Népszabadság, 2002. január (60. évfolyam, 1-26. szám)

2002-01-12 / 10. szám

NÉPSZABADSÁG HÉTVÉGE 2002. JANUÁR 12., SZOMBAT 25 Bukott műsorok, tévésztárok A ruháitól a műsorban meg­váló modell ötlete is kevésnek bizonyult ahhoz, hogy a Gesztiméter című vetélkedő az év dobása helyett az eszten­dő sokak szerint legnagyobb tévés bukását produkálja ta­valy. Műsorkészítők szerint biztos receptje nincs a magyar közönség megnyerésének, bár egy igényesen átültetett nyu­gati licenc nagy valószínűség­gel sikeres lesz itthon is. Haszán Zoltán Hatalmas hírverés, sajtótájékoztatón be­mutatott, többnyire a konkurenciától át­csábított, és saját bevallásuk szerint régen dédelgetett céljukat az új tévénél végre megvalósító sztárok. Aztán az új műsor a várakozásoktól messze elmaradva gyen­gén startol, némi magyarázkodás, módo­sított kezdési időpontok. Hivatalosan ezt egy bejelentés követi arról, hogy a műsor iránt töretlen a bizalom, de némi átalakí­tásra szorul, ami miatt szünetel egy kicsit. Ezt követően a produkció már nem kerül képernyőre, a televízió milliókat bukik, a műsorvezetők pedig csalódottan távoz­nak. A bukott műsorok forgatókönyve az idén többször előkerült. Tavasszal a TV 2 új műsorrendjéről szóló prezentáción meglepetésként mutatták be Geszti Pé­tert, aki egy saját ötleten alapuló vetélke­dővel jelentkezett. Az új struktúra egyik oszlopának szánt, óriásplakátokon is nép­szerűsített Geszti Péter mindössze három adást élt meg. Az interaktívnak hirdetett, vagyis a nézőket a műsorba bevonó pro­dukció első része szinte végig felvételről ment, technikai bakik zavarták a már élő­ben sugárzott második és harmadik részt. A Gesztiméter negyedik darabja már nem készült el. A műsor jelenleg „nem kellő kiforrottsága” miatt szünetel. A producer, Pogány György számos, a kudarcot magyarázó elmélettel találko­zott már. Ezekből azt tartja a legmegala­pozottabbnak, amely szerint fából vaska­rikát próbáltak csinálni, vagyis a vetélke­dő elemeit show-betétekkel ötvözték. Utólag úgy látja, hogy ilyen jellegű mű­sor nem véletlenül nincs a világon sehol sem. Míg a vetélkedőnél arra van szük­ség, hogy a nézőkben fokozatosan növel­jék a feszültséget, a show-jelenetek old­ják a hangulatot. Óriási kockázatot jelen­tett az a szándék is, hogy több ezer vagy tízezer nézőt vonjanak be a műsorba, amellyel így csak élőben lehetett kísérle­tezni. Persze az anyagiak miatt amúgy sem lett volna lehetőség a sok próbára, hiszen a stúdió eszközeinek egynapi bér­lete másfél millió forint. Pogány megem­lített egy amerikai példát is: egy inter­neten nagy sikerrel futó játékot vásárolt meg tavaly egy televízió, amelyet most gyúrnak át. A képernyőn 2003 nyarán lesz látható a vetélkedő. Nekik három hó­napjuk volt a műsor teljes kidolgozására. A Gesztimétert a módosított elképzelé­sek szerint ősszel indították volna újra, immár javított változatban. Azonban hiá­ba adta segítségül a TV 2 Vitray Tamás szakértelmét, augusztusban feladták a próbálkozást. A játék internetes változata novemberig ment a Korridor című TV 2-s honlapon. Irritáló életstílus Nincs már műsora az RTL-től a TV 2-höz átcsábított Csiszár Jenőnek sem, aki „a magyar média egy piti szemétdomb, egy csomó piti kakassal” megjegyzéssel szállt ki szeptemberben a magyar televí­ziózásból. Neki a szintén tavasszal indí­tott Az év hangja című műsorban