Népszabadság, 2003. március (61. évfolyam, 51-75. szám)

2003-03-20 / 66. szám

Itt NÉPSZABADSÁG D­É­L - A­L­F­Ö­L­D 2003. MÁRCIUS 20., CSÜTÖRTÖK Az M5-öS és a nagy kutyatej cincér Az utolsó lakodalom megfakult díszei a lebontott Fúrás-kocsmában Az autópálya építése nyomán változik a táj, eltűnik nyomvona­láról az emberöltőkön keresztül lakott tanya, módosul a növény- és rovarvilág. Feladatokat ad ez a régészet, a néprajz, az ökoló­gia szakembereinek. A szegedi Móra Ferenc Múzeum munka­társai, Bárkányi Ildikó, Gaskó Béla, Szalontai Csaba és Vörös Gabriella az M5-ös autópálya továbbépítésével kapcsolatos kutatómunkájukról számolnak be az alábbi cikkben. A kutatómunkát a régészek kezdték a kilencvenes években. Az 1993-1994 és 1998-2000 között végzett ásatások nagysá­ga meghaladja a 330 ezer négy­zetmétert, a feltárt régészeti je­lenségek száma több mint hat­ezer volt, az előkerült leletek mennyisége csak tonnákban mérhető, és az ásatáson készített fotók, rajzok száma is megha­ladja a több tízezret. A feltárt 61 régészeti lelőhely a legkülönbö­zőbb korszakokhoz köthető. Többségük az Árpád-korból és a szar­mata korból való, de számos réz-, bronz- vagy avar kori lelőhelyet is fel­tártunk. A néprajzi osztály munkatársai 1998 tavaszán kapcsolódtak be a kutatómun­­­kába. Tizenhárom kisajátított lakóta­nyáról, illetve közösségi épületről je­gyeztünk fel minden, a helyszínen elér­hető információt: a lakókkal, tulajdono­sokkal készített interjúkon keresztül a méretarányos épületrajzokig, részlete­ket is megörökítő fényképekig. Mun­kánk során találkoztunk az elmúlt évti­zedek változásai által alig érintett, népi építészeti ritkaságnak számító szabad­kémény­es épülettel és a napjaink kínál­ta korszerű eszközökkel felszerelt ta­nyai háztartással, intenzíven fejlődő, pi­acra termelő fóliázó családi üzemmel és önellátásra korlátozott, elöregedő gaz­daságokkal egyaránt. A megépülő út gyökeresen megváltoztatja az itt lakók életét. Van, aki végleg a közeli faluba költözik, van, aki száz méterrel odébb épített új tanyát magának, van, akinek a kertje sarkában fog dübörögni az autó­áradat és van, aki kilométereket kerék­pározik majd, ha az egyébként pár száz méterre fekvő földjére, netán boltba igyekszik. A gyűjtött tárgyak közül ritkaságnak számít a századforduló táján használt, padlásról előkerült fűző, a változatos formákat mutató félszáz kocsmai szó­dásüveg, a tanyai ezermesterek ötletes­ségét dicsérő, biciklikerekekre szerelt permetező. Az ún. Lippai-sarok egyko­ri csárdaépületéről, a röszkei határban azóta lebontott Fúrus-kocsmáról és a lakótanyákról készült dokumentumok nemcsak népi építészeti szempontból értékesek, de a XX. század végére jel­lemző tanyai életmódnak is jelzői. A szatymazi határ egyik tanyájában buk­kantunk olyan falfestésre, amely érin­tetlenül őrizte az előző századforduló lakáskultúrájának hagyományait. Meg­illetődötten hallgattuk az emlékezést a régi kocsma történetéről, melynek bál­termében az utolsó lakodalom megfa­kult papírdíszei tanúskodtak a közösség életében játszott