Népszabadság, 2006. április (64. évfolyam, 77-100. szám)

2006-04-01 / 77. szám

16 • 2006. ÁPRILIS 1. SZOMBAT • NÉPSZABADSÁG Extra/Méd­ia Több Népszabadság fogy Nőtt a Népszabadság eladott példányszáma az első ne­gyedévben. Márciusban 152 ezer volt a lap naponta érté­kesített példányszáma. Ez ötezerrel több, mint a de­cemberi hasonló adat. A nö­vekedés már januárban és februárban is érezhető volt, amelyet márciusban tovább segíthetett a kampány idején a politikai hírek iránti felfo­kozott érdeklődés. Informá­cióink szerint több más köz­életi napilap példányszáma is nőtt az első negyedévben. RÖVIDEN Tévés seregszemle Az elmúlt időszak televízi­ós termésének áttekintésé­re, elemzésére és a minősé­gi televíziózás elismerésére teremt lehetőséget a Kame­ra Hungária, amelyet a hét végén tartanak Pécsett. A tévés seregszemlére re­kordszámú nevezés, több mint négyszáz műsor érke­zett. A tizenhárom verseny­kategóriában a korábbi ka­tegóriákon túl külön műfaji besorolást kaptak idén az esélyegyenlőségi műsorok, a sportközvetítések és a dokumentum-szappanope­rák, a dokuspapok. A szak­ma kategóriánként egy-egy díjjal jutalmazza a legjobb­nak ítélt alkotásokat, és há­rom, egyéni teljesítményt elismerő, ún. alkotói díjat oszt ki. A nézők szavazatai alapján a legnépszerűbb te­levíziós személyiséget és produkciót közönségdíjjal jutalmazzák. (Munkatár­sunktól) Sztárok és pártok Egy-egy politikus több időt tölt a kamerák előtt vagy a rádióstúdióban, mint a dol­gozószobájában, míg a tévé­sztárok, akarva-akaratlanul, közvetlen vagy közvetett módon, de többnyire politi­kai üzeneteket közvetítenek. A Médiamix áprilisi száma ezt a sajátos sztár-politikus együttélést boncolgatja. (Munkatársunktól) Roma MTV-s ösztöndíj Ötven jelentkező közül öt fiatal roma (Bogdán Mária, Lakatos Beáta, Balogh Má­ria, Szénási József és Berkes Béla) kap lehetőséget arra, hogy a Roma Ösztöndíjas Médiaprogram keretében egy éven keresztül a Ma­gyar Televízióban tanulja ki a televíziós újságírást. A kezdeményezés célja, hogy roma újságírók, műsorveze­tők jelenjenek meg a képer­nyőn, dolgozzanak a kame­rák mögött, és egyedi látás­módjukkal segítsék a hiteles romakép kialakítását a mé­diában, hiszen lélekszámuk­hoz képest e kisebbségből kevés szakember dolgozik ezen a területen. (Munka­társunktól) A Média oldalt szerkeszti: Haszán Zoltán e-mail: haszanz@nepszabadsag.hu Ablak a DAB-ra Vegyünk-e az autóba olyan rádiót plusz negyven-száz­ezer forintért, amely képes a digitális rádiójelek véte­lére? Egyelőre csak akkor, ha a belvárosban cirkálunk naphosszat. De hosszú tá­von megéri a befektetés. Haszán Zoltán A digitális televíziózásról sok szó esett már. A digitális rádió­zásról viszont alig. Érthető, mert az új technológia helyzete itthon olyan, mint a Mátyás ki­rály és az okos lány mesében: van is, meg nincs is. A jelenlegi URH-s FM rend­szer annyira túlzsúfolt, hogy nemcsak új adók indítására nincs esély, de a meglévők is egymást zavarják. Ennek kivál­tására fejlesztették ki a DAB-ot (Digital Audio Broadcasting). A technológiával a kedvezőtle­nebb viszonyok között is CD- minőség garantálható. Az FM- mel szemben további nagy elő­nye, hogy akár autópályán, nagy sebességnél is kiváló mi­nőséget biztosít. A műsorok mellett pluszinformációk is to­vábbíthatók a kijelzőre, a hall­ható zene címe a szerzővel és egyéb lényeges információkkal együtt. Ez részben FM-en is megoldható, ugyanakkor a jobb rádióknál akár kép továbbítása is lehetséges, így például a le­mez borítója is megjelenhet a kijelzőkön. A DAB-rádiókon nincs kere­sőgomb. A kijelző egyszerre fel­ajánlja az összes fogható adót, vagy típus szerint lehet válasz­tani a programok közül, ami nagy segítség például a sport vagy jazz kedvelőinek. Ez, mondjuk Nagy-Britanniában, valóban széles kínálatot nyújt, 18 országos DAB-rádió hallható, szemben a nyolc analóggal. Magyarországon már több mint tíz éve folynak