Népszabadság, 1999. december (57. évfolyam, 280-305. szám)

1999-12-22 / 298. szám

NÉPSZABADSÁG KULTÚRA 1999. DECEMBER 2­2., SZERDA 11 A többször forduló kocka Sötét gondolatok, gaz előítéletek válta­koznak a lelkiismeret szavaival az Erkel Színház felé menet. Hogy Andrea Bocelli operát nem tud énekelni, ahhoz nem fér kétség. Megjelent a lemeze, el is fogyott abszolút rekord példányszámban - de igazán rossz, amit rajta művel. Most meg idejön, mint valami kamikaze, és min­denkinek be fogja bizonyítani, hogy nem, Verdihez tényleg túl kevés a hangja. Ab­szolút hakni, beszervezték mellé a Cagliari Opera Zenekarát, jegyzetlen szimfonikusokat, és egy nagy nevet, Lorin Maazelt, aki talán így akarja bepó­tolni a bécsi újévi koncert lemondásából származó keresetkiesést. Sötét ügy. Luxusautókból anyázzák egymást a parkolókban, díszbe vágta magát a gaz­dag Budapest, hogy adjon a művészetnek, és ez a Bocelli melletti utolsó érvet is le­pöcköli. Igaz, hogy Bocellinek köszönhe­tően opera szól annál is, aki azelőtt Pavarottiról sem hallott, de annyira azért nem hiányzik, hogy az Aida sírjelenete alatt máskor is megszólaljanak a mobilte­lefonok. Az általános rossz benyomást azonban Lorin Maazel odébb vezényli. Pedig a zenekar tényleg közepes, nem jobb, mint az Erkel Színház rezidensei, de bátrabban rosszak. Maazel viszont nagy­­gyá teszi őket. Virtuózan forgatja a pálcát, szórakoztató, ahogy a pálca hegye leír egy kecses nyolcast, aztán rábök az első hegedűsre, hogy te jössz. A hangzás ma­ga a hibák ellenére is tiszta és kiegyensú­lyozott, Maazel nem kíván gyorsabb tem­pókat, mint amilyeneket a hangszeresek elbírnak, mindent hallani, és minden össze van rak­va, értelmesek a szólamuk magukban és összefüggé­seikben is. Rándul egyet a karmester mutatóujja, és abban a pillanatban reagál­nak a második hegedűk, teljes az összhang, már megérte eljönni. De Bo­celli még előttünk van. Már jön, Maazel vezeti, megáll a pul­pitus mellett és a negatív előítéletek ben­nem szánalommá változnak, elszorult szívvel nézem, ahogy a lábával tapogatja ki a kis keretet a színpadon, hogy tudja, jó helyen áll. Szinte ez az egyetlen gesztus éneklés közben, nem mozdul, nem emeli a kezét, csak kényszeresen újra és újra meg kell bizonyosodnia arról, hogy ott áll, ahol mondták. Szörnyű a helyzet, az ember átkozza azokat, akik színpadra küldik ezt a szegény fiút, a világtalan is mindig elszigetelt a látók között, és Bocellinél ez a két dolog hatványozódik: ennél jobban már nem lehet egyedül len­ni. És persze nem énekel jól. Vékony, ki­csi a hang, fogyatékos az énektechnika. Középfekvésben nagyon szép, egyedi színe van, de amint egy magasabb hang közelébe érünk, az egész produkció az operaéneklés ellentétébe megy át. Bocelli egyre vékonyabb, halkabb, jellegtele­nebb lesz, ha a szólama felfelé veszi az irányt. A Rigolettóban csak kevés, ahogy énekel, az Aidában már hamis is. A kö­zönség tapsol, mert szeretni akarja őt, de érezhető a csalódás: az igényesebbek szé­pen veszik is a kabátjukat a szünetben. Pedig van egy üdítően friss, egészséges hang is a színpadon: Lucia