Népszabadság, 1998. május (56. évfolyam, 102-126. szám)

1998-05-20 / 117. szám

16 NÉPSZABADSÁG KERÉKVILÁG 1998. MÁJUS 20., SZERDA A Kacsa is újjászületik Megjelenésekor többen megmosolyogták, 1990-ig hétmillióan megvásárolták. A rezesbanda hangjaira legördülő búcsúmodell fekete rendszámán fehér betűk je­lezték: „Demiere 20V”, vagyis az utolsó 2 lovas. Nyolcéves pihenő után és való­színűleg a Volkswagen Bogár sikerének hatására ismét napirendre került a Ka­csa újraélesztése. „Az elérhető autó”, így hirdette új modelljét a harmincas években a francia cég, a fura formájú kisautót, amely már 1938-ban kész volt, de sorozatgyártá­sára tíz évet kellett várni. Az indítás Pierre-Jules Boulanger érdeme, aki André Citroent váltotta fel, a cégalapítót a vezérigazgatói tisztségben. Boulanger szerint a kacsa mindent tud, ami egy au­tótól elvárható, vagyis bármilyen tere­pen képes két személyt és ötven kiló krumplit elszállítani, miközben a tojá­sok sem törnek össze a kosárban. Hatva­nas tempónál három liter benzint fo­gyasztott száz kilométerenként. A háború miatt késett a négykerekű esernyő mobilizálása. Elkészült ugyan 250 darab, ám egy kivételével vala­mennyi megsemmisült, és az 1939-es párizsi autószalon is elmaradt. A háború alatt bombatámadás érte a Quai de Javel-i gyárat, és részben elpusztult a belga Citroen-üzem is. A Csúf Kiskacsa vagy a Bádogpoloska a 35. Autószalo­non hódította meg Párizst. 1948. október 7-én Boulanger vezérigazgató szemé­lyesen mutatta be Vincent Auriol köztár­sasági elnöknek a francia népautót. A prototípust a spártai takarékosság jellemezte. Az alumínium hullámlemez borítású or-részen egyetlen fényszóró vi­lágított, a teljesen sík szélvédőt is csak egyetlen ablaktörlő tisztította. Nem volt lökhárító, az egyetlen kinyúló idom egy igazi kurbli, messziről mutatta, hogy az önindító nélküli kocsi erős vezetőt igé­nyel. Nem kellett tekerni viszont az ab­lakemelőket, merthogy nem is voltak. A szellőzést az összecsavarható ponyvatető és az első ajtóba épített, félbehajtható ol­dalablakok jelentették. A spártai megol­dásokból jutott az utastérbe is: a műszer­telen „műszerfal” alatt az egyszerű rako­dópolc és a középről kinyúló pisztolyvál­tó mellett csak a kerek kormány emlékez­tetett igazi automobilra. A keleti vezetők a DKW-ban és a Trabantban élvezhették a hasonló megoldású sebességváltók és csővázas székek örömeit. Igaz, a Citroen kivehető üléseivel piknikezni is lehetett... A kéthengeres, léghűtéses, 375 köb­centis, 9 lóerős teljesítményű bokszermo­­tor csak a francia piacra jutott. Az első­­kerék-hajtású kocsi négy személyt, ötven kiló csomagot szállított 65 km/órás se­bességgel és 4,5 literes fogyasztással. A 425 köbcentis, 24 lóerős motorral szerelt exportmodell már száz feletti tempóra volt képes, igaz, a fogyasztás is 5,4 literre emelkedett. 1967-ben megjelent a 602 köbcentis és 32 lóerős Dyane, amellyel 120-as tempóval lehetett száguldani. A motorháztető fölé nyúló egyetlen reflek­tor már a sorozatgyártású modellek első példányain párt kapott. A kör négyszöge­sítésére a hetvenes évekig kellett várni, amikor is a divatnak megfelelően a két kerek lámpa helyett szögletesek ékesítet­ték a legkisebb Citroent. Ami maradt, az a 2,4 méteres tengelytáv és a 3,78 méte­res hosszúság. Az olajválság is segítette a kis fogyasz­tású kocsi karrierjét: miközben más cé­geknél csökkentették a termelést, rész­munkaidőt vezettek be, majd dolgozókat bocsátottak el, a Citroen növelni tudta Kacsa-termelését. A benzinínséges idő­ket jelzi, hogy 1973-ban harmincmillió, a következő évben már csak huszonhatmil­lió autó készült a világon. A Kacsát több mint harminc változat­ban, hétmillió példányban gyártották 1948 és 1990 között. Az alapszerkezet felhasználásával készült a csomagszállító Acadian furgonja, a műanyag karosszéri­ás Méhari terepjáró és a későbbi Dyane. A különleges megoldások között sze­repelt a Janus-arcú: Emilio Alava spa­nyol márkakereskedő