Népszabadság, 2003. február (61. évfolyam, 27-50. szám)

2003-02-21 / 44. szám

4 NÉPSZABADSÁG HAZAI KÖRKÉP 2003. FEBRUÁR 21., PÉNTEK A PM X-aktái és az „adatlopás” Az elmúlt öt évben három alkalmazott teljes személyi aktáját kérték ki A Pénzügyminisztériumban (PM) az elmúlt öt évben összesen három alkal­mazott teljes személyi aktáját kérték ki, Medgyessy Péterét, Dobrev Klárá­ét és László Csabáét, mindegyiket az előző kormány idején - jelentette be tegnap a kormányszóvivő a tárca vizs­gálatának eredményét ismertetve. Varga Mihály volt pénzügyminiszter már nem emlékszik, miért kérte ki a minisztérium korábbi munkatársai­nak dossziéit. MUNKATÁRSAINKTÓL Az akkor még miniszterelnök-jelölt Medgyessy Péter és kabinetfőnöke, Dobrev Klára személyi aktáját 2001. júli­us 3-án saját kabinetirodájának egyik fo­galmazóján keresztül kérette ki Varga Mihály volt pénzügyminiszter; László Csaba jelenlegi pénzügyminiszter aktáját pedig 2002. február 18-án tekintette meg -jelentette be Gál J. Zoltán kormányszó­vivő tegnapi rendkívüli sajtótájékoztatón. A szóvivő szerint az időpontok egybees­nek az érintettek politikai terveinek nyil­vánosságra kerülésével. Gál J. Zoltán cáfolta Varga Mihály szerdán és csütörtökön az ügyben tett nyilatkozatait. A volt pénzügyminiszter arra hivatkozott, hogy egy interpelláció miatt volt szüksége Medgyessy aktáira, az orosz államadósság, a bankprivatizá­ció, a Gresham-ügy vagy a metróper kér­désében. A kormányszóvivő szerint azonban ezekben az ügyekben semmi­lyen interpelláció nem volt 2001. július 1. és szeptember 1. között. Szintén nem volt interpelláció az 1999-es kaszinótender ügyében sem. Dobrev a személyi aktája kikérésekor már másfél éve nem dolgo­zott a Pénzügyminisztériumban, mert a kaszinótender ügyében hozott szakmai döntését a tárca vezetői felülírták, s ezért távozott - közölte a kormányszóvivő. A Pénzügyminisztérium irattárában teljes a káosz, erre való hivatkozással nem lehet olyan lejárató akciót indítani, amit László Csaba és Gál J. Zoltán pre­zentált - reagált az elhangzottakra sajtó­­tájékoztatón Varga Mihály. A volt tárca­vezető most már nem emlékszik, miért kérte ki a Pénzügyminisztérium korábbi munkatársainak dossziéit, de bizonyos benne, hogy nem az érintettek személyes ügyei miatt. Varga szerint nemcsak há­rom akta szerepelt a kikértek listáján, de csak ennyiről készült dokumentáció. Varga fontosnak tartotta leszögezni, hogy a „dossziékikérési ügy” valójában azt a célt szolgálja, hogy a kormány elte­relje a figyelmet a valódi problémáról. Varga szerint ugyanis az APEH milliók személyes adatait érintő adatmásolási bot­ránya ennél lényegesen égetőbb. A volt pénzügyminiszter azt is hozzátette, hogy szintén a figyelemelterelés lehet az oka annak, hogy a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal újraindított minden ügyet, amit 2002 májusáig kezdtek vizsgálni. A kormányszóvivő az elterelő akcióval kapcsolatos teóriát tagadta. Közölte, az APEH Üldözötteinek Szövetsége kereste meg László Csabát a 13 millió forintos végkielégítése ügyében. A pontos válasz érdekében bekérte aktáját, amely nem volt a helyén, így derült fény az ügyre. Varga Mihály és Tállai András fideszes országgyűlési képviselők FOTÓ: KOVÁCS BENCE Hétfőn eltérnek a házszabálytól? Várhatóan a házszabálytól való eltéréssel tárgyalja hétfőn az Országgyűlés a Tö­rökország védelmével kapcsolatos hatá­rozati javaslatot - hangzott el a házbizott­ság tegnapi ülését követő sajtótájékozta­tón. Szili