Népszabadság, 2015. május (73. évfolyam, 102-125. szám)

2015-05-16 / 114. szám

io­r Fórum Kommentek a Nolon Bán Tamás a paksi milliárdok ura el­sőre: Ehhez képest a 4-es metró vidám babazsúr volt. Értelmetlenségi: „a márciusban váratlanul Londonba települt Nagy Sándor”. Vajon miért települ egy vérprofi atomerőmű-szakem­ber „váratlanul” Londonba, ami­kor itthon minden idők legna­gyobb beruházását irányíthatná? Minorkavidor: Bakker, mekkora mutyi! Mindez három elveszített időközi országgyűlési választás és ekkora népszerűségvesztés után! Csak nem a 2018 utáni emigráns jólétre gyúrnak?:) Kelemenjános: Ha három évig 250 munkanap/10 eFt (!) költség­­térítést adunk közlekedésre (ben­­zinpíz) kétezer munkatársnak, az is csak 15 milliárd Ft kiadás, pe­dig nagyon kifizettem mindenkit! Perlik a rendőrséget a szülők Hmmmm: Másfél évvel ezelőtti történet, két közvetlen tanúval. Hogyan és kitől jutott az MDMA- hoz? Ennek kiderítése már lehe­tetlen vállalkozás. Ifj. Imre Török: Óvakodjatok a hamis prófétáktól, akik juhok ru­hájában jönnek hozzátok, de belül ragadozó farkasok. Forrás: Máté 7:15-20 Nezvál Béla: A szülőknek borzal­mas tragédia. Részvétem. Titkos számla 5,3 milliárd forintról el­sőre. Az első dolguk volt, hogy eltörölték a közbeszerzések nyil­vánosságát. Úgy látszik, megvan a pénz. Fehalo Faja: Semmi gond. Az árazatlan költségvetés csak nem titkos, magyarul az, hogy melyik munkanemből mennyit kell elvé­gezni, és egy rutinos árszakértő a piaci árak ismeretében pillana­tok alatt beárazza. Ebből azonnal kiderül, mennyi a korrupciós szá­zalék. Minorkavidor: Ó, régi „nokiás­­dobozok”, hol vagytok már!:) NÉPSZABADSÁG 2015. május 16., szombat Az IS és a nemzetközi jog Valki László nemzetközi jogász “Tavaly szeptemberben, amikor Washington be­jelentette, hogy az Isz­lám Állam ellen iraki te­rületen indított bomba­támadásokat kiterjesz­ti szíriai célpontokra is, Szergej Lavrov orosz külügyminiszter fel­hívta telefonon amerikai kollégá­ját, John Kerryt. Azt mondta ne­ki, hogy az Egyesült Államoknak és szövetségeseinek követniük kel­lene az ENSZ alapokmányának és a nemzetközi jognak az előírásait, továbbá „feltételek nélkül tisztelet­ben kellene tartaniuk Szíria szuve­renitását”. Ehhez később hozzátet­te, hogy a Biztonsági Tanács (BT) felhatalmazása nélkül alkalmazott erőszak súlyosan sérti a nemzetkö­zi jogot. Hagyjuk most figyelmen kívül azt a körülményt, hogy a telefon­­beszélgetés időpontjában nagyszá­mú orosz katona „töltötte szabad­ságát” Kelet-Ukrajnában, és tegyük fel az alapkérdést: milyen nemzet­közi jogi normákat kellene követnie az Egyesült Államoknak és az általa vezetett koalíciónak ahhoz, hogy le­gálisan folytathasson küzdelmet az IS ellen. Ami a BT-t illeti, Lavrov kijelen­tése hipokrita, hiszen épp Oroszor­szág vétózta meg (Kínával együtt) többször is a szíriai helyzet rende­zésére irányuló nyugati javaslato­kat. Moszkva minden alkalommal a belügyekbe való beavatkozás tilal­mára hivatkozott, miközben - Irán­nal karöltve - folyamatosan fegyver­­szállításokkal támogatta a damasz­kuszi kormányt. A BT felhatalmazására valójában - a Jobbiknak a magyar részvétellel kapcsolatos álláspontjával ellentét­ben - nincs mindig szükség. Ha egy megtámadott állam más államok­hoz fordul katonai támogatásért, azok minden további nélkül köz­vetlenül segítséget nyújthatnak szá­mára. Az ENSZ alapokmányának 51. cikke értelmében ugyanis külső „fegyveres támadás” esetén minden államot megillet az „egyéni vagy kol­lektív önvédelem természetes joga”. Az alapokmány még azt sem szab­ja feltételül, hogy a támadó valósá­gos állam legyen, közömbös tehát, hogy a terrorszervezet minek tart­ja magát. Amerika és szövetségesei az IS ellen Irakban indított hadműve­leteket Bagdad kifejezett kérésé­re kezdték meg. A kormány nevé­ben Hosjar Zabari külügyminisz­ter 2014. június 24-én, az ENSZ főtitkárának és a BT soros elnö­kének írt levelében „sürgős segít­séget” kért a világszervezettől és annak tagállamaitól. A külügymi­niszter az akkor magát éppen Ira­ki és Levantei Iszlám Államnak (ISIS) nevező