Népszabadság, 2016. szeptember (74. évfolyam, 205-230. szám)

2016-09-24 / 225. szám

2 INTERJÚ NÉPSZABADSÁG 2016. szeptember 24., szombat NÉVJEGY GULYÁS GÁBOR esztéta, filozófus A Határ című irodalmi-kri­tikai folyóirat főszerkesz­tője (1992-1994), a La­tin Betűk Kiadó vezető­je (1994-1998), a Vul­go című bölcseleti folyó­irat szerkesztője (1999- 2006). Az Európa kul­turális fővárosa projekt debreceni pályázatá­nak írója és koordinátora (2004-2006). A debre­ceni Modem első igazga­tója (2006-2011), később a Műcsarnok igazgató­ja (2011-2013), a Velencei Biennále nemzeti bizto­sa (2011-2014), jelenleg a Ferenczy Múzeumi Cent­rum (korábban a Pest Me­gyei Múzeumok Igazgató­sága) főigazgatója. Túl a harmadik rostán Volt színész, rendezőasszisztens, alapított filozófiai könyvkiadót, vezette a debre­ceni Modemet és a Műcsarnokot, valamint azt sem rejti véka alá: kedveli Kósa La­jost. Gulyás Gáborral, a szentendrei Ferenczy Múzeumi Centrum vezetőjével csa­ládról, szakmáról, politikáról és művészetről beszélgettünk. Szentendrén beszélgetünk, ahová nagy kanyar­ral érkezett: a Heves megyei Tiszanánáról szárma­zik, Debrecenben lett ismert. Milyen volt a családi in­díttatás? Hevesen születtem, kisgyerekként egy fantaszti­kus faluban, Tiszanánán nőttem el. Sajnos az a vi­lág, az a paraszti alapú kultúra, amely akkoriban még erős alapot adott a mindennapoknak, mégpedig a szocializmusnak nevezett rendszer ellenére, mára el­tűnt. A számomra fontos helyek közül szinte csak a templom maradt, többnyire üresen, mert a hívek szá­ma megcsappant. Öt- és tizennégy éves korom között kevés olyan nap volt, amikor ne fordultam volna meg a templomban: a reggeli miséken általában minist­­ráltam, iskola után sokszor rohantam fel a torony­ba, a templomkertben megvoltak a kedvenc pihenő­helyeim. Építészeti, művészeti szempontból semmi különleges nincs ebben a templomban, amit egyéb­ként Eszterházy Károly püspök építtetett a XVIII. szá­zad végén, de nekem túlzás nélkül a második ottho­nom volt. Az őseim jelentős része alighanem az Esz­­terházyak jobbágya lehetett Sarudon, a szomszéd fa­luban, ahol a felmenőim többsége élt. A századfor­dulón még az egyik ükapám volt ott a bíró, évtize­deken át­­ talán ezért is vállalt Sarudon a rendszer­­váltás után jegyzői állást a bátyám, aki aztán egy év­tized után elköltözött a faluból, így ma már nincse­nek ott rokonok. Katonatiszt vagy hivatalnok akadt a családban, de az értelmiségi pálya csak a század kö­zepén merült fel - apám öccse újságíróként és költő­ként szerzett nevet -, az én és a testvéreim esetében az érettségi utáni továbbtanulás már evidens volt. Az értékrendemben ma is ez a legfontosabb, s nem hi­szem, hogy ez valaha is változni fog: az úgynevezett népi világ ethosza. Amikor nemrég elhunyt Csoóri Sándor, az egyik nekrológban azt olvastam, hogy az ő népe már régen eltűnt. Ez nem igaz: bár a népi írók által idealizált paraszti kultúra valóban eltűnt rég, azok, akik továbbörökítik ennek az erkölcsét, gondol­kodási, viselkedési normáit, szerencsére nem. A szer­ző pátoszával fogalmazva, a nép nem tűnik el. Én is ehhez a néphez tartozom - és ez teljesen független attól, hogy egyébként mivel foglalkozom. S ön mi akart lenni gyerekkorában? Csillagász. Ez több volt gyerekes fellángolásnál? Hogyne. A hetvenes években még Kulin Györg­­­gyel, a szakma nagy öregjével is leveleztem táv­­csőépítésről. A csillagászat miatt egy budapesti elitgimnázium, az Apáczai természettudományos tagozatára felvételiztem, de nem vettek fel, mert oroszból gyenge voltam, felvettek viszont az egri Do­bó gimnáziumba erdésznek, amin teljesen elhűltem, mert oda nem is jelentkeztem, ráadásul nem is érde­kelt az erdészet. A rettenetes elkeseredésemet