Népszabadság, 2005. január (63. évfolyam, 1-25. szám)

2005-01-28 / 23. szám

NÉPSZABADSÁG Hálózat a hálón? A világhálón is hozzáférhetővé tennék az ügynökdossziékat. Ebben az irányban is módosít­hatják az állambiztonsági szak­­levéltárról szóló törvényt. Az MSZP azoknak az egykori ügynökök­nek az aktáit is „megnyitná" a nagy nyil­vánosság számára is, akik ma nem köz­szereplők. A kormányfő ennél is bátrabb megoldást kért. Válaszként új elképzelé­sek születettek: először az, hogy vizsgál­ják felül a máig titkos iratokat, majd az, hogy a szaklevéltár honlapján elérhető és kereshető adatbázist hozzanak létre a hozzáférhető iratanyagból. A kormánypártok sok ponton egyet­értenek, de vannak nézetkülönbségek. Az SZDSZ az ügynöklisták teljes nyilvá­nosságát szeretné elérni, ami részben egybeesik az MSZP elképzeléseivel. Megállapodás várható az iratok titkosítá­sának feloldásában is: a liberálisok a már megszűrt és a titkosszolgálatoknál ha­gyott anyagokat is felülvizsgáltatnák, ci­vil kontroll mellett. Az SZDSZ a közsze­replők kötelező átvilágítását az egyházi és a szakszervezeti vezetőkre is kiterjesz­tenék. Az MSZP erre a D-209-es botrány után tett ígéretet, de azt nem váltotta be. Ami a jelenlegi közszereplői körön kí­vül lévő érintettek dossziéinak nyilvá­nosságra hozatalához szükséges alkot­mánymódosítást illeti, a kérdés már nagyjából eldőlt Fodor Gábornak az SZDSZ nevében tett kijelentésével: - A hatalomnak is vannak korlátai: ezek a törvények. Tegnap Fodor és Mécs Imre is leszögezte: ellenzik az alaptörvény ki­egészítését. Ezt Herényi Károly (MDF) sem támogatja. Mint mondta, nem as­­­szisztálnak a figyelem elterelését célzó, az MSZP-n belüli generációs harcot szol­gáló színjátékhoz. A Fidesz ugyanakkor a közszereplők ügynökmúltjának szank­cionálását tartja kiindulási pontnak. Burány Sándor kijelentette: a múlt megis­merhetővé tételének tervéről nem mon­danak le, a gordiuszi csomót csak az al­kotmány módosításával lehet átvágni. Forrásaink három forgatókönyvet vá­zoltak. Az első: az MSZP lemond az al­kotmány módosításáról, és megkockáz­tatja az alkotmánybírósági normakont­rollt. Mozgásterük ezáltal szűkül, ami az SZDSZ-nek kedvez. Az alkotmánybíró­sági procedúrát vélhetően ez esetben sem ússzák meg a „közszereplő-e az egyházi vezető" vita miatt. A második: az MSZP ragaszkodik az alkotmány módosításá­hoz, amiből nem lesz semmi, sőt a szakle­véltári törvény módosítása is értelmét veszti. A kudarc megint a liberális javas­latokat tolhatja előtérbe. A harmadik: Tóth András titkosszolgálati államtitkár­nak lesz igaza. Ő már az átvilágítás kiter­jesztésének parlamenti kudarca után megmondta: a maguk részéről lezártnak tekintik az ügyet.Nyusztay Máté BALOGH LÁSZLÓ MDF-es képviselőt a Főváros ítélőtábla 500 ezer forintos, nem vagyoni kártérítés megfizetésére ítélte azért, mert megalapozatlanul ál­lította: Gyekiczki András BM-kabinet­­főnökként nemzetbiztonsági iratokat tüntetett el. Gyekiczki - jelenleg Kehi elnökhelyettese­­ lapunknak azt mondta: elégtételt érez, hiszen Balogh László mindezt azon a bizottsági ülé­sen mondta, ahol őt a történeti levél­tár főigazgató-helyettesi pályázata mi­att hallgatták meg. MAGYARORSZÁG 2005. JANUÁR 28., PÉNTEK 7 Minden harmadik katona­tiszt Jelentős létszámleépítésre készül a tisz­tek körében a védelmi tárca - értesült a Népszabadság. Az intézkedés főleg a fel­ső és a középvezetést érinti majd, a központi vezetésnél és a háttérintéz­ményekben húszszázalékos lesz a le­építés. A hadsereg életében