Népszabadság, 2000. február (58. évfolyam, 26-50. szám)
2000-02-09 / 33. szám
NÉPSZABADSÁG DIPLOMA 2000. FEBRUÁR 9., SZERDA Meg kell tennünk, nincs mese mondja a Semmelweis Egyetem rektora A Semmelweis Egyetem január 1-jétől működik ezen a néven és ebben a szervezeti formában, ám rektorát, dr. Sótonyi Pétert már tavaly ősszel megválasztották. A professzor az egyetlen olyan felsőoktatási intézmény vezetője, amely csak egészségüggyel foglalkozik, és a hazai szakemberek több mint egynegyedét képzi. A Semmelweis Egyetem új intézmény, vagy csak a neve új? - Új intézmény válhat belőle, amelynek az az ereje, hogy a prevenció, kuráció, rehabilitáció együttesen jelen van. A Testnevelési Egyetemmel például azért nyertünk, mert a képzésben idáig a megelőzésre nem fektettünk elég súlyt. Ők pedig olyan egészségügyi tudásanyagot kaptak, amely ma már egy piacképes testnevelő tanárnak nélkülözhetetlen.Az integráció egyik fő érve a hallgatói mobilitás. Az önök esetében ez mit jelenthet? - Nálunk kissé más a helyzet, mint a vidéki univerzitásokon, ahol van például bölcsész- vagy jogi képzés. Ez versenyhelyzetet teremthet nekünk, hisz az oda beiratkozó hallgató esetleg szerezhet egy másik diplomát is. De mi is indíthatunk párhuzamos képzéseket. -Például? - Az egészségtudományok bizonyos területein - informatika, népegészségügy - az akkreditáció után elindíthatunk új képzési konstrukciókat. -A párhuzamosságok megmaradnak? - Az első menetben a karoknak a saját házuk táján kell tiszta viszonyokat teremteniük. A SOTE-n kincstári biztos járt, mivel nagy adósság halmozódott fel. Ugyanígy van adóssága a volt Haynal Imre egyetemnek és egy minimális a Testnevelési Egyetemnek is. -Ennyire rosszul gazdálkodnak? - Nem, a rendszer mélyen alulfinanszírozott. - És mit kezd az új egyetem az adósságával? - Ezt kari szinten kell rendezni. Egy vezető sem kívánhatja, hogy a másik kar kisegítse, még akkor sem, ha most már egy egyetem vagyunk. A törvény is azt mondja, hogy az adósságállományok a karokra allokálódnak. Nekik kell eldönteniük, milyen személyi, rendszerbéli és financiális változtatásokat akarnak véghezvinni, hogy tiszta lapról indulhassunk. Ezután kell átgondolni hol vannak olyan párhuzamosságok, amelyeket meg kell szüntetni. - Tehát lesznek ilyenek... - Persze, hogy lesznek! Európai trend, hogy minél koncentráltabb, nemzetközi szinten is erős egyetemi konstrukciók jöjjenek létre, magyarán - ha tetszik, ha nem - a hallgató piaci termékké fog válni. Ebben óriási a mi felelősségünk itt az egyéni és csoportérdeket félre kell tenni. Ha már szóba kerültek az egyéni és csoportérdekek: fontos szempont, hogy az oktatási párhuzamok ésszerűsítése során ezek ne sérüljenek? - Talán egyszerűbb helyzetben vagyunk, mint a vidéki egyetemek, mivel nálunk kincstári biztos járt. Először berzenkedtünk, de sok olyan problémát fel-1963-ban végzett a budapesti orvosegyetemen, az Igazságügyi Orvostani Intézetben kezdett dolgozni. 1989-től egyetemi tanár a Semmelweis Orvostudományi Egyetemen. 1991-től tanszékvezető. 1997-től az Általános Orvosi Kar dékánja. 