Népszabadság, 1995. szeptember (53. évfolyam, 205-230. szám)

1995-09-28 / 228. szám

1995. szeptember 28., csütörtök: VILÁGTÜKÖR Szlovákia: kinek darabolják? A többségiek közül sem mindenki örül A pozsonyi parlament elnöke a minap két törvényjavaslat elfo­gadását jelölte meg szinte előfeltételként ahhoz, hogy a Nemzeti Tanács napirendre tűzze a magyar-szlovák alapszerződést. Kö­zülük az egyik a sokat emlegetett szlovák nyelvhasználati és -vé­delmi törvény, a másik a területi átrendezésre vonatkozó javas­lat. Ez utóbbiról, és a vele kapcsolatos magyar fenntartásokról nyilatkozott lapunknak Kvarda József, az Együttélés politikai mozgalom önkormányzati ügyekben illetékes alelnöke. - A Meciar-kormány már jó­­vágyta a területi újrafelosztásra vo­natkozó végleges tervezetet, de még nem hozta nyilvánosságra. Honnan lehet mégis tudni - hiszen Szlová­­kia-szerte beszélnek róla hogy mi a hivatalos elképzelés a jelenlegi já­rási rendszer felváltására? - Mindenekelőtt a területi székhelyek jövőbeni elrendezé­se alapján lehet következtetni, ezt ugyanis már nyilvánosságra hozták. Az elképzelés szerint a főváros és közvetlen környéke mellett további hét nagyobb te­rületi egység keletkezne, vala­mennyi négy-hat járás összevo­násával, így születne meg a nagyszombati (Trnava), a nyit­­rai (Nitra), a trencséni (Tren­­cin), a zsolnai (Zilina), a besz­­tercebánya-zólyomi (Banská Bystrica, Zvolen), az eperjesi (Presov) és a kassai (Kosice) te­rület. - Mit sérelmeznek ebben a fel­osztásban a magyar pártok?­­ Alapvetően két dolgot. Az egyik maga a módszer, amellyel a kormány előkészítette és meghozta döntését. Azokat ugyanis, akiket a következmé­nyek közvetlenül érintenek, egyszerűen kihagyták ebből a folyamatból. Márpedig ez az ügy szinte mindenkire vonat­kozik. Érinti a falvak és váro­sok önkormányzatait, ezek tár­sulásait. Az előzetes „konzultá­ció” a kormány részéről pusz­tán abban merült ki, hogy ki­kérték a járási hivatalok elnö­keinek véleményét. S miután ezek az emberek kivétel nélkül kormányhű hivatalnokok - Me­­ciarék egyik első dolga volt a „kéteseket” lecserélni­­, egy­kettőre el is készültek a véle­ményezéssel, ami - nincsenek csodák! - csak alátámasztotta a központi elképzeléseket. Az eredmény: szinte teljes vissza­térés az 1960 előtti állapotok­hoz. Egyedül Trencsén környé­kén keletkezik egy új közigaz­gatási egység, ami egyfajta gesztus cserébe a legerősebb kormánypárt, a Demokratikus Szlovákiért Mozgalom ottani támogatottságáért. Ezáltal ugyan javul a két délebbi - a nagyszombati és a nyitrai - te­rület magyar nemzetiségi ará­nya, de Nyitra fennhatósága alatt így is az ott élők mind­össze egyharmada lesz magyar. Nem kevésbé szembeötlő, hogy a gazdasági-földrajzi egységet képező dunaszerdahelyi és rév­komáromi járás külön terüle­tekhez kerül, így megszűnik az a két olyan utolsó nagyobb köz­­igazgatási egység, ahol a ma­gyarok a lakosság többségét al­kották. Hasonlóképpen szétta­golják a rimaszombati és a rozsnyói járásban egy tömbben élő magyarokat. A keleti or­szágrészben Nagykapos és Ki­rály­helmec veszíti el teljesen magyar szempontból kiemelke­dő jelentőségét. Mindezt termé­szetesen elutasítjuk.­­ Tavaly januárban a révkomá­­romi nagygyűlésen a részt vevő pol­gármesterek is ez ellen a széttörde­­lési elképzelés ellen emelték fel a szavukat... - S mint látjuk, eredmény nélkül. Akkor megfogalmazott javaslatainknak nyomuk sincs a kormány elképzeléseiben, holott az Európa Tanács 1201- es ajánlása szerint a területi felosztásnál figyelembe kell venni a nemzetiségi arányokat. Amit itt látunk, az a nemzetál­lam-koncepció megvalósításá­ra tett legújabb erőfeszítés. Pe­dig az ET ajánlása nemcsak az alapszerződésnek része - nyil­ván ezért is szükséges még rati­fikálása előtt keresztülhajszol­ni a parlamentben a területát­rendezést­­, hanem Szlovákia által az ET-tagság elnyerésekor vállalt kötelezettség is. - Elképzelhetetlen, hogy ezt a területi közigazgatási tervezetet az