látva édesanyám kijárta, hogy felvegyenek a hevesi gimná­­ziu­mba, amely egyébként ma már nem létezik, ös­­­szevonták egy középiskolával. Az életem egyébként tele van ilyen, ma már nem létező, megszűnt, átne­vezett, elköltöztetett intézményekkel. Közben kiszeretett a csillagászatból? Nem, abból nem lehet kiszeretni, inkább más dol­gok is kezdtek érdekelni. A gimiben egyre jobban iz­gatott az irodalom és a színpad. Az egri Gárdonyi Gé­za Színházban a nyolcvanas években Szikora János indított egy stúdiót, aminek a tagja voltam. Hevesen saját színjátszókört vezettem, sőt egyfajta színházat is összehoztam a helyi művelődési házban - Vállai Péter például ott adta elő 1986-ban Esterházy Pétertől a Spionjátékot. Máig nem értem, hogy ezt hogyan en­gedték. Úgy éreztem, a színházstúdióból a színmű­vészeti főiskolára vezet az utam rendező szakra, si­került is a harmadik rostáig eljutnom. A felvételizte­­tők határozottan rokonszenveztek velem, amit utó­lag annak tulajdonítok, hogy a hevesi gimnázium biológiatanára, egyben KISZ-MSZMP-összekötő­je azt írta a jelentkezési lapomra: „felvétele politikai okok miatt nem javasolt". Holott nem csináltam semmi olyasmit, ami egy ilyen bejegyzést indokolt volna, le­számítva, hogy az egri színházban Szikora János kö­rül mozogtam, aki mellett néha olyan figurák tűntek fel, mint Fodor Tamás vagy Rajk László, a demokrati­kus ellenzék alakjai. Őket figyelte a III-as ügyosztály, nem engem, akit persze be sem vontak a beszélgető­A csillagászat miatt egy buda­pesti elitgimná­zium, az Apá­czai természet­­tudományos ta­gozatára felvé­teliztem, de nem vettek fel, mert oroszból gyenge voltam, felvettek vi­szont az egri Dobó gimnázi­umba erdész­nek, amin telje­sen elhűltem, mert oda nem is jelentkeztem. Gulyás Gábor Chiharu Shiota piros fonálból és kulcsokból készített installációjában FOTÓ: FÖLDI IMRE KÁCSOR ZSOLT • to seikbe. Az ő ellenzékiségük dicsfényéből teljesen ér­demtelenül rám is sugárzott valami, a KISZ-MSZMP- összekötő megjegyzése legalábbis erre utalt. Ha az ügynökök ennyire aktívak voltak, remélem, leg­alább a Szikora által Egerben rendezett Csongor és Tündét is megnézték. Nagy előadás volt, látta? Persze, statisztáltam is benne. Akkor láttam önt színpadon? Az előadásban fekete csuklyába bújtatott emberek mozgatták a Halált megjelenítő csontvázat - az egyik mozgató néhány alkalommal én voltam. Visszatér­ve a felvételire, az idézett bejegyzés egyetlen intéz­ményben sem lett volna jó ajánlólevél, kivéve a szín­­művészetit, ahol azt tapasztaltam, hogy előnyt bizto­sít a számomra. Úgy gondolom, hogy a felvételiztető Osztovits Levente és Vámos László ezért szimpatizált velem, ezért engedtek a harmadik rostáig, amelyen aztán kiejtettek. Jogosan. Volt B terv? Nem. Hogy kötött ki Debrecenben? Érettségi után rendezőasszisztens lettem a kecske­méti színházban, de egy barátom Debrecenbe hívott azzal, hogy közösen csináljunk ott egy rockoperát. Ezért költöztem oda. Hogy el tudjam tartani magam, elhelyezkedtem könyvtárosként az Ybl Miklós Főis­kolán, majd 1989-ben, huszonegy évesen jelentkez­tem a Kossuth Lajos Tudományegyetem magyar-tör­ténelem szakára, és fel is vettek. Két év múlva megje­lent az egyetemen két filozófus, Vajda Mihály és Stei­ger Kornél, s előadást tartottak arról, hogy létrehoz­zák a filozófia tanszéket. Azonnal elcsábultam, a le­hető leghamarabb felvettem a filozófia szakot. Izgal­mas időszak volt ez számomra azért is, mert az egye­temen Borbély Szilárd által elkezdett, Határ című lapnak lettem a főszerkesztője. Ez a lap kis egyete­mi új­ságból országos terjesztésű, kéthavi folyóirattá vált, s egészen kiváló szerzőgárdát mutatott fel. Szin­te minden számban publikált a már említett Szilárd,

Next