Népszabadság, 1999. május (57. évfolyam, 101-124. szám)
1999-05-17 / 113. szám
Piac - Gazdaság NÉPSZABADSÁG 1999. MÁJUS 17., HÉTFŐ A Duna az idén még nem szabadul fel Több milliárd forintos veszteséget kell majd elkönyvelniük a Duna alsó szakaszának áruszállításában érdekelt hajózási társaságoknak a Jugoszlávia elleni háború miatt. A hajózási társaságok vesztesége naponta több millió forinttal növekszik, a vasút viszont többletbevételre tesz szert a fuvarozók kényszerű útvonal-változtatásai miatt. A Duna teljes hosszában évente mintegy 100 millió tonna árut fuvaroznak a hajózási társaságok. Ennek több mint a felét a Duna alsó szakaszán szállítják, ezen belül a jugoszláv folyamszakasz forgalma békeidőben meghaladja az évi 40 millió tonnát. Igaz, a szállítási útvonal kihasználtsága az elmúlt években többször is elmaradt a szokásostól. A kilencvenes évek első felében a Jugoszlávia elleni szállítási embargó miatt szállítottak kevesebb árut az Al-Dunán, majd az embargó 1995-ös feloldása után a forgalom élénkülni kezdett. A Mahart adatai szerint 1998-ban a magyar folyami flotta hajóin mintegy 250 ezer tonna acéltermék, gabona és egyéb áru hagyta el az országot dél felé. Szerbián keresztül ugyanakkor több mint 300 ezer tonna vasérc érkezett Magyarországra. A NATO légicsapásai a hajózási társaságok illetékesei szerint minden eddiginél kedvezőtlenebb helyzetet teremtettek. A Mahart munkatársai, hajói és a szállított áru biztonsága érdekében a légitámadások megindulásakor azonnal felfüggesztették a tevékenységet az Al-Dunán, majd a NATO-akciók ellenére tovább dolgozó, zömmel ukrán hajók számára is megálljt parancsoltak a hidak elleni légitámadások. A bombázásnak áldozatul esett hidak romjai ugyanis elzárták az utat a hajók előtt. A szakértők véleménye szerint elképzelhető, hogy a Duna alsó szakaszán a hajóforgalom az idén már nem indulhat meg. A felrobbantott jugoszláv hidak romjainak kiemeléséhez az optimista becslések szerint is hónapokra lesz szükség. A hajózóút szabaddá tételéig Magyarország és a Fekete-tenger közti áruszállításban érdekelt hajózási társaságok egységei tétlenségre kényszerülnek. Az al-dunai hajózás kényszerű szüneteltetése a kevéssé tőkeerős, a főleg a Jugoszlávián keresztül történő szállításokkal foglalkozó cégek számára jelent nagyobb terhet. A rajnai hajózási előírásoknak is megfelelő, Európa típusú önjáró hajókkal rendelkező, elsősorban a fel-dunai szállításokban érdekelt cégeket kevéssé viseli majd meg néhány hajó leállítása. A Mahart számára ezzel szemben súlyos csapást jelent a Fekete-tenger és hazánk közötti szállítások elmaradása. A társaság tavalyi 1,2 millió tonnás szállítási teljesítményének közel a felét, bevételeinek hozzávetőleg negyven százalékát a Szerbián keresztüli hajózás biztosította. A kezdetben önkéntes, majd kényszerű pihenő naponta mintegy 2-2,5 millió forinttal terheli a Mahart költségvetését. A számítások szerint a háború elhúzódása az év végéig hozzávetőleg egymilliárd forintnyi bevételtől és számos fuvaroztató partnerétől foszthatja meg a társaságot. A jugoszláv hidak felrobbantása és a hajózás megbénulása a konkurens szállítási ágazatok, elsősorban a nagy tömegű áru szállítására képes vasút számára teremtett kedvező helyzetet. A hajózási társaságok megbízói ugyanis igyekeznek Szerbia elkerülésével, vasúton célba juttatni áruikat. A becslések szerint a MÁV a nyár végéig több mint félmillió tonna többletárura számíthat a Jugoszlávia elleni háború kapcsán. Akkor viszont, ha a hajók még az év végén is a kikötőkben vesztegelnek majd, a vasút 1,2-1,4 millió tonnányi, terven felül elszállítandó áru továbbítására kaphat