Népszabadság, 2004. március (62. évfolyam, 51-76. szám)

2004-03-19 / 66. szám

NÉPSZABADSÁG MAGYAR TÜKÖR 2004. MÁRCIUS 19., PÉNTEK 7 INTERJÚ Egy kis ország járja a maga útját Kádár Béla közgazdászprofesszor szerint jobb ügyesen alkalmazkodni, mint divatokat követni Amikor a hatvanas évek kevéssé toleráns légkörében Latin-Amerikával foglalkozott, akkor is a magyar gaz­daságról írt, s akkor is, amikor az elmaradottság vagy a világgazdasági szerkezetváltás problémáit feszegette. A rendszerváltás után külgazdasági miniszterként és OECD-nagykövetként kamatoztathatta kutatói tapasztalatait Kádár Béla professzor, a Magyar Közgazdasági Társaság elnöke, a monetáris tanács tagja, aki 70. születésnapját ünnepli. " Az utóbbi fél évszázad magyar gaz­daságtörténete - a tervgazdaságtól a gulyáskommunizmuson át a piacgaz­daságig - rendkívüli szellemi izgal­mat kínálhatott a kutató számára. - Ez elvileg bizonyára így van. De sok pályatársammal együtt mélyen fájlalom, hogy erőnk teljé­ben, a hatvanas években nem ne­künk jutott az a szép modernizá­ciós feladat, amelyben szerencsé­sebb kollégáinknak akkoriban Dél-Európában vagy Írországban részük lehetett. Ettől megfosztott bennünket az idegen hatalom ál­tal idetelepített rendszer, amely eléggé torz modernizációt hajtott végre. De témaválasztásaim min­dig tükrözték a magyar gazdasági fejlődés különböző szakaszait.­­ Vegyük sorra őket! - Kutatói pályám kezdetén La­­tin-Amerikával foglalkoztam, amelyre a kutya sem figyelt, tehát teljes szellemi szabadságot élvez­tem. A hatvanas-hetvenes évek­ben e távoli térség példáján azt igyekeztem például bemutatni, hogyan befolyásolja a történelmi örökség még évszázadok múltán is egy-egy ország fejlődését, és ho­gyan lehet megtalálni a kitörési pontokat. Mondandóm lényege az volt, hogy sokféle út vezet a gazdasági fejlődés magasabb fo­kához, ezért nem érdemes és nem is lehet másolni a sikeres, fejlett, nagy országok intézmény- és el­méletrendszerét. Ahogy azt a szovjetek - meg a történelemben a mindenkori nagyhatalmak - eről­tetni próbálták. Arra akartam fel­hívni a figyelmet, hogy járja csak mindenki a saját útját. A másik nagy témaköröm az elmaradottság elemzése volt. Az 1968-at megelőző reformlégkör­ben jelenhetett meg az a köny­vem, amely az úgynevezett ex­portorientált, azaz kifelé forduló stratégia előnyeit ecsetelte a befelé forduló, önerőre támaszkodó, protekcionista gazdaságpolitiká­val szemben. Annak idején ez eretnek gondolatnak számított, de szerencsére olvasta a tanulmányt Balassa Béla, aki említést tett róla az Amerikai Közgazdasági Szem­lében. Ez elindított a nemzetközi ismertség útján. Fölösleges sikoltozni ! És a hazai fogadtatás? - A fokozatosan türelmesebbé váló közegben a hatalom tudo­másul vette, hogy nem vagyok marxista, s eltűrte tevékenysége­met. Publikálhattam, nem tiltot­tak be, de a tudományos pályán csak lassabban haladhattam elő­re. Az MTA Világgazdasági Kuta­tóintézetében Bognár József poli­tikai védőszárnyai alatt olyan je­lenségeket is boncolgathattam, hogy például a nyugat-európai kis országok fejlődése miben kü­lönbözik a nagy okétól. Ilyen for­mában felszólalhattam a szovjet modell mechanikus másolása el­len. Sajnos, a politikai kultúrában mindmáig fennmaradt, hogy képtelenek vagyunk elfogadni kis ország státusunkat. Tudomá­sul kellene venni, hogy kicsik va­gyunk, alkalmazkodnunk kell a vlággazdasági folyamatokhoz. A jövőnk épp attól függ, hogy ezt ügyesen tesszük-e vagy sem. Ne­gyedszázada is világosan lehetett látni, s ezért sajnálom, hogy sok politikus sem akkor, sem azóta nem olvasta fejtegetéseimet, hogy bizony a szakképzetten munka­erővel végzett könnyűipari és anyagigényes tevékenységet a közepes gazdasági fejlettség fo­kán már nem érdemes művelni. Ezek a vállalatok a hetvenes évek közepén kezdtek kiszorulni Nyu­­gat-Európából. Tőlünk meg az el­múlt években. Ez elkerülhetetlen folyamat, ellene sikoltozni fölös­leges, az egyedüli orvosság az ak­tív struktúrapolitika. Intő történelmi