOLG. KFT. 4024 Debrecen, Petőfi tér 20/21. IV/2. BÚTORBEMUTATÓ TEREMKERESKEDELMI IRODATRINKL ZSOLT 7621 Pécs, Lyceum u. 4. BÚTORBEMUTATÓ TEREMKERESKEDELMI IRODATRINKL ZSOLT 7632 Pécs, Tüskésréti út 2. KAPCSOLÁS ÜVEGFELDOLGOZÓ ÉS KERESKEDELMI KFT. 7400 Kaposvár, Kanizsa út 56. EFFEKT KERESKEDELMI SZOLGÁLTATÓ ÉS JAVÍTÓ BT. 6500 Baja, Mészáros L. u. 57. VÉSZI ERNŐ-SZOBAFESTŐ-, MÁZOLÓ-, TAPÉTÁZÓMESTER 7831 Pellérd, Dózsa Gy. u. 6. Belgium feszült szociális paktum nélkül Maastricht keserves - halaszthatatlan intézkedéscsomag Több hónapos előkészület, egész heti tárgyalássorozat és végül egy teljes hétvégi, éjszakába nyúló alkudozás sem hozott eredményt: a szakszervezetek ellenállásán kudarcot vallott a belga kormány azon igyekezete, hogy egyfajta „társadalmi szerződés” (social pact) keretében rögzítsék mindazokat a szigorú gazdasági-pénzügyi intézkedéseket, amelyek a mind reménytelenebb helyzetbe kerülő belga államháztartás megrendszabályozását céloznák. MTI-JELENTÉS A kormány máris jelezte, hogy megegyezés hiányában az általa továbbra is elkerülhetetlennek ítélt intézkedéscsomagot parlamenti többségére támaszkodva, központi rendelkezések formájában hajtatja majd végre - ami sokak szerint sztrájkmozgalmak terjedését és általában is a szociális feszültség fokozódását válthatja ki belga földön. A tét pedig nem kisebb, mint hogy Belgiumnak sikerül-e két éven belül rendbe szednie gazdaságát, vagy pedig lemarad a „maastrichti vonatról”, nem teljesíti az alapkritériumokat, s megtörténhet, hogy a mindig is leendő alapítótagnak tekintett ország esetleg kimaradni kényszerül a közös pénzügyi rendszert célzó Európai Monetáris Unió harmadik fázisából. Márpedig a pillanatnyi helyzet nem sok jót ígér: a költségvetési deficit meghaladja a társadalmi össztermék (GDP) 6 százalékát (a „maastrichti kritériumok” csak 3 százalékot engedélyeznének); az államháztartás belső eladósodottsága már-már megüti az évi GDP 130 százalékát („Maastricht” szerint csupán 60 százalék lehetne). Mindehhez párosul még, hogy tavaly gazdasági növekedés helyett már 0,9 százalékos visszaesést kellett regisztrálni, miközben az országban 9,5 százalékos a munkanélküliség. A gazdaság megrendült helyzete lemérhető a belga frankot érő ismétlődő támadásokon is: az éveken át szilárdnak tekintett belga valuta zuhanása e hónapban a túlzottan is rugalmasnak tekintett 15 százalékos lebegési határt is többször csaknem meghaladta. Belga bankkörökben ezért fűztek nagy reményeket a szociális paktum megkötéséhez, hiszen - reményeik szerint - a frank helyzetét is stabilizáló üzenettel szolgált volna a pénzpiacnak. A paktum egyébként nem lett volna példátlan az ország történetében, jóllehet évtizedek óta nem is került sor hasonlóra: utoljára 1944-ben sikerült a kormány, a munkáltatók és a munkavállalók képviselőinek közös intézkedéscsomagban megegyezni. A megállapodás mostani elmaradását megfigyelők azzal is magyarázzák, hogy igazából senki nem tud nagylelkűen engedni: mindenki bajban van. A kormányt nyomják az említett túlköltekezés terhei; a munkavállalót a rohanvást növekvő munkanélküliség; a munkáltatót a belga export visszaesése a külpiacon és általában is a versenyképesség hanyatlása. A beterjesztett - de szakszervezeti részről el nem fogadott - kormánycsomag kétségtelenül nagyobb terheket készült róni a dolgozókra: a variációk között a bérek hároméves befagyasztása éppen úgy megemlítődött, mint az idáig „szent tehénként” tisztelt „indexálási” rendszer, amely az infláció mindenkori mértékéhez hivatott igazítani a bérszínvonal alakulását. Átszabnák