Népszabadság, 2011. november (69. évfolyam, 256-280. szám)
2011-11-08 / 261. szám
A honvédség az áldozatokat hozza haza, a mentőrepülőgép a túlélőket ► Közlekedésbiztonsági szakértőket küldött a rendőrség Hurgadába. " Még nem tudjuk, műszaki vagy emberi hiba-e a tragédia oka. Világ ^7 FORRÓSÁG ÖNTI EL PALYA BEÁT, HA-ÍR Kultúra ^14 Vállalatfelvásárlás Tízmilliárdot költhet a vagyonkezelő a győri járműgyártóra Államosítják a Rábát Ábrahám Ambrus Kapitány Szabó Attila Felvásárolja a győri Rába Járműipari Holding Nyrt.-t a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV). A szervezet hétfőn vételi ajánlatot tett a 13,4 milliárd forint jegyzett tőkéjű társaság összes részvényére. Azt egyelőre nem lehet tudni, hogy az állam milyen forrásból fedezi majd az ügyletet. A magán-nyugdíjpénztári vagyonból tőzsdézik-e (bár a hatályos törvényi előírások szerint erre nem lenne lehetőség), vagy az EU-IMF-hitelkeretből lehívott, de még fel nem használt pénzekből nagyvonalúskodik (miként tette azt a Mol-részvények megvásárlásakor), avagy egy harmadik zsebből kerül elő a szükséges összeg? Csak azt lehet biztosnak tekinteni, hogy a szükséges pénz már megvan, az MNV Magyar Államkincstárnál vezetett számláján parkol. Az elemzők, kereskedők számára tegnap nem sokkal dél előtt világosodott meg a kép, hogy miért is függesztették fel múlt szerdán a Rába papírjainak kereskedését a tőzsdén. A BÉT honlapján ekkor tette közzé az MNV nyilvános vételi ajánlatát részvényenként 815 forintos áron. Az állami vagyonnal sáfárkodó szervezet az adófizetők pénzének tőzsdére viteléről már tájékoztatta a pénzügyi felügyeletet (PSZÁF), és európai versenyfelügyeleti eljárást is kezdeményeznek majd az ügylet engedélyeztetése érdekében. Kétsége azonban senkinek ne legyen: a hatóságok aligha gátolják majd a Rába államosítását. Zsúfolt napja van Pintér Istvánnak - mondták tegnap lapunknak Győrben. A Rába elnöke egész nap tárgyal, lélegzethez talán csak késő délután juthat, de az sem biztos. Ami érthető, hiszen az ötvenes évek eleje óta kevés magánkézben lévő vállalat vezetésének volt része nálunk államosításban. A Rába menedzsmentjének azonban most alkalma lesz a tapasztalatszerzésre - különösen, ha a nemzeti vagyonkezelő cég tartja az ígéretét, és valóban nem változtat a cégvezetés összetételén. Akárhogy is, a vagyonkezelő ajánlata igen bőkezűnek tetszik: az MNV a részvényekért harmadával kínál többet annál, mint amennyiért a Rába-papírok az utóbbi időben a tőzsdén forogtak. Az elmúlt fél év átlagárához viszonyítva is gáláns, hiszen ebben az időszakban forgalommal súlyozottan számolva 668 forintot értek a részvények, míg az elmúlt egy évben az átlagár 737 forint volt. A tőkepiaci törvény szerint azonban az előbbiek mellett az ajánlattevő által vásárolt részvény legmagasabb ára is számít, és közülük a legmagasabb áron lehet megtenni a vételi ajánlatot. Márpedig az állam 815 forintért vett korábban Rába-részvényt. Az MNV ajánlatában nem mulasztja el megemlíteni, hogy a tavaly decemberi konszolidált éves üzleti beszámolója szerint a cég egy részvényre jutó sajáttőke-értéke 747 forint. Hogy az MNV-nek, s így közvetve az adófizetőknek mennyibe kerül a Rába felvásárlása? Ez elsősorban attól függ, hogy a kisrészvényesek közül mennyien válnak meg papírjaiktól, a vállalat részvényeinek kétharmada ugyanis az ő kezükben van. Jelenleg állami tulajdonban van a részvények 16,15 százaléka, ennek nagyobb része a Nyugdíjreform és Adósságcsökkentő Alapban (nyugdíjalap) van, amelyhez a magánnyugdíjpénztáraktól került, míg egy kisebb pakett felett a Magyar Fejlesztési Bank cége, az MFB Invest diszponál. A Rába-papírok 10,85 százaléka a maláj DRB Hicom Group kezében van, míg 7,68 százalék a saját részvény aránya, vagyis a részvények ekkora hányada a Rábánál parkol. Amennyiben minden szereplő