Mazzaria. Tes­tes, szőkére festett, fekete ruhás hölgy, hagyományos szopránalkat, jó egészsé­gesen fogja meg a hangokat, és nagyon szép az orgánum, világító, fényes, de mégsem éles. Háromfelé esik az első rész: Maazel virtuóz, lenyűgöző, a meg­sejthető zsenialitás, Lucia Mazzaria na­gyon biztos pont, klasszikus operai telje­sítmény, Andrea Bocelli pedig furcsa, za­varó tényező. Ő a név, miatta pengették ki az ezreseket a pénztárnál, de nehéz ve­le mit kezdeni, mert ő a leggyengébb. A szünet után viszont bekövetkezik az, amire a legkevésbé lehetett számítani: ez a háromféle ember, háromszintű teljesít­mény valahogy összeáll. Fogalmam sincs, hogy mi van a jelenség mögött, mi történik ilyenkor. Bocelli nem lett jobb, kicsit oldottabb, nem is hamis, de éppen olyan rosszul énekel, mint az első rész­ben. Mellette a nő csak javul, lenyűgöző a Bohémélet áriájában és a kettősben, ugyanakkor nagyon sportszerű, igyekszik nem túlénekelni a mellette állót. Maazel tényleg fenomenális. Elegáns, úri, irá­nyít, összetart, látszik, hogy a zenekar tel­jesen megadta magát neki. Ebből a három dologból áll össze az, amit emlékezetes koncertnek hívunk, amihez már nem elég a jó éneklés, kell hozzá a világhír is, mert a közönség nemcsak a zenében fürdőzik, hanem a hírben és a szere­­tetben is. És hárman együtt ezt össze tudják hozni. Maazel a vezető, Lucia Mazzaria az igazi operai teljesítmény, Bocellit pe­dig tényleg lehet szeretni. Furcsa érzés. Eddig megőrültem ettől az em­bertől, nem maga miatt, hanem a körülötte lévő fel­hajtástól, hogy sokan őt tartják az igazi énekművészetnek, közben pedig ha el­jönne próbát énekelni a Magyar Állami Operaházba, teljes joggal mondanák ne­ki, hogy uram, önnek szép a hangja, de még képeznie kell. De itt áll, és azt tudja, amit csak a kivételesek: megszerettetni magát mindenkivel. A partnerne simo­gatja az arcát, Maazel rázza a kezét, a kö­zönség pedig nem egyszerűen figyel, ha­nem kritika és fenntartások nélkül elfo­gadja. Előzetesen arra számítottam, vagy rájövök, hogy mitől jó mégis ez az em­ber, vagy a hazai közönség jön rá, hogy Andrea Bocelli egyáltalán nem jöhet szá­mításba mint operaénekes. De zenei ese­mény helyett valami megmagyarázhatat­lan és félreismerhetetlen szeretetáradat közepén ülök, ahol az, hogy ki hogyan énekel, egyáltalán nem számít. Tudom, hogy továbbra sem fogom szabadidőm­ben Bocelli operaáriáit hallgatni. De ezt a koncertet sem felejtem el, amíg élek. Fáy Miklós Andrea Bocelli egyáltalán nem jöhet számításba mint operaénekes. “A Lexikon viszi át a múltat a jövőbe” 1999 db Ezredfordulós Csomagunk az 1-9. kötet áráért* a 10. kötetet is tartalmazza. Ha Ön nov. 1. és dec. 31. között veszi meg az Ezredfordulós Csomagot, a megjelenéskor, 2000 májusában díjmentesen szállítjuk házhoz a tizediket Keresse a Kiadót telefonon, faxon vagy levélben, és mi bővebb tájékoztatás kíséretében megadjuk jelentkezése sorszámát is. * 49 500. Ft M­agyar Nagylexikon megjelenés éve: 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 Magyar Nagylexikon Kiadó Rt. 1395 Budapest, Pf. 439. Tel.: 269 0146 Fax: 315 0451 