Népszava, 1921. június (49. évfolyam, 117–141. sz.)

1921-06-01 / 117. szám

1921 június 1. télyével irányítsa az al­kor szélsőséeges útra­­ terelődött erőket. (Zaj a kereszté­lypárton.) Ez után a külfiókitikéról­ beszélt. Az utóbbi két esztendő­ben az ország csak ujabb ellensé­gekre tett szert, jób­arátokra nem. És ez a hi­bás külpolitika következménye... (Meskó Zol­tán: „Csak Prangins felé néznek!") A kis án­tánt ellenünk irányuló szövetsége nagy vesze­delmet rejt magában. A kis antant még fog akadályozni minden jelentősebb határkiigazí­tást. Baranya esete azt mutatja, hogy a nagy ántánt tehetetlen a kis ántánttal szamiben. Helytelen volt Parisba grófokat m­eg her­cegi diplomatákat küldeni, hiszen ott szo­cialisták s szabadkőművesek a diplomaták.* Rátermett, szaktudással bíró férfiak kellenek a diplomáciai szolgálatra, nem­ feudális mág­nások. Itt sincs helye protekciós osztályrend­szernek. A kis­ántant tervét, a korridort, ha sor kerül rá, a teljes földarabolás követné. Körü­löttünk Jugoszláviában, Romániában demo­krácia van. A románok a szocializmus felé haj­lanak, Csehországban is szocialista uralom van. (Zaj a kereszténypárton.) Hasonló a hely­zet Ausztriában. Erős a szocializmus Németor­szágban, Franciaországban, sőt Angliában is hatalmas munkásm­ozgalom van, mégpedig nem bérkérdés miatt, hanem egészen más okok miatt. (Fölkiáltások a kereszténypárton: „Ná­lunk nem lesz, többé bolsevizmus!") Magyar­országot a külföld feudálisnak tekinti, holott szükség volna a külföld megbecsülésére. Ú­j irányt kell követni a kormányzatban és össze­tartásra van szükség, nem pedig a nemzet széttagolására osztályok és váltási mr­et­szetek szerint. • Gróf Andrássy Gyula válaszol előiscott Sándor Pál beszédére, amelyben több helyen kitért az ő 1918 októberi szereplésére. Tiltakozott az antiszemitizmus vádja ellen, ő csupán korlátok közé akarja szorítani a zsidó fajt. Közös külügyminiszter csak azért volt, mert az akkori törvény nem ismert külön ma­j­ártát kifogyni isicsitért, két külügy­miniszter pedig­ nem lehetett. Svájcban azt a benyomást­­ szeret­te, hogy az álaránt elismerne egy laza foederalizm­usba il levő monarchiát, amely ked­vező békében részesülne. A kedvező békekilá­tásokat azonban elrontotta a közben kitört ok­tóberi forradalom. (Úgy van­ a keresztény­párton.) Tiltakozik az ellen, hogy szereplésé­ben egyéni am­bíció vezette volna. Lehetett volna akárhányszor miniszterelnök... (Nyéki József kisgazda közbekiált: „De nem sokáig!") Bécsben élete se veszedelemben forgott. Istop ugy, mint Budapesten. Külföldre nem félelem­ből mért, hanem azért hogy az ország érdeké­ben dolgozzék. • (Fölkultások a kereszténypár­ton: „Azért támadta Sándor Andrássyt, mert a kereszténypárt él­ér elállott!" Zaj.) Sándor Pál félreértett­ szavai helyreigazítása címén kijelentette, hogy nem akarta támadni Andrássyt, csak az 1918 októberi szereplését tette birálat tárgyává. Európaszerte elismert tekintélyekre és kereszténypárti publicistákra hivatkozott Andrássy­­jellemzésénél. *Lejáli­san bírálta Andrássyt, hiszen ha támadni akarta volna, idézhette volna Tisza Istvánnak azt­ a mondását, hogy Andrássy képezte a „destruktív" elemet a volt parlamentben. (Zaj a kereszténypárton.) Az októberi forradalom fölidézője épp úgy a kereszténység, mint a zsidóság... (Felkiáltások a kereszténypárton: „Inkább a zsidóság!") Ezután a Bleyer Jakab szólalt föl­ .Azt mondja, hogy nem a jogászok