Népszabadság, 2002. július (60. évfolyam, 151-177. szám)

2002-07-20 / 168. szám

36 NÉPSZABADSÁG HÉTVÉGE 2002. JÚLIUS 20., SZOMBAT A királyi tévé meztelen Magyarországon először hallgattak meg rendőrök gyanúsítottként egy volt tévéel­nököt. Igaz, a pénzügyminiszternél anno folyt fegyelmi vizsgálat az akkor még hiva­talban lévő Hankiss Elemér ellen - így próbálva őt távozásra bírni, de azért az még­is más. Az Európában is példátlan eset összefüggésben lehet egy másik, különösebb meglepetést nem okozó lépéssel: a héten lemondott a Magyar Televízió Rt. ügyele­tes elnöke. Kormányváltás után ez rendre megesik, bár előtte sem ritka. A rendszer­­váltás óta nyolc vezető váltotta egymást a közszolgálati tévé élén. Egyikük sem töl­tötte ki az idejét. Az érkezések és a távozások közti idő nem más, mint a magyar köz­­szolgálati televízió totális csődjének története. Haszán Zoltán Varsányi Gyula Szabó László Zsolt azért vált „adó- és tár­sadalombiztosítási csalásban” gyanúsí­tottá, mert elnökként elmulasztotta befi­zetni az MTV köztartozásait. A gazdasá­gi életben jártasak tudhatják, az ilyesmi nem ritka dolog, tucatjával folyhatnának hasonló eljárások. Érdekes, hogy Szabó egyik elődjét, Peták Istvánt viszont for­mailag azért váltotta le az akkor még nem csonka kuratórium, mert többet tett a kel­leténél. Nagyobbat „kaszált” a reklám­piacon, mint amennyit a törvény megen­ged a közszolgálati televíziónak. Csak­hogy ez a „kaszálás” volt a végső, 1997- ben. A köztévé a következő évtől zuha­nórepülésbe kezdett, és mára csaknem minden tartalékát, vagyonát fölélte. Műsor-magánszektor Persze, nagy hiba volna azt képzelni, hogy az MTV csődjét a tiszavirág-életű elnökök okozták (egyedül). Jócskán köz­reműködött e folyamatban a politika is. És ebben a közreműködésben a „királyi” tévé történelmi hagyományokra tekinthet vissza. A Magyar Televízió működésé­ben soha sem csupán egyetlen politikus vagy irányzat befolyása érvényesült. A Kádár-korszakban például volt egy „agitprop-vonal” - igyekezett balra térí­teni a finoman mozgó kádári centrumtól a politikai propagandát. Mellette komoly hadállásai voltak a pragmatista, refor­mokra nyitott szárnynak, amely - termé­szetesen szintén a kor szabta keretek kö­zött - az értékközpontú televíziózást tá­mogatta. Ennek köszönhető egyebek kö­zött az MTV színvonalas tévéjátékainak, filmjeinek, irodalmi feldolgozásainak zö­me, amelyek nélkül most órákra elsöté­tülhetne az M 1 képernyője. És amelyek nélkül a Filmmúzeum csatorna nem csi­nálhatna bomba üzletet, és nem lehetne bázisa a „nemzeti jobb” nemrég megál­modott tévéadójának. A rendszerváltás után az MTV nagyon hamar visszakerült a politikai erőtérbe, az új pártok befolyási övezetébe. Az igazi változást azonban az hozta, hogy a politi­kán kívül megjelent a televízió környé­kén a tőke is. Az országba érkező multi­nacionális vállalatok hirdetni kezdtek, és e pénzek jelentős része a monopolhelyze­tű állami tévébe áramlott. Ezzel lazult az intézmény függősége az állami költség­­vetéstől, következésképp a politikai elit­től is. Az új helyzetet először Hankiss Elemér ismerte föl, aki rájött, hogy az MTV elboldogul a reklámpiacon, nincs ráutalva az Antall-kormány, azaz a költ­ségvetés apanázsára, amelynek megvo­násával (Csurka István képviselői javas­latára) akarták őt lojálisabbá tenni. A kor­mányzat hosszas állóháború után nem ta­lált más eszközt, minthogy koncepciós fegyelmi eljárással távolítsa el Hankisst. Lényegében a társadalomkutató-elnök volt az elindítója a