Népszava, 1907. október (35. évfolyam, 233–258. sz.)

1907-10-25 / 253. szám

1907 október­ 18. NÉPSZAVA kon kívüli írták. Szívességükért fogadják előre is köszönetünk nyilvánítását. Tisztelettel az Országos Széchenyi Szövetség nevében: Gallé Tivadar, elnök. — Santos-Dumont vizi jármüve. Santos-Dumont, az ismert nevű léghajós, újabban olyan vizi jár­művet aka­r készíteni, amellyel óránként 100 kilo­méternyi utat lehessen megtenni. Párisból jelentik, hogy Santos-Dumont tegnap a Szajna folyón kipróbálta az új vízi járművet, mely egy foga­dás eredményének tekinthető. Santos-Dumont ugyanis eg­y vitatkozás folyamán Ferrand Char­ron automobilgyárossal szemben azt állította, hogy a vizén könnyen elérhető a 100 kilo­méter gyorsaság. A „La Lorraine" motoros csónak által eddig elért legnagyobb gyorsaság óránként 59 kilométer. A gyakorlati kísérletet az ezrekre rugó óriási közönség nézte végig. Az új vízi jár­művet fél 11 órakor bocsátották vízre. Santos-Dumont beleült az egyik nyeregülésbe és az „Antoinette" nevű új járművet egy motoros csó­nakkal a víz közepére vontatták A megindított és a szárazföldön teljesen jól működő motor azonban nem felelt meg a várakozásoknak. Az 1500 fordulat he­lyett, amelyre a 100 kilométeres sebesség elérésé­hez okvetlenül szükség van, a motor csak 800 for­dulatot tett percenként A csavar lassan fordul, a jármű előrehalad, hanem a sebesség messze alul­marad az óránkénti 100 kilométeren. Körülbelül 300 méternyi hosszú vonalon az „Antoinette" órán­kénti 60 kilométeres sebességgel haladt, azután megrekedt. Fél 1 órakor Santos-Dumont motoros csónakkal a partra vonatta az „Antoinette"-t. A kísérletet később megismétlik. — Munkások szerencsétlensége. Makó­ról táviratozzák. Német Mihály és Majoro­vics György mezőhegyesi munkások csütör­tökön reggel munka közben egy gőzcsap mellett foglalkoztak. A gőzcsap még eddig ki nem derített okból felrobbant és a forró gőz leforrázta a két munkást. Németh se­beibe azonnal belehalt. Majorovics is oly súlyos sebeket szenvedett, hogy felgyógyulá­sához nincs remény. A vizsgálatot meg­indították. Kassán Pázmán András csatornamunkás (m­a egy három méter mély­ csatorna )kidu­colásával foglalkozott, miközben a part le­szakadt és a leomló földtömeg agyonütötte Pázmánt. Kapinus Béla építőmunkás ma az új had­testparancsnoksági palota építkezésénél le­zuhant egy kétemeletes állványról és ször­nyet halt. — Felmentés a halál után. Az ulmi törvény­szék a napokban felmentő ítéletet hozott egy oly perben, melynek vádlottja már 11 éve­s halott. Még 1895-ben történt, hogy egy Faul nevű tittlin­geni péksegéd gyujtogatásért a vádlottak padjára került A bíróság el is ítélte 2 esztendei fegyházra, noha Faul állandóan erősítgette ártatlanságát. Bör­tönbe is került, de nem ülte egészen a reá rótt büntetést, mert egy esztendő multán a fegyházban súlyosan megbetegedett s erre való tekintettel ke­gyelem utján elengedték büntetése hátralevő részét. Nemsokára szabadulása után meg is halt, még halálos ágyán is hangoztatva ártatlanságát. Ez év januárjában aztán a kirchheimi evangélikus lel­kész levelet kapott az aschaffenburgi vikáriustól, melyben ez értesíti, hogy a község egy lakója, aki mostanában megbetegedett s akinek a nevét meg nem mondhatja, közölte vele, hogy ő követte el azt, amért Fault elitélték. Régóta mardossa már a lelkiismerete, de nem volt bátorsága bűnét nyil­vánosan megvallani. Természetesen nyomban el­rendelték a perújítást, mely a már 1896-ban meg­halt Faul ártatlanságának kiderülésével s teljes felmentésével végződött. — Zátonyra jutott hajó. Csütörtökön dél­előtt azon a helyen, ahol a „Luzitánia" gőzös zátonyra futott, megérkezett Kopenhágából a .II. Miklós 11 gőzös, hogy az utasokat felvegye és Kopenhágába szállítsa, honnan azután Newyork felé folytathatják útjukat. A zátonyra futott hajó 1200 tonna szén- és vasszállítmá­nyát vízbe akarják dobni, hogy a hajót meg­menthessék. A Neptun-társasággal egyezséget kötöttek a hajó szabaddá tétele tárgyában és a munkálatok ma megkezdődtek. — Automobil a Szaharában. A civilizáció hó­dít immár a Szaharában is. Menelik, Abesszínia királya vállalkozott arra, hogy a Szahara