Népszabadság, 2002. január (60. évfolyam, 1-26. szám)
2002-01-12 / 10. szám
NÉPSZABADSÁG HÉTVÉGE 2002. JANUÁR 12., SZOMBAT 25 Bukott műsorok, tévésztárok A ruháitól a műsorban megváló modell ötlete is kevésnek bizonyult ahhoz, hogy a Gesztiméter című vetélkedő az év dobása helyett az esztendő sokak szerint legnagyobb tévés bukását produkálja tavaly. Műsorkészítők szerint biztos receptje nincs a magyar közönség megnyerésének, bár egy igényesen átültetett nyugati licenc nagy valószínűséggel sikeres lesz itthon is. Haszán Zoltán Hatalmas hírverés, sajtótájékoztatón bemutatott, többnyire a konkurenciától átcsábított, és saját bevallásuk szerint régen dédelgetett céljukat az új tévénél végre megvalósító sztárok. Aztán az új műsor a várakozásoktól messze elmaradva gyengén startol, némi magyarázkodás, módosított kezdési időpontok. Hivatalosan ezt egy bejelentés követi arról, hogy a műsor iránt töretlen a bizalom, de némi átalakításra szorul, ami miatt szünetel egy kicsit. Ezt követően a produkció már nem kerül képernyőre, a televízió milliókat bukik, a műsorvezetők pedig csalódottan távoznak. A bukott műsorok forgatókönyve az idén többször előkerült. Tavasszal a TV 2 új műsorrendjéről szóló prezentáción meglepetésként mutatták be Geszti Pétert, aki egy saját ötleten alapuló vetélkedővel jelentkezett. Az új struktúra egyik oszlopának szánt, óriásplakátokon is népszerűsített Geszti Péter mindössze három adást élt meg. Az interaktívnak hirdetett, vagyis a nézőket a műsorba bevonó produkció első része szinte végig felvételről ment, technikai bakik zavarták a már élőben sugárzott második és harmadik részt. A Gesztiméter negyedik darabja már nem készült el. A műsor jelenleg „nem kellő kiforrottsága” miatt szünetel. A producer, Pogány György számos, a kudarcot magyarázó elmélettel találkozott már. Ezekből azt tartja a legmegalapozottabbnak, amely szerint fából vaskarikát próbáltak csinálni, vagyis a vetélkedő elemeit show-betétekkel ötvözték. Utólag úgy látja, hogy ilyen jellegű műsor nem véletlenül nincs a világon sehol sem. Míg a vetélkedőnél arra van szükség, hogy a nézőkben fokozatosan növeljék a feszültséget, a show-jelenetek oldják a hangulatot. Óriási kockázatot jelentett az a szándék is, hogy több ezer vagy tízezer nézőt vonjanak be a műsorba, amellyel így csak élőben lehetett kísérletezni. Persze az anyagiak miatt amúgy sem lett volna lehetőség a sok próbára, hiszen a stúdió eszközeinek egynapi bérlete másfél millió forint. Pogány megemlített egy amerikai példát is: egy interneten nagy sikerrel futó játékot vásárolt meg tavaly egy televízió, amelyet most gyúrnak át. A képernyőn 2003 nyarán lesz látható a vetélkedő. Nekik három hónapjuk volt a műsor teljes kidolgozására. A Gesztimétert a módosított elképzelések szerint ősszel indították volna újra, immár javított változatban. Azonban hiába adta segítségül a TV 2 Vitray Tamás szakértelmét, augusztusban feladták a próbálkozást. A játék internetes változata novemberig ment a Korridor című TV 2-s honlapon. Irritáló életstílus Nincs már műsora az RTL-től a TV 2-höz átcsábított Csiszár Jenőnek sem, aki „a magyar média egy piti szemétdomb, egy csomó piti kakassal” megjegyzéssel szállt ki szeptemberben a magyar televíziózásból. Neki a szintén tavasszal indított Az év hangja című műsorban