csupaorr kocsijá­nak két eleje volt. A chilei Ricardo Nazar és Marcello Lana szedán hátú tűzoltóvál­tozatot épített. A Rolls-Royce-hűtőrácsos és a kofferhátú Citroenek már sorozatmo­­dellnek számítanak. A 2 CV, vagyis a 2 lovas autó megvá­sárlása és használata még egy civilizált országban sem mindennapi vállalkozás, ám némelyek ennél is nagyobb kalandra vágytak. A Pontabry fivérek két, félbe­vágott Citroennel vágtak át a sivatagon: százezer kilométeres afrikai kalandozá­sukon hibátlanul működtek az autók. A Quenel testvérpár, Anne és Alain egy át­alakított kacsával harminc országot járt be és közel ötvenezer kilométert tett meg egy év alatt. 1958-ban egymillió ki­lométeres világ körüli úton bizonyított a Kacsa. A maratoni utak és a sivatagi si­kerek hatására ugyanebben az évben a gyár előállt a 4x4-es modellel, amelynek orrában és farában is volt egy motor. A hatvoltos elektromos rendszer miatt kü­lön kellett indítani a két, egyenként 425 köbcentis és 13,5 lóerős teljesítményű benzinmotort. A Szahara változat tere­pen két motorral 9 litert, országúton egy motorral 6 liter benzint fogyasztott. Kü­lönleges megoldásával és Michelin X 155x400-as gumiabroncsaival negyven­­százalékos emelkedésű homokdűnéket is megmászott. A hátsó hajtómű miatt a pótkerék az or-részre került. A kétmoto­­ros Citroenekből 1958 és 1966 között mindössze 693 darab készült. A sorozat­­gyártás leállítása után öt évvel született meg az abszolút utolsó példány, a No.­ 694-es. A Citroen nemzetközi részlegének igazgatóhelyettese, Van Ruymbeke egy­előre nem nyilatkozik a részletekről, de annyit elárult, hogy az újjáélesztett ka­csával egy új korszak kezdődik a Citroen, sőt mi több, a Peugeot-Citroen konszern életében. Igaz, a bemutatkozásra még 2000-ig várni kell. Az ezredfordulón már két- és négyajtós változatban is készül a Peugeot 206-os padlóvázára épülő Kacsa, amelynek tető- és oldalmegoldása a klasszikus CV vonalait követi. B.J. Az ezredfordulós modell egyik tervrajza Prototípus egy lámpával, egy ablaktörlővel és kurblival Ötvenévesen is fiatalos formát visel a Kacsa Négykerekű Macik a magyar Citro­­en-rajongók, akik tizenöt éve tarta­nak rendszeresen baráti találkozó­kat. Hivatalosan 1997-ban jegyez­ték be a Magyar Citroen Klubot. La­punk érdeklődésére a Macik soros elnöke, Lakatos Tamás elmondta: a másfél száz regisztrált tag márkatu­lajdonos is egyben. A járműpark legöregebbje negyvenéves, ám többségük születési ideje megálla­píthatatlan, hiszen sokszor néhány összeszedett fődarabból és alkat­részből varázsolnak újat a tagok A kacsásokon kívül más, ma már nem gyártott modellek — Acadian, Ami, Dyane, Méhari, ID, DS, LN, Visa, GS, CX - tulajdonosai és rajongói is tagjai a klubnak. MEGJELENT A CÍMERREL HITELESÍTETT KÖZBESZERZÉSI ÉRTESÍTŐ A KÖZBESZERZÉSEK TANÁCSÁNAK HIVATALOS LAPJA IV. ÉVFOLYAM 20. SZÁM 1998. MÁJUS 20. A legújabb pályázati kiírásokkal megjelent a hivatalos KÖZBESZERZÉSI ÉRTESÍTŐ legfrissebb száma, mely alapján többek között 2,2 millió, postahivatalokban beszerezhető útiokmány-igénylő lap gyártására és szállítására, felszín alatti vizek vízmintavételére és megadott komponensekre a laboratóriumi vizsgálatok elvégzésére, az eredmények kiértékelésére, a Turizmus Bulletin c. kiadvány negyedévente történő megjelentetésére, valamint a MH Szárazföldi Vezérkar számára 120 m2-es, klimatizált, többfunkciós terem építészeti kialakítására pályázhatnak az érdeklődök. A KÖZBESZERZÉSI ÉRTESÍTŐ előfizethető vidéken valamennyi postahivatalban, Budapesten a Magyar Posta Hírlapüzletági Igazgatóság ügyfélszolgálati irodáiban, a Helirnél (Budapest Vili. ker. Orczy tér 1.), a Népszabadság Rt. közönségszolgálati irodáiban (Budapest Ill. ker., Bécsi út 122-124. és Vili. ker., Blaha Lujza tér 3.), valamint megrendelhető az alábbi szelvényen, melyet kérjük, szíveskedjen visszaküldeni: Népszabadság Rt. Terjesztés, Budapest 1960 postai címre, vagy a 368-8210 faxszámra. ELŐFIZETÉSI