Népszabadság, 2006. április (64. évfolyam, 77-100. szám)
2006-04-27 / 98. szám
Orbán Viktor már belül sem támadhatatlan Kósa Lajos szerint Orbán Viktor már nem lesz miniszterelnök-jelölt, a KDNP képviselői pedig különválnának a Fidesz frakciójától. Csuhaj Ildikó Már a Fideszben is megkérdőjelezték Orbán Viktor pozícióját. Debrecen fideszes polgármestere, Kósa Lajos azt mondta tegnap a köztévé Nap-kelte című műsorában, hogy nem kell feltétlenül mennie Orbán Viktornak, de ezt majd eldönti a kongresszus. Szerinte viszont nem valószínű, hogy Orbán Viktor ismét miniszterelnök-jelölt lesz: a következő választáson minden bizonnyal más felállásban kell megmérettetni magunkat - fogalmazott. Annyit azonban hozzátett, hogy nem kell kapkodni, és rossz személyi döntéseket hozni. Van egy csomó feladat, amit „még mindig az elnök úr tud a legjobban elvégezni”, mondta Orbánról a párt egyik legsikeresebb vidéki politikusa. Arra a kérdésre, hogy Orbán Viktor lehet-e a Fidesz parlamenti frakcióvezetője, Kósa Lajos úgy válaszolt: átmeneti periódus következik, egy olyan időszaka a jobboldalnak, amikor újra kell rendezni a sorokat. Ebben szerinte Orbánnak kulcsszerepe van. Kósa a magyar politikai élet egyik legtehetségesebb emberének nevezte Orbánt, akiért kár lenne. A Fidesz szóvivője a lényeget illetően néhány órán belül vitába szállt a debreceni polgármesterrel. Szijjártó Péter közölte, hogy két nappal a választások után senki nincs abban a helyzetben, hogy a 2010-es, vagy ki tudja mikori választási esélyeket latolgasson. Mindazonáltal az egység töredezik: Semjén Zsolt tegnap bejelentette, az általa vezetett Kereszténydemokrata Néppárt szeretne önálló frakciót a parlamentben. Korábban Orbán ezt ellenezte. Lapunk úgy értesült, végül Orbán Viktor is elfogadta, hogy a KDNP „a nem távoli jövőben” külön parlamenti frakciót alakíthasson. A Nemzeti Fórum tegnap az Orbánnal történt egyeztetés után elállt attól a korábbi szándékától, hogy esetleg csatlakozik a KDNP valamikor megalakuló frakciójához. A Lezsák Sándor által vezetett Nemzeti Fórum közleményben tudatta, hogy „a Fidesz által létrehozott szövetségen belül, bizalmi együttműködésben határozza meg a helyét az Országgyűlésben, a helyi és az országos közéletben”. Ami a Fidesz elnökének jövőjét illeti, annyi kiszivárgott, hogy a parlamenti munkában frakcióelnökként venne részt. Ez olyan poszt (annak idején Torgyán József is volt frakcióelnök), amely nem járna adminisztrációs feladatokkal, „ülésnapi lekötöttséggel”. A frakcióelnök csak kivételes alkalmakkor szólal meg. Orbán Viktor változatlanul a jobboldali szövetség vezetője marad, akárhogyan dönt is személyéről majd a Fidesz kongresszusa - mondta tegnap a Nap-keltében a Fidesz-elnök kabinetfőnöke, Navracsics Tibor. Szerinte, amíg Orbán aktív vagy „félaktív”, addig a Fidesznek, illetve a jobboldalnak, a magyar politikának „megkerülhetetlen figurája”. A Fidesz vezérkara tegnap este lapzártánk idején elemezte a választási eredményeket. Ma a párt frakciójának értekezletén a hírek szerint nem választanak frakcióvezetőt, de az mégis eldőlhet: ha Orbán Viktor frakcióelnök lesz, ki lesz a frakcióvezető. (Korábban írtunk arról, Áder János nem kíván a posztján maradni.) A fideszesek leggyakrabban Pokorni Zoltánt és Varga Mihályt említik e poszt esélyeseként, de nem zárják ki, hogy Orbán ismét meglepetést okoz. Semjén Zsolt KDNP-elnök külön frakciót akar Fotó: Kovalovszky Dániel • A Legfelsőbb Bíróság (LB) döntése szerint Orbán Viktor nem sértette meg a választási törvényt, amikor arról beszélt, hogy a Fidesz aktivistái a második fordulójában bírják rá az önszántukból elmenni nem akaró állampolgárokat a szavazásra. A testület ezzel megváltoztatta az OVB korábbi döntését. A LB határozata szerint „a jogsérelem nem független attól, hogy a felhívásban szereplő jogsértések ténylegesen megvalósultak-e”. Indoklása szerint a kifogást tevő maga is csak vélelmezett jogszabálysértésekre utalt, amikor kérelmében úgy fogalmazott: „amennyiben ugyanis (...) megvalósul”. Az OVB április 21-i - és az LB által most megváltoztatott - határozata szerint Orbán megsértette a választás tisztaságának megóvására és a választási csalás megakadályozására vonatkozó törvényi alapelveket. Késik a hivatalos eredményhirdetés Egy kecskeméti körzetben megismételhetik a választást Tudósítónktól Meg kell ismételni a választásokat május 7-én Kecskemét 2. számú választókerületében - így döntött tegnap - nem jogerősen - az illetékes választási bizottság. E választókerületben a sorozatos törvénysértésekre hivatkozva az MSZP-SZDSZ kifogást nyújtott be, kérve az eredményeik megsemmisítését és új választások kiírását. A koalíciós jelölt Szécsi Gábor polgármester volt, fideszes ellenfele pedig Horváth Zsolt. Szécsi csaknem négy százalékkal nyerte meg az első fordulót, a másodikban azonban Florváth fordított, 239 szavazattal vezet a még végeredmény nélküli körzetben. Az MSZP és az SZDSZ szerint bizonyítható, hogy a kampánycsend idején terjesztett, Szécsi visszalépését hirdető szórólapok hatására kapott kevesebb voksot a polgármester. Az ügyben rendőrségi nyomozás indult, és két polgári körös aktivistánál nagy mennyiségben foglaltak le a hamis tartalmú szórólapokból. Egy másik törvénysértés ügyében is nyomozás indult, mert Szécsi körzetében jobboldali aktivisták csoportosan vittek szavazni főként romákat, akik voksaikért pénzt kaptak. A választási bizottság tegnapi döntése ellen a Fidesz fellebbezett. Egyelőre csak annyi bizonyos, hogy az OVB nem hirdeti ki szombaton a választás végeredményét. A függőben lévő kecskeméti egyéni képviselői hely miatt bizonytalan, hogy ki jut a parlamentbe megyei listáról, de változhat az országos listás eredmény is. Ha a megismételt fordulót Horváth helyett Szécsi nyerné - aki az SZDSZ-frakcióba ülne -, a töredékszavazatok számának változása miatt a Fidesz valószínűleg eggyel több, az MSZP viszont eggyel kevesebb kompenzációs mandátumot kapna. Az újrázás kapcsán van néhány tisztázatlan jogi kérdés is. Az egyik, hogy mi történjék a külföldön leadott voksokkal - legföljebb 25 szavazatról van szó -, amelyeket a törvény szerint szombaton a kijelölt szavazókör bontatlan urnájába kellene dobni. A józan ész viszont azt diktálja, hogy ezzel várjanak a bírósági döntésig. Ugyancsak aggályos, hogy a bíróság csak a megismétlendő szavazás előtt egy-két nappal dönt, így pedig a választópolgárok megfelelő tájékoztatására sem lesz mód. Egyébként az sincs szabályozva, hogy meddig lehet kibírni az ismételt fordulót. A szavazólapokat viszont ennyi idő alatt el lehet készíteni. Ma még csak a körvonalai látszanak az Európai Parlament negyedszázados ingatlanpanamájának. A felelősöket keresik, kár lenne idejekorán mérleget vonnunk. Annyi viszont bizonyos, hét év után most a legrosszabbkor jön Európának egy újabb nagy korrupciós botrány. Most pár virsliző fideszes honatya már az MSZP abszolút többségét