Népszabadság, 1994. március (52. évfolyam, 50-75. szám)

1994-03-01 / 50. szám

1994. március 1., kedd KÜLKAPCSOLATOK - ÁLLÁSPONT NÉPSZABADSÁG 3 A magyar EU csatlakozási kérelmet kedvezően fogadnák a tizenkettek Egy nappal Boross Péter mi­niszterelnök hivatalos bonni lá­togatása előtt pozitív jelzéseket kapott Magyarország EU-felvé­­telével kapcsolatosan a német kormányvárosban Martonyi Já­nos külügyminisztériumi ál­lamtitkár. BONNI TUDÓSÍTÓNKTÓL Hazánk európai uniós csatlako­zási kérelmének diplomáciai­szakértői előkészítése lényegé­ben befejeződött, most már a kormánynak kell a lehető legrö­videbb időn belül meghoznia a döntést az üggyel kapcsolatban - mondta tegnap Bonnban Mar­tonyi János külügyi államtitkár, aki szerint az EU valamennyi tagállama - s különösen a tizen­kettek tanácsának jelenlegi gö­­rög elnöksége - pozitívan fogad­ta a magyar csatlakozási kére­lem benyújtásának gondolatát. Martonyi - aki az EU-tagál­­lamok fővárosaiban tett látoga­tásai záróaktusaként tegnap Bonnban tárgyalt - kijelentette, hogy Németország - amely 1994 második felében tölti be az EU elnöki tisztét - alapvető politi­kai támogatást nyújt a magyar csatlakozási törekvésekhez és ez várhatóan Helmut Kohl kan­cellár Boross Péter magyar kor­mányfővel való keddi találko­zóján is megerősítést nyer. Az államtitkár szerint a csat­lakozási kérelemről szóló pozi­tív magyar kormánydöntésnek és az azt támogató parlamenti határozatnak minél előbb meg­kell születnie. Martonyi szerint ha Magyarország benyújtja csatlakozási kérelmét, a pár so­ros levélhez egy, az eddigi integ­rációs eredményeket felsoroló memorandumot, és a további stratégiai célokat is tartalmazó dokumentumot kíván mellékel­ni. Martonyi ugyanakkor rend­kívül fontosnak tartotta, hogy a pozitív kormánydöntést lehető­leg egyhangú parlamenti támo­gatás kísérje, mert az nemcsak a csatlakozási kérelem hitelét nö­velné, hanem a magyar közvéle­mény támogatását is jelentené. A diplomata a további me­netrenddel kapcsolatban úgy fogalmazott: a csatlakozás mi­előbbi benyújtását követően az EU tanácsa felkéri a Bizottsá­got, hogy véleményezze a tag­­felvételi kérelmet. Ez mintegy két évig tartó, hosszas szakértői munkát igénylő folyamat. Az egyeztetés mindig hasznos Szent-Iványi István a kormány egyoldalú döntéseit bírálja Csóti Györgynek az MSZP-t és az SZDSZ-t bíráló szavai, bár el­szomorítottak, de nem leptek meg, és csak azért érdemelnek fi­gyelmet, mert egy fontos, más ügyek kapcsán is egyértelműen ki­tapintható tendenciát jeleznek. Azt, ami a Boross-kormány kül­politikai döntés-előkészítésében egyre nyilvánvalóbb, nevezete­sen, hogy a kormány nem egyszerűen nem törekszik alapvető külpolitikai lépések egyeztetésére, de tudatosan, látványosan el is utasítja az ilyen egyeztetés lehetőségét - nyilatkozta a Népsza­badságnak Szent-Iványi István. MUNKATÁRSUNKTÓL A parlament külügyi bizottsá­gának alelnöke, az SZDSZ kü­lügyi ügyvivője az MDF képvi­selőjének arra a kijelentésére reagált, hogy az EU-tagfelvéte­­li kérelem benyújtását nincs is értelme minden párttal egyez­tetni, hiszen az eddigiek alap­ján az SZDSZ és az MSZP el­utasító álláspontja biztosra ve­hető. Szent-Iványi megemlítette Jeszenszky belgrádi útját, az AWACS-ek kérdését, a bős­nagymarosi kérdéskör több vo­natkozását és a csatlakozási ké­relmet, amelyekben a magyar álláspontot támasztotta volna alá, és erősítette volna az érv­rendszert, ha előzetesen meg­van a parlamenti egyetértés. Amíg ez kialakul, maga a véle­mény, annak tálalása is finomo­dik. Ezért káros a Csóti által ki is mondott álláspont: a kor­mány nem is törekszik az egyeztetésre. Konkrétan a csatlakozási ké­relemről: megfontolandó az, je­lezték a partnerek, hogy mikor nyújtja be ezt