Népszabadság, 2006. szeptember (64. évfolyam, 205-230. szám)

2006-09-12 / 214. szám

Miénk itt a tér! Sztereofénykép-kiállítás a Magyar Nemzeti Múzeumban Trencsényi Zoltán Férfitársaimnak javaslom, mi­előtt a Magyar Nemzeti Múze­um új fotókiállításának teljes anyagát megtekintenék, vágja­nak át a tárlat első két traktu­sán, majd a hátsó teremben forduljanak jobbra, és hajolja­nak be az alkalmilag ácsolt pi­ros lámpás ház ablakán. Emel­jék a szemük elé a speciális pi­ros-kék szemüveget, majd - ki­zárólag szakmai érdeklődés­ből - alaposan vegyék szem­ügyre a korabeli rosszlányok­ról készült nagyméretű fény­képeket. Tekintsék meg a le­dér és molett hölgyeket, amint a fésülködőtükör előtt próbál­ják felépíteni magukat a követ­kező kuncsaftra várva. Érdek­lődő férfitársaim figyelmét ar­ra is felhívom, tekintve, hogy a múzeum fentebb említett bor­­délyház-installációjában nem egyszerű kétdimenziós foto­gráfiákon lehet megszemlélni a nehéz életű nőket, hanem sztereó, azaz térhatású fényké­peken, megeshet, hogy az élet­hű látványtól még az edzet­tebb nőcsábászok is zavarba jönnek. A Magyar Nemzeti Mú­zeum: Térbe zárt pillanat Epizódok a sztereofényképezés történetéből című kiállításán Felvinczi Sándor magángyűjte­ményéből és a múzeum törté­neti fényképtárának archívu­mából Felvinczi és Bognár Ka­talin muzeológus válogatásá­ban látható száz térhatású fel­vétel. Technikai útravalóként annyit: a képek eredetije két, egymástól picit eltérő szögben Megeshet, hogy az élethű látványtól még az edzettebb nőcsábászok is zavarba jönnek. megörökített fotó, a kiállításon azonban digitális technikával feldolgozott, egyetlen képre összemásolt, és csak a speciális piros-kék szemüveggel térhatá­súvá tehető változatuk látható. Nem tévedünk nagyot, ha megkockáztatjuk: ez a varázs­latos összeállítás a Magyar Nemzeti Múzeum egyik idei nagy dobása lesz. A sztereo­felvételek láttán tehetünk né­hány nagyon is életszerű uta­zást. Sétálhatunk például a bel­ga tengerparton, vízbe gurí­tott, kerekes fürdőkabinok kö­zött, óriás bábokkal a nizzai karneválon, japán nőkkel egy íriszligetben, kötéltáncossal a Niagara felett. A térhatású fo­tók előtt állva jelen lehetünk az 1879-es árvíz idején egy szege­di utcán (nem mellesleg Klösz György sztereofelvétele), ellá­togathatunk a világháborús frontkatonákhoz, és ott állha­tunk az öngyilkos Teleki László földön heverő teste mellett - hátborzongató élmény. Látha­tunk aztán korabeli sztereó né­zőket, eredeti felvételeket, megtudhatjuk, hogy ez a fény­képezési technika az 1840-es évekből származik, és megtud­hatjuk azt is, hogyan jön létre agyunkban a térhatású kép. A kiállítás (további ötven felvé­tellel, valamint érdekesebbnél érdekesebb történetekkel ki­bővített) anyagát egyébként könyv formában is megvásá­rolhatjuk. Vizuális kíváncsisá­gunk elégedetten veheti tudo­másul, hogy bár fényképeket nézegetünk, ezúttal miénk itt a tér, amelyben még az örömlá­nyok is olyan életszerűek, hogy szinte tapinthatók. Rossz az, aki rosszra gon­dol. A digitálisan összemásolt képek piros-kék szemüveggel tehetők térhatásúvá Fotó: Szabó Bernadett Zene Simándy-gála, Magyar Állami Operaház Fáy Miklós Már a második rész elején el­buktam, nem ment tovább, így aztán Kovácsházi István művé­szetéről most nem tudok beszá­molni, de addig a helyzet nem volt vészes, csak unalmas. A Simándy-gáláról van szó, a te­nor 90. születésnapjára a fiatal tenorok énekeltek az Operában, gázsi nélkül, csak a dicsőségért. Hogy ne legyen vetélkedő az emlékkoncertből, fiatal szoprá­nok és egy mezzo is beszállt a programba, amely