egykori központi sze­repéről. Vizsgáltuk azt is, milyen hatása lesz a sztrádaépítésnek az önszabályozásra képes természetes és természetközeli élőhelyekre. A nyomvonal mellett első­sorban a különféle tavak, vízállások, vízparti társulások és gyepek tartoznak ebbe a kategóriába. Az általunk kutatott területeken számos növénytársulást ta­láltunk, többek között fűzlápot, fűzlige­tet, nádast, gyékényest, tavi kákást, kék­perjés láprétet, sziki káka mocsarat, her­nyópázsitot, vakszik növényzetet, ür­­mös szikespusztát, cickafarkos szikes­pusztát, sziki sásrétet, zsázsás mézpá­zsitot, sziki szittyórétet, ecsetpázsitos mocsárrétet, fehértippanos mocsárrétet, kékperjés láprétet és zsályás-legyezőfü­­ves sztyepprétet. A nyomvonal mentén tizen­négy védett és egy fokozottan védett növényfaj él. Ez utóbbi a pókbangó, melyre Kiskundo­­rozsma-Hosszúháton bukkan­tunk. Védett fajok: érdes csüdfű, gyíkpohár, erdélyi útifű, kisfész­­kű aszat, homoki bakszakáll, ho­moki kikerics, epergyöngyike, fátyolos nőszirom, mocsári kos­bor, poloskaszagú kosbor, hús­színű ujjaskosbor, őszi füzérte­kercs, konkoly, tarka sáfrány és budai imola. A tarka sáfrány itt felfedezett állományának tőszá­ma alapján ez a vidék bízvást te­kinthető a máshol meglehetősen ritka növény első számú hazai génbankjának. A térség kétéltűfaunája az alábbi fajokból áll: dunai gőte, pettyes gőte, vöröshasú unka, zöld varangy, barna ásóbéka, zöld levelibéka, kecske- és tavi béka, kis tavi béka. A hüllők kö­zül a fürge- és a zöldgyík, vala­mint a vízisikló és a mocsári tek­nős került elő. Az M5-ös autópálya nyom­vonala madárvonulások útvonalába esik, így az itteni szikes kismedencék fontos pihenő-, és erőgyűjtő helyeknek tekinthetők. Csapadékos esztendőkben a vadvízzel elárasztott semlyékesek a nagy- és a kiskócsagok, a szürke gé­mek, a bakcsók, továbbá a kanalas­gémek számára létfontosságú táplálko­zóterületek. Rovartani megfigyeléseink során a nyomsáv környezetében tíz védett bo­gárfajt találtunk, melyek a következők: aranypettyes bábrabló, szárnyas-, me­zei-, ragyás futrinka, kis szarvasbogár, pompás virágbogár, holdszarvú ganéj­­túró, hengeres szalmacincér, szalma­­cincér, nagy kutyatejcincér. Közülük a szárnyas futrinka ritkaságnak számít. Azok, akik megismerkednek munká­inkkal, eljönnek és megnézik kiállítá­sunkat, ha valamikor a be nem látható jövőben az autópályán haladnak Szeged felé, gondoljanak e táj múltjára, milyen lehetett az autópálya megépítése előtt. Az évtizedek változásai alig érintették ezt a házat Jelentős fejlesztéseket végrehajtó, kiváló eredményeket elért borászat pályázatot hirdet a BORÁSZATI VEZETŐ munkakörbe. Új munkatársunknak hosszú távú munkahelyet, igény esetén szolgálati lakást, korrekt anyagi feltételeket kínálunk. A részletes szakmai önéletrajzokat „Borászat” jeligére, a Népszabadság Közép-Dunántúli Képviseletébe, a 8200 Veszprém, Virág Benedek u. 4. számra várjuk. NÖVÉNYVÉDŐ SZEREK és RÁGCSÁLÓIRTÓK széles választékával várjuk a GAZDABOLTOKAT, FELHASZNÁLÓKAT és SZOLGÁLTATÓKAT NAGYKER TELEPHELYEINK: 1153 Budapest, XV. ker., Késmárk, u. 11-13. (a volt Agroker) Tel.: 417-3081, 417-3082 Fax: 417-3083 5000 Szolnok, Körösi u. 98-100. Tel./fax: (56) 502-104, 06 (30) 998-757- 8420 Zirc, Park u. 205/2. Tel.: 06 (40) 949-919 06 (30) 956-8542. Fax: (88) 583-771 www.bagikft.hu Pályázati kiírás Ajka Város Önkormányzatának Képviselő-testülete értékesítésre meghirdeti az önkormányzat tulajdonát képező ajkai, 1322/9 hrsz.