megbízást. K. Sz. A. Az Európa Tanács, az európai közlekedéspolitikával kapcsolatos ülésén is szóba kerültek a Duna jugoszláviai szakaszának hajózhatatlanná válásával kapcsolatos problémák. Lotz Károly, magyar képviselő lapunknak elmondta: a tanácskozás résztvevői egyetértettek abban, hogy a háború befejezése után az al-dunai hajózást a lehető leggyorsabban helyre kell állítani. A hajózási társaságok és a fuvaroztatók veszteségeinek mérséklése érdekében elsőként a lerombolt hidak roncsainak kiemelését, a hajózóút szabaddá tételét kell elvégezni. Hozzátette: a hajózás megbénulásából származó veszteségek felmérése egyelőre nem fejeződött be. Bizonyos azonban, hogy a károk összege több tízmilliárd forint lesz. Példaként említette a Dunaferr Rt.-t, amelynek eddigi vesztesége értesülései szerint elérik a félmilliárd forintot. A DUNA JUGOSZLÁVIAI SZAKASZA Egyhangú határozat az újjáépítésről A Duna Bizottság elnöke a hajózás szabadságát szorgalmazza Áprilistól három éven át Ausztria budapesti nagykövete tölti be a Duna Bizottság soros elnöki tisztét. Hannes Parias lapunknak az olajembargóra vonatkozó kérdésére leszögezte, hogy a tagországoknak döntéseiknél - kiindulva a hajózást szabályozó 1948-as belgrádi egyezményből - két alapvető szempontot kell szem előtt tartaniuk. Az egyik, hogy ezen a nemzetközi vízi úton biztosítani kell a hajóforgalom szabadságát és zavartalanságát. A másik pedig, hogy figyelembe kell venni az illetékes nemzetközi testületek határozatait. Példaként az ENSZ, valamint az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet döntéseit nevezte meg. Emlékezetbe idézte, hogy azt az embargót, amelynek betartását néhány éve, a jugoszláviai háború időszakában Mohács térségében az EBESZ tisztviselői a magyar szervekkel együttműködve ellenőrizték, az ENSZ Biztonsági Tanácsa rendelte el. Az Európai Unió által kezdeményezett és a társult, valamint az unióba igyekvő országok által elfogadott olajszállítási tilalom kommentálásától a diplomata - bizottsági elnöki minőségében tartózkodott, jelezve, hogy igen bonyolult, jogi szempontból összetett kérdésről van szó. Pakas ugyanakkor felhívta a figyelmet arra, hogy a Duna Bizottság áprilisban plenáris ülést tartott székhelyén, Budapesten. Erre már a NATO koszovói akciójának kezdete után, de még az EU olajembargós határozata előtt került sor. A bizottság által elfogadott nyilatkozat sajnálattal állapította meg, hogy a jugoszláviai folyamszakaszon lehetetlenné vált a navigáció, s egyúttal megbízta a bizottság főtitkárát annak sürgős feltárásával, hogy a katonai műveletek befejeztével milyen intézkedésekre lesz szükség a szabad hajózás mielőbbi helyreállításához. A nagykövet kiemelte, hogy a bizottság egyhangúlag fogadta el a nyilatkozatot, jóllehet NATO- és EU-államok éppúgy megtalálhatók tagjai között, mint az említett szervezetekhez nem tartozók, köztük Oroszország vagy éppenséggel Jugoszlávia. Ez egyértelműen tükrözi, hogy a békés viszonyok visszaállítása a Dunán, mindenekelőtt annak jugoszláviai szakaszán, valamennyi part menti ország közös érdeke - hangsúlyozta a Népszabadságnak Hannes Parias, F. J. Gy. Osztrák pénz a szlovén és a magyar infrastruktúra fejlesztésére Magyar-osztrák-szlovén pénzügyi csúcstalálkozó színhelye ma a dél-burgenlandi Bad Tatzmannsdorf, a három ország pénzügyminiszterei és jegybankelnökei közös kommunális projektek megvalósításáról, illetve azok finanszírozásáról tanácskoznak. A találkozó napirendjén szerepel az osztrák-szlovén fejlesztési társaság létrehozása is. Mintának Rudolf Edlinger osztrák pénzügyminiszter a Magyarországgal egy éve tető alá hozott - budapesti székhelyű - Duna Development