Népszava, 1887 (15. évfolyam, 1–52. sz.)

1887-01-02 / 1. szám

hitelre utalt k­ia iparos vagy kisebb kereskedőnek, akkor 3-6 hónap alatt tönkre tett ember, külö­nösen oly üzleti viszonyok közt mint a maiak, mikor a kisebb iparososztály tökéletesen kétségbe van esve. Alkalmunk volt néhány nappal ezelőtt egy ilyen ügylet sajnos lebonyolításának tanúja le­hetni. A megakadt kisiparos nem volt képes a le­járt váltót megfizetni, noha megvoltak árui, melye­ket a váltóval fedezett, de a nagykereskedőnek nem az áru, hanem pénz kellett. Beadta a kerese­tet és elrendelték a végrehajtást. Kérte az illető nagykereskedőt, hogy ne tegye tönkre hanem ad­jon módot az egyezségre. Nagylelkűen megtette, de aztán jött a fiskális a ki még váltig állitotta hogy humánusan számit és benyújtotta a kétség­beesett adósnak költség-jegyzékét mely 40 frtnál magasabb összegre rúgott alig 130 frt követelés után. így tehát felszaporodott a tartozás, jött hoz­zá kamat és az adósság majdnem egy harmaddal magasabb lett. Megjegyzendő, hogy a bíróság végzésében — néhány apróbb költséget leszámítva — e perköltség meg volt állapítva. Minő igazság­szolgáltatás ez ?Aligr 30 frt követelés után 40 frtnál nagyobb költs­ég.et hallatlan, ez közel áll a rabláshoz és valóban nem csuda ha évente annyi becsületes üzletember megy tönkre, mert a szó szoros értelmében, tönkre té­tetik. Ha ennél az egy ügyletnél így van, okvet­lenül így kell lenni annak minden hasonló esetben. De kérdjük rendjén van-e az így ? Nem égbeki­áltó igazságtalanság ez? Az igazságszolgáltatásé nemét gyökerestől kellene reformálni, mert az nem igazságszolgáltatás, hanem olyan forma, mintha az útonálló fegyvert szegez az utas mel­lére azzal: pénzt vagy életet! Valóban igen sok öngyilkosságot és elmebetegséget lehet erre a kontóra felírni. De a bölcselkedő társadalom e szomorú tüneteket nem kutatja alaposan, hanem azt mondja, hogy a lábra kapott vallástalanság, meg a hiányos nevelés és az életnek meg nem becsülése az oka. Ezek frázisok, alaptalan kibúvók ostoba önhittségből eredő szavak. A lótérti küz­delemből kifolyó elkeseredés, a folytonos megcsa­polás, a rosz intézményekből eredő kifosztás és a tönkretevés természetes következménye ez és semmi egyéb! E rossz intézmények nyomása alatt zsen­ved az egész úgynevezett középosztály, az úgy­nevezett alsóbb osztály és csak egy társadalmi osztályunk van, mely­nek ez kenyere: ez az ügy­védi kar. Az igazságszolgáltatás e­leme határo­zottan rossz és elvetendő, mert az áldozat vérét és életét követeli. Mert nem reformálják, mert nem teszik olcsóbbá ? De hát utóvégre kinek jusson eszébe ezen segíteni? A kormánynak talán? Vannak gazdag minisztereink, de vannak vagyontalanok is. A gazdag, a gyakorlati élet eme mizériáját nem is­meri, a vagyontalan pedig maga is használja a váltót,­­ és hallgat. Ugyanígy állunk a tör­vényhozással, ott is gazdag és szegény van. A bíróságok közt detto. Az ügyvédek pedig kenyér­kereseti tekintetekből hallgatnak és az immorális helyzet, tovább virágozhatik, szedheti áldozatait a polgárság, az iparos- és munkásosztály legbe­csületesebb rétegeiből. Az igazság és közmorál nevében gyökeres reformot e tekintetben méltán lehet követelni ! Néhány adat a középkorból. — Reflexió Schlauch Lőrincz püspök beszédére. — Nagyon sokat