Népszabadság, 2009. július (67. évfolyam, 152-178. szám)

2009-07-27 / 174. szám

www.nol.hu mnaria..i.h. ...„ru­.i...................... NÉPSZABADSÁG • 2009. JÚLIUS 27., HÉTFŐ Kultúra • 11 4045 kiló, négy kerék, 53 harang, egy, az orgonáéhoz hasonló játszóasztal és egy hófehér szakállú belga mű­vész. Ennyi kellett ahhoz, hogy Fertődön is megszólal­hasson ez a Lajtától keletre szinte ismeretlen hangszer: a carillon, más néven ha­rangjáték. Lorenz Péter A hét végén Jo Haazen belga carillonművész adott koncer­tet a fertődi Esterházy-kastély kertjében. Már a délutáni be­mutató sem volt mindennapi: a kúp alakú tiszafák által uralt parkban a modernitást és a ha­gyományokat egy utánfutó formájában ötvöző carillon szürreális látványt nyújtott a kastély homlokzata előtt. És akkor még meg sem jelent a művész hófehér szakállával, leningben, fehér sállal. A pub­likum a hangszertől ötven mé­terre ült, de a park másik vé­gén is kitűnően lehetett halla­ni a carillont.­­ A harangjátékot temp­lomtornyokba tervezték, úgy­hogy akkor szól igazán jól, ha megfelelő távolságból hallgat­juk. A mobil carillon azért kü­lönleges, mert a segítségével a publikum a hangszert és a művészt is láthatja. Ez a kert egyébként ideális helyszín, de egy szűk városi utcában már összezavarodhat a hang­zás. Az ilyesmire a carillon amúgy is hajlamos, mert a ha­rangok tompítását a mai napig nem tudtuk megoldani, így a játékosnak a megfelelő ritmus és hangsúlyok megválasztásá­val kell kiküszöbölnie a hang­szer korlátait - meséli Jo Haazen. Amikor már elég sok harangot sikerült felhalmozniuk, a XVII. században rájöttek, hogy hogyan lehet hangolni őket, és az orgonáéhoz hason­ló klaviatúrán el is kezdtek raj­tuk zenélni. A carillonra úgy kell tekin­teni, mint egy ütőhangszerre, amelynek vannak melodikus lehetőségei is. A legtöbb da­rabhoz átiratot készítenek, amelyben csak a feltétlenül szükséges hangokat hagyják meg, hogy a harangok össze­­csengése ne zavarja össze a harmóniát. Ezt sokáig kell tanulni: rengeteg kortárs mű­vész ír darabokat carillonra, de kevesen veszik a fáradsá­got, hogy megismerkedjenek a harangjátékkal, így végül csak néhány szól jól a hangszeren - teszi hozzá. A carillonművész már tizenhárom évesen a hatalmas antwerpeni kated­­rális tornyában lévő harang­játékon játszhatott, ma pedig a mecheleni királyi „Jef Denyn” carilloniskola igazga­tója, ahol a diákok akár tíz évig is tanulják a hangszer ke­zelését. A főleg flamand nyelvterü­leten, Észak-Franciaországban és Németországban elterjedt carillonnak csupán tíz hor­dozható változata létezik, egyikükkel a művész már a fél világot bejárta. Az Egyesült Államokban - ahol sok egye­temen van carillon - szintén nagy sikert aratott, de a japá­nok és az oroszok is fogéko­nyak voltak a játékára. Jo Hanzen Oroszországgal külö­nösen jó viszonyt ápol, elin­tézte, hogy Szentpétervár két harangjátékot is kapjon, mivel Nagy Péter cár idejében egy­szer volt már ilyen hangszere a városnak. A carillon az egymással versengő flamand polgárok­nak köszönheti a születését, akik a harangok számát ille­tően is le akarták pipálni