rákényszerített szerepből lett elege. Nem lehet büszke az RTL Klub sem arra a kísérletre, amelyet az első akciófilm-sorozat elindításával végzett el. Az Első generációval egy RTL-s vezető szerint alapvető probléma volt, hogy a magyar átlagtól messze elszakadó yuppievilágot akart bemutatni, amelynek a - ráadásul nem túl jól játszó és utószinkronizált — szereplőivel a nézők nem tudtak azonosulni. Ráadásul a film technikai megvalósítása sem volt túlságosan szerencsés. Szabó Szilárd, a sorozat rendezője szerint senki nem várhatta el a filmben játszó modellektől, hogy komoly színészi teljesítményt nyújtsanak. (Rajongói leveleket ennek ellenére a mai napig kapnak.) A Barátok közt is nagyrészt amatőrökkel indult és Natalia Oreiro a Vad angyalban sem színészi képességeivel nyűgözi le a nézőket, véli a rendező. Szabó az itthoni sajátos körülményekkel indokolja, hogy a produkció nem lett sikeres. Különös gondot fordítottak például a felvétel technikájára, amely igényesebb a magyar sorozatokénál. Arról a kritikáról pedig, hogy a kiválasztott szépségek által játszott elittel a nézők nem tudtak azonosulni, Szabó megjegyzi: nem a valóság leképezése volt a céljuk, bár a megjelent véleményekből, különösen az internetes hozzászólásokból úgy tűnt, hogy a nézők egy részét valóban irritálta a bemutatott világ. Az RTL részéről a türelmet is hiányolja a rendező. Az 1,5 milliárdos beruházásból készült Barátok közt is csak másfél év után produkálta az elvárt nézettséget, az Első generációt is megszerették volna idővel. A tízrészes sorozatnak azonban nem készültek újabb epizódjai. A szakma részéről a sorozat méltatlanul lett kezelve, amelyben Szabó szerint közrejátszhatott, hogy magánvállalkozásban készült el a produkció. Az Első generációt a hazai gyakorlattól eltérően nem egy tévé előfinanszírozásában gyártották, a forgatás költségeit a Sunny Film állta, és már készen adta el a kiválasztott RTL Klubnak. A keserű tapasztalatok miatt a cég hasonló produkciót nem tervez a közeljövőben, a filmgyártás iránt azonban továbbra is érdeklődnek. Szabó szerint ilyen kis piacon nem lehet rentábilisan igényes produkciókat készíteni. Az Első generációból most a forgatókönyv hibáit kijavítva egész estés játékfilm készül, a külföldi piac számára angolul feliratozva. Szappanopera bagóért - Nincs sikerrecept - állítja Bányai Gábor, több TV 2-n futó műsor, egyebek közt A leggyengébb láncszem és a Citrom producere. Az utóbbi műsor egyébként most szintén az erőgyűjtés fázisában van, miközben december közepén a világ legrangosabb tévés vetélkedőjén, az Emmy fesztiválon a szórakoztatókategóriában ötödik lett. Alapvető követelmények ugyanakkor vannak egy műsorral szemben. Egy vetélkedőnél véleménye szerint ilyen, hogy a néző önmagát is próbára tehesse, azonosulni tudjon a játékosokkal, amit megkönnyít, ha híres emberek rivalizálnak. Ilyen volt szerinte az Esti Broadway, amely most szintén nincs képernyőn, de reményei szerint fel tudja majd támasztani. Tóth Péter Miklós, aki a producere volt Kepes András Oázis című műsorának, úgy véli, hogy rendkívül nehéz a közízlés kiszámítása, ezért kockázatos az új műsorok indítása. Különösen akkor, ha a nyolcszázezerért-másfél millióért megszerezhető filmek, mint például a Beverly Hills-i zsaru második része sokadik ismétlése is