Népszava, 1881 (9. évfolyam, 1–52. sz.)

1881-01-09 / 1. szám

mint másutt, ugy Magyarországon is. A hivatalokból mind a községekben, mind az államnál ki voltak zárva, ügyvédek, jogtudósok nem lehettek ; házakat, polgári telkeket csak ott vehettek, hol a szokás gyakorlat meg­engedé. — Az 1847/48 évi országgyűlésen hathatósan indokoltatott, a zsidók emanczipácziójának szükséges­sége. 1848. év után a birtokszerzésre nézve akadály nem tétetett, mig 1857-ben császári nyilt parancs által megint a régiebb gyakorlat állíttatott helyre. De 1860. évi február 18-ki nyilt parancs által a Magyarország­ban lakó zsidóknak teljes és feltétlen birtoklási szabad­­ság adatott. Az országbírói értekezlet által pedig a val­lás különbségéből kifolyó, az osztrák törvények uralma alatt bővített polgári magánjogok — tehát a zsidók birtoklási szabadsága is — meghagyatott. Ezen jog­bővitési processust pedig befejezte az 1867. évi VII. tcz., mely az ország izraelita lakosait a keresztyén la­kosokkal minden polgári és politikai jog gyakorlatára egyaránt jogosultaknak mondotta ki s igy az ország többi lako­saival egyenlősítettek! Ez volna az izraeliták jogviszonyainak történeti fejlődése főbb vonalaiban. Mindezekből világos, hogy az izraeliták, kik ha­zánkban megtelepedének, kezdetben csak türettek, majd elnyomattak, jogokból kizárattak, üldöztettek ; utóbb azonban mégis némi kedvezményekben, jogokban ré­szesíttettek, sőt jogkörük az ujabb időben kiterjeszte­tett s végre teljesen egyenjogosittattak. Tehát a jogfejlődés fokozatos haladása itt kézzel fogható. Az egyenjogositás előtt helyén találhattuk volna meg annak vitatását, egyenjogosithatók-e azon időpont­ban az izraeliták, vagy nem ? Feltételesen emanczipá­landók-e ? Ha nem feltétlenül, mik lehetnek a feltételek ? De ma ily bevégzett tények fölött további vita­tásoknak helye nem lehet, hacsak a törvényhozást kö­vetkezetlenségbe kényszeríteni nem akarjuk. Ezt pedig nem akarhatja a haladásnak egyetlen barátja sem. Ma már nem szabhatna nevetségessé válás nélkül a tör­vényhozás feltételeket utólagosan az emanczipálásra. S ha mégis tenni bátor volna: oly jogi visszaesést, oly reactionárius lépést koczkáztatna, milyent a jogtörténet még fel nem mutatott és a melyért méltán elítélné a világ: ha ugyan engedné ennek valósítását, mit tagad­nunk kell. Az a kérdés merülhet fel a fentebbi jogi adatok olvasása után első­sorban: valjon mi oka lehetett annak, hogy az izraeliták majd minden országban an­­nyira leigáztattak, elnyomattak, jogokból kizárattak és a társadalmi életnek is gyűlölt, megvetett páriáit ké­pezték hosszú századokon keresztül ?! Ennek kimutatása a történelem-íróknak feladata. Mégis hiszem, hogy megközelítem a valóságot, ha azt állítom, miként a fő ok a zsidó­ nemzetnek az egész világon történt elszéledése, szétszóratása volt. Hajdan az „idegeneket" rendesen a legalsóbb szolgálatok teljesitésére fogadták be valamely országba. És a különben is szétszórtságuk tudatával biró zsidó­csoportok a befogadást ugy lévén kénytelen kikönyö­rögni , nagy alázatosságuk nem kelthetett bizalmat és csak úgy kegyelemből engedték őket tengődni. Ha a tettre kész bátorság nem veleszületett tulajdon is az izraelitáknál, az eszesség, a számító ügyesség annál jel­lemzőbb faji sajátja. Felhasználta tehát eszét, hogy Toldi Miklós lováénál nyomorultabb sorsán önmaga segítsen. A társadalmi rendszer helytelenségét felis­merve, annak hiányait kihasználni igyekezett. És jogo­san cselek­kedett. Lassankint egyes családok sok pénzt szereztek össze. Földeket, házat stb. nem volt szabad venniök, — ők, természetes tehát, hogy folytonosan a pénzzel és annak minél kamatozóbbá tételével lehete csak foglalkozniok. A társadalom megvetette, kebeléből kizárta őket: az izraeliták tehát nem tartoztak sem hálával, sem bármiféle jóindulattal viseltetni a társadalom iránt. A sok megcsúfoltatást eltűrték, elszenvedték az üldözte­téseket , a méltatlan bántalmazásokat; a kézzelfogható igaztalanságokat; a törvényhozás zsarnok intézkedé­seit. Lélektanilag nem természetes-e tehát, ha a zsidó­ság egymás közt keresett vigasztalást és nem is