a sokadik létszámcsökkentés levezénylése a feb­ruár elsején hivatalba lépő új vezérkari főnök, Havril András feladata lesz. Őt tegnap a parlamenti szakbizottság egy­hangú szavazással alkalmasnak találta a posztra. A létszámleépítésekre azon­ban a képviselők nem kérdeztek rá, és azt a tárca képviselői sem hozták szó­ba. A hadseregben az utolsó sorkötele­zett novemberi leszerelése után igen­csak egészségtelen arány alakult ki: egy tisztre ma majdnem egy tiszthelyettes és egy szerződéses katona jut. Ráadásul a tisztek többsége a fővárosban, a köz­ponti szerveknél dolgozik, a fizetésük pedig bruttó hatvanezer forinttal maga­sabb, mint a vidéken, csakatnál szolgá­lóké. Számos poszt azért válik felesle­gessé, mert a minisztérium és a vezér­kar párhuzamos szervezeteket tart fenn. A civil és a katonai irányítás integ­rációjával összevonnak számos felada­tot és radikálisan csökkentik a főosz­tályok számát. Úgy tudjuk, a középtá­vú tervek szerint a hadsereg mostani, 32 ezres létszámát 2008 végéig 6500 fő­vel csökkentik. A tisztek aránytalanul magas száma a rendszerváltás óta okoz gondokat a hon­védségben. A szovjet mintájú hadsereg­ben két tisztre egy tiszthelyettes jutott, miközben Nyugaton éppen fordított az arány. A honvédelmi tárca mindenkori vezetése célként nálunk is az arányok megfordítását jelölte meg, mindeddig kevés sikerrel. Hiába bocsát ki jóval ke­vesebb tisztet a katonai felsőoktatás (a 70-es években még évente 1100-1200-at, szemben a 90-es évek végére jellemző 180-200-zal), és hiába fogalmazta meg már tíz éve a honvédelmi tárca vezetése, hogy 1:2-re, majd 1:3-ra javítják a tisztek és a tiszthelyettesek arányát, ez minimá­lis eredménnyel járt. Jelenleg egy tisztre 1,3 tiszthelyettes jut. Szenes Zoltán tavaly - még vezérkari főnökként - elismerte, hogy magas a főtisztek száma és aránya is. A 7800 tagú tisztikar fenntartása tíz év alatt számítása szerint 250 milliárd fo­rint kiadást jelent. Korábban sokan azt várták, hogy a 2001-ben bevezetett, a fizikai erőnlét el­lenőrzésére hivatott számonkérés miatt egy csapásra megoldódik a helyzet, és a teszteken kihullik a tisztek nagy része. Ez a nem túlságosan szigorú - futás he­lyett például a gyaloglást is elfogadó - tesztek miatt nem történt meg. 2003-ban már volt egy nekibuzdulás, amikor 10- 15 százalékos létszámcsökkentést hir­dettek meg a minisztériumi szerveknél. Most újra indulhat a központi szervek­nél dolgozók számának csökkentése. Haszán Zoltán Szenes Zoltán, Juhász Ferenc és Havril András Búcsú K­ulturált, európai válásnak nevezte Szenes Zoltán saját, közös megegyezéses távozását a vezérkari főnöki posztról. Az altábornagy a parlament szakbi­zottságától köszönt el tegnap, megköszönve az együtt­működést. A képviselők még kedvesebb szavakkal bú­csúztatták a kiemelkedően intelligensnek, kulturáltnak tartott Szenest, akinek képességei alapján több időt kellett volna eltöltenie a főkatonai poszton, mint a ne­ki jutó két éve. Az valóban nem derült ki, hogy ponto­san miért kellett távoznia Szenesnek, aki az első NA­­TO-képviselőnk volt Brüsszelben, és az első tábornoki beosztást kapta a szövetségben. Ő tartotta magát ah­hoz a verzióhoz, hogy a vezetés-irányítás átalakításá­nál a vezérkari főnök helye és szerepe, súlya csökken, ezt pedig nem fogadta el. Juhász Ferenc miniszter vi­szont arról beszélt, hogy nincs szó hihetetlenül nagy változásokról, Szenessel szakmailag elégedettek voltak, még jutalmat is kapott (az MTI szerint az altábor­nagy mindennel együtt 17 millió forintos