kísérleti adások, a nagyközönség előtt lényegében teljes titokban. Bu­dapest belvárosában fogható je­lenleg a Kossuth, a Petőfi és a Bartók, valamint 2004 óta a ki­fejezetten digitális terjesztésre készített, szintén a Magyar Rá­dió által összeállított Classic+. Ez 25 órányi komolyzenét, illet­ve ugyanennyi dzsesszt jelent. Sajnos ez nem bővült az utóbbi időben. Az Antenna Hungária tett egy próbálkozást arra, hogy az ELTE rádióműsorát kísérleti jelleggel ebbe a programba il­lessze, a médiahatóság azonban ezt a kereskedelmi érdekeket vélhetően nem sértő program­bővítést sem engedélyezte. A magyar médiatörvény ugyanis - akárcsak a digitális televízió esetében - leginkább akadá­lyozza, mint elősegíti az új tech­nológiák terjedését. Az 1996-os törvény ugyanis nem számolt ezekkel, a módosítására viszont esély sincs, mivel kétharmados jogszabályról van szó, így ma­radnak a kísérleti adások. Ezzel a kínálattal viszont nem sikerül megtörni az ördögi kört. A rádiót működtető társa­ságoknak addig nem érdekük, hogy digitális adást sugározza­nak, amíg a hallgatók nem vásá­rolnak tömegesen digitális rádi­ót. Ebben viszont mindaddig nem lehet reménykedni, amíg ilyen szegényes a kínálat. És hogy még kerekebb legyen a történet: a forgalmazók sem hoznak be addig DAB- készüléket Magyarországra, amíg azok csak a polcokon po­rosodnak. Megpróbáltunk vásá­rolni egy DAB-rádiót az egyik legnagyobb műszaki áruház­ban. Előbb egy digitális kijelzős, ám hagyományos rádiót kínál­tak, majd amikor kiderült, hogy nem pontosan ezt szeretnénk, akkor azzal biztattak: hallottak már a DAB-rádióról, talán még az idén érkezik belőlük. A­ nyugat-európai és az ázsiai piac miatt már megkez­dődött a tömeggyártása ezek­nek a készülékeknek. Autórá­dió esetében 40-200 ezer fo­rint az ár, de ennél drágább ké­szülékek is vannak. A frekvenciaszűkös helyzet­ben Magyarországon egy másik megoldást keresnek. Ez egyelő­re nem a digitális technológia, hanem a középhullámú rádió­zás, ami reneszánszát éli ná­lunk. Máshol viszont ez már a múlt. Az Antenna Hungária új tulajdonosa, a Swisscom példá­ul rácsodálkozott arra, hogy ná­lunk még egyáltalán működik, sőt újabb és újabb igény mutat­kozik a középhullám iránt. Svájcban már évekkel ezelőtt leállították az ilyen típusú su­gárzást. Amúgy már a rövid- és a középhullám kiváltására is el­indult egy másik digitális technológia, a DRM. Ez még nem tart ott, mint a több országban már népszerű DAB. De elindult, és kétségtelenül nagy üzlet lesz ez is. A világon összesen ugyanis kétmilliárd rádiókészülék van. Ezeket kell átalakítani vagy lecserélni. A műsorterjesztés technikai része megoldható. De az ördögi kört nehéz megtörni Fotó: Reviczky Zsolt Murdoch: A média gyorsétkezéssé válik 4raala"e,,elé R. Hahn Veronika London Ismét sikerült magára irányí­tania a figyelmet a világ egyik legnagyobb sajtóbirodalma fe­jének. A 75 éves, ausztrál szü­letésű Rupert Murdoch ötven évvel ezelőtt egy adelaide-i helyi lappal kezdte meg kiadói tevékenységét, amely ma a vi­lág valamennyi táján politikai és bulvárlapokat, magazino­kat, televíziós és filmérdekelt­ségeket működtet, sőt, egy internetes vállalkozást is ma­gában foglal, a www.mys­­pace.com közösségi portált. A Sky és Fox televízióállomások tulajdonosa méltóbb környe­zetben aligha terjeszthette volna tanait, mint a Nagyte­kintetű Papírkereskedők és Lapkészítők céhének patinás londoni székházában. A média jövőjéről tartott át­fogó beszédében Murdoch hangsúlyozta, hogy nem sza­bad alulbecsülni napjaink technológiai forradalmának je­lentőségét, mely nemcsak új vállalatokat, hanem egész or­szágokat képes felépíteni és le­rombolni. Azok a társadalmak és vállalatok, melyek abban re­ménykednek, hogy dicső múlt­juk meg fogja óvni őket a tech­nológiai haladás által okozott változások hatásától, kudarcra vannak ítélve. Ez éppúgy igaz a médiára, mint bármely más üz­letágra. „A hatalom eltávolo­dik a