Népszabadság, 2005. február (63. évfolyam, 26-49. szám)

2005-02-26 / 48. szám

4 2005. FEBRUÁR 26., SZOMBAT hétvége Veszélyes üzemmód Populizmus és parlamentarizmus DEBRECZENI JÓZSEF A­z országértékelés műfaját Orbán Viktor honosította meg Magyar­­országon. 1999 előtt intézménye­sen nem létezett: Antall taxisblokád utáni beszéde vagy Horn kormányátvételt kö­vető „leltára" alkalmi esemény volt, a ké­sőbbi őszi miniszterelnöki évadnyitók pedig belesimultak a parlament normál működési rendjébe. Az új műfaj amerikai importból származik. Orbán az általa megcélzott, pártok fölötti „haza atyja" szerephez vélte jó eszköznek az USA el­nökének hagyományos, nagy várakozás­sal és respektussal (kétoldali tapsok, álta­lános ováció) övezett rituális kongresszu­si évértékelő beszédeit. Tisztázzuk az elején: ez a preziden­­ciális műfaj a parlamentarizmus viszo­nyai közt rendszeridegen. Az amerikai elnök nem a kongresszusi többségtől, ha­nem közvetlenül a néptől nyeri mandátu­mát, nem felelős a törvényhozásnak, kor­mánya attól elválasztva működik. Mivel ő maga nem a parlamenti többség vezére - párthovatartozása dacára valóban pártok fölötti státussal bír. A magyar mi­niszterelnökre mindennek az ellenkezője igaz: őt az Országgyűlés többsége vá­lasztja, annak felelős, annak a vezére. Normál esetben ő a kormánypárt elnöke, ízig-vérig pártpolitikus, aki nem emel­kedhet pártok fölé, és nem arathat általá­nos tapsokat a Tisztelt Házban. Orbán tudta ezt, ezért vitte ki onnan a maga országértékeléseit egy pártjához kötődő szervezet asszisztálásával a Vigadóba. Ám ezzel nemcsak a parlament, hanem a parlamentarizmus keretei közül is kilé­pett. Beszédét kivonta abból a politikai vitatérből, ahol megjelenhetnek a vele szemben álló vélemények, ahol az érvre ellenérv, a kormány álláspontjára az el­lenzék kritikája felel. A parlamentariz­mus egyik alapfunkciója ez: egymással vitázó, egymást bíráló, kontrolláló és kor­rigáló alternatívákat állítani a választók elé, hogy azoknak ne egyoldalú hatások, befolyások és manipulációk nyomása alatt kelljen választaniuk. A miniszterel­nök a Vigadóban megszabadult a direkt és azonnali bírálat kellemetlenségétől, learatta a tapsokat, ám hívei közé zárkóz­va valójában kijelölte ama „másik Ma­gyarország" határait is, amely 2002-től „száműzetésének" színtere lett. 2003-tól furcsa koreográfia alakult ki. Orbán hívei körében - egy virtuális or­szág virtuális miniszterelnökeként - foly­tatta az értékeléseket, melyekre pár nap­pal később a valóságos ország valóságos kormányfője felelt. A parlamentben. Neki meg az ellenzék - akkor és ott. Az idén valamelyest normalizálódott a dolog - immár a hivatalban lévő minisz­terelnök beszélt előbb, s az ellenzék vezé­re utóbb -, de a helyzet korántsem lett normális, hisz előbbi a parlamentben szólt, utóbbi másutt és később. Gyurcsány Ferenc erre utalva így is kezd­te: itt hangzik el a beszéd, itt hangozhat el a válasz, a kritika is. S aztán beszélt, egy órán keresztül. Ugyanennyi ideig hall­gatta a közbekiabálásokat, a kaján meg­jegyzéseket, a gúny kacajt. (Tapasztalat­ból tudom: a tévéközvetítés erősen meg­szűri az ülésterem zaját, a helyszínen a szónok három-négyszeres erővel hall mindent.) A miniszterelnök meghallgatta az ellenzéki pártelnökök replikáit, majd felelt nekik. Azaz csak az egyiknek, mert a másik most is hallgatott, a frakcióveze­tő beszélt helyette. A nagyobbik ellenzéki párt elnöke két nappal később ismét csak saját