példa ! Eljutottunk a rendszerváltás idősza­kig. Nyilvánvaló volt, hogy mi a teen­dő? - Annyiban igen, hogy át kell térni a piacgazdaságra. Azt han­goztattam, hogy a viággazdaság vérkeringésébe csak a versenyké­pesség erősítésével lehet sikere­sen bekapcsolódni, de elleneztem a sokkterápiát, az egyik napról a másikra végrehajtandó liberalizá­ciót, mert úgy véltem, hogy az át­alakulás során a demokratikus in­tézményrendszer csak szociális piacgazdaság keretei között mű­ködtethető. Úgy gondoltam, ha túlerőltetjük az átalakulást, abba a társadalom beleroppan. Az átala­kulás fokozatosságot, racionális sorrendiséget, szociális érzékeny­séget igényel. s Kívülről mintha a sokkterápiát ajánlgatták volna. - Meg is lepett, hogy a Nyugat­nak, amely negyven évig várt a kommunista rendszerek összeom­lására, semmilyen stratégiája sem volt arra nézve, hogy akkor mi is legyen. A sebtében lefirkantott re­cepten annyi állt: helyreállítani a pénzügyi egyensúlyt, liberalizálni és privatizálni. Látni lehetett, hogy a súlyos eladósodottság kö­zepette a radikális pénzügyi rend­­teremtés azonnal kiüti a gazdasági élet életképtelen felét, a liberalizá­lás a versenyképes import hatásá­ra kiüti a megmaradt ötven száza­lék felét, aztán a privatizáció nyo­mán a gazdaság színe-java vagy a külföldiek, vagy azok kezébe ke­rül, akik a több évtizedes diktatú­rában elegendő nagyságú vagyont tudtak gyűjteni. De egy ilyen vál­tásnak mégsem lehetett az a célja, hogy a volt uralkodó osztály vál­jon az új tulajdonosi osztállyá. Ám egy másik fontos szempontot is meg kellett érteni. Nemcsak az volt a baj, hogy az átalakulás nyo­mán válságszakasz alakult ki, ha­nem az is, hogy az átalakulás sú­lyos válságban kezdődött el, s ilyen körülmények között a krízis­menedzselés legalább akkora fel­adatot rótt ránk, mint az új intéz­ményi rendszer megteremtése, az új modell kiépítése.­­ Visszatekintve az eltelt tizenöt évre, milyen bizonyítványt állítana ki erről az időszakról? - Ha abból indulunk ki, hogy minden országnak egyforma kár­tyákat osztottak, akkor mi többet hoztunk ki a lehetőségből, mint sokan mások. A kilencvenes évek közepéig egyértelmű volt, hogy a legsikeresebben átalakuló gazda­ság a magyar. Még 2000-ig is az első három közé soroltak ben­nünket. Az utóbbi három évben azonban már nem emlegetnek minket az élbolyban. Megnőttek a kockázatok, romlott a hiteles­ség. A közép-európai szépségver­senyben lemaradtunk, csökkent partneri vonzerőnk. De a tizenöt év összességét tekintve mégsem nyújtottunk rossz teljesítményt Mindazonáltal látnunk kell, hogy térségbeli riválisaink felzárkóz­tak, s közben önmagunkon sok sebet ejtettünk.­­ Valóban, az elmúlt három esztendő eseményei a gazdaságtörténész szá­mára leírhatóak, de vajon megmagya­­rázhatóak-e? -Fél évvel ezelőtt, a Közgazda­­sági Társaság soproni vándorgyű­lésének nyitó előadásában már utaltam rá, hogy az ország legsú­lyosabb gondja a hitelességvesz­tés. S intő jel történelmi múltunk­ból, hogy ilyesmire már akadt pél­da. A magyarok nevét, akik elad­dig az európai kultúrát a hu­­szárságon kívül mással nemigen gazdagították, feljegyezték 1848- 49-ben, aztán jól megjegyezték a kiegyezéskor, amikor a monarchia 14 nemzetisége közül csak Ma­gyarország került partneri kap­csolatba a Habsburg birodalom­mal, végül a millenniumi gyors fejlődés és modernizáció nagy presztízst teremtett számunkra. Sajnos, egy évtized múlva, az örö­kös belpolitikai botrányok, a par­lamenti politikai vadhajtások, a nemzetiségekkel kialakult konf­liktusok ezt a nehezen megszer­zett tekintélyt igencsak leértékel­ték. Nem csoda, hogy 1919-ben, 1920-ban, Trianon előtt, az imázsát vesztett Magyarország nem talált támogatókra nemzeti céljai meg­valósításához. Ettől kezdve Ma­gyarország megint egy érdektelen állam lett, amin csak 1956, a ’68-as reform, a felkészült értelmiség, a gulyáskommunizmus változta­tott. Tovább növelte ezt az érdek­lődést, presztízst, hogy az átalaku­lás viszonylagos politikai stabili­tás közepette