az állandó deficittel küszködő társadalombiztosítás rendszerét is, amelyet pillanatnyilag a költségvetési hiány fő okaként tartanak számon (a jelenlegi tendencia mellett például két éven belül már 100 milliárd frankos - 2,85 milliárd dolláros - hiányt jósolnak a szakértők a belga társadalombiztosítás pénztárkönyvében). A Dehaene-kormány váltig fogadkozik, hogy ha kell - és a jelek szerint kell -, akkor hatósági csomag formájában viszi keresztül a belga gazdaság (és ezzel „klaastricht”) megmentését. Aminek kapcsán viszont sajtóértékelések felteszik a kérdést: vajon az amúgy is törékeny kormánykoalícióban (amely tavasszal egyszer már lemondani is kényszerült) van-e elegendő tartás és egymás közötti megegyezési készség egy ilyen népszerűtlen intézkedéssorozat végrehajtására. Decemberig Dehaene addig akarja formálisan is meghirdetni radikális programját - ez is kiderül. VILÁGVEVŐ gBfo AZERBAJDZSÁN ÉS IRÁN közösen fog kiaknázni olajmezőket a Kaszpi-tenger partvidékén. Azerbajdzsán a volt Szovjetunió tagköztársaságait tekintve a harmadik legjelentősebb olajkitermelő. Irán számára középázsiai befolyásának erősítéséhez alapvető fontosságú, hogy köze lehessen az azeri olajhoz, csakúgy mint a kazahsztánihoz. Utóbbi köztársasággal ugyancsak a múlt hét közepén kötött megállapodást Irán - amely a világ egyik legnagyobb olajkitermelője - olaj vásárlásáról, évi 25 millió tonnányiról. A KUBÁBAN mostantól újabb 18 szakmában válthatnak ki iparengedélyt az állampolgárok, s ezzel már 135-re emelkedett a magánmunka keretében is gyakorolható foglalkozások száma. A szeptember 9-i államtanácsi rendelettel lehetővé tett magánvállalkozások főként a hagyományos javító-szolgáltató kisipari és háziipari szakmákat ölelik fel, s most ezeket bővítették néhány speciális, ezután saját számlára is űzhető foglalkozással. Ezek között van például a bortermelés és -eladás, a művészeti és az emléktárgyak árusítása, a nyelv- és a zenetanári munka. A kibővített listán szerepel a motoros vagy kerékpáros teherszállító, a szappankészítő és a kerékpárőrző foglalkozás is. A magánkisipar engedélyezésével más területeken is az eddig feketén végzett munka legalizálását szeretnék elérni, emellett törvényes kereseti lehetőséget teremteni a különböző becslések szerint - 300-500 ezres munkanélküli-rétegnek. A vállalkozók havi fix adót, 20-80 peso közötti összeget fizetnek (az átlagfizetés 200 peso). Az eddigi adatok mérsékelt vállalkozói lelkesedést mutatnak: összesen 19 ezren kérelmezték az engedélyt, s közülük már 6500-an kapták meg. A BCCI ÜGYÉBEN a Luxembourgi Fellebbviteli Bíróság a múlt héten elvetette azt a rendezési tervet, amelyet a botrányos körülmények között bezárt Nemzetközi Kereskedelmi és Hitelbank (BCCI) felszámolói, illetve első számú tulajdonosa, az Abu Dzabi-i kormány dolgozott ki a bank vagyonának felosztására. Az ítélet azt is jelenti, hogy a bank 250 ezer hitelezője és betétese továbbra sem juthat hozzá a pénzéhez. A bíróság új tervezet kidolgozására szólított fel. A jelenlegit azért vetette el, mert a felszámolást végzőknek nem volt felhatalmazásuk arra, hogy bármiféle megállapodást kössenek az arab emírség kormányával. A világszerte 70 leányvállalattal működő bankóriást - pénzügyi szakemberek és befektetők nyomására - tavalyelőtt júliusban zárták be, a személyzetét ért, igen súlyos csalási vádak miatt. AZ AMERIKAI KORMÁNY ideiglenessersen elállt attól a tervétől, hogy kereskedelmi szankciókat alkalmazzon Japán ellen, miután a szigetország bejelentette, hogy jobban megnyitja építőipari közberuházásainak és megrendeléseinek