Népszabadság, 2005. április (63. évfolyam, 75-100. szám)

2005-04-08 / 81. szám

6 2005. ÁPRILIS 8­., PÉNTEK MAGYARORSZÁG Utak, pénzek, lobbiharcok Békés megye: nagy szükség van a városokat elkerülő szakaszokra Békéscsabán 2006-ra el­készülhet a várost elkerülő út újabb szakasza, Oros­házán - a korábbi ígére­tekkel ellentétben - csak későbbre várható az elkez­dett út befejezése. A közelmúltban hirdettek ered­ményt a békéscsabai elkerülő út második ütemének közbeszerzé­si pályázatán. Eszerint a Hódút Kft. és a Debmut Rt. konzorciu­ma építheti meg a békési megye­­székhelyet északról elkerülő út következő, csaknem négy kilo­méteres szakaszát. Baji Lajos, Békéscsaba alpolgármestere el­mondta: első ütemben a békési és a gyulai utat összekötő sza­kasz készült el, amelyet tavaly ősszel adtak át. A következő út­­avatást 2006 őszére ígérik. A ka­mionok és a személygépkocsik tranzitforgalmának jelentős ré­sze addig még keresztülhalad a városon. A békési és a szarvasi utakat a városon kívül összekötő szakasztól nem csak a zajárta­lom csökkenését várják: általa megszűnhetnek a belvárosi du­gók és a balesetveszély, valamint javulhat a levegő minősége is. Gyulán évekkel ezelőtt meg­épült a déli elkerülő út, így a Nyugat-Európából kelet felé tar­tó vendégmunkásoknak a ma­gyar-román határátkelőhöz igyekezve nem kell keresztül­utazniuk a városon. Perjési Klá­ra polgármester szerint a várost északról elkerülő út megépítésé­re a következő tíz évben nincs esély. A gyulai térség hosszú távú közútfejlesztési koncepciójában a Fekete- és a Fehér-Körösön át­ívelő közúti és vasúti hidak újjá­építése szerepel. Emellett a gyu­lai önkormányzat az erdélyi Fe­ketegyarmattal összefogva közös pályázatot tervez benyújtani az Európai Unióhoz, hogy a régi kisvasút nyomvonalán közvetlen összeköttetést teremtsenek a ha­tár két oldalán fekvő térségek között, elősegítve ezzel a határon átnyúló kapcsolatokat. A 47-es főút Békést elkerülő szakasza csak a 2015-ig szóló, középtávú tervekben szerepel - tudtuk meg Salamon Anikótól, a városi önkormányzat sajtórefe­rensétől. Addig saját hatáskör­ben igyekeznek biztonságosabbá tenni a közlekedést - pénz hiányában a lehetőségek a forga­lomkorlátozásban merülnek ki. Salamon Anikó elmondta: évek óta szorgalmazzák, hogy a 47-es út belvárosi, jelzőlámpás keresz­teződését építsék át körforga­lommá. A beruházást a rendőr­ség is indokoltnak tartja, ám ahogyan több más fejlesztésre, a megyei közútkezelőnek erre sincs pénze. Az orosházi elkerülő út két üteme épült meg eddig, ám a beruházás 1998 óta nem folyta­tódott, így a Szegedről Békés­csabára közlekedőknek ma is át kell hajtaniuk a panelházak övezte belvárosi utakon. Fetser János polgármester szerint a beruházás többéves késlekedé­sének politikai okai is voltak. Álláspontja szerint az elmúlt kormányzati ciklusban nem­csak az akkori kormánypártok nem támogatták a folytatást, de a megyén belül is lobbiharcok folytak, amelyekben a Békés­­csaba-Gyula-Békés tengelytől távolabb fekvő Orosháza rendre alulmaradt. A háromnegyed részben nemzetközi környezetvédelmi támogatással, több milliárd fo­rintból megépülő 7,2 kilométe­res orosházi útra a közbeszerzé­si kiírást a napokban hozták nyilvánosságra. Az önkormány­zat a területet már előkészítette, a múzeumi feltárás és a lő­szermentesítés folyamatban van, az építkezés az ígéretek sze­rint az év második felében kez­dődhet el. Domokos László, a szarvasi választókörzet országgyűlési képviselője, a Fidesz Békés me­gyei elnöke úgy nyilatkozott: a kormány megszegte a szavát, mivel a békéscsabai és az oros­házi elkerülő út befejezését már 2005 végére ígérte. Hozzátette: bár szóbeli ígéreteket már hal­lott a szaktárca illetékesétől, ám biztosítékot ma sem lát arra, hogy a most tervezett időpon­tokra elkészülhetnek az utak. Domokos László szerint a mun­kanélküliségtől sújtott térség­nek évről évre nagy hátrányt okoz az útépítések késlekedése. A