szervezet Irak ellen folytatott hadműveleteire hivatko­zott. A dzsihadisták ugyanis Szíri­ából kiindulva elfoglalták az egy­milliós Moszult, továbbnyomultak Bagdad felé, eközben pedig soroza­tos tömegmészárlásokat és öngyil­kos robbantásokat hajtottak végre. Szeptember 20-án Zabari utódja, Ibrahim al-Dzsafari egy újabb le­vélben már köszönetét fejezte ki a nemzetközi közösség által Iraknak nyújtott, elsősorban légi támoga­tásban megnyilvánuló segítségé­ért. Megerősítette, hogy az Egye­sült Államok és az általa vezetett koalíció az iraki kormány „kifeje­zett egyetértésével” mér csapáso­kat az ISIL-re. Ezek, tette hozzá, lehetővé teszik az iraki hadsereg­nek, hogy szárazföldi hadművele­tekkel állítsa helyre az ország szu­verenitását. Az Iraknak nyújtott katonai segítség miatt tehát Putyi­­néknak aligha lehetnek nemzetkö­zi jogi fenntartásaik. De mi a helyzet azokkal a légi­támadásokkal, amelyek a múlt év szeptembere óta a Szíriában levő iszlamista célpontok ellen is irá­nyulnak? Nos, Aszad feltehetően szívesen látná ugyan legerősebb otthoni ellenfelének felszámolását, de nem kérte nyugati ellenfeleit a katonai segítségnyújtásra. (Igaz, nem is tiltakozott ellene, és ez idáig egyetlen támadó harci gépet sem próbált megsemmisíteni.) Saman­tha Power amerikai ENSZ-nagykö­­vet 2014. szeptember 23-i levelé­ben azzal indokolta a légitámadá­sok kiterjesztését Szíriára, hogy az Iszlám Állam ottani alakulatai to­vábbra is súlyosan fenyegetik nem­csak Irak, hanem más szomszédos államok szuverenitását, sőt az ott állomásozó amerikai fegyveres erő­ket is. A kollektív önvédelem jogá­ra hivatkozva megállapította, hogy olyan területekről származik a fe­nyegetés, amelyeket a damaszkuszi kormány „nem hajlandó vagy nem képes” ellenőrzése alatt tartani, te­hát azt sem tudja megakadályozni, hogy azokról fegyveres támadáso­kat indítsanak Irak ellen. Bejelen­tette, hogy emiatt az Egyesült Álla­mok saját elhatározásából „szüksé­ges és arányos” mértékű légi csapá­sokat hajtott végre szíriai célpon­tok ellen. Ezt az álláspontot Ban Ki Mun ENSZ-főtitkár is osztotta, aki kijelentette: „Tisztában vagyok az­zal, hogy a légitámadásokat nem a szír kormány kérésére indították... Nem kétséges azonban - és ebben széles körű nemzetközi egyetér­tés áll fenn -, hogy ezek a szélsősé­ges csoportok közvetlenül fenyege­tik a nemzetközi békét és biztonsá­got”. Több állam is így vélekedett, Nagy-Britannia, Kanada, Jordánia, Szaúd-Arábia, Bahrein, Katar és az Egyesült Arab Emírségek harci gé­pei pedig kezdettől fogva részt vet­tek a hadműveletekben. Voltak, akik más következtetésre jutottak. Tony Abbott ausztrál mi­niszterelnök kijelentette, nem zárja ki ugyan fegyveres erőinek későbbi beavatkozását, „a szíriai hadműve­letek jogszerűsége azonban jelen­tősen eltérne az iraki hadművele­tekétől”. Éppen ezért az ausztrál fegyveres erők csak az utóbbiakban vesznek részt. Hasonlóan döntött a francia, a német, a dán és a bel­ga kormány is. Kimondva vagy ki­mondatlanul Szíria segítségkérését hiányolták, ami azt mutatta, hogy a NATO tagállamai között sem ala­kult ki egységes jogi álláspont. Ismert nemzetközi jogászok is ezen a véleményen voltak. Marc Weller cambridge-i professzor pél­dául azt fejtegette, hogy az önvéde­lem jogának értelmezésénél a nem­zetközi szokásjog (még) nem fogad­ta el a „nem hajlandó vagy nem ké­pes” kritériumát. Következéskép­pen, ha a saját területének egészét ellenőrizni képtelen kormány nem kér segítséget más államoktól, az utóbbiak nem indíthatnak fegyve­res támadást a területén levő felke­lő csoportok egyike ellen sem, bár­mennyire veszélyeztetik is azok más államok szuverenitását és bármi­lyen súlyos emberiesség elleni bűn­tetteket követnek is el. Nemzetközi jogászként magam is nagyra értékelem a jogszabályok pontos, megszorító értelmezését. Abbottnak, Wellernek és mások­nak mégis feltenném a kérdést: ak­kor hogyan képzelik el a két ország területére kiterjedő Iszlám Állam megsemmisítését? Komolyan gon­dolják, hogy fel lehetne számolni a dzsihadisták iraki bázisait a szíriaiak érintetlenül