zajlott le. Ez szám­szerűsíthető is, hiszen ide jött a legtöbb külföldi tőke a régióban. Egészen 2000-ig, Írország után ná­lunk növekedett a leggyorsabban az ipar, az export, a termelékeny­ség. Sajnos, 2001-ben, a viággaz­dasági stagnálás idején fogyasz­tásnövelést hirdetni nem vallott nagy bölcsességre. Aminthogy az sem, hogy 2002-ben az elhúzódó uniós recesszió közepette jóléti rendszerváltást, adócsökkentést ígért az új kormány. Párizsban, OECD-nagykövetként tapasztal­tam a külföldiek értetlenkedését. Az üzleti szektor sem vette jó né­ven, hogy 2001-től 2003 közepéig 20 százalékkal nőtt az egységnyi termékre vetített munkaerőkölt­­ség. A bérérzékeny termelés egy része kitelepült, új beruházásokat meg nem sikerült a szükséges mértékben vonzani. Az infrast­rukturális versenyképesség is romlott, mert nem épült elegendő út, visszaestek az állami beruhá­zások. Az intézményi rendszer sem jeleskedik, hiszen botrányok­tól, korrupciós ügyektől zeng az ég, de nem történik semmi, sem­minek semmi következménye. Ez egy külföldinek azt jelenti, hogy baj van a rendőrséggel, az ügyész­séggel, a bírósággal, s hogy az ál­lamigazgatás ellenőrző funkciói nem működnek. Vagy azt, hogy a parlament showbiznisz, ahol fele­lőtlenül lehet vagdalkozni. Ez jel­zi, hogy baj van a politikai osztály­­lyal, amely mindent alávet a párt­­politikának­­ az ország ügyeinek jobb intézése helyett.­­ Most teljes jogú tagjává válunk az Európai Uniónak, ahol nagyon észnél kell lennünk, ha versenyben akarunk maradni. - Új fejezet kezdődik, hiszen át kell vennünk az EU külgazdasági politikáját, további versenyköve­telményeknek kell megfelelnünk. A gazdaságpolitikában megfi­gyelhető a váltás, hiszen a gazda­ság benyújtotta a számlát: a fo­gyasztás nem haladhatja meg tar­tósan a növekedés ütemét. Az összes keserű pirulát azonban még nem nyeltük le. Ezért van szükség a konszenzus minimu­mára. Az unióban nagy kihívások várnak a mezőgazdaságra, a kis­vállalkozásokra, az önkormány­zatokra, és csak így tudjuk kihasz­nálni a nagy esélyt, hogy az EU délkelet-európai terjeszkedésének előmozdítói legyünk helyzeti­ elő­nyünk alapján. Ehhez persze infrastruktúrára, kereskedelmi, pénzügyi közvetítő rendszerre van szükség. Pécsi indulás ! E hosszú tudományos pályára visz­­szatekintve azért felmerül a kérdés, hogyan került a pécsi cisztercita, 1949-től Nagy Lajos Gimnázium diákja 1952-ben a Marx Károly Köz­gazdaság-tudományi Egyetemre. Ez az intézmény most persze nagyon népszerű, na de akkor? - Pécsett, ebben az akkortájt konzervatív városban születtem, ahol az iskolában belénk nevelték, hogy a haza üdve mindenek fe­lett, s hogy a közszolgálat a legne­mesebb tevékenység. Én is kül­ügyi, katonai pályára készültem, de 1950-ben, 16 évesen megvilá­­gosult bennem, hogy ennek azért korlátozott a kivitelezhetősége. Ekkor szerettem bele Deákba, Széchenyibe, Görgeybe, Bethlen Gáborba, a magyar reálpolitika nagy alakjaiba, s hatott rám Szé­chenyi intelme, hogy Magyaror­szágnak nem jogászokra, hanem közgazdászokra van szüksége. Érdeklődésem a gazdasági kérdé­sek felé fordult. Baranya jó terep volt, mert a német, a magyar, a so­­kác falvak igencsak különböztek egymástól rendezettségben, élet­­színvonalban. S elgondolkodta­tott, mi lehet ennek az oka. Törté­nelmi tanulmányaim nyomán meg különösen izgatott, hogy az európai történelem korábbi sza­kaszaiban miért Velence, Hollan­dia vagy Anglia emelkedett ki, s miért nem Magyarország vagy Lengyelország. Bár a közgazda­­sági egyetem akkoriban nem volt éppen felvitágosodási központ, a párhuzamosan látogatott bölcsé­­szeten gazdag szellemi impulzust kaptam. Legértékesebb szakmai hozományomat első munkahe­lyemtől, a Magyar Nemzeti Bank­tól, az ott dolgozó, nemzetközileg is magas szintű tudással, s kitűnő emberi tulajdonságokkal rendel­kező kollégáimtól kaptam, majd ezt követően a Kopintban eltöltött évek adtak újabb muníciót. BLAHÓ MIKLÓS Riválisaink felzárkóztak, s közben önmagunkon sok sebet ejtettünk HIRDETÉS

Next