Népszabadság, 1995. április (53. évfolyam, 77-100. szám)

1995-04-24 / 95. szám

1995. április 24., hétfő. A Zenthe meg Zenthe Ferenc Ketten vannak. Legalábbis. A mozibonviván meg a televíziós csillag. Továbbá a színész. Szó se róla: a mozihős használja a színházi szakember tudását, viszont a színházi tagra is há­rul fodrászlányok elragadta­tott mosolyából. Mégis külön­böző dolgokról, különböző életpályákról van szó. Közös bennünk, hogy egy a nevük, és ma mindketten 75 évesek. Népi hősként csinált film­gyári karriert. Nem szegénypa­raszti, sem a kizsákmányolt zselléri szerepkörön. Nyalka vitéz: Gábor Áron segédtisztje a Nádasdy Kálmán rendezte Föltámadott a tenger mellék­alakjaként. Igazi nézőfigyel­met ébreszt a Rákóczi hadna­gy a Fekete Miskájának szere­pében: vív, lovagol, hajjog, ku­­rucmód verekszik, szeret, ezer foggal mosolyog. Az ötvenes évek derekán visszacsempész a mozivászonra némi jávorparti szeretetre méltó selymaságot. A legnaftalinszagúbb filmgyári mentében is a nézővel jelenko­rú. A vakszerencse is kezére játszik: egy félbeszakadt és új­rakezdett filmoperettben - Fé­nyes Szabolcs: 2x2 néha 5 - Ferrari Violettával műrepülő bonviván-primadonna páros. Az overallos színházi időkben a magyar Hesters. Hesters Bécsben frakkban-szmoking­­ban bonviván, Zenthe Pesten Huszka Jenő operettjében Gá­bor diák: „Ott túl a rácson...” A Gül baba remake-je a török hódoltság megcukrozása. Zenthe sokat köszönhet a ku­ruc kornak: a Remenyik szín­darabjából készült Kard és kocka Simon Palija folytatja azt a behízelgő vadembert, csa­varos észjárású, kemörtyöklű hőst, aki kiverekszik magát a császári túlerőből. A regényes kuruc kori hősöket vígjátéki derűvel futtatja be. Népi hőst fogad el a dramaturgiai tanács a forgatókönyvekben, Zenthe humorral és férfibájjal tölti meg a históriai kliséket. Egyike a legfölkapottabb mozi vígjáté­ki színészeknek: Titi, a futball­sztár a Mese a 12 találatról víg­­ságában, Berki András zene­szerző a Csendes otthonban, Vizi Zsiga Gyárfás betiltott Nagyrozsdási esetében, a du­naújvárosi Cilike-bohóságban, a Kölyök címűben, Kondor Gé­zaként sztahanovista­ mosolyú, a Fapados szerelemben eszter­­gályos-bonviván, lakás nélküli ifjú házas a Szerelem csütör­tökben. Hozzásorolhatnám a Tenkes kapitánya Eke Mátéját az em­­lékeztetéshez vagy a Patyolat akció katonavígjátékának megemlítését, de búsabb kró­nikával folytatom. Színházi mosolya lassan csörögni kez­dett. Oldalt állt, hátul állt a színpadon. Ritkán került kö­zépre. Mosolya hibátlan volt. Egészséges kedve, aprikálástól mentes kedvessége megőrző­dött. Elvesztettnek érződött azonban játékkedve. Nem ő vesztette el. Akikre rábízatott a tehetsége. Szeretetreméltósá­­ga nem kapott színházban ele­gendő teret, szöveges anyagot, rendezői figyelmet, odaügye­­lést. Telt-múlt az idő. Egy színhá­zi estén Zenthe - túl már a Háy Gyula-felújítás jelmezTéri mű­szerrevüjén - könnyed ke­déllyel fölragyogott mosolya a színpadi lámpák fényében. Ol­dott lett, görcstelen. Annyira szabadon lélegzett, hogy lehe­tetlenségnek látszott észre nem venni: Zenthe Ferenc elment nyugdíjba. Nem nehezedett rá többé a tisztviselővé ijesztett színházi létezés morcos fe­szültsége. Zenthe fölszabadí­totta magamagát. Hatvanon túl föltalálta legénykori moso­lyát, játékos hetykeségét. Elő­remosolyogta magát a nézőkig. Ez lett Zenthe Ferenc máso­dik élete. Második színészi korszaka. Őszikét fiatalos bi­zakodást sugároztak. Nem egyedüli színészettörténetünk­ben, hogy a nyugdíjban nyerte vissza azt, amiért színésznek állott hajdan. Zenthe megnye­rő egyénisége azonban egye­dülálló. S ez az ősz hajú színészi ifjú­ság tart azóta is. Túl testi bajo­kon, családi gyászokon, megvi­selt és nyűtt élet megannyi kín­ján fájdalmait megtartja ma­gának, keserűségeivel fűti-hi­­telesíti friss derűjét. Jó egészséget mindkettejük­nek. M. G. P. TEKNŐS