Népszabadság, 1995. augusztus (53. évfolyam, 178-204. szám)

1995-08-08 / 184. szám

4 Tizenkét üvegszínház Beszélgetés Bohus Zoltánnal Hosszasan nézegettem, távolról s közelről, körbe is jártam mind­kettőt. Bolyongtam volna tovább azon a tárlaton, amelyet kortárs szobrászatunkból rendezett a Műcsarnok, de vissza-visszahúztak. Elbűvölt a két színházacska, az egyik kékeszölden derengett, a másik barnából feketébe homorúit. Áttetszők voltak, mintha ka­puk nyíltak volna mégis a színpad keretétől a mélyéig. Utat nyit­va a térben az időnek, s a perspektíva szorításában a végtelent áhító tudatnak. Bohus Zoltánnak hívják azt a művészt, aki a „vi­lágot jelentő deszkákat”­­ üvegbe álmodta. Mérnöki tervrajz - Amit látok, számomra éteri színház. De arra kérem, leplezze le a titkát. Milyen is ez a műtárgy va­lójában? - Tizenvalahány réteg üveg, amelyeket négy-négy és fél de­ciméter hosszra, mintegy há­rom deciméter szélességre met­szettem, s egymás mögé helyez­tem, összeragasztottam. De az együttesen tizenvalahány cen­timéternyi mélységükben csak ott lehet érzékelni síkokat, fa­lakat, ahol az üveg fémfelület­tel van bevonva. Nem száz-, legföljebb tizenöt-húsz száza­lékos tükörként, nem is ezüst­tel foncsorozzák, hanem vala­milyen sötétebb tónusú fém­mel, krómmal vagy bronzzal fedik, mint ahogyan a középü­letek kékes, szürkés vagy bar­nás táblaüvegeit. Hogy a kom­pozíció tökéletes legyen, ahhoz rendkívül pontos, több nézet­ből és keresztmetszetből ké­szült, szinte mérnöki tervrajzot kell készítenem, s aszerint meghagyni, illetve különböző trükkökkel - savazással, mata­tással, homokszórással - eltá­volítani a fényt megszűrő fém­rétegeket. Nem más ez, mint amikor a szobrász megveszi a bányában a kőtömböt, és­­ ahogy Michelangelo mondta, s többen azóta is­­ csupán a fö­lösleget kell lefaragni róla. - Mennyire elterjedt ez a techni­ka? S egyáltalán, mióta létezik? - Nem ritka a világban, kü­lönösen az Egyesült Államok­ban és Japánban. Minálunk tíz-egynéhányan műveljük, kö­zülünk többen váltogatva más technikákkal. S én tanítom is az Iparművészeti Főiskolán, ahol a szilikát tanszék vezetője vagyok. Egyébként Magyaror­szágon nem volt meg az ipari háttér, most sincs olyan gyár­tás, amely nagyobb méretű üvegtömböket előállítana a számunkra. Ezeket pótoltuk ragasztott üvegrétegekkel, szükségből kísérletezte ki a szakma ezt a lehetőséget, amely engem már jobban vonz, mint az öntött üveg. Meglehe­tősen fiatal ez a technika, hi­szen először a harmincas évek­ben próbálkoztak edzett és ra­gasztott, biztonsági célú üve­gekkel. A művészek pedig rendszerint néhány évtized ké­séssel veszik át az ipari techno­lógia felfedezéseit. De még az a ragasztóanyag sem túl káros, amelyet bizonyos gyakorlattal maszatolás és légbuborékok nélkül lehet felvinni az üvegfe­lületre.­­ Apropó, biztonsági üveg! Mi történne, ha egy ilyen műtárgyat le­ejtenének? - Nem lenne örvendetes. Nyilván megrepedezne, bár nem esne szét. De az sem örül­ne, akinek a lábára ejtenék, hi­szen az én színpadocskáim nyomnak vagy negyven kilót. Könnyebbnek tűnnek, de az üvegnek a betonnal azonos a fajsúlya. Amikor az Opel kom­binkkal tárlatra hurcolom őket, három-négy mázsával utazunk. - Egyébként nem tréfából kér­deztem, mi lenne egy ilyen le­­pottyantott üvegtömbbel. A képző­­művészetben voltak olyan irányza­tok - gondolhatunk a fasizmusra, például Jackson Pollockra -, ame­lyek az esetlegességet, a spontanei­tást keresték az alkotásban. Ez se­­hogysem fér össze e szigorúbb