nagyobb nézőtábort vonz, mint bármilyen saját gyártású produkció. Ez utóbbi költsége ráadásul egy show esetében elérheti az öt-hatmillió forintot is. „Nyugaton egy producer a saját pénzéből leforgat egy produkciót, amit aztán készen elad a tévéknek. Náluk erre nincs pénz, a televíziók finanszírozzák a költségeket és így beleszólást is követelnek a műsorokba, megmondják például, hogy melyik sztárjuk legyen a vendég” - teszi hozzá. Tóth szerint a közszolgálati tévén nagyobb szabadságot kapnak az alkotók. Az Oázis kereskedelmi csatornán nem jöhetett volna létre. Gát György szerint, akit decemberben értesített az MTV, hogy három év után nem újítja meg a 112 című műsorának a szerződését, teljesen természetes, hogy a tévék beleszólnak a műsorba, hiszen a saját pénzüket kockáztatják. Mint mondja, ez hihetetlen drága műfaj, súlyos tízmilliókról kell dönteni. Ezért számítanak a személyes kapcsolatok is. Általunk kért becslése szerint húsz műsorötletéből átlagosan egy valósul meg. Jelen pillanatban a TV 2 számára készít sorozatot. Egy korábbi próbálkozása, a 7-es csatorna ugyanitt már befuccsolt, de szerinte ez csak annak volt köszönhető, hogy nem hagyták kifutni a műsort. A saját műsorral jelenleg a Sateliten jelentkező Havas Henrik szerint a televízióknak az a legnagyobb problémájuk, hogy nem menedzselik a fiatalokat, akik nagyon nehezen érvényesülnek mentor nélkül. Ezt tapasztalja az RTL-nél is, ahol nem gondoskodnak arról, hogy más is felnőjön Bajor Imre és Gálvölgyi János mellé. „A szoros összetartás miatt régebben is nehéz volt bekerülni a szűk elitbe a közszolgálati rádióban és a tévében. Az ott kialakult szakmai, baráti kapcsolatok ma is helyzetbe hoznak 10-12 embert” — állítja Havas, aki szerint a politika is erősen beleszól a média életébe, kevesen őrizték meg szuverenitásukat. Havas az RTL-nél tett kitérőjére úgy emlékszik, hogy jogi műsora, a Perpatvar licenc volt, amelyet mindenhol a világon délután sugároztak és nem az esti főműsoridőben. „Szigorú kottából kellett játszani” - mondja Havas, hozzátéve, hogy a produkcióval kapcsolatos ötleteit azért szívesen fogadták. A 24 rész mindegyike a legnézettebb műsor volt az adások napján, ám mégis úgy búcsúztak el tőle, hogy minek gyártsanak saját produkciót, ha a reklámidőt úgyis előre megvették, és néhány százdolláros filmekkel is ki tudják tölteni a programidőt. Havas szerint a producerek és tévés vezetők közti kapcsolat is befolyásolja a műsorok sorsát. Az M 1-en például „vígan elvan az Ezüsthajó által készített jogi műsor, amelyet senki nem néz”. A műsorvezető hiányolja a kollégák közti régi szolidaritást, és felháborítónak tartja, ahogy néhányan beletörölték a cipőjüket Frei Tamásba. Havassal egy új műsorról tárgyalt a Magyar Televízió ősszel, pénzügyi okok miatt azonban nem jött létre az egyezség. Az RTL-nél a Dáridóhoz hasonló műsorral sikertelenül próbálkozó Koós János ugyanakkor januártól a közszolgálati csatornán mulattat. Nem kíván ugyanakkor egyelőre viszszatérni az országos televíziókhoz Bárdos András. Az RTL Klubtól 2000 nyarán saját szavai szerint kiszekült műsorvezető nem kíván részt venni abban a lefelé gyorsuló spirálban, amely a tévék mostani, „ki tud a másik alá menni” versengésére jellemző. Szerinte ebben különösen az RTL jár az élen. Meglátása szerint a magyarországi