Népszava, 1925. szeptember (53. évfolyam, 195–219. sz.)

1925-09-01 / 195. szám

2 HÉFSZAVA 1­­925 szeptember 1. gyarság akármelyik része is az ellenségnek. Az a föltételezés pedig, hogy a kormányzó intésére ők a „belső ellenségnek" mehetnek neki, a valósággal kormányzósértésszámba megy. Mert: a társadalmi harcokban a kor­mányzó nem állhat sem az egyik, sem a má­sik oldalra. A törvények értelmében ő egész Magyarország kormányzója és nem egyes pártoké. Nagyon jól­ tudjuk, hogy Zsilinszky Endre, a fajvédő vezér, mit ért „belső ellenség" alatt. Mindig is a szociáldemokratákat te­kintették az uralkodó osztályok „a haza belső ellenségének". Erzberger gyilkosainak védelmezője is bizonyára bennünket, szociál­demokratákat ért a „belső ellenség" elneve­zése alatt. És mi, valóban, ellenségei is vagyunk annak a politikai rendszernek, amely ezt az országot a halál országává tette, a politikai szolgaság és a gazdasági nyomorúság hazá­jává. Mi, igenis, valljuk, hogy minden erőnkkel, tudásunkkal és lelkesedésünk­kel azt a célt szolgáljuk, hogy ezt a mai Ma­gyarországot boldogabb országgá tegyük, szabadabbá és kulturáltan, gazdaságban na­gyobbá. És mindjárt azt is megmondjuk, hogy a fölemelt öklöktől nem félünk, soha nem is féltünk, akkor sem féltünk a föl­emelt öklöktől, amikor ezek az öklök ekra­zitot szorongattak és gumibotot suhogtattak. Nem félünk a fölemelt öklöktől egyszerűen azon oknál fogva, mert ökleink nekünk is vannak. Zsilinszky Endre, a fajvédő vezér tehát az ölök emlegetésével sem a külső ellenséget nem riasztja meg, sem pedig a „belső ellen­séget" meg nem félemlíti. Ez az ü­res hencegés azonban mégis vesze­delmes lehet külpolitikai szempontból éppen úgy, mint belpolitikai tekintetekben. Vesze­delmes lehet pedig azért, mert a kormányzó előtt hangzott el és így olyan téves követ­keztetésekre adhat alkalmat, amely az állam szuverenitása szempontjából nem kí­vánatos. Külpolitikai szempontból azért, mert a külföldön esetleg súlyt tulajdoníta­nak az ilyenfajta hencegésnek. Belpolitikai­lag pedig azért károsak az ilyen kijelenté­sek, mert egyes társadalmi osztályokban azt a hitet ébresztheti, hogy az állam hivatalos rendfentartó és közigazgatási szervein kívül vannak nemhivatalos szervek is, amelyek nem a kormány és a nemzetgyűlés felelős­sége és ellenőrzése alá tartoznak, hanem — a kormányzó intésére várnak. Ez pedig — ha így volna —­ a magyar alkotmányosság­gal ellenkezésben állana és a közrendet, valamint Magyarország belső struktúráját mérhetetlen veszedelmeknek tenné ki. Joggal gondolhatnának ugyanis más pártok és más társadalmi osztályok is arra, hogy olyan sportszervezeteket létesítsenek, ame­lyeket adandó alkalommal fölhasználhatná­nak politikai harcokban vagy társadalmi ellentétek eldöntésében. Mi mást jelentene ez, mint végeláthatatlan anarchiát? Csáky honvédelmi miniszter csak nem­régiben jelentette ki, hogy nincsenek titkos szervezetek. Kormánynyilatkozatok tucat­számra hirdették ugyanezt. De mit gondol­jon a magyar közvélemény Zsilinszky Endre fajvédő vezérnek a kormányzó előtt elhang­zott kinyilatkoztatása után? Az októberben összeülő nemzetgyűlésnek mindenesetre tisz­táznia kell ezeket a kérdéseket és világos helyzetet kell teremtenie abban a tekintet­ben, hogy váryon vannak-e és hány olyan sportegyesület van Magyarországon, amely joggal várhatja a kormányzó egyetlen in­tését. Ennek a kérdésnek a tisztázása nemcsak az