igye­kezett felvenni a társadalom modorát; nem volt kedve sem nyelvben, sem szokásokban, sem vallásban az őt elnyomó nemzetekhez simulni. Ez a dacz meg van minden élő­lényben; ez az önfentartási ösztön főparan­csolatja. T­A. R­G 2: A. Újév napján, 1849. Megérte ezt az évet is, Megérte a magyar haza , A vészes égen beborult De nem esett le csillaga Meg van vagdalva vérzik a kezünk, De azért még elbírja fegyverünk, S a merre vág, Ott hagyja fájó vérnyomát. Ott hagyja fájó vérnyom­át, Haramja csorda képeden! Hogy majd az Ítéletnapon E bélyeg vádolod legyen, Vádolod az Isten szine előtt, És gyújtsa rettentő haragra őt, Te ellened, Ki ránk veszett fogad fened! De mit az itélet nekünk ? Ha lesz is az, sokára lesz ! És a mi több, és a mi fő — Az isten könyörületes. Még majd kegyelmet adna nékik . . . Ne várakozzunk! E vérengző Kutyák felett Tartsunk magunk Ítéletet! Tartsunk oly vérítéletet, Hogy elborzadjon a világ . Majd addig szórjuk rájuk a Szörnyű halálos nyavalyát, Szegény-ügy. (Cs.) — Szegények azok, kik a létfentartás küz­delmeiben harczképtelenekké váltak. És ezek száma emelkedő arányokban szaporodik. Hazánkban is a tömegnyomor már a küszöbön áll. Nem igényel bővebb meggondolást azon kérdés: kötelesség-e a szegényeket segélyezni ? Természetesen kötelesség! Kinek a kötelessége ? Első­sorban azé, aki közvetlen oka valaki elszegényülésének. Másodsorban a közvetett okozók. Ki fogja az okokat fürkészni, konsta­tálni, ellenőrizni, elhárítani ? Megfelelő intézmények behozatala által maga a társadalom. Ugy­am! sóhajt fel a sültgalambok repülését leső ripők-sereg. Biz' ugy ám, ez igy helyes, igy igazságos! Valami pasáskodó gyáros, munkaadó megvereti a munkását, ugy hogy az beteg s munkaképtelen lesz : a gyáros, munkaadó köteles a keresetképtelent s család­ját segélyezni, nyugdijazni. Valami vipera uzsorás anyagilag tönkretesz egy családos apát, kötelessége a szegénységbe döntöttet segélyezni. És mindkét esetben másod­sorban felelős az állam: miért nem tett oly in­tézkedéseket (törvényhozás útján), melyek a kizsákmá­nyolást, szegén­nyé tételt megakadályoznák. Az állam­nak kötelessége ily esetekben a munkaképtelenné vált munkást s a tönkretett családapát segélyezni, vagy an­nak keresetképességéről gondoskodni. Valaki kön­­nyelmű életmód által veszti el vagyonát, munkáját s koldus lesz , az a társadalom szegénye. Ilyen szegé­nyeket a társadalom által összegyűjtendő szegény­alapból kell támogatni, mert a társadalom , illetve a társadalmi szerkezet hibája, ha ily kön­nyelmű s do­ A­mig hírmondónak marad csak egy, Ki majd otthon reszketve mondja meg, Hogy jaj neki, Ki a magyart nem tiszteli! Nekünk most az Isten kevés, Mert ő nem eléggé kemény! Hozzád imádkozom pokol! Az uj esztendő reggelén : Ontsd sziveinkbe dühödet, Hogy ne ismerjünk könyörületet, Mig e gazok közül a földön egy mozog! Petőfi Sándor­ Jogkerülő tagjai vannak. Valaki a létfentartás küzdel­mében akként válik harczképtelenné, hogy szorgalmas munkássága daczára, nem bír elégséges jövedelmet ki­teremteni családja fentartására; kevés a munkabér, ritkul a megrendelés, a munka; a hiányt adósságcsiná­lással kell pótolni s mire más életmód után tekinthet, vagy míg a biztatásokra vár: összecsapnak feje fölött a hullámok; az ilyeneket az állam köteles segélyezni, ők az államkormányzat hibáinak áldozatai. Valaki szeren­csétlenségek következtében jut tönkre : ő az emberba­rátok, jószívü adakozók segélyére utalható; és a jótékony társulatok által segélyezendő. Ma nyakra-főre alakítanak segély-egyleteket s mégis fenyegetőleg terjed a köznyomor. Minden rétegében a társadalomnak képződtek már segélyző-egyletek, jeléül, hogy mindenütt szapo­rodnak a szegények. És pedig a szegénység sok véteknek, gonoszságnak forrása. A társadalom tehát maga a pokoli bűnök La­czikonyhája. Több mint valószínű, hogy a jótékony intézetek inkább a szegénység vétkeitől való félelemnek, vagy legalább is a hiúságnak, mint igazi emberbaráti jólel­kűségnek köszönik tételöket. Ezért nem is áldásos működésük. Az összes jótékonysági egyletek segélyezése csak egy harmatcsepp a szegénység afrikai homoksivata­gára! Nem