bánatpénzt kap). Az tehát nem derült ki, miért távozott a minden­ki által dicsért Szenes, de talán ennél is nagyobb ta­lány, hogy a huszonegy tagú parlamenti szakbizott­ságból miért csak nyolcan voltak kíváncsiak minderre, és arra, ki lesz az első számú katona utódja. (H. Z.) Védik az idős tanárokat Sürgősségi elbírálást kérve fordul az Alkotmánybíróság­hoz a Pedagógusok Szakszervezete, hogy ne legyen kö­telező megszüntetni a közalkalmazotti jogállást a 65. életév betöltésekor. Tegnapi sajtótájékoztatóján Varga László elnök kijelentette: a közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény a decemberi módosítás következtében hátrányos megkülönböztetést alkalmaz. Ráadásul a tes­tület szerint nemcsak a 65 évesen nyugdíjba kényszerü­lő pedagógusokat érinti hátrányosan az új szabályozás. A szakszervezetet sok helyről megkeresték önkormány­zati jegyzők és intézményvezetők, hogy a törvény betar­tása miatt elküldöttek helyét nem tudják majd megfelelő képesítésű tanárokkal betölteni. Az elnök szerint a köz­oktatási törvény módosítása is alkotmányossági problé­mákat vet fel, mert egyes feladatok ellátását attól teszi függővé, hogy az iskolafenntartó önkormányzatnak van­­e elegendő pénze a központi normatívát kiegészíteni. Sz. E. • Háttér Katedra és ujj­harapásA­z ez évi költségvetési törvény sze­rint a közalkalmazotti és a köz­­tisztviselői jogviszony 65 éves korban kötelezően megszűnik, a korhatárt el­érőket nyugdíjazzák. Egy elfogadott módosító javaslat nyomán ugyanak­kor azon kutatók és egyetemi oktatók esetében, akik az MTA rendes és leve­lező tagjai és doktorai, illetve ezzel egyenértékű tudományos fokozattal­­ rendelkeznek, 70 év a kötelező nyug­díjkorhatár. Mint arról lapunk korábban beszá­molt, Molnár László MSZP-s képviselő olyan indítványt nyújtott be, amely legfeljebb 62 éves korig tenné lehető­vé a közszolgálati jogviszonyt. A ja­vaslatnak azonban már a frakcióban sem volt támogatottsága. A honatya lapunknak azzal indokolta javaslatát, hogy ma a közigazgatásban „bebeto­nozott" állások sokasága van, ame­lyek jelentős részét nyugdíjkorhatá­ron túliak töltik be, miközben egyre több diplomás fiatal nem tud elhe­lyezkedni. Magas azon közalkalma­zottak száma is, akik a nyugdíjkorha­tár környékén dolgoznak. A szocialis­ta képviselő szerint rossz az a kistele­püléseken bevett gyakorlat, hogy pe­dagógusok a nyugdíj mellett, de köz­alkalmazotti jogviszonyukat megtart­va tanítanak. Ezt Molnár a kórházban dolgozó orvosok esetében is kifogá­solta. Szerinte a közszférában nagy a kuszaság e területen. Akkor egyéb­ként Varga László szakszervezeti veze­tő is úgy fogalmazott: „nem tudom, melyik ujjamat harapjam". A rend­szernek szüksége van a fiatalokra is, az viszont furcsa volna, ha valaki csak azért nem maradhatna a kated­rán, mert betöltötte a 62. életévét. Több képviselő azért nem támogatta a közszolgálati jogviszony kötelező megszüntetésének előre hozását 70- ről 62 évre, mert szerintük nem biz­tos, hogy megfelelő szakembert talál­nak a távozók helyére. Mindazonáltal jelzi a probléma sú­lyát, hogy - a legfrissebb statisztika szerint - az óvodákban, általános és középiskolákban tanító 128 862 peda­gógusnak csupán 2,3 százaléka idő­sebb hatvanévesnél. (K. J. E.) RÖVIDEN KORMÁNY ELŐTT A FELSŐOK­TATÁSI TÖRVÉNY TERVEZETE Februárban a kormány elé kerül a fel­sőoktatási törvény most elkészült ter­vezete, amelyet már a tavaszi ülés­szakon megtárgyalhat a parlament. Marig Béla oktatási helyettes állam­titkár szerint az idén