ország nyugalma érdekében kívánatos, hanem a kormányzói tekintély szempontjá­ból is. Tisztázni kell tehát a kérdést minden körülmények között, mert egy pillanatig sem élhetnek az ország polgárai abban a hitben, amelyet a fajvédő vezér beszéde ébresztett föl, egy pillanatig sem tűrhető el, hogy olyan közhit alakuljon ki, mintha a hivatalos Magyarország mögött egy nem­hivatalos Magyarország is élne és lélegzette, mintha az állam keretein belül egy másik kormány is kormányozna és készülődne céljai megvalósítására.­­ Az ország népe szeretné azt hinni, hogy lejárt a „huj, huj, hajrák az ólmosbotok és a fölemelt ökrök ideje. Mert nagyon ve­szedelmes volna, ha akárkik is az ellenkező­jéről akarnák meggyőzni az állam polgárait. A franciák féltik a gyarm­ataikat. (A Népszava párisi tudósítójától.) Hirtelen, minden átmenet nélkül szakadt a marokkói háború a Painlevé-kormány nyakába. A fran­cia közvélemény ugyan már hozzászokott az ilyen váratlan koloniális kalandokhoz, mert 100 év óta állandó a harc a kolóniák és az anya­ország között Herriot kormánya valahogyan megúszta a háborús veszedelmet, kormányzatá­nak viszonylagosan rövid ideje alatt semmi­féle ember- és anyagáldozatot nem követeltek a kolóniák és Franciaországban végtelen nagy megnyugvást okozott ez, a ritka tény és min­denki meg volt győződve arról, hogy a bal­oldali blok uralma alatt semmiféle háború nem fenyegeti a franciák élet- és vagyonbiztonságát és különösen nagy megnyugvást keltett Pain­levé kormánya, mert Painlevé nagy pacifista érzelmeit Franciaország határain túl is is­merték. És ime, majdnem minden átmenet nélkül ki­tört a véres gyarmati háború. Nem lehet le­tagadni, hogy Abd el Krim nagy erkölcsi, még nagyobb anyagi támogatásban részesült egyes államok részéről és habár az orosz szovjetek vezetői kijelentették, hogy nekik nincs részük a marokkói felkelés felidézésében, egészen bi­zonyos és tagadhatatlan, hogy a marokkói fronton harcoló riff-kabilok katonai felszere­lése, valamint a háborúhoz szükséges pénzügyi támogatása Oroszországból került ki és az el­fogott csapatok tisztjei között meglehetősen nagyszámban voltak orosz, angol, német és más nemzetiségű tisztek is. Ez az utóbbi körül­mény ugyan önmagában nem sokat jelent, jelentheti azt, hogy egyes nemzetek polgárai közül néhányan, akik katonai nevelésben ré­szesültek, otthon nem találván megfelelő kato­nai elhelyezkedést, ezt a tudományukat más országokban igyekeznek kenyérre váltani. De hogy orosz, német, angol, olasz fegyve­reket, ágyukat és muníciót találtak az elfogott csapatoknál, az már gondolkodásra késztet és nagyon súlyos szimptómára mutat, arra, hogy az európai diplomácia, folytatja titokban apró üzelmeit, hogy az európai államok egymás­közötti viszonyában nincs meg az az őszinteség, amelyre pedig föltétlen szükség van, csak­úgy, mint az egyének egymás közötti viszonyában, ami viszont azt mutatja, hogy a nagy háború semmiféle lényeges változást nem okozott az európai diplomáciában és a világháború ka­tonái hiábavaló célokért pusztultak el. A francia kamarában elvtársaink többször intéztek kérdést Painlevé miniszterelnök-had­ügyminiszterh­ez és követelték tőle, hogy nyi­latkozzék afelől, mi okozta a marokkói konflik­tust Painlevé válaszképen állandóan hangsú­lyozta, hogy a francia kormány óhajtja a bé­két, a marokkói háborúnak nincsen semmi im­perialista célja és ha Abd el Krim elfogad­ható békeajánlatot