egy­hangú sivatagját benépesíti automobiljárat által. Már szerződött is e célból egy német társasággal, amely automobiljait Adis Ababából Diredangig fogja járatni. A karavánok hat napig járják meg ezt az utat, az új automobiloknak pedig csak két napra van szükségük. Egyelőre naponkint két sze­mély- és teherszállító gépkocsi fog indulni. — Mikor a pap részeg, Gyöngyösi levele­zőnk írja: A napokban temették Kiss Bálint városi kézbesítőt. Kenyérkereső nélkül maradt özvegye az óriási fájdalomtól megtörve rogyott rá férje koporsójára, mikor a papi ceremónia megkezdődött. A mindig virágos lelkű Klimó Pál lelkész ellökte a jajgató asszonyt a koporsó mellől és durva szavakkal illette. A papi durva­ság nagy felháborodást keltett a temetésen résztvevők körében annál is inkább, mert ez Klimó Pál lelkész urnák rendes szokása. Sohse torolták meg, hát mért ne garázdál­kodjék? — Kerite bérkocsis. A nagyvárosok tülekedő sokadalmában ezer veszély leselkedik a tapasz­talatlan leányra, aki vidékről jön kenye­ret keresni. Cs. Anna a napokban jött Buda­pestre s a Dob­ utca 22. számú házban szegődött el cselédnek. Tegnap este a házbeliek elküldték bevásárolni. A falusi leány el is indult, egyik utcán a másikba, amíg elért az Andrássy-útra, ahol a sok kivilágított kirakat elkápráztatta. Egy­szerre aztán azon vette észre magát, hogy eltévedt ebben a nagy városban és nem talált haza többé. Az Operaház előtt megszólított egy flakkerkocsist, hogy megtudja tőle az utat, amelyen hazajuthat. A kocsis udvarias volt és felajánlotta, hogy haza hajtat vele. Cs. Anna be is ült a kocsiba, de alig foglalt helyet benne, egyszerre egy cilinderes úr ugrott be melléje. Ezután a kocsi megindult az Andrássy-úton végig a liget felé. Közben a gaval­lér magához ölelte a leányt, mindenféle ajánlato­kat tett neki, de amikor nem hajlott a szép szóra, erőszakhoz nyúlt, amitől a leány annyira meg­rémült, hogy kiugrott a sebesen robogó kocsiból. Több sebből vérezve terült el az utcán és a men­tők szállították be a Rókus-kórházba. A frakker pedig, mintha mi sem történt volna, tovább vágta­tott. Most nyomozza a rendőrség. Gyermekrontás. A rendőrség ismét letartóz­tatott egy degenerált, beteg embert, aki egy tizen­kétéves leányt megrontott. A beteg idegzetű gyer­mekrontó, aki inkább szanatóriumba való, mint börtönbe, L. Gusztáv erzsébetfalvai hangszerkészítő, tagadja a „bűncselekményt"; a megrontott kis leány áldott állapotban fekszik a Rókus-kórházban s fentartja vallomását, amely erősen terhelő L. Gusztávra nézve. — Elfogató parancs. Minden napra jut egy-két elfogató parancs csaló, sikkasztó és váltóhamisító kereskedők ellen, akik dús jövedelmű „tevékeny­ségükkel" alaposan rácáfolnak a magyar üzleti világ sokat emlegetett élhetetlenségére. Csütör­tökön Dózsa Károly fővárosi kereskedő ellen adott ki elfogató parancsot a vizsgálóbíró. Dózsa Károly, bár alig rendelkezett néhány korona tőkével, a múlt évben önállósította magát. Amikor leszurkolta a negyedévi házbért és a Teleky-téren olcsó pénzért megszerezte a nélkülözhetetlen üzleti be­rendezést, hitel után nézett. Több nagykereskedő, ezek között a Honig Simon és Társa Zrinyi-utcai és a Mocsári és Wottitz Miatyánk­ utcai cégek több ezer korona hitelt nyújtottak Dózsának, aki az árut elpocsékolta s azután megszökött. Elfogató parancs jelent meg Walder Béla fa­kereskedő ellen is, aki többrendbeli váltóhamisí­tás elkövetése után szökött meg a fővárosból. Az eddig vizsgálat során megállapították, hogy az Általános Bank­ Részvénytársaságnál 754 korona 70 fillérről, a­ Budapesti Kölcsönös Segélyegylettől 870 korona 15 fillér és a Budapesti Székesfővárosi Takarékpénztárnál 200 koronáról kiállított váltót ér­tékesített. Walder valamennyi váltóra Tobák Mi­hály és Müller József nevét hamisította. Egy adóvégrehajtó is szerepel a vizsgálóbíró mai listáján. Még tíz nappal ezelőtt történt, hogy Rasofszky Alajos fővárosi végrehajtó, aki délutá­nonkint a budapesti könyvkötők és rokonszakmák ipartestületének hitelszövetkezeténél könyvelői munkát végzett, elutazott Budapestről. Hivatalában azt mondta, hogy Sarajevóba megy egy beteg ro­konát meglátogatni. A városi hivatalban