Népszava, 1884 (12. évfolyam, 1–52. sz.)

1884-06-22 / 25. szám

nius 22-én. hanem annak homlokegyenes ellentéte, mert a jeziáldei­okráczia alapja az államalkotmány s a foly­n fejlődő törvények. — Az anarchisták ezen államfel­izgató czélja a „ kormány nélküliség" szóban lel kifeje­zést, melynek megfelelően az anarchista hitvallás első pontja következőképen hangzik: Le az állammal! — Vegyük ezen jelszót Konczkés alá. Tegyük fel, hogy az állam meg van szüntetve s ennek helyébe a „szabad csoportok" tevékenysége lép ; ezen „szabad csoportok" (községek) végzik együttesen azon funkcziókat, melyek a társadalom lételéhez szüksé­gesek ; minden alakzata az egységes igazgatásnak mellőz­tetik, mert a választottak oly hatalomkör felett rendel­keznének, melyet igen könnyen a választók kárára felhasználhatnának. Szabad csoportok művelik a földet, sütnek kenye­ret, készítenek ruhaneműeket, építenek házakat, közve­títik a szállítást s a közlekedést, stb. De a „csoportok" nincsenek semmiféle kényszer­nek alávetve, azok egyesülése teljesen önkéntes; az egyén nem kényszeríthető arra, hogy melyik „csoport"­hoz csatlakozzék, az egyén teljesen souverain és semmi­féle tekintélyt önmagán kívül el nem ismer; — a „szabad csoport" tetszésétől függ, milyen más csopor­tokkal akar érintkezésbe lépni; — minden tevékeny ember s minden tevékeny „csoport" részesül az össze­ség által előállított termelt javakban. De ki szabályozza a termelést, ki állapítja meg az összszükségletet, ki osztja fel a termelvényeket? Ki gondoskodik arról, hogy az egyik csoport ne termeljen túlságosan sokat, a másik nagyon keveset, hogy az egyik csoporthoz ne csatlakozzanak sokan, holott a másik munkaerő hiányában szenved, a­mi történik akkor, ha az egyik termelési ág a közszükség­letet nem fedezi? Ki gondoskodik arról, hogy a termelvények oda kerüljenek, a­hol azok szükségesek, s hogy a termelvé­nyek ne maradjanak egyik helyen felhalmozva, holott egy más hely lakói azok híján vannak ? Ha pedig ezen pontokat illetőleg megegyezés nem jöhetne létre, ki dönti el a vitát? Ezen kérdések mind a termelés tervszerűségének s a termelvények feloszlásának kérdéséből folynak ; — de a „tudós" anarchista itt nem jő zavarba s azt mondja: „Mindezt ismét egy „szabad, független cso­port" fogja magára vállalni!" De ki ruházta fel a csoportot ezen joggal ? — S hol van a biztosítéka annak, hogy a „csoport" ezt mind érdekeinknek s óhajainknak megfelelőleg fogja elin­tézni? — De képzelhető az, hogy a „független souve­rain csoport" magát egy más csoport rendelkezésének alávesse? Látjuk ebből, hogy az „anarchia", a „szabad csoport" s „az egyén abszolút szabadsága" nagyon is távol áll a szoczialista elvtől, sőt annak egyenes ellen­téte , egy régi társadalmi rendnek lerontása még koránt­sem szoczializmus! A szocziáldemokraták egyetértenek abban, hogy a jövő társadalmi rend csak az ingatlan s a munkaesz­közök közbirtoklásán, hogy a társadalom belszervezete a társas munkán alapulhat. Mindenekelőtt pedig egyetértünk abban, hogy minden társadalom létfeltétele a szolidaritás, a kölcsö­nösség , mely elv még a művelődés legalacsonyabb fokán álló, ma a kőkorszakban élő Papua szerecsenek­nél is észlelhető! Ismételjük tehát, „az egyén abszolút szabadsága" társadalombontó elv s egyenes ellentéte a szoczializ­musnak. A szoczializmus oly társadalmi rendet akar léte­síteni, mely kölcsönösségen alapul a melyben az egyén (mint egyén) nincs a létérti küzdelemre utalva, hanem az összes ég, a nép s végül az egész emberi faj, mint szolidáris szervezettel