Népszabadság, 2004. október (62. évfolyam, 230-254. szám)
2004-10-13 / 240. szám
NÉPSZABADSÁG kerékvilág 2004. OKTÓBER 13., SZERDA 3 Miért váltott a GM? Chevrolet lett a Daewookból Van egy multinacionális cég, a neve General Motors, ilyen néven azonban nem gyártanak személyautót, ezért sok márkája közül a Chevroletet fejleszti globálissá. Hába világelső évtizedek óta, egyik márkájáról sem lehet elmondani, hogy minden földrészen dominál, pedig egyenként több piacon is meghatározóak. A General Motorshoz tartozik a német Opel, a brit Vauxhall, a svéd Saab, az amerikai Buick, Cadillac, Chevrolet, Oldsmobile, Pontiac, Saturn, a kanadai Acadian és az ausztrál Holden. Ezeken kívül még a következő márkákban rendelkezik résztulajdonnal: Fiat (10%), Isuzu (12%), Subaru Fuji Heavy Industries (20%), Suzuki (20%), GM Daewoo /Autó (42%). Készülnek GMC jelzéssel terepjárók, teherautók, buszok. A General Motors tavaly 8,24 millió gépkocsit gyártott, ebből 3,6 millió volt Chevrolet, a márka hetven országban van jelen. A Louis Chevrolet autóversenyzőről elnevezett márkát 1911-ben alapították a Michigan állambeli Detroitban. A Chevrolet Motor Companyt 1917-ben szerezte meg a General Motors, miközben a második helyezett Toyota és a harmadik Ford sokkal könynyebb helyzetben van, mivel konszernnevük és autójuk márkája azonos. A General Motorsnak azért sem könnyű, mert a cég rövidítése egybecseng a napjainkban terjedő, génmanipulált és angolosan ugyancsak dzsi-em-nek hangzó termékekkel. Magyar hasonlóság is volt, hiszen korábban a gazdasági minisztérium kezdőbetűi is azonosak voltak. De hát nem emiatt változtat stratégiát és csinál világmárkát a Chevroletből az 1908. szeptember 16-án alapított General Motors. Chevrolet-jelvénnyel árusítják az ausztrál és a japán piacokon a Suzuki Igniseket csakúgy, mint a Togliattiban gyártott Lada terepjárókat az orosz piacon. Argentínában és Brazuiában Chevroletként forgalmazzák az Európában Opelként, illetve Vauxhallként ismert Astra-, Corsa-, Meriva- és Zafira-modelleket. Most a GM-Daewoo által Dél-Koreában gyártott autók következnek. A General Motors először 1972 és 1992 között működtetett vegyesvállalatot a Daewooval. Opel Kadett mintájú modelleket gyártottak Pontiac néven, ám ezeket 1993-ig csak a hazai és az észak-amerikai piacon forgalmazhatták. Az európai árusítás csak ezután indulhatott meg. A 2000 novemberében csődbe ment délkoreai Daewoo-konszern négy autógyárából, a Bupyong, Kunsan, Changon, illetve Hanoi városában működő üzemekből és kilenc vezérképviseletből 2002 októberében alakult a GM-Daewoo Autó & Technology Company. Az egymilliós kapacitással rendelkező vegyesvállalat idén 400 ezer autót gyárt, ennek kétharmadát exportálta. Jövőre már valamennyi európai piacon Chevrolet-jelvénnyel forgalmazzák a Daewookat, amelyek közül megújul a Matiz, és jön az egyelőre még S3X kódú, teljesen új, sportos terepjáró. A magyarországi értékesítési hálózat mind az 53 szalonján lecserélik a zöld-fehér Daewoo-logókat kék-fehér-arany jelvényekre. Az új dekoráció költségeit a GM-Europe közép- és kelet-európai központja állja, egy szalon „chevroletesítése" nem éri el a százezer forintot. A General Motors több tízmillió eurót költ a cégérváltásra, amelynek következő lépcsője 1800 nyugat-európai kereskedőt érint. Boros Jenő Egy klasszikus Bel Air 1957-ből, és a jövő modelljei, az M3X mini és az S3X terepjáró már Chevrolet-jelvénnyel készülnek A NÉVADÓ Az amerikai márka nevét egy francia autószerelőről, az 1878-ban született Louis- Joseph Chevrolet-ről kapta. Az Amerikába vándorolt Chevrolet (ejtsd: sevrolé) először a Buick gyári versenyzője lett, itt ismerte meg William Durant-t, aki a Cadillac, Buick és Oldsmobile márkákat birtokló General Motors alapítója. Durant anyagi problémák miatt 1910-ben kiszorult cége vezetéséből, ekkor Chevrolet-vel új autó gyártásába fogtak. A húszas évek végére - néha a csőd szélén táncolva - az Egyesült Államok legnagyobb autógyártójává nőtte ki magát a Chevrolet. Louis-Joseph Chevrolet Egy sikertelen próbakör után, 1905-ben Labdába is rúgnak A világbajnokságot támogató dél-koreai Hyundai mellett a német Audi vállal egyre nagyobb szerepet a fociban. A Real Madrid és a Bayern München után