Üvegművészettel? - Vannak kollégák, akik drága, hatalmas, abszolút tisz­ta, optikai üvegtömböket vesz­nek, és fejszével, kalapáccsal, vésővel roncsolják meg. Nem becsülöm le, nem zárom ki ezt az eshetőséget, de engem nem vonz. Ha kezdetben másfelé is kalandoztam, s évekig króm­­acél-szobrászként ismertek, immár huszonvalahány éve megtaláltam ezt a technikát magamnak. Az első nemzetközi sikeremet is ilyennel arattam 1979-ben, a New York állam­beli Corningban, amelynek múzeuma afféle „világbajnok­ságot” rendezett az üvegesek­nek... Az univerzum rendje - Majd kiállított Detroitban, To­kióban, nemegyszer Párizsban, s persze előtte és utána itthon is. Hol láthatók máig Üvegmunkái közté­ren, középületben? - Sajnos összetört az első, amelyik az állatorvosi egyetem kertjében állott. Egy másfél méterszer másfél méteres tömb volt, amely egy negatív gömböt zárt be, s a sejtmagosztódást idézte fel. De benne lappangott az a gondolat is, hogyan lehet nem térbe állítani a szobrot, hanem a szoborban létrehozni a teret. Ez mindig is érdekelt. Van szökőkutam a Mexikói úton, üvegfalam a pécsi Hu­nyar Szállóban és a pesti Hun­gária Phoenix bárjában... - Az már valóságos spektáku­lum, ahogyan a főnixmadár szár­nyait imitáló üvegrétegek a mula­tóhely stroboszkóp fényére meg­mozdulnak, csapkodnak, repülnek. - Az üveg önmagában is cso­da. Azt szokták mondani, hogy a fizika, a kémia és a kvantum­­mechanika törvényei szerint nem is jöhetett volna létre. Szinte képtelenség, hogy egy koszos, porszerű, homokos anyagból csillogó, áttetsző va­lami szülessék. Ha nem fedez­ték volna már fel, bajban lenne az, akinek feladatul adnák, hogy ilyen és ilyen tulajdonsá­gú anyagot találjon fel. Van benne valami misztikus. - Úgy látom, az üveg genezisét csodálja. Mégsem azt az utat vá­lasztotta, amelyiken még cseppfo­lyósan formálhatná e matériát. Nem ellentmondás ez? - Mindig is két út volt. Az üvegesmesterek alakíthatták melegen, képlékenyen. Míg a csiszolók munkái a kristályok­kal, a drágakövekkel, akár a gyémántokkal szerettek volna vetekedni, holott az üveg nem más, mint egy túlhűtött folya­dék. Amikor gyermekkorom­ban, ünnepi alkalmakkor szü­leim elővették azokat a szebb, kecsesebb, metszett üvegpoha­rakat, kelyheket, amelyek ma­gasabb polcokra félre voltak téve, ha elmentek a vendégek, gyönyörködtem bennük, ho­gyan törik a fényt, vetnek szi­várványt. Ma az arányok, a formák tiszta és nyugodt rend­jére vágyom. De nem a tárgyi világ, hanem az univerzum rendjére, amelyben keressük önmagunkat. S időnk nem egyetlen emberöltő, magunk­ban hordozzunk múlt évszáza­dok, évezredek magatartásait, s előrevetítjük a jövendőt. Eh­hez adnék virtuális tereket. Szellem a színen - S ez a tér miért éppen a szín­ház? Hiszen négyesztendőnyi időt töltött vele. Tizenkét üvegszínpa­dot teremtett meg. - Van egy tér, valaki megje­lenik benne, másvalaki nézi, s - tudjuk, Peter Brook nyomán is - ez már színház. Örök modell. Az én színpadomon nem ágál ember, nem határozza meg, nem kicsinyíti a léptékét, de odagondolható. Valamelyest ismerem a színházat, s nem­csak a nézőtérről. Már gimna­zista koromban statisztáltam a békéscsabai társulatban, az­után főiskolásként a Vígszín­házban is, s éppen olyan elő­adásban „testőrködtem”, amelyben Latinovits Zoltán játszott. Persze, ebben volt egy kis buli. De a díszítő-festő sza­kon, ahol végeztem, évfolyam­­társaim voltak olyanok is, akik színházi tervezőnek készültek. Magam is terveztem jelmezeket egy Hubay Miklós-esthez, amelyet az