biró testület folytassa a létérti harczot, melyben a természet erői — melyekkel szem­ben az egyes ember tehetetlen — leküzdetnek s az ösz­szeség szolgálatára kényszeríttetnek ; ezáltal az egyén szellemi és anyagi jóléte, erkölcsi szabadsága oly ma­gaslatra emeltetnék, mely elszigeteltség esetében egye­nesen képzelhetlen. Az „anarchia", „az egyén abszolút szabadsága" ellenben nem egyéb mint tűhegyre állított elve a mai polgári társadalomnak, eszményizése az általunk leg­hevesebben megtámadott világrendnek, melynek jel­szava : „Mindenki saját magának !" Az „anarchia" alatt jutna érvényre azon állapot, melyet Hobbes „status naturalis" elnevezéssel jelölt s melynek fő jellemvonása a bellum omnium in omnes, az összesség harcza valamennyi ellen. De megjegyzendő az, hogy Hobbes 3 évszázad előtt élt, akkor, midőn a feudális és papi társadalomból fejlődő polgári világrend homályos s inkább csak sejt­hető körvonalakban lépett a szemlélő elé. De ma, a tizenkilenczedik század végén, midőn a polgári világrend fejlődésének tetőpontját túlhaladta, midőn Marx nemzetgazdászati s történetphilosophiai tanulmányai folytán, új nézpontok fölött rendelkezünk, mindazok, kik „az egyén abszolút szabadságát" hangoz­tatják, önző bolondok, kik a társadalom szerves fejlődéséről s annak feltételei­ről a legparányibb fogalommal sem b­i­r­n­a­k s­mént két különböző helyen, kettő a Saint James squa­ren a Pali mail közelségében, egy pedig a Scotland­yard, a fővárosi rendőrség palotájában. A két­ első rob­bantás nagy károkat okozott. A dynam­itbomba, melyet a merénylők az új Carlton- klubba dobtak a földszinti helyiségbe, a falakat és ablakokat nagyon megrongálta és négy klubbeli szolga súlyos sebeket kapott. A máso­dik dynamitbomba, mely sir Watkin Wynn parlamenti tag házába röpült, csak az épületet és a szomszéd Arnus­et Navy-klubbot rongálta meg, de itt emberélet nem esett áldozatul. Ellenben a Scotland-yardban tör­tént robbantás sokkal erősebb volt. A dynamit több méternyi szélességű hasadást okozott a falban, a téglák és kövek onnét messze röpültek az utczába Itt az em­berek száma, kik részint megölettek, részint súlyos se­beket kaptak, sokkal nagyobb volt. A legújabb sürgö­nyök a halottak számát 13 ra, a sebesülteket 18-ra teszik, ez utóbbiak élete is veszélyben forog. Ugyan­egyidejűleg ezekkel a robbantásokkal a hadügyminisz­térium épülete is kigyuladt és minden jel arra mutat, hogy azt a dynamitmerénylők gyújtották föl, azonban a hirtelen kéznél levő fecskendők azt mihamar eloltot­ták. Végre még a Trafalgar squaren 17 dynamit­töltényt találtak a Nelson oszlop alján. A sürgönyök ezekről a robbantásokról a követ­kező részleteket közlik : Május 30-án esti 9 órakor nem két, hanem három dynam­itrobbantás volt, a Saint James squaren, de az utolsó, mely egy félórával később történt, nem okozott oly nagy károkat, mint a két első. Most a rendőrség minden ki- és bejárást a Scot­land-yard körül szorgosan őriz s az utczába senkit sem enged jönni, kivévén az e végre kiküldött bizottságot és orvosokat, kik a megsérülteket bekötözik és a kór­házakba szállíttatják. A kövek, melyeket a dynamit szétrobbantott, több fogatokat és bérkocsikat is értek. A Carlton klubb tagjai közül­ ketten sérültek meg. A Saint-James Square és a Scotland-yard körül utczák teltek törmelékekkel, tükrökkel, ablakokkal és búto­rokkal. Bizonyosnak tartják, hogy az ir­áéniek követték el ezeket a robbantásokat. Azonban még eddig a tette­sek nyomára a legszorgosabb kutatások daczára sem lehetett jutni. Egy gyanús egyént fogtak