Népszabadság, 2005. június (63. évfolyam, 126-151. szám)
2005-06-01 / 126. szám
2 2005. JÚNIUSI., SZERDA Szárnyaszegett Ikarus után szabadon Több cég, kevesebb autóbusz Magyarországon évente kétszáz új autóbuszt helyeznek forgalomba, ezek közül alig húsz magyar gyártású, pedig még tavaly is 1260 darab készült itthon. alamikor a világ legnagyobb autóbuszgyártó nemzete voltunk, 1985-ben még 13,5 ezer buszt gyártott az Ikarus egyetlen esztendő alatt, aztán folyamatosan esett a termelés, tavaly már a tizedét sem érte el a fénykor éveinek. Napjainkban négy buszgyártó cég működik Magyarországon, ezek közül évi ezres darabszámával a North American Bus Industries a legnagyobb, ám a NABI termékeit külföldön értékesíti, így csak az Egyesült Államokban számítunk autóbusz-nagyhatalomnak. Magyarország egyelőre nem védi saját járműiparának értékeit, pedig a buszgyártásban mindig is erősek voltunk. Még ma is olyan bőséges a kínálat szakemberekből, hogy ha valaki eldob egy követ, biztos, hogy legalább egy busztervező mérnököt eltalál vele, de már odáig jutottunk, hogy négy jelentős hazai autóbusz-építő cégből három csak manufaktúraként működik, míg a negyedik, egyben legjelentősebb főleg a brit és a tengerentúli piacokat látja el a helyi igényeket kielégítő autóbuszokkal. Ezt a céget azonban már nem Ikarusnak hívják. Mind a négy cég más értékeket képvisel. Különböző tulajdonságú buszokat gyártanak a legkülönbözőbb körülmények között. Alfa Busz, a rejtőzködő Az Alfa Busz Kft. egy magyar származású amerikai üzletember által alapított cég, amely 2002-ben 3 millió forint törzstőkével alakult, és SCM-rendszerben kezdett autóbuszok építésébe. Az ellátási lánc folyamatirányítása segítségével - saját termék nélkül - az Alba Volán segítségével kezdtek Székesfehérváron a Volvo B7R alvázán alapuló buszok gyártásába. Ennek ellenére mégsem találkozhatunk nap mint nap a mára 50 millióssá növekedett cég nevével hazánk útjain, mivel a Volvo külön kérésére csak Volvo felirat található ezeken a buszokon. Pedig az első évben eladott hat darab után 2003-ban már közel negyven, 12,7 és 13,5 méter hosszú Volvo feliratú busz gördült ki a Fejér megyei üzemből, amivel az Alfa Busz az EAG legnagyobb konkurense lett. Credo, a hazafi A többségi magyar tulajdonú Kravtex Kft. 1994 óta foglalkozott Ikarusok felújításával és a szovjet utódállamok területén történő értékesítésével. Miután 1997-ben felvásárolta a már korábban privatizált Kühne Mezőgazdasági Gépgyár többségi részvénycsomagját, megérett a helyzet a saját buszgyártás beindítására is. Az addig megszerzett tapasztalatokra és üzleti kapcsolatokra építve a Kravtex 1999-ben el is készítette a cseh Sor Libchavy cégtől vásárolt licenc alapján az első, 9,5 méteres Credo (latin: hit, hitvallás) márkájú autóbuszt. A buszok kinézete és a technológia a mai napig változatlan maradt, csupán a négyféle padlómagasság, a háromféle hossz és az ajtók különböző elhelyezése tanúskodik arról, hogy a kis Credók a legkülönbözőbb felhasználási területre készülnek. Különlegességük mégis abban rejlik, hogy a mai magyar buszok közül bennük van a legtöbb magyar származású alkatrész. Az alvázakat a Kühne gyártósorain készítik, ezekre Iveco-motorokat és ZF-sebességváltókat szerelnek, majd egy modern Csepel-kormányművel és Rábafutóművel egészül ki a hajtáslánc. Az üvegek és az ülések is hazai termékek, ráadásul a végösszeszerelést a Kisalföld Volán végzi Győr önkormányzatának támogatásával. Az évi húszas nagyságrendű eladásokat 2004-ben egy hatvandarabos Volán-tender megnyerésével közel száz darabra növelték. A növekedések ellenére mégis felfedezhető egy gyenge pont, aminek kiküszöbölése már nem várhat sokáig. Mivel a szerkezet eredeti teherbírása a hossz növekedésével arányosan gyengült, a legjobb megoldásnak egy új konstrukció kidolgozása ígérkezne. Ezt a munkát bármelyik magyar mérnök szívesen elvégezné, ezzel téve teljesen hazaivá a Credót. Ikarus EAG, a túlélő Az Ikarus Egyedi Autóbuszgyártó Kft. ma már csak árnyéka önmagának. A cég 1991-ben vált ki az akkor még virágzó Ikarustól és kezdte meg az önálló autóbuszgyártást. Első nagy sikereit a jól ismert és mai napig is gyakran látható Scania- és Rába-alvázas távolsági 395-ös, később E95-öS sorozattal érte el, majd az elővárosi E94-esből is jelentős eladásokkal dicsekedhetett. Mára az évi 130-200 darabos