Egyetemi Színpa­don mutattak be. Mégsem a színház gyakorlata, hanem a lelke érintett meg. - Már voltaképpen a művészetek kölcsönhatásáról beszélgetünk. Játsszunk el a gondolattal, hogy fölkéri egy színház! Üvegművész létére megihletné a feladat? - Bizonyára, bár ugye az üveg súlyos, törékeny, nehezen mozgatható, tárolható. Inkább mutatnék valamit, két rézkar­cot 1883-ból. Az egyiken lá­tunk egy színpadot, amelyen a színész egy szellemalakkal vív. A másik leleplezi a fortélyt, megmutatja, hogy a színen egy üvegfal áll, mögötte forgatja a kardját az aktor, de van még egy szereplő, aki a zenekari árokban, egy ferde emelvényen fekszik, gesztikulál, játszik. A megfelelő fények hatására az ő képe tükröződik az üvegen. Pontosabban szólva: úgy lát­szik, mintha az észlelhetetlen üveglap mögött ugyanakkora távolságra lebegne, mint amennyire az üveg előtt, az or­­keszter mélyében elhelyezke­dett. Ez például olyan lehető­ség, s nyilván az üveg mű­anyaggal is helyettesíthető, amit valaki már több mint száz éve kifundált, sajnos, nem én. Ha kicsit törnénk a fejünket, lehetnénk egymás hasznára, mi, művészek. Bogácsi Erzsébet A művészek rendszerint néhány évtized késéssel veszik át az ipari technológia felfedezéseit. BÁNHALMI JÁNOS FELVÉTELE 14 NÉPSZABADSÁG. KULTÚRA 1995. augusztus 8., kedd Megőrzés, méltóság, derű Bányai János: Talán így Az újvidéki egyetem tanára, a honi nyilvánosságban is folya­matosan és termékenyen jelen levő Bányai János a közelmúlt­ban írott kritikáit és a kritiká­ról való elmélkedéseit gyűjtötte egybe a most megjelent Talán így című könyvében. Regények, verseskötetek és értekező pró­zai gyűjtemények elemző bírá­latával ismerkedhetünk meg. Előolvasásukkal és visszatekin­tő értékelésükkel. A „megítélés képessége” többek között olyan műveken vizsgázik, mint Márai hozzánk késlekedve elérkezett regénye, az ítélet Canidosban, vagy olyan, az irodalmi közvé­leményt hosszú ideje foglalkoz­tató szövegek, mint Mándy mű­vei, Mészöly Filmje, vagy Bodor Ádám Sinistra körzete. Az idő­szerű, az irodalmi ízlést orien­táló friss olvasatok (Szilágyi István: Agancsbozót, Kertész Imre: Az angol lobogó, Tandori, Kopper küldás) mellett igen fontos szerepet játszanak a tel­jes életművekben eligazító, mert azok jellegzetességeit ér­zékenyen feltáró írások (Vas István, Mészöly, Orbán Ottó, Böndör Pál). Bányai a kritikaírásnak azt a változatát műveli, amely a szakmai közönségen túl a mű­velt publikum érdeklődésére is számít. Értekezéseinek nyelve néhol ugyan nem mentes az erős metaforizáltságtól, általá­ban mégis az egyszerű szerke­zeteket kedveli, a könnyed el­igazodás, a világos szerkezet eszményét követi. Olyan lehet­séges olvasót „teremt”, akit erőteljesen meghatároz ugyan az irodalom iránti életérdekű­­érzelmi aspektus dinamikája („Egybeállt az élet és a költé­szet Vas István lírájában”), de nem ruház fel a leegyszerűsítés hajlamával („Kertész Imre az irodalomban az élet visszavéte­lének a tényét látja, de az iro­dalmat nem egyenlíti ki az élet­tel”), így nem zárkózik el az irodalmi értésmód (legalább részleges) szaktudományos megalapozásától sem. Erre utal a könyvben felsejlő irodalmi „időszámítás” - klasszikus, modern, későmodern, posztmo­dern amely több ponton is a megítélés és megértés keretét adja. Ugyanakkor Bányai írá­sai bizonyítják, hogy az értés­módok összjátékában a soft­­kritika is megkerülhetetlen ta­nulságokkal szolgálhat. Ilyen többek között a kötetben a Mándy-mondatok, a kis „be­szédműfajok” elemzése, annak