Magyar rock a fa alatt A karácsonyi vásár a hazai könnyűzenei iparban a betakarítás ideje. Megnyílnak végre az egész évben kettőre zárt pénz­tárcák, kulturálisan, na jó, tömegkul­­turálisan áldoz a polgár, rászán két-há­­rom-négy-ötezer forintot egy-egy CD- re; ajándéknak elég praktikus, könnyen szállítható, csomagolható, plasztikus, igénytelen, nem piszkít a szőnyegre, és ami legfontosabb, semmi fantázia nem kell hozzá. Csak legyen rajta a sláger. A teljes évi zeneforgalom csaknem fele bonyolódik ilyentájt. Erre az időszakra izzítanak mindenre elszánt honi sztár­jaink is, hogy fölvegyék a versenyt az elképesztő műfajgazdagságban beömlő nemzetközi kínálattal. (Megjegyzendő, általában sikerrel veszik föl, már ami az eladott példányok számát illeti.) A hazai termés vegyelemzésébe most nem bo­nyolódunk, tulajdonképpen csoda, hogy a párioló­ Jimmy kultúrkörön és a Kozsó nevével fémjelzett, nyereségvágyból el­követett elektroszentimentális környe­zetszennyezésen kívül még megjelenik egy-két értékelhető album is. Hát most három értékelhetőt értékelünk alant. Nyuszifül (Publo Hunny) A Pablo Hunny zenei programjának körülírására leginkább a Nyuszi ül a fű­ben kezdetű népi gyermekdal volna al­kalmas, annak is a „Hopp, nyuszi hopp!” sora. A nyolcvanas évek végi angol bulizenék (raverock) kései honosítója­ként feltűnt zenekart egy darabig még „magyar világsztárnak” vagy legalábbis angolszász piacon valamennyire eladha­tó, azaz eladandó zenekarnak szánták, de hát ez a lehetőség - mint már annyi - elég erősen kimaradt, talán csak egy Cannes­­ba vezető klipsikert érdemes említeni. A hazai közönség szélesebb rétegei­hez pedig sosem ért el igazán a roppant egyszerű, roppant magyaros angol nyel­ven éneklő Pablo Hunny a magyar pop­hagyományokkal - hála istennek! - nem sokban közösködő, inkább a brit mintát követő zenéje, bármennyire is bulis, jó­kedvű, ugrálós, teljesen felelőtlen és rém egyszerű. Igen jó, ugrálós kis klub­­koncertek, egy-kétszáz fős rajongótábor környékén megrekedt az ügy. A siker- és slágerkényszer viszont meglehetősen nagy lett volna, láthatóan (hallhatóan) nyomasztotta, sőt bénította a Pablót, amely az utóbbi időkben többször került feloszlás közeli állapotba. Ez a lemez af­féle menekülési kísérlet és valami ön­igazolás volna. Letisztultabb hangzás­ban a régről ismert pablós-tekerős ugra­­bugra, egy-egy apró ötletre épített dalok, plusz néhány bátortalan kísérlet a nyi­tásra, kevés dubreggae, rockosabb rock, speed garage, de semmiféle koncepció nem fedezhető fel, inkább a bizonytalan­ság vagy az összeszedetlenség érződik. Pedig fejlődés volna, hangzásban egy­szer, kevéske dalfronton is, szerintem, de akár még a számok közé ültetett poénok is jobbak, mint a korábbi lemezek néhol kifejezetten erőltetett és ciki intermezzót. És itt van még kísérletnek a magyar szö­veg (itthon angollal nem lehet jutni sem­mire, rá kellett döbbenniük, mint min­denki másnak), amit egyáltalán nem ne­veznek sikeresnek. Amíg esetleg­ angolul elment paródiának a slágerklisékből és vicces beszólásokból összerángatott dal­szöveg, magyarul gagyinak