1999-ben rektorrá választják. Az orvostudomány doktora. tárt, amit tudomásul kell venni. Meg kell fogadnunk, amit mond: többek között személyi változások, státusmegszűnések, intézet-összevonások lesznek. Egyszerűen nem finanszírozható a rendszer. -Ettől várhatjuk a minőségileg új képzést? - Ettől is, hisz idáig versenyképességről igazán csak a hazai viszonyok között beszélhettünk. Ha belépünk az Európai Unióba, akkor pályázhat a végzett hallgató ide vagy oda, szabaddá válik a piac. Hozzá kell tennem, állunk elébe, nemzetközi szinten nincs szégyellnivalónk.Azért csak van mit a nyugati normákhoz igazítani. - A 2002. december 31-én bevezetendő kreditrendszerű oktatás nagy fordulat lesz: megnő a hallgató mobilitása, megváltozik a jogállása, több joga lesz, esetleg szabadon választhat tanszéket is... -Éppen ideje, hiszen azt szokták mondani, hogy a hazai felsőoktatásban az orvosképzés rendszere szinte feudalisztikus. Nem a képzés, hanem az egészségügy úgy, ahogy van! Rátapintott az egyik fő gondomra: amíg Magyarországon a paraszolvencia, a hálapénzek rendszerét nem szüntetjük meg - amelynek következménye ez a feudális struktúra addig kiszolgáltatottsági viszony van beteg és orvos, orvos és orvos között. Ha nem árán és teljesítményén fizetik az orvosi működést, nem lehet áttörést elérni. Ehhez hozzá kell nyúlni, ha csak kerülgetjük, mint macska a forró kását, nem lehet tiszta viszonyokat teremteni. - Szerintem a paraszolvencia elutasítása nemcsak anyagi kérdés, és ebben hatványozott szerepe lehet az orvosképzésnek, az egyetemi oktatóknak. - Nyilvánvaló. De nekem meggyőződésem, és akár büntetőjogi felelősségem tudatában is ki merem jelenteni, hogy a magyar orvosok kilencven százaléka megalázónak tartja a hálapénzt.A kulcs tehát a finanszírozás. Ez a terület pedig eléggé homályos: ritkán lehet elkülöníteni az Oktatási Minisztérium és a társadalombiztosítás által utalt összegeket. Igen, ez kissé összekeveredett az egyetemeken. Éppen a kincstári biztos akart nálunk ezen a téren is tiszta viszonyokat teremteni. - Sikerült neki? - Tulajdonképpen elindított egy folyamatot. Meg kell tennünk, nincs mese! Pálinkás Norbert SÓTONYI PÉTER Orvosképzés az egyesülés után Folytatás a 25. oldalról Ezek az egészségtudományi központok angolszász mintára formálódtak. Az Egyesült Államokban „a legtekintélyesebb, legeredményesebb állami és magánorvoskarok nagy — nemegyszer világhírű - egyetemek keretében működnek Medical Centerként. Legismertebbek a Harvard, Yale, Columbia Medical Centerjei” - írta tanulmányában Barakonyi Károly közgazdász, egyetemi tanár. Arra is kitér, hogy az orvostudományi karok tudományegyetembe integrálódása magában hordozza azt a perspektívát, hogy az orvosképzésben és kutatásban, a gyógyító munka szervezésében megnő a társadalomtudományi, szociológiai, vezetéstudományi, pénzügyi stb. ismeretek fontossága. Az egykarú egyetem ezt a hátteret nehezebben tudja megteremteni, az autarkia a minőség és színvonal rovására megy, a kérdés csak külső szakemberek bevonásával oldható meg. Fésűs László, a Debreceni Egyetem rektora, aki a DOTE vezetőjeként került az integrált intézmény élére, úgy látja, ha tudatosan kihasználják a többfakultású egyetemi szerkezetből adódó lehetőségeket, akkor az egyetemről kikerülve az átlagos képességű hallgatók is a társadalom igényeinek megfelelő, sokoldalú szakemberré válnak. A rektor ezt tartja az integráció egyik keveset emlegetett, ám annál fontosabb lehetőségének. A centrumok teljesen önállóan kezelik majd azt a pénzt, amelyet az OEP juttat nekik. Elnökük - Pécsett Bellyei Árpád, a POTE volt rektora, Debrecenben Édes István, a DOTE egyik volt rektorhelyettese - teljes felelősséggel, amelyet átruházott jogkörben a rektortól kapott, tartozik a létesítmény működéséért. Dönthet a felfüggesztésekről, a fejlesztésekről, határozhat az orvosperekben. A Debrecenben 12, Pécsett hatmilliárdos OEP-támogatással működő járó- és fekvőbeteg-ellátást is az elnök koordinálja. A centrum a felsőoktatási törvénynek megfelelően irányítja a szakorvosképzést is. A januárban egy cégér alá