Népszava, 1914. december (42. évfolyam, 311–369. sz.)

1914-12-01 / 311. szám

évfolyam. Budapest, 1814 december 1. kedd. 311. szám, AZ ELŐFIZETÉS ÁRA: egy évi«»....... 14.—kor. I negyed évre...... is— kor. fil évre . 12.— kor. | egy hóra 2.— kor. iA „8700II.LIZ3TD3"-sal együtt havonta 40 fillérrel több. EGYES SZÁK ÁRA 8 FILLÉR. A MAGYARORSZÁGI SZOCIÁLDEMOKRATA PÁRT KÖZPONTI KÖZLÖNYE. Megjelenik hétfő kivételével minden nap. SZERKESZTŐSÉG: VII.. CONTI-UTCA 4. (Telefon: József 3-29 és József 3-30.) KIADÓHIVATAL: VIII., CONTI-UTCA 4. SZ. (Telefon: József 3-31 és József 3-32.) Az egyenjogúság érdemrendje. A háborús törvényjavaslatok tárgyalá­sára ült össze a képviselőház hétfőn. A do­log természeténél fogva azonban az ülés több lett ennél, mint minden politikai ak­tus háborús időben. Megnyilvánu­lsa volt ez a magyar képviselőházban kép­viselt pártok és osztályok egységé­nek. Még ebből a szempontból is gyönge­sége a magyar képviselőháznak a demokra­tikus választójogból kikerült többi törvény­hozó testületekkel, például a­ német biro­dalmi gyűléssel szemben is, hogy a szűk­keblű választójog kirekeszti a magyar kép­viselőházból a dolgozó osztályok egy részét s még most, a háború idején is föntartja azt a látszatot, hogy csak a magyar nagy­birtokos osztály teszi meg kötelezettségét az állammal szemben. Holott ez valótlanság, mert az ellenség előtt, a háború anyagi és­­életbeli terheinek viselésében, nélkülözésben és türelemben, a szavazatokban nem részes ,vagyontalan osztályok adják a legtöbbet az államnak, ők hozzák a legnagyobb ál­dozatot. Azt vártuk és reméltük, hogy a képviselő­ház ezt a mostani háborús ülésezését föl­használja majd arra, hogy legalább elvben, ígéret formájában kötelezettséget vállal az­iránt, hogy a háború után ennek az állapot­nak hamarosan véget vet. Tisza maga mon­dotta, hogy „a nemzet most patakokban önti vérét a harcmezőn"! Ma ez rettenetes és fenséges igazság, de ebből a „vérző nemzet­ből" nincsenek kirekesztve a munkások, nincsenek kirekesztve azok, akik még nin­csenek 30 esztendősek, nincsenek kire­kesztve azok, akiket még nemrég a politikai jogokra éretleneknek mondottak. Munkás és földmíves, ügyvéd és szatócs, földesúr és kispolgár vére összevegyül ezekben a pata­kokban! Régen a honvédelem a nemes urak joga fós féltett kiváltsága volt: a paraszt, a polgár, a munkás nem lehetett katona. Ez a nemesi osztály ma nem tudja megvédeni az államot: az állam nagyobb, semhogy egyesek vagy egy-egy osztály megvéd­hetné. Ennek a következését le kell vonni: az állam, amelyet a nemesség egymaga nem tud megvédeni, nem lehet legfőbb szer­veiben, törvényhozásban és a hatalom gyakorlásában a nemesek kiváltsága. A magyar képviselőháznak és elsősorban Tisza István grófnak azzal kellett volna munkáját kezdeni, hogy bocsánatot kér azoktól, akiket néhány esztendő előtt a politikai jogokra éretleneknek mondott. Ez elmaradt, de azért ez a meggyőződéseihez konokul ragaszkodó miniszterelnök is mon­dott valami olyant, ami azzá az archimedesi ponttá lehet, ahonnan a mai választójog rendszerét ki lehet mozdítani. „A kivételes törvények uralma alatt nem lehet általános választásoknak kitenni az országot" — mondotta a miniszterelnök. Ez azt jelenti, hogy ha a háború 1915 májusáig, amikor a mostani képviselőház megbízatása le­jár, nem ér véget, akkor nem lesznek vá­lasztások. Ez helyes és értelmes beszéd és mi nem győztük ezt elégszer hangoztatni és követelni. Ámde kérdezzük, ha nem le­het a kivételes törvények érvényessége alatt választani, lehet-e kivételes törvé­nyek érvényessége alatt a választókat ösz­szeírni.