Népszabadság, 2011. szeptember (69. évfolyam, 204-229. szám)

2011-09-15 / 216. szám

2011. szeptember 15., csütörtök | Népszabadság 15 Kultúra Halk szavú terminátor FILM Papp Sándor Zsigmond Drive - Gázt! Forgalmazza a Fórum Hungary Úgy kezdődik Nicolas Winding Refn filmje, mintha csak fejet kívánna haj­tani a Luc Besson-féle Szállító-triló­gia előtt. Annyi különbséggel, hogy a Ryan Gosling alakította sofőr még ke­vesebbet beszél, mint a Jason Statham megformálta Frank. Csak elsorolja a szabályokat és kész, onnan már tiszta koncentráció az egész figura. Ez a pro­fizmus pedig messze nem kíván olyan látványelemeket tudásának igazolá­sára, nem kér olyan paródiába hajló kaszkadőrmutatványokat, mint Bes­son limonádéja. Elég, ha tudja, melyik felülj­áró alá kell behúzódni, ha felbuk­kan a rendőrségi helikopter. Kis trükkje a forgatókönyvnek, mégis messzire vezet, hogy a főhős­nek nincs előélete, a semmiből buk­kan fel, egyszer csak munkát kér Shannon autójavítójában, és kaszka­dőrként is dolgozik. Ennyit tudunk ró­la, ami máris bonyolult személyiséggé emeli a sofőrt, hiszen bármit belekép­zelhetünk. Lehet exkommandós vagy kiugrott szakács, sorozatgyilkos vagy koreográfus, mindegy is, mert ami­kor először fenyeget meg valakit, hogy szétveri az állkapcsát, akkor csak úgy somolygunk magunkban, hogy persze pont ez a kákabélű fog itt pofonokat osztogatni. De amikor megtörténik, amikor átváltozik a bosszú angyalá­vá, és úgy tűnik, nincs senki, aki meg­állíthatná, akkor ezt is elhisszük ne­ki, hirtelen olyan fenyegető lesz, mint Schwarzenegger legjobb pillanatai­ban. Csak épp robotszerkó és köteg­­nyi izmok nélkül. A tekintete változik meg, a félszeg mosoly tűnik el. Ha egy kicsit is kételkedtünk ab­ban, hogy jelenleg Gosling az ame­rikai filmgyártás egyik legtehetsége­sebb fiatal színésze, akkor ezt ideje tényként kezelnünk. Rövid idő alatt láthattuk független filmben melós, le­ragadt férjként, vígjátékban szívtipró­ként, most halk szavú terminátorként, és mindegyikben az alakítás intenzitá­sával, apró, de annál hatásosabb gesz­tusokkal lepett meg minket. És hihe­tetlen könnyedséggel, mintha csak épp ott és akkor találná ki, csípné el a figura lényegét. Mintha csak így men­ne az egész, ujjpattintásra. A mostani, átütő jelenléthez per­sze kell a dán rendező is, aki megle­pően szikár filmet tesz elénk, amely­ben a szerelemhez hasonló érzemé­­nyek is olyan visszafogottak, mint egy angol vacsora, vagy legalábbis kopot­tak, fakók, életízűek. Ezért is okoz szinte fizikai fájdalmat az elkerü­lhe­tetlen brutalitás, az erőszak naturaliz­musa, ahogy szép lassan kitölti a tör­ténet réseit. Winding Refn érdeme az is, hogy minden szerepre megtalálta a megfelelő színészt, Ron Perlman rég volt ilyen jó a tenyeres-talpas gengsz­ter szerepében, s még a sírós szemű Carey Mulligan is képes valamiféle árnyalatot csempészni örök szomorú­ságába. Kérdés persze, hogy ez a re­mekül összepakolt, igencsak szóra­koztató film megér-e egy Arany Pál­mát vagy legjobb rendezést Cannes­­ban, s ezzel azt a sugallatot is, hogy a nagy előd, Tarantino nyomába érhet. A kérdés persze idejétmúlt, hiszen tudjuk, hogy a válasz felemás: Pálmát nem, legjobb rendezést viszont kiér­demelt a film. És ezzel nehéz is vitatkozni: jó ér­zékkel összehozott, rendezésében ta­­níthatóan következetes és kézben tar­tott, kiváló zsánereim a Drive, amely­nek egyes jelenetei miatt sokáig fel fogunk szisszenni a villamoson, ha eszünkbe jutnak. Márpedig eszünk­be fognak jutni. Zsenialitása viszont egyelőre még csak tart a Ponyvare­gény felé. De legalább tudja, hogy mi a cél. Ryan Gosling minden szerepében az alakítás intenzitásával lep meg minket Skanzen A mozdony füstje és a magyar vidék A vasút hatása a muskátlira Csordás Lajos Én nem tudtam eddig, hogy az állam­vasutaknak köszönhetem a muskátlit az ablakomban. Csak most derült ki, amikor kint jártam a szentendrei skan­­zenban, ahol egy hatalmas magtárépü­letet telepakoltak annak bizonyítékai­val, hogy miként modernizálta a vasút a magyar vidéket. Mert a muskátli is a vasútnak köszönhető, „tudtuk meg”. Az állomások és a bakterházak díszíté­sére ültették előírásszerűen. Mifelénk a felfelé álló szárú fajtát, a Lajtán túl pedig a