az erősen rögzült véleménynek a meggyőző cáfolata, hogy Mé­szöly pályáján a Film gyökeres fordulat lenne; annak a felis­merése, hogy Bodor művében a hangnemi komponensről a legértőbb elemzések is megfe­ledkeztek, noha az kizárja a ne­gatív utópikus olvasat lehető­ségét. Érzékeny észrevétel a Tandori-írásban a középpont (a halál) megjelölése. A szelíd po­lémia tónusához szokott olvasó Grendel Lajos: Az onirizmus tréfái című kötetéről szóló kri­tikában bukkanhat a legszigo­­rúbb passzusokra, amint Bá­nyai feltárja az allegorizálás és a didaxis - még csak nem is burkolt­­ veszélyeit. A kritikák és a kritikaírásra reflektáló elmélkedések (A kri­tikus magánya, Esszé/re­­gény/napló, A kritika „vessző­futása” ma) mind-mind szoros tartozékai a könyv látensen kö­zös történetének, amely újabb fejezetét nyújtja a műfaj hely­zetéről, esélyeiről, a bíráló stá­tusáról szóló réges-régi és még­is mindig aktualizálódó eszme­cserének. Bányai János a tét nagyszerűségének tudatában értekezik e vállalhatatlan és mégis szívvel-lélekkel művelt hivatásról, a megítélés képessé­gének próbájáról, az önreflexió alkalmáról. A lázadó és a prófé­ta helyett a teoretikus (a vala­hová ellátogató és onnan hírt hozó) és az ironikus (a tudomá­sul vevő és távolságtartó) ember szólal meg ezeken a helyeken. A „talán” embere, aki minden ké­telye ellenére is kitart a kritika, vagyis a megőrzés, a méltóság és a derű mellett. Ha másért nem, hát azért, mert tudni véli, hogy „az irodalmi értelmezés­nek, mint az erényességnek, ön­maga a jutalma”. (Stanley Fish.) (Fórum Könyvkiadó, 1995.) Szirák Péter Nyáresti muzsikáink Van, aki forrón (is) szereti - lo­pom el a tüneményes mozidarab címét. Nem Marilyn Monroe-ra és Lemmon Jakabra gondolok, hanem azon elvetemült egyének­re, akik kánikulában sem mon­danak le káros szenvedélyükről, és szívesen ülnek-ültek ki kelle­mes környezetbe zenét hallgatni. Kétfelé ágazott századunk­ban a zenés kerti ünnepségek hajdan oly népszerű műfaja­ lett belőlük - ha nem is a közember számára - garden-party, és álta­lában olcsón, sőt akár ingyért is hallgatható szabadtéri koncert. Már az első hivatásos budapesti szimfonikus zenekar bábái is arra kértek a többi között szub­venciót, hogy nyaranta a Mar­gitszigeten, a Városligetben - le sem merem írni, hogy az Ipar­csarnok előtt, hisz ki emlékszik ma az ostromkor összedőlt ligeti épületmonstrumra -, más sza­bad térségeken muzsikáljanak. Hogy pénz az 1911-ben nem adatott, s a terv papiros maradt, az merőben más kérdés. A hú­szas-harmincas években azután valósággal elöntötte a várost a nyáresti muzsika. Buzgólkodott az Állami Hangversenyzenekar mindkét őse; a félamatőr Szé­kesfővárosi 65 estén játszott a Ligetben, a Városmajorban, és majdnem 40 éven át szolgált a Károlyi-kertben, míg a szövet­kezetként működött Budapesti Hangversenyzenekar az Állat­­kertet és a margitszigeti Polo színpadot részesítette előnyben. Opera szólt az elefántház szom­szédságában, alkalmilag a Vaj­­dahunyad vára előtt, finomabb úri közönség számára Esterházy Ferenc gróf és képzett zeneszer­ző tata-tóvárosi kastélyparkjá­ban, a debreceni Nagyerdőn és Szegeden, hol Mascagni maga vezényelte a Parasztbecsületet. A téli évad sokkal rövidebb volt a mainál - a koncerttermek október vége felé nyíltak és má­jus elején zártak a Júniusi He­tek fesztivál alapításáig mire kimelegedett az idő, a közönség érzett némi zeneéhséget. A sze­zon utóbb ugyan megnyúlt, ám a nyolcvanas évek derekáig há­rom-négy hetes szünetek