Népszabadság, 2010. május (68. évfolyam, 101-124. szám)

2010-05-03 / 101. szám

Fotó: Szabó Bernadett 2010. MÁJUS 3., HÉTFŐ • NÉPSZABADSÁG 2 • Magyarország www.nol.hu Horváth Csaba „jó híre”: díjmentes BKV Szalay Tamás Lajos Az MSZP 2013-ig fokozatosan díjmentessé tenné a tömeg­­közlekedést a fővárosban - je­lentette be május elsején, a vá­rosligeti MSZP-majálison Hor­váth Csaba szocialista főpol­gármester-jelölt, aki már na­pokkal a május elsejei dátum előtt óriásplakátokon hirdette: „Van egy jó hírem!”. Ez volt az. Horváth elképzelése és válasz­tási programja szerint a BKV ingyenességét a környezetvé­delmi zónák fizetőssé tételé­ből és a parkolási díjakból fe­deznék. A terv szerint minden, legalább négy éve budapes­ti lakcímkártyával rendelkező­nek, valamint a fővárosban ta­nuló nappali tagozatos diáknak díjmentes lenne a tömegközle­kedés. Egyúttal vonzóbbá ten­nék a kerékpáros- és a gyalo­gosközlekedést is. A környe­zetvédelmi, behajtási zónák bevételeiből ötvenmilliárdot remélnek. Horváth Csaba bejelentését a kormány nem kommentálta, a Fidesz szerint „ilyen marha­ságot legutóbb Horn Gyula mi­niszterelnök mondott, aki in­gyen repülőjegyet ígért a nyug­díjasoknak”. A Városi és Elővá­rosi Közlekedési Egyesület fe­lelőtlennek és szakmailag meg­alapozatlannak tartja a tervet, a szintén zöldprogrammal és dugódíjjal kampányoló LMP is erősen kritikus a megvalósítást illetően. Horváth Csaba és az MSZP a meghirdetett program­hoz aláírásgyűjtésbe kezdett. A szombati majálison fel­szólalt Mesterházy Attila szo­cialista frakcióvezető is, aki beszédében többek között azt mondta: csak olyan politikát tud képviselni, amely a mun­kavállalók érdekképviseletéről szól. „A mi feladatunk, hogy azok hangját erősítsük fel, akik bérből élnek vagy diákok, nyugdíjasok, hátrányos helyze­tűek. Ők építik a sikeres Ma­gyarországot, nem a spekulán­sok, a nagytőkések. A MSZP- frakció a következő években nem fog a szakszervezetek, ér­dekképviseletek megkérde­zése nélkül dönteni”, mondta Mesterházy. A szocialista poli­tikus hozzátette: az MSZP vis­­­sza fogja szerezni az elvesztett bizalmat, az elmúlt időszak fo­lyamatait azonban ki kell érté­kelni. Bejelentette, hogy min­den baloldali közösségbe el­megy, ahová meghívják, mert kíváncsi „elvtársai és barátai” véleményére a baloldal jövőjét illetően. „Konstruktívnak, ke­ménynek, kritikusnak kell len­nünk, s nyitott, demokratikus, nemzeti politikát kell folytat­nunk”, fogalmazott Mesterházy Attila. Nagy ára volna az ingyenes pesti tömegközlekedésnek Szakértők szerint felesleges és kivitelezhetetlen az ötlet Kidolgozatlan, felesleges és megvalósíthatatlan a szak­értők szerint Horváth Csa­bának az ingyenes BKV-ról szóló víziója. A „díjmentes” tömegközlekedés megvaló­sítása évi 70-80 milliárdba kerülne az adófizetőknek. Schmidt Gábor A parkolási díjakból és a dugó­díjból várható, évi 50 milliárd forintra becsült bevételből ten­né díjmentessé 2013-tól a buda­pesti tömegközlekedést a fő­városban legalább négy éve la­kóknak, valamint a Budapesten nappali tagozaton tanulóknak Horváth Csaba, az MSZP főpol­gármester-helyettese. A politi­kus javaslatát a lapunknak nyi­latkozó közlekedési szakértők egyöntetűen kidolgozatlannak, feleslegesnek és megvalósítha­­tatlannak tartják. Szálka Miklós közlekedés­mérnök, korábbi fővárosi kép­viselő ezzel kapcsolatban arra hívta fel a figyelmet, hogy Buda­pesten nem egy kézben van a fi­zetőparkolás. Az abból szárma­zó bevételek nagy része nem a fővároshoz, hanem a kerületek­hez folyik be, ráadásul nem is átlátható módon. További gond, hogy az Alkotmánybíróság ko­rábban alkotmánysértőnek mi­nősítette a