Népszabadság, 1998. május (56. évfolyam, 102-126. szám)
1998-05-20 / 117. szám
16 NÉPSZABADSÁG KERÉKVILÁG 1998. MÁJUS 20., SZERDA A Kacsa is újjászületik Megjelenésekor többen megmosolyogták, 1990-ig hétmillióan megvásárolták. A rezesbanda hangjaira legördülő búcsúmodell fekete rendszámán fehér betűk jelezték: „Demiere 20V”, vagyis az utolsó 2 lovas. Nyolcéves pihenő után és valószínűleg a Volkswagen Bogár sikerének hatására ismét napirendre került a Kacsa újraélesztése. „Az elérhető autó”, így hirdette új modelljét a harmincas években a francia cég, a fura formájú kisautót, amely már 1938-ban kész volt, de sorozatgyártására tíz évet kellett várni. Az indítás Pierre-Jules Boulanger érdeme, aki André Citroent váltotta fel, a cégalapítót a vezérigazgatói tisztségben. Boulanger szerint a kacsa mindent tud, ami egy autótól elvárható, vagyis bármilyen terepen képes két személyt és ötven kiló krumplit elszállítani, miközben a tojások sem törnek össze a kosárban. Hatvanas tempónál három liter benzint fogyasztott száz kilométerenként. A háború miatt késett a négykerekű esernyő mobilizálása. Elkészült ugyan 250 darab, ám egy kivételével valamennyi megsemmisült, és az 1939-es párizsi autószalon is elmaradt. A háború alatt bombatámadás érte a Quai de Javel-i gyárat, és részben elpusztult a belga Citroen-üzem is. A Csúf Kiskacsa vagy a Bádogpoloska a 35. Autószalonon hódította meg Párizst. 1948. október 7-én Boulanger vezérigazgató személyesen mutatta be Vincent Auriol köztársasági elnöknek a francia népautót. A prototípust a spártai takarékosság jellemezte. Az alumínium hullámlemez borítású or-részen egyetlen fényszóró világított, a teljesen sík szélvédőt is csak egyetlen ablaktörlő tisztította. Nem volt lökhárító, az egyetlen kinyúló idom egy igazi kurbli, messziről mutatta, hogy az önindító nélküli kocsi erős vezetőt igényel. Nem kellett tekerni viszont az ablakemelőket, merthogy nem is voltak. A szellőzést az összecsavarható ponyvatető és az első ajtóba épített, félbehajtható oldalablakok jelentették. A spártai megoldásokból jutott az utastérbe is: a műszertelen „műszerfal” alatt az egyszerű rakodópolc és a középről kinyúló pisztolyváltó mellett csak a kerek kormány emlékeztetett igazi automobilra. A keleti vezetők a DKW-ban és a Trabantban élvezhették a hasonló megoldású sebességváltók és csővázas székek örömeit. Igaz, a Citroen kivehető üléseivel piknikezni is lehetett... A kéthengeres, léghűtéses, 375 köbcentis, 9 lóerős teljesítményű bokszermotor csak a francia piacra jutott. Az elsőkerék-hajtású kocsi négy személyt, ötven kiló csomagot szállított 65 km/órás sebességgel és 4,5 literes fogyasztással. A 425 köbcentis, 24 lóerős motorral szerelt exportmodell már száz feletti tempóra volt képes, igaz, a fogyasztás is 5,4 literre emelkedett. 1967-ben megjelent a 602 köbcentis és 32 lóerős Dyane, amellyel 120-as tempóval lehetett száguldani. A motorháztető fölé nyúló egyetlen reflektor már a sorozatgyártású modellek első példányain párt kapott. A kör négyszögesítésére a hetvenes évekig kellett várni, amikor is a divatnak megfelelően a két kerek lámpa helyett szögletesek ékesítették a legkisebb Citroent. Ami maradt, az a 2,4 méteres tengelytáv és a 3,78 méteres hosszúság. Az olajválság is segítette a kis fogyasztású kocsi karrierjét: miközben más cégeknél csökkentették a termelést, részmunkaidőt vezettek be, majd dolgozókat bocsátottak el, a Citroen növelni tudta Kacsa-termelését. A benzinínséges időket jelzi, hogy 1973-ban harmincmillió, a következő évben már csak huszonhatmillió autó készült a világon. A Kacsát több mint harminc változatban, hétmillió példányban gyártották 1948 és 1990 között. Az alapszerkezet felhasználásával készült a csomagszállító Acadian furgonja, a műanyag karosszériás Méhari terepjáró és a későbbi Dyane. A különleges megoldások között szerepelt a Janus-arcú: Emilio Alava spanyol márkakereskedő