képviselő szakmai hibának véli, hogy még előkészület alatt sem áll a szarvasi Körös-híd megépítése, amely a Szarvas- Békésszentandrás-Öcsöd elke­rülővel együtt megépülve lerövi­dítené az utat Szolnokra. Do­mokos úgy látja: az is hátrányt jelent az itt élők számára, hogy félbemaradt a 47-es főút hód­mezővásárhelyi elkerülő szaka­sza, és a Szeged-Vásárhely kö­zötti rész négysávúsítását sem fejezték be. A képviselő úgy fo­galmazott: annak idején a vi­harsarkiak is küzdöttek az M5- ös autópálya matricássá téte­léért és a Kiskunfélegyházától Szegedig tartó nyomvonal meg­építéséért, ám a Békés megyeiek ennek csak akkor vehetik igazán hasznát, ha településükről vi­szonylag gyorsan eljuthatnának a sztrádáig. Virág Mihály, a Békés Me­gyei Állami Közútkezelő Kht. fő­mérnöke elmondta: a térségben a nagyobb települések mellett többek között Csorvás, Mezőbe­­rény és Sarkad is elkerülő útra vár. Ezeknek az útszakaszoknak a megépítése a 2015-ig és a 2030-ig szóló fejlesztési tervek­ben szerepel. A tervek megvaló­sítását a rendelkezésre álló for­rások a sorrend pedig az egyes kistérségek fejlődésének­­ és ér­dekérvényesítő képességének­­ a függvénye. B. PAPP LÁSZLÓ A lobbizás sikerétől függ, melyik várost kerüli el hamarabb a forgalom Capa-kiállítás nyílik Kecskeméten Tudósítónktól A magyar származású fotóri­porter, a legendás Robert Capa nyolcvanöt eredeti felvételét tekinthetik meg az érdeklődők mától május 22-ig Kecskemé­ten, a Magyar Fotográfiai Mú­zeumban. Robert Capa 1931-ben, ti­zennyolc évesen hagyta el Ma­gyarországot. Öt különböző háborúban vett fotósként köz­vetlenül részt, s alig múlt negy­venéves, amikor Vietnamban aknára lépett, és meghalt. Az első huszonhárom Robert Capa-fényképet az Inter­national Center of Photo­graphy küldte Budapestre 1976-ban. Ekkor rendeztek a Műcsar­nokban Capa-emlékkiállítást. Ezek a képek több itthoni kiál­lítás után a Magyar Fotóművé­szek Szövetségének Történeti Gyűjteményébe kerültek, meglapozva a Magyar Fotográ­fiai Múzeum anyagát, amely­hez további negyven, jórészt szülőhazájában készített képet ajándékozott 1989-ben öccse, Cornell Capa - mondta tudósí­tónk érdeklődésére Kincses Károly, a fotómúzeum igazga­tója. ■ Kiskunfélegyháza több­éves sikertelen pályázás után nyerte el a Környezet­­védelmi és Infrastruktúra Operatív Program megköze­lítően 1,9 milliárdos támo­gatását a várost nyugatról elkerülő út megépítésére. Ficsór József polgármester elmondta: a beruházás kere­tében 2006 második felére 7,3 kilométernyi út és három körforgalmi csomópont épül, s felújítják a vasúti fe­lüljárót is. A Bács-Kiskun megyei kisváros rendezési tervében az elkerülő út mel­lett jelölték ki a zöld- és bar­namezős beruházások szá­mára egyaránt alkalmas ipa­ri park területét. Julcsi néni, a kölesdi üzletasszony Korszerűsíti a pékséget, szabadidejében szoláriumozik el a Tolna megyei, Kölesden egy hetvenhét éves asszony, Julcsi néni, aki nyugdíjas korában döntött úgy, hogy vállal­kozó lesz. Egy fabódéban nyitotta meg első boltját, amely mára üzleti biroda­lommá szélesedett. A kölesdi Szengeli Andrásné a helyi iskola gazdasági vezetője­ként 1982-ben ment nyugdíjba. Úgy látta, a kis pénzből csak ne­hézkesen tud megélni, ezért egy napon elsétált a kereskedők és vendéglátók szövetségének me­gyei szervezetéhez, és közölte: kereskedő szeretne lenni. Mi­után nem volt ellenvetés, elvé­gezte az összes szükséges tanfo­lyamot, és egy fabódéban meg­nyitotta első boltját. Könyvelt és kiszolgált, ha kellett, zsákokat is cipelt. Az egyszerű kis bolt az­után idővel valóságos üzleti bi­rodalommá nőtte ki magát, amely ma már a család szinte minden tagjának munkahelyet biztosít. Julcsi néni többször megrémítette szeretteit kocká­zatos terveivel, de hajthatatla­­nul ment az álmai után. A bódé helyén ma kőépület áll, ahol az egyetemista unoka nyáron fagyit mér a helyieknek. A téesztől visszavásárolt és fel­újított apai