Katalin házelnök közölte azt is: tegnap újabb jelölési eljárást indított a Magyar Televízió Közalapítvány kurató­riumi elnöksége tagjainak megválasztása érdekében. Jelezte: az ellenzéki pártok eddig nem tudtak egyezségre jutni sem arról, hogy melyik frakció hány tagot je­löljön a testületbe, sem pedig arról, hogy kik jelölhetők. Az Országgyűlés elnöke arra kérte a frakciókat, hogy a lehető leg­rövidebb időn belül tegyék meg a jelö­lést. „Igyekszem megőrizni optimizmu­somat az ügyben, várom, hogy megegye­zés születik” - jegyezte meg Szili Kata­lin. A kormány kérte az adótörvények módosításának sürgős tárgyalását, erről hétfőn döntenek. Ha a kérést elfogadják, akkor az előterjesztést - melynek célja az eva-körbe tartozók kettős adóztatásának elkerülése - márciusban elfogadhatják. Hétfőre derül ki, hogy az ellenzék tá­mogatja-e a választási eljárási törvény módosítását, amely szerint két órával to­vább, este 9-ig lehetne voksolni az április 12-i uniós népszavazáson. A Fidesz poli­tikai vitanapot kezdeményezett „Sodródó kormányzat, bizonytalan jövő” címmel. A vitanapra várhatóan márciusban kerül sor. N. Sz. Sok az ügyvivőjelölt az SZDSZ-ben Ha az elnöki posztért csak páros ver­seny lesz is az SZDSZ tisztújító kong­resszusán, az ügyvivői testületbe kerü­lésre váratlanul sokan törekednek - háromszoros a túljelentkezés a szabad demokraták „kormányába”. Március elsején tartja országos tisztújí­tó küldöttgyűlését az SZDSZ. A párt leg­főbb döntéshozó szerve elnököt és tizen­két ügyvivőt választ. Horn Gábor ügyvi­vő tegnap úgy nyilatkozott: 43 politikus kapta meg a jelöltséghez szükséges számú ajánlást, közülük eddig hatan­­ Demszky Gábor főpolgármester és Kuncze Gábor pártelnök is) jelezték, hogy nem indulnak az ügyvivői posztért. Kuncze azért nem, mert ha Bauer Tamást választaná meg a tagság pártelnöknek, nem kívánna vele egy vezetőségben dolgozni. Bauer viszont a pártelnökjelöltségen kívül indul az ügy­­vivőségért is (ismert, hogy Kuncze és Bauer verseng a pártelnöki posztért). Horn Gábor ismeretei szerint a jelenlegi ügyvivők, Zwack Péter és Böhm András kivételével, újra indulnak. A tizenkét (a pártelnökkel együtt tizen­három) fős ügyvivői testület az SZDSZ legfőbb operatív szerve, „kormánya”. Ráadásul a pártelnöki poszton nem vár­ható változás, emiatt is felértékelődhet­nek az üt-ben zajló mozgások. Úgy tud­juk, a tisztújítás előtt álló párt tagsága megosztott a megújulás szükségességét és „eszközparkját” illetően. Bauer Tamás személye pedig még ennél is jobban megosztja a pártot, még azokat is, akik amúgy egyetértenek az általa javasolt koncepcióval (amelynek lényege a rend­szerváltó liberális célok és reformok mel­letti kiállás, a kormányzati szerepvállalás újragondolása). Bauernek, a mögötte álló Fodor Gábornak és támogatóiknak emi­att az egyedüli lehetőségük a párt tartalmi megújítására az, ha átveszik a többséget az ügyvivő testületben. Az ügyvivőjelöltek magas száma tehát a megújulásra való törekvéssel is magya­rázható. Az üt-tagság népszerűségének másik oka az lehet, hogy a testület tagjai biztos befutó helyre számíthatnak a párt országos választási listáján. Igaz, ehhez majd még egy kört kell tenniük, hiszen a választásokat megelőző évben is megújít­ják a testületet. Mindenesetre, ha a most tartalmi változásokat sürgetőknek nem sikerül többségbe kerülniük, de többen ügyvivők lesznek közülük, nem szorul­nak teljesen perifériára a tisztújítás után, mint korábban Bauer Tamás. Nyusztay Máté