vagy katonatisztek jog­rendjére, hane­m­ „keresztény jogrendre" van szükség. Magyarország feldarabolása — úgy­mond — a francia brutalitás mi­re és naivitás azt hinni, hogy Franciaország Magyarorszá­got támogatni, erősíteni akarná. Magyarország­nak, szerinte, csak egy barátja van: Német­ország. Új nemzetiségi törvény benyújtását sürgeti. (Ruber János: „Nem történt még min­dig semmi, Bánfy nem ér rá!"). A költségve­tést elfogadja. A nemzetgyűlés ezután az elnök javaslatára elhatározza, hogy legközlebbi ülését szerdán tartja. Az ülés 1:8 után ért véget. NÉPSZAVA _­­..­. «•! • „IW^^T.­. .rtn-^,,^...,! k kürefutási regeletből kihagyták a magántisztviselőket és a kereskedelmi alkalmazottakat. *. * . A nema®?3Sfotós «8lassaSas Hoojj a 81iS»áltaL fesl^pafeosasssI Féhivatalose jelentés szerint Mayer János közélelmezési miniszter az 102112­2-iki gazda­sági évben liszttel ellátandók kataszterének összeálításáról valamennyi törvényhatóság első tisztviselőjéhez és Budapest székesfőváros tanácsához -rendeletet intézett. A rendelet dek­larálja a szabad forgalmat és alapelvként ki­mondja hogy hatósági ellátásra igény jogosultsága senki­nek sincs!... " Mégis... kellő megértés... s hasonló beve­zetés után a rendelet bizonyos foglalkozási kategóriák hatósági ellátását a következő gaz­dasági­ évben is, szükségesnek tartja. A had­sereg, a rendőrség és csendőrség, a közalkal­mazottak és­ nyugdíjasok ellátásán kívü­l az ipari munkásság hatósági ellátására vonatkozóan a rendelet így intézkedik: Az ipari munkásság kategóriájából azon ipari, bánya- és közlekedés­i vállalatok mun­kásait, amelyek eddig közvetlen ellátásban részesültek, családtagjaikkal együtt továbbra szintén a közélelmezési minisztérium fogja­­közvetlenül ellátni. Az egyéb ipari munkások, valamint a tel­jesen keresetképtelen és egyben vagyontalan egyének ellátásáról a közélelmezési miniszter által kiutalandó készletekből gondoskodni a közigazgatási hatóságok fírta­lata lesz. Az e­­ két kategóriáiba tartozó egyé­neket tehát az ellátás szempontjából , kiválasztani, illetve az ellátatlanok névjegyzékébe fölvenni a törvényhatóságok, illetve járások és közsé­gek legsürgősebb kötelessége lesz. Az ipari munkások­­kiválasztásánál szem előtt kell tartani azt, hogy csakis nem önálló iparos részesülhet hatósági lisztellátásban, aki tehát valamely önálló iparosnál (esetleg kereskedőnél ipari munkásként) vagy pedig közvetlen ellátásba nem vett üzemben, mint segédszemély (szakmunkás vagy napszámos) van alkalmazásban és nem tisztviselő. E ka­tegóriába­n számítandók mé­g a közüzemek nem tisztviselő munkásai is. Semmikép sem számíthatók az ipari munkások kategóriá­jába s igy, az ellátatlanok kataszterébe sem vehetők föl a kereskedelmi alkalmazottak. Ugyancsak nem lesznek fölvehetők azok az ipari mintások sem, akik munkaadójuknál természetbeni ellátásban is részesülnek vagy pedig termelők. Ezeken kívül csakis a teljesen keresetkép­telen s egyúttal olyan vagyontalan egyének vehetők föl az ellátatlanok kataszterébe, akik közsegélyre szorulnak. Az­­összeírást legkésőbb július­­20-ig be kell fejezni. A név.jegyzékeket nyolc napon át­ fcez­szsm­lére kell kitenni, a kihagyás ellen pedig a lejárt nyelc nap utá­n fin­g nyele napo­n át lehet föllebbezni. Tehát a rendelet kihagyja az­­ ellátandók sorából a kereskedelmi alkalmazottakat és az összes magántisztviselőket. • Hiá­ba keressük és kutatjuk az okokat, nem tudjuk fölfedezni, hogy