nem tűnt fel ez az utazás, a szövetkezetben azonban aggódni kezdtek, mert alaposnak látszott az a gyanú, hogy Rasofszkyt nem csupán a rokoni szeretet késztette a hosszú utazásra. A szövetkezetben rovancsolni kezdtek s lassan kint rájöttek, hogy a végrehajtó könyvvezetői minőségében kétezerszázhatvan koro­nát sikkasztott. Erre feljelentést tettek a sikkasztó ellen. — A hágai békekomédia költségei. A sta­tisztikusok érdekes számadatokat közölnek az alig lezajlott második békekonferencia költsé­geiről. Eszerint a konferencia 127 napig tartott és ezalatt a konferencia tagjai 317 lakomán vettek részt. A költségek 2.137.288 márkára rúg­tak, átlag tehát egy-egy lakoma 6739 márkába került. A legfényesebben kiállított lakomákat Barboss, a brazíliai megbízott rendezte, aki csak a virágdíszre több ízben mintegy nyolc­ezer koronát adott. A konferencia összes költ­ségei meghaladják a 12 millió márkát, amiből közel 5 millió a távirati költségeket fedezte. Ezt a sok milliót haszontalan fecsegés cél­jából kellett kiadni. A nép pedig fizetheti nemcsak ezeket a számlákat, hanem a kon­ferencia után megindított fegyverkezés költ­ségeit is. — Egy „bohém" halála. Párisból jelentik, hogy most néhány napja halt meg ott Lajoie Anthyme, aki annak idején százszámra írta a rémregényeket, amelyeket azonban sehol sem tudott elhelyezni. Efeletti elkeseredésében iszákos lett. Ha néha nagy ritkán, józan volt­, akkor a lapoknál korrek­torként dolgozgatott. Lassanként azonban innen is kikopott, mert kiadatlan dolgainak felolvasásával kínozta kollégáit. Később mindjobban lerongyoló­dott, lakása sem volt és igy kénytelen volt az utcai padokon éjjeli szállást keresni. Most a hi­degebb időszak beálltával a kopaszodó emberke egyre több italra szorult, ami aztán megadta a ke­gyelemdöfést. A „félreismert lángész"-t egy reggel holtan találták a padon. Gutaütés érte. Zsebében egy csomó regénykéziratot, egy dugaszhúzat és­­ női hajcsomót találtak. — Hatmilliós megkárosítás. Berlinből jelen­tik: Híresztelik, hogy Lazzaro Frores egyik cégtulajdonosa hatmillió márkával megkárosí­totta társát. Erre vezetendők vissza a cég fel­­­számolásáról elterjedt hírek. rek­ Kisiklott vonat. Szolnokról-jelentikTM A Budapestről 12 óra 20 perckor elinduló 610. számú személyvonat, amelynek 4 óra 10 perc­kor kell Szolnokra érkeznie, jóval 4 óra után a szolnoki pályaudvaron hibás váltóállítás kö­vetkeztében kisiklott. Az utolsó három kocsi megrongálódott. Három utas súlyosan és négy könnyen megsebesült. A súlyosan megsebesül­tek közt van Laufer Rozália, Fegyvernekről. Éjszaka olyan értesülést kaptunk Szolnokról, amely szerint a vonatkisiklásnak két ha­lottja van.­­ — Öngyilkosok. Csütörtökön délután a Szent László-kórház mögötti erdőben egy fán egy felakasztott ember hullájára akadtak. A 45—50 év körüli férfi kilétét nem tudták meg­állapítani s holttetemét a bonctani intézetbe vitték. Barát Júlia, 44 éves napszámosnő már ré­gebb idő óta gyógyithatlan betegségben szen­vedett és hogy kínjaitól megszabaduljon, csütörtökön délután Remete­ utca 15. szám alatti lakásán revolverével mellbe lőtte magát. Azonnal meghalt. Holttestét a törvényszéki or­vostani intézetbe szállították. — A hanyagság áldozatai. Trencsénből ír­ják nekünk: Szilvay István bellusi földbirto­kos kocsisa és kerese e hó 22-én Bellusról gazdasági gépet szállított Trencsénbe. Estefelé kocsin hazafelé tartottak, hogy végzett mun­kájukról „kenyéradójuknak" mielőbb beszá­molhassanak és viszontláthassák övéiket. Útjuk a vasúti síneken vezetett keresztül és a korom­sötétben csak későn vették észre a velük egy­időben ugyanazon helyre érkezett vici­nálist. A Trencsénből este 6 óra 30 perc­kor induló trencsén—nagytapolcsányi helyi­érdekű vonat mindegyiküket elgázolta s irtózatosan összeroncsolt testüket félkilométer­nyire vonszolta magával. A szerencsétlenül jár­tak mindegyike családos ember. A szerencsét­lenség Trencséntől 3—4 kilométernyire, a Trencsepüspöki és Bellus községek közötti vonalszakaszon történt. Érte a felelősség ki­zárólag a vasút igazgatóságára hárul, mert olyan helyen, hol országút fut keresztül a sí­neken, kötelessége elzáró sorompókat alkal. 13

Next