mondott a főpap minapi be­szédében. Annyit, hogy ha részletesen akarnék vele foglalkozni, legalább is ugyanannyit kellene elmondanom erre, de azt nem tehetem, hanem csu­pán néhány adatot óhajtak felemlíteni abból a püspök által a katholiczizmussal kapcsolatban di­csőített középkorból, melyet úgy , mint a szt. László-társulat visszaidézni óhajt. Megf­gjik­e­z­e 1t azonban a főpap arról, hogy a villany feltalálása, az emberiséget haladása gyorsaságában meg­ezerszerezte. Vagy nem tudja, hogy a gőzmozdony útjából, mely sebes jövetelét robbajjal hallatja, az ember kitér. Bizony, bizony kitér,­­ külömben eltiporja. Hogy a középkorban a vallás befolyása és hatása, a vár urát jobbágyainak atyjává, véd­nökévé tette, nagyon természetes volt, — mert hiszen éppen ez adott a várúrnak korlátlan ha­talmat jobbágyai élete és halála felett Eztn el­szigeteltség által jobbágyainak gyermekei is alá voltak rendelve hatalmának. Ha csak néhány té­telben is rá­mutatunk éppen a püspök úr által dicsőitett századokban, a középkorban történt iszonyatosságokra, melyeket a katholika vallás­i szent nevében" elkövettek, elhomályosulnak azon dicsőitett dolgok, melyeket oly szép sza­vakba öntve, mondott el a püspök ur. VIII. Incze p.után Borgia Rodrigo bibornokot emelte az egyház VI. Sándor néven főpapi székbe. Hogy ez a pápai méltóságra mikép jutott azt fel­sem emlitjük, hanem mint a történelem irja, mi­dőn VI. Sándor meghalt, örömmel sietett egész Róma megszemlélni a holtat, mértéktelen dics­vágyó, rettenhetlen kegyetlenségü szörnyeteg, élvhajhászó, s hallatlan kapzsiságu sárkányt, ki a világi s egyházi dolgok intézésében egyenlő sze­m­érmetlenségével megmérgezte az egész világot; udvara valódi képviselője volt erkölcstelen korá­nak a legdurvább önérzésének, mely előtt semmi sem volt szent. Dante hatalmas mennydörgéssel csapott a pápaság közé; ostorozta az egyház kebelében el­harapódzott romlottságot a bíbornokok, falusi pa­pok, a szerzetesek és apáczák feslettségét. Termé­szetes, a republikánus élet szokásával nem tudták összeegyeztetni a pápai csillogást és féktelen­séget. 1310-ben hangzottak fel a megkínzottak jajkiáltásai és az akkori V. Kelemen pápa néma hallgatással tűrte a vallás nevében a kegyetlen ki­végeztetéseket, a lassú tűzön történt megégetését Mórai Jakabnak, ki utolsó leheletével sem szünte meg ártatlanságát hangoztatni. A bátortalan pápának a Ferenczrendben támadt szakadás még több gondot okozott. A túl­buzgó s a rend alapitójának szegénységi szelle­méhez hű kisebbséget, valóságos üldözés alá fogta a papság másik pártja mely a gazdagság előnyeit föléje helyezte a szt. Ferencz szabályai­nak; ádáz tusákat vívtak egymással. A legyőzött párt emberei börtönbe vettettek, kínpadra hur­czoltattak. A pápai szék összetett kézzel nézte megkínoztatásukat, befalaztatásukat, és mindezek a szent vallást hirdetők saját keblében folytak le, eme dicsőített korban. Nézzük csak a 14-ik században a vérbirósá­gokat, melyek Ferdinand és Izabella alatt állan­dóan működtek azok ellen, kiknek a kincstár a kölcsönöket vissza­fizetni nem tudta. 