került intézményekben a megfelelő tanszék-összevonások és -átszervezések még csak most indulnak meg. Az integrációt megelőzően minden intézménynek el kellett készítenie az intézményi fejlesztési tervet. Szegeden és Debrecenben már hozzákezdtek a terv megvalósításához, a pécsit viszont eddig kétszer dobta vissza a Világbank. A pénzintézet szakemberei indoklásukban a tényleges tartami együttműködést hiányolták. Mindez talán azzal magyarázható, hogy a két másik egyetemi városban a törvényi szabályozást megelőzően már voltak együtt indított szakok, az integráció „kormányzati erőltetése” csupán felgyorsította a folyamatot. Pécs „a túlélésre játszott”. (Ezt egy interjúban a Janus Pannonius Tudományegyetem integrációért felelős rektorhelyettese, Sípos Béla elismerte.) Mindamellett Pécsett is felállt az új szenátus, megalkották az új működési és gazdasági szabályzatot. De elképzelhető, hogy az integrálással még sok gondjuk lesz. Kóbor Gyula, a Pécsi Tudományegyetem főtitkára elmondta: a legfontosabb elv a decentralizáció, csak ott kell egységesíteni, ahol ezt a jogszabályok és az észérvek megkövetelik. Azokon a tudományterületeken, amelyeken a párhuzamosságokat mindenképpen meg kell szüntetni, ott igyekszünk konszenzust teremteni úgy, hogy egzisztenciális érdekeket lehetőleg ne sértsünk, de azért a szakmai szempontokat tartsuk szem előtt - jelentette ki a főtitkár. A Debreceni Egyetemen már évek óta működnek olyan szakok, amelyek egyetemközi együttműködést kívántak. A fejlesztési tervben a megkezdett folyamatokat vitték tovább. Eljutottak arra a szintre, hogy az eddigi négy helyett egy döntési mechanizmus működik. Az első legfontosabb intézkedések - akárcsak Pécsett - a működési biztonság megteremtésére irányulnak, de már az intézményi beruházások előkészítése is folyik világbanki támogatással. Céljuk, hogy az azonos területek különféle helyeken működő tanszékeit közös fedél alatt tudják. - Ez azért is fontos - mondja Fésűs rektor -, mert például biokémiai intézetek/tanszékek összevonását nem lehet csak elvben megvalósítani. Az integráció következő lépcsője, hogy elsősorban az alapozó tárgyaknál, ahol nagyon sok a hallgató - versenyt teremtünk a tanszékek között, így egy-két év alatt eldől, melyik tanszéket preferálják a diákok. Derzsi Zoltán, a Semmelweis Egyetem hallgatói önkormányzatának tagja a minőséget tartja a legfontosabbnak, az integráció más vonatkozásai szinte nem is érintik meg, szerinte „az integráció előnye, hogy nincs hátránya”. A felesleges párhuzamosságok megszüntetését csak a kreditrendszer 2002-es bevezetésével látja megoldhatónak. De az orvostudományi karok életében nemcsak az integrációs folyamatok jelentenek változást, hanem a csaknem tíz éve napirenden lévő egészségügyi reform - egyes vélemények szerint hamarosan - bevezetése is. A Debreceni Egyetem rektora szerint a változás pozitívan érinti az egyetemeken folyó oktatást. A reform ugyanakkor nemcsak jogokat, de komoly felelősséget is ruház az intézményekre. Ha elismerik az újonnan alakult centrumok jelentőségét, kezükbe helyezik a képzés „alfáját és ómegáját” (orvostanhallgató-szakorvos/rezidensképzés, a folyamatos továbbképzések az élet végéig), akkor az orvosképzésnek is idomulnia kell a reformhoz. Fésűs rektor szerint racionálisabb lesz az oktatás: a hat év alatt nem fognak a hallgatók fejébe gyömöszölni olyan ismeretanyagot, amelyet később szakorvosként vagy rezidensként úgyis alaposabban tanulmányozniuk kell. A képzés a készségfejlesztésre koncentrál majd. - Ez komoly paradigmaváltás - vallja a rektor -, amelyet kifejezetten