Négypárti egyeztetést kezdeményez az SZDSZ az önkormányzati és ál­lamháztartási reform sikeres végre­hajtása érdekében - olvasható a párt önkormányzati tanácsadó testületé­nek közleményében. Ezt azzal ma­gyarázzák: az ország az önkormány­zati rendszer egészét magában fog­laló reform előtt áll, amit részben az EU-csatlakozás tesz indokolttá. Si­keres végrehajtásához pedig széles körű politikai egyetértés kell. A HM veszélyes katonai feladatokat is vállalna A közvéleményt is fel kell készíteni ar­ra, hogy a jövőben a magyar katonák veszélyesebb helyeken is kaphatnak feladatokat - közölte Juhász Ferenc honvédelmi miniszter az ország bizton­ságáért és védelméért felelős­ vezetők­nek és szakembereknek rendezett kon­ferencián. A tárca vezetője elmondta: az elmúlt időszakban a magyar honvéd­ség csak a tényleges konfliktusok szé­léig merészkedett, utólagos katonai rendészeti, műszaki vagy logisztikai feladatokat vállalt külföldön. Holott a magyar katonákat is arra képezik ki, mint más ország egyenruhásait: ve­szélyhelyzetben végezzék a feladatu­kat. Ehhez - tette hozzá a miniszter - a jelenleginél jobb politikai légkör is kell, ahol senki nem akar belpolitikai piros pontokat szerezni egy-egy nem­zetközi kötelezettség teljesítésére vo­natkozó felkérés kapcsán. A jövőben a honvédségnél a nemzet­közi misszionárius tevékenységen lesz a fő hangsúly. Juhász ezt azzal indokolta, hogy a különböző békefenntartó műve­letekben részt vevő katonák jobban szol­gálják az ország biztonságát, mint ha a hazai laktanyában ücsörögnének. Példa­ként a délszláv rendezésben részt vállaló kontingenseket nevezte meg. Ezeket a feladatokat a jelenlegi ve­gyes rendszerű, külföldre nem küldhető sorkatonákat is foglalkoztató honvéd­ség nem tudja ellátni, ezért is elenged­hetetlen az áttérés az önkéntes profes­­­szionális haderőre. A nemzetközi feladatvállalásokhoz és az ország védelméhez szükséges ké­pességeket a májusra befejeződő - né­mi késésben lévő - védelmi felülvizs­gálat határozza meg. Olyan speciális képességek kialakítása a cél, amelyek­kel a szövetségen belül más hadseregek nem, vagy csak korlátozottan rendel­keznek. A profiltisztításnak köszönhe­tően a katonák feladata nem az lesz, hogy „leverik a vigyázzt, koszorúznak és pózolnak”. A katonák megnyugtatására Juhász hangsúlyozta: az elmúlt évtizedek had­erőreformjával szemben a védelmi fe­lülvizsgálatnak nem célja - ám követ­kezménye lehet - a létszám csökkenté­se vagy újabb laktanyák bezárása. Haszán Zoltán Átvilágított üvegzsebek Kiss Elemér visszakozik, Medgyessy kódexet ígér A miniszterelnök jogszerűnek ítéli a Forgács és Kiss Ügyvédi Iroda állami vállalatokkal kötött szerződéses kap­csolatát, ám azt erkölcsi alapon elfo­gadhatatlannak tartja - jelentette be a kormányszóvivő tegnapi rendkívüli sajtótájékoztatóján. Kiss Elemér be­jelentette, egykori ügyvédi irodájának vezetőjét felkéri, bontson fel minden olyan szerződést, amelyet állami szervvel kötöttek. A gazdasági minisz­ter kezdeményezte a Nemzeti Autópá­lya Rt. elnökének felmentését. László András ugyancsak a szóban forgó ügyvédi iroda tagja volt. MUNKATÁRSAINKTÓL „Kiss Elemér tisztességéhez, jóhiszemű­ségéhez nem fér kétség, és a miniszternek a csütörtöki sajtótájékoztatón tett beje­lentései és javaslatai bizonyítják, helyes következtetésekre jutott az ügy kapcsán” - idézte Gál J. Zoltán kormányszóvivő a miniszterelnököt. Hozzátette, miközben a szerződések jogszerűek, erkölcsileg el­fogadhatatlanok. Ezzel