-ú, „közpark” megnevezésű ingatlanból kialakításra kerülő, kb. 60 000 m2 nagyságú területet kereskedelmi, szolgáltatói célra az alábbi feltételekkel: A vevő kötelessége: - a szabályozási terv módosítási költségeinek fedezése, - a terület teljes infrastruktúrájának (utak, térvi­lágítás, közműhálózat, parkrendezés stb.) kiépítése, - a Korányi u. - Fő út közötti útszakasz felújítása, - a Vásár u. felől közúti csatlakozás megépítése, - az előszerződés megkötésekor 20 000 000 Ft foglaló megfizetése, - a szabályozási terv elfogadását követő 15 napon belül az adásvételi szerződés megkötésével egyidejű­leg a vételár 50%-ának megfizetése,­­ a vételár fennmaradó részét az adásvételi szerződés megkötésétől számított 90 napon belül kell meg­fizetni. Ajka Város Önkormányzatának Képviselő-testülete fenntartja jogát, hogy a pályázatot eredménytelenné nyilvánítsa. A pályázat beadási határideje: a megjelenést követő 30 nap. A pályázatokat zárt borítékban, „Városliget” jeligére kell benyújtani Ajka Város Önkormányzata, Schwartz Béla polgármester részére, 8400 Ajka, Szabadság tér 12. A pályázathoz mellékelni kell a beépítésre vonatkozó látványtervet. A pályázatok elbírálására 2003. április 30-ig kerül sor./ ÜMA­MI Friss import 34%-os ueszi­re ammóniumnitrát, W 3x15-ös komplex NPK műtrágya kapható! TRANZIT-KER Rt. Debrecen, Jókai u. 1. Tel./fax: (52) 412-660, (44) 366-866 Mobil: 20-938-2693, 30-938-6478, 30-205-6769, 70-318-5880 Délalföldi képviseleti iroda Szegeden - Keretes és apróhirdetések felvétele - NÉPSZABADSÁG Multimédia a NÉPSZABADSÁG-ba és más lapokba CD-ROM-ok - NÉPSZABADSÁG-előfizetés - Lapok nagy választékban Érdeklődés és felvilágosítás a 6722 Szeged, Mérey u. 6/B. 1/106. alatt, továbbá a (62) 540-294-es, 540-295-ös telefonszámon, a (62) 540-299-es faxszámon, valamint a 06 (30) 515-7025-ös mobilszámon. NÉPSZABADSÁG : Nem kifizetődő a libatömés Egy év alatt a korábbi 70 család közül 25 abbahagyta a libatömést Eleken. Sípos Sándor, a térség libásai által alakított ér­dekvédelmi szervezet vezetője szerint a tavaly januárban alakított érdekképvise­let nem váltotta be a hozzá fűzött remé­nyeiket, nem sikerült a libatömők számá­ra jobb alkut kötni a felvásárlókkal. Bár valamennyi nagyobb feldolgozót sorra jártak, nem tudtak jobb árakat, ellenőr­zött, objektív minősítést kiharcolni. Egy kilogramm első osztályú máj ára egy év alatt 1800-2000 forintról 1500-1600 fo­rintra esett vissza. A másodosztályúért már csak 1200, a harmadosztályúért 850 forintot fizetnek. Nőtt az úgynevezett ár­rés is: a tömni való libát ma is kilogram­monként 360 forintos áron adják ki a tö­mőkhöz, de míg a hízott libáért korábban 305 forintot fizettek kilónként, ma csak 290 forint az ára.