Népszabadság, 2000. február (58. évfolyam, 26-50. szám)

2000-02-09 / 33. szám

NÉPSZABADSÁG DIPLOMA 2000. FEBRUÁR 9., SZERDA Meg kell tennünk, nincs mese mondja a Semmelweis Egyetem rektora­­ A Semmelweis Egyetem január 1-jétől működik ezen a néven és ebben a szerve­zeti formában, ám rektorát, dr. Sótonyi Pétert már tavaly ősszel megválasztották. A professzor az egyetlen olyan felsőokta­tási intézmény vezetője, amely csak egész­ségüggyel foglalkozik, és a hazai szakem­berek több mint egynegyedét képzi.­ ­A Semmelweis Egyetem új intézmény, vagy csak a neve új? - Új intézmény válhat belőle, amely­nek az az ereje, hogy a prevenció, kurá­­ció, rehabilitáció együttesen jelen van. A Testnevelési Egyetemmel például azért nyertünk, mert a képzésben idáig a meg­előzésre nem fektettünk elég súlyt. Ők pedig olyan egészségügyi tudásanyagot kaptak, amely ma már egy piacképes test­nevelő tanárnak nélkülözhetetlen.­­Az integráció egyik fő érve a hallga­tói mobilitás. Az önök esetében ez mit je­lenthet? - Nálunk kissé más a helyzet, mint a vidéki univerzitásokon, ahol van például bölcsész- vagy jogi képzés. Ez verseny­helyzetet teremthet nekünk, hisz az oda beiratkozó hallgató esetleg szerezhet egy másik diplomát is. De mi is indíthatunk párhuzamos képzéseket. -Például? - A­z egészségtudományok bizonyos területein - informatika, népegészségügy - az akkreditáció után elindíthatunk új képzési konstrukciókat. -A párhuzamosságok megmaradnak? - Az első menetben a karoknak a saját házuk táján kell tiszta viszonyokat terem­teniük. A SOTE-n kincstári biztos járt, mivel nagy adósság halmozódott fel. Ugyanígy van adóssága a volt Haynal Imre egyetemnek és egy minimális a Testnevelési Egyetemnek is. -Ennyire rosszul gazdálkodnak? - Nem, a rendszer mélyen alulfinan­szírozott. - És mit kezd az új egyetem az adóssá­gával? - Ezt kari szinten kell rendezni. Egy vezető sem kívánhatja, hogy a másik kar kisegítse, még akkor sem, ha most már egy egyetem vagyunk. A törvény is azt mondja, hogy az adósságállományok a karokra allokálódnak. Nekik kell eldön­teniük, milyen személyi, rendszerbéli és financiális változtatásokat akarnak vég­hezvinni, hogy tiszta lapról indulhassunk. Ezután kell átgondolni hol vannak olyan párhuzamosságok, amelyeket meg kell szüntetni. - Tehát lesznek ilyenek... - Persze, hogy lesznek! Európai trend, hogy minél koncentráltabb, nemzetközi szinten is erős egyetemi konstrukciók jöj­jenek létre, magyarán - ha tetszik, ha nem - a hallgató piaci termékké fog vál­ni. Ebben óriási a mi felelősségünk itt az egyéni és csoportérdeket félre kell tenni.­­ Ha már szóba kerültek az egyéni és csoportérdekek: fontos szempont, hogy az oktatási párhuzamok ésszerűsítése során ezek ne sérüljenek? - Talán egyszerűbb helyzetben va­gyunk, mint a vidéki egyetemek, mivel nálunk kincstári biztos járt. Először ber­zenkedtünk, de sok olyan problémát fel-1963-ban végzett a budapesti orvos­­egyetemen, az Igazságügyi Orvostani Intézetben kezdett dolgozni. 1989-től egyetemi tanár a Semmelweis Orvostudományi Egyetemen. 1991-től tanszékvezető. 1997-től az Általános Orvosi Kar dé­kánja. 1999-ben rektorrá választják. Az orvos­­tudomány doktora. tárt, amit tudomásul kell venni. Meg kell fogadnunk, amit mond: többek között személyi változások, státusmegszűnések, intézet-összevonások lesznek. Egysze­rűen nem finanszírozható a rendszer. -Ettől várhatjuk a minőségileg új kép­zést? - Ettől is, hisz idáig versenyképesség­ről igazán csak a hazai viszonyok között beszélhettünk. Ha belépünk az Európai Unióba, akkor pályázhat a végzett hallga­tó ide vagy oda, szabaddá válik a piac. Hozzá kell tennem, állunk elébe, nemzet­közi szinten nincs szégyellnivalónk.