régi elittől - a főszerkesz­tőktől, vezérigazgatóktól, sőt, a tulajdonosoktól. A médiafo­gyasztók új generációja jelent meg a színen, amely megköve­teli, hogy akkor, úgy és annyi információt kapjon, ahogyan elképzeli.” Az információ „víz­esése” nyomtatásban, újságok­ban, magazinokban és köny­vekben egyaránt hozzáférhető, míg a fogyasztók a televízión, hordozható és kézben tartható számítógépeken, mobiltelefo­non és természetesen a világ­hálón keresztül is hozzájutnak. Murdoch szerint „így alakul a közvélemény, és mindannyian tudjuk, hogy a közvélemény történelmet formál”. A sokat tapasztalt mágnás a hagyomá­nyos média előtt tornyosuló ki­hívást abban látja, „hogyan tud alkalmazkodni, hogyan tudja kiszolgálni az új közönséget?”. Az egyetlen lehetséges vá­lasz a dinamikus és izgalmas tartalom. A lapoknak meg kell újulniuk, hogy az igényeket a legkülönfélébb platformokon, honlapokon, iPodokon, mobil­­telefonokon és laptopokon is ki tudják elégíteni. Nemhogy a nyomtatott sajtónak, de még a televíziónak is lépnie kell: sze­mélyi videofelvevők (PVR) ké­pesek élő tévéadásokat továb­bítani mobiltelefonokra, inter­netes rádióadásokon keresztül programokat sugároznak a komputerekre, azaz az infor­mációfogyasztó viszonylag alacsony költséggel óriási vá­lasztékhoz jut. Murdoch sza­vaival: a média „gyorsétkezés­sé” válik, az emberek jártuk­­ban-keltükben, munkahelyük­re vagy onnan hazafelé igye­kezve értesülnek az aktuális hírekről, és nézhetnek sport- és filmklipeket is mobiltele­fonjukon vagy más drót nélkü­li ketyerék segítségével. Rupert Murdoch optimiz­musa töretlen: „a minőségi új­ságírás mindig is vonzani fogja az olvasókat”, csak másképp kell csomagolni az informáci­ót. A szöveget, fotókat és grafi­konokat úgy kell tálalni, hogy „egyaránt táplálja az elmét, és érintse meg a szívet”. A lapok feladata, hogy az olvasó több­féle formában, a nyomtatott lapban és a legkorszerűbb technológiák révén egyaránt ki legyen szolgálva. „Ha a szer­kesztőségek figyelemre méltó tartalmat produkálnak, és ab­ban a megjelenési formában közlik, ami az olvasónak legin­kább megfelel,, nem kell tarta­niuk a kimúlástól.” Ez volt az a ritka alkalom, amikor a szakma egyetértett a gyakran népszerűtlen, kímélet­len sajtócézárral. Piers Mor­gan, akinek Murdoch egykor kenyéradó gazdája volt, majd a Daily Mirror főszerkesztői ál­lásából menesztették az iraki polgári személyeket bántalma­zó brit katonákról megjelente­tett hamisított fotók miatt, „ge­nerációs jelenségnek” nevezte, hogy az emberek nem feltétle­nül nyomtatott formában ol­vassák a lapokat. A The Obser­ver főszerkesztője, Roger Alton arra emlékeztetett, hogy ugyan az internet húszéves múltra te­kint vissza, az újságok „erőseb­bek és nagyobb példányszám­ban kelnek el, mint két évtize­de, egyben sokkal változato­sabbak”. Rupert Murdoch Fotó: AFP t Nyolcszáz újságírójából nyolcvantól akar megválni a Washington Post. A világ egyik legtekintélyesebb na­pilapja ugyanolyan nyava­lyáktól szenved, mint szinte az összes többi újság: zsugo­rodik a példányszám, jó esetben is legfeljebb stagnál a profit, egyre több olvasó pártol át a papírtól a számí­tógép képernyőjéhez. A Postnál azonban igyekeznek előnyt kovácsolni a hátrány­ból: a kényszerű lépéseket modernizálásra, az új tech­nológiák meghonosítására, egyben a minőségi újságírás­nak az új médiába való át­mentésére használják fel. Ha a fiatalok nem olvasnak újsá­got, a lap az interneten pró­bálja „eladni" nekik azt az információs tartalmat, ame­lyet szüleik még papíron kapnak meg. A Post honlap­ján internetes naplók (blo­­gok) és vitafórumok vannak, hamarosan lesz letölthető saját „hangos újság” (pod­cast) is. Abból indulnak ki, hogy ha az emberek keve­sebb újságot vesznek is, azért érdeklődnek az esemé­nyek iránt. A bejáratott már­kanév pedig garanciát jelent az információ hitelességére, a vélemények megalapozott­ságára. (Horváth Gábor) ■j 4.

Next