Népszava, 1911. július (39. évfolyam, 155–180. sz.)

1911-07-01 / 155. szám

2 NÉPSZAVA adókban. És amikor a demokraták jeles vezére meg a polgármester általános he­lyeslés közt ilyen nagy bőkezűségre köte­lezik magukat „a hazai ipar" javára, akkor nem gondolnak arra, hogy ennek az ipar­nak igen lényeges tényezője, sőt — mint talán még az elfogult kutyaszövetségesek is kénytelenek elismerni — legfontosabb tényezője : a hazai munkásság is megérde­melné a támogatást, a védelmet az oly nagylelkűen támogatott hazai kapitalisták kizsákmányolásával szemben. A főváros kormányzata eddig még nem gondoskodott arról, hogy a közmunkák kiadásánál a munkások érdekeit is bizto­sítsa a munkáltatókkal szemben. Soha nem hározta meg a vállalati szerződésekben a munkaidő maximumát és a munkabér minimumát; soha nem kötötte ki, hogy a vállalkozó tartozik az illető szak­mában fönnálló kollektív szerződéseket tiszteletben tartani; soha nem állapította meg a munkáltató anyagi felelősségét és kártérítési kötelezettségét a munkáskizárás­ból eredő késedelemért; soha nem tett semmiféle komoly intézkedést a munká­sok határtalan kizsákmányolása ellen ... És soha nem volt ez olyan szembetűnő, mint most, amikor kimondták a közgyű­lésen, hogy a hazai vállalkozókat — az adózó munkásság pénzén — nagyon jelen­tékeny előnyben fogják részesíteni a kül­földi vállalkozókkal szemben. Íme, a főváros most már évről-évre tíz­milliókra rugó közmunkákat végeztet és­zen a réven hatalmasan előmozdíthatná a mukások helyzetének javulását is, de nem­­ szi. Azt, hogy a saját üzemeiben közvet­lnül alkalmazott munkások javáért mit >sz és mit nem tesz, ezúttal nem akarjuk fe­zegetni, majd lesz erre is alkalom, de a mun­áltatóknak az a nagymértékű favorizálása is a munkásság érdekei iránt való az a nagy közönyösség, amelyet a szóban levő eset is bizonyít, kihívja kritikánkat. Modern férfiak, a kor színvonalán álló szociálpoli­tikusok — mint Bárczy, mint Vázsonyi — akik jól tudják, hogy mi a kötelessége a modern községi kormányzatnak a munkás­ság iránt, ezt a kötelességet egyáltalában nem sietnek leróni. Miért ? Mert a kutyaszö­vetségek képviselői ott vannak a főváros kép­viseletében, de a munkásságnak nincs ottan szava. Fölös számmal terpeszkednek ott olyan emberek, akik gáncsot vetnének a városi kormányzatnak, ha a vállalkozói profitot csak egy fillér erejéig is meg akarná rövidíteni a munkások javára; de nem juthatnak be a mai választójog mellett a vá­rosházára a munkásság emberei, akik a városi kormányzatot a munkásság iránt való kötelességeinek teljesítésére serkente­nék — szükség esetén szorítanák — a ku­tyaszövetséges profitvadászok és munkás­nyúzók befolyását leszorítanák, ellenkezé­sét levernék. ... Azt hisszük, nem szükséges, hogy az elmondottak tanulságát mi vonjuk le az olvasók számára. ­ins 1. Függetlenségi politika és választójog. A felhatalmazási javaslat képviselőházi tárgyalása alkalmából Holló Lajos, a füg­getlenségi párt egyik vezető politikusa be­szédet mondott, amelyben az ország köz­állapotainak bírálása, de különösen az imperialista hóbort erélyes elitélése után a függetlenségi politika jövendő terveiről és a választójog kérdéséről mondott figye­lemreméltó és a bírálatot provokáló dol­gokat. Hollónak a függetlenségi politikáról mondott igazságai abban az ítéletben te­tőztek, hogy az eddigi parlamentáris be­rendezkedés nem mutatkozott alkalmasnak a nemzet önállóságának és az ország füg­getlenségének politikai és gazdasági önálló­ságának