rákény­­szerített szerepből lett elege. Nem lehet büszke az RTL Klub sem arra a kísérletre, amelyet az első akció­­film-sorozat elindításával végzett el. Az Első generációval egy RTL-s vezető sze­rint alapvető probléma volt, hogy a ma­gyar átlagtól messze elszakadó yuppie­­világot akart bemutatni, amelynek a - rá­adásul nem túl jól játszó és utószinkroni­zált — szereplőivel a nézők nem tudtak azonosulni. Ráadásul a film technikai megvalósítása sem volt túlságosan sze­rencsés. Szabó Szilárd, a sorozat rendezője sze­rint senki nem várhatta el a filmben játszó modellektől, hogy komoly színészi telje­sítményt nyújtsanak. (Rajongói leveleket ennek ellenére a mai napig kapnak.) A Barátok közt is nagyrészt amatőrökkel indult és Natalia Oreiro a Vad angyalban sem színészi képességeivel nyűgözi le a nézőket, véli a rendező. Szabó az itthoni sajátos körülményekkel indokolja, hogy a produkció nem lett sikeres. Különös gondot fordítottak például a felvétel tech­nikájára, amely igényesebb a magyar so­rozatokénál. Arról a kritikáról pedig, hogy a kiválasztott szépségek által ját­szott elittel a nézők nem tudtak azonosul­ni, Szabó megjegyzi: nem a valóság leké­pezése volt a céljuk, bár a megjelent véle­ményekből, különösen az internetes hoz­zászólásokból úgy tűnt, hogy a nézők egy részét valóban irritálta a bemutatott világ. Az RTL részéről a türelmet is hiányolja a rendező. Az 1,5 milliárdos beruházásból készült Barátok közt is csak másfél év után produkálta az elvárt nézettséget, az Első generációt is megszerették volna idővel. A tízrészes sorozatnak azonban nem készültek újabb epizódjai. A szakma részéről a sorozat méltatla­nul lett kezelve, amelyben Szabó szerint közrejátszhatott, hogy magánvállalkozás­ban készült el a produkció. Az Első gene­rációt a hazai gyakorlattól eltérően nem egy tévé előfinanszírozásában gyártották, a forgatás költségeit a Sunny Film állta, és már készen adta el a kiválasztott RTL Klubnak. A keserű tapasztalatok miatt a cég hasonló produkciót nem tervez a kö­zeljövőben, a filmgyártás iránt azonban továbbra is érdeklődnek. Szabó szerint ilyen kis piacon nem lehet rentábilisan igényes produkciókat készíteni. Az Első generációból most a forgatókönyv hibáit kijavítva egész estés játékfilm készül, a külföldi piac számára angolul feliratozva. Szappanopera bagóért - Nincs sikerrecept - állítja Bányai Gá­bor, több TV 2-n futó műsor, egyebek közt A leggyengébb láncszem és a Cit­rom producere. Az utóbbi műsor egyéb­ként most szintén az erőgyűjtés fázisában van, miközben december közepén a világ legrangosabb tévés vetélkedőjén, az Emmy fesztiválon a szórakoztatókategó­riában ötödik lett. Alapvető követelmények ugyanakkor vannak egy műsorral szemben. Egy ve­télkedőnél véleménye szerint ilyen, hogy a néző önmagát is próbára tehesse, azo­nosulni tudjon a játékosokkal, amit meg­­könnyít, ha híres emberek rivalizálnak. Ilyen volt szerinte az Esti Broadway, amely most szintén nincs képernyőn, de reményei szerint fel tudja majd támaszta­ni. Tóth Péter Miklós, aki a producere volt Kepes András Oázis című műsorának, úgy véli, hogy rendkívül nehéz a közízlés kiszámítása, ezért kockázatos az új műso­rok indítása. Különösen akkor, ha a nyolcszázezerért-másfél millióért meg­szerezhető filmek, mint például a Beverly Hills-i zsaru második része sokadik is­métlése is nagyobb