a szomszéd várost. Amikor már elég sok harangot sikerült fel­halmozniuk, a XVII. század­ban rájöttek, hogy hogyan le­het hangolni őket, és az orgo­náéhoz hasonló klaviatúrán el is kezdtek rajtuk zenélni. Ha­bár a hangszer teljesen más családba tartozik, a kezelésé­ben az orgonától látszatra csak annyiban tér el, hogy a billentyűkön nem az ujjakkal, hanem ököllel kell játszani. A harangok ma már sokkal tisz­tábban szólnak, hála a modern mérési lehetőségeknek, de a finomhangolást továbbra is a harang belső felületén elhe­lyezett karcolásokkal végzik, amelyeknek a titkát csak 6-7 ember ismeri a világon. De hi­ába a tisztaság: a szokatlanul erős felharmonikusok miatt a vájtabb fülűek gyakran hamis­nak hallják a hangszert. A fertődi kastélyban idén koncertsorozaton mutatkoz­nak be az európai Haydn-fesz­­tiválok. Jo Hanzen a meche­leni Haydn-fesztivált kép­viselte, augusztus 1-jén a vi­segrádi országok, 15-én a né­metországi Brühl Haydn-ün­­nepsége látogat el Eszter­­házára. Utazó harangok Egy különleges hangszer, a carillon szólalt meg hét végén a fertődi Esterházy-kastély kertjében Jo Hanzen az utánfutóra applikált harangjátékkal Színház Sam Bobrick-Julie Stein: Csókos Anyád! Thália Színház Zappe László Az idei nyár szórakoztatóipari dömpingje már akkor zavarba hoz, amikor még csak a műso­rokat böngészem. Leginkább azzal, hogy nemcsak a bevett nyári helyeken, szabad tereken és főképp vidéken, de fővárosi kőszínházakban is várják a publikumot, ráadásul néhol ki­mondottan a nyárra szánt elő­adással. Mintha éppen most világosodott volna meg min­denki számára, hogy a színház tulajdonképpen üzlet. Sőt ta­lán jó üzlet is. Mert - gondo­lom én - ha csupa áldozatos ráfizetést hozna ez a sok elő­adás, az áldozatot bi­zonyára nemesebb cé­lokra hoznák meg. Az igazán kellemet­len meglepetések ugyanis akkor érnek, amikor megpróbálom - nem mindig sikerrel - végigülni ezeket a rö­­högtető estéket. A ház tele, a publikum vigad. Elképesztő, hogy mi­ben képesek az embe­rek manapság röhögni, amikor éppen közön­ségként működnek. Nagyjából ugyanazon, amin száz éve, meg az­előtt is. Csak ami egy­kor párizsi, majd pesti színezetben volt divat, az most éppen ameri­kai, közelebbről New York-i mezben hódít. Bár ez sem újdonság persze. A Sam Robrick- Julie Stein házaspár Csókos Anyád! című darabjának azért van egy lényeges újítása. Legalábbis a szórakoztatóipari színjátékok körében: még lát­szólagos értelme sincs. Annak sem, hogy a szereplők levél­formában értekeznek egymás­sal, meg annak sem, ami a le­velezésből kiderül. Pedig vas­kos közhellyel indul a törté­net: túlbuzgó anyuka szerete­­tével elnyomja, tönkreteszi mulya fiát, aki világgá mene­külne, ám amikor úgy látszik, ez sikerült, hiányozni kezd ne­ki a mama. Csakhogy ebből alig futja tizenöt-húsz percre, úgyhogy a szerzők stratégiát váltanak: az asszony személyi­sége átalakul, valami fakírfélé­­vel Indiába megy, ahol rend­szeresen rizst főz szerzetesek­nek. A fiú természetesen nem bírja az addig óhajtott szabad­ságot, egyfelől mind züllötteb­ben kódorog Amerika-szerte, másfelől most már ő is üldözi