műsorgyártó magán­­szektor kialakulásának is. A fejlett nyu­gati országokban régóta virágzó iparág példáját akarta követni­­ egyetlen televí­zióban. Kezdeményezésére először a Clamatel nevű produceri iroda vált ki az MTV-ből és lett annak műsorbeszállítója. A kilencvenes években számos hasonló vállalkozás létesült, kezdetben nemegy­szer minimális gyártási infrastruktúra nélkül. A felszerelést az MTV-től bérel­ték. Nem csoda hát, hogy nem csupán az érdekek, de a pénzek is hamar összeku­­szálódtak, mert előfordult, hogy televízi­ós alkalmazottak is bedolgoztak a külső vállalkozásba, amely munkaadójuknak készített műsort. Akiben volt vállalkozó kedv, produceri véna és persze nem volt híján a kapcsolatoknak sem­­ komoly be­szállítóvá vált. Az MTV Rt. „termelte ki” a Micro Stúdiót, a Novofilmet (A film­rendező, Sándor Pál érdekeltsége) vagy Gyárfás Tamás Nap TV-jét. A tévés személyiségek egész sora, például Friderikusz Sándor, Frei Tamás vagy Kepes András is az MTV-nek köszönhe­tik vállalkozóvá válásukat, s persze azt a pénzt is, amelyből fölépíthették egzisz­tenciájukat. Így került „képbe” a Német­országból hazatérő Tolvaly Ferenc is, az ő MTM Kommunikációja egyike volt a legnagyobb megrendelésekhez jutó cé­geknek, a TV 2-t - Tolvaly oldaláról - a közszolgálati megrendelések pénze ala­pozta meg. Czégé Zsuzsa Félix Filmje az Űrgammákkal és a Xénia-lázzal híresült el. Czégé még Nahlik Gábor idején tört be a tévébe, de utóbb szocialista politiku­sok támogatásával jutott százmilliókhoz - egy értékét tekintve igencsak megkér­dőjelezett sorozattal. A később a Fidesz megfigyelési ügyébe is belekeveredett csinos producer hölgy állítólag ma az Egyesült Államokban él. Peták István, a részvénytársasággá alakult MTV első el­nöke máig büszke rá, hogy 1997 végére ő „futtatta ki” az Űrgammák adását, és szi­lárdan ellenállt Czégé újabb ajánlatának, egy vetélkedősorozatnak, amelyhez még miniszteri pártfogást is mellékeltek. A politika patronálta műsorszállítók köre az utóbbi években részben kicserélődött. Ta­rolt a fideszes Wermer-csoport érdekkö­rébe tartozó Happy End és az Ezüsthajó. Meghatározó producerré vált Vitézy László filmrendező is. A közszolgálati televízió sajátos kapi­­talizálódása tehát - nem kis részben az MTV Rt. köldökzsinórján - megszülte az önálló műsorkészítő csapatokat, s mivel a „vajas kenyér” nagy volt, hozzájuk csa­tolt különböző rendű és rangú pro­­fezsőröket az MTV tisztségviselőinek kö­réből éppúgy, mint a politika világából. Rengeteg legenda, történet kering erről, a különböző merész összegeket tartalmazó számlákról és viszontszívességekről, de hagyjuk a bizonyíthatatlan esetek adoma­szerű felsorolását, mert impozánsabb ma­ga a becslés: a közszolgálati televízió ha­zai beszállítói az elmúlt 12 évben összes­ségében 100-150 milliárd forinthoz jut­hattak. Ezért a „vajas kenyérért” érdemes volt küzdeni. A pénzek elosztásáért ver­sengő külsős producerek és az ebben részt vevő belsősök érdeke a politikai pártelitek televíziós törekvéseivel sajátos elegyet alkotott. A választásokon hata­lomra jutottak - minden eddigi ciklusban - igyekeztek olyan embereket állítani a szintén nem kis fizetéssel járó tévés kulcsposztokra, akik kialakították a poli­tikai műsorok nekik megfelelő fazonját, tónusát, és megrendelésekkel látták el a holdudvarba tartozó műsorbeszállítókat. A fenti mechanizmus fogaskerekei kö­zé a médiatörvény homokszemeket hin­tett. Lehetővé tette ugyanis a kereskedel­mi tévék létrejöttét - 1997 őszétől -, s ez viharos gyorsasággal