ettől a végte­lenbe nyúlt, László Zsuzsa bi­zonytalankodó konferanszai pedig a végtelenen is túlmutat­tak, így aztán kissé elterelődött a figyelem a lényegről, vagyis a tenorokról, akiknek legfőbb erényük, hogy vannak. Tényleg. Ha visszagondo­lok, a legerőteljesebb élmény sajnálatosan prózai: Rálik Szil­via, aki fehér magas sarkút vi­sel az estélyi ruhához, és a pót­hajának is egészen más az ár­nyalata, mint a sajátjának, pe­dig nem, nem akarok erre gon­dolni. Igaz, az éneklésére sem, mert az meg olyan merev, mintha a zeneiskola évnyitóján üldögélnénk. Akkor már in­kább Geszthy Veronika, akinek a hangja nem a világ csodája, de ügyesen használja, és olyan jó nézni, ahogy a Hunyadi László kettősében szinte kör­betáncolja Kóbor Tamást, hogy végre történjen már valami, ha egyszer ott állnak a pódiumon. Kóbor Tamáson ugyanis igen kevés múlik, elég máson ácsorog, lecsúszóban lévő frakknadrágban énekel, egy­előre nem éppen üzembiz­tosan. Nem baj. A gálaestnek talán ez a legnagyobb előnye: semmi sem baj. Nem vérre megy. Főhajtás Simándy József előtt, csupa olyan énekes hajtja meg a fejét, aki nem fogja őt pótolni, részben önhibáján kí­vül, mert szerencsére már nem kell politikai tüntetésként a Hazám, hazám után virágba borítani a színpadot, az opera ma az operabolondoké, és ha a két véglet között kell választa­ni, akkor mégis ez a jobb. Simándy pótolhatatlan. Az új Bánk bán, Kiss B. Attila sem­miképpen nem megoldás, olyan borzalmas Virágáriával nyit, hogy a közönség azt hiszi, talán beteg, és szenvedéseit szörnyen fokozhatja a sok fejébe szoruló hang. A második részben a Grál elbeszélés meggyőzőbb, persze, volt honnét javulni. Egyébként a tenorlét több oldalát is meg lehet nézni az estén. Albert Tamást, aki nem hős, csak hangmagasság, még azt sem mondanám, hogy érzé­ketlenül adta volna elő a Manon Lescaut III. felvonásá­ból az áriát, csak a hanganyag nem nemes, így aztán legfőbb erénynek azt mondhatjuk el, hogy legalább nem hamis. Mert Fekete Attilának igazán pompás matéria adatott, férfi­as és szép színű a hang, csak­hogy a magasságokkal problé­ma van, jelen pillanatban elér­hetetlennek tűnnek, így aztán mindig csak valami hasonlót hallunk, nem azt, amit kellene. A harmadik Attila vezetékneve Wendler, és ő a klasszikus, olasz stílust követi, emeli a ke­zét az érzelmi csúcspontokon, érdekes a hangszíne a maga pasztelles árnyalatával, de még mindig nem kész művész, még mindig nem teljesen ura a hangjának, még mindig megle­pi áthallgatva az embert az ér­zés: Isten kezében vagyunk. Nyári Zoltán ennek éppen az ellentéte: nagyon tudatos, na­gyon kidolgozott az alakítása, és teljes értékű, pontosan an­­­nyi benne a gesztus, amennyit a pódium elbír, szív is van Lenszkij áriájában meg ész is - csak a hang lehetne kicsit szebb. Vagy akár sokkal szebb. Közreműködött még felvé­telről az ünnepelt, Simándy Jó­zsef. Pótolhatatlan. De azért az este mégis arról szólt, hogy ha igazán őt ünnepeljük, nem ezen kesergünk, hanem előre tekintgetünk, és keressük a magunk pótolhatatlanjait. Tenor és társai Színház Ízelítő az új számból Mindig szemben úsztál az árral. Semminek nem dőltél be, és nem lettél szolgája semmi bóv­linak. (Sopsits Árpád Bertók Lajosról)­­ Ha a táncnyelv alap­ján pásztázom végig a bőséges koreográfiai kínálatot, a balett helyzete drámainak­­ látszik. (Fuchs Lívia az elmúlt tánc­évadról)­­ A grúz színész kép­telen eljátszani egy realista da­rabot. Ezért nem lehet Grúziá­ban Csehovot rendezni. (Be­szélgetés Robert Szturnával). NÉPSZABADSÁG • 2006. SZEPTEMBER 12., KEDD Kultúra•11 HIRDETÉS

Next