fizetőparkolási sza­bályokat, ha annak jogalapját az új Országgyűlés sürgősen nem rendezi, akkor júliustól Buda­pesten megszűnik a fizetőpar­kolás. Szálka szerint a Gorenje­­korszakban Bécsben a magyar bevásárlóturistáknak a város ingyenbuszjáratot biztosított a Práternél kialakított P+R parko­lótól, vagyis az ingyenes tömeg­­közlekedésre vannak példák, de azok specialitások, az egész rendszert ingyenessé tenni sze­rinte katasztrofális ötlet. A közlekedésmérnök úgy vé­li, súlyosan túlbecsülik a dugó­díjtól várt bevételeket, ráadásul Londonban a behajtási díj beve­zetése előtt hatalmas összegeket költöttek P+R parkolók kialakí­tására és a tömegközlekedés fej­lesztésére. Jelenleg Budapesten nem adottak a feltételek a dugó­díj bevezetéséhez - szögezte le. A Városi és Elővárosi Köz­lekedési Egyesület lapunkhoz eljuttatott közleménye szerint a dugódíj feltételei jelenleg Bu­dapesten nem adottak, a Hor­váth Csaba által ettől remélt bevétel nagyságrendje pedig szerintük irreális. A mai bu­dapesti tömegközlekedésnek sem a kapacitása, sem a szol­gáltatási színvonala, sem a jár­műparkja nem alkalmas a du­gódíj miatt átülő autósok átvé­telére. Mint írták, a nyolcmil­­liós lakosú Londonban éven­te ugyan 44 milliárd forintnak megfelelő bevételt hoz az egy­szeri, nyolcfontos (2400 forin­tos) dugódíj, Budapesten azon­ban ennyi pénzt kérni a behaj­tásért a VEKE szerint irreális. Számításaik szerint alig 8-9 milliárdot hozna évente Buda­pesten a dugódíj. Ráadásul an­nak bevezetése - a bevezető utak mentén a kamerás belép­tetőkapuk kiépítése, a szüksé­ges apparátus létrehozása - a főváros által megrendelt elő­zetes szakmai becslések sze­rint mintegy negyvenmilliár­dos beruházást igényelne, ami két év alatt térülne meg. A BKV mintegy 130 milliár­dos éves költségvetéséből a tö­megközlekedés díjmentessé té­telével évente 68 milliárd forint esne ki. (A jegyárakból 51 milli­árd a cég bevétele, ehhez jönne még kieső tételként a kedvez­ményes diák- és nyugdíjasbérle­tekért nyújtott 17 milliárdos ál­lami támogatás.) E summának a kivonása a BKV azonnali csőd­jével járna a VEKE szerint. Horváth Csaba elgondolása szerint csak a budapesti lak­hellyel rendelkezők kapnák ingyenesen a szolgáltatást. Ez a VEKE szerint azt jelentené, hogy a tömegközlekedésért lé­nyegében senki nem fizetne - hiszen a vidékieknek megérné ideiglenesen átjelentkezniük a fővárosba -, az ellenőrzés és az értékesítés teljes rendsze­rét azonban továbbra is fenn kellene tartani, például a kül­földieknek szóló jegyek érté­kesítése és ellenőrzése miatt. Ráadásul, a már ma is nagy­részt adóforintokból fenntar­tott fővárosi tömegközlekedés kizárólag a budapestiek szá­mára történő ingyenessé téte­le alkotmányossági aggályokat is felvet. A parkolási bevételek tömeg­közlekedés-fejlesztésére fordí­tása csak Budapesten számít új ötletnek, Bécsben évtizedek óta így megy, de Szegeden és Deb­recenben is a helyi tömegközle­kedési vállalat működteti a fize­tőparkolást, és gazdálkodik az abból származó bevételekkel. A felvetés ezen része pártolha­tó, a fővárosi tömegközlekedési rendszer egészének díjmentes­sé tétele azonban teljesen értel­metlen - mondta lapunknak Se­rény­i János, a Közlekedéstudo­mányi Intézet tudományos fő­tanácsadója. Hozzátette, Nyugat-Európá­­ban akad példa hasonlóra, de kuriózumként és legfeljebb kis­városokban, és ott is csak a vas­útállomástól vagy a városszéli parkolótól a centrumba vezető járatok ingyenesek. Budapes­ten hasonló módon, mondjuk a belvárost átszelő 15-ös busz­járat ingyenessé tétele vetőd­hetne fel. Berényi János sze­rint a nagyvárosi tömegközle­kedés ingyenessé tételére tíz­húsz