a Manchester United klubjait is szponzorálja az ingolstadti cég, amely két évre 20 autót ad használatra. Mikael Silvestre például egy 100 ezer euró értékű A8-as Quattrót kapott 2006-ig. Egy korábbi szerződés értelmében a Bayern Münchent hat éven keresztül ötven autóval támogatja az Audi, amely egy másik német márkát váltott a focicsapatnál. Az Opel tizenhárom éven át tartó kapcsolatának utolsó évében 15 millió eurót költött a Bayern Münchenre, amely első lépcsőben 5 millió eurós támogatást kap az Auditól. Az Opel korábban a Franciaországban rendezett labdarúgó-vb mellett a Paris Saint Germain és az Olympic Marseilles klubját támogatta. A Liverpool játékosai Jaguarral járnak, a 2005-ig érvényes és huszonöt autóról szóló szerződést a Bank of Scotland finanszírozta. B. J. Aygo és társai Thierry Dombreval, a Toyota Motor Marketing Europe alelnöke bejelentette, hogy új minijük neve Aygo lesz. A modell érdekessége, hogy a Citroennel és a Peugeot-val közös gyárban készül majd. A csehországi Kolinban 2006-tól évente 200 ezer kisautó gördül le a szalagokról, ennek fele Toyota-jelvénnyel, 50-50 ezer pedig Peugeot 107-es és Citroen C1-es jelzéssel. Az új autó, amely a Yaris, a C2-es és a 206-os alá lesz pozícionálva, egy izgalmas és dinamikus kiegészítése a márkák modellpalettájának, célközönsége pedig a fiatalabb korosztály nagyvárosi és egyedülálló tagjai, ezért is döntöttek az Aygo név mellett, amely az angol „I" és Go", magyarul „Én" és „Menni" szavakból áll. B. J. Büntetett SUV-ok MTI Olaszország büntetőadóval kívánja kiszorítani az utakról a városi terepjárókat. Az olasz kormány külön adó kivetését tervezi a városi használatú terepjárókra. A SUV-típusok korlátozása kedvezhet a Fiat eladásainak, viszont egészen biztosan magára vonja a többi európai autógyártó haragját. Altero Matteoli a benzinfaló szörnyetegekre kivetett adóból befolyt összeget a koros autók forgalomból történő kivonásának és környezetbarát új autókra való lecserélésének támogatására kívánja fordítani. Az olasz utakat hagyományosan kisautók népesítették be, de az elmúlt években óriási népszerűségre tettek szert az olyan hatalmas járművek, mint a Porsche Cayenne vagy a BMW X5 luxusterepjáró. „Az adó nemcsak a környezetszennyezésre, de a városi dugók megelőzésére is megoldást kíván nyújtani" - jelentette ki Altero Matteoli a Corriere della Sera napilapnak. A hatalmas városi terepjárók az utcakép szerves részét alkotják az Egyesült Államokban. Európában azonban magukra vonták a környezetvédők és a polgármesterek haragját. A környezetvédők a túlzott szennyezést, a városi vezetők pedig a kisebb autókra, gyalogosokra és kerékpárosokra jelentett veszélyt hozzák fel ellenük. Anglia után Franciaország már megpróbálkozott egy hasonló büntetőadó bevezetésével, az azonban megbukott, mert a németek szerint az intézkedés előnyhöz juttatta volna az inkább kisautókat gyártó francia autógyárakat. A tervezet érinti az Audi, a BMW, a Mercedes, a Land Rover, a Porsche Cayenne, a Volkswagen sportos szabadidő autót. Hasonló hátrányba kerülhet a Ford Maverick és testvérmodellje, a Mazda Tribute, a Nissan Terrano, a Mitsubishi Pajero, a Hyundai Santa Fe és a Kia Sorrento, a Toyota Land Cruiser és a Lexus RX 300-as, amelyek az amerikai piac után Európában is egyre népszerűbbek. Olaszország a gépjármű környezetszennyezőanyag-kibocsátása, motorjának hengerűrtartalma, üzembe helyezésének dátuma és a felhasznált üzemanyagtípusa alapján kalkulált útdíjat tervez kivetni. Ez a megoldás szintén a Fiatnak kedvezne, amelynek alacsony fogyasztású dízelautói a legnépszerűbbek közé tartoznak Olaszországban. HIRDETÉS www.ersteleasing.hu Hitelvonal: 06 40 555 444 Vásárolja meg autóját Erste Leasing hitellel és most visszakaphatja gépkocsija árát! KÖSSÖN GÉPJÁRMŰ-HITELSZERZŐDÉST ÚJ VAGY HASZNÁLT AUTÓRA AZ ERSTE LEASINGNÉL, és egyike lehet 5 ügyfelünknek, aki visszakapja autója vételárát. Az akció 2004. október 1-től november 30-ig tart.* HITELÜNKET KERESSE A GÉPJÁRMŰ-MÁRKAKERESKEDŐKNÉL, VAGY AZ ERSTE BANK FIÓKJAIBAN. Részletekért hívja a 06 40 555 444-es Hitelvonalat. ‘Részletes feltételek a Játékszabályzatban találhatók. Jelen hirdetés nem minősül szerződéskötésre irányuló ajánlattételnek. ERSTES LEASING