Budapest. Belát­ható időn belül mindenképpen logikus lett volna a hivatalos kérelem benyújtása. Ahhoz kell a nagyon erős indok, hogy ezt ne tekintsék az érintettek kam­pányfogásnak. Ilyen érvet azonban szemmel láthatólag nem találtak, de nem is keres­tek, s még azt a lehetőséget is elutasítják, hogy egy hatpárti, egyeztetett, konszenzusos lé­pésre lehessen hivatkozni. Ezt a módszert természetesen elutasítja az SZDSZ. Azt azon­ban, hogy megfelelő egyeztetést követően mi lett volna a párt ál­láspontja a felvételei kérelem beadásával kapcsolatban, azt Csóti ne előlegezze meg a Sza­bad Demokratáknak - szögezte le Szent-Iványi. Kovác elutasítja Prokes jelölését A szlovák államfő nem adta hozzájárulását a külügyminisz­ter-jelölt kinevezéséhez - jelen­tette pozsonyi tudósítónk. Michal Kovác hétfőn tájé­koztatta Meciar kormányfőt, hogy nem nevezi ki Prokest kül­ügyminiszterré. Prokest - aki jelenleg miniszterelnök-helyet­tes - akkor jelölte Meciar erre a posztra, amikor az eddigi kül­ügyminiszter, Jozef Moravcík leváltását indítványozta az el­nöknek. Moravcík végül maga nyújtotta be lemondását a má­sik kegyvesztett politikussal, Roman Kovác miniszterelnök­helyettessel egyetemben - ezt hétfőn az államfő elfogadta. Hermán: MUNKATÁRSUNKTÓL A diplomáciának sem írott sem íratlan szabályát nem sértette meg a magyar külügyminiszté­rium azzal, hogy Jeszenszky Géza nem találkozott a Magyar Szocialista Párt kongresszusára Budapestre érkezett Povilas Giglys litván külügyminiszter­rel - közölte lapunkkal Herman János külügyi szóvivő. Gyirs valóban egy héttel ko­rábban jelezte, hogy Magyaror­szágra érkezik, a külügyminisz­teri találkozó iránti igényét azonban csak pénteken délután tette egyértelművé, amikor Je­szeszky programjában már nem lehetett változtatásokat eszkö­zölni. Gyakran fordul elő, hogy más minőségben idelátogató kül­ügyminiszterek vagy magasabb rangú politikusok nem talál­koznak magyar partnerükkel, ha igényüket nem jelentik be idejében. A partnerpártok kép­viselői persze számíthatnak ar­ra, hogy a megfelelő kormány­­politikus eleve ott van a rendez­vényen és ez módot ad villám­tárgyalásokra, függetlenedi az egyeztetésektől, bár ez sem tör­vényszerű. Ami Katics szerb közlekedési miniszter felvetését illeti, ne­vezetesen, hogy Magyarország is kérjen ENSZ-engedélyt tran­zitszállítmányainak az embargó sújtotta Jugoszlávián való át­haladásához. Herman emlékez­teti rá, hogy mindeddig Bulgá­ria sem kapott engedélyt az ENSZ szankcióbizottságától ilyen szállításokra. Nem kizárható azonban, hogy később valamelyest eny­hítenek a szankciós szabályo­kon, és akkor érdemes lesz ilyen magyar kérést benyújtani. Addig azonban emlékeztetni kell rá, hogy Magyarország mindig kínos pontossággal tar­totta magát a szankciós előírá­sokhoz. Kései igénybejelentés Jeszenszky Géza Washingtonban WASHINGTONI TUDÓSÍTÓNKTÓL Mától Washingtonban tárgyal Jeszenszky Géza külügyminisz­ter. Kedden Sandy Berger meg­bízott nemzetbiztonsági tanács­adóval, Lee Hamiltonnal, a kép­viselőház külügyi bizottságának elnökével, Sam Nunn szenátor­ral, a felsőház hadügyi bizottsá­gának elnökével találkozik és előadást tart a Center for Strate­­gie and International Studies ne­vű tekintélyes kutatóintézetben. Szerdán Jeszenszky William Perry hadügy- és Warren Christopher külügyminszterrel tárgyal, továbbá találkozik Hank Brown-nal, a szenátus külügyi bizottságának tagjával és Stephen Oxman külügymi­niszter-helyettessel. Amerikai források szerint a megbeszélé­seken a NATO-partnerségről, az oroszországi és a boszniai helyzetről és a nagyon jónak tartott kétoldalú kapcsolatok további fejlesztéséről lesz szó. A szenátus egyébként a ter­vek szerint szerdán hallgatja meg Donald Blinkent, akit a