Népszabadság, 2002. január (60. évfolyam, 1-26. szám)

2002-01-29 / 24. szám

NÉPSZABADSÁG ÉSZAK-MAGYARORSZÁG 2002. JANUÁR 29., KEDD 27 Múzeum a magyar nyelvnek A magyar nyelv tárgyi és művelődéstör­téneti emlékeit megőrző és továbbha­gyományozó múzeum létrehozásáról ál­lapodott meg a múlt évben Sátoraljaúj­hely önkormányzata, a Zemplén várme­gye egykori székhelyén működő Kazin­czy Társaság, valamint a Borsod-Abaúj- Zemplén megyei önkormányzat. Azóta elhelyezték az alapkövet, elkészült a lát­vány- és kivitelezési terv, körvonalazód­nak a pénzügyi források, és várhatóan az idén ősszel át is adják Széphalomban a Magyar Nyelv Múzeumának épületét. A Magyar Nyelv Múzeuma létrehozá­sának gondolatát a sátoraljaújhelyi Ka­zinczy Társaság vetette fel a kilencvenes évek elején. A helyszín kiválasztása fel­tehetően nem szorul különösebb magya­rázatra: a zempléni városból és a napja­inkban a városhoz tartozó Széphalomból irányította Kazinczy Ferenc a nyelvújítás küzdelmeit. Kazinczy 1806-ban költö­zött Bányácskára, amit később maga ne­vezett el Széphalomnak. 1806 után itt volt a reform- és nyelvújító mozgalom egyik központja, Kazinczy innen járt be a sátoraljaújhelyi levéltárba. Itteni kúriá­ja építését egyébként még 1790-ben megkezdte, 1794 decemberében azon­ban letartóztatták a Martinovics-összees­­küvésben való részvétele miatt. A bör­tönből 1801-ben szabadult. Az elpusztult Kazinczy-kúria parkjában a Magyar Tu­dományos Akadémia kezdeményezésére 1873-ban Ybl Miklós tervei alapján épült fel a klasszicizmus jegyeit tükröző Mau­zóleum, melyet a millennium évében eredeti formájában állíttatott helyre a megyei önkormányzat. A Mauzóleum­ban rendezett kiállítás - e hely egyébként egyes felmérések szerint a vidéki múzeu­mok sorában az ötödik helyen áll látoga­tottság tekintetében - Kazinczy életpá­lyáját idézi számos relikviával. Kazinczy Ferenc síremléke a parkban áll: a híres nyelvművelő az ottani park sírkertjében nyugszik több családtagjával együtt. A történeti, művelődéstörténeti ha­gyományokkal rendelkező helyszín, az­az Széphalom tehát adva van, és a Ka­zinczy nevét viselő társaság partnereket is talált gondolata megvalósításához: Sátoraljaújhely és a megye önkormány­zatát. A millennium évében felgyorsult a tervezés, megtörtént az alapkőletétel. A téli hónapok, mint azt Hideg Imrétől, a megyei önkormányzat oktatási és műve­lődési főosztályának vezetőjétől meg­tudtuk, a háttérmunkák megvalósításá­val, azaz a látvány- és kivitelezési terv előkészítésével teltek, telnek. Az önkormányzati forrásokra és pályá­zati pénzekre alapozó elképzelések készí­tői - a tervek Radványi György sátoralja­újhelyi származású építész-tervező mun­kái - az első ütemben mintegy 40 mil­liárd forinttal számolnak. Ez fedezné a megjelölt terület tulajdonjogának rende­zését, annak közművesítését, úthálózatá­nak kiépítését és az építkezést. A napja­inkban is körvonalazódó pénzügyi forrá­sok kapcsán természetesen a majdani épület berendezésére, tartalmára is gon­dolnak. A szándék egyértelmű: a Magyar Nyelv Múzeumának nem csupán nyel­vünk korai emlékeit összegyűjtő és be­mutató helynek kell lennie. Mint Hideg Imre hangsúlyozta, ehelyett sokkal in­kább a nyelv alakulásának, teljes fejlődé­si folyamatának kell majd e falak között érzékelhetővé válnia. Ennek eszközei le­hetnek a korabeli tárgyi emlékek, hang­­felvételek, különféle