piacát a külföldi partnerek előtt. A hosszú évtizedek óta érvényben lévő korlátozások szúrós tüskét jelentettek az amerikai cégek szemében, és megterhelték az amúgy is feszült amerikai-japán gazdasági kapcsolatokat. Mickey Kantor, az amerikai elnök kereskedelmi főmegbízottja közölte, hogy Washington egyelőre lemond a szankcióról - amely a japán vállalatokat sújtotta volna az amerikai állami beruházások terén ám ismét napirendre kerülhet az ügy, ha Tokió nem juttatja el intézkedéseinek részletes tervét kormányának, illetve nem tesz lépéseket azok megvalósítására január huszadikáig. A The New York Times idézte Japán washingtoni nagykövetségének gazdasági tanácsosát, aki úgy vélekedett, hogy Tokió bejelentése mögött sokkal inkább belpolitikai okok húzódnak meg, semmint a külföldi követelések teljesítésének szándéka. A közéletben elharapódzott korrupcióra, az építőipari vállalatok által a zsíros megrendelések fejében kifizetett kenőpénzekre célzott, illetve az új kormány korrupcióellenes kampányára. A lap, megjegyezte: az Egyesült Államok és Japán évek óta még csak abban sem tud közös álláspontra jutni, hogy tulajdonképpen mekkora üzletet jelentenek az állami építőipari megrendelések. Japán vélemény szerint amerikai cégek tavaly 330 millió dollár összértékű megrendeléseket nyertek el a szigetországban, a másik oldalon pedig a japán vállalatok 325 millió dolláros üzletre kaptak lehetőségeket az Egyesült Államokban. Az amerikai kereskedelmi minisztérium adatai szerint a kép valamivel másképpen fest: miközben az amerikaiak által elnyert megrendelések 189 millió dollárt tettek ki a 700 milliárd dolláros japán piacon, a szigetországbeli vállalatok 1,5 milliárd dollárt kitevő kötéseket mondhattak magukénak a 425 milliárd dollárra rúgó amerikai közberuházásokból. Néhány amerikai építőipari magáncég véleménye szerint a valóság még ennél is komorabb aránytalanságot tükröz, hiszen a japán tőke jelentősen beépült,az,,amerikai építőipari vállalatokba fordítva viszont nem ez a helyzet. KANADA Új miniszterelnöke bejelentette, hogy nem hajtja végre az Északamerikai Szabadkereskedelmi Megállapodást addig, ameddig nem szabályozza a szubvenciókat és az olcsó áruk dömpingjét. Jean Chrétien hozzátette: a Kanada, az Egyesült Államok és Mexikó kereskedelmi forgalmának korlátozását csökkentő megállapodás az energia, a támogatások és a dömpingellenes intézkedések terén még változtatásra szorul. Az egyezmény ügyében azonban csak a jövő heti kormányalakítás után tárgyal amerikai és mexikói kollégájával. A BRIT KORMÁNY úgy döntött, hogy a sörgyáraknak és nem a sörivóknak ad igazat: legújabb rendelkezése szerint a pintes (körülbelül félliteres) kocsmai korsóba nem kell a vonalig folyó sört mérni, hanem a pint része a hab is, feltéve, hogy nem haladja meg a mérték 5 százalékát. ,, -Évszázados vita végére került ezzel pont. Eddig nagy volt a nyomás a kocsmárosokon, hogy telemérjék a pintet, és a Nagy-Britanniában gyártott sörökben - még a német licencsörökben is - az európai normákhoz képest feltűnően kevés a buborék, hogy minél kisebb legyen a hab és a jogi vita. A sörgyárak azonban egy ideje azzal érveltek, hogy az 1,50-1,80 fontba kerülő habmentes pénteken 6-7 penny a veszteségük. A sörivók törvényt követeltek a habmentességre, de a kormány ezt most elutasította. A brit sörivók érdekképviselete, a „Campaign for real ale” szóvivője azt mondta, hogy ez a döntés a sörivók fekete szerdája. Az angol font tavaly szeptemberi összeomlására és leértékelésére utalt, mondván, hogy a kormány a font után a péntet is leértékelte.