eladja részvényeit az MNV-nek, akkor a járműgyártó felvásárlása csaknem 11 milliárd forintba kerül, ám a nyugdíjalap és az MFB Invest esetében az állam egyik zsebéből a másikba rakja át a pénzt, így valójában a számla 9,2 milliárd forintra rúghat. A DRB-vel és - nem meglepő módon - a nyugdíjalappal már megállapodott az MNV, míg a kisrészvényeseknek egy hónapjuk lesz eldönteni, hogy élnek-e az ajánlattal. Hogy miért van szükség a Rába „visszaszerzésére”, arról a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium úgy nyilatkozott: a „vásárlási szándék (...) szilárd közpolitikai megfontolásokon alapul, ám egyútttal üzletileg is indokolható. A járműipar Magyarországon kulcsszerepet játszik a gazdasági növekedésben, a foglalkoztatottság bővítésében, és kiterjedt beszállítói körén keresztül a kis- és középvállalkozói szektor megerősítésében.” Elemzők szerint ugyanakkor ez nem ilyen egyértelmű, s a piaci pletykák között hallani olyat, mely szerint a következő célpont a Széles Gábor nagyvállalkozó érdekeltségébe tartozó Ikarus lehet, amelyet összevonnának a Rábával. ~>9 A kormány hosszú távú stratégiára hivatkozik fotó: teknős miklós Kórházigazgatók dönthetnek a hálapénz elfogadásáról Az új munkatörvény tervezetében szerepel egy passzus, amely szerint csak a munkáltató engedélyével lehet a jövőben borravalót vagy hálapénzt elfogadni. ^6 Angyalölő lovas Police utal majd 2006-ra Kerényi festménytárlatán Januártól láthatja majd eredetiben a közönség a Kerényi Imre által megrendelt történelmi festményeket. A művészeti szakértő szerint az efféle akciók kudarcra vannak ítélve. a5 NEM ALAKÍTHAT FRAKCIÓT A DK Legalább fél évig a függetlenek közt kell ülniük az Országgyűlésben az MSZP-ből kivált szocialista politikusoknak, köztük a hét végén pártelnökké választott Gyurcsány Ferencnek. A Demokratikus Koalíció alelnöke, Debreczeni József és Bauer Tamás nem honatya. ->4 FOTÓ: MTI -MÁTHÉ ZOLTÁN ÖTÖDIK HASÁB A jövő Egyetlen kérdésre ad választ a bejelentés, mely szerint az állam meg kívánja vásárolni a Rába részvényeit, olyan felárral, hogy attól „visszautasíthatatlan ajánlat” legyen. Arra, mi motiválta a Rábát az utóbbi hetekben, hogy csendben sok saját részvényt vásároljon a tőzsdén. Felvetődnek persze más kérdések is. A kormány nemrég még azzal vádolta elődeit, valamint a nyugdíj-megtakarításokat kezelő pénztárakat, hogy azok eltőzsdézték az emberek pénzét. Most maga vásárol a tőzsdén. Amikor meglesz az egész Rába, s végül a céget kivezetik a tőzsdéről, akkor lesz vége a „spekulációnak”, cserébe viszont egy olyan vállalatban lesz majd az emberek pénze, amelynek már a tőzsdei átláthatósági minimumot sem kell teljesítenie gazdálkodása során. Aki benn van, tudja, aki kinn van, arra nem tartozik. Ismerős. Az indoklásból kiolvasható terv, miszerint a magyar járműmegrendelésekből sokat majd a Rába nyerhet el, ha értelmet nem is, magyarázatot ad a tranzakciónak. Arra számítanak, hogy az állami megrendelésekkel munkahelyek ezreit teremtik majd meg. Hogy modernebb technológiát tudnak majd szállítani, s olcsóbban, mint versenytársaik. Hogy állami státuszuk előnyt jelent majd a tenderek során. Hogy javul majd a hatékonyságuk. Hiszen valamikor állami cégként is milyen jó volt. Még Kínában is milyen jól működnek hasonló konstrukcióban egyes kócerájok. Fejlesztő állam. Keleti szél. Nagyon is ortodox megoldások, csak nem a chicagói iskola, hanem a moszkvai. Újra gyakorolnak a kórusok. Már termelnek újra a gyárak, a gépben feszít az erő... (A szerk.) Vélemény Pető Péter szerint nem váltja le Orbán Viktort a Milla, mert nem dolga A platform máris teljesítette küldetését, a szabadságpárti polgár gazdagabb. Áll Aczél Endre a mérvadó politikai erő érdekéről ír Szabó Iván 15 éve a szétvált szót használta, Mesterházy most a kilépteket. új 11 9 770133 175029 11261