Népszabadság, 2005. június (63. évfolyam, 126-151. szám)

2005-06-01 / 126. szám

2 2005. JÚNIUSI., SZERDA Szárnyaszegett Ikarus után szabadon Több cég, kevesebb autóbusz Magyarországon évente kétszáz új autóbuszt helyeznek forgalomba, ezek közül alig húsz magyar gyártá­sú, pedig még tavaly is 1260 darab készült itthon.­ alamikor a világ legna­gyobb autóbuszgyártó nemzete voltunk, 1985-ben még 13,5 ezer buszt gyár­tott az Ikarus egyetlen esztendő alatt, aztán folyamatosan esett a termelés, tavaly már a tizedét sem érte el a fénykor éveinek. Napjainkban négy buszgyártó cég működik Magyaror­szágon, ezek közül évi ezres darabszá­mával a North American Bus Industries a legnagyobb, ám a NABI termékeit külföldön értékesíti, így csak az Egyesült Államokban számí­tunk autóbusz-nagyhatalomnak. Magyarország egyelőre nem védi saját járműiparának értékeit, pedig a buszgyártásban mindig is erősek vol­tunk. Még ma is olyan bőséges a kíná­lat szakemberekből, hogy ha valaki el­dob egy követ, biztos, hogy legalább egy busztervező mérnököt eltalál vele, de már odáig jutottunk, hogy négy je­lentős hazai autóbusz-építő cégből há­rom csak manufaktúraként működik, míg a negyedik, egyben legjelentő­sebb főleg a brit és a tengerentúli pia­cokat látja el a helyi igényeket kielégí­tő autóbuszokkal. Ezt a céget azonban már nem Ikarusnak hívják. Mind a négy cég más értékeket képvisel. Különböző tulajdonságú buszokat gyártanak a legkülönbözőbb körül­mények között. Alfa Busz, a rejtőzködő Az Alfa Busz Kft. egy magyar szárma­zású amerikai üzletember által alapí­tott cég, amely 2002-ben 3 millió forint törzstőkével alakult, és SCM-rendszer­­ben kezdett autóbuszok építésébe. Az ellátási lánc folyamatirányítása segítsé­gével - saját termék nélkül - az Alba Volán segítségével kezdtek Székesfe­hérváron a Volvo B7R alvázán alapuló buszok gyártásába. Ennek ellenére mégsem találkozhatunk nap mint nap a mára 50 millióssá növekedett cég ne­vével hazánk útjain, mivel a Volvo külön kérésére csak Volvo felirat található eze­ken a buszokon. Pedig az első évben el­adott hat darab után 2003-ban már kö­zel negyven, 12,7 és 13,5 méter hosszú Volvo feliratú busz gördült ki a Fejér megyei üzemből, amivel az Alfa Busz az EAG legnagyobb konkurense lett. Credo, a hazafi A többségi magyar tulajdonú Kravtex Kft. 1994 óta foglalkozott Ikarusok fel­újításával és a szovjet utódállamok te­rületén történő értékesítésével. Miután 1997-ben felvásárolta a már korábban privatizált Kühne Mezőgazdasági Gép­gyár többségi részvénycsomagját, meg­érett a helyzet a saját buszgyártás bein­dítására is. Az addig megszerzett ta­pasztalatokra és üzleti kapcsolatokra építve a Kravtex 1999-ben el is készítet­te a cseh Sor Libchavy cégtől vásárolt licenc alapján az első, 9,5 méteres Cre­do (latin: hit, hitvallás) márkájú autó­buszt. A buszok kinézete és a technoló­gia a mai napig változatlan maradt, csupán a négyféle padlómagasság, a háromféle hossz és az ajtók különböző elhelyezése tanúskodik arról, hogy a kis Credók a legkülönbözőbb felhasználási területre készülnek. Különlegességük mégis abban rejlik, hogy a mai magyar buszok közül bennük van a legtöbb magyar származású alkatrész. Az alvá­zakat a Kühne gyártósorain készítik, ezekre Iveco-motorokat és ZF-sebes­­ségváltókat szerelnek, majd egy mo­dern Csepel-kormányművel és Rába­­futóművel egészül ki a hajtáslánc. Az üvegek és az ülések is hazai termékek, ráadásul a végösszeszerelést a Kisalföld Volán végzi Győr önkormányzatának támogatásával. Az évi húszas nagyság­­rendű eladásokat 2004-ben egy hat­vandarabos Volán-tender megnyerésé­vel közel száz darabra növelték. A nö­vekedések ellenére mégis felfedezhető egy gyenge pont, aminek kiküszöbölése már nem várhat sokáig. Mivel a szerke­zet eredeti teherbírása a hossz növeke­désével arányosan gyengült, a legjobb megoldásnak egy új konstrukció kidol­gozása ígérkezne. Ezt a munkát bárme­lyik magyar mérnök szívesen elvégez­né, ezzel téve teljesen hazaivá a Credót. Ikarus EAG, a túlélő Az Ikarus Egyedi Autóbuszgyártó Kft. ma már csak árnyéka önmagának. A cég 1991-ben vált ki az akkor még virág­zó Ikarustól és kezdte meg az önálló autóbuszgyártást. Első nagy sikereit a jól ismert és mai napig is gyakran látha­tó Scania- és Rába-alvázas távolsági 395-ös, később E95-öS sorozattal érte el, majd az elővárosi E94-esből is jelen­tős eladásokkal dicsekedhetett. Mára az évi 130-200 