Népszabadság, 2015. január (73. évfolyam, 1-26. szám)
2015-01-06 / 4. szám
www.nol.hu NÉPSZABADSÁG Színészsors Harsányi Gábor különös eltűnése Börtön a Broadwayn Harsányi Gábor csak látszólag tűnt el, gyakorlatilag folyamatosan mozgásban van, játszik, oktat, rendez, ír - egy darabja a Broadwayig is eljutott. Ha rajta múlna, újjáélesztené egyik legemlékezetesebb karakterét: Láng Vince hajléktalanként élné életét a 2010-es évek Magyarországán. Bárkay Tamás Filmvásznon utoljára 1981-ben láthatta a publikum, tévés produkcióhoz nyolc év alatt csak egyszer hívták, és noha szép nagy, sűrű oldala van a Wikipédián, a legnagyobb hírgyűjtő portál mindössze egyetlen árva találatot dob ki a nevére. Harsányi Gábor élve eltemette magát? Mit csinál, ha ennyire semmit? Kiderült: a rivaldától ugyan valóban távolabb, de igen nagy energiákkal dolgozik. „Élem az aktív nyugdíjasok életét” - összegzett a színész-író-rendező, ami esetében inkább hiperaktivitásnak tűnik. Kezdte azzal, hogy hosszú évek óta folyamatosan járja az ország művelődési házait egy ugyancsak jól csengő nevű szabadúszókból összeállt kompániával - mások mellett Németh Kristóffal, Gregor Bernadettel, Cseke Katinkával - és három örökzöld produkcióval, Feydeau Bolha a fülbe, Camoletti Francia négyes és Ray Cooney Délután a legjobb, avagy a miniszter félrelép című vígjátékával. Mindemellett egymaga is gyakran nekivág a honi tájnak, egyrészt Babitsról, Kosztolányiról, Radnótiról ad elő iskolásoknak rendhagyó irodalomórák keretében - a történetekbe szőtt versek legtöbbjét máig fejből fújja -, van továbbá egy saját musicalje (zene: Siliga Miklós és Gyarmati István), a Mártírok című darab, amely pesti tinédzserek sorsán keresztül eleveníti meg az 1956-os józsefvárosi történéseket a mai tizenévesekre kalibrálva. Harsányi úgy érzékeli, ennek is igen jó a fogadtatása. Hosszú évek óta karácsony táján idősgondozókban lép fel, emellett évente néhány jeles alkalommal Frankfurtban is megfordul, az ott élő magyar közösség kisebb gyerekeit örvendezteti meg játékos-színjátszós programokkal. A produkciókat a Frankfurtban élő (egyik) lánya segít megszervezni, de közreműködik is. A színművész leánya ugyan végzettségét nézve vegyészmérnök, de szépen kitanulta a drámapedagógia számos csínját-bínját. Másik lánya itthon él és dolgozik, például a Harsányi névhez kötött kommunikációs készségfejlesztő iskolában, pontosabban iskolákban. Az intézmény tizenkét éve alakult Újpesten, nemrég kettő lett belőle, az egyik Nagytétényben, a másik Angyalföldön fogad. A speciális helyzetgyakorlatokra bazírozott kurzusokat mindenekelőtt azoknak a gyerekeknek szánják, akik a meglévőnél magasabb szinten szeretnék kifejezni magukat, esetleg egy kis plusz önbizalomra szorulnak, netán viselkedési zavarokkal küszködnek. És ha még ez sem elég: az elmúlt évtizedekben hét könyvet és ugyanennyi színdarabot írt, és már javában készül a nyolcadik mű, amely a Színház vagy szex? munkacímet viseli. 2009-ben Börtönszínház néven háromszereplős prózai darabot írt a hatalomról, a tehetségről és ezek harcáról. A Tivoliban futott előadást egy magyar kötődésű amerikai művésztanár is megnézte, és annyira magával ragadta, hogy lefordította és önhatalmúlag benevezte egy rangos nemzetközi Off-Broadway fesztiválra. A szervezők befogadták a darabot - 200 aspiráns közül 45-en maradtak fenn a szitán -, amelyet Harsányiék tisztességesen betanultak angolul, és annak rendje-módja szerint elő is adtak a 38. utcában. És láss csodát: a Börtönszínház vitte el az első díjat. Azóta évente négy-öt alkalommal járnak New Yorkba játszani. Harsányi komolyan tartott az angol nyelvű színjátszástól, annál is inkább, mert egyszer látott Pesten egy orosz társulatot, amely a hozott Csehov-darab egy részét merő udvariasságból magyarul adta elő, és ez egészen borzalmas volt. Ilyen kellemetlenséget nekik nem kellett megélniük. Megjegyezte: a produkció anyagilag egyelőre tragédia, és ez mindaddig így lesz, amíg legalább az egyik szerepet nem bízzák ismert amerikai színészre. Reméli a legjobbakat. Régi nagy filmjeit (Bors, Egy óra múlva itt vagyok, Jó estét nyár, jó estét szerelem