összefüggésben Medgyessy Péter támogatja az ügyvédi törvény módosítását, valamint a jogi nor­mákon túlmutató, a kormányzati tisztség­­viselőkre kötelező erkölcsi kódex kimun­kálását és bevezetését. A kormányszóvivő bejelentette: Csil­lag István gazdasági és közlekedési mi­niszter és a Magyar Fejlesztési Bankot felügyelő miniszter kezdeményezi László Andrásnak, a Nemzeti Autópálya Rt. el­nökének tisztségéből történő felmentését. László András szintén a Forgács és Kiss Ügyvédi Iroda egyik tagja volt, és az iro­dát jelenleg is szerződéses viszony fűzi a Nemzeti Autópálya Rt.-hez. Korábban az tudódott ki, hogy a Malév átvilágításának feladatát kapta meg a kormányváltás után Kiss Elemér korábbi ügyvédi irodája, amelynek továbbra is egyik tulajdonosa az ügyvédi munkavégzést szüneteltető miniszter. Az ügyvédi törvény módosítá­sát javasolja Kiss Elemér, annak érdeké­ben, hogy az ügyvédi praxist politikusi pályára felváltó személyek korábbi mun­kahelye, azaz ügyvédi irodája egy ideig ne vállalhasson megbízást százszázalé­kos állami tulajdonban lévő cégeknél. - Mindenki, akinek nem a politika jelentet­te az első munkahelyet, támadhatóvá vá­lik, ugyanis korábbi munkakapcsolatait nem veszíti el - mondta a miniszter. Lapunk kérdésére, az ügy árthat-e a kormány „tiszta kezek” politikájának, a kancelláriaminiszter kifejtette: árt abban az esetben, ha nem vonják le a megfelelő következtetéseket. Ezért az ügyvédi iroda vezetőjét írásban felkéri: tekintse át, hogy milyen százszázalékos állami tulajdonú cégekkel van szerződésük. Ha van ilyen, akkor a megbízó egyetértésével, közös megegyezéssel bontsák fel őket. Szóbeli megbeszélés alkalmával kide­rült: Kiss Elemér egykori ügyvédi irodája kész eleget tenni a miniszter kérésének, és felbontja a szerződéseket. Bánáti János, a Budapesti Ügyvédi Kamara elnöke a konkrét esetekről - információ hiányában - nem kívánt nyilatkozni, csupán annyit mondott: a kamaránál a vitatott ügyekben még senki nem kezdeményezett vizsgála­tot. Ha azonban ezekkel kapcsolat­ban beadvány érkezik, a szervezet összeférhetetlenségi, illetve etikai bizottsága is folytathat vizsgálatot. Bánáti a Kiss Elemér által kezdemé­nyezett törvénymódosítás kapcsán kijelentette: azt nem ismeri. Ha a ja­vaslat konkrét formát ölt, azt a ka­marával is egyeztetni kell, és Bánáti szerint valószínűleg az ügyvédség szakmai szervezete is támogatni fogja az összeférhetetlenségi szabá­lyok szigorítását. _________Háttér__________ Állandó ügyek, változó szereplők MUNKATÁRSUNKTÓL Valóban indokolt volna már az ügyvédi irodák és az állami szerek közötti kap­csolat újrarendezése. A kilencvenes évek közepétől ismételten azonos szer­kezetű ügyeket vet ugyanis a politika a nyilvánosság elé. Mindannyiszor egy, az adott hatalomhoz közel álló ügyvédi iro­da van az egyik oldalon, költségvetési pénzeket költő megbízó fél a másikon, és korrupciót kiáltó ellenzék vagy a saj­tó mutatja magát középen. A Tocsik-ügy tette ismertté az alapsémát, ahol ugyan nem ügyvédek jártak el a megbízó álla­mi szerv érdekében, hanem csak a jo­gásznő irodája, de a lényegen ez nem változtat. Sikerdíj, amit közpénzből fi­zetnek ki. Máshol egyszerűbb volt a helyzet: már a megbízásért fizettek: a jobboldal szerint például túlságosan nagy összegeket a privatizációban való közreműködésért az SZDSZ-es Eörsi Mátyás ügyvédi irodájának. A másik ol­dal a 2002-es kormányváltás után egy­más után mutatta fel a szerinte kifogá­solható szerződéseket. Az Ifjúsági és Sport