­­Azért csak van mit a nyugati normák­hoz igazítani. - A 2002. december 31-én bevezeten­dő kreditrendszerű oktatás nagy fordulat lesz: megnő a hallgató mobilitása, meg­változik a jogállása, több joga lesz, eset­leg szabadon választhat tanszéket is... -Éppen ideje, hiszen azt szokták mon­dani, hogy a hazai felsőoktatásban az or­vosképzés rendszere szinte feudalisztikus.­­ Nem a képzés, hanem az egészség­ügy úgy, ahogy van! Rátapintott az egyik fő gondomra: amíg Magyarországon a paraszolvencia, a hálapénzek rendszerét nem szüntetjük meg - amelynek követ­kezménye ez a feudális struktúra addig kiszolgáltatottsági viszony van beteg és orvos, orvos és orvos között. Ha nem árán és teljesítményén fizetik az orvosi működést, nem lehet áttörést elérni. Eh­hez hozzá kell nyúlni, ha csak kerülget­jük, mint macska a forró kását, nem lehet tiszta viszonyokat teremteni. - Szerintem a paraszolvencia elutasí­tása nemcsak anyagi kérdés, és ebben hatványozott szerepe lehet az orvoskép­zésnek, az egyetemi oktatóknak. - Nyilvánvaló. De nekem meggyőző­désem, és akár büntetőjogi felelősségem tudatában is ki merem jelenteni, hogy a magyar orvosok kilencven százaléka megalázónak tartja a hálapénzt.­­A kulcs tehát a finanszírozás. Ez a te­rület pedig eléggé homályos: ritkán lehet elkülöníteni az Oktatási Minisztérium és a társadalombiztosítás által utalt össze­geket.­­ Igen, ez kissé összekeveredett az egyetemeken. Éppen a kincstári biztos akart nálunk ezen a téren is tiszta viszo­nyokat teremteni. - Sikerült neki? - Tulajdonképpen elindított egy folya­matot. Meg kell tennünk, nincs mese! Pálinkás Norbert SÓTONYI PÉTER Orvosképzés az egyesülés után Folytatás a 25. oldalról Ezek az egészségtudományi közpon­tok angolszász mintára formálódtak. Az Egyesült Államokban „a legtekintélye­sebb, legeredményesebb állami és ma­gánorvoskarok nagy — nemegyszer világ­hírű - egyetemek keretében működnek Medical Centerként. Legismertebbek a Harvard, Yale, Columbia Medical Centerjei” - írta tanulmányában Bara­­konyi Károly közgazdász, egyetemi ta­nár. Arra is kitér, hogy az orvostudomá­nyi karok tudományegyetembe integráló­dása magában hordozza azt a perspektí­vát, hogy az orvosképzésben és kutatás­ban, a gyógyító munka szervezésében megnő a társadalomtudományi, szocioló­giai, vezetéstudományi, pénzügyi stb. is­meretek fontossága. Az egykarú egyetem ezt a hátteret nehezebben tudja megte­remteni, az autarkia a minőség és színvo­nal rovására megy, a kérdés csak külső szakemberek bevonásával oldható meg. Fésűs László, a Debreceni Egyetem rektora, aki a DOTE vezetőjeként került az integrált intézmény élére, úgy látja, ha tudatosan kihasználják a többfakultású egyetemi szerkezetből adódó lehetősége­ket, akkor az egyetemről kikerülve az át­lagos képességű hallgatók is a társadalom igényeinek megfelelő, sokoldalú szak­emberré válnak. A rektor ezt tartja az integráció egyik keveset emlegetett, ám annál fontosabb lehető­ségének. A centrumok teljesen önállóan kezelik majd azt a pénzt, amelyet az OEP jut­tat nekik. Elnökük - Pécsett Bellyei Ár­pád, a POTE volt rektora, Debrecenben Édes István, a DOTE egyik volt rektorhe­lyettese - teljes felelősséggel, amelyet át­ruházott jogkörben a rektortól kapott, tar­tozik a létesítmény működéséért. Dönthet a felfüggesztésekről, a fejlesztésekről, ha­tározhat az orvosperekben. A Debrecen­ben 12, Pécsett hatmilliárdos OEP-támo­­gatással működő járó- és fekvőbeteg-ellá­tást is az elnök koordinálja. A centrum a felsőoktatási törvénynek megfelelően irá­nyítja a szakorvosképzést is. A januárban egy