DíJ 12 HÓNAPRA: 31 500 Ft 9 HÓNAPRA: 23 625 Ft 6 HÓNAPRA: 15 750 Ft 3 HÓNAPRA: 7 875 Ft Megrendeljük a KÖZBESZERZÉSI ÉRTESÍTŐT.............................példányban, 3 hónapra Q 6 hónapra Q 9 hónapra | 112 hónapra Megrendelő neve:...................................................................................................................... Irányítószám:............................Helység:................................................................................... Utód:..............................................................................................Házszám:................................ Kézbesítési címe (ha más, mint a fenti):............................................................................... Ügyintéző:...................................................................................................................................... Telefonszám:.......................................................Fax:.................................................................. Megrendelő adószáma:............................................................................................................ Kijelentem, hogy a megrendeléssel együtt intézkedem az előfizetési díj átutalásáról. Az átutalást a következő számlaszámra kérjük teljesíteni: 13100007-00000002-06347048 (Kérjük, az adószámot az átutaláson feltétlenül tüntesse fel!) Áfás számlát a kiadó a pénz beérkezését követően küld. Új klasszis a fuvarozásban: Atego. ► A terítőfuvarozás számtalan megállást, szűk helyre történő tolatást, ki- és beszállást, elin­dulást és manőverezést jelent a városi forgalomban. Gyakran azon­­ban ugyanannak a teherautónak a távolsági szállításban is igazolnia kell rátermettségét. A Mercedes- Benz az említett feladatok elvég­zésére tökéletesen alkalmas jár­művet alkotott. Az új fülke tágas, minden kapcsoló kézreáll, a kilátás elsőrendű. A Teliigent® rendszerű motorvezérlés, széria­­felszerelésként 4 tárcsafék és ABS a kategóriájában a gazdasá­gosság és biztonság szempontjából valóban példamutató. ► Atego, hogy üzletmenete azonnal fellendülhessen. ► Mercedes-Benz: jármű és finanszírozás egy kézből. Mercedes-Benz MB-AUTO Magyarország Kft., a Daimler-Benz AG vezérképviselete 1133 Bp., Kárpát u. 21. • Tel.: 451 2260, Fax: 451 2201 •1117 Bp., Hunyadi 1. út 10. • Tel.: 463 7430, Fax: 463 7431 Mercedes-Benz Lízing Hungária Kft. • 1133 Budapest, Kárpát u. 21. • Tel.: 451­ 2200, Fax: 451­ 2299 Márkaképviselő telm­e Baja, Kocsis és Társa Kft. Szegedi út 84. Tel/Fax:79/321 810 • Debrecen, Postaautó Debrecen Kft. Monostorfalyi u. 35. Tel.:52/4491674 Fax:52/449 506, Újhelyi Autó H. Kft. Böszörményi út 66. Tel.:52/347­ 244 Fax:52/418­ 266 • Eger, Papp Autóház, Mátyás Király út 37. Tel.:36/324-734 Fax:36/324-268 • Győr, Győri Autóközpont Rt. Tompa u. 2. Tel.:96/314 811, Fax:96/314 976 • Jászberény, KaFaMo Kft. Jákóhalmi út II. Tel./Fax:57/400-400 • Kecskemét, Birizdó Kft. Mindszenti krt. 28. Tel.:76/487-338 Fax:76/493-366 • Kunszentmárton, (.Á-TO Kft. Deák F. u. 24/A Tel.:60/472-626 Fax:56/461­ 567 • Miskolc, Inter Kft. Sajó u. 5. Tel./Fax:46/343-045, EUROVAN Miskolc Kft 3.sz. főút, kistokaji elágazás Tel.:30/457 595 Fax:46/319 555 • Nyíregyháza, UTÓ 2 TEMPÓ Kft. Jég u. 4. Tel.:42/408 405 Fax:42/408 404 • Pécs, Autócenter C. Kft. Koksz u. 125. Tel.:72/539-539 Fax:72/539-540 • Siófok, Együd-Garage Kft. Bajcsy-Zs. u. 90. Tel./Fax:84/311-790 • Sopron, Wiesenthal & Ott Kft. Győri út 42. Tel.:99/324-601 Fax:99/324 603 • Szeged, AUTÓ KURZ Kft. Vásárhelyi Pál u. 15. Te­­/Fax:62/466 631 • Székesfehérvár, Alba Volán RL Börgöndi u. 14. Tel.:22/315 100, Fax:2­2/329 575, Pallagi Kft. Bussai út 312. Tel.:22/301-433 Fa­x:22/306-1­18 • Szolnok, ALFA Autójavító Kft. Százados u. 1. Tel.Fax:56/423-402 • Szombathely, Hirst­bok és Társai Kft. Zanadi út 30. Tel./Fax:94/310-639 • Zalaegerszeg, Autó-Péter Kft. Balatoni u. 3/A. Tel.:92/325 099 Fax:92/325-339­1

Next