Népszabadság, 1994. augusztus (52. évfolyam, 178-203. szám)

1994-08-01 / 178. szám

1994. augusztus 1., hétfő KÜLKAPCSOLATOK - ÁLLÁSPONT NÉPSZABADSÁG 3 Az alapszerződés az európai stabilitás része Melescanu szerint egy hónapon belül megkezdődhetnek az érdemi tárgyalások A magyar-román alapszerződést már csak azért is mielőbb alá kellene írni, mert az bizonyos ér­telemben része az európai stabi­litási paktumnak is, amelynek „hitelesítése” és hatálybalépése jövőre esedékes - fejtegette a ro­mán diplomácia vezetője. BUKARESTI TUDÓSÍTÓNKTÓL Theodor Melescanu az Adeva­­rul című bukaresti lapnak adott interjújában Románia „kétol­dalú diplomáciai tevékenységé­nek első számú prioritásaként” jelölte meg a magyar-román keretszerződés gyors megköté­sét, megelőzve a román-orosz, illetőleg a Románia és a Moldo­vai Köztársaság közötti alap­­szerződés tető alá hozását. A magyar-román szerződés gyors megkötését - az európai stabilitási paktummal való összefüggésén túl - azért is szükségesnek és lehetségesnek látja a román külügyminiszter, „mert az utóbbi időben a buda­pesti kormány részéről nyitott­ság volt tapasztalható”. Melescanu - miután utalt rá, hogy nemrég eljuttatta magyar kollégájának, Kovács Lászlónak a tárgyalások újrafelvételére vo­natkozó román javaslatokat -reményét fejezte ki, hogy „na­gyon gyorsan, egy hónapnál is rövidebb időn belül” megkez­dődhetnek a megbeszélések. Ezeken belül lehetségesnek tart­ja, hogy „a külügyminiszteri szintet is beleértve, alternatív megoldásokat vizsgáljanak meg a két nagy problémára, a hatá­rok és a kisebbségek kérdésére”. A román külügyi tárca vezető­je úgy fogalmazott, hogy mind­két esetben „minimális erőfeszí­téssel és legfőképpen nagyon sok jóindulattal kölcsönösen elfo­gadható megoldásokra lehet jut­ni”. Horn Gyula és Kovács Lász­ló megnyilatkozásaiból ítélve Melescanu úgy látja, hogy Ma­gyarországnak nincsenek terü­leti követelései. Ami pedig a ki­sebbségekkel kapcsolatos kér­dést illeti, Melescanu véleménye szerint ennek szerződésbe fogla­lását az is megkönnyíti, hogy Románia nemrég ratifikálta az emberi jogok európai konvenció­ját, aminél fogva mind az euró­pai normák, mind pedig „az ál­talunk vállalt kötelezettségek tiszteletben tartását biztosító fel­ügyeleti mechanizmusok szem­pontjából teljes mértékben le­hetséges egy elfogadható formu­la megtalálása”. Ezzel egyidejűleg a legna­gyobb példányszámú román napilap, az Evenimentul Zilei főszerkesztője a múlt héten négy egymást követő napon át folytatásos vezércikket szentelt „a román-magyar megbékélés történelmi esélyének”. Ion Cristoiu az izraeli-arab kéznyújtás és „megbékélési át­törés” példájával érvelve úgy látja, hogy most minden feltétel megvan a román-magyar meg­békéléshez. A kérdés átfogó elemzésében a szerző a kedvező nemzetközi és külső feltételek között felsorolja az európai struktúrák ilyen értelmű elvá­rásait, illetőleg az új budapesti kormány külpolitikai törekvé­seit és megbékélési szándékait. De nem téveszti szem elöl a megbékélés történelmi esélyei ellen munkáló akadályokat, il­letve erőket sem. Ezek között említi mindkét ország szélsősé­ges politikai erőit, melyek közül a romániai ultranacionalista erők vannak inkább nyeregben. Bizarrnak tartja a szerző a ro­mán televízió magatartását, pe­dig „ez az intézmény főszerepet játszhat a megbékélésnek kedve­ző közvélemény kialakításá­ban”. Christoiu szemére veti a román televíziónak, hogy az bu­dapesti tudósítója révén figyel­men kívül hagyja „a magyar kor­mány politikájában végbement látványos változásokat”. Viszont azonnal és élénken reagált „a magyarországi szélsőséges körök minden provokációjára” és úgy állítja be a dolgokat, mintha „ezek tükröznék a magyar kor­mány magatartását”. „De ha a (román) kormány ese­tében a tétovázás egyféleképpen indokolt - hiszen a Vacaroiu-ka­­binet a szélsőségesen nacionalis­ta pártok parlamenti támogatá­sától függ - abszolút indokolat­lan az a hallgatás, amibe az ál­lamfői hivatal burkolózik. Az ál­lamelnök funkciójában egyetlen párttól sem függ. Ion Iliescu a szélsőségesen nacionalista erők jóváhagyása nélkül is felvállal­hatja a román-magyar megbé­kélés történelmi folyamatát. Az államfőnek szerencsés alkalma nyílna végre bebizonyítania, hogy képes felemelkedni egy történelmi pillanat magaslatára. Mert a román-magyar megbéké­lésnek kedvező mostani momen­tum - történelmi pillanat, me­lyet Románia elszalaszthat, ha nem kerülnek olyan államfér­fiak, akik gyümölcsöztessék azt!” - írja a vezércikkfolyam végén az Evenimentul Zilei fő­­szerkesztője. A jó katonai együttműködés a magyar-román bizalmat erősíti Keleti György és Gheorghe Tinca megbeszélése Az Egyesült Államok után Ma­gyarországgal van a legtelje­sebb kapcsolata a román hadse­regnek - jelentette ki szomba­ton Gyulán megtartott sajtótá­jékoztatón Gheorghe Tinca ro­mán védelmi miniszter, aki Ke­leti Györggyel tárgyalt a Békés megyei városban. TUDÓSÍTÓNKTÓL A magyar honvédelmi minisz­ter kezdeményezésére létrejött hét végi találkozón a tárgyaló felek áttekintették a két hadse­reg együttműködését, és aján­lásokat tettek a kapcsolatok to­vábbi bővítésére. Gheorghe Tinca programcsomaggal érke­zett a megbeszélésre: egyebek között azt javasolják, hogy a leendő román katonatisztek magyar akadémiákon, még ma­gyar tisztek román katonai fő­iskolán tanulhassanak. A két hadsereg együttműködik majd hadfelszerelések beszerzésé­ben. Keleti György felajánlotta: megosztják a román tárgyaló féllel azokat a szervezési ta­pasztalatokat, amelyek a hon­védség dandáregysége átalakí­tása közben szereztek Magyar­­országon. Felvetette annak lehetőségét, hogy magyar légvédelmi és harci repülői gyakorlatokat Romániában tartanának meg. Ehhez - mint megjegyezte - az alkotmányos előírások betartá­sa és parlamenti jóváhagyás szükséges. Gheorghe Tinca kijelentette: a Nyitott égbolt kezdeménye­zésben a két ország úttörő sze­repet játszik, a NATO Partner­ség a békéért kezdeményezése pedig még inkább kiszélesíti az együttműködést. Mint megtud­tuk, az ősszel Budapestre láto­gat a román védelmi miniszter, míg Keleti előreláthatólag két alkalommal utazik a közeljövő­ben Romániába. Egy magasabb harcászati egység gyakorlatán megfigyelőként vesz részt. Keleti György és Gheorghe Tinca egyaránt megerősítette: nem látnak különösebb nehé­zséget a magyar-román alap­­szerződés mihamarabbi megkö­tésében. Kellő politikai akarat, valamint a nemzetközi jog fi­gyelembevétele szükséges eh­hez a munkához. Mindketten hangsúlyozták, hogy a jó kato­nai együttműködés az egymás iránti bizalmat erősíti, s ered­ményesen segítheti a politika más területeit. A magyar miniszter megerő­sítette Gheorghe Tinca ősszel esedékes budapesti meghívását, amire a román fél úgy válaszolt, hogy keleti bukaresti meghívá­sa is aktuális lenne. A gyulai sajtótájékoztatón szóba került a bajai gépesített lövészdandár közelmúltbeli gyakorlata, ahol - mint ismere­tes - négyen életüket vesztették. Keleti György elmondta, hogy minden jel szerint rátöltés tör­tént, így feltehetőleg emberi mulasztás okozta a tragédiát. A vizsgálat folytatódik. Politikai botrány a csehországi Terezinben MTI-JELENTÉS A szélsőjobboldali Cseh Repub­likánus Párt mintegy húsz akti­vistája szombaton Terezinben, az egykori náci gyűjtőtábor he­lyén található nemzeti sírkert­ben megakadályozta, hogy ke­gyeleti megemlékezést tartson