miért bírja a fix fize­tésű kereskedelmi alkalmazott és masgántiszt­viselő jobban megfizetni a szabad forgalmi ára­kat, miért tud könnyebben hozzájutni a sza­bad forgalomban árusított liszthez és kenyér­hez, mint a köztisztviselők. A rendelet min­denütt támo­gatásról szól és ebben van hiba. Nem támogatásról kell a rendeletnek intéz­kednie, hanem arról, hogy a kisjövedelmű em­bereknek biztosítsa az elegendő kenyeret. És ebben a tekintetben ú­gy szabad különbséget tenni aszerint, hogy műhelyben, a mezőn vagy irodában és milyen irodában dolgozik. A kereskedelmi alkalmazottak és magán-­ tisztviselők a nemzetgyűlés előtt fekvő bead­ványukban kimutatták, hogy mennyire rászo­rultak­ ugyanarra a­ kedvezményre, amelyben a többi fixizetésű alkalmazottak részesülnek. A nemzetgyűlés nem hagyhatja figyelmen kí­v­ül ezt a beadványt és nem szankcionálhat ilyen súlyos igazságtalanságot. 3 a legbrutálisabb fogyasztási adóról. Az ál­&Sá:ao5 f3.?£lalmi asSé. Hegedűs Lóránt pénzügyminiszter a nem­zetgyűlés hétfői ülésén beterjesztette­­,az el­látatlanok­ ellátásának biztosítására szolgáló őrlési és forgalmi adóról szóló törvényjavas­latot. A javaslat indokolása abból indul ki, hogy a­ kormány ezideig a gabona szabad forgalmát kény­telen volt kizárni, mert­ különben a ga­bonaárak nagymérvű emelése következménye­ként az ország lakosainak nagy része kénytelen lett volna a mindennapi kenyeret is megsze­rezni.­­Most, hogy a gabona forgalma szabad lesz, a kormány részben természetben é,részben készpénzbeli szerez be ann­yi gabonát, ami enny­i az úgyneve­zett „ellátatlanok" részére szüksé­ges és a beszerzett gabonát mértékalt áron árusítja az „ellátatlanok'' részére. E célt szol­gálja át­ őrlési adó és az általános forgalmi adó. Az előbbi a legfontosabb élelm­ieikkek nagy részének természetbeni beszerzésére szol­gál, az­ utóbbi « b?,­zerzá£i és az eladási a'r kö­sött 'í&nöaílé erkölcsi/íbözetre nyújt, födö­zetet. Az „ellátatlanok" csoportjába a közszolgálati al­kalm­azótiák, a hadsereg, a h­adirokkantók, a hadiözvegyek, hadiárvák és az ipari munkás­ság tartozik.­­ Még be sem terjesztették a törvényjavasla­tot, máris kétirányú paktum jött létre — ter­mészetesen nem a munkásság­­javára. Az első paktum a malmok­ és a termelők érdekeit elé­gíti ki, a másik az, hog­­­ a pénzügyminiszter az általános forgalmi adónak egy százalékra tervezett kulcsát másfél százalékra emeli föl és a másfél százalékos forgalmi adó bevételé­ből fél százalékot a városoknak enged át. A munkásság követelése az volt, hogy az „ellátatlanok" sorába a magántisztviselőket is vegyék föl, akik épp­­oly kevéssé tudják ke­nyérszükségleteiket biztosítani, mint a hadse­reg tagjai és a közszolgálati alkalmazottak. A magántisztviselők érdekeltsége küldöttséggel fordult a szakminiszterhez, memorandumuk ott fekszik a nemzetgyűlés előtt. Az a gyorsa­ság, amely a malom- és gazdaérdekel­tségek, továbbá a főváros és a vidéki városok követe­léseinek honorálásánál mutatkozott, a­­m­agán­tisztviselők érdekében nem nyilatkozott meg, mégis elkerülhetetlennek tartjuk, hogy a pénz­ügyminiszter úr az új adójavaslat nemzetgyű­lési tárgyalása során elzárkózzon az „ellátat­lanok" csoportjából — minden ok n­élkül kire­kesztett magántisztviselő-családok kívánságai elől. Ami az általános forgalmi ad­ót magát il­leti, ez a legbrutálisabb fogyasztási adó. A javaslat indokolása megállapítja ezt, csak azt fűzi hozzá, hogy a