cégér alá került intéz­ményekben a megfelelő tanszék-össze­vonások és -átszervezések még csak most indulnak meg. Az integrációt megelő­zően minden intézménynek el kellett ké­szítenie az intézményi fejlesztési tervet. Szegeden és Debrecenben már hozzá­kezdtek a terv megvalósításához, a pécsit viszont eddig kétszer dobta vissza a Vi­lágbank. A pénzintézet szakemberei in­doklásukban a tényleges tartami együtt­működést hiányolták. Mindez talán azzal magyarázható, hogy a két másik egyetemi városban a törvényi szabályozást megelőzően már voltak együtt indított szakok, az integrá­ció „kormányzati erőltetése” csupán fel­gyorsította a folyamatot. Pécs „a túlélésre játszott”. (Ezt egy interjúban a Janus Pannonius Tudományegyetem integrá­cióért felelős rektorhelyettese, Sípos Béla elismerte.) Mindamellett Pécsett is felállt az új szenátus, megalkották az új műkö­dési és gazdasági szabályzatot. De elkép­zelhető, hogy az integrálással még sok gondjuk lesz. Kóbor Gyula, a Pécsi Tudo­mányegyetem főtitkára elmondta: a leg­fontosabb elv a decentralizáció, csak ott kell egységesíteni, ahol ezt a jogsza­bályok és az észérvek megkövetelik.­­ Azokon a tudomány­­területeken, amelyeken a párhuzamosságokat min­denképpen meg kell szün­tetni, ott igyekszünk kon­szenzust teremteni úgy, hogy egzisztenciális érde­keket lehetőleg ne sért­sünk, de azért a szakmai szempontokat tartsuk szem előtt - jelen­tette ki a főtitkár. A Debreceni Egyetemen már évek óta működnek olyan szakok, amelyek egye­temközi együttműködést kívántak. A fej­lesztési tervben a megkezdett folyamato­kat vitték tovább. Eljutottak arra a szint­re, hogy az eddigi négy helyett egy dönté­si mechanizmus működik. Az első leg­fontosabb intézkedések - akárcsak Pé­csett - a működési biztonság megterem­tésére irányulnak, de már az intézményi beruházások előkészítése is folyik világ­banki támogatással. Céljuk, hogy az azo­nos területek különféle helyeken működő tanszékeit közös fedél alatt tudják. - Ez azért is fontos - mondja Fésűs rektor -, mert például biokémiai intéze­­tek/tanszékek összevonását nem lehet csak elvben megvalósítani. Az integráció következő lépcsője, hogy­­ elsősorban az alapozó tárgyaknál, ahol nagyon sok a hallgató - versenyt teremtünk a tanszé­kek között, így egy-két év alatt eldől, me­lyik tanszéket preferálják a diákok. Derzsi Zoltán, a Semmelweis Egyetem hallgatói önkormányzatának tagja a mi­nőséget tartja a legfontosabbnak, az in­tegráció más vonatkozásai szinte nem is érintik meg, szerinte „az integráció elő­nye, hogy nincs hátránya”. A felesleges párhuzamosságok megszüntetését csak a kreditrendszer 2002-es bevezetésével lát­ja megoldhatónak. De az orvostudományi karok életében nemcsak az integrációs folyamatok jelen­tenek változást, hanem a csaknem tíz éve napirenden lévő egészségügyi reform - egyes vélemények szerint hamarosan - bevezetése is. A Debreceni Egyetem rek­tora szerint a változás pozitívan érinti az egyetemeken folyó oktatást. A reform ugyanakkor nemcsak jogo­kat, de komoly felelősséget is ruház az intézményekre. Ha elismerik az újonnan alakult centrumok jelentőségét, kezükbe helyezik a képzés „alfáját és ómegáját” (orvostanhallgató-szakorvos/rezidens­­képzés, a folyamatos továbbképzések az élet végéig), akkor az orvosképzésnek is idomulnia kell a reformhoz. Fésűs rektor szerint racionálisabb lesz az oktatás: a hat év alatt nem fognak a hallgatók fejé­be gyömöszölni olyan ismeretanyagot, amelyet később szakorvosként vagy re­zidensként úgyis alaposabban tanulmá­nyozniuk kell. A képzés a készségfej­lesztésre koncentrál majd. - Ez komoly paradigmaváltás - vallja a rektor -, ame­lyet