Népszabadság, 2006. június (64. évfolyam, 127-151. szám)

2006-06-01 / 127. szám

2 • 2006. JÚNIUS 1., CSÜTÖRTÖK • NÉPSZABADSÁG Magyarország Új kormányzati döntésho­zó szervezetek és szintek jönnek létre. A stratégiai döntéseket a Gyurcsány Ferenc felügyelete alatt működő fejlesztési tanács­ban és kabinetben, vala­mint az államreform-bi­­zottságban hozzák. A cél a politika, a pénzek és egyéb erőforrások szétválasztása az igazgatástól. Tóth Ákos Gyurcsány Ferenc tegnap új kor­mányzati struktúrát ismerte­tett: világossá tette azt is, miért ragaszkodott ahhoz, hogy - a szocialista vezetésű miniszté­riumok élén - a pártban befo­lyásos politikusok üljenek: legi­timitásuk az MSZP-ben meg­kérdőjelezhetetlen, a politikai döntéseket képviselni tudják, „nem lekötelezettjei” a minisz­terelnöknek, vagyis kontroll­­szerepük van. Ugyanakkor ké­pesnek kell lenniük arra, hogy a politikai döntéseket hatéko­nyan menedzseljék. A miként­ről szerződést írnak alá a kor­mányfővel, amiben rögzítik, hogy milyen feladatokat kell végrehajtaniuk év végéig. E szerződés nyilvánvalóan tartal­mazza a létszámleépítést: de­cemberig 1300-1400 fővel csök­ken a kormányzati létszám. Eddig a minisztériumok alaptevékenységéhez tartozott az igazgatási ügyeken kívül a fejlesztési-beruházási feladatok meghatározása és a szakpoliti­kai stratégia kialakítása. Ez Gyurcsány szerint kaotikus helyzetet teremtett, hiszen a tárcák egymással csatáztak a fejlesztési pénzekért, hogy azután maguk pályáztassák meg ezeket. Területfejlesztési pénzt kezeli az FVM, a környe­zetvédelmi, a gazdasági tárca, a BM és a fejlesztési tanácsok is - mindenféle összhang nélkül. A minisztériumokat tehát „kiürítik”: feladatuk a jogalko­tásra, a törvény-előkészítésre és a kormányzati döntések vég­rehajtásának menedzselésére korlátozódik. A miniszter poli­tikai kabinetje része - a mi­nisztériumi szint fölött - meg­szervezendő államreform-bi­­zottságnak. Ez a grémium felel a szakmai stratégiáért. A fejlesztési és beruházási koncepciót - ugyancsak a mi­nisztériumok szintje fölött - a fejlesztési kabinet hangolja össze. Ez az új Nemzeti Fejlesz­tési Tanács része. E közigazga­tási intézményben a minisztéri­umok, a régiók és a fejlesztési kabinet tagjai küzdhetnek meg a pénzekért. Leegyszerűsítve: a Gyurcsány közvetlen felügyele­te alá tartozó fejlesztési tanács és államreform-bizottság hatá­rozza meg a stratégiát, a minisz­tériumok végrehajtanak, a mi­niszterek részt vesznek ugyan a stratégia kialakításában, de döntően annak végrehajtásáért, illetve pártjukon belüli elfogad­tatásáért felelnek. Új intézményként megalakul a kormányzati szolgáltató köz­pont, ahová az összes miniszté­rium beviszi a kiszolgáló részle­geit, vagyis a pénzügyet, a hu­mánerőforrás-fejlesztést, a kontrollingot, az informatikát. Kérdésünkre, hogy a fejlesz­tési tanács milyen „stratégiai beruházásokról” dönt majd, hi­szen a beruházási célokat már az Új Magyarország program­ban részletesen ismertette az MSZP, a miniszterelnök azt vá­laszolta, hogy az egy pártprog­ram, aminek végrehajtását kell koordinálni. Arra, hogy ez ak­kor azt jelenti, hogy e tanács dönt arról, milyen célra, mikor és milyen tartalommal, illetve melyik szervezet ír ki pályáza­tot, a kormányfő igennel felelt. Az új intézmények: - Nemzeti Fejlesztési Tanács Háromszor hét-nyolc főből áll. Köztük az érintett miniszterek, a régiók képviselői és a fejlesz­tési kabinet tagjai. - Fejlesztési kabinet hét emberrel dolgozik. Öt fej­lesztési igazgató felel a gazda­sági versenyképességért, az emberierőforrás-fejlesztésért, a környezetfejlesztésért, a terü­letfejlesztésért és a központi fejlesztési koordinációért­­ il­letve az ide tartozó összegekért. Úgy tudjuk, vezetője Bajnai Gordon, korábban a Wallis-cso­­port, most a Budapest Airport Zrt. vezérigazgatója lesz.