­- a névjegyzékeket­­hitelesíteni? ki­igazítani? reklamálni? De tovább me­gyünk még egy lépéssel és kér­dezzük: lehet-e föntartani most, a háború tapasztalatai nyomán azt a választójogi rendszert, amely abból a föltevésből indult ki, hogy a munkások, a földmívesek, a­, alkalmazottak nagy része állami szem­pontból nem „megbízható"­­! Azokkal a ka­tonákkal szemben, akik hazajöttek a csata­térről, azokkal a vagyontalan, dolgozó osz­tályokkal szemben, akik itthon elviselték a háború terheit és testi-lelki megpróbálta­tásait, lesz-e bárkinek bátorsága a poli­tikai éretlenség jelszavát hangoztatni? Szép lett volna, ha a meleg szavak, ha a katonai érdemrendek mellett a képviselő­ház a teljes polgári egyenjogúság érdem­rendjét tűzte volna csatatéren harcoló testvéreink és itthon nélkülöző, küzködő polgártársaink mellére, amit a háborús törvényhozás produkált, erős összefüggésben áll a mi agitációnkkal. De bárha a magyar törvényhozás a mi kí­vánságainkat bizonyos mértékben teljesí­tette, sok ponton meglátszik, hogy oly par­lament hozta, amelyben hiányzott a mun­kásság képviselete. Erre vezethetjük vissza például, hogy a legmegvetendőbb bűncse­lekmények elkövetői, a népesség háborús nyomorának kihasználói a kivételes tör­vényjavaslat értelmében elég alacsony bün­tetéssel menekülhetnek meg aljas bűntet­teik következményétől. Aki a hatósági ár­megállapításoknak nem tesz eleget, aki készleteit eltitkolja, legföljebb két hónapi elzárással és 600 koronáig terjedhető pénz­büntetéssel büntethető. A német törvény, ily esetben a pénzbüntetés felső határát 3000 márkában, a fogházbüntetés maximu­mát hat hónapban állapítja meg. Parla­mentünk osztálytagozódása magyarázhatja csak meg, hogy a törvényhozás a mozgósí­tás esetén a bevonultak gyámolnélkü­liek családjainak segélyezését egybekapcsolta a háziurak segélyezésével. Mert az a rendel­kezés, amely a hátramaradott családot kö­telezi, hogy a segély egy részét a lakbértar­tozás törlesztésére fordítsa, valójában nem a segélyre szorulókat, hanem a népesség egyik legvagyonosabb rétegét, a háztulaj­donosokat támogatja. Ezt a rendelkezést enyhítette volna, ha a törvény kimondaná, hogy csupán annak a háztulajdonosnak fizet az állam lakbérsegélyt, aki a hadba­vonult családjának lakásbérét mérsékli. A háborús törvényhozás szociálpolitikai alkotásának hiányossága legjobban akkor tűnik elő, ha szemügyre vesszük azokat a nagyfontosságú problémákat, amelyeknek megoldására a háború idején ülésező ma­gyar parlament nem gondolt. Ezek közül a kérdések közül legelsőnek a munkanélküli­ség problémája ötlik szembe. Egészen két­ségtelen, hogy bizonyos munkanemekben a háború a munkát csaknem teljesen megállí­totta. A háborús munkanélküliségen Német­ország államai és városai versengve ipar­kodnak segíteni. Nálunk a virilisták városi tanácsai épp úgy hallgatnak ebben a kér­désben, mint az állam. A képviselőházban fölhangzott a hadseregszállítók egynémely visszaéléseit ostorozó szó. De a legmegve­tendőbb visszaélésről, némely hadseregszál­lítónak a munkásaival űzött uzsorájáról, parlamentünkben nem hangzott el kritika. A kivételes törvények nem biztosítják azok­nak a szociálpolitikai ellenőrzését, akik ma vagyonokat szereznek a háborún. S a kor­mány részéről sem hangzott el oly elvi ki­jelentés, amely megnyugtatna bennünket az iránt, hogy a munkának a békében elért eredményeit a háborúban nem fogják meg­rontani azok, akik minden jövedelmüket a háborúnak köszönhetik. Ha a háború, egy egész államnak életküz­delme, el is tudja némítani az osztályok harcát, nem tudja megszüntetni az osztály­tagozódás tényét. Társadalmi törvénysze­rűség, hogy minden osztály a saját érdekeit tudja legjobban fölfogni. S a magyar par­lament önmagát tagadta volna meg, ha benne erőteljesebben jutott volna kifeje­zésre azoknak a néposztályoknak a védelme, amelyeknek képviselete ebből a parlament­ből hiányzik. Szociálpolitika a háborús parlamentben. A háborús törvényhozás nem egy alko­tására önérzetesen tekinthet a parlamenten kívül rekedt szociáldemokrácia. Egyedül a szociáldemokrata sajtó sürgette erélyesen a hatósági ármegállapításnak az összes közszükségleti cikkekre való kiterjesztését, egyedül a szociáldemokrácia emelt szót a közszükségleti cikkekre vonatkozó kisajátí­tási jog és a készletek bejelentési kötelezett­ségének megállapítása érdekében. A hátra­maradottak segélyezésének hiányait is mi fedtük föl először. És bárha nem vagyunk a parlamentben, az a kevés szociálpolitika. Lapnak mai száma 10 oldal.

Next