a csehországi németek szövetsé­ge, a német-cseh megértés tár­sasága és a szudétanémetek drezdai szervezete. - Takarodjatok haza, gyilko­sok! Gyalázat a fasisztákra! - kiáltozták a republikánusok a megemlékezésen részt venni szándékozók mintegy ötvenfős csoportjára. A csehországi, illetve Csehor­szágból elszármazott németek a terezíni sírkertben megtartani kívánt megemlékezést nem a gyűjtőtáborban történtekhez kapcsolódva, hanem az Ústi nad Labemben 1945. július 31- én történt események évfordu­lójára időzítették. A városban 49 évvel ezelőtt cseh források szerint több tu­cat, egyes német állítások sze­rint több száz németet lincsel­tek meg, pusztán a nemzeti ho­vatartozás miatt. Pozsony a kétoldalú viszonyról MTI-JELENTÉS Lubor Bystrcky szlovák külügyi államtitkár szerint Magyaror­szág megállapodási készségét a szlovák előzékenységre adott válaszként lehet értékelni. Bystricky szerint mindennek a magyar-szlovák alapszerződés aláírásában kellene betetőződ­­nie. A pozsonyi politikus megálla­pította, hogy a remélhetően jobbra forduló magyar-szlovák viszonynak Szlovákia szem­pontjai szerint jelentősége van. „Országunk sem tényleges, sem képzelt ellenségeket nem kíván. Megbízható partnerekre van szükségünk, annál is inkább, hogy folytathassuk az ország gazdasági fellendítését célzó el­képzeléseink megvalósítását” - mondta. Lubor Bystricky a ma­gyar-szlovák alapszerződés elő­készítésének folyamatával kap­csolatosan visszautasította „egyes szlovákiai magyar poli­tikai erők kritikus megjegyzé­seit, azokat a kifogásokat, hogy az alapszerződés szlovák szö­vegtervezetének előkészítése során velük a szlovák kormány nem konzultált. ” Hogyan juthat több víz a Szigetközbe? TUDÓSÍTÓNKTÓL A dunakiliti tározó részleges és ideiglenes feltöltésével több víz jutna a Szigetközbe, mint a mostani szivattyúzással - erről győzték meg a szigetközi pol­gármesterek és vízügyi szakem­berek tegnapi győri találkozó­jukon Kovács Lászlót. A külügyminiszter hangsú­lyozta: az előző Országgyűlés határozata kizárta a részleges feltöltés lehetőségét, ezért csak a fenékküszöb építése és a szi­vattyúzás között választhattak. A jelenlegi vízpótlás napi 2,5 millió forintba kerül, a dízelszi­vattyúk kipufogógáza szennye­zi a levegőt, a zajártalom is ma­gas. A meglévő dunakiliti táro­zót körülbelül egymilliárd fo­rint ráfordítással két hónap alatt lehet részlegesen feltölte­ni, és akkor több víz jutna a Szigetközbe. Ez a megoldás nem visszafordíthatatlan be­avatkozás - vélte Kovács - és nem rontja Magyarország pozí­cióját a majdani hágai nemzet­közi bírósági tárgyaláson. A külügyminiszter elmondta: a csütörtöki kormányülésen szó lesz a bősi erőmű üzemeltetése után kialakult helyzetről, hi­szen Horn Gyula pénteki pozso­nyi tárgyalásainak is egyik té­mája a vízmegosztás. Természe­tesen a kormány nem dönthet a dunakiliti tározó vízszabályozó szerepéről - ez a parlament kompetenciája. A külügymi­niszter szerint a Horn-Morav­­cík találkozón sem születik meg­állapodás, de várhatóan meggyorsulnak a szakértői tár­gyalások. A bősi erőmű működése, a Duna vízmegosztása, a Sziget­köz mellékágainak vízutánpót­lása elsősorban szakmai kér­dés, a politika csak azt segíthe­ti elő, hogy a magyar és a szlo­vák szakemberek előítéletek nélkül a bizalom légkörében dolgozhassanak - mondta Ko­vács László . Bécs megérti a magyar expodöntést MTI-JELENTÉS Szombaton a vorarlbergi Dorn­­birnben - Pál László ipari és ke­reskedelmi miniszter jelenlété­ben - Wolfgang Schlüssel oszt­rák gazdasági miniszter meg­nyitotta a 46. ipari vásárt. A két ország kapcsolatait már az Európai Unióhoz való osztrák csatlakozás fényében tekintette át a két miniszter. Pál