nézőtábort vonz, mint bármilyen saját gyártású produkció. Ez utóbbi költsége ráadásul egy show eseté­ben elérheti az öt-hatmillió forintot is. „Nyugaton egy producer a saját pénzéből leforgat egy produkciót, amit aztán ké­szen elad a tévéknek. Náluk erre nincs pénz, a televíziók finanszírozzák a költ­ségeket és így beleszólást is követelnek a műsorokba, megmondják például, hogy melyik sztárjuk legyen a vendég” - teszi hozzá. Tóth szerint a közszolgálati tévén nagyobb szabadságot kapnak az alkotók. Az Oázis kereskedelmi csatornán nem jö­hetett volna létre. Gát György szerint, akit decemberben értesített az MTV, hogy három év után nem újítja meg a 112 című műsorának a szerződését, teljesen természetes, hogy a tévék beleszólnak a műsorba, hiszen a sa­ját pénzüket kockáztatják. Mint mondja, ez hihetetlen drága műfaj, súlyos tízmil­liókról kell dönteni. Ezért számítanak a személyes kapcsolatok is. Általunk kért becslése szerint húsz műsorötletéből átla­gosan egy valósul meg. Jelen pillanatban a TV 2 számára készít sorozatot. Egy ko­rábbi próbálkozása, a 7-es csatorna ugyanitt már befuccsolt, de szerinte ez csak annak volt köszönhető, hogy nem hagyták kifutni a műsort. A saját műsorral jelenleg a Sateliten je­lentkező Havas Henrik szerint a televízi­óknak az a legnagyobb problémájuk, hogy nem menedzselik a fiatalokat, akik nagyon nehezen érvényesülnek mentor nélkül. Ezt tapasztalja az RTL-nél is, ahol nem gondoskodnak arról, hogy más is felnőjön Bajor Imre és Gálvölgyi János mellé. „A szoros összetartás miatt régebben is nehéz volt bekerülni a szűk elitbe a köz­­szolgálati rádióban és a tévében. Az ott kialakult szakmai, baráti kapcsolatok ma is helyzetbe hoznak 10-12 embert” — ál­lítja Havas, aki szerint a politika is erősen beleszól a média életébe, kevesen őrizték meg szuverenitásukat. Havas az RTL-nél tett kitérőjére úgy emlékszik, hogy jogi műsora, a Perpatvar licenc volt, amelyet mindenhol a világon délután sugároztak és nem az esti főműsoridőben. „Szigorú kottából kellett játszani” - mondja Ha­vas, hozzátéve, hogy a produkcióval kap­csolatos ötleteit azért szívesen fogadták. A 24 rész mindegyike a legnézettebb mű­sor volt az adások napján, ám mégis úgy búcsúztak el tőle, hogy minek gyártsanak saját produkciót, ha a reklámidőt úgyis előre megvették, és néhány százdolláros filmekkel is ki tudják tölteni a program­időt. Havas szerint a producerek és tévés vezetők közti kapcsolat is befolyásolja a műsorok sorsát. Az M 1-en például „ví­gan elvan az Ezüsthajó által készített jogi műsor, amelyet senki nem néz”. A mű­sorvezető hiányolja a kollégák közti régi szolidaritást, és felháborítónak tartja, ahogy néhányan beletörölték a cipőjüket Frei Tamásba. Havassal egy új műsorról tárgyalt a Magyar Televízió ősszel, pénz­ügyi okok miatt azonban nem jött létre az egyezség. Az RTL-nél a Dáridóhoz ha­sonló műsorral sikertelenül próbálkozó Koós János ugyanakkor januártól a köz­­szolgálati csatornán mulattat. Nem kíván ugyanakkor egyelőre visz­­szatérni az országos televíziókhoz Bár­dos András. Az RTL Klubtól 2000 nya­rán saját szavai szerint kiszekült műsor­vezető nem kíván részt venni abban a le­felé gyorsuló spirálban, amely a tévék mostani, „ki tud a másik alá menni” versengésére jellemző. Szerinte ebben különösen az RTL jár az élen. Meglátása szerint a magyarországi média