segíthet az integráció is azzal, hogy hallgatóink a többi karon igényeik szerint felvehetik azokat a modulokat (közgazdaságtan, jog, informatika, idegen nyelvek), melyek szélesebb látókörűvé teszik őket. Orosz Anett Az egyetemeken folyó oktatást pozitívan érinti az egészségügyi reform. Az év írása A Magyar Egyetemi és Főiskolai Sajtó Egyesület az Év írása ’99 pályázatára nappali tagozatos hallgatók egyetemi vagy főiskolai lapban megjelent cikküket küldhetik be riport, publicisztika, kritika és interjú kategóriában. Új beadási határidő: 2000. február 29. Cím: 1146 Budapest, Ajtósi Dürer sor 19-21. Telefon/fax: 06-1-343-4800/369. E- mail: iroda@mese.huninet.hu (MESE) A Rész majdnem egész... December 3-án a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája tagönkormányzatainak tagjai jelentős részének részvételével Debrecenben megalakult a Régiók Szövetsége, azaz a Rész. Kátai Gábort — aki a HÖOK-elnökválasztáson alulmaradt Kucsera Tamás Gergellyel szemben — választották az új szervezet elnökévé. Szerinte a HÖOK-ot és a diákszervezeteket meg kell újítani, nem szabad megvárni a következő választást. (Munkatársunktól) Pályaválasztás 2000 Sokaknak jelent nagy gondot a pályaválasztás, és már egy hónap sincs hátra a felsőoktatási intézményekhez benyújtandó jelentkezési lapok leadásáig, március 1-jéig. A www.palya.hu című internetes honlap segít a jelentkezési lap helyes kitöltésében. Az érintettek tájékozódhatnak az egyes intézményekben induló szakokról, az elmúlt év felvételi pontszámairól, közli az elmúlt évek felvételi tételeit, feladatait is. (MESE) Közgazdászverseny A Rajk László Szakkollégium meghirdeti a IV közgazdász szakmai versenyt. A business kategória témája: Tudásmenedzsment: elméleti kérdések, gyakorlati problémák. Az Európa-kategóriáé: Mit jelent számunkra Helsinki? Közszolgálat-kategória: Magyarország a versenyző egészségbiztosítási piac felé. Pénzügy katagória: Az euró hatása az európai pénz- és tőkeviszonyokra. A dolgozat leadási határideje: március 1-je. Információ: www.rajk. bke.hu (Rajk) Tévé, rádió, Diploma A Magyar Televízió Universitas Katalógus és a Petőfi rádió Menza című felsőoktatással foglalkozó műsora a jövőben együttműködik a Népszabadság Diploma mellékletével. A műsorok közötti koordinálásban közreműködik a Magyar Egyetemi és Főiskolai Sajtó Egyesület. (MESE) Hírek Az Európa 2020 konferencián fiatalok vitatkoztak az Európai Unió integrációjáról és globalizációjáról. Képünkön a szerb küldöttség hornyák tibor felvétele 27 VESZPRÉMI EGYETEM TOVÁBBKÉPZŐ ÉS TÁVOKTATÁSI KÖZPONT 8200 Veszprém, Wartha V. u. 1. Tel./fax: (88) 429-671. E-mail: vetovabbkp@almos.vein.hu, http://vettk.vein.hu AJÁNLOTT KÉPZÉSEINK ÁPRILISTÓL: ♦ Marketing- és reklámmenedzser (1 éves felsőfokú szakképesítés) Hétvégi oktatás, egyetemi oktatókkal, 120 000 Ft/fő, Budapesten és Veszprémben is! ♦ Mérlegképes könyvelő (1 éves felsőfokú szakképesítés) Hétvégi oktatás, egyetemi oktatókkal, 120 (KX) Ft/fő ♦ Környezetvédelmi szakelőadó (távoktatással) Havonta 1-3 napos előadások, egyetemi oktatókkal, 80 000 Ft/fő Kérje ingyenes írásos tájékoztatónkat! Nemzetközi Üzleti Főiskola (International Business School) Nyílt nap 2000. február 11., 10.30 Programok: 10.30- 11.00 Gyülekező, filmvetítés, teaház 11.00- 12.00 Vetélkedők ÉRDEKES KÉRDÉSEKKEL ÉS ÉRTÉKES NYEREMÉNYEKKEL! 12.00- 12.30 Általános tájékoztató 12.30- 13.00 Eredményhirdetés és díjátadás 13.00 Ismerkedés a főiskolával, részletes tájékoztatás az egyes szakokról Minden érdeklődőt szeretettel várunk! Cím: Budapest II., Tárogató út 2-4. Telefon: 391-2500 I