Clinton-kormány az Egyesült Államok új budapesti nagykö­vetének jelölt. Zöld út Királyhelmecnek POZSONYI TUDÓSÍTÓNKTÓL A szlovák legfőbb ügyész eluta­sította a királyhelmeci (Krá­­l’ovsky Chlmec) városi egyetem jogszerűségét támadó képvise­lői beadványt. Egy nemzeti párti honatya ko­rábban azt sürgette, hogy törvé­nyileg vizsgálják felül az egye­tem alapítását. Az intézmény el­sősorban magyar tanítási nyelve és néhány Magyarországról átjá­ró vendégtanára miatt szálka a szlovák nacionalisták szemében. Bacho legfőbb ügyész tájékoz­tatta Paska oktatási minisztert, hogy nem történt törvénysértés. A kisebbségi ügy nem válhat választási tőkévé Dézsi Zoltán az RMDSZ szervezeti és politikai döntéseiről Az RMDSZ szövetségi képviselőinek tanácsa múlt hét végi Csík­szeredai ülésén Dézsi Zoltánt választották meg a testület megújí­tott állandó bizottságának az elnökévé. A marosvásárhelyi szüle­tésű, 40 éves filozófia-történelem-pedagógia szakos tanár az RMDSZ helyi szervezetének munkájában annak megalakulásá­tól vett részt, a Szövetségi Képviselők Tanácsának (SZKT) pedig az RMDSZ tavalyi brassói kongresszusa után lett a tagja, a tes­tület önkormányzati szakbizottságának volt az elnöke. Mostani megválasztása után válaszolt lapunk kérdéseire. - Hogyan fogadta az RMDSZ- parlament elnöki tisztségre történő jelölését, illetve megválasztását? - Őszintén szólva, nagyon meglepett, de nagyon jól esett a megtisztelő felkérés. Külön öröm számomra, hogy az SZKT ifjúsági frakciójának javaslatá­ra parlamentünk frakcióinak közmegegyezésével kerültem a jelöltek listájára. Én­ különben az SZKT Bethlen Gábor-frak­­ciójának vagyok a tagja. - Milyen elképzelésekkel és szán­dékokkal lát neki az RMDSZ új struktúráiban igen fontos funkció­jával járó feladatoknak?­­ Lévén, hogy a feladatok szabályzatokban és határoza­tokban pontosan körvonala­zódtak, különösebb filozofálga­­tásra sem idő, sem szükség nin­csen. Igyekszem tehát a tőlem telhető legpragmatikusabban, minél gyakorlatiasabban meg­közelíteni a tennivalókat, me­lyek kemény munkát követel­nek az állandó bizottság min­den tagjától, elsősorban az el­nöktől. Megválasztásommal igen mély vízbe dobtak képvi­selőtársaim. Ülésünk eredmé­­nyei, döntései ismertek. Azt szeretném, ha több életet, vita­litást kölcsönözhetnénk szövet­ségünk parlamentjének, hiszen napról napra tapasztaljuk, nö­velnünk kell testületünk és az egész RMDSZ hatékonyságát. Ehhez jobb, szakszerűbb dön­tés-előkészítésre, feszesebb, fe­gyelmezettebb testületi munká­ra van szükség. Mert az SZKT -és az RMDSZ is - csak így tölt­heti be azt a szerepét, hogy gyorsan, világosan, egyértel­műen és közérdekűen válaszol­jon a romániai magyarság sors­kérdéseire, illetve hogy haté­kony és kivitelezhető megoldá­sokat találjon.­­ Az új tisztségében levezetett el­ső SZKT-ülésen fontos szervezeti és politikai döntések és határozatok születtek.­­ Valamennyi az RMDSZ új struktúráinak hatékony mű­ködtetését, demokratikus ta­goltságát, a gyakorlati munka célszerűségét és közösségépítő jellegét szolgálja. Tulajdonkép­pen a jó esztendővel ezelőtt le­zajlott brassói kongresszuson elfogadott és az önrendelkezés elvére épülő programunk elvi és gyakorlati céljainak megvalósí­tását szolgálja. Persze szervezé­si ügyeken kívül elvi politikai kérdések is terítékre kerültek. Az SZKT nemzetiségpolitikai elvárásai fogalmazódnak meg a Csíkszeredai állásfoglalásban, amely sürgeti a Románia ET- felvételekor született vélemé­nyezésbe foglalt követelmények teljesítését a román törvényho­zás és a végrehajtó hatalom ré­széről. De szó esett az ülésen - elsősorban Markó Béla szövet­ségi elnök zárszavában - az RMDSZ és általában a romániai magyarság, valamint a magyar kormány, illetve a magyaror­szági