MIKLÓS FELVÉTELE KULTÚRA ­­r­ t Az ész nem jár mindig bajjal Három áprilisi kiállításról A boldog békeidők úriemberére nem lehetett volna nagyobb sértést mondani, minthogy too clever, azaz túl okos. Az angolszász iroda­lom kifejezése persze olyan korszakról szólt, amelyben érvénye­sülni elegánsabb volt a társadalom által szentesített normák sze­rint, semmint mindazt megkerülni és a konszenzust fölborítani oly szabálytalan dolgokkal, mint magas IQ, mint egyéni gondol­kodásmód, mint az átlagosnál lenyűgözőbb műveltség-apparátus. Miért mondom ezt épp itt? És pont most, amikor minden nor­ma - a filozófiaitól az esztéti­kaiig - kérdésessé vált? Mert szerintem itt és most érdemes, sőt érvényes túl okosnak lenni. Nem nagyon van más fogódzó. Találtam nemrég három kiállí­tást. Közös jellemzőjük, hogy: 1. látszólag könnyen leírha­­tóak; 2. valójában fölöslegessé teszik az interpretátort; 3. lát­szólag egyszerű és érzéki lát­ványt nyújtanak; 4. valójában szemérmesen mélyek és komp­likáltak, mint a szövődményes tüdőgyulladás; 5. látszólag ké­szítőik a technika megszállott­jai, első sikereiket mindhár­man az alkalmazott művészet szférájában aratták; 6. valójá­ban kicselezik az anyag önelvű szempontjait és szabadon szár­nyal koncepciójuk; 7. azt hi­szem, hogy mindhárman sokat olvasnak, ha tehetik utaznak, szabad idejükben múzeumok­ba járnak, esténként koncertet hallgatnak vagy benyomnak egy lemezt imponáló CD-gyűj­­teményükből. Ez persze csak sejtés. Személyesen alig isme­rem őket. Csak az adatokból tudom, hogy mindhárman az ötvenes években születtek. Életformájukra a műveikből következtetek. Kungl György Bár szobrászként végzett a főiskolán, művésszé a Kecske­méti Kerámia Stúdió és a Sik­lósi Kerámia Szimpózium avat­ta. Nem ismerek tőle olyan munkát, amelyet nem samott­­ból, keménycserépből vagy porcelánból formázott volna, amelyet nem burkolt volna be máz alatti festéssel, magas fé­nyű, esetleg lüszteres bevonat­tal, sőt aranyozással. Azokból fél évtized óta elég sokat láttam és elég sokról lehetett megálla­pítani, hogy a mester az ipar­­művészeti gondolkodás­ egyet­len konvencióját se fogadja el. Negligálja a műfaji hagyomá­nyokat, fütyül a konszenzus ál­tal szentesített lakberendezési ízlésre és rengeteget merészelt tanulni a mozgalmi giccsből, a keleti civilizációk hatalmi jel­vényeiből, és egyáltalán mind­abból, ami vizuális pornográ­fiától elfáradt szemünk lecsu­kódó pilláit még úgy, ahogy fölnyitja. Továbbá hatottak rá a nápolyi betlehemek, a barokk illuzionizmus, az amerikai pop art és a pesti viccek. Például. Ismeretes, hogy a kis vakond egyszer, véletlenül fölbukkan a mezőn és majd elájul a gyönyö­rűségtől. Kérdezi anyját: ha idefönt minden zöld meg csil­log, és ráadásul még a lepkék is kergetőznek, mi miért élünk odalent, ahol minden hideg, nyirkos, és a giliszták kifejezet­ten rondák? Anyja korholva, de az éretlennek járó türelemmel válaszol: azért kicsinyem, mert az a mi hazánk. Valószínűleg ezt illusztrá­landó Kungl elkészít egy száz­hatvan centiméter magas por­celánszobrot. A szobor témája egy vakond. A szobor beállítá­sa leginkább Kisfaludi Stróbl Zsigmond Felszabadulási em­lékművére hasonlít. És még Sziszüphoszra is, de jobb lenne ezt tovább nem elemezni, mint ahogy a poénnak is árt a ma­gyarázat. Kungl Vakondja ép­pen attól jó, hogy műveltségé­vel, eszével, bátorságával kita­lált egy olyan műtárgyat, amely elcsábíthatja azokat is, akik momentán tájékozatla­nok, akik még kicsit bunkók, és sajna a közállapotok miatt még félénkek is. Ezt hívták azelőtt közérthető művészetnek. (Bu­dapest Kiállítóterem) Orosz István Az Iparművészeti Főiskolán al­kalmazott grafikát végzett, és minden olyan lében kanál volt, amelyikben valamit cizellált műgonddal, mély művészettör­téneti ismeretanyagra számít­va hibátlan kivitellel kellett megcsinálni. Szóval élte a mű­vészértelmiségi