Népszabadság, 2007. december (65. évfolyam, 280-303. szám)

2007-12-01 / 280. szám

2 • 2007. DECEMBER 1. SZOMBAT • NÉPSZABADSÁG Magyarország MSZP-tagrevízió Zuglóban Szalay Tamás Lajos Tegnap este hat óráig jelentkez­hettek a zuglói MSZP tagjai a pártirodán azért, hogy igazol­ják: valós személyek, nem fan­tombeszervezettek. Lapzártán­kig még nem összesítették az adatokat, de annyi bizonyos, hogy magas számban jelentkez­tek az érintettek, elsősorban a nem zuglói illetőségű tagok. A tagrevízióra azért volt szükség, mert a helyi szervezetben belső pozícióharc alakult ki két-há­­rom éve, miután Tóth Csaba egykori Vas megyei elnök „be­jelentkezett” Zuglóban, és több­­tucatnyi tagot hozott magával. A kis létszámú szervezetnél ennyi új belépő gyorsan átala­kítja az erőviszonyokat, ezért a másik érdekelt oldal szintén be­léptetett néhány új „aktivistát”, majd az elnökség tagfelvételi moratóriumot rendelt el. A mo­ratóriumot viszont mind a párt budapesti, mind az országos etikai bizottsága szabályelle­nesnek mondta ki, és feloldatta. A Népszabadságnak nyilat­kozó zuglói „öregek” közül töb­ben Tóth Csabát vádolták az­zal, hogy át akarja venni a ha­talmat a pesti szervezetnél. Tóth Csaba lapunknak azt mondta: nem akar a múlttal foglalkozni, miután Vas megyé­ben is bebizonyosodott, hogy alaptalanul vádoltak meg helyi vezetőket. „Egy tisztulási folya­mat közepén vagyunk, érdem­ben csak ennek lezárulta után lehet beszélni” - tette hozzá. A feszültséget a Szűcs István szocialista alpolgármester ve­zette elnökség nemrég bejelen­tett lemondása oldhatja. A tag­revíziót követően így rendkí­vüli küldöttgyűlést kell tartani, és új vezetőséget választani. Burány Sándor, az MSZP buda­pesti elnöke lapunkkal közölte: a tagrevízió oka az volt, hogy a helyi szervezet prominensei kölcsönösen fantombelépteté­sekkel vádolták meg egymást. A Tóth Csabát ért vádakkal kapcsolatban Burány azt mondta: ha valakinek kifogása van Tóth tevékenységével kap­csolatban, a megfelelő fóru­mokhoz fordulhat. WWW.NOL.HU Gripen-vádak a levegőben „Politikai tanúvallomást” akar Dávid Ibolya a pártel­nököktől: nem kaptak csú­szópénzeket a korrupció­­gyanús Gripen-ügyben. Az MSZP és az SZDSZ csípő­ből visszalőtt: a Gripenek vásárlásakor az MDF elnö­ke volt az igazságügyi mi­niszter, ők viszont ellen­zékben. Kinek kell tanúval­lomást tenni? Csuhaj Ildikó „Alulírott, igazolom, hogy az általam vezetett párt, illetve politikusai semmilyen formá­ban - sem közvetve, sem köz­vetlenül, sem közvetítő cége­ken vagy magánszemélyeken keresztül - nem kaptak illegá­lis pénzügyi támogatást a Gripen-vadászgépek beszer­zése kapcsán” - e tanúságtétel megtételére szólította fel teg­nap Dávid Ibolya a parlamenti pártok elnökeit. Az MDF el­nöke határidőt is szabott: hét­fő, 12 óra. Dávid szerint, ha kiderülne, hogy valamelyik párt kapott il­legális pénzeket, az elnökének le kell mondania tisztségéről. Az MDF elnöke felszólítását azzal támasztja alá, hogy min­den eddiginél komolyabb, több országot érintő korrupci­ós gyanú fogalmazódott meg vezető magyar pártokkal és rajtuk keresztül Magyaror­szággal szemben a Gripenek beszerzése, illetve az ezt köve­tő szerződésmódosítás ügyé­ben. A gyanú Dávid szerint két kormányzatot is érint: az Or­bán Viktor vezette kabinetet, amely az eredeti szerződést kötötte, illetve a Medgyessy­­kormányt, amely 2003-ban módosította a szerződést. Az MDF vezetője megszólalását a The New York Times című amerikai lap írására alapozta, amely az amerikai Központi Hírszerző Ügynökségre (CIA) hivatkozva Magyarországot is az ügy korrupciógyanús terü­letének minősítette. A Gri­penek, illetve gyártóik ügyei­ben nyomozás folyik Svédor­szágban, Ausztriában és Angli­ában is. Nyakó István MSZP-szóvi­­vő szerint, „ha Dávid Ibolyá­nak lelkiismeret-furdalása van, akkor annak az árát nem az akkori ellenzéki pártokkal kell megfizettetni, hanem az Orbán-kormány igazságügy­minisztereként szólnia kellett volna a kormányülésen, hogy a Gripen-ügy körül gyanús dolgok zajlanak”. Gusztos Pé­ter (SZDSZ) úgy fogalmazott, hogy az MDF elnöke rossz aj­tón kopogtat: Dávid Ibolya nem populista politikai akció­val, hanem magyarázattal tar­tozik a közvéleménynek.