Népszabadság, 2005. június (63. évfolyam, 126-151. szám)

2005-06-04 / 129. szám

6 2005. JÚNIUS 4., SZOMBAT HÉTVÉGÉ NÉPSZABADSÁG Tornatermi gladiátorok Mit keresnek ókori gladiáto­rok egy belvárosi iskola torna­termében? Vajon hagyomány­őrzés-e i­ndiánosd­i­t j­átszan­i vagy lovagkori hősnek öltözni? Miért jó egy asztalnál ülve me­sehősök bőrébe bújni? A való­ság elől menekül, aki álmodo­zással összekötött elfoglaltsá­got választ magának? A leg­fontosabb kérdés május 8-a, azaz Mortimer 21-es buszon elkövetett kardos támadása óta azonban talán mégiscsak az: a hobbiharcolás kihozza az agressziót valakiből vagy épp ellenkezőleg, lecsillapítja benne azt? FEDERER ÁGNES - Elmegyek átöltözni, de ígérd meg, hogy nem fogsz kinevetni - mondja András vállára vetve sporttáskáját. Per­sze, dehogy, bólintok rá beleegyezően. Tíz perccel később, amikor újra ott áll előttem egy helyes, piros szoknyácská­­ban, lábán saruval, már nagyon bánom a felelőtlen ígéretemet, mert tisztesség­ből így csak magamban pukkadozhatok egy kicsit. Tudom, tudom, most másfél órára gladiátor lett belőle. Ülök a belvárosi iskola tornatermé­ben, és nézem az edzést, római kori ru­hákba öltözött férfiak futnak körbe­­körbe - a bemelegítést követően előke­rülnek a harci eszközök is. A kívülálló­nak egyszerre mulatságos és tiszteletre méltó, ami történik: kardok csattannak össze, pajzsok koppannak, lándzsák ha­sítják a levegőt, mintha egy filmforgatás díszletei közé csöppentem volna. Aztán rövid szünet, a gladiátorok leveszik a si­sakjukat, és ekkor talán megértem, amit úgyis hiába magyaráztak volna, az ar­cuk viszont elárulja őket. Olyan elszánt­ságot, erőt, bátorságot, kitartást, szen­vedélyt sugároznak a modern gladiáto­rok magukból, hogy arra valószínűleg ókori elődeik is büszkék lennének.­­ Ez éppen olyan harcművészet, mint bármelyik ázsiai küzdősport - szólal meg ekkor mellettem Audax. Így mutatkozik be, nem dr. Dunai Árpád huszonnyolc esztendős szemor­vosként, mert az is a hagyományőrzés része, hogy a XXI. századi gladiátorok latin nevet választanak maguknak, és azon szólítják egymást. Azt, hogy kit ho­gyan hívnak valójában, sokszor nem is tudják. Audax elmeséli, hogy a Collegium Gladiatorium Kulturális Ha­gyományőrző Egyesületet nagyjából tí­zen alapították a kilencvenes évek köze­pén, olyan fiatalok, akiket nagyon érde­kelt az ókori történelem, művészet, filo­zófia és az antik Róma harcosainak éle­te. Mára ötven tagot számlálnak, van közöttük egyetemista éppúgy, mint sza­kács, számítástechnikus, mérnök, tűz­oltó vagy restaurátor. Hetente kétszer edzenek, a harcmozdulatokat valójában korabeli domborművekről és mozai­kokról lesték el, majd a középkori kard­forgatás és sportvívás elemeivel ötvöz­ték. Az igazán profik megengedik ma­guknak, hogy harc közben rögtönözze­nek, a tanult gladiátorok begyakorolt koreográfiák alapján küzdenek, a kez­dők hosszú hónapokig csak elméletben harcolnak, aztán jó ideig legfeljebb fa­kardot forgathatnak. A gladiátorok be­mutatókon teremtik elő azt a pénzt, ami az egyesület fenntartásához szükséges. A legtöbb hagyományőrző egyesület szívesen vállal egyébként fellépéseket, büszkén mutogatják harci tudásukat, a közönség pedig vevő rá, például a kü­lönböző várjátékok telt házzal mennek, és többezres nézősereget vonzanak. - Mindannyian a férfias, az adrena­linszintet növelő testmozgás kedvéért vagyunk itt - mondja Audax. - Van, aki egyszerre mulatságos és tiszteletre méltó, ami