árt, de nem is használ. És ha legalább rendszeresen, egyöntetűleg, egy­értelemmel és a mi fs igazságosan járnának el! De ez lehetetlenség is. A jótékonysági ügyet szervezni, központi vezérlet mellett országossá tenni kellene. Rendezni akarjuk a szegényügyet? Úgy álljon talpra az egész társadalom és az állam. Akinek pl. 20.000 frtot meghaladó vagyona van, az tartozzék évi jöve­delmének egy százalékát évente szegényadóba befizetni. A szegényalapra pedig egyszer s mindenkorra minden polgár minden 10000 forint után 50 forintot legyen kö­teles fizetni! . . . . És ha mindez meg lesz téve, mindez csupán palli­atív­ módszer lesz a bajok elsimítására, a válság kitö­résének elodázására. Még szoczialista irányú árnyalatok is egyre a munkár­ai j­o­got hangoztatják. Ez tévedés, hely­telen nézet. Ott lehet az a „munkárai jog", ha nem akar és nem fog vele senki élni! A nagy­urak, a henye dologkerülők egyátalán nem igen kapnak azon a jogon hogy ők dolgozhatnak, bizony nem fognak dolgozni. És ki­mondhatják a „munkárai jogot" ha nincsen munka ha megrendelés nem akad ; ha nincs mit dolgoztatni, ha nincs hozzá pénz. Hanem igenis törvényben kell ki­mondani az általános munka­kötelezett­séget; mindenki kivétel nélkül tartozik dolgozni. Ez feltételezi a megélhetési jog elismerését, a jó munkabért, illetőleg a v­iszont kötelezettség­et az állam részéről. Mert ha az állam mindenkitől köve­telheti, hogy az állam részére dolgozni köteles , a pol­gárok mindegyike viszont megkövetelheti az államtól, hogy az róla gondoskodjék, szükségleteit kiteremtse. Természetesen ehhez másféle társadalmi szerkezet kellene mint a mostani. Meg kell csinálni azt az új szerkezetet, mert a tö­meg­nyomor hullámai úgyis alá­mossák már ezt a rozzant rendszert. Táncsis Mihály méltatása. Nem irtak működéséről ódákat udvari poéták, csak az egy Petőfi a nagy népbarát, a világszabadság apostola emlékezett meg róla eme soraiban: „ ... . most föl Budára Ott egy iró fogva van, Mert nemzetének javára Czélozott munkáiban. A rab irót oly örömmel S diadallal hoztuk el. A minőt ez az öreg hely Mátyás alatt ünnepelt".. . De ki is irt volna ?! Az irók egy része akkor is pecsovics volt mint ma; más része bár jó hazafi s jó magyar volt, de magával a néppel édes­keveset törődött; a nép meg nem vala, mert nem lehete an­nyira müveit mint napjainkban. A népírókat tehát nem is méltatta senki. Táncsics Mihály a nép fia, egyszerű paraszt szülők gyermeke, született a mult század végén 1799 évi ápril hónap 21-én Veszprém megyének Acsteszér nevű helységében a bakony szélén. Nem foglalkozom itt élettörténetével, ezt ő érde­kesebben és részletesen előadja „Életpályám" czimü munkájában. Valamint neve az örökhirü 1848/9-ki szabadság­harcz történetéhez fűződik, így a magyar munkásmoz­galom legelső története az ő nevétől elválaszthatlan. Aki a magyarországi munkásmozgalom történetét meg­akarja írni, annak Táncsics működését mellőznie nem szabad, nem lehet, mert akkor meghamisítaná a törté­nelmet ! Reánk nézve legérdekesebb s legfontosabb irodal­mi, s politikai működésének azon része, mely a mun­kásosztály speciális érdekeit felöleli. A „forradalom" alatt 1848 április 2-án adta ki a szerkesztése alatt megjelent „Munkások Újsága" czimü heti­lapját. Már maga a czim is mutatja, hogy milyen irányban volt e lap szerkesztve. De mint érdekes tör­téneti adatokat, nem lesz tán fölösleges a nevezett lap­ból néhány részletet feleleveníteni annál inkább, mert olvasóink között bizonyára csak kevesen fognak már akadni, kik a „Munkások Újságát" abban az időben olvasták. Tehát ez a lap egy igen, nyolczadrét alakban je­lent meg. Előfizetési ára volt „a még hátralevő három évnegyedre postán küldve 3 ezüst forint, Budapesten 2 frt. Ha az előfizetők oly számmal lesznek milyenre nö­vekedni óhajtom, ez ar jövendőben egész évre is meg­marad, sőt talán b­ebb is szállitatik. Egy egy számnak ára itt helyben egy ezüst garas." A lap élén állandó szedésben e motto állt: „A kormány az országért van, tehát fölötte a nemzet min­denkor intézkedhetik«. Most pedig tekintsük a lapnak tartalmát, szel­lemét. (Folytat, köv.)

Next