írásművek mellett a napjainkban használt, azaz a mindenkori „mai” nyelvforma őrzői is. Az ehhez szükséges kutatómunka - melyet neves irodalom- és nyelvtudósok, történészek, közgyűjteményi szakemberek meg is kezdtek már - nem áll meg az ország ha­tárainál, hanem az azon túl élő magyarok, azaz a világ bármely táján élő szórvány­magyarság nyelvhasználatának milyen­ségére is kiterjed. A szakemberek egyéb­ként kapcsolatba léptek egy Svédország­ban élő, egyenes ági Kazinczy-leszárma­­zottal, aki mind erkölcsi, mind anyagi te­kintetben támogatja a terv megvalósulá­sát. Amennyiben az anyagi források fel­kutatása és a lelkes szakemberek ötleteire is számító gyűjtemény összeállítása a ter­vek szerint alakul, talán már az idén ősz­szel átléphetik az első látogatók a Magyar Nyelv Múzeumának küszöbét. S. Z. Turisztikai információs pont Szécsény és Hollókő után Salgótarján­ban is megkezdte működését a Nógrád megye és a régió idegenforgalmát szol­gáló Tourinform-iroda. A megyei köz­gyűlés és a városi önkormányzat össze­fogásával létrehozott idegenforgalmi in­tézmény létrehozását a megyei terület­­fejlesztési tanács és a Magyar Turizmus Rt. is támogatta. Az új intézménytől nemcsak azt várják el, hogy turisztikai információs pont legyen a régióban, ha­nem azt is, hogy széles körű idegenfor­galmi marketingszerepet is betöltsön. Feladata lesz Nógrád megye idegenfor­galmi, turisztikai koncepciójának elké­szítése, a megye természeti adottságai­nak, értékekben gazdag településeinek menedzselése, a világörökség Hollókő, az Európa-diplomával kitüntetett Ipoly­­tarnóc mind szélesebb megismertetése. A megyeszékhely határvárosjellege miatt is fontos lehet az iroda működése, a város vezetői ugyanis azt szeretnék, ha a magyar-szlovák együttműködés során a Losonccal és Besztercebányával kialakí­tott kapcsolatok révén Salgótarján az egyik hídfőállás szerepét töltené be. Sz. Gy. S. Művészi hagyaték méltó helyen Egy pásztói galéria megvalósulásának története Pásztó önkormányzata és a helyi Csohány Kálmán Baráti Kör összefogá­sával végre méltó helyre került a város szülöttének művészi hagyatéka a műem­léki negyedben. Az egykori ciszterci mo­nostor, üveghuta, múzeum, oskolamester háza, Rajeczki Benjámin emlékháza kö­zelében megnyílt a Csohány Kálmán Ga­léria. Abban a kívül-belül gyönyörűen helyreállított műemlék jellegű épület­ben, ahol egykor a szűkebb pátriához mindvégig hű maradt művész a polgári iskolát végezte, és ahol a közelmúltig óvoda működött. Az apróságok azóta új helyre kerültek, és a város vezetése, köz­véleménye által régen vágyott galéria is megvalósult, vasárnap kivételével min­dennap fogadja látogatóit. Az épület felújítása, a galéria kialakí­tása nyolcmillió forintba került, a kultu­rális, idegenforgalmi célokat is szolgáló beruházást a Nógrád Megyei Területfej­lesztési Tanács hatmillió forinttal támo­gatta, Pásztó önkormányzata saját erő­ként kétmillió forinttal segítette az ér­tékmentő, -teremtő munkát. Hír János múzeumigazgató egyike azoknak, akik sokat fáradoztak a galéria létrehozásán.