­­ Bárhová mentünk, a feldolgozók képviselői azt mondták: piacgazdaság van, a kereslet-kínálat szabja meg, mennyi az ár. Hozzátették: aki ennyiért nem akar, az ne tömjön! — mondja a képviselet sikertelenségét magyarázva Sipos Sándor. Így a megnövekedett minimálbért sem éri el a libatömő családtagok jövedelme. Nincs azonban sok választásuk, legfel­jebb az önkormányzathoz mehetnek az emberek korlátozott számban közmun­kásnak. A helyzet javulására sincs kilá­tás: jobb árral nem kecsegtetnek a feldol­gozók, miközben az európai uniós belé­péssel újabb szigorításoknak, költségnö­vekedésnek nézhetnek elébe a libatömők. Az egyik legfőbb félelmük ugyan nem igazolódott: uniós tagként is lehet tömni a libákat, még géppel is, de „kíméletes mó­don”. Kérdem Sipos Sándort, mit jelent a „kíméletes mód” a gépi libatömés eseté­ben. Azt feleli, pontos kritériumot ő sem olvasott, a legkonkrétabb megfogalmazás úgy hangzott, hogy ki ne repedjen az állat begye. Erre eddig is ügyeltek, a gazdának eddig sem volt érdeke, hogy ne meghíz­zon, hanem elpusztuljon az állat. Megmaradt azonban a környezetvé­delmi szigorítások fenyegetése. Nem­csak Eleken, hanem a térségben Kever­­mesen, Kétegyházán, Lökösházán, Újkí­gyóson is sokan foglalkoztak töméssel. A jövőben nagyobb jelentősége lesz, hogy a térség a Maros hordalékkúpján egy stratégiai édesvízkészletet jelentő vízbázis fölött van. Emiatt mind a szal­más trágyát, mind a hígtrágyát úgy kell tárolni, hogy káros anyagai ne juthassa­nak a talajvízbe. A jövőben a szántóföld­re sem lehet kijuttatni ezt a trágyát. Egy­előre nincs olyan hely, ahol átvennék és szakszerűen feldolgoznák, ugyanakkor a libatömés jövedelmezőségét végleg alá­ássa, ha szakszerű trágyatárolókat kell építeniük a gazdáknak. T.I. Hagyományos libatömés Sipos Sándor portáján FOTÓ: ENYEDI ZOLTÁN Panorámás buszállomás A nagymamám állítja, hogy a fájós lábú öregeket érdekli leginkább, hogy hol lesz a buszállomás Szegeden. Most ép­pen az foglalkoztatja, hogyan fog be­menni a kórházba, vizsgálatra. Amióta nehezen megy neki az evés, a városhoz közeli faluból rendszeresen utazik Sze­gedre, a kórházba. Nagymamám mindennap kiolvassa az újságot és megnézi a híradót. A szegedi buszpályaudvar ügye nagyon foglalkoz­tatja. Hagymavágás közben attól fél, ha kiviszik az állomást a mostani helyéről a Volán-telep mellé, akkor hogyan fog ő majd eljutni a kórházba. Nagyon föl kell készülnie ezekre az utakra, ezért jó előre tudni, hol teszi le a helyközi csuklós. Az előző önkormányzat tervétől amiatt szo­rongott, hogy emeletes lesz a Mars téri buszállomás - le is rajzolták az újságban, milyen magas lesz. Nem tudott volna annyit lépcsőzni, a mozgólépcsőre vi­szont nem mert volna rálépni. De az is baj lenne, ha kivinnék messzire a buszpálya­udvart, ahogyan újabban ígérgetik. Mon­dom neki, ne aggódjon, nem fogja őt a helyközi busz egyhamar a Bakay Nándor utca végénél letenni. De nem lehet meg­győzni, hogy évekbe telik egy ilyen