­­ Államreform-bizottság: 15-20 fős „boszorkánykonyha”, itt hagyják jóvá a közigazgatási, illetve az államszervezeti szak­politikai stratégiákat. Vezetője információink szerint Dras­kovics Tibor, Medgyessy Péter volt kabinetfőnöke, volt pénz­ügyminiszter, jelenleg az MVM elnöke.­­ Központi Szolgáltató Központ Ide kerülnek a tárcák személy­zeti, pénzügyi, számviteli, kont­rolling, szervezetfejlesztési, in­formatikai feladatai. Ez a mi­nisztériumoknál megszűnő lét­szám kevesebb mint felével működik majd. Vezetője Szetey Gábor, jelenleg a Philip Morris­­ Argentina személyzeti főnöke. „Kis kormány” a nagy mellett A három új intézmény vezetője kívülről érkezik: Bajnai Gordon, Draskovics Tibor és Szetey Gábor Struktúraismertető Fotó: MTI - Kovács Attila Szakértők a tegnap benyúj­tott kormányprogramot nagyívűnek tartják, ugyan­akkor arra figyelmeztet­nek, hogy egyelőre nem látni „a program mögé tett” eszközrendszert. Rechnitzer János profes­­­szor nem tartja elegendő­nek egyebek között a pénz­ügyi egyensúly megterem­tése érdekében vázolt el­képzeléseket. Horváth Csaba politológus szerint az állami takarékosságot a választók örömmel fo­gadják. Mindketten arra figyelmeztetnek ugyanak­kor, hogy a valódi refor­mokhoz az ellenzékre is szükség van. Programkritika kétfelől, egy hangon ÉBbC­­ íáÉÉfe Egyensúlykeresés Olyan, európai dimenziójú regionalizá­­ciós folyamatot indíthat el a kormány­­program, amely határozottan és egyér­telműen kiáll a valódi térségi önkor­mányzatok mellett - hangsúlyozta kér­désünkre Rechnitzer János, a győri Szé­chenyi Egyetem professzora, az MTA Regionális Kutatások Központjának nyugat-dunántúli igazgatója. Szerinte a program a konkrét szándékokon túl ál­talában is az államigazgatás decentrali­zációs szemléletét sugallja. Rechnitzer úgy látja, a program merész reformokat fogalmaz meg a közigazgatás, az egész­ségügy, az oktatás és általában a nagy el­látórendszerek elkerülhetetlen átalakí­tásáról. Ezek a tervek akkor válhatnak valóra, ha az ellenzék felelősen politizál. A professzor hiányolja viszont, hogy a program nem tartalmazza pontosan, mi az, amit az előző négy évéből továbbvisz a kormány. Nem tartja elegendőnek a pénzügyi egyensúly megteremtése érde­kében vázolt elképzeléseket sem. Talál­gat az ország a megszigorításokról, de a kormányprogram alapján nem derülnek ki ennek az irá­nyai. Rechnitzer szerint alapo­sabb elemzést igényelt volna, hogy miért jutot­tunk idáig, így nyilvánvalóvá vált volna, hogy mi az, amin óhatatlanul változtatni kell. A professzor nem látja elég karakte­resnek azt a szándékot, hogy a magyar tudományos élet képviselőit megkerül­hetetlen partnernek tekintsék a változá­sokban. A felsőoktatásról szólva pedig kifejtette: az utólagos tandíj rendszeré­nek bevezetése helyett a szakmapoliti­kusoknak, a munkaügyi szakemberek­nek meg kellene határozniuk, hogy kö­zéptávon nagyjából hány jogászra, köz­gazdászra, bölcsészre vagy mérnökre van szüksége a társadalomnak. Az ő in­gyenes képzésüket állami feladattá kel­lene tenni, s bár a többiek is lehetőséget kapnának a diploma megszerzésére, de ők már csak tandíj ellenében. (H. F.) Radikális programot hirdetett meg a kormányfő, ám egyelőre még nem látni, hogy a koalíció milyen eszközrendszer­rel lesz képes megvalósítani elképzelé­seit - mondta Horváth Csaba politoló­gus, a Pécsi Tudományegyetem jogi ka­rának docense. Márpedig ha az eszköz­­rendszerről nem tudunk semmit, akkor nem annyira kormány-, mint inkább vá­lasztási programról van szó, s addig a program csak vágyálom - tette hozzá Horváth Csaba. Mindamellett a politológus szerint a kormány állam- és közigazgatási re­formjában sok olyan takarékossági elem van, amit a választók örömmel fogad­nak. Ilyen a parlamenti és az önkor­mányzati képviselők számának csök­kentése, valamint az, hogy az ezer lel­kesnél kisebb településeknek körjegyző­séghez kell csatlakozniuk. A