­­ Csohány Kálmán grafikusművész a hetvenes években alapozta meg szülővá­rosa képzőművészeti gyűjteményét az­zal, hogy műveinek egy részét Pásztó­­nak ajándékozta, bízva abban, hogy ez­zel egy nívós kisvárosi galéria alapjait teremti meg. Példáját művésztársai is követték, így mintegy négyszáz műalkotás gyűlt össze. Csohány 1980-ban bekövetkezett korai és tra­gikus halálával a gyűjte­mény és a galéria ügye sajnálatos módon elakadt. Hosszú ideig sem állandó kiállítás megrendezésének lehetőségéről, sem elfo­gadható raktározásról nem tudott a város gon­doskodni. Jelentős minő­ségi változás 1997-ben következett be, amikor a ciszterci rend vezetése visszaigényelte a pásztói mo­nostorépületet, és ott lehetőséget bizto­sított a Pásztó Múzeum működésére és négy új állandó kiállítás kialakítására. Ekkor kezdődött meg az érdekelt felek között egy olyan együttműködés, amely a további fejlődés, értékgyarapodás útját jelentette, és a Csohány-galéria megszü­letéséhez is vezetett - mondja Hír János. Huberné Bognár Edit hat évig volt a Csohány Baráti Kör titkára, jelenleg is vezetőségi tagja, egyébként a pásztói Te­leki László Városi Könyvtár és Művelő­dési Központ igazgatóhelyettese. Egyik dolgozatát is Csohányról írta, abból is idézett.­­ Csohány Kálmán, vagy ahogy Pász­­tón barátai és tisztelői nevezhették, Kál­mán bácsi szülőföldjét, szűkebb pátriá­ját mindhalálig szerető, szerény ember volt, aki mindig azt nézte, a maga mód­ján hogyan tehet jót az ott élőkért. Leve­lében, melyet 1978-ban a városi műve­lődési központ akkori­ igazgatójához írt, így vall a gyűjteményről: „Én tudom, hogy otthon nem könnyű a dolog. Kevés a pénz a beruházásra, és ami van, az ége­tően fontos dologra kell... Mégis úgy gondolom, hogy ma még nem késő - de az utolsó órában vagyunk ahhoz, hogy az eddigi gyűjte­ményt megmentve — esz­tendőről esztendőre a ma­gyar képzőművészettel, annak remekeivel gyara­pítsa közös tervünket, mondhatnám, álmodozá­sainkat valóra válthassuk. Ha otthon lehetőség lenne méltó hely kialakítására, akkor míg élek és vagyok, mindent el tudok követni - hiszem si­kerrel -, hogy Pásztónak országos jelen­tőségű galériája legyen. Ha nem sikerül­ne, én tudom legjobban, mit veszítene Pásztó. Ha sikerülne, Pásztó is megtud­ná 20-30-50 év múlva, hogy mit nyert.” Huszonhárom év kellett a megvalósu­láshoz, mit nyert hát Pásztó? - kérdez­tem Sisák Imre polgármestert, akinek hi­vatalában is több Csohány-kép díszíti a falat.­­ Sokat, nagyon sokat, hiszen a város szülöttének emberi, művészi nagysága a legtöbb pásztói előtt ismert. Tisztelte és megbecsülte az itt élőket, szerette a tájat, és művészetében ezernyi alkalommal és módon örökítette meg a palóc embert, annak világát, a pásztóiak hétköznapjait. A polgármesteri hivatalban is szép szám­mal láthatók alkotásaiból, ezek a képek azonban nemcsak gyönyörködtettek, ha­nem arra is figyelmeztettek, hogy bizton­sággal meg kell oldani a művész városra hagyott gyűjteményének sorsát, elhelye­zését. E gyűjtemény alapjait Csohány rakta le, amikor 1961-ben Pásztónak ajándékozta több alkotását is, aztán ké­sőbb ezt tovább bővítette, végül özvegye bízta rá a városra az egész gazdag hagya­tékot: grafikák, akvarellek, kerámiák, to­vábbá művészi eszközei, kedvelt szemé­lyes tárgyai, fényképek. Ezek nagy része alkotja a közelmúltban megnyílt galéria anyagát. Az általa kezdeményezett, mű­vésztársaival összefogva létesített kép­zőművészeti gyűjtemény is biztonságban van, a galéria közeli múzeumban az is megtekinthető, a kortárs művészet alko­tásaiból lassan gyarapodó anyag pedig a városi könyvtárban talált otthonra. Ilyen szempontból tehát örömmel mondhat­juk, hogy értékmentő