hagyásával? Fel lehetne szabadítani az iraki Moszult a szí­riai iszlamista „fővárosban”, Rakká­­ban uralkodó terroristacsoport lik­vidálása nélkül? A jogértelmezési viták persze nyomban megszűnnének, ha a BT felhatalmazná az arra kész államo­kat, hogy indítsanak légitámadáso­kat az IS szíriai területén levő ala­kulatai és katonai létesítményei el­len. Egy ilyen határozati javaslatot azonban Moszkva és Peking azon­nal megvétózna. Lavrov pedig me­gint felszólítaná az érintetteket, hogy feltétlenül tartsák tiszteletben Szíria szuverenitását. Olvasói levelek Hívő-e Ön? Hiányzik a nemzeti konzultáció­ból egy kérdés. Ez lehetne az utol­só: Ön hívő ember­e? Miután a pol­gártárs bejelölte a kormány sugall­ta kirekesztő válaszokat, hirtelen elgondolkodna, hogy is jön ez ös­­­sze az én hitemmel? Ábrahám Zoltán Honnan ez a látomás? Ezt kérdi Forgács Iván a Szegényle­gények, Jancsó Miklós világsikerű filmje, a most, ötven év után, Can­­nes-ban újból bemutatandó alko­tásáról (május 12.). Megmondom: a Szegeden a Tiszatáj Irodalmi Kis­könyvtár sorozatában, Bálint Sán­dor, politikai okokból nyugdíjba zavart egyetemi tanár szerkesztésé­ben Történetek a szegedi betyár­világból címmel 1962-ben megje­lent könyvecskéből. Ezt frissen ol­vasva - a kötetben szereplő folklo­risztikus eredetű epizódoktól ihlet­ve - írta a film forgatókönyvét Her­nádi Gyula. Népköltészet és iroda­lom címmel megírtam ezt már a Délmagyarország 1966. május 22-i számában, de úgy látszik, filmtörté­nészeink a vidéki hírlapirodalom­ban megjelent adalékokra ügyet sem vetnek. Péter László Hóman rehabilitálásáról Az MTA elnöke a minap azt nyilat­kozta, hogy az Akadémia napirend­re tűzheti Hóman Bálint akadé­miai tagságának rehabilitációját. Az Akadémia etikai kódexe az aka­démiai tagság etikai feltételeit a kö­vetkezőképpen határozza meg: „a magyar tudomány intézményei jo­gilag és erkölcsileg is megkérdője­lezhetetlen működésre töreksze­nek. Ezért a tudomány minden mű­velőjétől megkövetelik a hatályos jogszabályok betartását, az embe­ri méltóság, valamint az emberi jo­gok és alapvető szabadságok feltét­len tiszteletét”. Hóman Bálint tevékenysége ki­áltó ellentétben áll a fenti elvek­kel. Neki a Darányi-, Imrédy-, Te­leki-, Bárdossy- és Kállay-kormá­­nyok kultuszminisztereként kezde­ményező szerepe volt a magyar zsi­dóság jogfosztásában. Ő készítette el az első zsidótörvény tervezetét, amelyet ő terjesztett be 1938. feb­ruár 1-jén Darányi Kálmán minisz­terelnöknek, majd február 25-én a minisztertanácsnak. Amikor Lá­zár Andor igazságügy-miniszter je­lezte, hogy a zsidótörvény tervével nem ért egyet, Hóman lemondásra szólította fel. Hóman kezdeménye­zője volt a szakmai (orvosi, ügyvédi, mérnöki) kamarák rasszista célú át­alakításának, és következetesen ki­állt a zsidótörvények újabb és újabb megszigorítása mellett. Egy hónap­pal a német megszállás előtt tár­saival együtt memorandumban kö­vetelte a magyar zsidóság kitelepí­tését. Szálasi hatalomátvétele után tagja volt a nyilas parlamentnek, amelynek ülésein is megjelent. Hóman Bálint emblematikus alakja volt a magyar értelmiség és a magyar társadalom „zsidótlanítá­­sának”. Kulcsszerepet játszott a ma­gyar zsidók megalázásában és jog­fosztásában. Ezen nem változtat az sem, hogy népbírósági perében - csakúgy mint a legtöbb antiszemita politikuséban - olyan túlélő zsidók is tanúskodtak, akiknek ő maga járt ki kedvezményeket a saját maga ál­tal kezdeményezett diszkriminatív törvények alól. Hóman Bálintnak fontos része volt abban a deportá­lásokat megelőző, mintegy fél évti­zedes folyamatban, amely a magyar társadalmat hozzászoktatta ahhoz, hogy zsidó polgártársaikat állami jóváhagyással lehet üldözni. Aka­démiai tagságának rehabilitáció­ja összeférhetetlen az alapvető hu­mánum értékeivel és az MTA etikai alapelveivel. Kovács M. Mária A Fórum oldalon megjelenő vélemények nem feltétlenül tükrözik a szerkesztőség álláspontját. A szerkesztőség fenntartja magának a jogot, hogy a meg nem rendelt kéziratokat rövidítve és szerkesztve közölje a lap nyomtatott vagy online változatában.

Next