hat. Lehet, hogy mégis célt ér ez a lemez. Összejött talán egy olyan sláger, ame­lyet én inkább a Publo működésének gyöngébb vonalába sorolnék, de abszo­lút rádiókompatibilis, simán rongyosra játszhatja akár a Danubius is. És ha ez­zel, az 1 000 000 kislánnyal sem kerül­nek be a Dáridóba, akkor már soha sem­mivel. Akkor lehet feloszlani. (Pablo Hunny: alright, IGrecords - Warner) Polgári metál (Mood) A polgár nekiül a paprikás krumpli­nak este, amíg a gyerek Bud Spencert néz valamelyik kereskedelmin, a vacso­rához fölteszi a fejhallgatót, hadd hall­juk az új Moodot, hogy áll a metál! És az ember, akit magyar metálzenével sosem lehetett meghatni igazán, azon veszi ész­re magát, hogy már a második számnál belebólint a szaftba, a hetediknél meg fölugrik az asztaltól, de a szoba közepé­re, és röhejesebbnél röhejesebb gyógy­tornamozdulatoktól kísérve énekel egy angol szövegrészletet, aztán léggitárján fájdalmas szólóba kezd. Szegény gye­rekből láthatólag elszáll az apja iránt ér­zett maradék tisztelet is, riadtan futball­meccsre kapcsol. Ne finomkodjunk, minden idők leg­jobb magyar metállemezéről van szó. Igaz, nem túl erős a mezőny, mondhatni szinte nulla, történelmileg így alakult. Tágítsuk a kört akkor: a magyar rockze­ne szép és kivételes pillanata ez itten. Olyankor, amikor már senki sem várta. A rockzene Magyarországon kész van. Nagy, büdös, lomha, visszataszító és életképtelen állat. Hagyjuk szegényt! A műfaj doom. Nem metálszakértők­­nek érdemes megjegyezni, hogy ez a műfaj a fémzenén belül sem túl népsze­rű, mondhatni underground irányzat. Mint ilyen, erősen tradicionalista, egy­részről szorosan kötődik a hatvanas évek végének ősmetáljához, pontosab­ban a klasszikus Black Sabbath munkás­ságához, még pontosabban Tommy Tommy Sabbath-gitáros zseniális dalla­maihoz, mindemellett az amerikai dél sötét, fülledt rockzenéjéhez (southern rock) és ezen keresztül természetesen a blueshoz. Az amerikai eredetű műfajban a modernebb idők hardcore punkjainak eltökéltsége, nyersesége és véressége is ott bujkál, és még inkább bejátszik a pszichedelikus-elszállós irányzat. A doomhangzás leglényege a vastagság, a dal, a dallam húzása, szinte obligát meg­oldás az ikergitározás, tehát dalközpont, feszesség, kőkemény hangzás, mind­emellett a himnikus gitár- és énektémák, így természetesen jó adag pátosz, vi­szont a hagyományos metásra jellemző, szinte parodisztikusan széles gesztusok hiányoznak. Ez underground, lassú, mély és sötét. (Ha „nagy” referenciaze­nekarokat akarunk rendelni a műfajhoz: Corrosion Of Conformity, Obsessed, Crowbar, Floodgate.) A mi Moodunk 1993-ban indult, még­pedig úgy, hogy két hardcore-zenésznek elege lett a vadulásból, öregnek érezte már magát (huszonegy-két évesen) az ugráláshoz, elhatározta, hogy inkább gyerekkori kedvenceit játssza hobbiból: lassú, vastag metáit. Hogy egészen nagyszerű dalokat tudnak írni, az már az első lemezen, sőt még előtte kiderült. A lelkesen koncertezgető Mood ’96-ra már a legfontosabb hazai metálzenekarrá vált. Az egyetlen fontossá, mondhatjuk. Két kitűnő album után következett el ez a