alaposan átrendezte a reklámpiacot, a pénzek áramlását. Egy régi televíziós vonathasonlattal élt: sze­rinte olyan volt a helyzet, mintha egy vi­cinális versenyzett volna a legmodernebb motorvonattal - aki ügyes és gyors volt, beült a motorvonat kupéjába, aki elábrán­dozott a régi, szép időkön, vagy tétová­zott, zötyögött tovább. A Magyar Televí­zió Rt. nem lett felkészítve egy ilyen helyzetre sem mentálisan, sem szakmai­lag, sem pedig „törvényileg” (a közszol­­gálatiság kritériumai éppúgy nem voltak világosak, mint az, hogy a köz pénze kormányzati kegyként, vagy az adófize­tők közös juttatásaként kerül a kasszába). Így szinte törvényszerű volt, hogy az MTV gyors ütemben veszítse el nézőit, és velük reklámbevételeinek nagy részét. Az akkor kormányzó koalíció erősebb szárnyát adó szocialisták médiapolitiku­sai - például Jánosi György vagy Révész T. Mihály - még azt föltételezték, hogy az állami tévéadó a hirdetések felét, de leg­alább egyharmadát megtarthatja. Pedig ott volt előttük a cseh példa: a Nova­­szindróma. Az amerikai CME a helyi ke­reskedelmi tévéjével villámgyorsan leta­rolta a csehországi reklámpiacot. Ez ellen nálunk kemény politikai döntéssel pró­báltak védekezni, a szocialisták meg­egyeztek a Fidesszel és az MDF-fel, hogy a magyarországi „Nova” - a Baló György vezette Írisz TV - ne kapjon kereskedel­mi frekvenciát, noha pályázata alapján járt volna neki. Azóta kiderült, a média­­törvény gazdasági-piaci elképzelése sú­lyosan elhibázott volt. Jelenleg - azaz öt évvel az első kereskedelmi adó beköszö­­nése után - az MTV a reklámpiac keve­sebb, mint öt százalékával számolhat, né­zettsége pedig tíz százalék körüli. „Osszátok el kettővel!” A politika nem volt hajlandó „felfegyve­rezni” egy új korszak kihívásaira a köz­­szolgálati televíziót, a Horn-kormány pénzügyminisztere, Bokros Lajos meg­jegyzésére pedig senki sem figyelt, mi­szerint a meghozandó médiatörvény fi­­nanszírozhatatlan. Természetesen a reali­tásokhoz az is hozzátartozik, hogy ez a „felfegyverzés” az államkassza akkori ál­lapotát ismerve hiú ábránd maradt volna­­ egy esetleges politikai szándék ellenére is. Nem csoda hát, hogy az 1996 elején hatályba lépett médiatörvény alapján csak kínkeservvel lehetett elnököt válasz­tani, a nyáron. Egyes kurátori vélemé­nyek szerint Székely Ferenc leköszönő alelnök pályázata volt a legjobb, de kon­cepciója inkább egy kereskedelmi tévé­hez állt közel. Ráadásul néhány főkurátor nem szívelte. Végül magánlakásokon, éj­szakába nyúló egyezkedéseken állapod­tak meg Peták István személyében. Őt az egyik szocialista testületi tag, a táncdal­fesztiválon feltűnt, majd az opera- és ope­rettszínpadokon szerencsét próbáló, Ko­vács József alkalmasnak tartotta, a másik­­ Kovács András filmrendező, kuratóriu­mi elnök, aki későbbi bukását is előkészí­tette — nem. Végül a szabad demokraták is beadták a derekukat, mert pártfogoljuk, Sárközy Erika alelnök lehetett. Így aztán bal- és jobboldali támogatással végre megvolt a szükséges szavazati többség. Petáknak heteket kellett várnia a beik­tatásra, addig egyetlen hivatalos papír kö­zelébe sem engedték. Az átadás-átvételt formálisnak és nevetségesnek tartotta, a leltárra annyit mondott: „Osszátok el ket­tővel”. Úgy véli, máig nem volt valós va­­gyonfelmérés az MTV-nél. Aztán meg­tudta, közel ötmilliárdos (!) adó- és sugár­­zásidíj-tartozást örökölt. Horn Gyula egy FOTÓ: SOPRONYI GYULA Hankiss Elemér (1990-1993) Nahlik Gábor (1993-1994) Horváth Ádám (1994-1996) Székely Ferenc (1996)

Next