vá­lasztották el a nyári bohóságok idejétől. Hanem ma már non­stop működik a zeneüzem, akár a vegyesbolt a Körúton. Szimfonikus zene és opera - nem véletlen, hogy éppen a né­pes előadógárdát igénylő műfa­jok költöztek ki a csillagos ég alá. Mert kezdetben hangerősí­tés nem volt egyáltalán, s a han­gosításban utóbb sem volt sok köszönet; a hangszórók bádog­tónusa a zárt hely vagy egy jó otthoni sípláda hangzását meg sem közelíti mindmáig. Érthető, hogy nyáron mellőzték a szóló- és kamaramuzsikát, míg a hat­vanas években a Kiscelli Múze­um négy oldalról körbeépített akusztikailag működőképes ud­varára rá nem leltek. A mi sza­bad tereink voltaképp alkal­matlanok voltak zenei műélve­zetre, mégis rendelkeztek vala­mi, sok ezer embert vonzó, kü­lönleges varázzsal. A Károlyi­kertben negyedóránként beha­rangozott az egyetemi templom, hallatszott a 15-ös autóbusz du­dája, az Állatkertben ez utóbbi funkciót az elefánt töltötte be, volt oroszlánbőgés áhítatos pil­lanatban, s természetesen a Nyugati pályaudvar forgalma sem szünetelt este 8 és 11 óra között. Hajókürt meg a szent­endrei HÉV fékcsikorgása adott kíséretet Aida és Radames hal­doklásához a Margitszigeti Nagyszínpadon. És a majdnem kétezer kőkemény üléssel ellá­tott Károlyi-kert mégis 30-40 telt házat produkált az Állami Hangversenyzenekarral, az Operaház szigeti-állatkerti évadjai rentábilisak voltak. Sa­ját szabadtéri helye volt az Es­terházy (Puskin) utcai foghíjon, utóbb a Városmajorban a MÁV- szimfonikusoknak, a Benczúr­­kertben a Postás Szimfonikus Zenekarnak (ez utóbbi ma is működik). Akinek pénze van, vagyis volt - és most nem a kup­lét idézem -, az jegyet váltott a roppant kényelmetlen ülésre, esetleg bérelt hozzá párnát. Akinek nem volt, a Károlyi­kert, a Városmajori Szabadtéri Színpad kerítésén kívül ponto­san ugyanazt hallotta ingyen, volt is esténként sokaság. Azután az Operaház kivonult a szigetről, hol majdnem tíz éven át egész nyáron játszott, a Károlyi-kertet, legnagyobb csillag borította „koncertter­münket” pedig felvonulási te­rületnek elfoglalták a metróépí­tők a 3. vonal fúrásakor. Ideig­lenesen - hát persze! De ponto­san tudni lehetett, oda zene töb­bé vissza nem költözik. Pótmeg­oldásként kínálkozott a Várme­gyeháza jóval kisebb, de akusz­tikailag összehasonlíthatatla­nul jobb, teljesen zárt díszudva­ra. Egy-két évig használhatta az ÁHZ e gyönyörű klasszicista épület belső terét. Hanem az­után kitelt az ideje, a megyei ta­nács elnöke felmondott a mu­zsikának, mert a széksorok ké­pezte akadály miatt szolgálati Mercedesével nem hajtathatott a hivatalához vezető felvonóig. Időközben a Fesztiválzenekar sikeresen visszahódította - ha nem is 30 estére - a terepet. Szombathelytől a zempléni hegyekig tömérdek nyáresti muzsika szól. Budapesten is jut minden nyári napra legalább egy hangverseny. Igaz, többnyi­re légkondicionálatlan, zárt te­rekben. A zenélésre rendeltetett tágas térségek ideje lejárt. A rendezői kockázat persze jóval kisebb így, nem kell lesni mete­orológiát, égboltot, elázik-e az esemény­­teremben nincs szük­ség esőnapra, külföldi művész vendégszereplése komplikációk nélkül lebonyolítható. De még­iscsak szegényebbek lettünk egy hársfaillatú varázslattal. És olyan élményünk sem lesz töb­bé, amit Ruggiero Ricci szerzett úgy harminc éve. Eleredvén az eső, egy szál hegedűjén rögtön­zött hangversenyt a Károlyi-pa­lota széles bejárata alatt és lép­csőjén összepréselődött boldog közönségének. Breuer János Károlyi-kert, 1970 MTI-FOTÓ

Next