kisdolgozók irigylésre méltóan párnázott világát. Aztán egyszerre csak megcsinálta a Tovariscsi ko­­nyec plakátot, és kiderült, hogy Orosz esze, műveltsége és függetlensége mögött egész jól artikulált közéleti indulatok sejlenek, és érdemes kicsit ala­posabban megnézni az ártat­lannak tetsző anamorfózisokat (a rajz tengelyébe állított krómacél hengeren tükröződő ábrákat), az Arcimboldo mód­ra csak­ tárgyakból összeszer­kesztett portrékat és az Escher delejezte szembe csapó perspektívákat. Orosz kiállított plakátjait nézve az embernek az az érzé­se, hogy készítője örömét leli a vizuális szerepek sokaságában. De csapdába kerül az, aki vé­gigmondja az általa felhasznált eszköztárat. Miközben ugyanis a szorgalmas műítész szorgal­masan végigregisztrálja a szür­realistáktól a lengyelekig, a Sachlichkeittől a transzavant­­gárdig a motívumanyagot, és közben (ahá élmény!) nagyokat rikkantva megnevezi az idéze­tek forrását, elfelejti, hogy közben mi végre is ez az egész. Mert van neki értelme. Áldott emlékezetű Brenner György karikatúrái óta sejtem, hogy a részletgazdagság, a tá­jékozottság, a kultúra mozza­natainak ismerete és alkalma­zása a leggyilkosabb fegyver olyan korszakban, amikor nem adnak a részletekre, amikor a szakmai műgond fakultatív erény, amikor a hatalom-, elit- és tulajdonváltások szempont­­rendszerében sok minden sze­repelhet, de az biztosan nem, hogy hibátlan legyen a latin conjugatio és hasonlóképpen korrekt az oszloprendekről és katedrálisokról alkotott rajzo­lat. Orosz precíz plakátjai ki­csit a tegnapról szólnak, amennyiben arisztokratikusan finomak, ahhoz képest hogy egy álkollektivista ideált dé­delgető politikai közeg ellené­ben születtek. Ámbár Orosz plakátjai kicsit a mába érő hol­napokról szólnak, mert hogy intellektuálisan „túl mélyek” egy vadul piacorientált és a kultúra szóra magas ívben ki­köpő és válságkezelésre hivat­kozó rendszerben. (Vigadó Ga­léria ) Lugossy Mária Ötvösként és üvegművészként kezdett. Amikor néhány éve, Párizsban végignéztem a Louvre épületébe zsúfolt Mu­­sée d’Art Décoratifot, elraktá­roztam magamban, hogy a mo­dernek közül Magyarországot egyedül Lugossy képviseli fan­tasztikus szilikátkompozíciói­­val. Ha ezek után élete végéig nem csinál mást - jó galériások receptje szerint -, mint hogy a rétegelt üveget itt-ott megfa­ragja (kimarja, letöri, átcsi­szolja) és sanda fényforrásokat helyez el szerteszét úgy, hogy a prizmaélmény teljes legyen, és hogy a Moholy-Nagy sugallta Bauhaus-varázs a felsőfokra hágjon, már a pénzénél van. Nem tudom, mi késztette 1989- ben Lugossyt, hogy részt ve­gyen a 301-es parcella emlék­műpályázatán (amelyen egyéb­ként második díjat nyert), de­­az tény, hogy azóta - Kovács Péter szavaival - „a mélyből lávaként föltörő anyag fogsá­gából menekülő” alakokkal ér­telmezi át kristályvariációit. Ezek a torzók nagyon érzé­kenyen vannak megmintázva, több mint rodinnek, a viasz­szobrok és a gipszöntvények fi­nomságait is fölülmúlja felü­letkezelésük. A „föld”, azaz a rétegelt üveg, habosabb és hű­vösebb mint valaha. Semmi közük a pompás színekben tündöklő Murano-Tiffany-ha­­gyományokhoz, annál erőseb­ben kötődnek a skandináv Or­­refors jég ihlette keménység­hez. Most sem értem egészen, hogy miért nem bombasztiku­sak ezek a roppant érzelmes­­séggel és döbbenetes hatásos­sággal megalkotott emlékmű­csírák. A papírforma szerint azoknak kellene lenniük. A ké­telyeken növelt ízlés önkénte­lenül hárítja a művekből kiol­vasható indulati felsőfokoknak ezt a tömegét. Lugossyt azon­ban nem érdekelheti sem az én, sem a többiek kekec gusztusa. Túlságosan értelmiségi lett ah­hoz, hogy ezekhez a külső szempontokhoz alkalmazkod­jék. Azt hiszem, igaza van. Hajthatatlansága önmagában is meggyőzött. Mert hiszen van mire makacsnak lennie. (Kis­­celli Múzeum) P. Szűcs Julianna Kungl György: Vakond .NÉPSZABADSÁG 23

Next