biztosítására. Rámutatott Holló arra, hogy úgy a katonai, mint a gazda­sági függetlenség biztosítására, valamint előbbrevitelére indított politikai mozgal­mak sikertelenek maradtak s ennek leg­fontosabb oka az volt, hogy a par­lament gyönge, erőtelen és vérszegény volt arra, hogy a nagy harcot erősebb­ ellenfél ellen meg tudja vivni. Aki a dinasztia, a hatalmas osztrák közgazdaság ellenében föl akarja venni a küzdelmet, az nem tud megállani, ha egy kicsiny ki­váltságos rétegre és a korrupt, mindenki és minden számára megszerezhető válasz­tókra támaszkodik, hanem a nép egész erejét, kell — ha tudja és ha lehet — megmozdítania. A di <>t..kßl m­in­den függetlenségi törekvés eleve sikertelen­ségre van kárhoztatva,­ napirendre ke­ll tehát tűzni mindenekelőtt a választók reformját. Ez a gondolatmenet mutatja, hogy utóbbi esztendők eseményei nem múltak el nyomtalanul a függetlenségi párt fölött és hogy az események megtanították a füg­getlenségi pártot arra, amit mi régi idő­t hangoztatunk, hogy a függetlenségi problé­mát az egész terjedelmében és a siker re­ményével csakis a választójog napirendrül való lekerülése után lehet majd föltetni. Amíg tehát ebben a tekintetben a függet­lenségi párt igen tanulékonynak mutatko­zott, Holló beszédének egy más sajátságos hiánya azt mutatja, hogy még mindig nem tanult elég sokat az eseményekből. Ne­vezetesen föltűnőnek kell találnunk, hogy Holló úgy beszédében, mint beterjesztett határozati javaslatában csak általános vá­lasztójogról beszél. Magyarországon az An­drássy-féle svindli-javaslat óta, amelyet szintén általános választójognak nevezett a szerzője, általános választójogról azok be­szélnek, akik nem akarják sem az egyenlő, sem a titkos, sem a községenkinti választó­jogot. Annál különösebb Hollónak ez a szűkszavúsága éppen most, az általános, egyenlő, titkos választójogért meginduló parlamenti és parlamenten kívüli akció kezdetén, mert hiszen párthatározatok, nép­gyűlési határozatok egész zöme kötelezi a függetlenségi pártot az általános, egyenlő és titkos választójog követelésére. az Szabadoktatás — legényegyleti alapon. Zichy rendelete. A kultuszminiszter rendeletet adott ki a szabadoktatásról. A rendelet szép frázisokat mond a kulturáról, az iskolán kivüli oktatás szükségességéről s a társadalom feladatának tartja a szabadoktató munka elvégzését Hogy a szabadoktatás egységes legyen, Országos Szabadoktatási Tanács néven egy ellenőrző és véleményező testületet alkotott, amelynek fel­adata a szabadoktatás elvi kérdéseiben való döntés. A tanítás ezentúl is az eddigi egyesü­letek kezében marad s azok költségén fog folyni. Az állam azonban ,indokolt esetekben­ fog adni pénzsegítséget a közoktató tanács ajánlatára. És itt van aztán a dolog bibéje. Itt derül ki, hogy ez a rendelet nem a szabadoktat­ó Szocialista volt-e Rousseau? 200 éves születési évfordulóján. Az a kérdés, amelyet e cikk címében fölvetünk, voltaképpen sem nem új, sem n­em eldöntött irodalmi probléma. Sokan van­nak, akik a szocializmus számára követelik Rousseaut, de nem kevesebb azoknak a száma sem, akik a szocializmus mai elmélete szem­pontjából rámutatnak azokra az ellentétekre, melyek kizárják a gazdasági és erkölcsi világ­fölfogások mai állásának szorosabb szellemi közösségét Rousseauval. A társadalmi evolúció egy más stádiumába tartozik bele a XVIII. század eme nagy bölcselő elméje, akinek 200 éves születési évfordulója veti föl ma emléke­zetét. De nem is annyira az fontos, hogy a mi szempontunk szerint