stb.) időnként újranézhetjük az ismétlésben erős csatornákon, szinkronizál is elég sokat, de mozifilmszerepben bő harminc éve nem láthattuk, a tévében, friss darabban 2006-ban bukkant fel utoljára, habár - súgta meg - nemrég főszerepet kapott egy még be nem mutatott produkcióban. Azt mondja, persze, hogy hiányzik neki a forgatás, de voltaképpen így van rendjén, legyen a fiataloké a terep. De megosztotta egy titkos tervét: több filmes potentátnak is felvetette már, hogy megírná Az egy óra múlva itt vagyok korunkra adaptált folytatását. Az új epizódokban a naná, hogy általa alakított Láng Vince hajléktalanként élné a 2010-es évek mindennapjait - mondta Harsányi Gábor, mintha mi sem lenne természetesebb. Venczel Vera, Harsányi Gábor és Gyenge Árpád az Egy óra múlva itt vagyókban 1971 -ben fotó: mtv - csabafi attila Harsányi Gábor, a hiperaktív nyugdíjas FOTÓ: MÓRICZ-SABJÁN SIMON A NAP KÉPE LETT DVORNIK GÁBOR ÁLOMFOTÓJA A National Geographic honlapján január 3-án a nap fotójának választották Dvornik Gábor Falu című, ködös időben a dunai Sződligeten készült képét. „Minden hónapban szoktam itt fotózni, néha akár hetente is kijárok. Nagyon különleges hangulata van a helyszínnek az év minden időszakában, de ritkaság a misztikus, ködös órákat kifogni, mivel szinte állandóan szeles az idő a Duna mellett” - írja. „Úgy éreztem magam, mint egy fantasyban, egy elvarázsolt földön. Annyira elbűvölt a szituáció, hogy kb. 500 felvételt készítettem, és kétszer-háromszor körbejártam a helyszínt, hogy a lehető legtöbb nézőpontból születhessenek fotók.” Kultúra i ii Meghalt Zsombolyai János Hosszan tartó betegség után vasárnap elhunyt Zsombolyai János operatőr, filmrendező, egyetemi tanár. Zsombolyai János volt a Kenguru rendezője, a Tanú operatőre, a Queen Budapesten mindenese. Ezek mellett is sok magyar alkotás részeseként emlékezhetünk rá. A Színház- és Filmművészeti Főiskolát a legendás Illés György tanítványaként 1961-ben végezte el az operatőr tanszakon. Az iskola után televíziós munkákat vállat Bednai Nándor, Makk Károly és Mihályfi Imre rendezők oldalán. Idővel rövid- és dokumentumfilmeket rendezett, 1962-ben Kenyeres Gáborral közösen forgatott, életképekből álló filmje, Az utcán nagy feltűnést keltett, egy évvel később az általa fotografált Utah Cannes-ban különdíjat kapott. 1966 és 1975 között a Mafilm játékfilm-operatőre, ő fényképezte Sándor Pál Szeressétek Odor Emíliát! című filmjét, amely több generáció egyik meghatározó mozija volt. 1975-től rendező-operatőr, első nagyfilmes rendezése a Kenguru volt. Aki meg akarja érteni a szocializmus legsűrűbb részét, a hetvenes éveket, amikor állt az idő, mégis készülődött valami, annak Gálffi László és Tarján Györgyi szerelmének történetét lehet ajánlani. S persze a jelenetet, amikor a teherautó-sofőr Gálffi kölcsönkéri az örök Kádár-kori Koltai Róbert kamionját „egy körre”. Ő rendezte a Kihajolni veszélyes, a Vámmentes házasság, A halálraítélt című játékfilmeket. Aztán megkapta a feladatot, és leforgatta a Queen Budapesten című koncertfilmet, amelyet külföldön is példaként emlegetnek. Aztán a Kovács Éva story, a Székely kapu és a Pisztácia című tévéfilmek következtek, 1988-tól a Mafilm Alkotói Iroda, 1995-től a Mafilm Média Center vezetője volt. Operatőrként együtt dolgozott Bacsó Péterrel (ő fényképezte a Tanút), Gábor Pállal, Gaál Istvánnal, Kézdi-Kovács Zsolttal, Rényi Tamással, Sándor Pállal, Simó Sándorral és Szörény Rezsővel. 1965-től tanársegédként, 1974- től adjunktusként tanított a Színház- és Filmművészeti Főiskolán, ahol 1980-tól egyetemi docensként, 1997-től egyetemi tanárként folytatta az oktatást. 1992-től film- és tévéproducer szakvezető, 1994- től a film főtanszak vezetője volt. Évtizedekig nevelte az utánpótlást, 2004-ben ment nyugdíjba. 1967-ben és 1972-ben Balázs Béla-díjat kapott, a filmszemle díját 1968-ban és 1990-ben, a filmkritikusok díját 1968-ban és 1969- ben nyerte el. A montreali fesztivál nagydíját 1978-ban kapta meg, 1983-ban lett érdemes művész, a 2010-es Magyar Filmszemlén életműdíjat vehetett át. Csákvári Géza Zsombolyai János 1939-2015 FOTÓ: MTI - SZIGETVÁRY ZSOLT