politológus azt mondta: sajnálja, hogy a kormány nem akarja a települések lélekszámához kötni, hogy hol lehet a polgármester fő­állású. Egyetért viszont a régiós köz­­igazgatás bevezetésének szándékával, mivel az olcsóbb és hatékonyabb lenne a megye­­rendszernél, ám megjegyezte: uniós szinten még a hét térség is sok. Elég lenne három régió: Du­nántúl, Főváros és Alföld. Horváth Csa­ba azt prognosztizálta, hogy a régiós közigazgatás eszméje nehezen megy át majd a parlamenten, hisz ahhoz kéthar­mados többség kell, és a változtatást ne­hezíti, hogy a magyar ember történelmi­leg a megyére szocializálódott. A politológus szerint a kormány­­program oktatási fejezetében a liberáli­sok koncepciója jelenik meg a bolognai folyamat véghezvitelének igényével. Amúgy a bolognai rendszer bevezetését számos ponton elkapkodottnak ítéli, így például előkészítetlenségről vall, hogy az egyetemeken indított szakok több mint 90 százalékánál hiányzik a mester­­képzés. (U. T.) A két térség is sok Rechnitzer János Horváth Csaba *■ Csuhaj Ildikó „A kormányprogram olyan, mint a terápia, pontos diagnó­zis kell hozzá” - ez a Fidesz vé­leménye. Orbán Viktor pártel­nök már a dokumentum közzé­tétele előtt arról beszélt, hogy „nagy a baj”, s ezért a kor­mánynak pontos képet kell ad­nia a gazdaságról. Ha ezt nem teszi meg, ki kell követelni. A kormányprogram nyilvános­ságra kerülése óta nem válto­zott a retorika. „Nem könnyű olvasmány a 83 oldalas kor­mányprogram” - közölte teg­nap Varga Mihály. Szerinte csak az világos, hogy a kor­mány adóemelésre készül - Varga tegnap délelőtt már saj­tótájékoztatón prognosztizálta a kormány adóemelési „táblá­zatát”: szerinte az szja-kedvez­­ményeket ritkítják, a munka­­vállalói járulékot három száza­lékponttal növelik, a középső áfakulcsot emelik, az eva 15 százalékos kulcsát 25 százalék­ra és a 16 százalékos társasági adót 18 százalékra növelik. Kö­zölte: a Fidesz nem szavaz meg adóemelést. „A hajam az égnek állt, és megdöbbentem, hogy ilyen fércmunkát a magyar kor­mányfő kiad a kezéből” - így reagált Kósa Lajos a kormány­­program önkormányzati részé­re. Debrecen polgármestere szerint egy nyilvánvalóan nem működő önkormányzati rend­szer alapjait vázolták föl, meg­hökkentő megoldásokkal. A maastrichti kritériumokat nem vitatni, hanem teljesíteni kell - mondta tegnap Járai Zsigmond, aki szerint a kor­mányprogramból az euró­­övezethez való csatlakozás 2010-es dátumát nem lehet ki­olvasni. A jegybankelnök úgy látja: a tervek és a tények össz­hangjának hiányából azt a kö­vetkeztetést lehet levonni, hogy a kormánynak „halvány fogalma” sincs, hogy mi törté­nik a költségvetéssel. Az MDF „az igazit várja” - vagyis egy másik kormány­­programot, azt, amit a minisz­terelnök meg akar valósítani. Dávid Ibolya pártelnök és He­rényi Károly frakcióvezető is a problémákkal való őszinte szembenézést reméli a minisz­terelnöktől. Kósa Lajos haja szála az égnek áll Az ellenzék az igazit várja - Járai szerint a kormánynak fogalma sincs róla, hogy mi történik a költségvetéssel *i London: Ez csak általános útmutató Londoni piaci elemzők a kormány­­programból azt emelték ki, hogy abban nem szerepel a 2010-es eurócsatlakozási céldátum, és eb­ből azt a következtetést vonták le, hogy a kormány új, későbbi céldá­tumot fog bejelenteni. Az elemzé­sek egyöntetűen megemlítik, hogy a programból hiányoznak a szám­szerű költségvetési tervek. A JP Morgan szerint a program a reform­tervek „általános útmutatója”, amely nem részletezi, hogy az ál­lamháztartási hiány miképp fog 2008-ig a GDP-érték 3 százalékára csökkenni. A Goldman Sachs kom­mentárja szerint a kormányprog­ram „meglehetősen általános és nincsenek benne meglepetések. A cég szerint kérdéses, hogy a „tűzol­tó jellegű bevételnövelő lépések” után a kormány miként tudja majd csökkenteni a kiadásokat. (Hírös­­­szefoglalónk)

Next