László nyilatkozatában elmondta, hogy kérte osztrák kollégáját: az oszt­rák csatlakozás nyomán ne vesszenek el azok az előnyök, amelyeket az EFTA-megállapo­­dás Magyarország számára e fontos relációban jelent. Kiemelt téma volt Pál László ausztriai megbeszélésein az ex­po budapesti lemondása. A mi­niszter azt a közvetlen tapasz­talatot szerezte, hogy Ausztria megérti a magyar döntést. Elis­merésre talált az a körülmény, hogy az új magyar kormány be­iktatása után az első intézkedé­sek között ilyen gyorsan ren­dezte a világkiállítás dolgát, és ezzel partnereinek sok felesle­ges kiadást megtakarított. Osztrák pénzügyi körökben Pál olyan véleményt is hallott, hogy a világkiállítás lemondása kife­jezetten bölcs döntés volt. D* I ' Csúnya és bonyolult kis történetekből I lyCKáOSZ állnak a kapitalizmus hétköznapjai. Ne­héz írni róluk, mert az ember vagy hazug módon egyszerűsít, vagy nem lesznek a sztoriban hősök, végül pedig a szerző maga sem tudja eldönteni, kinek van igaza. Itt van például a szegedi nagybani piac, illetve regioná­lis agrárcentrum ügye. Egy Agroker-vállalat dinamikus, új vezetősége messzire tekintő, nagy igényű tervet készít: a cég telepén és a környékén korszerű, regionális agrárcent­rumot építenek fel. A zöldség és gyümölcs nagybani piaca mellett igénybe lehet venni raktárat, hűtőházat, irodát, fa­xot, targoncát, pénzintézeti szolgáltatásokat. Éppen úgy, ahogyan Nyugat-Európában látták azok az ifjú szakembe­rek, akik az egészet kitalálták. Csak egy a baj: a termelő­ket és a kereskedőket rendőrrel kéne ebbe a korszerű cent­rumba kényszeríteni, mert maguktól nem akarnak oda­menni a kiskundorozsmai vásártérről, ahol most tartják a piacot. Hogy miért nem? Mert úgy gondolják, semmi szükségük raktárra, hűtőházra, telefaxra és olyan targoncára, ame­lyiknek az üzemeltetője nyugtát ad a munkájáról. Lehet, hogy jól gondolják, lehet hogy nem. Tegyük föl, hogy nem jól gondolják. Mennyiben ad ez jogot vagy akár csak erköl­csi alapot bárkinek, hogy rendőrrel terelgesse őket a mo­dernizáció útjára? Nemcsak az a baj - véli az Agroker vezetője -, hogy a ter­melők és a kereskedők nem akarnak az ő modern piacukra menni, hanem az is, hogy a kiskundorozsmai nagybani pia­con nem tartják be sem az állat-egészségügyi, sem a köz­egészségügyi előírásokat. A tisztiorvosi szolgálat vezetője azt mondja: az emberek egészségét nem veszélyezteti a mostani helyzet. Az állat-egészségügyi állomás igazgatója szerint az állatokét viszont igen. Ők ugyebár szakemberek mindketten, laikus nem tudhatja, melyiküknek van igaza. Az is lehet, hogy mindkettőjüknek. Ha azonban az ügyben érintettekkel beszél az újságíró, nekik csak az a szakem­ber, aki az éppen megszólalónak ad igazat. A hatóságokéhoz hasonlóan ellentmondásos a mezőgaz­dasági érdekvédelmi szervezetek véleménye is. Ők ugyan az új piacot támogatják, sokak szerint azonban csak azért, mert az agrárcentrumban van a székhelyük. Az ellenfél azt állítja, az Agrokemek is csak fügefalevél a modernizáció ügye, egyébiránt a halmozódó veszteségeit akarja a nagy­bani piac bevételeivel csökkenteni. A múlt héten a szegedi önkormányzat is szavazott az ügyben, a dorozsmai piac megtartása mellett voksoltak, sokak szerint azért, mert azt a város vállalata üzemelteti. Ha a hatóságok, szakmai szervezetek véleménye ellent­mondásos, mit mond vajon az istenadta nép? Dorozsmán a többség támogatná, hogy maradjon ott a nagybani piac, ahol eddig volt, mert olcsóbban lehet dinnyét venni, mint a boltban. Ez a többség távol lakik a vásártértől, ellentétben azzal a törpe kisebbséggel, amelyik viszont közel lakik hozzá, útját eltorlaszolják a vásárlók autói, életét megke­seríti a zaj