csupaorr kocsijának két eleje volt. A chilei Ricardo Nazar és Marcello Lana szedán hátú tűzoltóváltozatot épített. A Rolls-Royce-hűtőrácsos és a kofferhátú Citroenek már sorozatmodellnek számítanak. A 2 CV, vagyis a 2 lovas autó megvásárlása és használata még egy civilizált országban sem mindennapi vállalkozás, ám némelyek ennél is nagyobb kalandra vágytak. A Pontabry fivérek két, félbevágott Citroennel vágtak át a sivatagon: százezer kilométeres afrikai kalandozásukon hibátlanul működtek az autók. A Quenel testvérpár, Anne és Alain egy átalakított kacsával harminc országot járt be és közel ötvenezer kilométert tett meg egy év alatt. 1958-ban egymillió kilométeres világ körüli úton bizonyított a Kacsa. A maratoni utak és a sivatagi sikerek hatására ugyanebben az évben a gyár előállt a 4x4-es modellel, amelynek orrában és farában is volt egy motor. A hatvoltos elektromos rendszer miatt külön kellett indítani a két, egyenként 425 köbcentis és 13,5 lóerős teljesítményű benzinmotort. A Szahara változat terepen két motorral 9 litert, országúton egy motorral 6 liter benzint fogyasztott. Különleges megoldásával és Michelin X 155x400-as gumiabroncsaival negyvenszázalékos emelkedésű homokdűnéket is megmászott. A hátsó hajtómű miatt a pótkerék az or-részre került. A kétmotoros Citroenekből 1958 és 1966 között mindössze 693 darab készült. A sorozatgyártás leállítása után öt évvel született meg az abszolút utolsó példány, a No. 694-es. A Citroen nemzetközi részlegének igazgatóhelyettese, Van Ruymbeke egyelőre nem nyilatkozik a részletekről, de annyit elárult, hogy az újjáélesztett kacsával egy új korszak kezdődik a Citroen, sőt mi több, a Peugeot-Citroen konszern életében. Igaz, a bemutatkozásra még 2000-ig várni kell. Az ezredfordulón már két- és négyajtós változatban is készül a Peugeot 206-os padlóvázára épülő Kacsa, amelynek tető- és oldalmegoldása a klasszikus CV vonalait követi. B.J. Az ezredfordulós modell egyik tervrajza Prototípus egy lámpával, egy ablaktörlővel és kurblival Ötvenévesen is fiatalos formát visel a Kacsa Négykerekű Macik a magyar Citroen-rajongók, akik tizenöt éve tartanak rendszeresen baráti találkozókat. Hivatalosan 1997-ban jegyezték be a Magyar Citroen Klubot. Lapunk érdeklődésére a Macik soros elnöke, Lakatos Tamás elmondta: a másfél száz regisztrált tag márkatulajdonos is egyben. A járműpark legöregebbje negyvenéves, ám többségük születési ideje megállapíthatatlan, hiszen sokszor néhány összeszedett fődarabból és alkatrészből varázsolnak újat a tagok A kacsásokon kívül más, ma már nem gyártott modellek — Acadian, Ami, Dyane, Méhari, ID, DS, LN, Visa, GS, CX - tulajdonosai és rajongói is tagjai a klubnak. MEGJELENT A CÍMERREL HITELESÍTETT KÖZBESZERZÉSI ÉRTESÍTŐ A KÖZBESZERZÉSEK TANÁCSÁNAK HIVATALOS LAPJA IV. ÉVFOLYAM 20. SZÁM 1998. MÁJUS 20. A legújabb pályázati kiírásokkal megjelent a hivatalos KÖZBESZERZÉSI ÉRTESÍTŐ legfrissebb száma, mely alapján többek között 2,2 millió, postahivatalokban beszerezhető útiokmány-igénylő lap gyártására és szállítására, felszín alatti vizek vízmintavételére és megadott komponensekre a laboratóriumi vizsgálatok elvégzésére, az eredmények kiértékelésére, a Turizmus Bulletin c. kiadvány negyedévente történő megjelentetésére, valamint a MH Szárazföldi Vezérkar számára 120 m2-es, klimatizált, többfunkciós terem építészeti kialakítására pályázhatnak az érdeklődök. A KÖZBESZERZÉSI ÉRTESÍTŐ előfizethető vidéken valamennyi postahivatalban, Budapesten a Magyar Posta Hírlapüzletági Igazgatóság ügyfélszolgálati irodáiban, a Helirnél (Budapest Vili. ker. Orczy tér 1.), a Népszabadság Rt. közönségszolgálati irodáiban (Budapest Ill. ker., Bécsi út 122-124. és Vili. ker., Blaha Lujza tér 3.), valamint megrendelhető az alábbi szelvényen, melyet kérjük, szíveskedjen visszaküldeni: Népszabadság Rt. Terjesztés, Budapest 1960 postai címre, vagy a 368-8210 faxszámra. ELŐFIZETÉSI DíJ 12 