pártok közötti kapcsola­tokról is. Mint ahogy az ülésen is megfogalmazódott és amint hogy mindnyájunk számára vi­lágos és természetes, a határon túli, a mi esetünkben a romániai magyar kisebbség kérdése nem egyik vagy másik magyar politi­kai párt vagy szerveződés ügye, hanem az összmagyarság min­denkor ügye és gondja kell hogy legyen. Ennélfogva senki ne próbáljon ebből az ügyből - má­sok rovására - politikai vagy választási tőkét kovácsolni. Mert az csak ártana az összma­gyarság ügyének. Meggyőződé­sem szerint minden magyaror­szági felelős politikai tényező ennek tudatában is van. Mag Péter ...áál .im­ix.nl/O Február utolsó napja - min-M­IVUII Voliyiljik. Senki számára váratlanul -„történelmi nappá” változott, még akkor is, ha ebben a közlésben, megvallom, van egy csipetnyi szemérmetlen irónia. Mi történt? Az, hogy az Észak-atlanti Szerződés Szerveze­te - közismertebb nevén a NATO­­ 45 éves története során el­ső ízben közvetlen katonai beavatkozást hajtott végre egy NATO-területen kívüli országban, Bosznia-Hercegovinában. Természetesen ebben a 45 évben a NATO tagországai, mondjuk úgy, a saját szakállukra, számtalan helyi (gyar­mati és más­ háborút harcoltak végig, de a történetírás 1994. február 28-a előtt egyetlen szervezetileg végrehajtott akciót sem regisztrált. Ez most esett meg először, ráadásul az Egyesült Nemzetek Szervezetének megbízásából. (Azaz, ha úgy tetszik, még mindig nem „saját szakállra”.) Az irónia viszont abban rejlik, hogy a NATO teljesen egyedülálló erejű hadigépezete Bosznia légiterében sem­miképp sem „méltó” ellenféllel vette fel a(z eredményes) harcot. Az Olaszországból felszálló F-16-osok célpontjai a boszniai szerb légierő birtokában lévő kétüléses, a hajdani Jugoszláviában (brit Rolls-Royce motorokkal) épített gya­korlógépek voltak, amelyek alkalmasak ugyan földi cél­pontok megsemmisítésére, de egy valamire nem: arra, hogy a levegőben a siker legkisebb reményében vegyék fel a harcot olyan csúcstechnológiai monstrumokkal, amilye­nek az F-16-osok. Ilyenformán a katonai szakértők rezze­néstelen arccal vették tudomásul, hogy az amerikai harci repülőgépek négy ellenfelüket (négyet az állítólagos hat­ból) minden tétovázás nélkül lelőttek. A szerb gépeknek - hogy a forma szerinti lényegről is szó essék - azért kellett pusztulniuk, mert megsértették az ENSZ-nek a bosznia-hercegovinai légtérre kimondott re­pülési tilalmat. Itt most már csak az a kérdés, hogy miért vállalták a boszniai szerbek ennek kockázatát, szembe­néztek-e azzal, hogy oly sok - büntetlenül maradt - heli­kopteres tilalomsértés után a NATO le fog csapni...? Erre két magyarázat kínálkozik. Az egyik az, hogy ret­tentően fontos volt nekik a Novi Travnik közelében lévő, a mohamedánok kezén levő hadianyaggyár légi csapással való megsemmisítése. Ismerve a harcoló boszniai felek ki­tartó igyekezetét, hogy az erőviszonyokat folyamatosan a maguk javára fordítsák, ez nem kizárható. Különösen az után nem, hogy Washingtonban, amerikai nyomásra, hor­­vát-mohamedán koalíció látszik fonódni a szerbek rová­sára (szerb értelmezés szerint, legalábbis). A másik magyarázat bonyodalmasabb. E szerint a bosz­niai szerbek nem óhajtottak egyebet, mint próbára tenni a NATO eltökéltségét, amely a szarajevói ultimátum eseté­ben (az orosz közreműködés hatására) még nem volt képes kézzelfogható módon kifejezésre jutni. Ha ez utóbbira vágytak, megkapták. Ettől eltekintve az egész dolognak - Bosznia jövendő békéje szempontjából - nincs különösebb jelentősége. Még annyi sem, hogy tarta­ni kellene a „szerbek bosszújától”, hiszen Bosznia-Herce­govinában egy fia amerikai békefenntartó katona sincs. Van viszont egy apróság, ami bennünket érint. Az tudniil­lik, hogy a NATO felderítő