média összeomlott, különösen az elektronikus sajtó állapota aggasztó. Amíg ez a helyzet nem változik meg, addig ő kiválóan elvan a Színművészeti Egyetemen és a Sateliten. Önként vonult vissza a TV 2-ből Vitray Tamás, akit először vezérigazgatói tanácsadónak szerződtettek, majd emellett felkérték, hogy az általa kitalált, és újra életre hívott Kapcsoltamat vezesse. Ötven adást vállalt, ám a 25. után kiszállt. Ezt azzal indokolja, hogy az általa egyébként is kedvezőtlennek tartott este hatórás időpontról áttették a műsorát egy még rosszabb helyre, reggelre. Vitray ezek után a tanácsadásról is lemondott. Saját jövőjéről annyit közölt: ő maga nem fog kilincselni. Szóban megállapodott, hogy az MTV téli olimpia stábjával utazik. Búcsúzó műsorfelelősök A produkciókért felelős programigazgatók mindkét országos televíziónál távoztak posztjukról 2001-ben. Az RTL-s Gyöngyössy Bencét a Frei-ügy sodorta el, Stipsitcz Károly a TV 2 hivatalos közleménye szerint maga kérte felmentését egyéb munkái miatt. (Az MTV Rt.-nél a jelenlegi elnök, Mendreczky Károly volt a programigazgató.) Kolosi Péter, az RTL Klub nyáron kinevezett programigazgatója szerint a magyar piac hasonlóan működik a nyugateurópaihoz, a nézői szokások talán a némethez állnak a legközelebb. Ha ott sikeres volt egy műsor, az gondosan megcsinálva nagy valószínűség szerint itthon is működik majd. A TV 2-vel szemben ledolgozott hátrányukat Kolosi azzal magyarázza, hogy türelmesebbek a konkurensüknél. Véleménye szerint a másfél évig rossz eredményeket produkáló Barátok közt és az indulásánál szintén alacsony nézettségű Találkozások és a Mónika-show a TV 2-nél nem biztos, hogy megmaradnak. (A TV 2 korábban már indított délutáni, a Mónikához hasonló műsort, a Kakukk-show azonban idővel eltűnt.) Az őszt mindkét két tévé a valóság bemutatásán alapuló reality show-k jegyében hirdette meg. Azzal nem számolhattak, hogy időközben, legalábbis tőlünk nyugatabbra elfordulnak a nézők a műfajtól. Tanulmányok ezt a szeptember 11- i terrorcselekményekkel magyarázták. Az RTL elhalasztotta műsorának indítását, a TV 2 azonban levetítette saját produkcióját, a Bázist, amelyet sokan fanyalogva fogadtak. Alacsonyabb nézettségét indokolhatja az, hogy végül egy késő esti, nem a célközönség által kedvelt időpontra került. A Bázis mellett a TV 2 több mint egy tucat új műsorral kezdte az őszt, a kockáztatás azonban legalábbis egyelőre úgy tűnik, hogy nem jött be. Az RTL-től átigazolta Boros-Bochkor párostól várt átütő siker elmaradt, heti egy helyett kéthetente jelentkeznek majd, a váltóműsoruk réges-régi Benny Hill-paródiák. A gyengébb eredmények miatt a TV 2 elvesztette addigi előnyét az RTL-lel szemben. Laluk Márta, a TV 2 új programigazgatója szerint új műsorokat sugároznak: naponta jelentkező új talkshow-t indítanak, és Aktív címmel magazin is lesz a Tények előtt. Ez a műsor értesülésünk azt a pozíciót foglalhatja el, amilyen az RTL- en a Fókusz. Laluk bejelentette azt is, hogy fejlesztőcsoport kezdi meg munkáját. Ők a közönség ízlésének megfejtése mellett médiaiskolákban új arcokat is keresnek. Az RTL Klub Első generáció című akciósorozata a yuppie-világot akarta bemutatni Koóstoló nézettsége nem érte el a Dáridóét Havas Henrik szerint a Perpatvart rossz időpontban sugározták fotó: nagy botond