darabos eladásokból szinte egyáltalán nem kerül hazai piacra autó­busz, míg például a finnek több három­­tengelyes, 14,8 méter hosszú E94-est is vásároltak az elmúlt időben. Az EAG magyar rendelésre is szinte bármit le­gyártana eddigi termékei közül, de ilyen rendelésről már nem is álmodnak Má­­tyásföldön. Pedig az EAG a Rába-alvá­­zak egyedüli felvevőjévé vált. NABI, a kivándorló Az EAG-tól pár száz méterre található a North American Bus Industries két ma­gyar telephelye közül az egyik. A cég 1993-ban alakult, miután kivált az Ika­rustól. Ma már a világ harmadik legna­gyobb városi buszgyártója címmel dicse­kedhet az évi 1000 darab fölötti eladás­nak köszönhetően. A magyar-amerikai tulajdonú, magyar menedzsmenttel rendelkező NABI először az Egyesült Ál­lamokban vásárolt fel egy csődbe jutott buszgyárat, majd 2000-ben a brit Optare megvásárlásával az európai pia­cok meghódítását is megkezdte. A cég azóta már négy amerikai, két brit és két magyar telephellyel rendelkezik. Az Optare Excel típusú, önhordó karosszé­riás autóbuszából NABI Excel néven, valamint ennek a magyar piacra átalakí­tott, Scania-alvázas változatából NABI 700SE néven Magyarországon is sike­rült értékesíteni több mint húsz darabot, ami még mindig igen elenyésző tétel a Los Angelesben kiépítésre kerülő BRT (Bus Rapid Transit) részére rendelt 600 darab, egyedi tervezésű, acélkarosszé­riás csuklós buszhoz képest. GRACZA ZOLTÁN Farmotoros buszok sorozatgyártása Mátyásföldön a hatvanas években A NABI hatszáz csuklós modellt szállít a Los Angelesben közlekedő BRT-nek HIRDETÉS Új SkodaOctavia MERT JÓ DÖNTÉST HOZNI ÖRÖM O Vezetek tovább ERSTE 5 LEASING SIMPLY CLEVER • EGYSZERŰEN NAGYSZERŰ Az Ön Skoda-márkakereskedői: DUNA Autóház 2400 Dunaújváros, Magyar u. Tel.: (25) 500-502 Fax: (25) 500-503 www.dunaauto.hu Ha úgy érzi, eljött a döntő pillanat, látogasson el hozzánk, ahol megismerheti a számtalan rész­letében megújult Skoda Octaviát! MOST! Az Erste Leasing finanszírozási ajánlatával már­ havonta 23 798 Ft-tól, THM: 7,04% (A hirdetésben közölt ada­tok tájékoztató jellegűek!) Kombinált átlagfogyasztás: 5,0-7,8 1/100 km, COI-kibocsátás: 135-187 g/km. DUNA Autóház 2030 Érd, Fehérvári út 63-65. Tel.: (23) 521-250 Fax:(23) 521-256 www.dunaauto.hu KERÉKVILÁG Az Uhri testvérek és a monacói herceg A hazai buszgyártás története 1895-től datálódik, ekkor alapította kocsigyártó műhelyét Uhri Imre kovácsmester a bu­dapesti Elemér utcában. A háború ide­jén megnőtt megrendelések miatt a tá­gasabb Gizella úti telepre költözött a cég, amelynél félszázan dolgoztak. Az Uhri-karosszériákat MÁVAG-alvázakra építették, a motorokat a Láng Gépgyár szállította, és gyártottak vezetőfülkéket a Steymek, valamint ugyancsak osztrák megrendelésre autóbusz-pótkocsikat. 1939-ben hatszázan, 1944-ben már 1600 dolgoztak az Uhri testvérek gyárá­ban, amelynek akkoriban a Hungária úton is volt telepe. 1947 július 24-én a Nehézipari Központ részvénytárságba olvasztotta a fizetésképtelen gyárat, majd a vállalatot Ikarus Karosszéria- és Járműgyár néven 1948. március 26-án államosították. 1949-ben elkészült az el­ső magyar önhordó szerkezetű autó­busz, a Tr­ 3-as, amelyből még abban az évben 164 darabot gyártottak. Az 1951- ben bemutatott 30-as típusból összesen tízezer készült. Az 1955-ös évjáratú 55- ös típusjelzésű farmotoros után követ­kezett a 600-as, majd a 1972-ben a 200- as típuscsalád. A 250-es modell a Nizzá­ban megrendezett Nemzetközi Autó­buszhéten ezüstserleget kapott Rainier monacói hercegtől. 1964-ben a mátyás­földi székhelyű Ikarus székesfehérvári üzemmel bővült. A tízezredik Ikarus 1959-ben készült el, 1985-ben 13,5 ezer, 1996-ban 850 autóbuszt gyártottak a budapesti és székesfehérvári üzemegy­ségben, tavaly 1260 autóbusz készült négy magyarországi cégnél. B. I. Kísérleti Ikarus 1949-ből Hódmezővásárhely, 2005. június 4, TESCO parkoló A felhőtlen, franciás hangulat ismét körbejár az országban a Citroën­nel. Hódmezővásárhelyen különféle színes programokkal várjuk az érdeklődőket! Szombati fellépők: Akrobat MAX (Voice of Legends) táncshow Dina, Fiesta, Subb Bass Monster, R-Go, Tűzijátél Egésznapos programok: Citroen autók kiállítása, Olds Mobil autó kiállítás, Erős­en bemutatója, Citroen utcai kosárlabda bajnokság, Michelin! kerékcsere verseny, Benzines távirányítású autók versenyi PlayStation rali szimulátorok, játéksziget, Est Kávézó * NÉPSZABADSÁG

Next