gépei, az AWACS-ek vajon hon­nan, mely légtérből érzékelték a tilalomsértő szerb gépek megjelenését a boszniai légtérben? Ezt a kérdést nemcsak én teszem fel, hanem mindazok, akiket érdekelnek az ördögöt bújtató részletek. Nos, a szakértői válasz erre annyi, hogy a szerbek megszállta Banja Lukára (ahonnan a szerb gépek fel­szálltak), továbbá a boszniai völgyekre „a kelet-nyugati irányban járőröző AWACS-ekből” nyílik „a legjobb rálátás”. Azaz: Magyarországról - mondta a brit Sky TV-ben egy brit ezredes, a Stratégiai Kutatások Intézetének munkatársa. Mint jól emlékezünk rá, Boross miniszterelnök jó másfél hete megmondta, hogy ha a NATO akcióba lép a Szaraje­vó környéki szerb állások ellen, abból Magyarország ki fog maradni, olyképpen is, sőt leginkább olyképpen, hogy az akció idejére kitessékeli az AWACS-eket a magyar légtér­ből. Tudniillik még közvetve sem kíván részese lenni a szerbek elleni hadműveletnek. A mostani eset vajon hogyan minősítendő? Tény, hogy a szerbek ENSZ-határozatot sértettek (ha minden úgy igaz, ahogyan mondják nekünk). Tény, hogy Magyarország eddig kifogástalan partner volt minden ENSZ-döntés megtartásában. Tehát ez az eset nem az az eset. Itt nem volt NATO-ultimátum, csak rutinszerű eljá­rás. Mégis, az emberben marad egy csipetnyi kétely, vajon lehetséges-e Magyarországnak a boszniai háborúban kül­ső szemlélőnek maradnia? Mindig attól tartottunk, hogy objektíve nem lehet. Talán ez bizonyosodott most be. Aczél Endre st . ! Hát ez lett az eredménye. Már­ Urieni GXDrOSSZ mint annak a vajúdásnak,­­ amely tavaly az úgynevezett nemzettájékoztatási kérdés ügyében folyt. S amelynek az volt a tétje, alakul-e valamilyen életképes nemzeti infor­mációs intézmény, és annak születnek-e majd értékes ki­adványai. Azután létrejött a Nemzeti Tájékoztatási Iroda, amely a Tom Kennedy-féle botrányok után most kézzel fogható eredménnyel állt elő. Azzal a színes sikerbrosúrá­val, amelynek költségei meglehetős háborgást váltottak ki. Bevallom, engem a költségek nem nagyon izgatnak, az sem zavar különösebben, hogy a jelenlegi politikai vezetés jó színben akarja magát feltüntetni. Az a politikai erő ves­se az első követ a kormányra, amelyik minduntalan hamut szór önnön fejére, s ruháját szüntelen megszaggatja. Ha­nem ez a propagandafüzet. Minek nevezzelek? - kérdeztem, amikor megláttam a primitíven reklámízű, egy rosszul sikerült vállalati kiad­ványhoz hasonló tákolmányt, amelyben körülbelül ilyen logika szerint sorjáznak a mögöttünk lévő négy esztendő győzelmeit sugározni kívánó képek: egy pápa, egy cigány, egy kohász, egy traktoros... Mellettük hasonló színvonalú szöveggel. Varga Domokos György, a kiadványért felelős Nemzeti Tájékoztatási Iroda vezetője a brosúrával kapcsolatos há­borgások nyomán interjút adott. Ebben arról beszélt, hogy egyebek közt azért volt szükség a rendszerváltás utáni négy esztendő sikereinek ily módon való ismertetésére, mert az országról mind külföldön, mind idehaza sokszor rajzol torz képet a sajtó. Márpedig, mint állítja, „... igenis fontos, hogy a torz kép helyreálljon.” Mondjuk meg őszin­tén, hogy ha valóban ez volt a Nemzeti Tájékoztatási Iroda célja, hát ez maradéktalanul sikerült. Ritkán hozható helyre torz kép úgy, mint ebben a brosúrában. Olyannyira, hogy az egyet-mást megélt újságíró a „művet” kézbe véve azon tűnődik, mikor is látott utoljára ilyet. S rövid idő után rájön, hogy phenjani feladótól nem túl régen rendre érkezett a szerkesztőségbe egy, ehhez megszólalásig ha­sonló füzetecske „A mai Korea” címmel... Szóval olyan ez, mintha ülnénk a Orient expresszen és egyszercsak azt hallanánk, hogy a kalauz nyájas hangon közli velünk: „Ó, uraim, Isztambulnál jóval keletebbre megyünk.” Hovanyecz László

Next