összeom­lott, különösen az elektronikus sajtó álla­pota aggasztó. Amíg ez a helyzet nem változik meg, addig ő kiválóan elvan a Színművészeti Egyetemen és a Sateliten. Önként vonult vissza a TV 2-ből Vitray Tamás, akit először vezérigazgatói tanácsadónak szerződtettek, majd emel­lett felkérték, hogy az általa kitalált, és új­ra életre hívott Kapcsoltamat vezesse. Ötven adást vállalt, ám a 25. után kiszállt. Ezt azzal indokolja, hogy az általa egyéb­ként is kedvezőtlennek tartott este hatórás időpontról áttették a műsorát egy még rosszabb helyre, reggelre. Vitray ezek után a tanácsadásról is lemondott. Saját jövőjéről annyit közölt: ő maga nem fog kilincselni. Szóban megállapodott, hogy az MTV téli olimpia stábjával utazik. Búcsúzó műsorfelelősök A produkciókért felelős programigazga­tók mindkét országos televíziónál távoz­tak posztjukról 2001-ben. Az RTL-s Gyöngyössy Bencét a Frei-ügy sodorta el, Stipsitcz Károly a TV 2 hivatalos köz­leménye szerint maga kérte felmentését egyéb munkái miatt. (Az MTV Rt.-nél a jelenlegi elnök, Mendreczky Károly volt a programigazgató.) Kolosi Péter, az RTL Klub nyáron ki­nevezett programigazgatója szerint a ma­gyar piac hasonlóan működik a nyugat­európaihoz, a nézői szokások talán a né­methez állnak a legközelebb. Ha ott sike­res volt egy műsor, az gondosan megcsi­nálva nagy valószínűség szerint itthon is működik majd. A TV 2-vel szemben le­dolgozott hátrányukat Kolosi azzal ma­gyarázza, hogy türelmesebbek a konku­rensüknél. Véleménye szerint a másfél évig rossz eredményeket produkáló Bará­tok közt és az indulásánál szintén ala­csony nézettségű Találkozások és a Mó­­nika-show a TV 2-nél nem biztos, hogy megmaradnak. (A TV 2 korábban már in­dított délutáni, a Mónikához hasonló mű­sort, a Kakukk-show azonban idővel el­tűnt.) Az őszt mindkét két tévé a valóság be­mutatásán alapuló reality show-k jegyé­ben hirdette meg. Azzal nem számolhat­tak, hogy időközben, legalábbis tőlünk nyugatabbra elfordulnak a nézők a mű­fajtól. Tanulmányok ezt a szeptember 11- i terrorcselekményekkel magyarázták. Az RTL elhalasztotta műsorának indítá­sát, a TV 2 azonban levetítette saját pro­dukcióját, a Bázist, amelyet sokan fanya­logva fogadtak. Alacsonyabb nézettségét indokolhatja az, hogy végül egy késő es­ti, nem a célközönség által kedvelt idő­pontra került. A Bázis mellett a TV 2 több mint egy tucat új műsorral kezdte az őszt, a koc­káztatás azonban legalábbis egyelőre úgy tűnik, hogy nem jött be. Az RTL-től át­igazolta Boros-Bochkor párostól várt át­ütő siker elmaradt, heti egy helyett kéthe­tente jelentkeznek majd, a váltóműsoruk réges-régi Benny Hill-paródiák. A gyen­gébb eredmények miatt a TV 2 elvesztet­te addigi előnyét az RTL-lel szemben. Laluk Márta, a TV 2 új programigaz­gatója szerint új műsorokat sugároznak: naponta jelentkező új talkshow-t indíta­nak, és Aktív címmel magazin is lesz a Tények előtt. Ez a műsor értesülésünk azt a pozíciót foglalhatja el, amilyen az RTL- en a Fókusz. Laluk bejelentette azt is, hogy fejlesztőcsoport kezdi meg munká­ját. Ők a közönség ízlésének megfejtése mellett médiaiskolákban új arcokat is ke­resnek. Az RTL Klub Első generáció című akciósorozata a yuppie-világot akarta bemutatni­­ Koóstoló nézettsége nem érte el a Dáridóét Havas Henrik szerint a Perpatvart rossz időpontban sugározták fotó: nagy botond

Next