HÓNAPRA: 31 500 Ft 9 HÓNAPRA: 23 625 Ft 6 HÓNAPRA: 15 750 Ft 3 HÓNAPRA: 7 875 Ft Megrendeljük a KÖZBESZERZÉSI ÉRTESÍTŐT.............................példányban, 3 hónapra Q 6 hónapra Q 9 hónapra | 112 hónapra Megrendelő neve:...................................................................................................................... Irányítószám:............................Helység:................................................................................... Utód:..............................................................................................Házszám:................................ Kézbesítési címe (ha más, mint a fenti):............................................................................... Ügyintéző:...................................................................................................................................... Telefonszám:.......................................................Fax:.................................................................. Megrendelő adószáma:............................................................................................................ Kijelentem, hogy a megrendeléssel együtt intézkedem az előfizetési díj átutalásáról. Az átutalást a következő számlaszámra kérjük teljesíteni: 13100007-00000002-06347048 (Kérjük, az adószámot az átutaláson feltétlenül tüntesse fel!) Áfás számlát a kiadó a pénz beérkezését követően küld. Új klasszis a fuvarozásban: Atego. ► A terítőfuvarozás számtalan megállást, szűk helyre történő tolatást, ki- és beszállást, elindulást és manőverezést jelent a városi forgalomban. Gyakran azonban ugyanannak a teherautónak a távolsági szállításban is igazolnia kell rátermettségét. A Mercedes- Benz az említett feladatok elvégzésére tökéletesen alkalmas járművet alkotott. Az új fülke tágas, minden kapcsoló kézreáll, a kilátás elsőrendű. A Teliigent® rendszerű motorvezérlés, szériafelszerelésként 4 tárcsafék és ABS a kategóriájában a gazdaságosság és biztonság szempontjából valóban példamutató. ► Atego, hogy üzletmenete azonnal fellendülhessen. ► Mercedes-Benz: jármű és finanszírozás egy kézből. Mercedes-Benz MB-AUTO Magyarország Kft., a Daimler-Benz AG vezérképviselete 1133 Bp., Kárpát u. 21. • Tel.: 451 2260, Fax: 451 2201 •1117 Bp., Hunyadi 1. út 10. • Tel.: 463 7430, Fax: 463 7431 Mercedes-Benz Lízing Hungária Kft. • 1133 Budapest, Kárpát u. 21. • Tel.: 451 2200, Fax: 451 2299 Márkaképviselő telme Baja, Kocsis és Társa Kft. Szegedi út 84. Tel/Fax:79/321 810 • Debrecen, Postaautó Debrecen Kft. Monostorfalyi u. 35. Tel.:52/4491674 Fax:52/449 506, Újhelyi Autó H. Kft. Böszörményi út 66. Tel.:52/347 244 Fax:52/418 266 • Eger, Papp Autóház, Mátyás Király út 37. Tel.:36/324-734 Fax:36/324-268 • Győr, Győri Autóközpont Rt. Tompa u. 2. Tel.:96/314 811, Fax:96/314 976 • Jászberény, KaFaMo Kft. Jákóhalmi út II. Tel./Fax:57/400-400 • Kecskemét, Birizdó Kft. Mindszenti krt. 28. Tel.:76/487-338 Fax:76/493-366 • Kunszentmárton, (.Á-TO Kft. Deák F. u. 24/A Tel.:60/472-626 Fax:56/461 567 • Miskolc, Inter Kft. Sajó u. 5. Tel./Fax:46/343-045, EUROVAN Miskolc Kft 3.sz. főút, kistokaji elágazás Tel.:30/457 595 Fax:46/319 555 • Nyíregyháza, UTÓ 2 TEMPÓ Kft. Jég u. 4. Tel.:42/408 405 Fax:42/408 404 • Pécs, Autócenter C. Kft. Koksz u. 125. Tel.:72/539-539 Fax:72/539-540 • Siófok, Együd-Garage Kft. Bajcsy-Zs. u. 90. Tel./Fax:84/311-790 • Sopron, Wiesenthal & Ott Kft. Győri út 42. Tel.:99/324-601 Fax:99/324 603 • Szeged, AUTÓ KURZ Kft. Vásárhelyi Pál u. 15. Te/Fax:62/466 631 • Székesfehérvár, Alba Volán RL Börgöndi u. 14. Tel.:22/315 100, Fax:22/329 575, Pallagi Kft. Bussai út 312. Tel.:22/301-433 Fax:22/306-118 • Szolnok, ALFA Autójavító Kft. Százados u. 1. Tel.Fax:56/423-402 • Szombathely, Hirstbok és Társai Kft. Zanadi út 30. Tel./Fax:94/310-639 • Zalaegerszeg, Autó-Péter Kft. Balatoni u. 3/A. Tel.:92/325 099 Fax:92/325-3391