Európa Tanács szakértői vélemé­nyezzék? A nyelvtörvénnyel kap­csolatban Vladimír Meciar tett ilyen ígéretet Horn Gyulának... - Dacára annak, hogy több­ször elhangzott: a területi át­rendezés belügy, én bízom ab­ban, hogy az ET-t érdekelheti a téma. Hiszen, ha úgy vesszük, a nyelvtörvény is belügy, mégis elmondhatják vele kapcsolatos megjegyzéseiket. Létezik ugyanis az önkormányzatok­nak is egy európai chartája, és azzal összevetve komoly ellent­mondásokat lehet felfedezni. Ez a nemzetközi dokumentum például aláhúzza, hogy ha egy területi egység határait meg akarják változtatni, előtte ki kell kérni az ott élők vélemé­nyét, akár helyi népszavazás útján is. Ám erről szó sincs a ki­­szivárgott elképzelések között. Az viszont több mint feltűnő, hogy a területi átrendezés par­lamenti elfogadását most hirte­len még az alapszerződés elfo­gadása előtt fontosnak, sőt nél­külözhetetlennek mondják, hol­ott a belügyminiszter korábban az 1997-es esztendőt jelölte meg beterjesztési időpont gya­nánt.­­ Jelezheti ez a kormányfő ama törekvését, hogy a magyar-szlovák megállapodást makacsul ellenző legkisebb koalíciós társat, a nemze­ti pártiakat valami módon jobb be­látásra bírja, de legalábbis semlege­sítse? - Meglehet, hogy ez csak taktikai játék, de inkább elkép­zelhető, hogy komolyan kell venni. Trianon óta ugyanis volt itt már vagy két tucat területi átszervezés, amelyeken végig nyomon követhető a magyarság által lakott országrészek dara­bolására irányuló szándék. Ha a mostani koncepciót elfogad­ják, nem marad magyar többsé­gű területi egység egy olyan or­szágban, ahol a lakosság tizen­két százaléka magyar.­­ A községek, városok nemzeti­ségi arányai ettől persze még nem változnak. Mennyiben lehet befo­lyással rájuk, ha az eddigi járások helyett ezután a nagyobb területek valamelyikéhez tartoznak?­­ A területek autonóm jogo­kat kapnak, dönthetnek példá­ul a regionális adók felhaszná­lásáról. Arról tehát, hogy - mondjuk - egy Révkomárom környéki, vagyis valószínűleg magyarlakta falu mihez és mi­lyen dotációt kaphat. Ezt Nyit­­rán határozza majd meg a vár­hatóan kétharmados szlovák többségű választott irányító testület. De a készülő új válasz­tási törvényt is az elképzelt új közigazgatáshoz igyekeznek alakítani a szerkesztői, az egyé­ni választókerületek határait úgy cövekelve ki, hogy a követ­kező parlamentbe lehetőleg már ne juthasson be magyar pártot képviselő honatya.­­ A szlovákiai magyarságnak te­hát komoly okai vannak az új terü­leti rendszer felett érzett aggoda­lomra, de hogyan viszonyulnak a tervhez a szlovákok? - Miután, mint említettem, az előkészületekből hiányzott az elemi demokratizmus, má­sok is hangot adnak kétségeik­nek. A napokban Nyitrán járt Michal Kovác államfő, akinek a helyi vezetők kifejtették: telje­sen elhibázottnak tekintik az új koncepció rájuk vonatkozó ré­szét. Nehezményezték például a „kényszerházasságot” a rév­komáromi és érsekújvári járás­sal - ezek ugyanis soha nem tartoztak hozzájuk -, de mégin­­kább azt, hogy a velük földraj­zi-gazdasági egységet alkotó Felső-Nyitra vidékét átcsatol­nák a leendő trencséni terület­hez. S nemcsak mi háborgunk, ők sem lelkesek a várható tíz­­húsz-harminc százalékos ma­gyar részarány miatt, attól tartván, hogy a területi önkor­mányzatok vitáit olyan véget nem érő szócsaták jellemzik majd, mint amilyeneket most a parlamenti közvetítésekben él­vezhetnek. Ráadásul a szlová­kok között is óriási mentalitás­beli különbségekre lehet akad­ni. A nagyszombati területre „betervezett” senicaik, az ún. záhorákok teljesen más habitu­sú, eltérő gondolkodásmódú emberek, mint a Kis-Kárpáto­­kon innen élő testvéreik, nem is szólva a Duna-menti magya­rokról. A területi átszervezés a jelen elképzelések mellett szlo­váknak is, magyarnak is csak bosszúságot ígér, jót nem. Pozsony, 1995. szeptember Farkas József György EGY RÖVID PRÓBAÚT A CITROENNEL Keresztül a Szaharán. Szélsőséges időjárás, va­kító homok. A Totál Granada-Dakar Range