busz­állomás-költöztetés. Nagymama szereti a panorámás bu­szokat, de bosszankodik is, hogy az olya­non mindig megfázik, mert őt ott kondi­cionálják. - A Pistáéknak kondicionálós még az autója is - bólogat jelentőségteljesen. - Összefóliázták azt a nagy piros dzsipet - magyarázza aztán sokszor még Janiká­nak, a fiuknak is odaadják. A Janika meg a busz előtt beáll a megállóba, és fölveszi a lányokat, hogy ővele menjenek be Sze­gedre. Na, nekik mindegy, hogy hová te­szik a buszállomást. A falu szélén színes házak állnak. A városból kiköltözöttek laknak bennük. Ott férfiak sohasem szállnak föl a buszra. Az apák autóval járnak. Ott veszi föl a Ja­nika reggel a lányokat. - A kis Gabi is ott száll föl - gondolko­dik tovább hangosan mama, és nagyot nyög, miközben pipiskedve leveszi a lisztesdobozt a polcról. Nagyapám ma­gas, jó kiállású ember volt, magához mér­te a polcot.­­ A Gabi zeneórára jár délután — ma­gyarázza. — De nem ő viszi a gitárt, ha­nem az apja autón, mert a buszon, a tö­megben egyszer megroppantották. A so­főrök is mondták neki, hogy ne szálljon föl azzal. Nagymama sajnálja a Gabit, amiért a nagy táskával együtt szokott himbálózni a kapaszkodón. Tudja, milyen az: egyszer a nagyinak sem adták át a helyet, és rosz­­szul lett, amikor az esőtől gőzölgő pufidzsekik között szorongott. Csak azt nem érti, hogy ha egyszer kiköltöztek a faluba, miért kell annak a gyereknek a vá­rosi iskolába járnia. Nagymama a spájzból kifelé beszélve beszámol, hogy a második szomszéd azt is mondta, hogy nem ott lesz a piac, ahol a buszállomás. Úgyhogy ez most már biztosan igaz. - Hát akkor, hogy lesz? - néz kérdőn, miközben a keze fejével tartja a szem­üvegét. Fölteszi a piros lábast az asztalra, és azt mondja: — Ahhoz az igazgatóhoz kellene el­menni, láttam a fényképét az újságban. Azt kéne tőle megkérdezni, hogy az ilyen öregekre gondolt-e? Mert azt ő is látja biztos, hogy a fiatalok már mind autóval meg kondicionált dzsippel járnak. Szemes Molnár Balázs ___Cikkünk Nyomán___ Híd a semmibe Olvasva az útépítési koncepcióról, előre látom azt a botrányt, mely a szekszárdi híd átadása után pattan ki, a volt és je­lenlegi kormány hogyan mutogat egy­másra, ugyan melyiknek a kormányzása alatt nem jutott senkinek eszébe egy 10 kilométeres utat még megépíteni. Az át­adás után jönnek majd rá ugyanis, hogy a híd nem vezet sehová. A híd két utat köt össze: a 6-ost és az 51-est. A Du­nántúlról átjőve Dusnok alatt az 51-es útba torkollik, s onnan vagy jobbra Sükösd és a bajai híd felé, vagy balra Kalocsa-Solt irányába a dunaföldvári híd felé lehet menni, egyenesen az 54- es útra, Hajós irányába viszont nem. Ezt a Dusnok-Hajós közötti 10 kilométeres szakaszt elfelejtették megépíteni, ezért minden járműnek körülbelül 20 kilomé­tert kell kerülnie minden alkalommal. Tervezve van az M9-es út, de ennek épí­tése évek múlva várható. Addig is jó lenne, ha a híd azt a szerepet töltené be, amire szánták: kösse össze a Dunántúlt a Tiszántúllal. Ennek a jelzett kis út­szakasz hiánya lesz a legnagyobb aka­dálya. Kowalsky Péter

Next