hívei körében szólalt meg. Utóbbiak ezúttal sem kiabáltak közbe, nem tettek gúnyos megjegyzéseket, nem is fütyül­tek. Kacagni kacagtak, de csak az elnök obligát viccein. Válasz, kritika, ellenvéle­mény nem volt - csupán dörgő tapsok. Ám Orbán idei „országértékelése" mégsem a szokásos koreográfia szerint zajlott. A gyűlési beszéd műfaját (ezúttal is újító importőrként) tévés politikai talk­­show-vá alakította át. Hogy milyen tévés­sé, azt nem könnyű megmondani. Maga a téma közszolgálati, ám a közszolgálat nem viseli el az efféle politikai egyoldalú­ságot. A hatásmechanizmusok, a külsősé­gek, a színvonal a kereskedelmi tévék vi­lágát idézte. (Gyurcsány a magánemberi énjét vitte a kommersz média világába - Orbán a közpolitikát: az utóbbi jóval ag­gályosabb!) Ám a kereskedelmi tévék ter­mészete sem tűri el azt a direkt propa­gandát, ami itt a felvezető és záró film­ben, a giccses nézőtéri közelképekben, a patetikus zenében stb. megnyilvánult. Ezt csak egy párttévé természete tűri el. A produkció fő hamissága a gyűlési beszéd álbeszélgetéssé való átalakítása volt. A monológ dialógusnak álcázása ugyanis több a figyelemfokozás ártatlan eszközé­nél. Mert a két volt televíziós asszisztálá­­sa azt a hamis látszatot keltette, mintha valódi beszélgetés folyna. Mintha két ri­porter a dolgát végezné - kérdezne, rá­kérdezne, visszakérdezne, felvillantana más álláspontokat, szembesítene az el­lenvéleménnyel­­, ám erről szó se volt. A produkció művi voltára remekül rá­világít Haszán Zoltán sportmetaforája a Népszabadságban: „árnyékbokszolás". Valóban majdnem minden adva volt egy jó bokszmeccshez: sportcsarnok, közé­pen a négyszög alakú küzdőtér, közben a fölajzott nézők, a mi technikás, ragyogó versenyzőnk, a két szorítósegéd, csak épp a kötelek hiányoztak - na meg az el­lenfél. Orbán csakugyan jó benyomást keltett. Nyoma se látszott rajta fáradtság­nak, depressziónak, remekül mozgott, gyors volt, a nézőtér ovációja közepette többször megsorozta, majd rajongói hite szerint végül ki is ütötte ellenfelét. Távol­létében. Pont úgy, ahogy a Habsburgok 1849-ben fölakasztották Andrássy Gyu­lát. Ám a történelmi példa jelzi az efféle aktusok korlátait: nevezett grófot mindez nem akadályozta meg abban, hogy a kö­vetkező választások után, 1867-től mégis­csak miniszterelnök legyen. D­e térjünk vissza a múltból a jelen­be. A körcsarnoki produkciónál figyelemre méltóbbak ugyanis az előzmények, amelyek egyrészt a figye­­lemfölkeltés, a beharangozás funkcióját látták el (igen sikeresen), másrészt a populizmus direkt megnyilvánulásai voltak. A populizmus lényege a hamis látszatok keltése, az emberek manipulá­lása. A politikai elit tagja úgy csinál, mint­ha a néphez tartozna. Szimulál, olyat tesz, amit nem szokott. Vonatra száll, be­nyom egy felest a kocsmában, panella­kásban ebédel. És persze találkozik a néppel. Meghallgatja a panaszait. A népet (akár a panelgazdát) gondosan megválo­gatják. Orbán vidéki fórumain (ahogy a pestin is) csak meghívottak vehettek részt, írásban tehették föl kérdéseiket, melyekből két asszisztens szemezgetett, majd fölolvasott. (Igaz, a „bátrabbak" élőszóban is kérdezhettek, s az elnökkel SMS-en és e-mailen keresztül is kapcso­latba lehetett lépni.) A különféle csatorná­kon befolyt kérdések összesítése és szor­tírozása, majd egy számítógépes szava­zás eredményeként alakult ki az „ország­értékelés" tematikája. Orbán így - leg­alábbis ezt a látszatot keltette - arról be­szélt és