a mamát, egy ideig a levelei­ben, majd valami vudu­­varázslat segítségével megsza­badítja a fakírtól, akit megetet egy tigrissel. És így tovább, mígnem viccről viccre haladva el nem telik másfél óra és be nem következik egy poénos fordulat, amivel szerencsésen be lehet fejezni a darabot. A Tháliában Vári Éva és Nagy Ervin csaknem feledteti a darabot. Vári Éva ugyan ki tudja, hányadszor játssza el ezt az energikus, fontoskodó, vi­dám, széllel bélelt, a következ­ményekkel mit sem törődő idősödő asszonyt, aki törhetet­len öntudattal és öntudatlan életismeretből táplálkozó hu­morral száguld át az életen, de ezúttal is el tudja hitetni, hogy nem a puszta rutinjából hozza a figurát. Nagy Er­vin bravúrosan egyesíti az idióta, el­­nyomottságában fel­nőni képtelen, a vi­lágban magára ha­gyatva tévelygő gyermeket és a nyo­moré sorsát reflek­­táltan, értelmezve elbeszélni képes in­tellektust, továbbá két egészen remek táncparódiával (ko­reográfus: Dékány Edit) is magasan a szöveg színvona­la fölé emelkedik. Cselényi Nóra né­mely jelmeze vi­szont a darab szint­jén karikíroz. Zna­­menák István rende­ző a sok helyszínt egyetlen díszletfal elé állította (a bal ol­dal a mama, a jobb a fiú térfele), talán még ezzel is fölösle­ges költségbe verve a producert. Fölösleges költség Vári Éva Fotó: MTI - Kollányi Péter RÖVIDEN Domingo fővédnök Plácido Domingo világhírű spanyol tenor lesz a 2010-es pécsi Európa Kulturális Fővá­rosa program (EKF) fővédnö­ke - jelentette be Páva Zsolt polgármester. A fideszes poli­tikus szóban kérte fel a mű­vészt, és ő igent mondott. Ez Domingo számára nem jár kö­telezettségekkel, a nevét adja a programhoz. (MTI) Öt nap Jamaica Az LB 27 Reggae Camp Nem­zetközi Reggae Fesztivál július 29-től öt napon át várja a mű­faj kedvelőit Monorierdőn. A tízéves fesztiválon idén fellép a jamaicai előadó, Don Carlos & Dub Vision Band, és több tucat hazai és külföldi előadó. Ezenkívül lesznek beszélgeté­sek, előadások is. (S. M.) Népzene a strandon A hagyományos és a modern népzenék kedvelőit várják júli­us 30-tól a Ceglédi Gyógy- és Strandfürdőben megrendezett Virga Fesztiválra, amelyen fel­lép például a Suhancos, Péterfy Bori, a Kerekes Band, a Vágtá­zó Csodaszarvas, a Transylva­­nia, a Dobogó Kő, Dévai Nagy Kamilla, a Club Era. (S. M.) Mesepályázat Benedek Elek születésének 150. és halálának 80. évfordulójára meseírói és illusztrátori pályá­zatot hirdetett Dunakeszi ön­­kormányzata és a Magyar Ha­gyományőr Világszövetség. A meséket, meserajzokat általá­nos, középiskolás és 20 év fö­lötti kategóriákban értékelik. A meséket és a rajzokat szeptem­ber 15-ig várják a dunakeszi vá­rosi könyvtárban. (MTI) FAITH NO MORE LACEB mpm hIRDETÉS ! PRODIGY MANIC STREET PREACHERS 1 MAXIMO PARK!KLAXONS SNOW PATROL -TOTEN HOSEN ! WHITE LIES X EDITORS DANKO JONES SUBWAYS THE TING TINGS LIFE OF AGONY JET TURBONEGRO SATYRICON BACKYARD BABIES DONOTS BRUJERIA DISCO ENSEMBLE EXPATRIATE DE STAAT este 11 órától féláron! É IAM THE JJL eSü bu £ D­k M­4. «*** a­h»s POX AUTÓKÉNT ! Klubrácó 15J NtscSft unicum BXE E23 újon; O itt H awanr» fSTtjio íac cgg

Next