ideális alkalom volt a Citroen tesztelésére. Első helyezésével a Citroen ismét bebizonyította, hogy nem jelenthet akadályt számára a világ egyik legnehezebb próbaútja sem. FOLYTASSA ÖN A NÉPLIGETBEN! Győződjön meg róla személyesen, hogy a Cit­roen nemcsak a sivatagban, de a göröngyös budapesti utcákon is megállja a helyét! Szep­tember 27. és október 1. között a Citroen vala­mennyi típu­sával - köztük az új Xantia Kombival - várjuk egy pró­báérra a Népligetben. Ha pedig úgy dönt, hogy szeptember 27. és október 10. között vásárol Citroent, megnyerheti ajándékcsomagunkat, és így egy évig nem kell költenie új autójára.* Érdek­lődjön akciónkról a márkakereskedőknél, vagy hívja a Citroen Információt a 34-34-717/77-es számon. •AZ AJÁNDÉKOK: 800 literes üzemanyag utalvány a TOTAL-tól, egyéves kötelező biztosítás, egy évre szóló díjtalan időszakos szerviz A Citroen a TOTAL-t ajánlja CITROEN NÉPSZABADSÁG 7 Sába, Arafat és az „unokafivérek” A legkeményebb diókat a végén kell majd feltörni Jasszer Arafat héberül kívánt „Sana­tona”-t, azaz boldog új évet „zsidó unokafivéreinek”, amikor vasárnap, a zsidó újév előestéjén az egyiptomi Tábá­­ban parafálták a megállapodást Izraellel a palesztin autonómia kiszélesítéséről. Egy amerikai zsidó vezető úgy nyilatkozott, hogy az új esztendő nem is kez­dődhetett volna jobban. Persze nem mindenki véleke­dik így. Az izraeli ellenzék máris hangoztatja, hogy az újév ünne­pét a számvetés időszaka követi, s ennek végén eljön az ítélet napja - vagyis az ellenzék értel­mezése szerint a kormány politi­kája fölötti ítéleté. A megszállt területeken élő zsidó telepesek egyik vezetője pedig kijelentette, hogy fegyveres palesztin rend­őrök megjelenését hadüzenet­ként fogják értelmezni. A parla­mentben néhány lázadó munka­párti képviselő saját kormánya megbuktatásával fenyegetőzik. A megegyezést ellenző palesz­tin csoportok újabb terror­akciókat helyeznek kilátásba, s egyáltalán nem biztos, hogy Arafat be tudja váltani a Palesz­tin Nemzeti Charta Izrael-elle­­nes cikkelyeinek semmissé nyil­vánítására vonatkozó ígéretét. Az út a vasárnapi megállapo­dásig már eddig is göröngyös volt. Szélsőséges arabok terror­akciói többször is a tárgyalások ideiglenes megszakítását okoz­ták, ugyanakkor a 130 ezer arab lakta Hebron városában élő 400 zsidó telepes megpróbálta tú­szul ejteni az egész békefolya­matot. A megállapodást nem tudták ugyan meghiúsítani, de az arab és az izraeli szélsősége­sek közös sikerükként könyvel­hetik el, hogy a megegyezést az eredeti elképzelésekkel szemben másfél éves késéssel írták alá. Történelmi folyamatok eseté­ben azonban fontosabb az idő­rendnél a fejlődés iránya. Az iránytű pedig határozottan a ki­egyezés felé mutat. A folyama­tot talán lehet lassítani, de csak igen nehezen lehet az irányát megváltoztatni. A palesztin-iz­raeli konfliktus esetében több­szörösen igaz, hogy a fejlődés iránya a döntő, mert rendezésé­nek módja más - sőt ellentétes azzal -, mint ahogyan Izrael an­nak idején Egyiptommal és Jor­dániával rendezte viszályát, és mint ahogyan Szíriával is sze­retne megegyezésre jutni. Ezek­ben az esetekben ugyanis elő­ször a végső célban, a „területet békéért” elvében egyeztek meg, és azután tárgyaltak az elv érvé­nyesítéséről, részleteiről, meg­valósításának szakaszairól és időrendjéről. Ezzel szemben a palesztinok és Izrael részleges és fokozatos megállapodások út­ján akarnak eljutni az előre meg nem határozott végső célhoz. Ennek vannak hátrányai és előnyei. A legfőbb hátrány, hogy a könnyűtől a nehézig haladva a végére maradnak a legsúlyo­sabb problémák, amelyek miatt végül is az egész megegyezés ku­darcba fulladhat. A lehetséges előny pedig az, hogy a részleges megállapodások megvalósítása során olyan megoldások vetőd­hetnek fel, amelyekre a tárgya­lások kezdetén még senki nem gondolt. Talán még egy jor­­dán-palesztin-izraeli konföde­ráció sem tartozik a fantázia vi­lágába. Yehuda Lahav A parafáit papírral REUTERS-FOTÓ

Next