­­ Választ várunk arra, hogy az MDF elnöke a Fidesz-MDF­FKGP-kormány igazságügyi minisztereként milyen nem­zetközi szerződéseket készí­tett elő a Gripen-vásárlások érdekében. Lapunknak Dávid azzal rea­gált, hogy a Gripenekről ho­zott döntés szakmailag indo­kolt volt. De ma már korrup­ciógyanúról van szó, s „Orbán Viktor hallgatása éppoly be­szédes, mint Gyurcsány Feren­cé”. Felvetésünkre, hogy pél­dául Gyurcsány Ferenc vagy Kóka János akkor még nem volt pártelnök, úgy válaszolt: meg kell kérdezniük párttár­saikat, s az aláírásukkal kell garanciát vállalniuk. Pokorni Zoltán, aki a Fidesz elnöke volt 2001 májusa és 2002 júliusa között, közle­ményben tudatta: pártja, illet­ve politikusai nem kaptak ille­gális pénzügyi támogatást a Gripen-vadászgépek beszer­zése kapcsán. Döntéseiket ki­zárólag szakmai szempontok indokolták. - Ha mégis kide­rülne, hogy az általam koráb­ban vezetett párt kapott ilyen támogatást, akkor azonnal le­mondok pártvezetői tisztsé­gemről - írja. Landolnak az első magyar felségjelű Gripenek 2006. március 21-én - Ki tesz eleget Dávid Ibolya kérésének? Fotó: Szabó Barnabás Az osztrák államügyészség nyomoz, a magyar nem Az osztrák államügyészség a hét eleje óta hivatalosan is vizsgálja, igazak-e a svéd állí­tások, amelyek szerint Alfons Mensdorff-Pouilly mind a ma­gyarországi, mind a csehor­szági vadászgépvásárlás ide­jén tekintélyes jutalékot - a cseh ügyletért 8,7 millió eurót, a magyarországiért 5,91 millió eurót - vett fel a két szerződéskötés elősegítésére. A burgenlandi gróf a vadász­gépeket gyártó Saab vállalat 20 százalékos tulajdonosa, a BAE-Systems tanácsadója. Az államügyészség szóvi­vője szerint a svéd gyanús és a magyarországi, illetve cseh­országi információkon kívül az osztrák bűnüldözés birto­kában nincs egyéb bizonyíték. A magyar ügyészség még nem lépett. A sajtóban megje­lent hírek ugyanis erre még nem adnak alapot - tudtuk meg Borbély Zoltán ügyésztől, a Legfőbb Ügyészség szóvivő­jétől. Ezek ugyanis nem azo­nosak a hivatalos észleléssel. Arról akkor van szó, ha vala­melyik hatóság a saját hatás­körében eljárva büntetőeljá­rás alapjául szolgáló tényt, in­formációt észlel, s ezt az in­formációt továbbítja a nyomo­zó szerveknek. Jelen esetben nincs ilyen adat. Külföldi hatóságtól sem érkezett feljelentés, bejelen­tés, de jogsegély iránti megke­resés sem. „Lelkiismereti szakkör” a szocialistáknak Gaskó Istvánék személyesen keresik meg az „átállítható” képviselőket „Név szerint ismerjük azon szocialista képviselőket, akiknél remélhető, hogy rö­vid »lelkiismereti szakkör« után esetleg a járulékfizetők érdekeit érvényesítik majd az egészségpénztári reform végsza­vazásánál” - mondta lapunknak Gaskó István. A Liga elnöke körülbelül negyven meggyőzhetőnek tűnő MSZP-ssel beszélt. Bugyinszki György-Kun J. Erzsébet - Miután kiderült, hogy a sztrájkok és a múlt heti demonstráció bejelentése előtt ön konzultált az ellenzék vezérével, a Liga-akciók ügye menthetet­lenül átpolitizálódott. Szerencsés ez? - Nem értem, mi a baj ezzel. Orbán Viktor a legnagyobb ellenzéki párt elnöke, szerintem természetes, hogy tárgyalunk. Amikor ő volt a miniszterelnök, akkor az MSZP vezetőjével ugyanígy találkoztam, nem látok különbséget. Ráadásul azt érzékelem, hogy a szocialista párt föladta a baloldali értékek védelmét - az egyéb­ként igen eklektikus Fidesz viszont egészség­pénztárügyben ma baloldalibb, mint az MSZP.­­ Legalábbis most épp baloldalibbnak mutatja magát. Könnyen lehet: napi politikai érdekből.