eladásokból szinte egyáltalán nem kerül hazai piacra autóbusz, míg például a finnek több háromtengelyes, 14,8 méter hosszú E94-est is vásároltak az elmúlt időben. Az EAG magyar rendelésre is szinte bármit legyártana eddigi termékei közül, de ilyen rendelésről már nem is álmodnak Mátyásföldön. Pedig az EAG a Rába-alvázak egyedüli felvevőjévé vált. NABI, a kivándorló Az EAG-tól pár száz méterre található a North American Bus Industries két magyar telephelye közül az egyik. A cég 1993-ban alakult, miután kivált az Ikarustól. Ma már a világ harmadik legnagyobb városi buszgyártója címmel dicsekedhet az évi 1000 darab fölötti eladásnak köszönhetően. A magyar-amerikai tulajdonú, magyar menedzsmenttel rendelkező NABI először az Egyesült Államokban vásárolt fel egy csődbe jutott buszgyárat, majd 2000-ben a brit Optare megvásárlásával az európai piacok meghódítását is megkezdte. A cég azóta már négy amerikai, két brit és két magyar telephellyel rendelkezik. Az Optare Excel típusú, önhordó karosszériás autóbuszából NABI Excel néven, valamint ennek a magyar piacra átalakított, Scania-alvázas változatából NABI 700SE néven Magyarországon is sikerült értékesíteni több mint húsz darabot, ami még mindig igen elenyésző tétel a Los Angelesben kiépítésre kerülő BRT (Bus Rapid Transit) részére rendelt 600 darab, egyedi tervezésű, acélkarosszériás csuklós buszhoz képest. GRACZA ZOLTÁN Farmotoros buszok sorozatgyártása Mátyásföldön a hatvanas években A NABI hatszáz csuklós modellt szállít a Los Angelesben közlekedő BRT-nek HIRDETÉS Új SkodaOctavia MERT JÓ DÖNTÉST HOZNI ÖRÖM O Vezetek tovább ERSTE 5 LEASING SIMPLY CLEVER • EGYSZERŰEN NAGYSZERŰ Az Ön Skoda-márkakereskedői: DUNA Autóház 2400 Dunaújváros, Magyar u. Tel.: (25) 500-502 Fax: (25) 500-503 www.dunaauto.hu Ha úgy érzi, eljött a döntő pillanat, látogasson el hozzánk, ahol megismerheti a számtalan részletében megújult Skoda Octaviát! MOST! Az Erste Leasing finanszírozási ajánlatával már havonta 23 798 Ft-tól, THM: 7,04% (A hirdetésben közölt adatok tájékoztató jellegűek!) Kombinált átlagfogyasztás: 5,0-7,8 1/100 km, COI-kibocsátás: 135-187 g/km. DUNA Autóház 2030 Érd, Fehérvári út 63-65. Tel.: (23) 521-250 Fax:(23) 521-256 www.dunaauto.hu KERÉKVILÁG Az Uhri testvérek és a monacói herceg A hazai buszgyártás története 1895-től datálódik, ekkor alapította kocsigyártó műhelyét Uhri Imre kovácsmester a budapesti Elemér utcában. A háború idején megnőtt megrendelések miatt a tágasabb Gizella úti telepre költözött a cég, amelynél félszázan dolgoztak. Az Uhri-karosszériákat MÁVAG-alvázakra építették, a motorokat a Láng Gépgyár szállította, és gyártottak vezetőfülkéket a Steymek, valamint ugyancsak osztrák megrendelésre autóbusz-pótkocsikat. 1939-ben hatszázan, 1944-ben már 1600 dolgoztak az Uhri testvérek gyárában, amelynek akkoriban a Hungária úton is volt telepe. 1947 július 24-én a Nehézipari Központ részvénytárságba olvasztotta a fizetésképtelen gyárat, majd a vállalatot Ikarus Karosszéria- és Járműgyár néven 1948. március 26-án államosították. 1949-ben elkészült az első magyar önhordó szerkezetű autóbusz, a Tr 3-as, amelyből még abban az évben 164 darabot gyártottak. Az 1951- ben bemutatott 30-as típusból összesen tízezer készült. Az 1955-ös évjáratú 55- ös típusjelzésű farmotoros után következett a 600-as, majd a 1972-ben a 200- as típuscsalád. A 250-es modell a Nizzában megrendezett Nemzetközi Autóbuszhéten ezüstserleget kapott Rainier monacói hercegtől. 1964-ben a mátyásföldi székhelyű Ikarus székesfehérvári üzemmel bővült. A tízezredik Ikarus 1959-ben készült el, 1985-ben 13,5 ezer, 1996-ban 850 autóbuszt gyártottak a budapesti és székesfehérvári üzemegységben, tavaly 1260 autóbusz készült négy magyarországi cégnél. B. I. Kísérleti Ikarus 1949-ből Hódmezővásárhely, 2005. június 4, TESCO parkoló A felhőtlen, franciás hangulat ismét körbejár az országban a Citroënnel. Hódmezővásárhelyen különféle színes programokkal várjuk az érdeklődőket! Szombati fellépők: Akrobat MAX (Voice of Legends) táncshow Dina, Fiesta, Subb Bass Monster, R-Go, Tűzijátél Egésznapos programok: Citroen autók kiállítása, Olds Mobil autó kiállítás, Erősen bemutatója, Citroen utcai kosárlabda bajnokság, Michelin! kerékcsere verseny, Benzines távirányítású autók versenyi PlayStation rali szimulátorok, játéksziget, Est Kávézó * NÉPSZABADSÁG