megkezdődhet a műszaki, az agrár, a rendvédelmi és a honvédelmi felsőoktatásban a bolog­nai folyamatnak megfelelő lineáris képzés, a többi területen pedig 2006- tól vezetik be felmenő rendszerben a kétszintű képzést. (MTI) ABA NOVÁK-FRESKÓK VESZÉLYBEN Beázik a szegedi Dömötör-torony, ezért veszélybe kerülhetnek az épület Aba Novák-freskói. A torony állapota folyamatosan romlik, az évekkel ez­előtt elkezdett felújítás anyagiak hiá­nyában lassan halad. Aba Novák Vil­mos pályázaton nyerte el a torony - Szeged egyik legrégebbi építménye - oldalfalaink kifestésére a jogot, ter­veit 1932-ben a páduai nemzetközi egyházművészeti kiállítás nagy arany­érmével ismerték el. (MTI) KELLER MEGSÉRTETTE SZÁSZ JÓ HÍRNEVÉT Megsértette Szász Károly, a PSZÁF volt elnökének jó hírnevét Keller László egykori közpénzügyi államtit­kár, amikor arról nyilatkozott, hogy Szász felelősségét meg kell vizsgálni egy engedély megadásában. Leg­alábbis ezt mondta ki elsőfokú ítéle­tében tegnap a Fővárosi Bíróság. A Magyar Hírlapban 2003 augusztu­sában megjelent interjú bevezetőjé­ben egyebek között az szerepelt, hogy a Szász visszahívását szorgal­mazó Keller szerint a PSZÁF elnöke olyan engedélyek kiadásához asszisztált, amelyek nem voltak jo­gosak. (MTI) ÁTVILÁGÍTJÁK A METEOROLÓGIÁT Antal Emánuel, az Országos Meteo­rológiai Szolgálat (OMSZ) miniszteri biztosa és Major György akadémi­kus vezeti azt a tanácsadó testüle­tet, amely a környezetvédelmi mi­niszter felkérésére április közepéig átvilágítja az OMSZ tevékenységét és működését. A testület tagja Bartholy Judit egyetemi tanár, Bozó László, az MTA doktora, Burán­­szkiné Sallai Márta, az OMSZ főosz­tályvezetője, Faragó Tibor, a kör­nyezetvédelmi tárca főcsoportfőnö­ke, Láng István akadémikus, Molnár Károly, a Katonai Meteorológiai Szolgálat munkatársa és Pártai Lu­cia meteorológus. (H. M.) MDF: NAGY LESZ A HIÁNY A kormány olyan törvénymódosító ja­vaslatokkal áll elő, amelyekkel a köz­hangulatot befolyásolni lehet, de ezek nincsenek hatással a magyar gazda­ságra - hangoztatta tegnap Herényi Károly, az MDF frakcióvezetője. Szóvá tette, hogy a kormány jogalkotási programja szerint a tavaszi ülésszak során 41 törvényjavaslatot tárgyal az Országgyűlés, de az adótörvények nincsenek közöttük. Az MDF szerint rendkívül rossz a magyar költségvetés helyzete, az EU-s tagországok közül a költségvetési deficit, a GDP-arányos államháztartási hiány Magyarorszá­gon a legnagyobb. (Cs. I.) NÉPSZAVAZÁST KEZDEMÉNYEZ A NYUGDÍJASOK PÁRTJA „Akarja-e Ön a nyugdíjtörvény felül­vizsgálatát, szükség szerinti módosí­tását és annak az alkotmányban tör­ténő rögzítését?" Ez a kérdés szerepel azon a népszavazást kezdeményező aláírásgyűjtő íven, amelyet a Magyar Nyugdíjasok Pártja indít útjára. Somsák A. László pártelnök az akciót azzal indokolta, hogy szerintük a je­lenlegi nyugdíjtörvény alkalmatlan funkciójának betöltésére, mert az „érintettek nem tudják értelmezni, a mindenkori kormányok pedig érde­küknek megfelelően értelmezik". A párt olyan nyugdíjtörvény érdekében kezdeményez népszavazást, amely független a mindenkori kormányok pártpolitikájától. (MTI) INTEGRÁLT INTÉZMÉNY FOGYATÉKKAL ÉLŐKNEK A háromévesektől az időskorúakig minden rászoruló többcélú ellátását biztosítja Nagykanizsán a Fogyatékkal Élők Integrált Intézményének csütör­tökön átadott épülettömbje. Az új tí­pusú szociális intézmény - amely az egyéni vagy családi egészségi állapot­hoz igazodó lépcsőzetes szolgáltatást nyújt - egyidejűleg 80 rászorulót tud ellátni. (MTI)

Next