tesz, az esetben azonnal meg lesz a béke. A valóság pedig az, hogy a francia gyarmatpolitika vezetése teljesen a militaristák kezébe ment át, akik Pavilevét „fait accompli" elé állították. Lyautey tábor­nok, marokkói kormányzó megunta a tétlen­séget és a világháborúban szerzett babérjait gyarapítani akarta és egy szép napon bevonult olyan területekre is, amelyeket a nagykövetek tanácsa nem Franciaországnak, hanem a riff­kabiloknak ítélt meg és pedig azzal az indoko­lással, hogy riff-kabilok „veszélyeztethetnék" a francia fönhatóságnak megítélt területe­ket is. Más kérdés, vájjon a nagykövetek tanácsa helyesen járt-e el és jogosan ítélt-e oda Fran­ciaországnak olyan területeket, amelyeken egy más nép dolgozott. A francia politika vezetői ma ugyanis mindig a nagykövetek tanácsára hivatkoznak. Nagyon jól ismerjük ezeket a ta­nácsokat és határozatokat Kikből áll ma a nagykövetek tanácsa? Angolország, Francia­ország és Amerika három kiküldöttjéből. És ezek az urak nagyon hamar megegyeznek egy­mással. A francia követ nagyon szívesen tudo­másul veszi, hogy Amerika elfoglalja a hawai köztársaság területeit és Anglia érvényesíti jogait Ázsia petroleumdus területein, föltéve, hogy ezek pedig hozzájárulnak ahhoz, hogy Franciaország szabadkezet nyer Marokkóban. Joggal fölvetődik a kérdés: Mire való hát a Népszövetség? Az a Népszövetség, amelyről annyi szépet és jót beszéltek? Joggal vetjük föl a kérdést: Miért nem foglalkozik a Nép­szövetség Amerika, Anglia és Franciaország hódítópolitikájának legújabb következményei­ről? Milyen jogcímen szabad Amerikának beleavatkoznia a h­awai köztársaság belügyeibe és beavatkozni úgy, ahogyan ezt Amerika tette? Milyen jogcímen szabad Franciaországnak arra törekedni, hogy saját civilizációját l­égi kultúrájú és más vallású népre fegyveres erő­vel rákényszerítse? Jogcím: az talán van és Painlevé nem megy a szomszédba egy jó jogcím­ért. A marokkói háború azonban nem jogcímeikért folyik. Pain­levé nem mondja és nem mondhatta meg az igazságot a kellemetlenül kíváncsiskodó fran­cia szocialista pártnak. Ellenben a kommu­nista támadások kipattantották az igazságot és ez az igazság fájdalmas és kiábrándító min­denkire, aki Pavilevétől komoly és humánus politikát várt. A kommunisták ugyanis állan­dóan a békét, a föltétel nélkül való békét han­goztatják. Sőt többet: menjenek ki a franciák Marokkóból. A marokkóiak szempontjából min­denesetre igazuk va­n. Az orosz szovjetnek ér­deke, hogy Franciaországnak bajokat csinál­janak a gyarmatokon. Azért támogatja a ma­rokkóiakat pénzzel, tisztekkel és fegyverrel. Hogy az minél jobban sikerüljön, ráparancsol a francia kommunistákra, hogy Franciaor­szágban is zavarokat csináljanak. Ez ugyanis a végcél. De a francia hadsereg nem azért vo­nult be Marokkónak nem francia fönhatóság alá tartozó területeire, mert a marokkóiaktól féltek, hanem — és ez tűnik ki a Pal­lervé-kor­mánynak a kommunista párt ellene intézett támadására leadott válaszát­ól —, mert a fran­cia politikusokat a „félelem" vezeti marokkói vállalkozásukban. Painlevé egyik hivatalos lapja jelenti ki ezt egész nyíltan és őszintén, hogy félő, hogy a reirocsinálás munkájára Ma­­rokkóban, ha azt nem Franciaország végzi el, esetleg egy másik hatalom vállalkozik sa­ját kezdeményezéséből. „Mert vannak ilyen hatalmak Európában — jelzi a hivatalos körökhöz közel álló lap —,­ vannak bizony, ott van mindenekelőtt Német­ország — mondja nagy naivan —, amelynek ezer érdekei fűződnek elveszett gyarmataihoz, ott van Angolország is, amely szívesen vállal­kozik a rendcsinálás nagy és a kapitalisták érdekeit szolgáló­­ munkájára, de ott van Mussolini Olaszországa, amelynek már régen fáj a foga Marokkó termékeny területeire és ott van Spanyolország is, amelynek amúgy is számlája van Marokkóban! A Painlevé-kor­mánynak ez a minden jelszótól megtisztított őszinte vallomása megmutatja azokat az oko­kat, amelyek a marokkói kalandot fölidézték. A félelem volt az ok, hogy Franciaország he­lyett esetleg egy másik állam vállalkozik arra, hogy leigázza és elrabolja Marokkó eddig el nem foglalt területeit Ebből kiviláglik, hogy a marokkói kaland tisztán imperialista célokat szolgál. A félelem politikája világot vet mindazokra az államfér­fiakra, aki ma, a XX. század első ne­gyedében hivatva vannak arra, hogy államo­kat és népeket vezessenek. Eiben lehet tehát bízni, ha szövetséges államok — kötött szerző­dések mellett — nem bíznak egymás őszintesé­gében. Franciaország fél Amerikától és fél Angolorszá­gtól is, amelyek pedig szövetségesei, de megbízhatatlanok, ha Franciaország kolo­niális érdekeiről van szó. Úgy vesszük észre, hogy a Népszövetséget éppen azok az államok nem respektálják, amelyek a megteremtéseihez leginkább ragaszkodtak és mzért lehet az, hogy Amerika büntetlenül igázhatja le a hawai köz­társaságot, Angolország büntetlenül India né­pét és Franciaország megkérdezés nélkül vo­nulhat be „civilizáló" hadseregével a riff-kabi­lok területére. Kapuvári W. Béla. Benik­rí m miniszterelnök a jövő főévein átveszi iilva£a?át. Különböző hírek kerültek forgalomba a mi­niszterelnök távozását illetően. Szabadságá­nak hosszú terminusából arra véltek követ­keztetni, hogy a miniszterelnök visszavonul. Ezeket a híreket most halomra dönti az a tény, hogy szeptember 10-én a miniszterelnök Budapestre érkezik és átveszi hivatalát. A genfi konferencián — amint már megírtuk — a miniszterellök nem vesz részt A kormány rekonstrukciójáról szóló híreket vasárnap ismét erősen cáfolták az úgynevezett illetékes nyilatkozatok. Annyi azonban bizo­nyos, hogy a külügyminiszteri tárca rövide­sen betöltésre kerül. Beavatottak az új kül­ügyminiszter személyét legsűrűbben gróf Teleki Pálban jelölik meg. Jugoszlávia fél a döntőbíróságtól. Belgrádi közlés szerint Bendis görög külügyminiszter Genfbe utazik, ahol kedvező talajt szándékozik előkészíteni a görög kormány ama javaslata számára, hogy a Balkán-államok között döntő­bíráskodást létesítsenek. A belgrádi kormány — amint az „Avala" értesül —, azon a vélemé­nyen van, hogy a döntőbíráskodás javaslatát még nem tanulmányozták eléggé, ezért abban az esetben, ha ezt a javaslatot elébe terjesztik, válaszát az­ ország érdekeihez fogja szabni. A szerb közvélemény nem fogadná szívesen, ha Ilepdis a kiírhatalmak közvetítésével bizo­ny­os nyomást próbálna gyakorolni javaslatá­nak elfogadása érdekében a belgrádi kor­mányra. A jogi szakértők megkezdik a tanácskozást, Londonban hétfőn megkezdődött a szakértői értekezlete. A Reuter-ügynökség jelentése sze­rint a szakértők egyelőre nem hivatalos kon­ferencián kicserélik eszméiket a létesítendő biztonsági paktum formájáról. Döntést nem hoznak, mert munkájuk tulajdonképpen csak előkészítése annak a konferenciának, ame­lyen a külügyminiszterek vesznek majd részt, a német külügyminiszter bevonásával.

Next