jelenti. Ez korántsem olyan erős alkuhelyzet az SZDSZ számára. NÉPSZABADSÁG • 2006. ÁPRILIS 27., CSÜTÖRTÖK Magyarország«3 Kísért Cresson fogorvosa Szőcs László Dr. René Berthelot neve ma már nem mond sokat. De holnap megint fog. A néhai fogorvos Edith Cresson egykori EU-biztost kezelte, majd utóbbi segítségével AIDS-tanácsadóvá emelkedett az Európai Bizottságnál. Hét évvel ezelőtt kettejük miatt mondott le kollektíven „Európa kormánya.” Ma még csak a körvonalai látszanak az Európai Parlament negyedszázados ingatlanpanamájának. A felelősöket keresik, kár lenne idejekorán mérleget vonnunk. Annyi viszont bizonyos, hét év után most a legrosszabbkor jön Európának egy újabb nagy korrupciós botrány. Az integráció politikai része már tavaly, a balul sikerült uniós alkotmányos szerződésen megakadt. A tagállamok kicsinyes alkudozása a közösségi szinten egyébként törpe méretű költségvetésről félreérthetetlenül jelezte, hogy a gazdag országok nem akarnak többet befizetni. Miért nem? Azért, mert engednek a közvéleményben jócskán felerősödött, olykor mérsékelten EU-kritikus, máskor kifejezetten integrációellenes hangoknak. Európa bizalmi válságban van. Aligha kétséges, hogy a mostani ingatlanpanamáról érkező első hírek - amelyek szerint állítólag Strasbourg városa rakta zsebre az adófizetők pénzét - ezt csak erősíteni fogják. A békés Ausztriában már így is a lakosság kevesebb mint egyharmada véli úgy, hogy a tizenegy éves EU-tagság jót hozott volna az országnak. Ebben bizonyára szerepet játszik, hogy az osztrákok az EU egyik nettó befizetői. Magyarán: az ő pénzükről döntenek Brüsszelben, ebben a provinciálisból felpumpált nagyvárosban. Az EP éves költségvetése több mint egymilliárd euró. A német kultúrát öt kontinensen népszerűsítő, 182 állomáshelyet fenntartó, s háromezer főt alkalmazó Goethe Intézet ennek a negyedéből működik. Erre még mondhatja az osztrák (holland, német, magyar) háziasszony, hogy: Rendben! Nagy Európa , nagy pénzek. De annyit azért elvárok - teheti hozzá -, hogy utánanézzenek a kiadásoknak. Ahogy a háziasszony is megnézi hó végén a bankszámláját, rajta a kiadásait, s hogy mennyit vont le különböző jogcímeken a pénzintézet, amiért egész hónapban nagy fáradsággal használta a pénzét. Az EP-ben a jelek szerint huszonöt évig nem végezték el ezt a műveletet. A parlament most csak azzal előzheti meg a bizalmi válság további mélyülését, ha pontosan tisztázza a történteket. A képviselők eltökéltnek mondják magukat az igazság kiderítésére. A vizsgálat egyik kulcsfigurája történetesen a költségvetés-ellenőrzési bizottság magyar elnöke, Fazakas Szabolcs. Az újaknak jut a szerep, hogy pótolják a régiek mulasztását? Egy másik honfitársunk, Szűcs Tamás lesz hamarosan az Európai Bizottság kommunikációs stratégiáért felelős igazgatója. Nem lesz könnyű dolga az EU népszerűsítésével, ha közben csontvázak dőlnek ki a szekrényből. A labda hamarosan a Csaláselleni Hivatal térfelére kerül. Ezt az intézményt éppen a Cresson-botrány nyomán alakították ki, egy addig jelentéktelen ügyosztályból. Kísért a fogorvos. Egy a kilenc és félhez Haszán Zoltán Egy liberális képviselőre majdnem tíz szocialista jut az új parlamentben (kilenc és fél, pontosan). Miért kapná meg az SZDSZ a minisztériumok negyedét? Kovács Pisti a fejébe nyomott ördögszarvval jelezte, kivel is cimborálnak a liberálisok a két forduló között, ha kell. Pisti most visszavonult, a „tudjátok kivel” párt vezetői pedig Balatonőszödön