el, de nem lehetett semmit se bizonyítani ellene és ismét szabadon bocsátották. Azért fogták el, mert sir Watkin Wynn háza előtt gyújtott szivarra, de nála nem találtak se dynamitot, se kompromittáló iratokat. A­mi ezen robbantásoknál a legbűnösebb, hogy a rendőrséghez már hetek óta érkeztek fenyegetődző levelek, többnyire apokalitikus irányban fogalmazva idézetekkel Ésiás és Illés próféták látványaira, mint­hogy azonban ilynemű levelek azon idő óta, mióta az ir-mozgalom megkezdődött, kivált pedig a phönix­parki gyilkosok kivégeztetése óta nagyon mindenna­posak voltak, a rendőrség azokat figyelmen kivül hagyta s épen ott tartott haj­tó vadászatot dynamito­sokra, a­hol azok nem voltak, mint jelesül a franczia hires vegyészre, mr. Turpinra. Mit óhajtunk! (Vige.) N­a nem volna legnagyobb részt beleszőve a munkás- és iparososztály érdeke, akkor nem is törőd­nének vele sokat, de épen ez az, a­mi késztet bennünket a tervszerű szédelgés elleni felszólalásunkra. Egy bank­rólnál a mesterember és munkás több kárt szenved, mint a tőkepénzes, mert nemcsak betételeiket, hanem alku-, idő- és munkadíjaikat is szokták elveszteni. Ily gyakran visszatérő válságpontokkal szemközt a mun­kásnak okvetetlenül meg kellene adni a fennebb emlí­tett jogokat, hogy ő is fegy­verre szert tehessen, és ne­­ álljon fegyver nélkül a kapitalisták ellen. — Nálunk Magyarországban a szövetkeztetési jog követelése leg­kevésbé sem túlcsigázott, hanem a méltányosság és igazság kivánata. — De ki tehet róla, ha Magyaror­szágban a birtokos osztály lázas rohamban más iparos államokat túlszárnyalni akar, és e mellett tévútra tér ? A munkásosztály csak nem? Mert a legnagyobb kárt ő vallja, kénytelen tanuja lenni annak, miként méri ellene a csapásokat ma azon tőke, melyet tegnap a tőkepénzes számára munkája által előteremtett. — Mert minél in­kább gyül össze kevesek kezében a tőke és a munka­eszköz, annál nagyobb mértékben aknáztatok ki a munkaerő. Ily körülmények közt a munkástól általánosan el­ismert jogokat megtagadni és oly követeléseket vissza­utasítani, melyek ellenében a népgazdászat egy compen­diumának sincs kifogása, nem volna egyéb, mint előbb a munkást kezénél lábánál megkötözni és azután, a „szabadság, egyenlőség és testvériség" hangoztatása mellett kiszivattyúzni és kiaknázni. Eléggé kimutatottnak hiszszük azt, hogy a mun­kások részén van az igazság, midőn többször említett követeléseiket felhozzák. De a­mit e tekintetben Ma­gyarországra nézve szükségessé tesz a gyakorlat, erről is lehetne még egy pár szót vesztegetni. — Midőn ma­gyar hazánk 1848- 08 1849-ben történelmi és nemzeti ! Nagyon komoly jellegű hirek érkeztek utóbbi idő­ben Londonból, melyeket már táviratilag a lapok hoz­tak. Május 30-dikán este három dynamitrobbanás tör­harczát vívta, a munkás izmos keze ép úgy markolta a kardot, puskát és kantárt, mint a mágnás, gróf, nemes vagy kapitalistáé. Nem bizonyít ez leginkább a mellett, hogy a munkás, ha általános jogról van szó, önzés és minden osztályérdek nélkül cselekszik? — — De meg­egyez a munkáspárt meggyőződése nagy hazánkfia Kossuth Lajos azon meggyőződésével, mely szerint a historicus nemzeti harcz végét még nem érte meg és végső consequentiájáig még nincsen kiviva. Azonban az utolsó évtizedek óta Magyarország sokat vesztett azon nemes indulatokból és meggyőződésből, melyek lelkesí­tők Kossuth Lajost minden tettében. Mert miképen lehet azon iparlovagoknak, kik a nép vérét szidják és lenyűgöznek mindent, a mi pénzvágyuk kielégítését megakadályozhatná, kellő fogalmuk az emberi