lecsüngőt. És aztán így tetszett meg s terjedt el a falusi portákon, így vált magyar virággá a muskátli. A vasút a kiegyezés után szédüle­tes ütemben hálózta be az országot, s nemcsak árut és utasokat vitt, hanem kultúrát is közvetített. A történelmi Magyarországot 1914-re 21 200 kilo­méternyi vasútvonal szőtte át. Hatása így az ország minden szögletébe elért. Trianon után maradt 6800 kilométer. De még ennél is döbbenetesebb, hogy ha azon az 52 ponton, ahol a trianoni határ elvágta a vonalakat, ma vissza­építenénk néhány száz métert, vis­­­sza lehetne állítani a 21 ezer kilomé­teres régi hálózatot. A vasút fénykora - A vidék modernizációja című kiál­lítás nagyon hatásosan bombáz ben­nünket efféle adatokkal, az érdekes számokat kiemelve, úgyhogy nem kell szövegtengerből kimazsolázni azokat. A tablók szövegezésére egyébként kü­lön szövegírót szerződtetett a kiállí­tás kurátora, rendezője, Sári Zsolt, ami ugyancsak példaértékű. Négyfé­le hosszúságú szövegtípust alkalmaz­tak, így végig lehet menni akár cím­szavakban is a kiállításon, de tetszés szerint el is lehet mélyülni az egyes té­mákban. De ne ragadjunk le a szövegeknél, hisz a kiállítás valódi látványtár. Olyan l­átványm­egol­dáso­k­ka­l, mint például az utazóközönség társadalmi össze­tételét szemléltető különböző útihol­mik, a bejárók aktatáskájától a kiván­dorlók utazóládájáig és a kofák kosa­ráig. A kubikostalicska jelképezi a ha­talmas vasútépítéseket, amelyek meg­élhetést adtak a szegényparasztság egy részének. „Az 1890-es években 8000 km helyiérdekű vasút épült az ország­ban. Évente átlagosan 400 kilomé­ter új vasutat adtak át a forgalomnak” - idézem a rendező kiállítási blogját, amely szintén remek ötlet. A vasút hi­hetetlen gyorsaságú terjedését meg is jelenítik. Egy Kárpát-medencét for­mázó terepasztalra vetítik fel a nagy hálózat kialakulását: mintha egy lát­hatatlan pók szőné tele pár másodperc alatt a régi Magyarországot. Néhány jól megválasztott tárgy és néhány jól kiválasztott összefüggés elég ahhoz, hogy az ember azt érez­ze, valamivel többet ért a világból, mi­után itt végigsétált. Például megér­ti, milyen szerepe volt a tonettszék el­terjedésében a vasparipának. A to­­nettgyárak általában olyan helyekre települtek, ahol volt vasút és bükkerdő (Nagy-Ugróc, Besztercebánya, Kassa, Ungvár, Zólyom). Majd pedig a vasút lett az egyik legnagyobb megrendelő­jük, ami csak tovább segítette bútoraik elterjedését: a polgári otthonok után hamarosan megjelentek a paraszti la­kásokban is. Vagy egy másik érdekes történet: a vasút hatása a népviseletre. Mosolyog­va szemléljük, hogy Túrán például száz évvel ezelőtt a vasúti tiszti zubbonyhoz hasonlatos kabátkával szédítették a le­gények a fehérnépet, ezt hordták kö­zönséges fehér vászonnadrággal és ka­lappal. A vasutasruha ugyanis egzisz­tenciális vonzerőt jelentett. Ugyan­így a nőknél a távírászkisasszonyok egyenkosztümje csinált divatot zsinó­­rozott, díszített változatban. És a vasút hatása a gasztronómiára? A restik valamikor - de régvolt! - a leg­jobb éttermeknek számítottak. Máig találkozni az étlapokon a zónapörkölt­tel például. Ez a vasúti vendéglátásból lett népszerűvé a zónarendszer beveze­tése után, amely olcsóvá tette az uta­zást. „Azt akarom, hogy a brassói tens­­asszony Budapestre jöjjön kalapot vá­sárolni!” - mondta állítólag Baross Gá­bor, s ez a mondása a kiállítás ötletadó mondata lett. Ebből kiindulva akarták megmutatni, hogy mi volt a vasút hatá­sa a paraszti, polgári életben. Még nagyon sok minden egyéb­ként. Hatása volt az egyleti életre (da­lárdák, sportkörök, olvasókörök szer­veződtek a vasút alkalmazottaiból), a tárgykultúrára (­ azok a remek moz­­donyos zsebórák!), a települések faso­raira (a vadgesztenye és a hárs városi fává válását főleg a vasútnak köszön­hetjük), de még a pontos időre is. Nem tudom, kiderült-e az eddigiek­ből, hogy remek, modern szellemű ki­állítással van dolgunk, ahol elsősorban nem a tablók beszélnek, hanem a tár­gyak és az installációk - nagyon sok egyszerű és nagyszerű összefüggést felfedeztetve a látogatóval. Én például egész másképp nézek most már az ab­lakomban virító muskátlira is. A szentendrei kiállítás valódi lát­ványtár A SZERZŐ FELVÉTELE HIRDETÉS

Next