kifejezetten segíthet az integráció is azzal, hogy hallgatóink a többi karon igényeik szerint felvehetik azokat a mo­dulokat (közgazdaságtan, jog, informati­ka, idegen nyelvek), melyek szélesebb látókörűvé teszik őket. Orosz Anett Az egyetemeken folyó oktatást pozitívan érinti az egészségügyi reform. Az év írása A Magyar Egyetemi és Főiskolai Sajtó Egyesület az Év írása ’99 pályázatára nappali tagozatos hallgatók egyetemi vagy főiskolai lapban megjelent cikküket küldhetik be riport, publiciszti­ka, kritika és interjú kategóriában. Új beadási határidő: 2000. február 29. Cím: 1146 Budapest, Ajtósi Dürer sor 19-21. Telefon/fax: 06-1-343-4800/369. E- mail: iroda@mese.huninet.hu (MESE) A Rész majdnem egész... December 3-án a Hallgatói Önkormány­zatok Országos Konferenciája tagönkor­mányzatainak tagjai jelentős részének részvételével Debrecenben megalakult a Régiók Szövetsége, azaz a Rész. Kátai Gábort — aki a HÖOK-elnökválasztáson alulmaradt Kucsera Tamás Gergellyel szemben — választották az új szervezet elnökévé. Szerinte a HÖOK-ot és a diák­­szervezeteket meg kell újítani, nem sza­bad megvárni a következő választást. (Munkatársunktól) Pályaválasztás 2000 Sokaknak jelent nagy gondot a pályavá­lasztás, és már egy hónap sincs hátra a felsőoktatási intézményekhez benyúj­tandó jelentkezési lapok leadásáig, már­cius 1-jéig. A www.palya.hu című inter­netes honlap segít a jelentkezési lap he­lyes kitöltésében. Az érintettek tájéko­zódhatnak az egyes intézményekben in­duló szakokról, az elmúlt év felvételi pontszámairól, közli az elmúlt évek fel­vételi tételeit, feladatait is. (MESE) Közgazdászverseny A Rajk László Szakkollégium meghir­deti a IV közgazdász szakmai ver­senyt. A business kategória témája: Tu­dásmenedzsment: elméleti kérdések, gyakorlati problémák. Az Európa-ka­­tegóriáé: Mit jelent számunkra Helsin­ki? Közszolgálat-kategória: Magyaror­szág a versenyző egészségbiztosítási piac felé. Pénzügy katagória: Az euró hatása az európai pénz- és tőkeviszo­nyokra. A dolgozat leadási határideje: március 1-je. Információ: www.rajk. bke.hu (Rajk) Tévé, rádió, Diploma A Magyar Televízió Universitas Kataló­gus és a Petőfi rádió Menza című felső­­oktatással foglalkozó műsora a jövőben együttműködik a Népszabadság Diplo­ma mellékletével. A műsorok közötti koordinálásban közreműködik a Magyar Egyetemi és Főiskolai Sajtó Egyesület. (MESE) Hírek Az Európa 2020 konferencián fiatalok vitatkoztak az Európai Unió integrá­ciójáról és globalizációjáról. Képünkön a szerb küldöttség hornyák tibor felvétele 27 VESZPRÉMI EGYETEM TOVÁBBKÉPZŐ ÉS TÁVOKTATÁSI KÖZPONT 8200 Veszprém, Wartha V. u. 1. Tel./fax: (88) 429-671. E-mail: vetovabbkp@almos.vein.hu, http://vettk.vein.hu AJÁNLOTT KÉPZÉSEINK ÁPRILISTÓL: ♦ Marketing- és reklámmenedzser (1 éves felsőfokú szakképesítés) Hétvégi oktatás, egyetemi oktatókkal, 120 000 Ft/fő, Budapesten és Veszprémben is! ♦ Mérlegképes könyvelő (1 éves felsőfokú szakképesítés) Hétvégi oktatás, egyetemi oktatókkal, 120 (KX) Ft/fő ♦ Környezetvédelmi szakelőadó (távoktatással) Havonta 1-3 napos előadások, egyetemi oktatókkal, 80 000 Ft/fő Kérje ingyenes írásos tájékoztatónkat! Nemzetközi Üzleti Főiskola (International Business School) Nyílt nap 2000. február 11., 10.30 Programok: 10.30- 11.00 Gyülekező, filmvetítés, teaház 11.00- 12.00 Vetélkedők ÉRDEKES KÉRDÉSEKKEL ÉS ÉRTÉKES NYEREMÉNYEKKEL! 12.00- 12.30 Általános tájékoztató 12.30- 13.00 Eredményhirdetés és díjátadás 13.00­ Ismerkedés a főiskolával, részletes tájékoztatás az egyes szakokról Minden érdeklődőt szeretettel várunk! Cím: Budapest II., Tárogató út 2-4. Telefon: 391-2500 I

Next