munkánk eredmé­nyes, a művek nem raktárak mélyén po­rosodnak, hanem közkinccsé téve, biz­tonságban mindenki által megtekinthe­tők. Nincs olyan ember a városban, aki ennek ne örülne, és bizton Csohány Kál­mán is így tenne, ha élne. Amikor 1999- ben javasoltam, hogy az óvoda helyén valósítsuk meg a galériát, még sok volt a kishitű ember. Azóta az óvodások új helyre, kifogástalan körülmények közé kerültek, és a műemlék épület, az egyko­ri polgári iskola felújításával méltó hely­re került a Csohány-hagyaték is. Csohány Kálmán - végakarata szerint - a pásztói Szent Lélek temetőben nyug­szik. Huberné Bognár Edit mondja: sír­ján mindig van friss virág, és ez a város közösségének, régi barátainak, névtelen tisztelőinek köszönhető. Szabó Gy. Sándor Amikor 1999-ben javasoltam, hogy az óvoda helyén valósítsuk meg a galériát, még sok volt a kishitű ember. A városlakók régi vágya teljesült az új Csohány-galéria megnyitásával A SZERZŐ FELVÉTELE Ifjú lelkek festett virágai A Lőrinci Gyermekotthon lakói ha­vonta egyszer közösen festenek. Nagyméretű képeket készítenek egy festőművész irányításával, zenei alá­festéssel. Az alkotói tevékenység az elmúlt év őszén kezdődött. Az ott­honban dolgozó pedagógusok szerint a közös festés pozitív hatással van a fiatalok viselkedésére. Az alkotáso­kat tavasszal szeretnék elárverezni, hogy a befolyt összegből ismét besze­rezhessék a festéshez szükséges alap­anyagokat. A Heves megyei önkormányzat fenntartásában működő gyermekotthon huszonnégy lakója még az elmúlt nyá­ron bemutatóval egybekötött előadásra hívta meg II. Szegedi Árpád hatvani festőművészt. Már az első találkozón kiderült, hogy a művészet jó médiumnak bizonyult, a festő és a fiatalok remekül megér­tik egymást. Akkor határoz­ták el, hogy a jövőben igye­keznek többet együtt dolgoz­ni. Ám mindehhez pénzre is szükség volt, hiszen a festő­művész úgy vélte: együtt ké­pesek maradandó, művészeti szempontból is értékes alko­tásokat létrehozni. Ehhez vi­szont megfelelő alapanyag is szükséges, ami pénzbe kerül. Zsirkáné Nagy Ilona, az otthon igazgatója elmondta, hogy ötletüket megértéssel fogadta a miskolci székhelyű Regionális Ifjúsági Szolgálta­tó Iroda, és így százezer fo­rintnyi pályázati pénzhez jut­hattak. Az összegből nyolc al­kotó délutánhoz szükséges alapanyagot tudtak beszerezni. A soro­zat tavasszal zárul. Akkor szeretnék elárverezni az eddig készült képeket, hogy a befolyt összegből tovább foly­tathassák a közös festést. Az otthonban 12-23 éves állami gondozottak laknak. Szinte mindenki ott akar lenni a képek alkotásánál. Álta­lában egy nagyobb és több kisebb fest­mény készül közösen. A fiatalok elő­ször kétkedve fogadták az ötletet, ám amint kipróbálták, egyre jobban bele­lendültek. Ma már senkit sem kell kér­ni, hogy álljon a vászon mellé. A képnek szánt vásznat az asztalra terítik, majd festékbe mártott szivacs­darabkákkal készítik el a művet. II. Szegedi Árpád főként a mű szín- és kompozíciós egyensúlyának megte­remtésére vigyáz. A gyermekek által leggyakrabban használt motívum a vi­rág. - A lelkünk virágai ezek - mondja Franciska, az otthon egyik lakója. Szá­radás után a képeket bekeretezik. Az igazgatónő elmondta: amióta a közös festés tart, a gyermekek lelki vi­lágában is pozitív változásokat tapasz­taltak. Sok közöttük a problematikus magaviseletű, ám a művészeti „kalan­dozás” kezelhetőbbé