azt, amiről és amit az emberek hallani akartak. A produkció így mindent összevetve végül valami sajátos ötvözete lett az árnyékboksznak, a Hit Gyüleke­zetéből ismerős „vidám vasárnapnak" és az „Önök kérték - Orbán Viktor teljesíti" című tévéműsornak. Így működne a demokrácia, ilyen vol­na az igazi demokrata politikus? Nem: a populizmus és a populista politikus mű­ködik így. Joseph Alois Schumpeter oszt­rák közgazdász, a modern politikatudo­mány egyik megalapozója fájdalmasan realista képet fest a „nép" direkt politikai szerepéről Kapitalizmus, szocializmus, demokrácia című klasszikus művében. Megfigyelései szerint - melyeket a tudo­mányos felmérések s a közvetlen tapasz­talatok messzemenően alátámasztanak - az átlagember gondolkodása és viselke­dése merőben eltérő a privát, illetve a köz­életi szféra területén. A személyes életvi­szonyok ismerős és átlátható közegében (család, munkahely, lakóhely, vállalkozás stb.), ahol az ember közvetlen tapasztala­tok birtokában hozza a döntéseit, rendre körültekintő, racionális, a rövid és hosszú távú következményeket egyaránt mérle­gelő döntések születnek. (Mielőtt megpá­lyázunk egy új állást, gondosan számítás­ba vesszük a fizetés, a nyugdíj, a munká­ba járás körülményeit, a prémium- és kar­rierkilátásokat, kikérjük családtagjaink, barátaink véleményét; ha új autót vásáro­lunk, megnézzük a különféle márkák ka­talógusait, az árakat, a fogyasztást, az utas- és csomagtér adatait, a biztonság pa­ramétereit, tanácsot kérünk a szeretőtől stb.) Merőben más a helyzet a közszféra ügyeiben. „Az emberi cselekvés racionali­tása úgy tűnik el, ahogy távolodunk a csa­ládi és üzleti élet területéről a közügyek birodalma felé" - írja Schumpeter. „A vá­lasztók rossz és korrumpálható képviselői saját ügyeiknek, nem ismerik fel hosszú távú érdekeiket... Ha a nemzeti és a nem­zetközi ügyek területére érkezünk, me­lyeknek nincs közvetlen kapcsolatuk a magánélet területével, akkor a vélemény­­nyilvánítás, a tények megítélése és a belő­lük levont következtetések egyre kevésbé felelnek meg a racionalitás követelmé­nyeinek. Az emberek tudatlanságban és az ítélőképesség hiányában leledzenek, az átlagpolgár visszaesik a gondolkodás ala­csonyabb színvonalára." Aki tehát a közvetlen „népakaratra" építi a maga és országa politikáját, az fe­lelőtlen játékot űz, valójában mindent alárendel a voks- és hatalomszerzés köz­vetlen érdekének. A populizmus a de­mokrácia működtetésének veszélyes üzemmódja. Utóbbi felelős és biztonsá­gos működését a parlamentarizmus rendszere biztosítja. Ezt a keretet jelöli ki a magyar alkotmány is. A parlamentariz­mus lényege a közvetett politikai döntés­­hozatal. Ahol a nép nem direkt és perma­nens módon gyakorolja a hatalmat - mert arra nem alkalmas -, hanem választott képviselői s az általuk megbízott kor­mány révén. A nemzet sorsát érintő dön­tések nem a vonaton, a kocsmában, a pa­nellakásokban, a sportcsarnokokban szü­letnek, hanem a kormányban és az Or­szággyűlésben. Továbbá az Alkotmány­­bíróságon, a közintézményekben, a pár­tokban. Ha a nép elégedetlen e döntések­kel, négyévente leválthatja a döntéshozó­kat, és másokat bízhat meg helyettük. Ne legyenek illúzióink: a modern tömegde­mokrácia valójában erre a negatív aktus­ra korlátozódik. Aki negligálja a parla­mentarizmus intézményeit, s a politika­csinálást közvetlenül a „népre" akarja bízni, az naiv idealista vagy gátlástalan demagóg. Vagy még rosszabb. H­ogy Orbán Viktor nem