és ál­lampolgári szabadságról és tisztelet ez utóbbiak iránt? Azért „vörös kísértetet" lát a ma velőtlen és na­gyobbrészt erkölcstelen birtokos osztály mindannyiszor, valahányszor a munkásosztály mozgalmainak közepette társai körében, a lelkesedés erkölcsi öntudatott tolmá­csoló szavakat ajkin hordja. Azért is tornyosulunk a birtokososztályban mind a „finomabb stylű" borzasztó és undorító szenvedélyek, származván a pénzvagy utálatos szenvedélyétől.Tekint­sük meg közelebbről a Magyarországban történő dol­gokat, mint magyarok, úgy oly férfiakat, kik 1848­ és 49-ben velünk együtt harczoltak a haza közös ellensé­gei ellen, kik megküzdöttek nemzeti és politikai ellen­felével, ma társadalmi ellenségeink sorában látjuk. —­liattuk is erőt vett a munka-kiaknázás és a speculatió kórsága, és ma többnyire képtelenek egy árva érdektől ment és a közjó tekintetéből, egy szócskát is intézni, és azon férfiak, kiket nem törtünk magunk között 1848- as 49-ben, kik a czivilizáczió határozott ellensé­gével, a szolgaság és sötétség védfalaival, Oroszország­gal szövetkeztek, ma első helyen tündökölnek a pénzes bárók közt, és a mérvadó szó az övék Mindezekkel szemben meg kell adni a munkásnak azon jogokat, melyekre a hazaárulókkal ellenkezőleg, a­z A ii­un­kás-ün­nepélyre, f. év julius fi­ára szóló belépti­ jegyek már közkézen forognak. Felkérjük elvtársainkat, kik elárusitás végett jegyeket átvenni akarnak, szíveskedjenek lapjaink kiadó-hivatalában hazaérti harczban elöntött vérénél fogva igényt emelhet. Még él Kossuth és ő is belátja, hogy vannak kér­dések, melyek sokkal nagyobb hevességgel várják meg­oldásukat, mint a nemzetiség kérdése. Mindnyájan tud­juk azt, hogy azon Magyarország, melyre büszkék vagyunk, még nagy jövőre vár. A demokratikus alap­nak még hátramaradt és kivívandó részét összevetjük a társadalmi kérdés megoldására c­élzó törekvésünkkel. A­mi Lassalle Németországra nézve volt, az talán — és ezt látnoki komolysággal állítjuk —Kossuth La­jos Magyarországra nézve lesz.Lassalle 1848-ban fegy­verrel és szónoklatával harczolt a Rajna vidékén, ön­kény és abszolutizmus ellen, demokráczia és szabadság mellett. 1863 —(14-ben a tudomány és igazság buzo­gánycsapásaival döngette a philisztereket és az újkor rabló-lovagjainak pharizeusait, de harczolt Kossuth is 48- és 49-ben hősies, nemes lelkesedéssel a forró és tiszta hazaszeretettel keblében, hazájáért és a demokrá­cziáért. Azonban 20 év nem volt képes ez a szabadság és igazság útjáról csak hajszálnyira is eltántoríttatnia. Míg hazánkban a pénzkórság és üzérkedés a szellemek sajnálatra méltó elsatnyulását és veletlenségét eredmé­nyezi, addig Kossuth a távol Olaezhonban gyászol e szerencsétlenség fölött, várva azon alkalmat, mi­dőn jelenléte a hazában üdvös hatású leend, ugy mint Lassalle ezt tette Némethonban, ő saját horsiban szel­lemi fegyverekkel küzdjön a demokratikus elv fentar­tása és méltóságáért, valamint a magyar proletárság társadalmi függetlenségéért. És ugy, valamint Kossuth meggyőződése az, hogy a valódi demokráczia és a köl­csönös igazság alapját a mlég romlatlan munkásnépben fogja fellelni, úgy a miénk is a­z, hogy a magyar pro­letárság nagy tömege bizton számíthat nemcsak rokon­szenvére, hanem tényleges szellemi segélyére is. A 1. képviselőháznak azon­ban, melynek feladata leend a létesítendő társadalmi területnek előmunkála­tait megkezdeni, jó sikert kiv­onunk e munkához ,• örömteljes bizalommal üdvözöl­jük e téren! NÉPSZAVA A legújabb Alyn­aun­t-robbantások Londonban. 1884. — 25. szám. HÍREK.

Next