a Pisti baráti kör irányítóival próbálják összebékíteni egy néppárt szavazatmaximalizáló, nyílt konfliktusokat kerülő programját egy kis párt radikális elképzeléseivel. Más hangulatban, mint 2002-ben. Kuncze Gábor a választás éjszakáján arra a kérdésre, mit szól a szocialisták szerepléséhez, azt mondta: 194 szavazat alatt minden eredmény egyforma. Eközben többen szurkoltak azért az SZDSZ-es politikusok között, hogy 194 fölé kerüljenek a szocik, legyen meg önmagukban a többségük. Úgy valóban egyszerűbb lett volna. A két forduló közötti nagy összeborulás ellenére ugyanis a két párt korántsem azonos. Alig egy éve fenyegetőzött a Szili Katalin-tábor egyik főalakja, Suchman Tamás azzal, hogy ennek a kompromisszumképtelen SZDSZ-nek el kell tűnnie a parlamentből. Erre sokan emlékeznek mindkét táborból, Suchmanra már kevesebben. Az alaphelyzet teljesen más lesz. A vékony többség miatt az előző ciklusban kormánypárti oldalon komoly fegyelemre volt szükség mindenki részéről, a szavazások idején legfeljebb ellenzéki képviselőket lehetett látni a büfében. Most viszont pár virsliző fideszes honatya már az MSZP abszolút többségét jelenti. Ez korántsem olyan erős alkuhelyzet az SZDSZ számára. Az MSZP-ből kiszivárgó hírek logikája az: jobb, ha az SZDSZ olyan tárcákat kap, ahol nem borít fel mindent. Legyen például az a külügyi. Csakhogy az SZDSZ nem diplomáciai elképzelésekkel, hanem az egészségüggyel kampányolt, mert úgy gondolja, hogy ez érdekli az embereket. A több-biztosítós modell egyébként csodabogárnak tűnik, amelybe eddig csak az SZDSZ szeretett bele. És miközben vélhetően számos baja lesz a kormányfőnek a költségvetés rendbetételével, nem biztos, hogy a változatlanságot hagyományosan képviselő orvoslobbival is birkózna kicsit. Egy tüntetést bármikor lehet szervezni egy fenyegetett helyzetben lévő kórház előtt. És ha így sorra végigvesszük a két párt közötti vitás kérdéseket, amelyeknél nincs kompromisszumos megoldás (mondjuk arany középszer: a másfél biztosítós modell), kiderül, hogy az MDF programja több ponton hasonlít az MSZP-éhez, mint az SZDSZ-é (egészségügy, közigazgatás, közjog). És a fórum a szavazatával meglenne a parlamenti többség, az SZDSZ nélkül is. Dávid Ibolyának azonban nem kell kiütnie az MDF ígéretfalából a „Nem segítjük hatalomra Gyurcsány Ferencet” feliratú téglát. Mert a Balatonőszödön egymással szemben helyet foglaló Gyurcsány és Kuncze egyazon autó hátsó ülésén kampányolta végig az országot, többek között 55 olyan körzetben, ahol visszaléptek az SZDSZ-es jelöltek. A hátsó ülés utasai már vélhetően tudják, milyen lesz a koalíciós együttműködés. Amit nem elsősorban a programok tartottak össze eddig sem. Még a világlátásuk is csak az elutasításban azonos teljesen. És ez is összekuszálódhat, ha Orbán távozik a színről, az SZDSZ pedig megkezdi valóra váltani azt a tervét, hogy koalícióképes lesz a jobb- és a baloldal felé is, mint az a nyugat-európai liberálisoknál természetes. A mostani koalíciós együttműködés még inkább szól az egymás iránt nyitott személyekről. Az egyelőre nem látszik, hogy a programokról miként egyeznek meg. Mert az SZDSZ sem állhat ki a választói elé azzal: visszük a külügyet, az igazságügyet, az ígéreteinket meg felejtsétek el. Persze 2002-ben is messziről indult az alku. Akkor 15 minisztériumból négyet a liberálisok kaptak. Most a 12-ből három néz ki nekik - felülírva a számtant, és helyenként nyilván a kampányígéreteket is. a. VI