harmadik, a Wombocosmic, amit nem bírok kivenni a lejátszóból hetek óta. Nyugodtan odateszem a kevés ma­gyar rockklasszikus közé. Az egészen nagyszerű dalok végre tisztességgel meg is szólalnak, mondjuk ahhoz képest, hogy Magyarországon száz év múlva sem tudnak majd rendesen metállemezt keverni. Énnekem az ötvennégy perces anyag második fele az igazán megrázó: a katartikus Wombocosmic, a Glow Bum Scream, a Feed To Rise vagy a Breathe The Air simán elférne az emle­getett doomistenek (COC és a többi) legjobb albumain. Háromgyerekes ma­gyartanár-futballedző énekel, irodisták gitároznak vadul és bravúrosan. Ez az életük nekik, a világ legprofibb amatőrei, az eltökéltség, a rendíthetet­­lenség, a szeretet, az alázat, a tisztaság érződik minden hangon. Boldog embe­rek. (Mood: Wombocosmic, Hammer Records) Líra és alant (Quimby) Eltűnt a Tom Waits, eltűntek a sanzo­nok, eltűnt Nick Cave, az angol szöve­gek, vége mindennek, de van túl: vannak modernista táncritmusok, triphop és acid­­jazz, és maradt azért valami a régiből: az atmoszféra, a füst, a sötét, az alkohol, a lí­ra, és előbujkál a keringő is néha. A Quimby esetében ki kell mondani az alternatív szót, bármennyire nem je­lent semmit, legföljebb ha egy nagy romhalmazt. Na, ezen a romhalmazon perdül most táncra a Quimby. Remek zenekar, komolyan mondom, hétről hét­re jobb, ahányszor csak látom őket, min­dig előrébb jutnak egy picit. Középpont­ban egy egészen kivételes tehetségű fiú, különös, karizmatikus rockfigura, Kiss Tibornak hívják, picit Nick Cave-ből, picit Alain Delonból, picit Shane McGowanből, tán még James Deanből és Őze Lajosból is, már hogy el lehet képzelni egy szemmagasságig hideg metlachival bélelt, bádogpultos lét-szoc presszóban kevertezni, és Kossuthot szí­ni, nagyon is él, szóval, aki bőrnadrág­­ban és lestrapált zakóban bolyong egész éjjel nyitva tartó szórakoztató- és ven­déglátó-ipari egységek között, aki ze­nész és festő, meg egy kicsikét, bocsá­nat, költő is most már, illetve nagyszerű dalszövegíró. Itt aljasul említeni kell a kispálos Lovasi András nevét, mert vol­nának azért párhuzamok. A Quimby, a Kiss Tibi sokáig csak angolul énekelt, az­­előző lemezen kezdett átállni a magyar­ra, és most kezdi már kapiskálni, merre meg hogyan. Ez az irány pedig Lovasi felé mutat, nem könnyű út tehát, érezni is a bizonytalanságokat, vagyis a szöveg még relatíve gyönge pontja ennek a na­gyon erős lemeznek. (Talán Gyáni Le­ventét kéne leigazolni a Karabélyból...) A két zenekar - mármint a Kispál és a Quimby - tök ugyanaz a kultúrkör, jó barátságban is, egyébként. Tiszta sor, a Quimby „élete lemezét” csinálta meg: kerekebb, szebb, jobb da­lok, néhány egészen parádés darab, meg néhány kihagyott ziccer persze. Táncze­­ne ez tehát, ízig-vérig, de aligha lehet re­ménykedni, hogy kezdeni is tud valamit ezzel a szép, érzelmes, eszes, finom tánczenével a surmó világ. Mindegy. (Quimby: Ékszereimére; U­niver­sal Music) Uj Péter Mood: Hegyi Kolos gitáros, Marék Ferenc basszgitáros, Koltai Tamás dobos, Füleki Sándor gitáros. Elöl: Holdampf Gábor énekes mezey gábor felvétele

Next