Népszava, 1903. december (31. évfolyam, 139–151. sz.)

1903-12-01 / 139. szám

2. oldal. ismerve e tudományos eredmények veszé­lyességét, mindent elkövetnek, hogy hódí­tásuk elé gátat vessenek. A burzsoázia kénytelen megtagadni a maga kebeléből kikerült nagy tudósok munkáját, mert annak eredményei a szoczializmus erejét növelik. S így következett be az a ránk fölemelő, a burzsoáziára megszégyenítő kultúrkép, hogy ma a munkásegyletekben több szó esik a természettudományok leg­nagyobb vívmányairól, több szó esik Kant­ról, Laplaceról, Darwinról, mint akár­­, a középiskolákban . Az igazi, a becsületes tudománynak vendégszeretőbb hajléka van ma a kultúrától mesterségesen elzárt, el­nyomott, de öntudatra ébredt munkás­osztálynál, mint a burzsoázia ifjait tudásra nevelő iskolákban. A szoczializmus a tudomány. A tudo­mány eddig elért legújabb eredményei­nek társadalmi megtestesülése és kép­viselője. Harczosa e tudománynak s fel­építője a magasabb kulturának, amelynek e tudomány fogja alapjait képezni . SZEMLE. Budapest, november 30. Igazmondás. A Széll Kálmán által csinált paktumot feszegetik a képviselőházban s a­hány ember szól hozzá, annyiféle magyarázatot, felfogást hallunk róla. Polónyi úgy ma­gyarázza, hogy az obstrukczió malmára hajtja a vizet, Tisza István pedig oly értelmezést ad neki, hogy fegyverül hasz­nálhassa az obstrukczió legyűrésére. Ra­kovszky István már a mult héten foglal­kozott a 99-iki békekötéssel s természetes, hogy ő szinté­­" a' mag­a" álláspontjának védelmét magyarázta ki belőle. Három ember beszélt eddig­ ugyanarról a tárgy­ról s mind a három politikus a maga párt­állásának nézőpontjából ítélte meg azt. Hol itt hát az igazság? Kétségbevonjuk, hogy mi megtaláljuk az igazságot, melyet Széll Kálmán és a paktum aláírói oly óvatosan elástak, hogy az a maga igaz A N­ÉPSZAVA TAHOZAJA. A munka. írta • Csizmadia Sándor. Két gyerekről akarok egyet-mást el­mondani, kik később emberek lettek, a szemem előtt nőttek föl, azért tudom az életük folyását majdnem végig. Az egyik Aladár volt, amiből tudhat­juk mindjárt azt is, hogy úri származás, mivelhogy ilyen finom nevük többnyire csak az úri gyerekeknek szokott lenni. A másikat parasztosan Jancsinak hív­ták. A szegény ember már a nevét úgy adja gyerekének, hogy a hivatáshoz, melyet valószínüleg be fog tölteni, hozzá­pászoljon. A szolgák többnyire Jánosok, nem tudom az egység kedvéért-e, vagy azért, hogy az uraknak ne kelljen minden cselédváltoztatásnál új nevet tanulni. Ezt az utóbbi valószínűséget nem én találtam ki, mindamellett igaz lehet. Mikor én megismertem őket, nyolc­­nyolc­ évesek voltak és természetesen is­kolába jártak. Különbség csak a külse­jükön volt. Aladár mindig szép, tiszta ruhában járt, a kezei fehérek voltak, az arcza meg olyasféle színt játszott, mint a penész. Czipője fényes volt, mintha nem maga subiczkolta volna. Szóval csinos volt mindig, mint valami porczellánbaba. Jancsi ellenben akár a küldött ördög: a gatyája poros, piszkos, vállán az ing le­tépve s bőre azon a helyen megbarnult a napsütéstől. A kalapja lekonyult és a közepe a feje tetején többször volt lyukas, mint nem. Mezítláb járt akkor is, mikor az őszi eső esett. De az arcza olyan piros mivoltában soha se állhasson a közvéle­mény előtt. Az urak az ország dolgát maguk között elintézték, mintha az vala­mennyiök magándolga lett volna, ahelyett hogy az ország színe