évvel ezelőtt kísérletez­tek Nyugat-Európában, példá­ul Rómában, de végül minde­nütt elvetették, mert hatalmas bevételkieséssel járt volna, ér­zékelhető utasszám-emelke­­dést ugyanakkor nem eredmé­nyezett. LMP: a kisgyermekes anyák védelmében Konkrét, a kisgyermekes és a terhes anyák jogaiért kiálló szakpolitikai anyagokat akar megfogalmazni a parlament­ben az LMP - mondta szomba­ton, a párt hűvösvölgyi majáli­sán Szabó Tímea (képünkön). A párt leendő országgyűlési képviselőjének szavai szerint ez a hétvége kiemelten fontos a számukra, mert most van má­jus elseje, illetve anyák napja, és most lép életbe az a rendel­kezés is, hogy a kisgyermekes anyák csak két évig jogosultak a gyesre. Szabó Tímea kijelen­tette, hogy segíteni kell a kis­gyermekes nők munkaerőpiac­ra való visszaállását, de - szavai szerint - ehhez egyéb intézke­déseket is társítani kell. Azzal, hogy az LMP bejutott az Or­szággyűlésbe, új lehetőségek nyíltak meg a számukra, hogy felléphessenek a kisgyermekes és a terhes anyák jogaiért. Ép­pen ezért a párt konkrét szak­politikai javaslatokat fog meg­fogalmazni. (MTI) Orbán Viktor üzenete: Eddig nem becsülték a munkát Nemzeti ügy, hogy mindenki­nek legyen munkája, aki dol­gozni akar - írta május elseje alkalmából Orbán Viktor, a Fi­desz elnöke az MTI-hez eljut­tatott köszöntőjében. „Magyarországnak tehetsé­ge van az értelmes, szép és be­csületes munkához, tehetsége van a sikerhez. Ezt be is bizo­nyította az elmúlt hetekben az egész világ számára. Rég nem látott összefogással megdön­töttünk egy rendszert, amely nem becsülte sem a mun­kát, sem a munkát végző em­bert. Alapítottunk helyette egy újat: a nemzeti együttműködés rendszerét, amely a munka és a munkát végző emberek meg­becsülésére épül” - fogalma­zott köszöntőjében a kormány­fői poszt várományosa. Hozzá­tette: „Mi, magyarok történel­münk során többször is megta­pasztaltuk, hogy sem az ország, sem polgárainak jövője nem épülhet spekulációra, dologta­­lanságra vagy semmittevésre. Mi, magyarok tudjuk, hogy az embernek munkából lesznek a javai, sikerei, a munka teremti meg önállóságát és független­ségét.” Orbán Viktor, a Fidesz mi­niszterelnök-jelöltje végeze­tül jókívánságait és nagyrabe­csülését küldte „minden dol­gozó, dolgozni vágyó és mun­kájával becsületet szerzett nyugdíjas magyar embernek és családjaiknak”. (MTI) Vona Gábor: A Fidesz bele fog bukni A Jobbik elnöke szombaton az Óbudai Hajógyári szigeten, a párt május elsejei rendezvé­nyén azt mondta: a Fidesz bele fog bukni a kormányzásba. Vo­na Gábor kiemelte, hogy a Job­bik „minden, a nemzet érdekét szolgáló javaslatot” támogatni fog, de a kormánytöbbség leg­kíméletlenebb ellensége lesz, és akár utcára is szólítja az embe­reket, ha a Fidesz nem tartja be az ígéreteit. Kifejtette: a Jobbik kezde­ményezőként lép föl a triano­ni békeszerződés évfordulójá­nak nemzeti emléknappá nyil­vánításában, a kettős állampol­gárság megadásában, a magyar termőföld védelme érdekében, mert - idézzük - „Salamonok” Magyarországon ne szerezhes­senek földtulajdont. A Jobbik vezetője közölte, hogy a „Szent Korona eszmén alapuló alkot­mányosság” életbe léptetésén is dolgozni fognak, valamint az eddigi „talpnyaló külpolitika” helyett a keleti, ázsiai piacok fe­lé nyitást szorgalmazzák. Vona Gábor egy olyan süllyedő ha­jónak nevezte a „szekularizált, fogyasztásra épülő, erkölcste­len” nyugati kultúrát, amelyen ő nem akar „megdögleni”. Hoz­zátette: egy magyar őstörténe­ti intézet felállítása is a céljaik között szerepel, annak tisztába tétele érdekében, hogy honnan is származnak a magyarok. „Én nem vagyok finnugor”, jelentet­te ki. (Munkatársunktól)

Next