naiv ál­modozó, abban biztosak lehe­tünk. Másképp sem szeretném őt minősíteni, de bizonyos tények - főleg, ha tömegével jelentkeznek - magukért be­szélnek. A háromhetente ülésező Ország­­gyűlés. A vizsgálóbizottságok likvidálása. A kétéves költségvetés révén egy kulcs­­fontosságú parlamenti vita kiiktatása. Az üléseken való aktív részvétel ritkulása, majd teljes bojkottja. Vajon mit gondolhat a saját parlamenti felelősségéről az a mi­niszterelnök, aki az általa gerjesztett meg­figyelési ügy vizsgálóbizottsági jelentésé­nek vitája idején ahelyett, hogy felelne az ellenzék kérdéseire, iskolás gyerekeknek mutogatja a koronát a kupolacsarnokban? Vagy mit gondolhatunk mi arról az ellen­zéki vezérről, aki immár harmadik éve egyetlenegyszer sem szólalt meg a parla­mentben, miközben utcai demonstráció­kon, az általa életre hívott mozgalom tö­meggyűlésein, továbbá stadionokban és templomokban - tehát csupa olyan he­lyen, ahol nincs tere az ellenvéleménynek - több száz alkalommal szónokolt? A nyugati politikusok is használják a tö­megdemokrácia és tömegmédia populis­ta manipulációs eszközeit, de (talán az egy Berlusconit kivéve) olyan nincs köz­tük, aki kizárólag ezeket alkalmazza, mi­közben tudatosan mellőzi és szisztemati­kusan háttérbe tolja a parlamenti intéz­ményeket! Aki a vezérpárt és a tömeg­­mozgalom olyan gyanús keverékévé gyúrta át egykori demokratikus pártját, amelyben az alulról történő választás in­tézményeit teljesen kiszorította a fölülről való kinevezés hierarchizált rendje. Vagy olyat (hogy a legutóbbira utaljak), aki az önkormányzatokat semmibe véve „falu­parlamentek" létrehozására szólítja föl a népet, amely faluparlamentek megyén­ként határoznak arról, „milyennek kell lennie a falusi életnek", majd megállapo­dást kötnek erről a kormánnyal. Ha a pol­gári demokrácia nem is, a történelem is­mer ilyen spontán néphatalmi szerveket, s efféle kettős hatalmat. Csak azokat szovjeteknek hívták, a kormányt pedig, amellyel huzakodtak, ideiglenesnek. Per­sze nem gondolom, hogy Orbán­ bolseviz­­must akar, az egész nem több felelőtlen rögtönzésnél, bántó parasztfogásnál. Vagy mégis? Egy nappal a fentiek le­írása után kapom a hírt, hogy a Fidesz el­nöke létrehozza a „Nemzeti Konzultációs Tanácsot", amely majd megszervezi (per­sze megint föntről lefelé!) az országos „konzultációs tanácsrendszert", benne a faluparlamentekkel. Hihetetlen! De hát mit akar Orbán? Természetesen hatalmat. Hogy mi­lyent? A jelekből ítélve olyan populista demokráciát, ahol a kormányt és annak prezidenciális uralmat gyakorló vezetőjét nem korlátozzák a parlamentáris intéz­mények. Ahol az előbbi nem az utóbbitól, hanem saját karizmájából és közvetlenül a­­ modern média és a tradicionális egy­házak, valamint az erős, osztogató állam segítségével­­ manipulált néptől nyeri le­gitimitását, például népszavazásokon. Ahol a párt és az állam szférája szorosan összenő bizonyos gazdasági érdekkörök­kel, s mind több politikán kívüli területre terjeszti ki a hatalmát, illetve a befolyását. Már nem lepődöm meg, mikor vasár­nap este a Friderikusz Sándornak adott interjújában Orbán ráerősít minderre, s a parlamentáris demokráciát illetően szó szerint kimondja: „Van, aki a parlamentre teszi a hangsúlyt - én a demokráciára." Ha sikerrel jár, elszakadunk a nyugati és a magyar parlamentáris tradíciótól, a hatályos alkotmányos berendezkedéstől, s megindulunk a szovjet utódállamok el­nöki rendszerei felé... Hajrá, Magyarország! Hajrá, ma­gyarok! A