Minisztérium például a Martonyi János akkori külügyminiszter nevével fémjelzett ügyvédi irodát bízta meg egy egyébként vitatható, viszont nagyon jól fizetett állami garanciavállalási rendszer kidolgozásával. Egy fideszes képviselő, Papcsák Ferenc ügyvédi irodája 240 millió forintos szerződést kapott a Mi­niszterelnöki Hivataltól, bár az érintett az összeget némiképpen vitatja. Egy má­sik ügyvédi iroda a Fidesz-kormányzás idején jogszabály előkészítésért vett fel sok százmillió forintot. Ilyen előzmé­nyek után került nyilvánosságra a Kiss Elemér kancelláriaminiszter nevéhez köthető ügyvédi iroda immár ebben a ciklusban született két komoly állami megbízása. A kancelláriaminiszter egy, korábban lapunknak adott interjújában az MSZP háza táján megjelenő szerencselovagok­ról kifejtette: teljesen természetesnek tartja, hogy egy vállalkozó megpróbál üzleti hasznot húzni. Egyébként minden kormányváltáskor szép számmal tűnnek fel szerencselovagok, akik ellen a leg­jobb védekezés, ha minden állami meg­rendelést és pénzfelhasználást pályázat­hoz kötnek. Közbeszerzés, szabad ügyvédválasztás Pályáztatási kényszer, nyilvánosság, panaszlehetőség - általában csak szigo­rú előírások betartásával lehet dönteni adóforintok felhasználásáról. Az ügy­védi munka azonban kivételnek számít: a költségvetési szervek vezetői, az álla­mi cégek menedzserei is minden „fakszni” nélkül juttathatnak megbízást az általuk kiválasztott ügyvédeknek, irodáknak­­ értékhatártól függetlenül. A közbeszerzési törvény előírásai szabják meg a költségvetési szervek költekezésének módját. A rigorózus előírásokat (tendereztetés, határidők, nyilvánosság, panaszfórum stb.) min­den tízmillió forintot meghaladó értékű szolgáltatás vásárlása, húszmillió fo­rintnál többe kerülő áru beszerzése és negyvenmillió forintnál drágább beru­házás esetén alkalmazni kell. (Az érték­határok változhatnak, aktuális értékü­ket az éves büdzsé határozza meg.) „Alanyi jogon” terhel közbeszerzési kötelezettség néhány állami tulajdonú gazdasági társaságot is, így az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő Rt.-t (igaz, a hozzá tartozó vállalatokat már nem), valamint immár a Magyar Fej­lesztési Bankot és a tulajdonában levő cégeket is. Nem hagyja iránymutatás nélkül a kormány az adóforintokkal gazdálko­dókat a közbeszerzési értékhatárok alatt maradó vásárlások esetén sem. Az úgynevezett szabadkézi vétel szabálya­it a Horn-kormány ideje alatt megalko­tott 126/1996-os rendelet írja le: az évi nettó 700 ezer forint értéket meghaladó beszerzésekhez legalább három ajánla­tot kell kérni. Egy kaput azonban nyitva tart a köz­­beszerzési törvény, a jogszabály ugyanis nem vonatkozik azokra a be­szerzésekre, amelyeket valamilyen más törvény szabályoz. A leggyakrabban ügyvédi megbízásoknál kerül elő ez a kitétel, hiszen törvény garantálja a sza­bad ügyvédválasztás jogát. Ezt a jogot sértené bármiféle pályáztatás. Így az ügyvédi irodák megbízásairól értékha­tártól függetlenül szabadon dönthet minden intézményvezető. Igaz, ez a lo­gika csak azokban az esetekben teszi elkerülhetővé a közbeszerzés alkalma­zását, amikor egy költségvetési szerv kizárólag bejegyzett ügyvéd által vé­gezhető tevékenységre - például perbe­li képviseletre, szerződés kötésére, jogi tanácsadásra­­ keres „vállalkozót”, a gyakorlat azonban „lazább”: arra is ke­vés a példa, hogy átvilágításra, jogsza­bály előkészítésére vállalkozókat köz­­beszerzés keretében választanának ki. Ferencz Gábor

Next