történik: kardok csattannak, pajzsok koppannak... így oldja a mindennapi stresszt, van, aki győzni szeret, akad, aki a mozgását pró­bálja tökéletesíteni, más pedig a közön­ség előtti fellépéseket élvezi. Mindeköz­ben folyamatosan olvasunk, kutatunk az ókorról. Audax szerint az, hogy valakiből in­dián lesz szabadidejében, vagy hogy va­laki a bajvívókhoz, lovagokhoz csatlako­zik, történelmi érdeklődésén és a véletle­nen múlik. Ő például tizenhét évesen éppen egy gladiátorral találkozott össze, azaz a mostani edzőjével. És mivel gye­rekkora óta vonzották a kardozós, ro­mantikus történetek, szeretett volna élő­ben is harcolni. A szerepjáték - már amennyiben így is nevezhetjük a gladiá­­toros kardforgatást - mindig is vonzotta, hiszen tizenhárom évesen - Magyaror­szágon az elsők között - kezdett hagyo­mányos szerepjátékot játszani. Azt mondja, ez a két világ, a hagyományőrző­ké és a hagyományos szerepjátékosoké, egyáltalán nem áll távol egymástól, sőt átjárható. Sok szerepjátékos - mint ő is - egy idő után kipróbálja a hagyományőr­ző, valódi kardozást, sok hagyományőr­ző harcos pedig belép a szerepjátékosok közé. A szerepjátékosoknak, hogy még bonyolultabb legyen a helyzet, ráadásul létezik már egy live - azaz „élő” - leága­zása is, ők az asztal mellől felkelve néha el is játsszák a kitalált kalandokat. - Barátokkal, osztálytársakkal kezd­tem a szerepjátékozást - meséli dr. Du­nai Árpád. - Szerettem a meséket, a ka­landos történeteket, viccesnek találtam, hogy elképzelt figurák bőrébe bújhatok. Azt, hogy pontosan mi is az a hagyo­mányos szerepjáték, talán sokkal kön­­­nyebb bemutatni, mint elmagyarázni. A laikusok általában csak annyit látnak belőle, hogy egy csoport tagjai órákat üldögélnek egy helyben, egy asztalnál, és beszélgetnek. Azoknak, akik úgy kép­zelik, hogy a szerepjátékosok jelmezek­be öltöznek, mintha egy színdarabban lépnének fel, és fakardokkal harcolnak egymással, bizonyára csalódást okoz, hogy az asztalon - amelyet körbeülnek - csupán ceruza, papír, dobókocka van előttük. Mivel látványelemekben általában nem bővelkedik tehát ez a szórakozás, a kívülállóknak igen unalmasnak és külö­nösnek tűnhet a szakzsargonban be­szélgető, egymást félszavakból is meg­értő társaság. Talán ezért is van annyi ködös elképzelés a szerepjátékokkal kapcsolatban. A szerepjáték pedig mindazonáltal több egyszerű szórakozásnál, hiszen odafigyelést kíván, készülni kell rá, meg kell tervezni egy-egy figura karakterét­­ annak külső, belső tulajdonságait, fel­szerelését, vagyonát­­, és ki kell találni a kalandot is. Vannak a játékosok, akik bizonyos személyeket jelenítenek meg, és van a mesélő, aki a játék forgató­­könyvét végigviszi. Ő írja le azokat a helyzeteket, amelyekben a játékosok­nak, azaz az általuk megformált karak­tereknek helyt kell állniuk a harcok, csapdák, rejtélyek, talányok, veszélyek közepette. Azt, hogy a szerencse ki mel­lé áll, és ki mellől pártol el, kockadobás dönti el. A játékot nem csupán a mesélő irányítja, hiszen maguk a játékosok is beleszólhatnak a cselekménybe. - A normális szerepjátékosok nor­mális emberek - mondja dr. Dunai Ár­pád. - Azaz a normális lelkületű embe­reknek ez valóban csak egy játék. Ahogy nem képzelem gladiátornak magam a kórházban, ahol dolgozom, a szerepem sem uralkodott az életemen, amíg sze­repjátékos voltam, és hetente egyszer mondjuk sárkányokkal küzdöttem. Pedig 1995-1996 tájékán­­ akkor volt igazán nagy divat Magyarországon