és a por, ezért a modernizációt támogatná. A sokféle viszonylagos argumentumtól függetlenül azonban tény: a mostani piacon „balkáni” állapotok van­nak, az új piacon meg csaknem „európaiak” volnának. És hogy azért mégiscsak el kellene jutni innen oda. A mai káosz közepette a kérdés úgy hangzik: Ha eltekintünk a rendőrség piacügyekben való közreműködésétől, akkor mennyi idő alatt zajlik le ez a folyamat, és mekkora árat kell fizetni érte? Tanács István KJ L ' I I Amikor a termelőszövetkezeteknek elő-IVlarnakrill szer kellett leadniuk kárpótlásra földet, és ezért szarvasmarha-állományukat egyharmaddal csökkenteni kényszerültek, igyekeztek va­lamit visszavenni a vámon abból, amit veszítettek a réven. Ha már a fenyegető takarmányszűke miatt ezt a súlyos ön­csonkítást nem tudták elkerülni, gondos szelekcióval az állomány leggyengébbjét küldték - ámbár még így is szív­­fájdalommal - egyenesen a vágóhídra. Amikor, főként a tagi tulajdon kiadása miatt, ismét csak zsugorodott a földjük, és ezzel a takarmánytermő terület, a tehénállomány újabb harmadából elég sok szintén tagi tu­lajdonba került. A faluban, ahol a tehéntartás a magán­istállókban már szinte megszűnt, valami kétségkívül újra­kezdődött. Úgy persze, hogy mindaz, amit eddig a téesz­­istállókban, megfelelő munkarend szerint, állandó állator­vosi felügyelet mellett, a tejhozam és a takarmányozás szá­mítógépes összehangolásával alig néhány ember látott el, most sokszorosan elaprózódott, részben elmaradt. Gazdák - illetve­ főként az asszonyok - napi, elhalaszthatatlan, rabszolgaként odakötő feladatává lett (ismét) az etetés, itatás, almozás, fejés. Meg a kifejt tes eljuttatása a vevő­höz, átvevőhöz. Amikor - mert e községben sok a kárpótolt és a föld­igénylő, a jogosult - újabb területeket vontak el kárpótlás­ra, a maradékon termelhető takarmánnyal már csak oly kevés szarvasmarhát tudtak volna ellátni, ami végképpen gazdaságtalanná tette ezt az ágazatot. Ekkor az utolsó harmadra - amely azonban a régi állománynak a színe-ja­­va! - vevőt kerestek. Találtak is. Történetesen egy másik termelőszövetkezetet, amelyet kevésbé sújtott a földvesz­tés, másrészt a volt tagjaitól és a környéken összeomlott állami gazdaságoktól elég biztonsággal bérelhet takar­mányföldet. Amikor a teheneinek számát még emelni is képes és haj­landó téesz elvitte a maradékot, a vesztes szövetkezetben nem csupán az ezres, jó állagú tehéntelep maradt néptelen és hasznosíthatatlan. Az ország talán legkorszerűbb, zárt rendszerű tejkezelő berendezése is ebek harmincadjára jutott. A falu magánistállóiba szétszórt tejét nem tudja fo­gadni, és át sem telepíthető máshová. Ide készült, leszere­lése és újra összerakása nem oldható meg. Amikor ezt leírom, egy példát írok le százból, amelyben a minapi magyar agrárszféra óriási áldozatokkal létreho­zott infrastruktúrája lényegileg megsemmisül. Utóhang. A távozó koalíció némely agráriusai nem győz­nek erősködni, hogy a rendszerváltáskor a téeszek mekko­ra hányada volt mérleghiányos; hogy a termelőszövetkezet eleve életképtelen lett; hogy az idén milyen jelei mutatkoz­nak falun a talpra állásnak; hogy a fő baj a keleti piacvesz­tés volt, meg a nyugatiak miatt kényszerű támogatáselvo­nás - és így tovább. Nos, milyen a magyar agrárgazdaság ma? Mint egy vízi­pólós, akinek a fejét tucatszor nyomták a legdurvábban a víz alá. És amikor mégis kiemelkedik, levegőért kapkod, akkor az, aki a tizenkettőből legalább a legutóbbi hat víz alá nyomásért, fojtogatásért felelős - még ott a tarkón a keze! -, diadalmasan rámutat: „De hiszen itt van! Felbuk­kant! Lélegzik! Még gólra is tör, kapura lő! Hát akkor mit akartok tőlem?” Lázár István

Next