fogyasztási adók közül ez az­ adó alkalmazkodik legjobban az egyéni fogyasztáshoz és az egyéni teherviselő képes­séghez. Amit a javaslat ennek az adónak elő­nyére ír, az tulajdonképen hátránya, leganti­szociálisabb tulajdonsága, mert hiszen ez az adó nem progresszív, hanem mindenkit egy­formán sújt. A szegény ember épp­úgy más­fél százalékot fizet majd a cukor, a só, a ruha, a cipő után, mint a nagy palota tulajdonosa. Amikor az általános forgalmi adó terve elő­ször fölbukkant, rámutattunk arra, hogy­ az adó terhét végeredményben a fogyasztó viseli. A fogyasztási adók természete az, hogy az el­adó azt a fogyasztóra hárítja át és az adó az áruk és más adó alá eső szolgáltatások árába olvad bele. Konzekvenciája ennek: az áremel­kedés. Az általános forgalmi adót minden egyes forgalmi ügyletnél le kell róni. Az általá­nos forgalmi adónak több stációja van. For­galmi adó­ jár az élőállat után, forgalmi adót fizet a nyersbőr megszerzője- forgalmi adó­ja? azután az ügylet után, amellyel a nyersbőr­ a tímárhoz kerül, forgalmi adót fizet a­­bőrnagy­kereskedő, amikor az árut megszerzi, a kis­kereskedő a bőrt csak forgalmi adóval terhel­ten kapja, meg, forgalmi adót fizet a rossz, aki a bőrt a kiskereskedőtől megveszi, forgalmi adó jár a kész cipő vételára után. Amíg az áru a fogyasztóhoz kerül, ötször, hatszor, tízszer le kell róni a forgalmam­adót a­­ másfél százalékos kulcs­szériát úgy,­­hogy az ipari cikkeknek az ára forgalmi adóval meg­terhelve 20—25%-kal emelkedik. Amihez a munkás az olcsó gabona révén jut, az általános forgalmi adóban nagyrészben visszafizeti. Annál súlyosabban nehezedik az általános forgalmi adó terhe és „ihatatlanok" sorából kirekesztett magántisztviselők vállaira­, akik amúgy is viselik a lakásbér és a drága­ Sági segély ötven százalékával fölemelt n ne­gyedik osztályú kereseti adót és a sokszorosan fölemelt fogyasztási adókat. Az általános forgalmi adó igazságtalans­ágát fokozza az a körülmény, hogy az őstermelést a mező-, szőlő-és erdőgazdaságot, allattenyész­tést, kertészetet, gyümölcs- s zöldségtermelést, méhé­szetet, vadászatot és halászatot nem terheli, mert csak „az őstermeléstől különböző önálló bevétel elérésére irányuló kereseti tevékeny­ség" esik általános forgalmi adó alá. Általános forgalmi adó alá esik az orvos honoráriuma, az ügyvéd perköltsége, aki terméss­tíesen áthá­rítja a beteg, vagy a felmondási időre járó bérkövetelését érvényesítő munkáira, de az őstermelő foglalkozása nem esik általános for­galmi adó alá. Talán azért, meert agrárállam vagyunk?... Még brutálisabb, mint maga, a for­galmi adó­ behozatala az, hogy a forgalmi a­­ó egyhar­mada a városodé. Itt már lehull a javaslatról a szociális csomagolás,­­az ellátatlanok megsegítésének jelszava. Itt már­ kibújik a lóláb. Meg a magyar adó­rendszerben is, ahol az egyenes adói, különben is háttérben vannak a fogyasztási adók mögött, ahol a földadóból mindössze­ 275 millió folyik be a dohányjövedék 1 milliárd és 87 millió bevételével szemben, egyedülálló do­log, hogy a városok költségvetését fogyasztási adókból, pláne a legkegyetlenebb fogyasztási adóból, fedezzék. Minden kritikát kihív mag­­a ellen az a törvény, amely szerint a tüpő árából, a szö­vet árából, az orvosi honoráriumból-­, a gyógy­­szer vételárából fél százalák jár­ a Wolff-Isie fővárosi gazdálkodásnak. Ez már s­em szim­fónia, hanem olyan adóorkán, ami felnyalósas­ fenyeget minden kisexisztenciát.

Next