139­1-ben vé­resüldözések törtek ki ellenök, kik közül 35.000-en a keresztény vallás felvétele által mentették meg életöket. Növekedett ezek száma akkor is, midőn a világi és egyházi hatalon egymással versenyre kelve, a legszigorúbb rendleteket bocsátották ki a szerencsétlen nép ellen. Kitudódott, hogy az áttér­tek ,titokban" atyáik hitéhez ragaszkodnak. Gor­dovában újabb felkelés tört ki, 1472-ben, városról városra terjedve ezer meg ezer embernek ontotta vérét. IV-ik Sixtus kezet fogott a spanyol udvar­ral állandó bíróság felállítására. Az első in­k­v­i­z­i­t­o­r­o­k embertelen kegyetlensége megdöb­bentő hatást gyakorolt. A királyi pár által javas­latba hozott Dömés szerzetes Torquemodot kézséggel kinevezte nagy­ inkvizitorrá. Torque­modo a tömeges kivégeztetések és a vagyon­el­kobzások tekintetében messze felülmúlta minden elődjét, az áldozatok vagyonából egyaránt gon­doskodott a királyi kincstár mint a pápai kúria érdekeiről. 1376-ban Avignonban szerkesztett törvény­könyv értelmében, legfőbb inkvizitor-tanács ala­kult Torquem­odo elnöklete alatt, és pedig három egyházi elnökkel, kiknek ketteje a királyi kincs­tár érdekét volt hivatva képviselni az elkobzá­soknál. Nemcsak a börtönre s máglyára ítéltek­nek vagyona, s az elhalálozásuk után eretnekség f­­anujába fogottak hagyatéka szállt a királyi incstárra, hanem azon ezerek ingatlan javai is, kik félelemből megszöktek, vagy kivándorol­tak, sőt azok is elvesztették vagyonukat, kiket jövedelmezés s az eretnekség megtagadása után elbocsátott a törvényszék. Az előbb annyira ki­merült kincstárt csakhamar a legvirágzóbb álla­potba helyezték a tömeges elkobzások útján. Schlauch püspök úr, mikép történhettek te­hát ama iszonyatos dolgok a Jézus Krisztus vallásának szent nevében, a dicsőített közép­korban, ha azt állítja, hogy a nemzetek ha­talmának alapja a hazaszeretet kútforrása, a tu­lajdonjog szilárdságában van ? Toledóban állította fel a katholikus egyház­zal Ferdinánd 1480 ban a főinkvizícziót, mely aztán egész Spanyolországot elárasztotta rettene­tes törvényszékeivel. Mintha még most is ott le­begnének a város nagy terei fölött — hol a ki­végzések történtek — Ximenes és Torque­modo gyászos szellemei az ódon házak közt. Mintha még most is elvonulni látnák, a gyászos jelenetet, ugy amint azt az egykori spanyol kró­nikások egyike leírja! Az ablakok, az erkélyek s az amphitheatrumszerű felemelkedő emelvények telvék nézőkkel; külön emelvényen ülnek a gran­dok s inkvizítorok; egy másikon az ország fő­méltóságai; magasan felettük áll a király vagy helyettese által elfoglalt helynek, a nagy­ inkvizi­tor fekete bársony-baldachinj­a alatt lévő trónja. Az udvari erkély előtt voltak a szó­székek, melyek­ről az ítéletet kihirdették, s "hitszónoklatot" tar­tottak, s a 2 .oltár" hol ,misét" mondtak, köze­pén a máglya-rakás. A menetet megnyitni fegyve­res szénégetők kiváltsága volt. Utánuk jöttek a dominikánusok fekete öltönyeiken fehér kereszt­tel, s egy spanyol grand a hitűek lobogójával, majd az inkvizíczió hivatalnokai, végül az elitél­tek. Első­sorban a nem halálra ítéltek, zöld vászon sanbenitokban, sárga kereszttel mellükön és há­tukon ; aztán a bűnbánók, csúcsos papir sipkák­ban, melyekre lefelé csapkodó lángok voltak festve. Ezek különös kegyelemből a megégetés előtt végeztettek ki. Végül jöttek az elevenen megégetésre kárhoztatott ,megátalkodottak." Kezdetét vette a szent mise: a király vagy helye­tesse esküt tesz le a nagy­ inkvizitor kezébe, hogy az inkviziczió­­szent