társaságot tekinti. Ebben az Osztrák Köztársaság finanszírozási garanciatársasága (FGG) 49 százalékkal részesedik. A hármas csúcs előestéjén Winfried Braumann a FGG részéről elmondta, hogy az osztrák hozzájárulásnak köszönhetően a fejlesztési társaság potenciálja 2-3 milliárd schilling, s azt kommunális, infrastrukturális fejlesztésre fordítják. Jelenleg 33 konkrét projekt szerepel a listán, s valamennyi feltételezi a magántőke bevonását. A leendő EU-tagoknak ez a lehetőség különösen fontos, hiszen állami összegek nemigen állnak rendelkezésükre infrastruktúrájuk Brüsszelben előírt felzárkóztatásához - vélekednek Bécsben. A Duna Fejlesztési Társaság által tervbe vett 33 projekt egy része a rendkívül fontos, ám Magyarországon osztrák megítélés szerint alaposan elhanyagolt környezetvédelem területét érinti, s van köztük víztisztító berendezés, hulladékégető létesítése éppúgy, mint az energiaszolgáltatás javítása. E területeken az osztrákok otthonosan mozognak, így nyilván nemcsak a finanszírozásban, hanem a projektek megvalósításában is szerepet kapnak. A koszovói válság következményeivel kapcsolatban az osztrák pénzügyminiszter a nemzetközi közösségtől szándékozik támogatást kérni. Ez nemcsak a menekültek megsegítésére, hanem a pénzügyi mérleghiányok pótlására, az újjáépítés elősegítésére is vonatkozik, de Edlinger az európai biztonsági övezet kiterjesztéséhez éppígy elengedhetetlennek látja az EU keleti bővítését, amelynek szükségességére ezen a fórumon is felhívja a figyelmet. Szászi Júlia REGISZTER A ma kezdődő héten a következő fontosabb kötelezettségeket kell teljesíteniük a cégvezetőknek. (Az összeállítást a Cégvezetés című folyóirat bocsátotta rendelkezésünkre.) Május 20. • Vágósertés-támogatás igénylése • Munkavállalói járulék befizetése • Munkaadói járulék befizetése • Adók és támogatások bevallása • Összesített termékmérleg benyújtása • Tenyésztési hozzájárulás befizetése • Adójegy elszámolása • Áfa-fizetés és -visszaigénylés • Gyakorított áfa • Fogyasztási adó megfizetése • Játékadó befizetése • Jövedéki adó bevallása és befizetése • Költségvetési támogatás bevallása • Költségvetési támogatás igénylése • Mezőgazdasági és élelmiszer-ipari exporttámogatás igénylése • Sertésállomány-mentesítési hozzájárulás megfizetése • Társasági adóelőleg befizetése • Tehéntej-támogatás igénylése • Vágómarha intervenciós támogatás igénylése • Juhtejfelvásárlás támogatásának igénylése I Röviden Surányi és László Japánban tárgyal A japán pénzpiaci kapcsolatok „folyamatos ápolását” nevezte meg László Csaba pénzügyminisztériumi államtitkár vasárnap kezdődő tokiói látogatása legfontosabb céljának. Surányi György, a Magyar Nemzeti Bank elnöke és László Csaba, a Pénzügyminisztérium közigazgatási államtitkára vasárnap érkezett Japánba. (MTI) Derogáció a fuvarpiacon? A magyar árufuvarozók az Európai Unió magas műszaki és környezetvédelmi követelményeit nehezen tudnák teljesíteni, ezért Magyarország fuvarpiacát csak EU-csatlakozásunk után néhány évvel szeretné megnyitni a külföldi fuvarozók előtt - jelentette ki Katona Kálmán közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) közgyűlésén. Magyarország e területen átmeneti kedvezményt kért az EU-tól. (MTI) Summers is az erős dollár híve Az Egyesült Államok kijelölt új pénzügyminisztere is az „erős dollár” híve — derült ki Lawrence Summersnek (a Reuters képén baloldalt) az Ázsiai és csendes-óceáni Gazdasági Együttműködés (APEC) fórumán tartott vasárnapi sajtóértekezletén. Summers korábban ezzel ellentétesen többször utalt arra: a gyengülő valuta segít a folyó fizetési mérleg és a tőkemérleg egyensúlyának helyreállításában. (MTI)