a szerepjátékozás, és a becslések szerint 40-50 ezren is űzhették rendszeresen -, komoly szakemberek kongatták a vész­haragot a szerepjátékozó fiatalok meg­rontott lelke miatt, szellemi kábítószer­nek nevezve ezt az elfoglaltságukat. Az­óta sem bizonyította senki, hogy a sze­repjátékozásnak személyiségkárosító hatása lenne. Azt mindenesetre mind a hagyományőrzők, mind pedig a szerep­­játékosok elismerik, hogy felbukkannak néha kimondottan agresszív tagok, akik elsősorban erőszakos hajlamukat akar­ják kiélni, legálisan, az adott keretek kö­zött. Az, hogy meddig mennek el, sok esetben a közösségen múlik. Ha az ös­­­szetartó, akkor az illető - mintha cso­portterápiáról lenne szó - kordában tarthatja az agresszióját. Több aktív szerepjátékost kifaggatva a következőre jutottam. Igaz, hogy sze­repjáték közben az ember eltávolodik a valós világtól, de hát ezt mások is meg­teszik, más módszerekkel is, például ha könyvet olvasnak, filmet néznek. A sze­repjáték menekülés a csalódások elől a képzelet világába? Inkább lehetőség, hogy kockázatok nélkül kipróbálja ma­Igazi hagy­ományőrzőknek csak azok nevezhetik magukat, akik a magyar katonai hagyomány­okat ápolják - vélekedik dr. Holló József Ferenc vezérőrnagy, a Hadtörténeti Intézet és Múzeum főigazgatója. Szerinte az a 160 szervezet foglalko­zik Magyarországon ténylegesen hagyományőrzéssel, amelyek a nemzeti katonai hagy­ományok fennmaradását segítik, így például a huszárok mozgáskultúráját és mindennapi életét kutatják, és azt bemutatják a nagyközönségnek hiteles forrásokra támaszkodva, történész szakértők, korabeli ruhák és eredeti fegyverek segítségével. Az államilag támogatott hagyo­mányőrzők leginkább fegyveres tes­tületek tagjait tudják a soraik kö­zött, katonákat, rendőröket. Persze civileket is befogadnak, meglehető­sen szigorú követelményrendszer­­ alapján. Elsődleges kívánalom,­­ hogy­ egy mai huszár is becsületes,­­ tisztességes, hűséges legyen, no o meg büntetlen előéletű, továbbá­­ fizikálisan jól felépített, és - a vezér­­o őrnagy szerint - az sem árt, ha esz­es­tétikailag is megfelel a szerepének,­­ azaz nyalkán üli meg a lovát. gát valaki egy képzeletbeli világ képze­letbeli figurájának bőrében. A szerepjá­ték ezek szerint inkább próbacselekvés. Sőt szembesülés önmagunkkal. Kérdés persze, biztosan sikerül-e mindenkinek a való világba átvinni valamit a képze­letbeli sikerekből. Vagy a képzeletbeli világ sikerei adnak önbizalmat a való vi­lágban való helytálláshoz? - Ma már nem nagyon foglalkozom szerepjátékkal - mondja dr. Dunai Ár­pád, alias Audax -, talán „kiöregedtem ”, meg nincs rá elég időm, hiszen egy-egy órára nem érdemes belekapni, koráb­ban minimum heti egy teljes napot rá­szántam, ám most a munkám, a csalá­dom, szabadidőmben meg inkább már a gladiátorkodás tölti ki az életemet. Ez most a hobbim, a szenvedélyem. Viszont itt megtanulunk felelősséggel bánni a fegyverekkel, éppen ezért nem élünk vissza a tudásunkkal. A kardot csak az edzéseken és a bemutatókon forgásuk. Közöttünk csak annak van helye, aki be­tartja a szigorú szabályainkat. - Na, tetszik? - kérdezi ekkor tőlem egy piros szoknyás alak, talpig pajzsban, kezében karddal, és sisakkal a fején. Persze, bólintok rá elmosolyodva, mire András lekapja a sisakot a fejéről:­­ De ígérd meg, hogy senkinek nem mesélsz rólam... Nyalka huszárok, állami támogatás Beöltözve Bemutató küzdelem vértben, vasban. Római kori családi napok Százhalombattán

Next