előtt, az egyetlen jogos fórumon beszélték volna meg, hogy mi az ára annak a vásárnak, melyet az ország kontójára csináltak. A vásáros felek ma, három esztendővel a vásár után, mint kölcsönösen becsapott felek az ország színe elé állnak panaszaik­kal, s csűrés-csavarással, valótlansággal vádolják egymást. Három esztendő előtt nem avatták be az országot a titokba. Az urak egytől-egyig akkora nagy férfiaknak képzelték magukat, hogy az ország meg­hallgatása nélkül is dönthetnek országos dolgokban. De hogy egymás szennyesét mosogatják, azt az ország szine előtt teszik s az országot hívják fel bírónak ahoz, hogy ki mondott igazat s ki beszél valót­lanságot. Ezt a kérdést kár most felvetni és kár így fölvetni. Mert a­mi valótlan­ságot az egyik a másikáról állít, az or­szág mind a háromról elhiszi. A mai po­litikusok már ilyenek. A szentség és a büntető törvény Az igazságügyi minisztériumban a bün­tető törvénykönyv azon paragrafusának reformján dolgoznak, mely a szükségből elkövetett lopások büntetéséről rendelke­zik. A büntető törvénykönyvnek ez a paragrafusa 6 hónapi fogházat mért azokra, akiket e szükség, mint ellenállhatatlan kényszer arra utalt, hogy idegen vagyon eltulajdonításával elégítsék ki legelemibb szükségletüket, az éhség csillapítására való táplálkozást. Ha az „ellopott" tárgy értéke meghaladta a 2 koronát, ez már oly­­an számba ment, hogy a bíróság minden enyhítő körülmény figyelembe vételével se szabhatott enyhébb bünte­tést, amint 6 hónapi fogházat. A bíró­ság tehetetlen a paragrafus rideg­ségével és lelketlenségével szemben. A törvény betűje diktált neki s az ő köte­lessége a betűhöz való alkalmazkodás volt. A magántulajdonra állapított jogrend igy parancsolta ezt s a bírónak, mint az osztályállam által megállapított jogrend őrének, végre kellett hajtani az osztály­állam akaratát, volt, hogy még a rákent maszaton is át­virult az egészséges színe. Mert a Jancsi a levegőből élt. És még egy különbség volt közöttük. Aladár a szüleit tegezte, de a Jancsit magázta. Jancsi ellenben a szüleit ma­gázta és az Aladárt tegezte. Ez nem olyan fontos különbség, de azért mégis különbség. Egyébként ők maguk semmi osztály­különbséget nem vettek egymáson észre, csak olyankor, ha összevesztek. Ilyenkor megvetésének leginkább sértő kifejezésé­vel kiáltotta Aladár oda Jancsinak, hogy paraszt ! Azonban amaz se maradt adós és vissza­vágta, hogy: zsidó! De ez rit­kán esett meg, akkor is hamar kibékül­tek, mivel, mint majd kitűnik, nagyon egymásra voltak utalva. Mikor a tanító nagy jegyekkel szépen, lassan, megfontoltan fölírta a számokat a fatáblára, hogy azt onnan lemásolva szá­mítsa ki az egész iskola, Aladár alkalmas pillanatban a pad alatt saját tábláját ritka ügyességgel csempészte át a Jancsi ke­zébe. És Jancsi tudta, mi a kötelessége. Először is nagy gyorsasággal kiszámította a kapott táblára a feladatot, azután azt visszacsempészte s csak ezután látott a maga dolgához. Mindamellett a publikum­nak még fele se volt kész a számadással, már Jancsi két ember, jobban mondva a gyerek részét megcsinálta. Ez különben azért volt, mert a szegény ember gyerekének többnyire jó feje van. Nyilván mert, hogy ugy se sok alkalma lesz majd használni, legalább ha néha mégis rákerül a sor, ne legyen sok baja vele. NÉPSZAVA 1903. dec­ember 1. Ha ennek a paragrafusnak szellemét, irányát vizsgáljuk, azt látjuk, hogy hiány­zik belőle