szocialistának nevez­hetjük-e Rousseaut, mint inkább az, hogy gondolkozása, tanai mily hatást gyakoroltak arra a nagy szellemi kialakulásra, mely e század uralkodó eszméin oly mély és eltörül­hetlen nyomokat hagyott és hogy miben áll az a történeti és erkölcsi kapocs, mely a nemzetközi forradalmi szocializmus törekvé­seit a „Contrat Social" társadalmi reform­eszméire és Rousseau föllépésére engedi vissza­vinni. Bastiat nevezte el először Saint Simont és Főúriért Rousseau fiának. S valóban Rousseau műve gondos tanulmányozása után nem zár­kózhatunk el annak beismerésétől, hogy Rousseau nézeteiben és eszméiben sok van, amit a mai szociáldemokrácia föntartás nél­kül magáénak vallhat. Nem Rousseau mondja-e például egyes helyütt, hogy „az állam az összes javak tulajdonosa?" Igaz, hogy ezt a gondolatot már előtte is sokan formulázták. A kérdés csak az, hogy vaj­jon ez a kollektív tulajdon lehetetlenné teszi-e az egyesek kezében a joggal való élést és visszaélést? S erre Rousseau nem felel hatá­rozott igennel. Sőt, amidőn Korzika és Len­gyelország számára alkotmánytervezeteket készít megrendelésre, meglehetős opportunis­tának bizonyul. Megelégszik a fényűzési cik­kek után kivetendő közvetett adókkal és némely jövedelmi adóval. Az „Economie po­litique”-ban pedig egyenesen ezt írja : „a tár­sadalmi paktum alapja a tulajdon s első fel­tétele, hogy mindenki védve legyen annak békés birtokában, ami az övé." Csakhogy nem szabad ám Rousseau szo­cializmusát ilyen kikapkodott passzusokból megítélni, mert ezzel homlokegyenest ellen­kező szemelvények is bőven akadnak művei­ben. Ami Rousseaut az utópiás szocialimus gondolkozójává teszi, szerintünk az, hogy ő sem hiszi, hogy a társadalom keletkezése termé­szetes vagy történeti fejlemények szerves kiala­kulása volna, nem pedig egyén­ erők és aka­ratok mesterséges produktuma,amelyet az em­beriség tetszés szerint meg­dönthet. A Contrat Social"-ban többek közt ezeket olvassuk: „Hogy igazság legyen a föld, ne habe­­k, ha kell, tetőtől talpig uji inteni a társa­dalom szervezetét. Semmi tisztelet az erő iránt, a szerzett is gonoszul szerzett kiváltságok iránt; semmi szolgaiasság a történelemmel szemben. Egy társadalmi rend nem ma­­radhat fönn, nem érdemli, hogy fönma­radjon másképp, mintha az együttes élet föl­tételeit szabad emberek, egyenlően szabad emberek állapították meg. Következésképp: rendezzük ma ez életfeltételeket úgy, mintha valóban egyformán szabad emberek határol­ták volna el, mielőtt a szerződést aláírták volna." Íme tehát a társadalmi paktum, a s­zrző­déses társadalom Rousseau eme legsu­nto­sabb eszméje és bölcselkedésének kiinduló pontja nem más, mint logikus előzménye az utópiás szocialista bölcselkedésnek. A 48 előtti szocializmus, a romantikus szocializm­u­s Fourier-k és Saint Simonok szocializmusa t> ncs leszármazója Rousseau-nak. Természetesen a mai szocializmus sokkal több ennél. Reálisabb, pozitívebb s eg­ymind tudományosabb is. Marx és En,­ is a tényeket magyarázták, nem pedig ideáloc -ból indultak ki, mint Rousseau maga is, 1 s a szociális világfölfogás igazságaira js so­r. Sőt az ő tanítómesterük éppen a történelem­, amelyet Rousseau egészen elvet s éppe­n a történelemben megnyilvánuló gazdasági­­ végzetszerüségére alapítják a szocializmu rendszerét és tanait. Van egy ok, mely Rousseaut egyes , a marxizmus számára igényeli s ezt maga­­ ismeri el az „Anti-Dühring"-ben, ah hegeli dialektika hármas törvényét, a th antithézist és synthézist fejti ki. , Eist­e­u •

Next