öröksé­gében, a malomban vegyesboltot nyitott, ahol a lánya várja a vásárlókat. Julcsi né­ni büszkén mutatja, hogy az üzlet min­den szempontból megfelel az uniós és a hazai előírásoknak. Amikor a másik unokája, Csaba úgy döntött, hogy az érettségi után pék­nek tanul, a nagy­mama azonnal foga­dott egy pékmestert, hogy a fiú helyben tölthesse a gyakorla­ti időt, így a boltban azóta frissen sütött kenyeret és pogácsát is kínálnak a falube­lieknek. Idővel a he­lyiek a ház körüli teendőkhöz, a kert­hez nélkülözhetetlen dolgokat is keresni kezdték, ezért Julcsi néni nyitott egy gaz­daboltot is. Gondolt ennél me­részebbet is, amikor kinézte az utca túloldalán a század eleji romos polgári házat. Hiába kö­­nyörgött a lánya, ne vágja ek­kora fába a fejszéjét, megvette a téesztől, felújította, és panzi­ót csinált belőle. Most is éppen telt ház van, egy cég dolgozói vannak benne elszállásolva, de gyakran jönnek vadászok is. Julcsi néni büszkén mondja, még hirdetnie sem kell, út­baigazítják egymást a vendé­gek. Szengeli Andrásné a fiatalo­kat meghazudtoló frissességgel és egyre újabb tervekkel vág neki a holnapnak. Reggel eszik egy kis mézet, mert esküszik ennek jótékony hatására, majd pakol némi elemózsiát az autó­ba, mert mint mondja, sosem tudni, mikor és hol köt ki. Bár­hova képes elutazni, hogy meg­nézze, mások mitől sikeresek. Most például a pékségben sze­retne korszerűsíteni. Ha pedig van egy kis szabadideje, akkor - elmondása szerint - szívesen szoláriumozik. Julcsi néni hetvenhét évesen fiatalokat megszégyenítő akti­vitással fejleszti vállalkozásait. Szinte szünet nélkül mobilozik, intézi az ügyeket, vagy pályá­zik, ha éppen arra van szükség. Jól tudja: az üzlet dinamikus embert kíván. Olyat, amilyen Julcsi néni. MÁCZ KATA Hetvenhét évesen folyamatosan fejleszti vállalkozásait NÉPSZABADSÁG Munkahelyek a dombóvári ipari parkban Tudósítónktól Negyven új munkahely jön létre a következő két évben a dombóvári ipari parkban a Pét Hungária Kft. kapacitás­­növelő beruházásával. Az új álláshelyek egy részét olyanok is betölthetik, akiket a közel­múltban a könnyűipari üze­mekből bocsátottak el, és még nem sikerült elhelyezkedniük. A Pét Hungária Kft. dom­bóvári üzemében új gyártóso­rok beállításával augusztusig megduplázódik a haszon- és kisállateledel-gyártó kapaci­tás. Rózsa Judit, a cég mun­katársa elmondta: a megkö­zelítőleg 650 millió forintos beruházás a piaci kereslet nö­vekedésének köszönhető, és várhatóan két év alatt teremt harminc-negyven új munka-Az új álláshelyek egy részét olyanok is betölthetik, akiket a közelmúltban a könnyűipari üzemekből bocsátottak el­ helyet. A cégcsoport dombó­vári üzeme így összesen száz­száztíz dolgozót foglalkoztat majd. A Pét Hungária Kft. néhány éve azért ebben az ipari parkban hozott létre egy ezerkétszáz négyzetméter alapterületű gyáregységet, mert a térségben nagy volt a munkanélküliség. Ráadásul a korlátlan mennyiségben kaphatók a gyártáshoz szük­séges, legjobb minőségű ga­bonafélék. Rózsa Judit hangsúlyozta: az önkormányzat hozzáállása is szerepet játszott a döntés­ben. A Pét Hungária Kft. cég­csoport három üzemében or­szágosan összesen három­százhúsz dolgozót foglalkoz­tat, évi forgalma 2004-ben el­érte a nyolcmilliárd forintot. Atilla-szobor Salgótarjánban Tudósítónktól Atillának, a hun királynak egy díszkúttal állít emléket Salgó­tarján önkormányzata. A me­gyei jogú város már az idei költségvetésében négymillió forintot fordít erre a köztéri alkotásra, amely a számítások szerint ennek csaknem a dup­lájába kerülhet. Puszta Béla polgármester szerint a hiány­zó összeget pályázati pénzből kívánják pótolni. A vezér lovas szobrát, vala­mint az azt körülvevő díszku­tat a tervek szerint ősszel állít­hatják fel a nógrádi megye­­székhelyen, az Erzsébet téren. A mű alkotója Bobály Attila szobrászművész, aki mészkő­ből, márványból és bronzból készíti el az alkotást. Bobály Attila és alkotása

Next