­­ Én szociáldemokrata vagyok, de nem gon­dolom, hogy a munkavállalókat csak az MSZP képviselheti hitelesen. Ha a magát szocialistá­nak nevező MSZP kilép a baloldali értékrend­ből, akkor a szakszervezeteknek kötelességük összefogni akár magukat jobboldalinak mondó erőkkel is ezen értékek védelmében. Mert nem az számít, hogy ki melyik oldalon áll, hanem, hogy ki támogatja az üzleti biztosítók bevoná­sát az egészségbiztosításba, és ki nem. Legyen világos: a szolgáltató egészségügyi intézmé­nyekben szerintünk helyénvaló a verseny, de a biztosítók között nem tudjuk elképzelni. Mert a tb-kasszát a munkaadók és a munkavállalók ad­ják össze, vagyis az nem az állam tulajdona - ezért kizárólag a befizetők dönthetik el, hogy mi történjék ezekkel a pénzekkel. És ebben a pillanatban nincs olyan munkavállalói és mun­kaadói szervezet a befizetői csoportok képvise­letében, amely támogatná az üzleti biztosítók megjelenését.­­ Azért van egy nagyon is legitim szervezet, amely képes kontrollálni, hogy mi történjék az emberek összedobott pénzével, és ehhez még fel­hatalmazása is van: a parlament.­­ Szerintem a tb-járulékok felhasználásának ellenőrzésére nem hivatott a parlament. A befi­zetőknek kell ezt az ellenőrzést elvégezniük. Egyébként szeretném az emlékezetükbe idézni, hogy a Nemzetközi Munkaügyi Szervezetnek van egy olyan konvenciója, amely ezt feketén-fe­­héren ki is mondja. Ezt a Magyar Köztársaság is magáévá tette, papíron­­ csak épp nem tartja be.­­ A tb-önkormányzatokat az a Fidesz számolta fel, amely most stratégiai partner fölállításukban. A reformok egyébként részben épp arról szólnak, hogy mi állampolgárként megnézhessük, mi is történik a járulékainkkal... - Bocsánat, de ez két különböző dolog. Eddig az üzleti biztosítók beengedéséről beszéltünk, amit én helytelenítettem. Ezzel viszont nem mondtam azt, hogy egyáltalán nincs szükség a tb reformjára. A jelenlegi „kifizető ablak” mo­dell szerintünk sem folytatható, és mihamarabb át kellene térni a valódi biztosítói működésre, amelyben a hatékonyságot állandóan ellenőrzik. Tehát mi is reformpártiak vagyunk, csak épp e mostani útkereszteződésben nem a piacosítás felé indulnánk el,­­ így már érthetőbb, hogy a Liga-akciók miért po­­litizálódtak át ennyire az elmúlt napokban. Mert az a félmondata, hogy a Liga reformpárti, mintha elsikkadt volna a nyilvánosságban. Csak a kor­mány magánbiztosítós terveivel szembeni ellen­állás jön át a hírekben, ezért tűnik úgy, hogy azt mondják, amit a Fidesz.­­ így van. Nézzék, én közgazdászként a piacgazdaság híve vagyok. Az egészségügyi el­látórendszerben igenis helye van a piaci ver­senynek. De nem a pénzelosztásban. Ezért utasítottuk el másfél hónapja az OÉT-nak be­nyújtott kormányzati reformkoncepciót, és ezért nem találtuk részletes vitára alkalmas­nak két héttel később a kodifikált törvényja­vaslatot. Hiszen olyan kérdésekről vitázni nem volna értelme, hogy mi legyen a me­nedzsmentjogokkal, vagy miként lehet kivinni az osztalékot, ha a fő csapás irányát helytele­nítjük. Amikor ez világossá vált, akkor jelen­tettük be, hogy ha érvekkel nem megy, a nyo­másgyakorlás többi törvényes eszközéhez fo­gunk nyúlni. - Tényleg lát arra reális esélyt, hogy a kormány visszakozik? - A kormánynak a végszavazásig van lehető­sége arra, hogy visszavonja a koncepciót, azaz december 17-e délutánjáig. Addig megpróbá­lunk meggyőzni egyes képviselőket is kormány­­oldalról. - Személyesen keresik meg tehát azokat a szocia­lista képviselőket, akik talán meggyőzhetők? - Pontosan. Név szerint ismerjük azon szocia­lista képviselőket, akiknél remélhető, hogy rövid „lelkiismereti szakkör” után esetleg a járulékfize­tők érdekeit érvényesítik majd. - Vagyis leszavazzák a reformot. - így van. - Hány meggyőzhetőnek tűnő szocialista képviselő van a listáján? - Körülbelül negyven.­­ „Én közgazdászként a piacgazdaság híve vagyok” Fotó: Sopronyi Gyula

Next