törvényeit mindig védel­mébe és támogatásába részesitendi" s egy rezse­köteget vett a máglyára. Az egyik szószékről ki­hirdetik az ítéleteket, a másikon egy dömös szer­zetes prédikál az inkviziczió­­erényeiről"­s az eretnekek kiirtásának hasznos voltáról. A nagy­inkvizitor "áldást" ad az összegyűlt népnek, fel­áldozást az elítélteknek, h­a meggyújtják a máglyákat. Tompán konganak a harangok, jám­bor éneket zengedeznek a szerzetesek,... de az égő emberek fájdalmas jajgatása áttör a harang zúgásán, s az éneklésen. A kivégzés előtt meg­halt eretnekek csontjait is bevetik a tűzbe, s nemsokára nehéz fekete füstfellegek lebegnek a szeretet vallásának nevében elkövetett iszonya­tosságok színhelye felett. (Befejezés köv.) A­kikkel senki nem törődik... Azokról van szó, kik korán este gyújtják meg a fővárost még némely részében világító petróleum-lám­pákat és késő éjjel meg hajnalba ismét oltják el. Tár­sadalmi helyzetükkel nem foglalkozott még eddig senki sem, de ők maguk is elvonultan éltek eddig a többi mun­kásoktól, habár maguk közt az egyetértés látszik ural­kodni , közeledniük kell a munkás­mozgalomhoz s talán meg van téve erre az első lépés, a­miről a következő tudósítást vettük. A fővárosi petróleum-lámpagyűjtók karácson első napjának estéjén családjukkal együtt közös vacsorában részesültek Klein Gyula vállalkozó által. Az estélyen a vállalkozó is megjelent családjával; ott voltak továbbá a vállalat felügyelői és Kiss A. elvtársunk is. Az estély igen kedélyes lefolyású volt s igy természetesen felkö­szöntökben sem volt hiány. Az elsőt Weiser S. fel­ügyelő tartotta a vállalkozóra és nejére. Fleisch­mann Lajos, a "legifjabb fellebbvaló" a munkásokat köszöntette fel, elismervén, hogy a vállalat sikerét ők mozditják elő s ők képezik annak támaszát; utánna Kiss elvtársunk hosszabb beszédben fejtegette a mun­kások jelenlegi helyzetét általán a társadalomban, a szemben a munka­adókkal, s örömmel konstatálta, hogy Klein Gyula sok tekintetben kiválik a többi vállalko­zóktól, a­mennyiben nem tekinti munkásait oly egyé­neknek, a­kik csak arra valók, hogy mentől jobban ki­zsákmányoltassanak, hanem belátja azt, hogy azok a megérdemelt bér mellett még mélytunyosságra sőt tisz­teletre is érdemesek, s minthogy szóló tapasztalja, hogy e vállalkozó, ki munkásai iránt érzett jó­indulata jeléül, e kis — úgyszólván — családi ünnepélyt rendezte munkásai jólétének előmozdítását tartja szem előtt, ki-zánja, hogy e szívélyes viszony a munkások és munka­adójuk közt a jövőben meg szilárduljon, a kölcsönös tisztelet meg ne szűnjék, s ennek ápolására és érdekeik megóvására a munkásokat összetartásra, s testvéries egyetértésre buzdítja. Piffkó munkás a vállalkozót, éltette, mire ez meghatottan mondott köszönetet, s munkásainak jóindulatától kiséve­l eltávozott. Ezután fesztelen s kedélyes társalgás következett, melynek folyamán a munkások kivánságára ismét K­­­a­s elvtársunk emelt szót, s általános érdeklődés s tetszés közt fejtegette mai társadalmi viszonyainkat, kiindulván a karácsoni ünnep jelentőségéből a munkásokra nézve, összehasonlította ezeket az ó- és középkori hely­zettel, történelmi eseményekkel vázolta az alsóbb népréteg folytonos törekvéseit a szabadság intézményeire s folytonos küzdelmeit az úgynevezett hatalommal. Is-

Next