produkció végül sajátos ötvözete lett az árnyékboksznak, a Hit Gyülekezetéből ismerős „vidám vasárnapnak” és az „Önök kérték - Orbán Viktor teljesíti” című tévéműsornak. NÉPSZABADSÁG Hendikep Félig feszült, félig unott tekintettel néz­tek egymásra, s mindketten tudták, hogy találkozásuk során nagyjából mifé­le mondatok elhangzása valószínűsíthe­tő. Az asszony hetven lehetett, lába, de­reka vastagon be volt bugyolálva. Sám­lin ült, előtte egy tálkában hóvirágok zsúfolódtak kicsiny csokrokba. Ezt árul­ta az aluljáró jövő-menő népének. Ha valaki hozzálépett, rámosolygott a vevő­re, s a pénzt ruhájának mélységeibe hul­lajtotta. Egy-egy marék hóvirág eladása után újra visszanézett a fiatal egyenru­hás fickóra. S várta, hogy az - ki tudja, hányadszor, és mindig ugyanúgy - elő­relendüljön, fölé álljon, s felsőbbsége biztos tudatában fölszólítsa a távozásra. Hallottam a mondatokat előre. Biztosra vettem, hogy lesz benne húzz el, hívom a rendőrt, vagy rosszabb esetben taka­rodj­ . Az őr nem volt nagy és nem volt kicsi, nem volt kigyúrt, nem volt csúnya, nem volt szép. Egyszerű egyenruhás volt, ka­csázó járással,­szépen felöltöztetve. Akit azért állítottak az aluljáróba, hogy rend legyen. Akinek elmagyarázták, mikor mit kell tennie. Ez a munkája. Ha példá­ul fölbukkan egy öregasszony az aluljá­róban, tüntesse el. Fedezze föl a rendet­lenséget előidéző hóvirágárust, s intéz­kedésével - mely általában az elzavarás­­ban ölt testet - érje el, hogy az öregasz­­szony ne legyen ott. Legyen máshol. És ne akarja megtudni, mert ez nem dolga, hogy az asszony nem éhezik ugyan, nem is rongyos, de láthatóan alultáplált, ruhát pedig, meglehet, a het­venes években vett magának utoljára. Mondom, a biztonsági őr nem volt el­lenszenves. Amikor bevetésre indult, előtte gondosan végigsimította vastag bajuszát, a sapkáját pedig úgy igazította meg, mintha csak randevúzni akarna az öregasszonnyal. Nem volt semmi kivet­nivaló abban sem, hogy rágógumizott, állkapcsa ennek megfelelően le-föl ug­rált. Legalább nem dohányzik - gondol­tam -, s nem dobálja szét a csikket, mint a frusztrált parkolóőrök. Nem tett semmi rosszat, mégis min­denki utálta, amikor elindult a máma fe­lé. Vállak billentek, lépések lassultak, gyilkos tekintetek villantak. Egy ötvenes férfi fölnézett a lámpára, láttam, ha sötét lenne, nyomban fejbe kólintaná az őrt. Egy várandós kismama keze ökölbe szo­rult, s úgy tűnt, mintha húsklopfolót markolna. Egy dzsekis fickó a kezét a zsebében könyökből előre billentette, s szájával hangot adva „tüzelt". Egy hu­szonéves cingár fiú kétéllel ütögette a falat. Az őr félúton járt, s egyre szorosabb lett körülötte a fenyegető gyűrű. Ekkor már nyilvánvaló volt, hogy ebből a hely­zetből nem tud jól kijönni. Az öregasz­­szony akkora előnnyel indult a verseny­ben, hogy azt a csalóka helyzet által el­vakított férfinak lehetetlen lett volna be­hoznia. Mindenki az öregasszonnyal volt. Az őr ingatag helyzete a valóságos párbeszéd során semmit sem változott. - Szedje a cókmókját, s takarodjon in­nen! - Nincs pénzem. - Nem érdekel. Tűnjön el! Itt nem le­het virágot árulni. - Hóvirágot se? - Miért? Az nem virág? Amikor az őr ideért, s újra ráharapott a rágójára, hátán a kabát középtájon a szúrós tekintetektől hirtelen lángra lob­bant. Füstszag lepte el az aluljárót. A hó­virág pedig pár pillanat alatt elfogyott. RAB LÁSZLÓ UL Nem így történt. Az asszony megszé­­gyenülten elkullogott.

Next