tette őket. Jó né­­hányuk életéből korábban hiányzott a sikerélmény. Ezt most a közös alkotás meghozta. Többen már az együttes al­kotáson kívül is szívesen festenek. A művek zenei aláfestéssel készül­nek, mivel II. Szegedi Árpádnak meg­győződése, hogy a különböző hangsze­res művek hozzák meg az ilyen festé­szeti produkciók elkészítéséhez szük­séges ihletet. A témákat a gyermekek szabadon választják, ám vé­gül mégis létrejön a képen be­lül a teljes harmónia, annak ellenére, hogy nyolc-tíz ifjú alkotó is dolgozik egy-egy festményen. A legújabb képek színvilá­ga sokkal világosabb lett a korábbiakhoz képest, s ez is jelzi, hogy a gyermekek lelke is derűsebb lett. A festőmű­vész azt tervezi, hogy nyáron alkotótábort szervez az otthon lakóinak a Mátrában. Szerinte a kéthetes együttlét alatt jó néhány képzőművészeti szempontból is maradandó­nak ítélhető alkotás születhet. A táborozáshoz szükséges pénzt szponzori támogatásból és pályázatokon szeretnék előteremteni. T. Z. M. Asztalra terített vásznon készülnek a közös alkotások A SZERZŐ FELVÉTELE — ———i—i——H HIRDETÉS KRESZ-módosítás: kötelező a gyermekülés A KRESZ 2001-es módosításai közül több szabály 2002. január 1-jétől lé­pett életbe, így a személygépkocsi hátsó ülésén utazó 12 évnél fiatalabb és 150 cm-nél alacsonyabb gyermeke­ket biztonsági gyermekülésben kell rögzíteni. Kivételek persze vannak, mely sze­rint nem kell a gyermekülés, ha­­ beszerelésére a személygépkocsi al­kalmatlan (a hátsó ülésekhez bizton­­ságiöv-bekötési pontokat vagy ISOFIX rögzítési pontokat nem ala­kítottak ki),­­ a gyermek a biztonsági övvel megfe­lelően, biztonságosan rögzíthető,­­ az egy időben szállítani kívánt gyer­mekek száma miatt a biztonsági gyer­mekülésben történő rögzítés nem oldható meg (vagyis, ha a hátsó ülé­sen három ülőhelyet alakítottak ki, akkor ott legfeljebb három gyermek­ülés helyezhető el).­­ Ha a hátsó ülésen három ülőhelyet alakítottak ki, akkor a középsőt álta­lában kétpontos biztonsági övvel sze­relik fel, amely a gyermekülésbe már nem fér, de még 12 év és 150 cm alat­ti gyermekek számára megfelelő biz­tonságot nyújt.­­ A hárompontos biztonsági övet fel­nőttek számára tervezték, ezért a fer­de övszár magassági helyzete miatt az ütközéskor akár a gyermek fulladá­sos halálát is okozhatja, ezért két mó­don is alkalmassá tehető gyermekek­nek is: egyik módszer, amikor ülés­magasítót alkalmazunk, a másik módszer, ha a hárompontú automata biztonsági öv ferde szárát a gyermek háta mögött vezetjük el és csak a víz­szintes szárral kötjük be. A személygépkocsi első ülésén 150 cm-nél alacsonyabb személy csak ak­kor szállítható, ha az üléshez légzsák nincs felszerelve és a gyermeket biz­tonsági gyermekülésben helyezték el. Ha a gyermekülés alkalmas rá, akkor a menetiránynak háttal is elhelyezhe­tő a biztonsági gyermeküléssel a gyer­mek. [A fentiekből következik, hogy az első ülés(ek)re az egy ülőhelyen két fő 10 év alatti gyermek szállítha­tósága nincs megengedve.] A kereskedelemben többféle gyer­mekülés kapható, ezért vásárláskor célszerű az alábbiakra figyelni: - a gyermek súlyától és méretétől füg­gően 5 kategóriájú gyermekülés léte­zik (súly szerint: 0- as jelű = 0-10 kg­­ig, +0-s jelű = 0-13 kg-ig, 1-es jelű = 9-18 kg-ig, 2-es jelű = 15-25 kg-ig, 3-as jelű = 22-36 kg-ig). Bódi Miklós, a Heves Megyei Közlekedési Felügyelet osztályvezetője

Next