a léthez való jog elismerése. Az emberek kétségtelen joga, hogy éljen. De ha a társadalom nem adja meg e jog feltételeit, ha a társadalom nem gondos­kodik arról, hogy e jog az eszközök meg­adásával érvényesüljön, akkor az egyén­nek megvan az a joga, hogy a veleszüle­tett jogot mások megkárosításával érvé­nyesítse. A társadalom, mely a magán­tulajdont szentséggé avatta, és szentség­ként őrizteti, nem volt figyelemmel az élethez való jogra. Ő a magántulajdont akarta megvédelmezni s ebben a véde­lemben odáig ment, hogy közönséges bűn­tettnek minősítette azt is, ha valaki a magántulajdon ellen nem gonoszságból, nem fényűzési mániából de az élet szük­ségének kényszere alatt vét. A tervezett reform a magántulajdon elleni bűntetteknek ezt a formáját ki akarjak venni a bűntettnek régi kategóriái­ból. Ezzel az osztályállam egy parányi lé­péssel közelebb jutott ahoz a szellemhez, melyet a szocziáld­mokráczia hirdet. Amíg az állam rendje lehetetlenné teszi a legtöbb emberre nézve a megélhetést s amíg az ál­lam tagadja a léthez való jogot, addig az em­bernek joga, hogy az állam törvényén átgázoljon. Mert ha az állam nem tartja tiszteletben az ember vele született jogát­, az ember átgázolhat az állam által az egyén életének megnehezítésére hozott törvényeken. Az új paragrafus, bármily üdvös, ter­mészetesen egyáltalán nem érinti a baj gyökerét. S ez a baj mindaddig szedi a maga áldozatait, amíg fel nem épül az az igazi népállam, az új szoc­ialista rend, mely megszüntetvén a magántulajdont, meg is szünteti mindazt, amit a mai társadalmi rend a maga létérdekében bűn­tettnek minősít. A takarékos miniszterelnök. A takarékoskodás, melytől az agráriusok féltek, csakugyan beütött és úgy ütött be, ahogyan az agráriusok féltek tőle. Az egyes tárczákat megrövidítették néhány százezer koronával. A földmivelési tárczá­tól azonban több mint két milliót vontak el. De van olyan tárcza is a többi között. A nebulók még egyre izzadtak a fel­adaton, Jancsi és Aladár már nyugodtan, egyenesen ültek a helyükön. A lelki tu­lajdonságokra is nagy befolyása van a gazdasági helyzetnek. S úgy látszik, az ilyen gazdasági állapotból származott lelki sajátság éppen úgy öröklődik, mint a többi „istenadta" lelki vagyon. Lám, Jancsi egyáltalán nem volt nagyra vele, hogy míg a többiek a maguk fel­adataival kínlódnak, add­ig ő kettőjüket is régen kiszámította. Nyilván abban a hit­ben élt, hogy pusztán a kötelességét telje­sítette. Már a hetedik nagyapja is cseléd­ember volt. Ellenben Aladár kihivó tekintettel nézett a tanitó szeme közé, mintha csak oda­kiáltotta volna : — Engemet szólítson föl, öreg bácsi ! A tanitó ezt meg is tette mindenkor s igy terjedt el a faluban a hir, hogy Ala­dár kitűnő tanuló, akiből miniszter, vagy talán még szolgabíró is lehet. Jancsi természetesen nem ingyen csi­nálta társának a munkát. Régi megálla­podás szerint valahányszor számolási nap­ volt, mindannyiszor egy kiflit kapott más­nap Aladártól. Mert a kiflit épp úgy sze­rette, mint Aladár a kukoriczamálét. A sors persze úgy rendezte be a dolgot, hogy Aladárnak mindig kiflije, Jancsinak meg mindig kukoriczamáléja legyen. A kaján sorsi Sohasem úgy osztja el aján­dékait, hogy mindenki azt kapja, amit szeret, hanem ellenkezőleg. Ez azonban az emberek közt is úgy van, azért kény­telenek egymással csereviszonyba lépni. Aladár és Jancsi is cserét folytattak egymással.

Next